Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ikke egentlig. Vi vet at antistoffene forsvinner ganske fort. At de kan være borte før senvirkningene er over virker ikke spesielt snodig på meg. Selv hadde jeg ingen påvisbare antistoffer tre måneder etter første runde med viruset, og nå etter andre runde hadde jeg relativt milde ettervirkninger minst like lenge. Jeg ikke sjekket antistoff-nivået denne gangen. En bekjent er fortsatt utslått og 100 % sykmeldt etter seks måneder. Vet ikke antistoff-nivået der heller, men det ville ikke forundre meg om det var under påvisbart nivå etter to-tre måneder.

    Og så er det selvsagt som alltid en del som innbiller seg ting, men her er ikke scenariet så usannsynlig at det nødvendigvis må være forklaringen.
    Gamle blir sjelden veldig syke av virusinfeksjoner. De har antistoffer fra et langt liv med eksponering. Så ja, immuniteten går ned, men ikke helt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Når antistoff er tydelig påvist etter Cov1-syke, for over 20 år siden (og fremdeles virker mot Cov2) , betyr det da i min bok, at verdi på skvipet du har blitt injisert med = mindre enn ett tørk...

    Og ingen tenker på senvirkningen kanskje skyldes .... nei, for kvakksiner er HELT ufarlige...


    Når artikkelen viser til at vaksinen er opptil 8 ganger farligere enn viruset, da bør vel alarmklokkene ringe hos en hver som har klart mattekravene for 7-åringer.
    640 milloner registrerte covid 19-tilfeller, 6,6 milloner registrerte dødsfall fra Covid 19. (Merk: det har antakelig vært MANGE flere sykdomstilfeller enn de registrerte)
    13 milliarder vaksinedoser satt, så om vi leker med tanken om at vaksinen er mellom like farlig og 8 ganger farligere enn sykdommen, betyr det at vaksinen skal ha ført til et sted mellom 130 millioner og drøyt en milliard dødsfall.
    Hvor er de begravet hen?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den lille opplysningen som ikke siteres er hvilken aldersgruppe studien tok for seg. Den gjaldt boostervaksine for 18-29-åringer, og spørsmålet man forsøkte å svare på var effektiviteten av å kreve tredje vaksinasjon for å la studenter komme tilbake til campus. Svaret var «don’t bother», forutsigbart nok.

     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gamle blir sjelden veldig syke av virusinfeksjoner. De har antistoffer fra et langt liv med eksponering. Så ja, immuniteten går ned, men ikke helt.
    Men de stryker gjerne med av influensa eller corona til slutt, likevel.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Mon tro hva som hadde blitt sagt om dettte skjedde for et par år siden:
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Nesten alle i Norge er vaksinert 3 ganger og likevel har (nesten alle) blitt smittet og syke, noen har fått det for andre gang, og det etter en vaksine som skulle gi omtrent 90-93 % beskyttelse på populasjonsnivå.
    Er det ikke noe som skurrer her?
    Mulig den vesentlige effekten vi kan trekke ut av dette kun er mildere forløp av infeksjonen, men det er jo bra det og.
    (personlig ble jeg smittet, sittende i bil på vei til skytebanen, tok 15 min.)
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    mye som skurrer i denne saken, veldig mye har blitt avfeid som konspirasjonsteorier men siden blitt bekreftet som sant.
    Håper vi en dag får den fulle sannhet (de siste dokumentene blir vel frigitt om ca 100 år)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Nesten alle i Norge er vaksinert 3 ganger og likevel har (nesten alle) blitt smittet og syke, noen har fått det for andre gang, og det etter en vaksine som skulle gi omtrent 90-93 % beskyttelse på populasjonsnivå.
    Er det ikke noe som skurrer her?
    Mulig den vesentlige effekten vi kan trekke ut av dette kun er mildere forløp av infeksjonen, men det er jo bra det og.
    (personlig ble jeg smittet, sittende i bil på vei til skytebanen, tok 15 min.)
    Ingen ting skurrer der. Det har vært kjent i uminnelige tider at virus muterer og at immunforsvaret er svakere ift nye mutasjoner enn gamle man har vært eksponert for …. enten denne eksponeringen kommer i form av vaksine eller faktisk smitte.

    Du har masse immunitet mot virus pga alle gangene du har vært forkjølet, hatt influensa og liknende. Men når det dukker opp en ny mutant kan du fortsatt bli både smittet og syk. Men du blir ikke like syk som du hadde blitt om det var første gang. Samme sak gjelder her, selvsagt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nesten alle i Norge er vaksinert 3 ganger og likevel har (nesten alle) blitt smittet og syke, noen har fått det for andre gang, og det etter en vaksine som skulle gi omtrent 90-93 % beskyttelse på populasjonsnivå.
    Er det ikke noe som skurrer her?
    Mulig den vesentlige effekten vi kan trekke ut av dette kun er mildere forløp av infeksjonen, men det er jo bra det og.
    (personlig ble jeg smittet, sittende i bil på vei til skytebanen, tok 15 min.)
    De nærmeste parallellene vi har er vaksinen mot influensa og vaksinen mot forkjølelse. Den første fungerer sådär og må fornyes hvert år med årets varianter, men gir i mange tilfeller en brukbar beskyttelse mot alvorlig sykdom. Forkjølelsesvaksinen er derimot ikke oppfunnet ennå, av nokså opplagte grunner. Covid er en ondartet forkjølelse. Det er et lite mirakel at såpass effektive vaksiner ble utviklet på såpass kort tid.

    Hensikten med vaksinen var å beskytte mot alvorlig sykdom. Det gjør den. For de aller fleste av oss betyr den at vi kan gå tilbake til å leve omtrent som normalt, mens vi lar oss forundre over TV-bildene fra Kina hvor det fortsatt er 2020, ser det ut til.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vaksiner mot covid (og ulike influensavirus ) beskytter ikke mot smitte, men vaksinen beskytter mot et alvorlig sykdomsforløp.
    Dette trodde jeg alle var klar over. Forøvrig velger jeg ikke å ta noen boosterdose i år.
    Hat hatt covid beviselig 2 ganger, (desember 2020 og nå i april 2022) og med 2 vaksinedoser. ( 1 Moderna og 1 1Pfizer) mener jeg at kroppen har de antistoffene som trengs. Den beste vaksine er å ha gjennomgått virusinfeksjonen.
    Det ser også ut til at covidviruset smitter lettere og lettere, men det har ikke blitt "snillere", bare anderledes.
    De som ikke har hatt det kan forvente å få viruset snart:eek:, og vi andre er klare for flere runder vi også.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Over 3000 har tatt sin død av corona i Norge i 2022. Mer enn de to første årene tilsammen. Samtidig vet vi at bortimot alle dødsfall er i gruppen 'eldste' - både i 2022 òg 20/21. Knapt noen under 50 har dødd av corona- både før og etter vaksiner kom.

    Hvorvidt vaksiner da beskytter mot alvorlig sykdom, er det minste svært diskuterbart.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Jeg tolker det slik også at vaksinering har gitt høy beskyttelse mot alvorlig sykdomsforløp-forløp + at kanskje smitten er dratt litt ut i tid slik at ikke alle ble syke samtidig. Samfunnet og helsevesen har således vært i stand til å takle pandemien på en akseptabel måte og der ligger effekten.
    Virustypen med sin mutasjonsevne har vel vært delaktig i at smitten ikke har vært særlig eller tydelig hemmet av vaksinen.Men det var trolig kjent på forhånd.
    Jeg har ennå ikke sett epidemiologers tilbakeblikk eller konklusjon på resultatene av massevaksineringen men jeg antar de er fornøyd.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    [more vaccinated than unvaccinated deaths]
    Som en liten tankeøvelse: La oss si at eksakt 100 % av en befolkning er vaksinert. Alle, uten unntak. Ingen vaksine er 100 % effektiv, det finnes mennesker som av forskjellige grunner ikke har et immunsystem som responderer på vaksinen. Noen vil fortsatt bli alvorlig syke og noen av dem vil dø. Hvilken andel av dødsfallene vil være hhv vaksinerte og uvaksinerte i den befolkningen?

    Deretter kan du forklare dette:
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    I en befolkning som er 100% vaksinert, vil bare vaksinerte dø... før eller siden...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I en befolkning som er 100% vaksinert, vil bare vaksinerte dø... før eller siden...
    Eksakt. Så hva er poenget med en youtube-video som forkynner at det er fler vaksinerte dødsfall enn uvaksinerte? Er det en baklengs måte å vise at andelen vaksinerte i befolkningen nærmer seg 100 % i vestlige land? Det er ihvertfall hva den sier meg.

    Og hva forteller nyhetene fra Kina deg?
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75

    OG ang. "nyhetene" fra Kina...tror jeg faktisk jeg er relativt oppdatert, og få(ingen) vestlige nyhetskanal gir rett bilde av galskapen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OG ang. "nyhetene" fra Kina...tror jeg faktisk jeg er relativt oppdatert, og få(ingen) vestlige nyhetskanal gir rett bilde av galskapen.
    Så hva mener du er rett bilde av hva som foregår i Kina, da? For meg ser det ut til å ha en sammenheng med et autoritært regime som har satset på å kontrollere befolkningens adferd i stede for å sikre at den er vaksinert med effektive vaksiner og derfor kan leve som normalt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Så hva mener du er rett bilde av hva som foregår i Kina, da? For meg ser det ut til å ha en sammenheng med et autoritært regime som har satset på å kontrollere befolkningens adferd i stede for å sikre at den er vaksinert med effektive vaksiner og derfor kan leve som normalt.
    Tenkte jeg skulle si fra at du antakelig ikke får noe svar, kun et nytt innlegg om et annet tema om et par dager.
    Rart hvordan det virker, dette med å søke seg til luftige, til dels absurde teser, fremfor å bare akseptere virkeligheten.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    At det som skjer i kina blir dysset ned i vestlig media er vel ikke absurd.
    Det er Russland vi skal hate, ikke Kina, de gjør ingenting feil.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    At det som skjer i kina blir dysset ned i vestlig media er vel ikke absurd.
    Det er Russland vi skal hate, ikke Kina, de gjør ingenting feil.
    Jeg ser at du skriver det, men nå var jeg nysgjerrig på din beskrivelse av hva som egentlig foregår i Kina, siden du ser ut til å ha så mye bedre kilder enn oss andre. Kunne du opplyse oss?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    mye som skurrer i denne saken, veldig mye har blitt avfeid som konspirasjonsteorier men siden blitt bekreftet som sant.
    Håper vi en dag får den fulle sannhet (de siste dokumentene blir vel frigitt om ca 100 år)
    Veldig mye? Nevn en konspirasjonsteori som har blitt bekreftet sann!
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det blir ikke dysset ned i vestlige media, slapp bare av, det er leseferdighetene dine det skorter på.
    Tok et søk i VG, en artikkel for to dager siden
    Tok et søk i Nrk, ingenting..

    Det skulle vært flere artikler om dagen om hvor jævlig Kina behandler sine innbyggere
    Feks å la folk brenne inne
    Sende i konsentrasjonsleire (covid camps)
    Banke og fengsle
    Inndra sosiale rettigheter
    Inndra tilgang til penger

    Kina holder på å gå konkurs
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Veldig mye? Nevn en konspirasjonsteori som har blitt bekreftet sann!
    Tja
    Vaksinene er 100% effektive
    Vaksinene stopper spredning

    Er feks to ting man ikke kunne si, som gjorde at du ble bannet fra FB og Twitter, youtube etc
    Siden viste det seg at det var sant
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Tok et søk i VG, en artikkel for to dager siden
    Tok et søk i Nrk, ingenting..

    Det skulle vært flere artikler om dagen om hvor jævlig Kina behandler sine innbyggere
    Feks å la folk brenne inne
    Sende i konsentrasjonsleire (covid camps)
    Banke og fengsle
    Inndra sosiale rettigheter
    Inndra tilgang til penger

    Kina holder på å gå konkurs
    Ingenting der som jeg ikke har hørt om, med unntak av at Kina står på konkursens rand.
    Hvor har jeg fått disse opplysningene fra, da tror du, dersom det ikke er fra vestlig media?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Sier ikke at noe her har sagt det, men det er slik media fremstiller det og slik det "politisk korrekte" vil at det skal være
    Nei, det er ikke slik media fremstiller det.
    Det er åpenbart at Kina er en ekstremt autoritær stat, som benytter covid til enda større undertrykkelse. I ståpass stor grad, faktisk, at det får den nokså sjeldne effekt at det blir opprørstendenser flere steder i Kina.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Tja
    Vaksinene er 100% effektive
    Vaksinene stopper spredning

    Er feks to ting man ikke kunne si, som gjorde at du ble bannet fra FB og Twitter, youtube etc
    Siden viste det seg at det var sant
    Ingen har påstått at vaksinene er 100% effektive, så dumme er det ingen som er.
    Vaksinene stopper ikke spredning, men det begrenser spredning.

    Har du ikke fått med deg disse svært godt dokumenterte effektene av vaksineregimet, har du ikke fulgt med i timen.

    Dette er eksakt hva vitenskap og mydigheter har fortalt fra dag 1.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Tja
    Vaksinene er 100% effektive
    Vaksinene stopper spredning

    Er feks to ting man ikke kunne si, som gjorde at du ble bannet fra FB og Twitter, youtube etc
    Siden viste det seg at det var sant
    Tullprat! Ingen OFFISIELLE KANALER har noensinne sagt at det er 100% efvfektivt og ingen har sagt at det stopper spredning!
    Du snakker jo bare tull du?
    Så med andre ord, igjen har du sagt noe som ikke stemmer. Når skal du innse at det du tror ikke stemmer?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Du tuller nå?
    Vår kjære president Joe sa jo blant annet dette.
    Har du glemt hvordan dette ble fremstilt for bare et år siden
    Vi skulle blant annet nekte de som ikke var vaksinerte tilgang til offentlig rom, dette fordi de vaksinerte ikke spredde viruset.

    Husker du ikke dette, du skulle ta vaksinen, ikke for deg selv men for å ikke spre det videre.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Du tuller nå?
    Vår kjære president Joe sa jo blant annet dette.
    Har du glemt hvordan dette ble fremstilt for bare et år siden
    Vi skulle blant annet nekte de som ikke var vaksinerte tilgang til offentlig rom, dette fordi de vaksinerte ikke spredde viruset.

    Husker du ikke dette, du skulle ta vaksinen, ikke for deg selv men for å ikke spre det videre.
    Vis oss de sitatene!
    Du er så på jordet at det gjør vondt....
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn