Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du hevder kategorisk at vaksinen ikke hindrer smitte.
    Dette er også feil.
    Jeg siterer hva artikkelen sier. Og hva vi også ser. Dessuten er smitte irrelevant; det er hvem som smittes som betyr noe. De eldste på sykehjem. Der det altså aldri har vært målrettede tiltak.

    Vi kan da gå rundt å bekymre oss for en smitte og sykdom som er kommet for å bli. Derimot kan vi gjøre målrettede grep.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    581
    Antall liker
    448
    Sted
    Aarhus
    Svarene har vi fått; det er de eldste og svakeste som dør av dette. Aldri så mange som i 2022. Noe et fåtall bryr seg om. Vaksinering av yngre, utover 2 doser, er da helt fåfengt. Ikke hindrer det smitte, ikke stopper det eldre fra å dø. Det eneste det gjør, er å underbygge en irrasjonell frykt- som til alt overmål IKKE har vært påtagelig til stede i år. Når altså flest har dødd.

    Det er som et makabert eventyr.
    smatt smatt!
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Jeg siterer hva artikkelen sier. Og hva vi også ser. Dessuten er smitte irrelevant; det er hvem som smittes som betyr noe. De eldste på sykehjem. Der det altså aldri har vært målrettede tiltak.
    Jeg har ikke noen problemer med at du ikke har ønske om enda en vaksine, men det er ikke nødvendigvis feil å ta den. Og det behøver ikke bety at noen har panikk.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har ikke noen problemer med at du ikke har ønske om enda en vaksine, men det er ikke nødvendigvis feil å ta den. Og det behøver ikke bety at noen har panikk.
    Det er ganske naturlig å anta at aldri har smitten vært større enn i 2022, etter at tiltak forsvant. De døde er de man hele tiden kunne forvente; de svakeste eldste. Som altså enda ikke har opplevd målrettede tiltak. I tillegg har de også sett at ingen har brydd seg.

    Da blir det parodisk å prate om ytterligere vaksinasjon av alle nå.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Det er ganske naturlig å anta at aldri har smitten vært større enn i 2022, etter at tiltak forsvant. De døde er de man hele tiden kunne forvente; de svakeste eldste. Som altså enda ikke har opplevd målrettede tiltak. I tillegg har de også sett at ingen har brydd seg.

    Da blir det parodisk å prate om ytterligere vaksinasjon av alle nå.
    Er fortsatt ingen parodi i å tilby vaksine til en voksen befolkning på frivillig basis. Ingenting å hisse seg opp over.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er fortsatt ingen parodi i å tilby vaksine til en voksen befolkning på frivillig basis. Ingenting å hisse seg opp over.
    Jeg hisser meg langt fra opp. Folk får gjerne ta både dose 5, 6, 17, 83 for min del. Men det vil altså ikke ha noen som helst hensikt.

    Målrettede tiltak mot de på sykehjem, ville derimot hatt en svært stor hensikt. Særlig jevnlig testing av ansatte.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Jeg hisser meg langt fra opp. Folk får gjerne ta både dose 5, 6, 17, 83 for min del. Men det vil altså ikke ha noen som helst hensikt.

    Målrettede tiltak mot de på sykehjem, ville derimot hatt en svært stor hensikt. Særlig jevnlig testing av ansatte.
    Det hjelper ikke hvor mange ganger du gjentar din tese om hvor hensiktsløst det er å ta flere vaksiner, all den tid det kommer helt an på hva man ønsker å oppnå, både på individuelt og samfunnsnivå.
    Du er ikke alene om å ha oppfatninger omkring temaet, og noen av de du er uneig med, har betydelig større ballast innen temaet som diskuteres. Som samfunn har nå Norge grei kontroll på situasjonen, og det er forventet at ganske mange flere blir sjuke av Covid utover vinteren, uten at det behøver å bety strengere tiltak. Men basert på de samlede kunnskaper, ser det ut til at problemene (individuelt og på samfunnsnivå) vil minke dersom en større del av befolkningen sørger for oppfriskning, da gjerne med siste tweak.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du ser det tydeligvis ikke; i 2022 har flere eldre dødd av corona enn de to første årene tilsammen. Samtidig som over 80% av befolkningen har vært fullvaksinerte.

    Da er det tydelig at videre vaksinering ikke er løsningen.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Og det som hele tiden blir feid under teppet/under bussen; de som får varig skade av KVAKKSINEN

    Det er fremdeles et av verdens største eksperimenter...

    Disqutabel for fortsette med å søke helse-råd hos "Faktisk.no" ;-)
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    .. i 2022 har flere eldre dødd av corona enn de to første årene tilsammen...
    = myndighetene hadde full klaff med å begrense fandenskapet da det banket på. Og de holdt stand på tross av den hysteriske / paniske sytingen til sutrerne som "mistet" sin frihet.

    Alternativet var svenske tilstander med massedød. Dette ble stoppet.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Og det som hele tiden blir feid under teppet/under bussen; de som får varig skade av KVAKKSINEN

    Det er fremdeles et av verdens største eksperimenter...

    Disqutabel for fortsette med å søke helse-råd hos "Faktisk.no" ;-)
    Ah, beklager. Skulle selvsagt hentet det på Facebook. Og conspiracy.org.

    Fortsett gjerne vrangforestillingene, det er din rett i et fritt samfunn.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Du ser det tydeligvis ikke; i 2022 har flere eldre dødd av corona enn de to første årene tilsammen. Samtidig som over 80% av befolkningen har vært fullvaksinerte.

    Da er det tydelig at videre vaksinering ikke er løsningen.
    Så du Dagsrevyen i dag, da....?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Så du Dagsrevyen i dag, da....?
    Det er farlig å leve; til slutt dør man av det.

    Å dø av bekymringer, se det blir noe annet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg bliver 67år på lørdag. Ikke flere vacciner til mig før jeg bliver 70. Har haft corona. Efter 4 dage må man blande sig med andre mennesker. Der smitter man ikke længere.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Ingen betalings-mur når jeg hentet link, bare noen reklame-popups

    Alternativt:

    Takker.
    Ikke overrasket, jeg tenkte de samme tankene i forbindelse med oppslaget på Dagsrevyen i går, nemlig at det kan være vanskelig å skille ut hva som fører til hva, det kan være nocebo, det kan være vinterdepresjoner eller det faktum at man blir eldre, og en masse annet.

    Men det er uansett en god del utfordringer knyttet til Covid-19, og det er interessant å se hvor lang tid det tar før vi har en omtrentlig oversikt over hvilke effekter denne sykdommen gi på kort og lang sikt.

    Jeg tror harselering er noget prematurt, visse ting tyder på at covid kan oppføre seg i samme retning som Denguefeber, nemlig at første runde ikke er spesielt problematisk, mens andre kan arte seg til dels betydelig verre, og gi langtidseffekter. Time will show.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Tvilen river i sjela på de impliserte:


    Fortsatt en del å forstå her, ja.
    Spent på hvordan vinterens situasjon vil bli, og om vi kan spore noen nevneverdig dødelighet blant i utgangspunktet friske personer som pådrar seg covid for andre og tredje gang.
    Tviler selv på om jeg ser nytten av en sprøyte nr. 4, med mindre det foreligger vaksiner som er ment å ivareta de nyere varianter av viruset. Hadde covid i mars (for første gang) og fikk vel sprøyte 3 for et snaut år siden.
    På den annen side har jeg begynt å ta influensavaksine nå, så kanskje er det like greit å ta en sprøyte til i året. Å, alle disse avgjørelser...! :)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Jeg hisser meg langt fra opp. Folk får gjerne ta både dose 5, 6, 17, 83 for min del. Men det vil altså ikke ha noen som helst hensikt.

    Målrettede tiltak mot de på sykehjem, ville derimot hatt en svært stor hensikt. Særlig jevnlig testing av ansatte.
    Det har ingen hensikt? Er det rørleggere som anbefaler? 😂
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det har ingen hensikt? Er det rørleggere som anbefaler? 😂
    Fortell gjerne hvilken hensikt videre vaksinering av friske mennesker har, særlig når vi vet at det altså ikke hindrer smitte.

    Og fortell gjerne samtidig hvorfor testing av ansatte innen helse og omsorg ikke ville vært det mest målrettede tiltak av alle- fra dag en.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Fortell gjerne hvilken hensikt videre vaksinering av friske mennesker har, særlig når vi vet at det altså ikke hindrer smitte.
    Det der er fortsatt ikke et korrekt statement.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Ja vel, han om det, på meg virker det som han har litt rett.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fortsatt en del å forstå her, ja.
    Spent på hvordan vinterens situasjon vil bli, og om vi kan spore noen nevneverdig dødelighet blant i utgangspunktet friske personer som pådrar seg covid for andre og tredje gang.
    Tviler selv på om jeg ser nytten av en sprøyte nr. 4, med mindre det foreligger vaksiner som er ment å ivareta de nyere varianter av viruset. Hadde covid i mars (for første gang) og fikk vel sprøyte 3 for et snaut år siden.
    På den annen side har jeg begynt å ta influensavaksine nå, så kanskje er det like greit å ta en sprøyte til i året. Å, alle disse avgjørelser...! :)
    For hva det er verdt: Jeg hadde første runde med viruset i mars 2020, deretter fullvaksinert med tre doser, og så en ny runde nå i høst. Ser ikke helt poenget med en fjerde dose nå, men kanskje til våren eller neste høst. Vi må regne med å få f..nskapet på besøk annethvert år eller så, og det virker ikke så dumt å etterfylle immuniteten innimellom. Immunsystemet glemmer og viruset muterer. Tok derimot årets influensavaksine for et par uker siden.

    Mitt inntrykk fra å ha sett en del covid-tilfeller i bekjentskapskretsen i høst: Mildt forløp for ellers friske vaksinerte voksne, men henger i ganske lenge før man er helt tilbake igjen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    FHI er vel rimelig klare på at dersom men er under 65 og ellers frisk og rask så er det liten til ingen vits i å ta en boosterdose. Om man av en eller annen grunn skulle være veldig uenig i den anbefalingen så kan man få seg en oppfriskingsdose om man vil. Ellers er det også fritt frem å mene at FHI tar feil, men da bør det fortrinnsvis begrunnes med noe mer substans enn å linke til noen tifeldige studier rundomkring. Det finnes garantert fortsatt et tårn av studier på Covid og det er neppe særlig mange her som følger med på hva som publiseres. At noe gjengis i Dagbladet er ikke det samme som at det er en topp studie.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Jeg har bare to doser. Da jeg skulle ta nr. 3 fikk jeg covid. Og i dag fikk jeg det igjen.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Og ingen forstod at mangel på antistoffer = ingen sykdom, og "senfølger" bare kan komme av en ting: den eksperimentelle injeksjon...
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Og ingen forstod at mangel på antistoffer = ingen sykdom, og "senfølger" bare kan komme av en ting: den eksperimentelle injeksjon...
    Åh, sukk....
    Bare sånn til info, så er poenget med vaksine at kroppen setter i gang å produsere antistoffer.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    - En fjerde dose er kun anbefalt for personer ned til 65 år. FHI skriver i sin vurdering at de ikke finner noe faglig grunnlag for å utvide gruppen vaksinen skal anbefales for, men at det likevel kan gis et tilbud til dem som ønsker det.

    .....
    Anbefalingen fra FHI er altså at den tilbys for de under 65, ikke at den tas- siden det altså ikke har noen hensikt å ta den. Da burde det omsider være avklart.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    ^Nei ikke spesielt. De har jeg liten kjennskap til og ikke fulgt med i deres begrunnelse for vedtak heller
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ^Nei ikke spesielt. De har jeg liten kjennskap til og ikke fulgt med i deres begrunnelse for vedtak heller
    he-he

    problemet med det utsagnet til bertrand, er at det hverken er spesielt sant, og at det kan brukes om enhver meningsmotstander som holder sine standpunkt – om de er velbegrunnet eller ikke.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    fra det kinesiske området:

    (googletrans)
    Dette er scener som sjelden sees i Kina: Hundrevis av arbeidere protesterer i lokalene til Kinas største iPhone-fabrikk. Sikkerhetsstyrker angriper dem og slår dem ned. Begge sider treffer hverandre med pinner og metallstenger. Skadde personer ligger på bakken. Andre holder opp mobilen og streamer protestene direkte på Internett. Hele Kina ser på. «Ikke film ansiktene», roper noen. Og: «Dette er en protest for fedrelandet».

    Utløserne er de ytterligere strenge koronatiltakene. Det hadde allerede vært uro i Zhengzhou-anlegget for noen uker siden. Tusenvis av ansatte hadde flyktet i frykt for infeksjon eller karantene, og fabrikkoperatører Foxconn lovet senere ansatte høyere lønn. De skulle ikke ha fått betalt.

    Arbeiderprotester har pågått i flere måneder. Og situasjonen vil sannsynligvis bli verre. Tre år etter oppdagelsen av koronaviruset i Wuhan er Kina truet med det største utbruddet siden pandemien startet. Myndighetene rapporterte om nesten 28.000 nye tilfeller tirsdag. Det er spesielt mange infeksjoner i det sørkinesiske produksjonssenteret Guangzhou, men folk i metropolene Beijing og Chongqing må også holde seg hjemme, boligområder er sperret av, skoler og restauranter er stengt.

    Sinnet til mange kinesere er stort

    Mange mennesker er sinte. I Kina trer ikke staten inn når ansatte ikke kan jobbe. Det rammer vanligvis arbeidsinnvandrerne spesielt hardt fordi de knapt har noen rettigheter. Samfunnsledere kaster dem ut av krisesentrene sine eller sender dem til hjembyene, hvor de ofte blir avvist av frykt for smitte.

    Mens de fleste land prøver å leve med koronaviruset, holder Kina fast ved sin null-Covid-strategi med nedstengninger, daglig massetesting og karantene. En kort stund så det ut som om Beijing ønsket å lempe på reglene. Også fordi kritikken av de strenge, til tider motstridende bestemmelsene har blitt høyere og høyere. Men de nye utbruddene skal nå forhindre det.

    Det er bare to scenarier for å gå bort fra null Covid. Den første ville være en katastrofal Hong Kong-lignende utvikling. Den kinesiske byen har lenge vært ansett som et forbilde når det gjelder å bekjempe pandemien. Koronatiltakene var like strenge som i fastlands-Kina. I to år var det knapt noen tilfeller i den isolerte byen – opp til den svært smittsomme varianten omicron. Når viruset først ankom, raste det gjennom den tett befolkede byen.

    Problemet: Litt over annenhver person over 70 år var vaksinert to ganger den gangen. Over halvparten av de over 80 år hadde ikke tatt vaksinasjon i det hele tatt. Mens litt over 200 mennesker døde av viruset i løpet av de to første årene av pandemien, døde over 6000 mennesker i løpet av tre måneder: på den tiden en av de høyeste dødsratene per innbygger i verden.

    Regjeringen har så langt holdt fast ved sin null-Covid-strategi

    Håpet for Kina ville være at Beijing lykkes med å løfte tiltakene på en ryddig måte. Singapore har vært pioner på denne veien. Etter at bystaten hadde tilsvarende strenge innreise- og isolasjonsbestemmelser som i Kina, lempet den gradvis på regelverket. En forutsetning for dette var fremfor alt høy vaksinasjonsrate. Det førte til at infeksjonene økte, men helsesystemet ble ikke overbelastet.

    Men vaksinasjonsratene i Kina - som i Hong Kong tidlig i 2022 - er fortsatt alt for lave for en regulert åpning. Kina vaksinerer hovedsakelig de to døde vaksinene fra produsentene Sinovac og Sinopharm. Av politiske årsaker har ikke Beijing godkjent utenlandsk mRNA eller vektorvaksiner som anses som mer effektive. Kinas egen første mRNA-vaksine sies å være i ferd med å bli godkjent, men virkestoffet er ennå ikke tilgjengelig i landet.

    Ifølge virologen Siddharth Sridhar fra University of Hong Kong er ikke spørsmålet om vaksinen så viktig. En studie fra den kinesiske spesialadministrative sonen viste nylig at de kinesiske vaksinene som er brukt så langt kan beskytte mot alvorlige sykdommer ganske godt – men bare fra dose tre.

    Vaksinasjonsraten er fortsatt alt for lav

    Og der ligger problemet: Mens de fleste land vaksinerte de eldre først, gjorde Kina akkurat det motsatte. Den vaksinerte først medisinsk personell, deretter de yngre. For mange var vaksinasjon obligatorisk på jobben eller på universitetet. Det var mer sannsynlig at eldre ikke ble vaksinert av frykt for bivirkninger. Vaksinasjonsraten for to doser vaksine er 90 prosent i dag, men bare 66 prosent for de over 80 år, og bare 40 prosent har fått en booster.

    Situasjonen tvinger Kina til å fortsette å stoppe utbrudd så snart som mulig. Ifølge en studie fra University of Fudan i mai i fjor, truer et ukontrollert utbrudd en "tsunami" av infeksjoner. Uten strenge tiltak ville det vært en risiko for rundt 112 millioner symptomtilfeller og fem millioner sykehusinnleggelser, og behovet for intensivsenger vil trolig være nesten 16 ganger høyere enn kapasiteten. Totalt må man forvente opptil 1,6 millioner dødsfall, tre fjerdedeler av dem uvaksinerte personer på 60 år og over.

    En styrking av helsesystemet blir igjen vanskeliggjort av null Covid i seg selv. Også på grunn av de høye kostnadene ved massetesting og karantene, mangler lokale myndigheter ressursene til å investere i sine egne sykehus.

    Hvor komplisert situasjonen er ble nylig vist i Shijiazhuang i Nord-Kina. Som en testsak for en mulig åpning stengte Beijing de gratis koronatestsentrene i byen med elleve millioner. Testresultatene ble ikke lenger sjekket ved inngangen til offentlig transport, kjøpesentre og kontorbygg. I stedet for lettelse, reagerte mange mennesker med panikk. Frykten for å bli smittet og satt i karantene var for stor. Myndighetene ble senere tvunget til å stramme inn tiltakene igjen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og du finner det ikke suspekt at trippel-jabbede, uten sykdom, UTEN ANTISTOFFER, har senfølger?
    Ikke egentlig. Vi vet at antistoffene forsvinner ganske fort. At de kan være borte før senvirkningene er over virker ikke spesielt snodig på meg. Selv hadde jeg ingen påvisbare antistoffer tre måneder etter første runde med viruset, og nå etter andre runde hadde jeg relativt milde ettervirkninger minst like lenge. Jeg har ikke sjekket antistoff-nivået denne gangen. En bekjent er fortsatt utslått og 100 % sykmeldt etter seks måneder. Vet ikke antistoff-nivået der heller, men det ville ikke forundre meg om det var under påvisbart nivå etter to-tre måneder.

    Og så er det selvsagt som alltid en del som innbiller seg ting, men her er ikke scenariet så usannsynlig at det nødvendigvis må være forklaringen.
     
    Sist redigert:

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Når antistoff er tydelig påvist etter Cov1-syke, for over 20 år siden (og fremdeles virker mot Cov2) , betyr det da i min bok, at verdi på skvipet du har blitt injisert med = mindre enn ett tørk...

    Og ingen tenker på senvirkningen kanskje skyldes .... nei, for kvakksiner er HELT ufarlige...


     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn