Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Poenget er at diskusjonen blir dreid over på "man", i stedet for poenget hos de som brukte dette ordet.
    Poenget kan fort forsvinne hvis det er avhengig av et "man" som har gjort eller sagt noe dumt. Hvis det ikke er reelle uttalelser er det jo greit å vite om dersom man skal vurdere om det er et godt poeng eller ikke.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Verdt å fundere over:

    Jeg finner dette fornuftig, men jeg synes han overser et aspekt her. For dette dreier seg ikke om de lille problemet at 10% av en eller annen årsak ikke tar vaksine; problemet her er at den lille gruppa skaper så faens mye støy, og fremming av mer og mindre idiotiske virkelighetsoppfatninger, konspirasjonsteorier og faktaresistens. Dette har vist seg å være såpass smittefarlig at vi ser mengder av mennesker i dummere land enn vårt, som skaper en situasjon som i ytterste instans er regelrett livsfarlig.

    La folk slippe å ta vaksinen, så lenge de i det minste har skamvett nok til å holde vrangforestillingene sine for seg selv.

    PS: Lars_Erik, jeg ser at du har trykket "liker" på innlegget mitt, men det var før jeg redigerte det. Så du kan få lov til å fjerne det igjen. :D
    Ja, men nå er det nå slik at vi har ytringsfrihet, de har rett til å komme med støy, og det bør vi være veldig glade for;)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Verdt å fundere over:

    PS: Lars_Erik, jeg ser at du har trykket "liker" på innlegget mitt, men det var før jeg redigerte det. Så du kan få lov til å fjerne det igjen. :D
    Selv om det er rimelig sleipt at man tillurer seg "liker" for siden forandre innlegget, finner man det likevel greit 😎
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Ja, men nå er det nå slik at vi har ytringsfrihet, de har rett til å komme med støy, og det bør vi være veldig glade for;)
    Vet ikke om vi skal være glade for det, men vi må leve med det også, som andre smittsomme virus, så får vi jobbe med å vaksinere så mange som mulig mot det.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke om vi skal være glade for det, men vi må leve med det også, som andre smittsomme virus, så får vi jobbe med å vaksinere så mange som mulig mot det.
    Alternativet er statlig sensur, det er iallfall ikke noe jeg foretrekker. Så ja, jeg mener vi bør være glade for ytringsfriheten.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Alternativet er statlig sensur, det er iallfall ikke noe jeg foretrekker. Så ja, jeg mener vi bør være glade for ytringsfriheten.
    Selvsagt. Ytringsfriheten er viktig, men det betyr ikke det samme som at alle må like de ytringene som fremkommer. Ytringsfrihet er ikke det samme som retten til å ikke bli motsagt, for eksempel.
    Så joda, folk må gjerne droppe vaksiner, og de skal ha lov til å si forbannet mye dumt, men jeg skulle være litt av en dott om jeg ikke sa fra når de verste antivaxx'erne sprer idiotien sin.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Art 10.Ytringsfrihet
    1. Enhver har rett til ytringsfrihet. Denne rett skal omfatte frihet til å ha meninger og til å motta og meddele opplysninger og ideer uten inngrep av offentlig myndighet og uten hensyn til grenser. Denne artikkel skal ikke hindre stater fra å kreve lisensiering av kringkasting, fjernsyn eller kinoforetak.
    2. Fordi utøvelsen av disse friheter medfører plikter og ansvar, kan den bli undergitt slike formregler, vilkår, innskrenkninger eller straffer som er foreskrevet ved lov og som er nødvendige i et demokratisk samfunn av hensyn til den nasjonale sikkerhet, territoriale integritet eller offentlige trygghet, for å forebygge uorden eller kriminalitet, for å beskytte helse eller moral, for å verne andres omdømme eller rettigheter, for å forebygge at fortrolige opplysninger blir røpet, eller for å bevare domstolenes autoritet og upartiskhet

    Virker jo som det er muligheter til å innskrenke både det ene og andre
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt. Ytringsfriheten er viktig, men det betyr ikke det samme som at alle må like de ytringene som fremkommer. Ytringsfrihet er ikke det samme som retten til å ikke bli motsagt, for eksempel.
    Så joda, folk må gjerne droppe vaksiner, og de skal ha lov til å si forbannet mye dumt, men jeg skulle være litt av en dott om jeg ikke sa fra når de verste antivaxx'erne sprer idiotien sin.
    Det er et ganske vesentlig poeng. Når folk som Cobra2 her inne erklærer sånne som meg folkefiender fordi det ifølge ham «ikke er lov å diskutere noe» krever han egentlig en rett til å fremsette faktafri påstander uten å bli motsagt eller kikket i kortene. Dream on.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt. Ytringsfriheten er viktig, men det betyr ikke det samme som at alle må like de ytringene som fremkommer. Ytringsfrihet er ikke det samme som retten til å ikke bli motsagt, for eksempel.
    Så joda, folk må gjerne droppe vaksiner, og de skal ha lov til å si forbannet mye dumt, men jeg skulle være litt av en dott om jeg ikke sa fra når de verste antivaxx'erne sprer idiotien sin.
    Det er jo helt fullstendig opplagt at ytringsfrihet ikke er det samme som en rett til ikke å bli motsagt. Rett til ikke å bli motsagt høres ut som fullstendig diktatur for meg;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^^ For de av oss som er gamle nok til å huske diskusjonen om bilbeltebruk og -påbud var det litt gjenkjennelse i den der…
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Art 10.Ytringsfrihet
    1. Enhver har rett til ytringsfrihet. Denne rett skal omfatte frihet til å ha meninger og til å motta og meddele opplysninger og ideer uten inngrep av offentlig myndighet og uten hensyn til grenser. Denne artikkel skal ikke hindre stater fra å kreve lisensiering av kringkasting, fjernsyn eller kinoforetak.
    2. Fordi utøvelsen av disse friheter medfører plikter og ansvar, kan den bli undergitt slike formregler, vilkår, innskrenkninger eller straffer som er foreskrevet ved lov og som er nødvendige i et demokratisk samfunn av hensyn til den nasjonale sikkerhet, territoriale integritet eller offentlige trygghet, for å forebygge uorden eller kriminalitet, for å beskytte helse eller moral, for å verne andres omdømme eller rettigheter, for å forebygge at fortrolige opplysninger blir røpet, eller for å bevare domstolenes autoritet og upartiskhet

    Virker jo som det er muligheter til å innskrenke både det ene og andre
    Jeg har ikke tid til å gå inn på en lovtolkning her for dere, det er skrevet hundrevis av sider av ganske tung juridisk litteratur om det for de som har tid og er interessert. Men generelt sett skal det skal i Norge ganske mye til å innskrenke ytringsfriheten.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Selvsagt. Ytringsfriheten er viktig, men det betyr ikke det samme som at alle må like de ytringene som fremkommer. Ytringsfrihet er ikke det samme som retten til å ikke bli motsagt, for eksempel.
    Så joda, folk må gjerne droppe vaksiner, og de skal ha lov til å si forbannet mye dumt, men jeg skulle være litt av en dott om jeg ikke sa fra når de verste antivaxx'erne sprer idiotien sin.
    Her går det nok mer på at de, i Norge, blir gitt "skylden" for smitte. Hverfall moralsk gitt ansvar.

    Det er jo svært langt unna virkeligheten, da vaksinerte også bringer smitte videre. Da er vi straks der det at noen må få skylden, som igjen fører til "oss" mot "dem" - tenkning.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Er enig i det men overrasket over hvor vid art 10 er spesielt
    innskrenkninger eller straffer som er foreskrevet ved lov og som er nødvendige i et demokratisk samfunn av hensyn til den nasjonale sikkerhet, territoriale integritet eller offentlige trygghet, for å forebygge uorden eller kriminalitet, for å beskytte helse eller moral,
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Er enig i det men overrasket over hvor vid art 10 er spesielt
    innskrenkninger eller straffer som er foreskrevet ved lov og som er nødvendige i et demokratisk samfunn av hensyn til den nasjonale sikkerhet, territoriale integritet eller offentlige trygghet, for å forebygge uorden eller kriminalitet, for å beskytte helse eller moral,
    Hvis du leter i forarbeider og rettsavgjørelser og øvrige rettskilder vil du nok finne at dette skal tolkes ganske innskrenkende.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Moral, ja. Noen mener at uvaksinerte er umoralske, ofte mener de samme at inngripende tiltak overalt er det moralsk riktige.

    De ser ikke "umoralen" i å gi 10% skylden for smitte. De ser heller ikke det gale i at alle skal pålegges innskrenkninger, selv der smitte er minimal. Og jammen ser de ikke det som faktisk er totalt moralsk forkastelig; at den fattige delen av verden knapt får vaksiner, mens vi her bruker det som rusmiddel mot irrasjonell frykt. Dose1, dose 2, dose 3, dose 4 osv. Mens resten av verden får klare seg selv.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Det er et ubestridelig faktum at de som ligger på intensivavdelingene rundt om i landet og i resten av europa i hovedsak er uvaksinerte. Det gir en særdeles høy kostnad for samfunnet og ikke minst for de som jobber der. Det er helt innafor å påpeke, selv om man får på lanken av en tilfeldig filosof på internett
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    I tillegg kan man jo ta en Lars Erik å påpeke at de som skriker høyest om vaksiner til afrika er de samme som kritiserte regjeringen for ikke å snike i vaksinekøen i fjor. Kritikken fra Vedumene og Lars Erikene var jo massiv fordi man ikke brukte hele oljefondet for å få vaksiner først. Var jo som kjent tullete å følge eusporet å fordele vaksiner på folketall.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I tillegg kan man jo ta en Lars Erik å påpeke at de som skriker høyest om vaksiner til afrika er de samme som kritiserte regjeringen for ikke å snike i vaksinekøen i fjor. Kritikken fra Vedumene og Lars Erikene var jo massiv fordi man ikke brukte hele oljefondet for å få vaksiner først. Var jo som kjent tullete å følge eusporet å fordele vaksiner på folketall.
    Skal vi ta en laaaang diskusjon på at man prøver å forvrenge virkeligheten, og at man også prøver å tillegge man holdninger man kun finner i ens tolkninger?

    Man tror ikke man gidder det.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Man trenger kanske ikke kalle det moral .å ta vaksine eller ikke . Men solidaritet i ulike former, noen virker å synes solidariteten med land i Afrika er viktigere enn solidaritet med naboen på bussen ..
    Er det moralsk mer høyverdig å være solidarisk internasjonalt enn lokalt?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Skal vi ta en laaaang diskusjon på at man prøver å forvrenge virkeligheten, og at man også prøver å tillegge man holdninger man kun finner i ens tolkninger?

    Man tror ikke man gidder det.
    Du gjør jo det hele tiden, så jeg tenkte jeg kunne prøve jeg også.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Man trenger kanske ikke kalle det moral .å ta vaksine eller ikke . Men solidaritet i ulike former, noen virker å synes solidariteten med land i Afrika er viktigere enn solidaritet med naboen på bussen ..
    Er det moralsk mer høyverdig å være solidarisk internasjonalt enn lokalt?
    Problemet er at denne solidariteten til nå kun har vært gjeldende for de rike land. Det er dermed ingen solidaritet, men ren og skjær egoisme.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    ^^ For de av oss som er gamle nok til å huske diskusjonen om bilbeltebruk og -påbud var det litt gjenkjennelse i den der…
    Dersom du setter deg litt inn i dette, vil du jo selv forstå hvor farlige vinterdekk er. Om du sjekker hvor mange % av skadde og drepte i trafikken mellom desember og mars hvert eneste år siden 1970, vil du se at det nærmer seg 100% som benyttet vinterdekk. Dette viser selvsagt at vinterdekk ikke virker, burde få folk til å tenke.

    Men nå har noen profesjonelle sjåfører testet ut en tilsetning i drivstoffet, og ingen av dem har dødd i trafikken. Men Trygg Trafikk og Samferdselsdepartementet nekter å anbefale det. Det er helt utrolig.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dersom du setter deg litt inn i dette, vil du jo selv forstå hvor farlige vinterdekk er. Om du sjekker hvor mange % av skadde og drepte i trafikken mellom desember og mars hvert eneste år siden 1970, vil du se at det nærmer seg 100% som benyttet vinterdekk. Dette viser selvsagt at vinterdekk ikke virker, burde få folk til å tenke.

    Men nå har noen profesjonelle sjåfører testet ut en tilsetning i drivstoffet, og ingen av dem har dødd i trafikken. Men Trygg Trafikk og Samferdselsdepartementet nekter å anbefale det. Det er helt utrolig.
    Vinterdekk er farligere enn sommerdekk ved de fleste forhold så vinterdekk er ikke en sikker løsning.
    Det beste er ikke å kjøre bil
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Khanate: Noen ganger er det faktisk sånn at mennesket ikke vet sitt eget beste. Da er obligatorisk et greit verktøy. For å iallefall PRØVE å stoppe noe som i flere år har plaget en hel verden.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Khanate: Noen ganger er det faktisk sånn at mennesket ikke vet sitt eget beste. Da er obligatorisk et greit verktøy. For å iallefall PRØVE å stoppe noe som i flere år har plaget en hel verden.
    Den logikken der styrer de etter i Kina også;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Astrid Meland savner Høie…..
    Det viktigste hun skrev, var dette;

    Slik er opposisjonen med på å hausse opp en allerede ganske panikkartet stemning.

    Det som skjer nå er at helseministeren presses til å måtte legge frem nye tiltak for å vise handlekraft.

    Og plutselig går vi rundt med munnbind og avlyser julebord i deler av Norge der det ikke er noe smitte.

    ......

    Det siste er altså slik det var under Høie.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.154
    Antall liker
    683
    Torget vurderinger
    1
    Træg trønder presses til handlekraft, Kjerkol. Har egentlig aldri skjønt hvorfor trønderne har fått den merkelappen men begynner gå opp for meg....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Træg trønder presses til handlekraft, Kjerkol. Har egentlig aldri skjønt hvorfor trønderne har fått den merkelappen men begynner gå opp for meg....
    Du fikk virkelig ikke med deg poenget....

    - Og plutselig går vi rundt med munnbind og avlyser julebord i deler av Norge der det ikke er noe smitte.

    Det er nettopp det Høie sto for. Og det er en politikk vi faen ikke skal ha tilbake!
    Så Høyre kan stappe arrogansen sin opp der sola aldri skinner.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.154
    Antall liker
    683
    Torget vurderinger
    1
    Av og til lurer jeg på om du og Larson er republikanere i forkledning. Ted Cruz kunne og ytret mye av det samme som dere skriver. Pussig ....
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Av og til lurer jeg på om du og Larson er republikanere i for kledning. Ted Cruz kunne og ytret mye av det samme som dere skriver. Pussig ....
    Neppe.

    Vi, sammen med flere, er bare svært opptatt av at noen faktisk blir lidende av totalt unødvendige tiltak.

    Høie viste seg å være totalt inkompetent på å tenke på annet enn "smitte". Bortsett fra når det gjaldt arbeidsinnvandrere fra østeuropa, da. Og ansatte innen helse. Ellers var mantraet "dess flere nasjonale tiltak, dess bedre".
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Men generelt sett skal det skal i Norge ganske mye til å innskrenke ytringsfriheten.
    På papiret ja, men ikke i realiteten. En viss politisk ideologi forkledd som religion kan man ikke harselere mye med før man er i reell fare. Satire er noe vi burde kunne ta for gitt som en del av ytringsfriheten i opplyste og siviliserte samfunn. Dette er OT, men følte at dette burde presiseres selv om de fleste er klar over denne enorme elefanten i rommet.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    På jobben min så har vi bevisst ikke kallt det julebord, men "gjennomgang av medarbeiderundersøkelsen" :)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Uvanlige takter fra VG, men gode takter.


    Høyres stortingsrepresentant Erlend Svardal Bøe kritiserte regjeringen for manglende nasjonale tiltak på NRKs Politisk kvarter mandag. Men da han ble bedt om å være konkret, ble han en tåkedott. Han kunne eksempelvis ikke svare på om Høyre ville ha nasjonalt påbud om munnbind.

    De faglige rådene fra helsemyndighetene har i all hovedsak handlet om at inngripende smitteverntiltak bør være lokale. Slik kan man best håndtere smitten der den er størst. Det har eksempelvis lite for seg med påbud om munnbind i kommuner der det knapt finnes smitte. På den måten bidrar vi bare til å slite ut folk unødvendig. Tiltak må settes inn der de har effekt og åpenbar nytte.

    Men det er verdt å minne om at de fleste smitteverntiltak også har negative konsekvenser for samfunnet, for økonomien, for arbeidsplasser og for folks fysiske og psykiske helse. Foreløpig vet vi for lite om dette, men en studie fra Nederland viste eksempelvis at åtte uker med hjemmeskole førte til null læring. Elevene kunne like gjerne hatt fri.

    .....

    VG har sett lyset. Det er aldri for sent.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Det kommer nærmere. Før hadde man hørt om noen her og der og litt via/via. Nå har ene jentungen hatt en runde, det er 6 stykker i klassen til den andre jentungen som har testet positivt de siste dagene, søsteren min og ene datteren har hatt på en helt annen kant av landet og pappa er innlagt på sykheus med covid-19. De rakk heldigvis å få i han 3. dose en uke før og effekten av den kommer visstnok veldig raskt så får satse på at det går bra selv om han er gammel og en risikopasient av andre grunner. Det går etter forholdene bra så langt med han.

    Så blir vel en runde på meg også ganske snart regner jeg med, da får vi satse på at Dolly Parton gjør jobben.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn