Forsterkere Crown XLS 1502 eller Behringer NX6000D

FluGGu

Medlem
Ble medlem
20.10.2018
Innlegg
18
Antall liker
3
Sted
Øyer
Jeg lurer på hva meningene deres er om disse to forsterkerene.

https://evenstadmusikk.no/crown/1082931/crown-xls-drivecore-1502-2-x-525w-i-4-ohm

https://evenstadmusikk.no/behringer/1111634/behringer-nx6000d-forsterker-med-dsp

Pris messig så er det ikke store forskjellen på dem
, men effekt messig så er det jo en del forskjell på papiret.

Crown : 2x 525 Watt / 4 Ohm, 2x 300 Watt / 8 Ohm.

Behringer : 2x 3000 Watt / 4 Ohm, 2x 1600 Watt / 8 Ohm

Det skal brukes på Dali 909 og Cerwin Vega E-715 (ikke samtidig selvsagt).

Fordelen med Crown er at det er vanlige rca og høytalere terminaler, det er det ikke på Behringer men det er jo å få lagd det.

Forforsterker er en Denon 3808.
Jeg har en Crown 1502 fra før men vil ha en effektforsterker til. Så kan ha en på Dali 909 og en på Cerwin Vega E-715.
 
Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg er tilhenger av dritbillig forsterker kraft, og har prøvd både Behringer og Crown.

Behringer A500 hadde jeg 4 stk. av hvor 3 stk. havarerte.
Av 3 forskjellige batcher...føkk Behringer.
Den siste som havarerte tok med seg min ene Fostex fulltone i dragsuget.

Jeg har brukt Crown xls 1502 i flere år nå for bass duty, og kommer til å fortsette med det i flere år.
Driftsikkert, lavt støynivå, og plenty pepper for mine høyeffektive bass systemer.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
6000W høres utrolig ut og er nok ganske langt fra virkeligheten. Jeg kikket på hjemmesiden til Behringer men ser ingen informasjon om effekten eller hvordan den er målt. Jeg synes det er ganske uprofesjonelt. Se på hvordan f.eks labgruppen oppgir effekten på sin C 68:4. Som også er på ca. 6000W. OK, det er en helt annen pris, men der kan man virkelig lese hva den faktisk leverer. Jeg bruker denne til å drive 4 stk. 18" hjemme. Den er helt rå og jeg kan godt anbefale å prøve å få tak i en slik på bruktmarkedet. De er bygget for å vare.
 
Sist redigert:
M

MusicBear

Gjest
Har lest reelle målinger på disse Behringer sakene, de ligger langt under halvparten men hjelper lite så lenge man nesten må regne med at de slutter å fungere. Yamaha sine dyreste, ville jeg valgt, eller Crown som fåes som «masseprodusert billig Asiatisk» eller som «dyrt men holder evig!»
 

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Innlegg
670
Antall liker
468
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
4
'Kostbart' Crown (har selv xti 6002) er meget bra, Behringer er bare RÆL. Hadde en inuke6000 og det er noe av det værste som har vært i hus, selv som sub-amp.
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.784
Antall liker
15.782
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Jeg har hatt en Crown XTI 2002 stående i noen år. Den har drevet mine to subber problemfritt så langt. XTI har også innebygget DSP som jo er hendig i noen applikasjoner..
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.645
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Ser at alle driter på bedringer, har kjørt Behringer NX3000D på mine Altec i et 1/2 år nå og er kjempefornøyd, mulig gamle Berdringer er søppel men de nye virker solide spør du meg, de er jo også så rimelige at skulle det gå svart er de jo bare å pælme, men viften må uansett byttes til stillegående, det må vel Crown også.
 

FluGGu

Medlem
Ble medlem
20.10.2018
Innlegg
18
Antall liker
3
Sted
Øyer
Ser at alle driter på bedringer, har kjørt Behringer NX3000D på mine Altec i et 1/2 år nå og er kjempefornøyd, mulig gamle Berdringer er søppel men de nye virker solide spør du meg, de er jo også så rimelige at skulle det gå svart er de jo bare å pælme, men viften må uansett byttes til stillegående, det må vel Crown også.

Ingen behov for å bytte viften på Crown XLS 1502 ihvertfall, jeg har ikke hørt den gå enda, eller så er den meget stillegående.
 
L

Lassencad

Gjest
God aften
Jeg synes du burde finde lidt flere penge og købe en lidt dyrere Crown :)

Vh
En annen serie eller en dyrer modell enn Crown XLS 1502?
Ja gerne en anden model :)
Eks en Itech 4000 Den inderholder delefilter og har masser af strøm . De kan findes bla på Ebay
Jeg har selv købt 2 Itech 6000
Ellers kan jeg anbefale Crown K1/K2 De er uden filter og blæser :)
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.792
Antall liker
3.433
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg har god erfaring med DCI serien.
Er blandt de nyere konstruksonene fra Crown. Finnes med og uten dsp i 2 og fletekanals modeller. Mange forskjellige effekt varianter fra 2x300w. Ikke vanskelige å viftemodifisere heller. DCI er ikke samme dom Cdi
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Har Behringer Nx6000D.
Hatt de ett par måneder nå. De har fungert utmerket i den perioden. Lydmessig så har de mer kontroll og trøkk enn mine gamle Hypex DS8.
På YouTube er det noen målevideoer av effekten på denne. Mener det var rundt 2000+watt . Til prisen er ikke det så ille. Men langt fra oppgitte watt.
Om den holder eller ikke vil tiden vise.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 

FluGGu

Medlem
Ble medlem
20.10.2018
Innlegg
18
Antall liker
3
Sted
Øyer
Takker for hjelpen fra alle her.
Det blir ikke noe ny forsterker nå med en gang, men da vet jeg litt mer hva jeg bør spare til.
Den Crown K2 virker veldig fristende :p.

Men for å kunne bruke eks Crown K2 så må jeg ha rca til xlr eller rca til jack , siden det er rca ut fra Denon`n.
Hva vil dere anbefale her ?
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Om du ikke bor langt fra Oslo kan du komme å låne en XLS-2000 av meg. Det er samme amp som 1502, men forrige generasjon.
1502'en min er opptatt som bassforsterker pr. nå.
 

FluGGu

Medlem
Ble medlem
20.10.2018
Innlegg
18
Antall liker
3
Sted
Øyer

FluGGu

Medlem
Ble medlem
20.10.2018
Innlegg
18
Antall liker
3
Sted
Øyer
Om du ikke bor langt fra Oslo kan du komme å låne en XLS-2000 av meg. Det er samme amp som 1502, men forrige generasjon.
1502'en min er opptatt som bassforsterker pr. nå.
Bor ca 2.5 timer nord over for Oslo :p.
Xls-2000 blir som storebroren til 1502 dvs tilsvarende som 2002.
Fordel med disse er at det er rca og vanlig høyttaler terminaler .

Skulle gjerne prøvd den forsterkeren for å testet om jeg merker stor forskjell på 525 watt 4 ohm vs 650 watt 4 ohm.
Men for øyeblikket så har *gutterommet* blitt gjesterom med stereo... Så jeg må få ut fingeren til å begynne å lage kjellerstue så kan begynner å bruke anlegget igjen :)
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
Men for å kunne bruke eks Crown K2 så må jeg ha rca til xlr eller rca til jack , siden det er rca ut fra Denon`n.
Hva vil dere anbefale her ?
Jeg anbefaler å lese denne: https://www.rane.com/note110.html
Var litt mye for meg å lese i kveld :p .
Jeg har ingen planer om å lage meg egne signal kabler, vet om ihvertfall en på forumet her som lager meget bra kabler.
Trur ikkje poenget var sjølve kabelen; artikkelen handlar om balansert overføring. Du bør ikkje legga for mykje pengar i kabel. Men balansert inn- og utgangar er det verd å bruka pengar på. Når folk innbiller seg at dei høyrer skilnad på ulike kablar kan det vera:
1) plaseboeffekten: den som har sprengt budsjettet på kabel innbiller seg gjerne at dei dyre kablane er best
2) interferens, som ein i stor grad kan unngå med balansert overføring
 
M

MusicBear

Gjest
Bolinder, jeg er enig med deg i at man bør bruke minst mulig penger på en kabel. Kan også innrømme jeg hater ting som jeg mener er for dyrt. Allikevel, jeg spør deg om du selv noen gang har testet ut en idiotisk dyr kabel mot en latterlig billig en?

Dersom du IKKE har gjort dette - prøv!

Kan hende du blir sjokkert over at forskjellen er så lett hørbar, samtidig som du fortsatt er sjokkert over den store prisforskjellen. Jeg inviterer IKKE til en kabeldiskusjon - kun oppfordrer deg til å prøve dette selv. Selvfølgelig på godt utstyr som får frem alt.
 

FluGGu

Medlem
Ble medlem
20.10.2018
Innlegg
18
Antall liker
3
Sted
Øyer
Trur ikkje poenget var sjølve kabelen; artikkelen handlar om balansert overføring. Du bør ikkje legga for mykje pengar i kabel. Men balansert inn- og utgangar er det verd å bruka pengar på. Når folk innbiller seg at dei høyrer skilnad på ulike kablar kan det vera:
1) plaseboeffekten: den som har sprengt budsjettet på kabel innbiller seg gjerne at dei dyre kablane er best
2) interferens, som ein i stor grad kan unngå med balansert overføring

Rca er vel ubalansert samme hva etter det jeg har skjønt så da blir det ubalanserte kabler på meg (når det blir oppgradering) siden Denon`n har bare rca ut.

Rca til xlr.
 

FluGGu

Medlem
Ble medlem
20.10.2018
Innlegg
18
Antall liker
3
Sted
Øyer
Bolinder, jeg er enig med deg i at man bør bruke minst mulig penger på en kabel. Kan også innrømme jeg hater ting som jeg mener er for dyrt. Allikevel, jeg spør deg om du selv noen gang har testet ut en idiotisk dyr kabel mot en latterlig billig en?

Dersom du IKKE har gjort dette - prøv!

Kan hende du blir sjokkert over at forskjellen er så lett hørbar, samtidig som du fortsatt er sjokkert over den store prisforskjellen. Jeg inviterer IKKE til en kabeldiskusjon - kun oppfordrer deg til å prøve dette selv. Selvfølgelig på godt utstyr som får frem alt.
Jeg har selv hørt forskjell på signal kabler, men det hadde nok noe med skjermingen av kabelen. men det var tynne rca kabler fra biltema mot rca laget av en her for 590kr som jeg mener er akseptabel pris for kabler.
Høyttaler kabler så har jeg inntil oktober i fjor brukt billigste lampet ledning uten at jeg hørte noe forskjell når jeg lagde meg noen Van Damme Black Series 2x4mm kabler.

Jeg har vel ikke akkurat det dyreste annlegget eller di beste høytalerne til å kunne uttale meg om "fin" lyd.
Men dette skal ikke handle om kabler til mange 1000kr å oppover.

Er vel noe sånn som dette her jeg trenger da https://evenstadmusikk.no/klotz/1116849/klotz-alpm015-2-x-phono-gull--2-x-xlr-han-blank-1-5-m

Eller https://evenstadmusikk.no/roland/1128868/roland-rcc-5-rcxm-15m-interconnect-cable-xlrmale-rca x2 for under halve prisen :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Men for å kunne bruke eks Crown K2 så må jeg ha rca til xlr eller rca til jack , siden det er rca ut fra Denon`n.
Hva vil dere anbefale her ?
Jeg anbefaler å lese denne: https://www.rane.com/note110.html
Var litt mye for meg å lese i kveld :p .
Jeg har ingen planer om å lage meg egne signal kabler, vet om ihvertfall en på forumet her som lager meget bra kabler.
Poenget er ikke kabelen som sådan, men at balansert og ubalansert er inkompatible systemer for signaloverføring. Hvis du absolutt må koble ubalansert utstyr til balansert er den beste måten å gå via en liten trafo, også kjent som balun. (BALanced/UNbalanced - get it?)

Å kjøpe eller mekke spesialkabler med RCA i den ene enden og XLR i den andre er i beste fall et tredje beste alternativ. Blås i hva kablene koster. Det har ingen betydning. Poenget er støyundertrykkelse og jordstrømmer, ikke å bruke «bedre materialer» til å koble sammen ting på feil måte.

Les linken. Den er ganske viktig hvis du skal koble sammen proffutstyr med XLR og konsumentutstyr med RCA.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.257
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Benytter selv Behringer 6000 på mine 4 x 21" subber ( Midgard Centurion basert). Nok hestekrefter til å koble bjelkelaget og spiller med fin kvalitet. Byttet ut originalviftene til stille Noctua- vifter. Gamle rykter om kvalitet anser jeg som irrelevant idet forsterkeren ikke skal sjaues rundt som PA, men stå rolig i en hylle.
 

Waqar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.08.2016
Innlegg
98
Antall liker
52
Til sub er Behringer forsterkeren meget, spesielt til prisen. Til fulltone er jeg ikke så alt for fornøyd med den. Låter ikke dårlig, men uinspirrende og kjedelig. Må kjøre på en del lyd før den våknet til og låt noe bedre. Jeg hadde heller gått for et kvalitets forsterker fra brukten om det er til stereo bruk.
 

minim

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
94
Antall liker
11
Til sub er Behringer forsterkeren meget, spesielt til prisen. Til fulltone er jeg ikke så alt for fornøyd med den. Låter ikke dårlig, men uinspirrende og kjedelig. Må kjøre på en del lyd før den våknet til og låt noe bedre. Jeg hadde heller gått for et kvalitets forsterker fra brukten om det er til stereo bruk.
Helt enig. Brukte min på senteren i hjemmekino og ble overrasket over hvor mye bedre lyden ble når jeg prøvde meg med en annen forsterker på den. Behringer er nok best egnet til sub eller på fest.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg er vant med forsterkere i prisklassen "over" Crown, men vil Crown XLI 1500 kunne fyle bass/mid- boksene mine med godlyd allikevel? Eller bør jeg velge noe annet?

Crown XLi1500 a.jpg
 
Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg har ikke prøvd XLI serien og vet ikke hvor mye viftestøy de lager.
Jeg har kun fra XLS serien, og de har vifter som kjører i tre hastigheter.
Viftene skrur seg på etter behov, og aldri høyere enn første trinn hos meg, som er veldig svakt.
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.645
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Siden dette er en tråd om Behringer, kjøpte nylig 2 Nx6000-
der er viftestøyen helt ekstrem, greit nok nå i varmen å få litt gjennomtrekk:)) nye vifter bestilt
Ampen i seg selv er jeg fornøyd med, mye power her for luselort
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.016
Torget vurderinger
2
Siden dette er en tråd om Behringer, kjøpte nylig 2 Nx6000-
der er viftestøyen helt ekstrem, greit nok nå i varmen å få litt gjennomtrekk:)) nye vifter bestilt
Ampen i seg selv er jeg fornøyd med, mye power her for luselort
Jeg har en NX3000D, viftestøy av en annen verden. Merkelig egentlig, har hatt klasse D fra IMG tidligere (Pascal 250 W kort), disse startet en ganske stillegående vifte over en viss temperatur, og det skjedde ca. aldri. For meg er typisk PA klasse D av liten interesse for bruk til hifi (med unntak av som rene subforsterkere), men jeg må si at til PA-formål, er det overraskende mye skyv og slagkraft i Behringeren. Ser flere har byttet til en stillegående vifte på dem, sikkert smart, enda smartere om du setter inn en termostat i tillegg. Dette vil jo dessverre føkke opp garantien, hvilket kan være av interesse mht. historikken på Behringer. Selv betalte jeg noen hundringser ekstra for å få 4 års garanti på min NX3000D.
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.645
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Mest sannsynlig er de bare å koble disse viftene ut.
uansett, har også en Nx3000, den er byttet til NF‑A8 ULN kabinettvifte .200kr stk
brukes som sub amp ja
 
Sist redigert:

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Dere begge, Håkon og trosse1, sier at ampene er brukbare til subbass. Dere er ganske samstemte at lydkvaliteten ikke holder "oppover". Hva holder for 650Hz og nedover?
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.645
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Det er Håkon som hevder det, har sammenlignet med Ams 1000 som mange sverger til, det er ikke rare forskjellen,ser ingen problem med å bruke disse pa amper opp til deling horn, men viftestøy vil vi selvsagt ikke ha.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.257
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Min NX6000 med Noctua NF-A8 FLX med ULNA:
(Foto er fra prøveoppstilling, viftene er snudd ved montasjen).
3-pins vifte mot 2-pins kontakt: Kun rød og svart ledning på ny vifte skal benyttes.
Viftene går svært stille, bruker mellomste reduksjonsadapter.
Som nevnt er det bra med kraft, men i mitt oppsett klipper forsterkeren når jeg trår gassen i bunn (parallelkoblede 21" basser i hver kanal).
Vil prøve med 1 forsterker til slik at hvert element forsynes fra egen kanal.
 

Vedlegg

Topp Bunn