Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    89
    Torget vurderinger
    1
    Det er mykje skjermbruk for tida, og det kunne vel vere greitt nok, men det lærast for lite i skulen. Kostnadane til lisensar kjem også kvart år, i motsetnad til lærebøkene, som kan vare 6 - 7 år (eller mykje, mykje lengre, om skulen er fattig nok). Så eg tippar skulefolket tek til vet snart...
    Det er mange lesestrategiar som er betre via bok enn skjerm.
    På skolen til mine barn så er det null skjerm i 1. - 4. klasse. Som rektor har gjentatt "iPad er dyrt og hadde vi hatt de ekstra midlene så ville jeg heller brukt de på flere lærerstillinger".

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    89
    Torget vurderinger
    1
    ^ Mi erfaring at det stort sett er foreldre (= klassekontaktar) som går med ungane. Lurer på om lærarane tidvis har gått med klassen, men det er iallfall unnataket.

Eg hugsar at lærarane gjekk med oss då eg gjekk på barneskulen for førti år sidan, men eg anar sjølvsagt ikkje om dei fekk betalt for det. Eg tenkte vel ikkje så mykje over om dei fekk løn eingong.
    Tror det er mer vanlig at 2-3-4 foreldre følger klassen i barnetoget enn at det er lærerne som gjør det.

PederP

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    27.252
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    5

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.849
    … tar til orde for å styrke lærerutdanningen.

Undervisningen må tilpasses nivået til de som møter opp.

Der jeg jobber er det svært mye headroom faglig ift hva studentene er i stand til å ta inn. Vil tro det er mer eller mindre samme sak langt nedi barneskolen. Jeg tror det handler mer om motivasjon og holdninger blant elever. Og det er en større utfordring.

Hos oss kommer holdninger og motivasjonen i løpet av studiet, men majoriteten er bekymringsfullt svake i de to viktigste verktøyene … skriftlig språkbruk og regning.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.303
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Har begynt på treningsstudio på mine eldre dager og er skremt av hvor mye tid ungdommen bruker på mobilen - trolig mer enn tiden de trener og om det er representativt for deres tidsbruk er jeg virkelig bekymret for hvor verden går...

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.619
    Har begynt på treningsstudio på mine eldre dager og er skremt av hvor mye tid ungdommen bruker på mobilen - trolig mer enn tiden de trener og om det er representativt for deres tidsbruk er jeg virkelig bekymret for hvor verden går...
    Om man driver med styrketrening på treningsstudio så er jo den inaktive tiden typisk lengre enn den aktive. Med kanskje to minutters hvile mellom settene så blir det fort slik.

jeg har to minutter pause mellom settene på de «store» løftene og halvannet på de andre øvelsene. Hvert sett tar kanskje et halvt minutt å gjennomføre så forholdet mellom trening og hvile blir da 1:4 eller 1:3.

Ser dog ikke på mobilen i enhver ledig stund

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.777
    Torget vurderinger
    1
    Tja, eg følger eit program på fitforgolf. Med mellom 45 sek og 2 min pause, so då lyt eg fylgja med på mobilen.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.169
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Her for litt siden registrerte jeg et nyord, som gjerne kommer som en konsekvens av curlingforeldrenes agering: Snøfnuggbarn.......

Må jo erkjenne at det er et begrep som kan beskrive stadig flere av barna i skolen. Så da blir det viktig å ikke puste for kraftig......... :ROFLMAO:

mvh
    Proffen

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.322
    Sted
    Holmestrand
    Ikke sikker på at voldsutøvende barn trenger hjelp?
    Kanskje de trenger rammer?

Syklende møtte jeg 3-4 11-12-åringer på sparkesykkel på sykkel og gangsti.
    Det ser ut som de driver dekkoppvarming for formel 1, og bruker hele bredden og litt til slik at jeg må stoppe helt opp. De hadde for øvrig akkurat passert en godt voksen dame til fots som måtte gå i grøfta.
    Jeg snakker til dem på en ordentlig måte og oppfordrer til å vise litt hensyn til andre trafikanter. Svaret er en kakkafoni av hånlig kommentarer, krydret med nedsettende kommentarer om alder og kroppsfasong. En situasjon som ville medført livsfare for ynglingene i min ungdom.
    Grenser og konsekvenser.

PS! Jeg er klar over at dette ikke funker i alle tilfeller, men at unger/ungdommer møter andre med respekt bør man vel kunne forvente?

Sist redigert:

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.617
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg snakker til dem på en ordentlig måte og oppfordrer til å vise litt hensyn til andre trafikanter. Svaret er en kakkafoni av hånlig kommentarer, krydret med nedsettende kommentarer om alder og kroppsfasong. En situasjon som ville medført livsfare for ynglingene i min ungdom.
    Grenser og konsekvenser.
    Heter du Elisja og jobbet som profet tidligere, muligvis?

2. kongebok 2:23 skrev:
    Fra Jeriko dro profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: «Kom deg vekk, din flintskalle! Kom deg vekk, din flintskalle!» Da han snudde seg og fikk se dem, forbannet han dem i Herrens navn. Og to bjørner kom ut av skogen og rev i hjel førtito av barna.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.617
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det burde det jo. Gamletestamentet har i det hele tatt mange gullkorn for oss som leser det med en viss distanse.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.050
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Selv har jeg mer sansen for Ali Baba og De 40 røverne, når det kommer til eventyrstund i skolen. GT er for voldelig, selv om eventyr-nivået selvsagt er skyhøyt.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.322
    Sted
    Holmestrand
    … og kommer det bjørner så må vi vel stå opp dø og om så det gjelder?
    😎

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.050
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette er et typisk tilfelle hvor konklusjon av forskning blir helt feil, fordi de rette spørsmål ikke er stilt. Grunnen til at assistent slår ut negativt, er jo åpenbart fordi disse elevene allerede er langt svakere, har store problemer- både læringsmessig, sosialt og (ofte) økonomisk. Da er veien ofte lagt. Statistikk skal en aldri ta for god fisk, som oftest mangler vesentlige elementer i grunnlaget for den. Det er grunnene til at de får assistent, ikke at de har assistent, som er årsaken.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.714
    Sted
    Ein knaus
    Her i bygda er det slik at kommunen har eit slags uformelt «fritidstilbod» for 4-7. klasse mellom skuleslutt og middagstid på biblioteket, «Heng og sleng». Kom i stand fordi ungane i den aldersgruppa uansett stakk ned dit. Då er det bibliotekarar på jobb, men også ein barne- og ungdomsarbeidar der.

Eg trur det funkar fint her, betre enn eit uansett lite og tynt skulebibliotek hadde gjort (ungane går ofte på biblioteket i skuletida òg).

På skulen min hadde vi bibliotek som var ope om kvelden (ein dag i veka elns) då eg var barn, men eg vaks opp 10 km utanfor bygdesentrum (annan bygd), så det å berre stikka på biblioteket var ikkje aktuelt då.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.436
    Torget vurderinger
    2
    Sandelson ser på skole/Nordtun/Høyre og sånn...

Det sprakk for ein rektor til slutt. For rektor Elisabeth Aksnes på Sørbø skole i Sandnes. Etter at Høgre hadde vore ute og meint at lærarane ikkje bør bruka skjerm i spisepausane på skulen. Etter at same parti gjekk ut og ville innføra ein skuletime ekstra kvar dag for dei yngste elevane.

Og etter at regjeringa, med både statsminister og arbeidsminister og kunnskapsminister ville ha alle til å lesa eit kvarter på skulen kvar dag.

Brokkar og bitar
    Eg forstår godt Aksnes. Det er brokkar og bitar og detaljar, som grip inn i skuledagen og forsyner seg av den. Mens Aksnes ønsker seg fleire hender og fleire yrkesgrupper inn i skulen. For det er stort sprik og mange behov i norske klasserom nå. Det er barn som ikkje har norsk som morsmål, og slett ikkje kan norsk godt nok til å kjenna seg trygge. Det er barn med åtferdsvanskar, det er små førsteklassingar som ikkje er klare for å møta skuledagen.

Alle er dei barn, alle skal dei finna sin plass, alle skal dei ha ein trygg skuledag, læra seg å gå på skulen, læra seg å vera ein del av ei klasse, læra seg å lesa, skriva og rekna. Og alt det heng saman, for læring er også alltid menneskemøte, samhandling, relasjonar. Å vera så trygg at ein kan opna sansane for det som er nytt.

Då er det ikkje alltid matpausen blir best viss storskjermen er av. Det kjem an på kven som er i den klassa. Det som gjekk fint i 2B året før, går kanskje ikkje fint for den gjengen som er 2B i år.

Politikarane veit jo dette. Eigentleg. Fleire parti, som Høgre, vil ha fleire yrkesgrupper inn i skulen. På høgresida liker eg også å tru at dei er opptatte av å forsvara enkeltmenneska mot for mykje statleg kontroll. Eigentleg. Stola på at folk flest tar gode val. Det der skulle eg ønska det gjekk an å kjenna igjen i skulepolitikken deira. Men der druknar det heilt.

Nordtun-effekten?
    Eg lurer på om ikkje Kari Nessa Nordtuns handlekraft har ført til ein slags desperasjon på høgresida. Det er heller ikkje noko eg har lyst til å skriva, for det er så altfor lett å ta det partiet som alt ligg nede, og så altfor lett å applaudera den som alt får applaus.

Men Nordtun er veldig god på å finna ein måte å handla på som folk merkar at verkar. At politikken gjer ein forskjell. Mobilen har forsvunne ut av skulen, eksamen for russen har blitt flytta, det har kome pengar til fleire lærebøker, og læraren har fått ryggdekning for å kunna gripa inn når det trengst for å trygga elevar dei har ansvaret for.

Det er ganske nytt, det, at Ap har ein aktiv skulepolitikk. Dei har eigentleg vore ganske lunkne til heile feltet, nøydd seg med å dilta etter der Høgre har gått føre, og elles gjerne overlate kunnskapsministeren til SV.

Høgre-effekten?
    «Vi har aldri trengt å ta noe oppgjør,» sa nestleiar Tina Bru i sin tale til Høgres landsmøte i mars. Om Høgres skulepolitikk, i motsetnad til Ap sin.

Men norske 15-åringar gjorde det historisk dårleg i matte, lesing og naturfag på Pisatesten frå 2022. Dei elevane hadde så godt som heile skulegangen sin under Solberg-regjeringa. Og dei alarmerande resultata i lesing blant tiåringane våre, som kom i 2023? Den testen blei tatt i 2021. Også dei hadde hatt heile opplæringa si under regjeringa Solberg.

Kritikken av snakke-matten, som gjekk i Aftenbladet i vår, der mange meiner elevane får for lite trening i å rekna, er ein kritikk mot ein læreplan innført i 2020, også den av Solberg-regjeringa.

Jo. Det er ein pandemi inni der også. Og jo, alle parti som har vore i regjering dei siste 25 åra har vore med på å prega skulen. Men det hadde kledd Høgre om dei tidleg tok tydeleg ansvar for det som ikkje gjekk bra på deira eiga vakt, i staden for å ropa på Ap-regjeringa. Det blir veldig søkt. Og det verkar veldig rart at ingenting trengst å ta oppgjer med, i partiet sin skulepolitikk.

Nye forslag, kanskje?
    I dei fire åra Høgre har vore i opposisjon, og Erna Solberg har sete urørleg i båten, har vi andre blitt klar over at barna våre har to heile skuleår meir enn vi hadde på 1980-talet. Det eine året er seksårsreforma, det andre er timar som har kome til, først og fremst i norsk og matte, og nesten alle dei timane har landa i fanget på dei yngste elevane. Dei i 1.–4. klasse. Det har ikkje gitt meir læring. Heller ikkje meir trivsel. Mot denne bakgrunnen lanserte Høgre nettopp at dei vil innføra ein time til.Kvar dag. For dei yngste elevane.

Tenkte Høgre at det forslaget skulle løfta dei, inn mot stortingsvalet?

Både Erna Solberg (H) og Sylvi Listhaug (Frp) har også vore ute og mant til meir disiplin i klasseromma, meir makt til læraren. Der har Kari Nessa Nordtun alt vore inne og endra lovverket, nettopp for at læraren skal kunna ta grep når det trengst for å trygga alle elevane.

Både Høgre og Frp vil ha meir nivådeling i skulen. Det er det alt rom for. Det er berre ikkje rom for å gjera det permanent – altså at du må bli på det nivået og i den gruppa du ein gong passa i. Det går litt i ball for meg om det er det siste der dei vil. Men det verkar ganske hjelpelaust. Og langt bakpå.

Håp?
    Det beste forslaget eg har sett Høgre koma med nå, er når Margret Hagerup tar til orde for eit breitt skuleforlik. Seier høgt at skulepolitikk ikkje kan endrast frå val til val, og at det ikkje tener skulen at partia så frykteleg gjerne vil inn og markera seg med sin eigen meir eller mindre fortreffelege ideologi.

Det blir jo ikkje noko av det midt i valkampen, så klart. Men til neste år kjem det faktisk ein rapport om kva fellesskulen bør vera. Kanskje det er håp om noko sånt då, etterpå? Så skulen kunne få bitte litt fred? Til og med gjennom neste valkamp?

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.169
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hmmmmm.....
    Nå har jeg snart vært lærer "i en mannsalder", og min erfaring er at de politiske grepene yyyyyyyytterst sjelden fører til noen positiv utvikling, uavhengig av parti. Heller tvert om, at resultatene av det som bestemmes på Storting og i regjering, fører til ytterligere forverring.
    Og da er det kanskje på sin plass å spørre om hvorfor? Og om hva som egentlig skal til for at det skal skje noe som gjør at ting begynner å gå i riktig retning?

Det første jeg har lyst til å peke på, er graden av "pusing" fra foreldrenes side. Det er ikke uten grunn at der har oppstått nye substantiver i språket vårt, som f eks curlinggenerasjon og snøfnuggbarn. Både i min oppvekst og tidligere var det klare forventninger, ja, kall det gjerne krav, om at man skulle gjøre sitt beste, og at både læring og etterhvert karakterer betydde noe for det som skulle komme, og som i stor grad ville på påvirkning på hvordan livet skulle bli. Idag er imvho dette fokuset langt på vei forsvunnet, og dette er noe som har foregått gradvis i både 2 og 3 tiår, om ikke lenger. Det kan nesten virke som om foreldrene har tatt både ett, to og åtte steg tilbake ifht å ta ansvar og engasjere seg ifht det å uttrykke klare forventninger - samt også det å ta ansvaret for å sette seg ned med sine håpefulle. og "ta tempen". Sette seg inn i hvordan barna fungerer ifht det som forventes av dem ifht læring og utvikling, bekrefte det som er bra eller går i riktig retning, kjenne litt på hvor skoen kanskje trykker, hjelpe barna på veien - ja, rett og slett ta det ansvaret som de ihht Opplæringsloven faktisk er pålagt.
    Før foreldrene kommer seriøst mer på banen, kan de folkevalgte på Stortinget vedta så mange tiltak de bare ønsker. Men det blir vanskelig å oppnå ønsket utvikling uten at både det faglige og sosiale blir relevant og meningsbærende for barna. Her er imvho nøkkelen de nevnte foreldre. For jeg mistenker at alt for mange lærere nok vil si at de har "mistet" mye av sitt mandat ifht å forvente og kreve spesielt mye av barna
    Vil så noen folkevalgte våge å gå ut og fronte noe i denne retning? Tja, jeg har mine tvil - for det vil samtidig innebære at foreldre opplever en "ny" forventning, og det vil kreve noe innsats og engasjement, ja kanskje til og med mye, av dem. Og som de livsnyterne mennesker ofte er, passer dette slett ikke alles agenda, uavhengig av hvor mye det enn burde nettopp det.

mvh
    Proffen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn