Cult of the Infinitely Baffled - avd. Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Det ble solgt pga finanser, oljekrisen traff oss ganske hardt her på Vestlandet. Vil tilbake pga lydkvalitet, enkelt og greit. DEtte er med GOD margin det beste sub-oppsettet jeg har hatt, og når det kommer til presisjon er det nok tett opp mot det beste jeg har hørt. Det skal litt til å gå så dypt med så lite forvrengning med kassesub. Og da sammenlikner jeg med både det beste av DIY og komersielle løsninger i opp mot svært høye prisklasser. Det finnes mange systemer som nok spiller høyere, BEF sitt system (er en god stund siden jeg var der) har nok mer "trøkk", men en slik uanstrengt og "uhørbar pondus" er det langt mellom.
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Er det noen som har erfaring med montere ib fra isolert rom inn i uisolert garsje. Tenker på dette med kondens og fukt på driveren.

    Kan jeg evt komme rundt ved å montere membranen inn i det uisolerte rommet (waterprotected) og magneten og det som genererer varme, inn i det isolerte rommet?
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Så har man fått lyd i ting. Lite løft med EQ helt i bunn, og to topper som er tatt ned litt. Dette er med venstre kanal og sub, 60Hz deling.

    18009021_731387550376516_832960370_n.jpg
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Dette. En slags "halv-isobaric-løsning" men uten bakkammer og heller ikke vanlig åpen dipol - noen som har kunnskaper om dette prinsipp?
    I bunnen av kassen er det hull ned til rommet under, som dermed fungerer som en forlengelse av kassen. Elementene er koblet i motfase, sånn at de slår inn i kassen, og ut av kassen samtidig. Det ene elementet er montert andre veien for å kansellere noe likeordens forvrenging. I tillegg gjør det at vibrasjoner kanselleres. Det er altså bare en (stor) lukket kasse med to elementer montert på hver sin side. RojohII må gjerne korrigere om jeg er på bærtur. ;)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dette. En slags "halv-isobaric-løsning" men uten bakkammer og heller ikke vanlig åpen dipol - noen som har kunnskaper om dette prinsipp?
    I bunnen av kassen er det hull ned til rommet under, som dermed fungerer som en forlengelse av kassen. Elementene er koblet i motfase, sånn at de slår inn i kassen, og ut av kassen samtidig. Det ene elementet er montert andre veien for å kansellere noe likeordens forvrenging. I tillegg gjør det at vibrasjoner kanselleres. Det er altså bare en (stor) lukket kasse med to elementer montert på hver sin side. RojohII må gjerne korrigere om jeg er på bærtur. ;)
    Jeg antok forsåvidt noe sånt. Men, tenkte med meg selv at vil plassering av kabinettet nedover - eller sagt motsatt med driverne i den ene enden av kabinettet - vil samme form for kanseleringsfordeler som for isobaric i PRAKSIS vil fungere som ment?
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.475
    Antall liker
    996
    Hvilke kanselleringsfordeler sikter du til? Isobarik-prinsippet dreier seg jo utelukkende om et "ekstra" lufttett rom mellom to drivere. Iso barik = likt trykk. Er det push-pull du mener?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Dette. En slags "halv-isobaric-løsning" men uten bakkammer og heller ikke vanlig åpen dipol - noen som har kunnskaper om dette prinsipp?
    I bunnen av kassen er det hull ned til rommet under, som dermed fungerer som en forlengelse av kassen. Elementene er koblet i motfase, sånn at de slår inn i kassen, og ut av kassen samtidig. Det ene elementet er montert andre veien for å kansellere noe likeordens forvrenging. I tillegg gjør det at vibrasjoner kanselleres. Det er altså bare en (stor) lukket kasse med to elementer montert på hver sin side. RojohII må gjerne korrigere om jeg er på bærtur. ;)
    Ingenting å korrigere. Akkurat sånn er det.:)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    ePi: Jeg sa det slik "halv-isobaric-løsning" men push pull er vel like riktig eller galt - men i dette tilfelle er det ikke tradisjonell push pull men i "ene enden" av kabinettet.

    JENO: Ja du har rett, men jeg spør da jeg ikke kjenner prinsippet for det jeg her ser. Spesielt så lenge som det også ligner et par andre prinsipper - push pull og isobaric
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er en dual-opposed push-pull lukket løsning.:) Ikke noe isobaric - det trengs ikke her.
    Kjøper den, at isobaric ikke trengs her, men vil push pull effekten fungere i praksis så lenge driverne sitter så i den ene enden av kabinettet?

    Uavhengig av dette; hvilke målbare effekter gir egentlig push pull?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Det er en dual-opposed push-pull lukket løsning.:) Ikke noe isobaric - det trengs ikke her.
    Kjøper den, at isobaric ikke trengs her, men vil push pull effekten fungere i praksis så lenge driverne sitter så i den ene enden av kabinettet?

    Uavhengig av dette; hvilke målbare effekter gir egentlig push pull?
    Tja: For min egen del har push-pull vært en veldig grei og praktisk øvelse da den synlige kassen ble mindre. Mulig nicket djk på diy-audio har postet noen målinger. John K-et-eller-annet har vel også målt og regnet - han er vel helt på bølgelengde med Linkwitz både hva etternavns uttalelsesvanskelighet angår, og teoretisk dyktighet.
    Tech

    Anyway: Hvis designet ikke taler i mot, så ser jeg heller ingen spesiell motforestilling mot å kjøre å push-pull.

    Det sagt: Jeg ser du stiller de samme spørsmålene når du leter og funderer for noen år tilbake. Ingenting er perfekt. Go for it, whatever it is. Lag noe hensiktmessig som passer situasjon og behov.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn