Cyberkul`s hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Mala selger ikke lenger True Extent😟 Fikk et svar på mitt spørsmål om 1245be og beX40xx er likeverdige på Diyaudio. Der ble det sagt at det er samme teknologi, og at de er likeverdige.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei

    Selv kjøpte jeg mine fra Tyskland.

    Guido Behringer er en jbl fantast og veldig grei å ha med å gjøre.
    De har også vært mulige å skaffe fra USA

    Er de andre du nevner lettere å få tak på ?
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Selv kjøpte jeg mine fra Tyskland.

    Guido Behringer er en jbl fantast og veldig grei å ha med å gjøre.
    De har også vært mulige å skaffe fra USA

    Er de andre du nevner lettere å få tak på ?
    Takker! Skal ta en titt. Billigste jeg har funnet til nå er usspeaker.com, som har 1245be til $629. Har ikke sjekket frakt, moms etc. SpeakerExchange har beX40xx til $899. TLHP har 1245be til ca €800 tror jeg det var.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bør kanskje gå for 16 ohm(?) Det er noen dB mere følsomhet på mellomtone enn diskant. Etterhvert kan det kanskhe bli aktuelt med be på diskanten også, og da kan vel dette endre seg.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Greier ikke ikke å finne noe mere info om forskjeller på 1245be og beX40xx.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Tok jobben med å bytte alle elektrolytter i min RME UFX i sommer. Rettelse: Alle elektrolytter i strømforsyninga. Fant ingen som var veldig ut av spec, men nå er nå uansett alle nye.
    Dessverre hjalp det ikke på støyproblemet jeg har. Mulig det kan være et EMC-problem, jeg skal prøve å koble ut switch og ruter som står rett bak RMEen og se om det hjelper. Begynner å slippe opp for alternativer. Støyen er kortvarig, omtrent som når en spiller vinyl og treffer på et støvkorn. Prøvd alle mulige bufferstørrelser, byttet PC, kabler etc. Er vel sannsynlig at det er et eller annet med RME UFXen.
    IMG_4935.JPEG


    Ellers kom disse godsakene fra ArneM i dag :) Blir spennende å prøve.

    IMG_5292.JPEG
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Har du vært i kontakt med RME om problemet?
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Har du vært i kontakt med RME om problemet?
    Ja, men synes ikke de er spesielt hjelpsomme. Det finnes noen testfiler fra RME som en kan bruke for å sjekke bit-perfekt overføring. Dette har jeg ikke prøvd enda. Ser aldri at det blinker i den blå synk-lampa på RMEen. Men jeg mener at det ikke er støy på vinylavspillinga. Burde være samme avspillingsforløpet, bortsett fra samplinga? Blir kanskje en forskjell når det gjelder timing mellom kilde og utgang?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Dette er jeg ikke ekspert på, men det du beskriver høres ut som noe i analogdomenet, basert på mine helt alminnelige hobby-hifi erfaringer. Jeg ville også tenkt strømforsyning.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ville ikke helt ha avskrevet om det kan være en jordingsgreie problematikk.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    ... kanskje du trenger strømfilter. 🥴
    (sorry, kunne ikke diy meg)
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Prøvekjørt 2450 driverne med TrueXtent et par timer i dag. Først synes jeg det låt litt daft, men oppaget snart at ingenting manglet, tvert imot så er det flere detaljer enn før, men det spiller veldig uanstrengt, og alt henger veldig godt sammen! Veldig godt fornøyd så langt, og enig med dem som sier at dette er en stor oppgradering. Jeg var usikker på hvor langt ned jeg skulle dele, endte opp med 700Hz og 1 oktav flanker. Deler oppe på 10kHz. Har 47uF beskyttelseskondensator i serie med driveren. Fristende å prøve uten for å sjekke om den er hørbar. RImelig kondensator av type Jantzen Crosscap. Kjøpte et par Mundorf Mcap 47uF på Finn, men de er ikke kommet enda. Det er vel egentlig samme klasse som Crosscap tror jeg.

    Prøvde også å koble ut ruter og switch, å koble PCen direkte, men støyen jeg plages med var den samme. Oppdaget at dette sannsynligvis har noe med buffersettinger likevel. Poster det jeg fant ut i AL-tråden, kanskje flere har opplevd det samme.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Siden jeg ikke har samme delefrekvenser får jeg ikke sammenlignet direkte med den forrige driveren. Vet ikke hvor langt ned det er forsvarlig å dele? Spiller uansett fint med deling på 700Hz. Ble også litt lurt av forskjell i volum. Med TrueXtent driveren må jeg kanskje rundt 5dB opp på volumkontrollen for samme nivå som før.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Spennende med ny mellomtone(?) :)

    Spredningen er vel ulik på de to alternative hornene du har, men du får kanskje en hvis anelse om forskjellene hvis du benytter det runde hornet til den gamle driveren og putter truextent i 2360? Bare en tanke, låter vel bra uansett tenker jeg. ;)

    Hvis du har kanaler nok på RME kan du jo alltids låne den ene AMS1000'en min som er satt opp i stereo og A/B-teste, bruker sjelden kinoen for tiden og der står det jo en ....
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Spennende med ny mellomtone(?) :)

    Spredningen er vel ulik på de to alternative hornene du har, men du får kanskje en hvis anelse om forskjellene hvis du benytter det runde hornet til den gamle driveren og putter truextent i 2360? Bare en tanke, låter vel bra uansett tenker jeg. ;)

    Hvis du har kanaler nok på RME kan du jo alltids låne den ene AMS1000'en min som er satt opp i stereo og A/B-teste, bruker sjelden kinoen for tiden og der står det jo en ....
    Det ville nok la seg gjøre å teste slik, men det er noe bal å ta ned 2360 hornet og sette opp det andre. Volummatching, filtere etc..
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Det hoper seg opp med saker, Cyberkuls kino er redusert til lager for overskudds-hifi
    889B42CA-31A9-430E-9F5F-6FA4F0CA1A2C.jpeg
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Overskudd salg neste 😁
    Evt bygge noe i mørke vinterkvelder😀 Har de JMLC mellomtone og diskanthorn og drivere som jeg brukte før, og ett Altec 421-8H bass/instrument element som jeg fikk av @MarkusH. Vet ikke hvor godt dette egner seg som basselement? Har gode specs, men jeg må skaffe ett til. Har også noen Anaview ALC100 liggende. Èn brokoblet modul gir 100W til bassen, og èn 2x25W modul til mellomtone/diskant. Kanskje en Minidsp-modul i tillegg, så blir det en komplett aktiv høyttaler👍
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Altec 421 mener jeg du kan recone med standard kit og får da en driver mellom 515 og 416.
    421 som ikke er helt mint condition er rimelig på ebay som kan recones.
    Så gjerne en fin måte å skaffe seg Altec uten å måtte slakte sparegrisen :)
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Altec 421 mener jeg du kan recone med standard kit og får da en driver mellom 515 og 416.
    421 som ikke er helt mint condition er rimelig på ebay som kan recones.
    Så gjerne en fin måte å skaffe seg Altec uten å måtte slakte sparegrisen :)
    De er ikke vanskelige å få tak i, har en på hånda til $60 på eBay, men det blir ca $170 i tillegg for moms og frakt. Ingen upris det heller kanskje, men hvis de må rekones i tillegg er det kanskje ikke så mye vits.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    De er ikke vanskelige å få tak i, har en på hånda til $60 på eBay, men det blir ca $170 i tillegg for moms og frakt. Ingen upris det heller kanskje, men hvis de må rekones i tillegg er det kanskje ikke så mye vits.
    Det du har tror jeg ikke trenger å recones, mener jeg søkte litt på google og fant en som hadde det montert i et horn .... Er vel typisk midbass-horn disse kan brukes i, hvis jeg husker rett ....
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er ikke direkte billig å recone nei.
    En kan fort se etter litt andre drivere som er nye. Fins litt å velge mellom.

    Vill nok helst brukt de Altecene i digre bassrefleks kasser.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Det du har tror jeg ikke trenger å recones, mener jeg søkte litt på google og fant en som hadde det montert i et horn .... Er vel typisk midbass-horn disse kan brukes i, hvis jeg husker rett .
    Nei, det jeg har er i god stand.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Må ha litt live-musikk også😀 Solveig Slettahjell på Dølajazz for et par uker siden. Bra konsert i Lillehammer kirke, men ble sittende litt for langt bak. Ikke maks lyd, dessverre.
    16410BC6-D2DE-4471-A1E1-7E97C52EF8D8.jpeg

    I går var jeg i Maihaugsalen og hørte på Forsvarets stabsmusikk-korps. Satt nesten helt fremst på midten. Bra konsert, og god trøkk😀
    73F0CE0D-5B9A-47E4-AF87-4E190D9FFEBD.jpeg
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    live referanser må man ha. Slettahjell er en av mine store favoritter. Fortsatt ikke hørt hun live. Kan tenke meg at det var bra trøkk i det korpset der
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    live referanser må man ha. Slettahjell er en av mine store favoritter. Fortsatt ikke hørt hun live. Kan tenke meg at det var bra trøkk i det korpset der
    Har ikke hørt så mye på Slettahjell tidligere, men skal ta det igjen. Bra stemme! Resten av bandet også bra.

    Korpset også bra, spilte stort sett filmmusikk, bla fra Star Wars og Batman. Dynamikken blir noe annet enn fra hifi-anlegget!
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Vært lite hifi det siste året, men har nå ihvertfall begynt å sette sammen stepup-forsterker ("Flatbanker") til SP-10. I sommer fikk jeg endelig somlet meg til å ta turen innom Moldejazz. En positiv opplevelse! Fikk med meg noen konserter i løpet av et par dager. Her John Mc Laughlin. Bra konsert med god trøkk. Innimellom brukte dem to slagverk. Utrolig at mannen har passert 80.
    939AA305-B01A-433A-9B93-C8B4BA8C5F07.jpeg


    Utpå høsten Dølajazz som vanlig. Her Helge Lien Trio.
    3EE46E28-5ACF-40F6-9E88-39E5DEFBD891.jpeg
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Flatbanker tar form:) Kort og en del komponenter i ferdig pakke fra Wayne i junaiten. Boks fra Ali Express. Dessverre var boksen for powersupply for liten, så jeg må bestille ny. Jeg har kjøpt en ferdig lineær regulator (i plast på bildet), som skal være veldig støysvak. Likeretterkortet hadde jeg fra før.

    73E190A4-EF98-4D8B-A18B-E510310EC8E6.jpeg
    5FC0B34D-A7CE-453B-9BA2-A388ECC113FD.jpeg
    B1D169C5-2FC0-47AE-836E-0A543EFAA572.jpeg
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Du får kjøre to like kabinetter, strømforsyning under og flatbankern over.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det var seriøse saker.
    Vi som driver med enkle smps får ta en runde i skammekroken
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Det var seriøse saker.
    Vi som driver med enkle smps får ta en runde i skammekroken
    Hehe..Jeg er ikke skeptisk til Silent Switcher, men om du forsyner den med en tilfeldig veggvorte, er jeg litt mere skeptisk. Jeg har sett flere eksempler på slike som lager mye både utstrålt og ledningsbundet støy. Ikke innenfor hifi, men tror likevel det har betydning. Den regulatoren jeg har bestilt kan ses her
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nå ble det ikke silentswitcher, de har ikke vært tilgjengelige i evigheter. Ble i stedet en typ veggvorte anbefalt av Wayne. En som han har målt og testet frem og til bake. Det som er litt kult med silentswitcher er at den kan drives fra en powerbank og dermed frikobles fra nettet helt
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn