Klipp og lim siden denne er muret inne bak Bergens Tidenes vollgraver. Men verdt å lese for de som er interessert i skole og undervisning.
https://www.bt.no/btmagasinet/i/gPlR4B/Vilde-ble-syk-av-a-ga-pa-skolen
BT MAGASINET
VILDE BLE SYK AV Å GÅ PÅ SKOLEN
I første klasse ble Vilde akutt syk og nektet å gå på skolen. Først da moren hennes så resultatet av evnetesten skjønte hun hva som var galt.
Kristin Jansen
Tor Høvik (foto)
Publisert
18.nov.2018 08:41
Storefriminuttet er i gang utenfor Montessoriskolen på Storetveit. Midt i flokken av fnisende tenåringer står Vilde Mork-Knudsen. Hun har nylig fylt 14 år, og er avgangselev på skolen.Vilde lærer nemlig så fort at hun hoppet over et klassetrinn. Allerede i barnehagen brukte hun ironi. Ingen av de andre barna skjønte henne. Vilde lærte seg å lese på egen hånd flere år før skolestart. I dag forstår tenåringsjenten mer og lærer raskere enn sine jevnaldrende. Derfor trenger hun utfordringer på skolen for ikke å kjede seg. – Jeg har følt meg annerledes. Mange forstår ikke resonnementene mine. Jeg må ofte forklare hva jeg mener, sier Vilde. Nå trives hun godt blant klassekamerater og lærere. Men Vilde og familien hennes har tatt vanskelige valg for å gi henne en hverdag å leve med.
moren Mette Sæhle Nilsen brukte Vilde lang tid på å finne en skole i Bergen som kunne passe henne.
To til fem prosent av barna i Norge er like smarte som Vilde. Mange klarer seg godt, men slett ikke alle. Noen er så urolige i timene at de blir utredet for ADHD. Andre fungerer dårlig sosialt og blir oppfattet som frekke mot lærere og medelever. Men selv om de kan prestere dårlig på prøver, viser evnetesten svært høy intelligens. Elever som Vilde går for lut og kaldt vann i Norge, mener Ella C. Idsøe, professor i psykologi. Hun har jobbet med evnerike barn i en årrekke. Ikke finnes temaet i den norske lærerutdanningen. De evnerike barna har heller ikke krav på spesialundervisning, slik svake elever har. – Barna blir ofte stoppet i utviklingen sin, og bedt om å tilpasse seg undervisningen på midten. Jeg synes det er grusomt. Det kan være 12-åringer som allerede kan matte på universitetsnivå. Hvordan kan noen forvente at de skal fungere i klassen, spør Idsøe. Hun mener mange ikke klarer å se hvilket enormt potensial som ligger i denne elevgruppen. – Dette er fremtidens forskere og eksperter. Både elevene selv og vi som samfunn går glipp av mye ved ikke å se dem, sier Idsøe, som jobber ved Naturfagsenteret på Universitetet i Oslo. Derfor er ikke det tradisjonelle klasserommet godt nok
begynte i første klasse. Det ble en stor påkjenning for hele familien. Mamma Mette Sæhle Nilsen var sykemeldt en periode for å ta seg av datteren.
For Vildes del startet problemene da hun begynte på skolen. Allerede etter to uker begynte hun å klage på vondt i magen. Om kveldene var det umulig å få sove. Etter hvert nektet seksåringen å gå på skolen. Hun lå hjemme på sofaen, blek og medtatt. Mamma Mette Sæhle Nilsen fryktet at datteren var alvorlig syk. Selv ble moren sykemeldt på grunn av påkjenningen i familien. Legene på Haukeland tok en rekke prøver for å finne forklaringen på Vildes plager, uten å finne noe. Først da en nevropsykolog gjennomførte en intelligenstest for barn på henne, en såkalt WISC-test, fikk de et uvanlig resultat. Seksåringen Vilde scoret som en 10–12-åring. I første klasse klarte hun ikke å sette ord på det, men i dag husker Vilde godt hvordan det var å begynne på skolen. – Jeg var så skuffet. Det var bare veldig, veldig kjedelig.Vilde leste flytende fra hun var fire. Klassen hennes lærte en bokstav i uken. Frustrasjonen hadde satt seg i kroppen og gjorde henne fysisk dårlig. Da sommerferien kom, forsvant alle symptomene umiddelbart.Etter at resultatet fra intelligenstesten var klart, håpet foreldrene at skolen ville tilpasse opplegget sitt. Noen av lærerne prøvde å komme familien i møte, men for Vilde var det ikke nok med et ekstra ark med oppgaver. Hun trengte flere utfordringer for å ha det bra.
Beskrivelsen av Vilde sin skolestart er helt i tråd med det Jørgen Smedsrud har funnet ut. Forskeren har nylig skrevet doktoravhandling om evnerike barn. En av de tingene som går igjen, er hvordan elevene kjeder seg på skolen. Noen bruker skoletiden på å kverulere og opptre som pøbler. I verste fall blir de syke eller del av frafallsstatistikken.Men Smedrsud synes konsekvensene er alvorlige, også for de evnerike elevene som klarer seg bra. – Skal vi virkelig godta at en stor gruppe elever går gjennom skolen og kjeder seg hver dag? Det vil i så fall prege deres syn på utdanning resten av livet, sier Smedsrud. Han trekker frem eksempler. En gutt i småskolealder ble utredet for ADHD. Han hadde mye uro i kroppen og satte seg ofte under pulten sin i skoletimene. Da Smedsrud kom hjem til ham og snakket med foreldrene, viste det seg at gutten pleide å ligge på gulvet og spinne rundt med hele kroppen mens han leste Ringenes Herre. Etterpå kunne han fortelle ordrett hva han hadde lest. I et annet tilfelle ble barnevernet koblet inn. Oppførselen til en liten jente ble tolket som så frekk og ufordragelig at de ansatte i barnehagen mente at hun var utsatt for omsorgssvikt. I virkeligheten var jenten var svært intelligent og brukte både ironi og sarkasme.– Mange av disse barna trenger først og fremst faglige utfordringer. Andre trenger i tillegg sosial og emosjonell støtte. De får med seg alt på nyhetssendingene, og har behov for å prate med noen om dette, sier forskeren.
(6) skjønte tidlig at datteren lærte raskere enn mange andre barn. Men de har valgt å ikke teste evnene hennes. – Vi trenger ikke å fokusere så mye på dette så lenge Line trives og har det bra, sier de.
Heldigvis kan skolestart for evnerike elever også være en fin opplevelse. I rekkehuset på Midttun tumler Line (6) rundt på gulvet. Sammen med pappa Runar Slethei er hun i gang med et kortspill som går ut på å lage rekker av tall, farger og figurer. Etter noen omganger vinner førsteklassingen klart over faren sin. Det er slett ikke første gangen.Allerede da Line var halvannet år, kylte moren hennes boken om barns utvikling rett i bosset. Den lille jenten passet ikke til beskrivelsene i det hele tatt. Hun snakket i lange setninger og interesserte seg for symboler, tall og bokstaver. I barnehagen var Line oppgitt over «babynivået». Hun ville heller ha bøker om dinosaurer og planeter.– Det hender vi kvepper litt når vi treffer barn på samme alder som Line. Forskjellen kan være veldig stor, sier Runar Slethei. I likhet med mange andre familier med evnerike barn, valgte han og konen Mette Borgen etter hvert montessoribarnehage og montessoriskole for datteren. Det løste mye.– Å velge privatskole satt langt inne. I utgangspunktet mener jeg at alle barn skal ha like muligheter. Men nå får Line mulighet til å konsentrere seg om det hun er interessert i. Det betyr mye, sier mamma Mette Borgen. På en montessoriskole er elever på ulike klassetrinn i samme gruppe. De velger i stor grad hva de ønsker å jobbe med og får undervisning i små grupper. Mens andre førsteklassinger øver på å tegne bokstaver, kan Line skrive historier og lage små bøker.– Da hun var liten, googlet jeg og var nervøs for skolegangen hennes. Men det har jo gått veldig bra, sier Borgen.
en bærepose full av ting hun har laget på skolen. Hun har blant annet skrevet en liten bok om halloween og laget skjerf til pappa Runar Slethei.
Et sterkt likhetsprinsipp i norsk skole er en av årsakene til at de evnerike barna i altfor liten grad er blitt sett og anerkjent i Norge, ifølge forsker Jørgen Smedsrud. – Vi er så redde for elitedyrking. Samtidig glemmer vi at dette er snakk om barn som ofte har det vanskelig, sier han. Også høyskolelektor Inge Andersland trekker frem frykten for å løfte frem enkeltelever når han skal forklare hvorfor denne gruppen ofte ikke blir sett. – Når vi sier at noen barn tenker raskere enn andre, utfordrer det forestillingen om at alle har like muligheter. Men vi sier ikke at disse barna er mer verdt enn andre. De er like mye verdt. Derfor fortjener de en skole som passer for dem også.For to år siden oppdaget Andersland tilfeldigvis at flere av kollegene hans delte interessen for evnerike barn. Eller barn med stort læringspotensial, som er begrepet de bruker. Kollegene snakket sammen i lunsjen, og bestemte seg etter hvert for å lage en egen forskergruppe. Forskerne opererer med en vid forståelse av disse elevene og snakker om de 10–15 prosent smarteste barna. Ifølge Andersland er synet på disse barna preget av myter. Som at barn som ikke må repetere og gjøre de sammen oppgavene som resten av klassen, vil få huller i kunnskapen sin. – Vi må stole på at elever ikke trenger de fem repetisjonene på et emne han eller hun allerede kan. Det siste året har Andersland og kollegene reist rundt på skoler for å undervise lærerne om hvordan de kan møte disse barna best mulig. Behovet er stort. Det er som regel bare de ekstra engasjerte lærerne som setter seg inn i hvordan de kan tilpasse undervisningen.
Nysgjerrighet var det som trigget Paula Kristine Mosland Gillesdal. Som mattelærer på Åstveit ungdomsskole hadde hun stadig elever hun mente kunne klare mer enn de faktisk gjorde. Men hvordan få dem mer engasjerte? Derfor leste Gillesdal bøker om temaet og tok kontakt med forskerne på NLA. – En talentfull høydehopper får ikke beskjed om å stoppe på 1,20 hvis hun klarer å hoppe høyere. Slik bør det ikke være i matematikk heller, sier hun. I dag er målet for Gillesdal og kollegene hennes at alle, uansett nivå, skal ha noe å strekke seg etter. Ingen skal klare alle oppgavene. Mattelæreren må ofte finne oppgaver som strekker seg ut over pensumet på det aktuelle trinnet.
Elevene som ligger så langt fremme at tilpasningen ikke blir god nok, kan følge matteundervisningen et steinkast unna, på Tertnes videregående skole. Uansett hvor gamle de er.Gillesdal og kollega Benedicte Karlsen planlegger også å starte en matteklubb. Der vil de hente elever i ulike aldre som kan jobbe sammen med oppgaver tilpasset deres nivå. Ifølge mattelærerne vet mange av disse elevene ikke om sitt store læringspotensial. I motsetning til de skoleflinke, får elevene ikke nødvendigvis gode karakterer. De svarer ofte intuitivt på oppgaver, men er ikke like flinke til å føre dem inn i boken. – Jeg ser ofte at disse elevene har en annen måte å tenke på. Uten faglig motstand er det vanskelig å lære seg at struktur og strategi kan være nødvendig for å løse en oppgave, sier Gillesdal.
Slik var det også for Eivind Olsen. Hjernen hans fungerer litt annerledes. I dag vet 42-åringen hvorfor. Han har en IQ på over 131. Det var trolig årsaken til at han ble stemplet som et uromoment på skolen. Han kjedet seg og satte læreren sin til veggs.– Jeg trengte aldri å pugge på noe som helst. Dermed ble arbeidsvanene mine helt fraværende. På videregående var jeg lei og ville helst gjøre minst mulig, sier 42-åringen.Til tross for høy intelligens tok Olsen aldri høyere utdanning. I dag jobber han med drift av IT-systemer. Historien hans er ikke uvanlig. Som lokallagsleder i Mensa, klubben for dem med aller høyest IQ, har han truffet mange som har droppet ut av skolen. Selv om det finnes høyt utdannede eksperter og forskere blant medlemmene, er det også noen som er uføretrygdet. Likevel føler de et sterkt fellesskap med hverandre. – I Mensa treffer jeg folk som intuitivt forstår hva jeg mener. Det henger nok sammen med at vi tenker en del raskere enn andre, sier Olsen.For Karen Reinholdtsen er det sosiale miljøet i Mensa avgjørende. Allerede som treåring satt hun i sportsvognen og leste butikkskilt. Ingen hadde lært henne bokstavene. Det hadde hun klart på egen hånd. Seinere fikk hun begynne på skolen ett år før tiden, og hoppet videre til andre klasse etter noen måneder. – Det betyr utrolig mye å ha muligheten til å treffe de andre i Mensa, sier hun.
Å finne fellesskap med andre som tenker likt er vanskeligere for barn enn for voksne. For førsteklassingen Vilde ble det umulig. Magen verket. Hun ville fortsatt ikke gå på skolen. Foreldrene ble desperate etter å finne en måte å hjelpe henne på. En sein lørdagskveld foran PC-en fant Mette Sæhle Nilsen frem til Mentiqa, en skole for særlig evnerike barn i Danmark. Midt på natten sendte hun en fortvilet e-post til rektoren. Dagen etter kom svaret. – Vi hadde ikke noe valg. Vi var nødt til å gjøre noe. Vilde holdt på å gå til grunne, sier hun.Sammen med Vildes far dro hun og de to døtrene på en prøveuke på skolen i Ålborg. Da fredagen kom, ba Vilde om å få bli en uke til. Mette Sæhle Nilsen tok et dramatisk valg. Hun sa opp jobben, leide ut huset og flyttet til Nord-Jylland med de to jentene sine. Også storesøsteren begynte på Mentiqa. Far ble igjen i Bergen. Det ble begynnelsen på en helt ny tilværelse for Vilde. – De andre elevene forsto meg. Jeg var ikke lenger den som var mest spesiell. Det var veldig fint å oppleve, sier VildePå den nye skolen kunne elevene gjerne bli ferdig med årspensumet på to måneder. De slapp alle de kjedelige repetisjoner av ting som de allerede kunne fra før. Alt gikk raskere. Elevene fikk bruke Ipader i friminuttene. Hvis noen hadde behov for å gå ut i løpet av timen, var det også lov.BT har vært i kontakt med skolen Vilde gikk på da hun ble syk i første klasse. Rektor opplyser at han ikke ønsker å kommentere enkeltsaker.
I Norge finnes ikke spesialskoler for evnerike barn. Selv om professor Ella C. Idsøe synes et slikt tilbud kan eksistere side om side med den offentlige skolen, er det viktigste å utdanne lærere til å forstå disse barna.– De heldige har gode voksne rundt seg som kompenserer for manglende oppfølging på skolen. Men noen av barna kommer fra familier som ikke har disse ressursene. De er helt avhengige av skolen. Hun deltok selv i Jøsendalutvalget, som for to år siden slo fast at tilbudet til de evnerike barna i Norge er altfor dårlig. Siden har de største byene har fått egne talentsatsinger, men Idsøe er skuffet over at det ikke er gjort mer for å komme disse elevene i møte.– Barna som bor langt fra byene har ikke en sjanse, sier Idsøe.
familien flyttet tilbake til Norge.
Etter to fine år i Danmark bestemte Vilde og familien hennes at det var på tide å dra tilbake til Bergen. Utmattelsen og magesmertene var borte. Vilde hadde fått det bra igjen. Men den lille familien var i ferd med å bli veldig danske. Begge jentene både snakket og skrev dansk. Samtidig hadde de mye i Bergen som de ønsket å reise hjem til. På Montessoriskolen på Storetveit ventet nye klassekamerater og lærere som hadde satt seg inn i Vildes situasjon.Fortsatt kan hun fortsatt føle seg litt annerledes av og til. Men det er ikke så farlig lenger. Vilde er blitt flinkere til å si ifra når hun trenger flere utfordringer på skolen. – Nå er det verste over. Jeg er glad for å være den jeg er, sier hun.