Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.739
    Antall liker
    13.228
    Det er vel ikke så lenge siden snitt levealder for menn i Russland var under 60 år? Mye vodka er nok farligere enn kåråna.
    Fra grafen i artikkelen har ikke forventet levelander vært under 64 år de siste 60 årene i alle fall. Den er dog ikke fordelt på kjønn. Forventet levealder i Russland stupte fra 89 men tok seg betraktelig opp fra rundt 2003 og frem til kåråna kom.Nå er den, om man skal tro grafen i artikkelen, tilbake der den var midt på 60-tallet.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    2
    Tror jeg vil ta de fleste tall og statistikker fra Russland med en stor klype salt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.478
    Antall liker
    35.333
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tror jeg vil ta de fleste tall og statistikker fra Russland med en stor klype salt.
    Ja, du skal ihvertfall ikke tro på de offisielle tallene for antall corona-døde. Det er vanskeligere å lyve om totale antall dødsfall, så overdødelighet og registrert levealder kan være bedre indikasjoner på hva som foregår. Men russerne har jo en løsning på det også:
    Han har en statistisk årbok fra 1987. Den ble laget i noen få eksemplarer fordi den var strengt hemmelig. I Sovjetunionen økte den gjennomsnittlige levealderen frem til midten av 60-tallet, men så begynte den å synke. I 1974 ble demografiske tall klassifisert som hemmelige, noe de var frem til 1988. Eksperter mener at hemmeligholdet var en viktig årsak til at staten ikke satte i gang tiltak for å gjøre noe med den negative utviklingen.

    Raksja frykter at det samme skal skje igjen. Han peker på at nabolandet Hviterussland har unntatt fødsels- og dødstall fra offentligheten.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.856
    Antall liker
    8.843
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Fra grafen i artikkelen har ikke forventet levelander vært under 64 år de siste 60 årene i alle fall. Den er dog ikke fordelt på kjønn. Forventet levealder i Russland stupte fra 89 men tok seg betraktelig opp fra rundt 2003 og frem til kåråna kom.Nå er den, om man skal tro grafen i artikkelen, tilbake der den var midt på 60-tallet.
    Jeg får ikke helt tallene til å gå opp med at levealderen skal synke så mye. Grafen viser vel at selv i 2021 - så dør det flere av andre årsaker enn Corona. Og hvis man antar at de andre dødsfallene fortsetter som før, så må snittalderen på de coronadøde være godt under 59 år.
    Nå er jo Russland rart på det meste - men andre steder så har jo snittalderen på de coronadøde vært høyere enn forventet levealder.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.739
    Antall liker
    13.228
    Jeg får ikke helt tallene til å gå opp med at levealderen skal synke så mye. Grafen viser vel at selv i 2021 - så dør det flere av andre årsaker enn Corona. Og hvis man antar at de andre dødsfallene fortsetter som før, så må snittalderen på de coronadøde være godt under 59 år.
    Nå er jo Russland rart på det meste - men andre steder så har jo snittalderen på de coronadøde vært høyere enn forventet levealder.
    Med en forutsetning om at sjorrnalisssten i Aftenposten har gjengitt dette korrekt fra kildene så bør man i utgangspunktet har som grunnantagelse at russiske statistikere kan å regne. Jeg synes forsåvidt tallet var høyt, men om man har god tillit til svenske data så er fallet i snitt ca 0.5 år og Sverige er litt under midt på treet i Europa når det kommer til covid-dødsfall pr. capita. Sannsynligvis er de enda lavere siden en et par av landene lengre ned på listen må antas å ha noe begrenset troverdighet på offisielle data. På offisielle tall ligger Russland nesten 50% høyere enn Sverige og om det faktisk er slik at de faktiske tallene er flere ganger høyere så blir fort effekten ganske stor.

    Det er ganske betegnende når demografiske data er hemmeligholdte i et land.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.856
    Antall liker
    8.843
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Har du en link til de svenske tallene - altså hvor man har kommet frem til 0,5 år tapt forventet levealder?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.739
    Antall liker
    13.228
    Har du en link til de svenske tallene - altså hvor man har kommet frem til 0,5 år tapt forventet levealder?
    Gjengitt f.eks her

    du kan sikkert finne den faktiske kilden hos svensk FHI om du leter litt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.739
    Antall liker
    13.228
    Så den der. Ikke akkurat betryggende, og vil garantert gi vann på mølla hos vaksinemotstandere.
    Tror strengt tatt ikke de spiller så stor rolle for de. I utgangspunktet var det satt noe over 30.000 doser i fase-3-testingen. Siden den gang er det satt noen milloner av den kun i Norge og hundrevis av millioner på verdensbasis så man har vel rimelig grei oversikt over eventuelle bivirkninger av den. Jeg tror vel at de fleste som ikke har vaksinert seg nå heller ikke kommer til å gjøre det i særlig grad.

    Bra er det selvsagt ikke, slik det er referert der. Men det spiller heller neppe så veldig mye rolle nå.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.787
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    TRONDHEIM: BER OM Å UTSETTE AVGJØRELSE OM TILTAK
    Politikere i Trondheim sier nei til forslaget om coronaforskrift, melder Adresseavisen.
    Ifølge avisen vil avgjørelsen om hvilke tiltak som blir innført i Trondheim trolig bli utsatt fordi politikerne ønsker å vite mer. Adresseavisen skriver at seks av elleve representanter i formannskapet ønsker å utsette å stemme over forskriften.
    Marte Løvik (Sp) vil tirsdag be formannskapet om å utsette å stemme over coronaforskriftene, ifølge Adresseavisen
    – Vi kan ikke stenge ned voksensamfunnet når det er på skolene og blant barna det er smitte. Vi må sette inn tiltak som virker, sier hun.


    ......
    "Vi kan ikke stenge ned voksensamfunnet, når det er på skolene og blant barna det er smitte".

    Tenkende politikere, som trosser "fagfolkene". Sannelig ikke verst, men sannelig på tide.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.715
    Antall liker
    9.331
    Sted
    Trondheim
    Jeg skjønner ikke at det skal bli så mye diskusjon omkring bruk av munnbind eller ikke. Her hvor jeg er nå bruker man munnbind på buss og trikk og i butikkene. Og må vise vaksinepass for å gå på kino, konserter og museer. Det føles ikke som noe stort offer akkurat.
    Stenging av skoler og utesteder blir noe helt annet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.787
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg skjønner ikke at det skal bli så mye diskusjon omkring bruk av munnbind eller ikke. Her hvor jeg er nå bruker man munnbind på buss og trikk og i butikkene. Og må vise vaksinepass for å gå på kino, konserter og museer. Det føles ikke som noe stort offer akkurat.
    Stenging av skoler og utesteder blir noe helt annet.
    Hva er poenget med munnbind for voksne på buss, butikker osv, når det er blant barn på skolen smitten er?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.715
    Antall liker
    9.331
    Sted
    Trondheim
    Så "føre var" prinsippet skal ikke gjelde, for det er jo forferdelig å måtte bruke munnbind på bussen.
    Munnbind hindrer i hovedsak deg fra å smitte andre, og jeg regner med at foreldrene til barna også tar bussen innimellom?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.787
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Så "føre var" prinsippet skal ikke gjelde, for det er jo forferdelig å måtte bruke munnbind på bussen.
    Munnbind hindrer i hovedsak deg fra å smitte andre, og jeg regner med at foreldrene til barna også tar bussen innimellom?
    Riktig;det skal ikke gjelde. Noe Smittevernloven ettertrykkelig slår fast.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.715
    Antall liker
    9.331
    Sted
    Trondheim
    OK. Så da skal man ikke vaksinere seg heller da? Det er jo basert på "føre var" prinsippet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.787
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    OK. Så da skal man ikke vaksinere seg heller da? Det er jo basert på "føre var" prinsippet.
    Å vaksinere seg begrenser ikke folks frihet. Vaksinasjon er frivillig og opp til den enkelte. Stor forskjell.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.715
    Antall liker
    9.331
    Sted
    Trondheim
    Å ha munnbind på bussen begrenser heller ikke folks frihet!
    Å kreve vaksinepass for å gå på kino gjør det, men det har vel aldri vært diskutert i Norge? Det er forøvrig ganske vanlig i resten av Europa.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.787
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Å ha munnbind på bussen begrenser heller ikke folks frihet!
    Å kreve vaksinepass for å gå på kino gjør det, men det har vel aldri vært diskutert i Norge? Det er forøvrig ganske vanlig i resten av Europa.
    Bruk av munnbind, som symbolpolitikk når smitten er i skolen, er meningsløst. De som absolutt vil, får gjøre det på eget initiativ.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.715
    Antall liker
    9.331
    Sted
    Trondheim
    Bruk av munnbind for å hindre at foreldre med barn i skoler som har mye smitte skal smitte andre er ikke symbolpolitikk og har ingen innvirkning på personens frihet. Siden man ikke vet hvem det gjelder er det helt OK å innføre det for alle.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Bruk av munnbind, som symbolpolitikk når smitten er i skolen, er meningsløst. De som absolutt vil, får gjøre det på eget initiativ.
    Hva med et påbud om munnbind på skoleelever slik som man har det i Italia? Det er som du sier der smitten er og det begrenser ingens frihet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.787
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva med et påbud om munnbind på skoleelever slik som man har det i Italia? Det er som du sier der smitten er og det begrenser ingens frihet.
    Så lenge alvorlig sykdom er under kontroll, finnes det ingen grunn til det. Heldigvis ser det ut til at politikere i Trondheim endelig har skjønt at "fagfolk" kun er opptatt av sitt eget, snevre fag.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.715
    Antall liker
    9.331
    Sted
    Trondheim
    Fra en artikkel på nettet:

    "I tillegg til håpet om at vaksinen alene skulle redde oss, er det sterke krefter i FHI som mener at veien ut av pandemien, er gjennom at så mange barn og unge blir smittet og immune at man oppnår flokkimmunitet gjennom smitte. I praksis vil viruset først slutte å spre seg på skolene når nær 90 prosent av våre barn og unge har hatt covid. Personlig mener jeg det ikke er en god idé å tvangssmitte en hel generasjon barn og unge med covid fordi man vil unngå smitteverntiltak."

    Så får man jo mene hva man vil om det. Jeg kan ikke se at det er noen stor innvirkning på ens frihet at man bruker munnbind på bussen. Man tar jo på seg lue og skjerf når det er kaldt også uten at jeg synes det påvirker min frihet i særlig grad. Det er jo en "føre var" strategi for å unngå å få hodepine/bli forkjølet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.787
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo helt riktig at smitten bør gå fritt gjennom de yngste, og at det er måten å bli ferdig med dette på. Det Norge bedriver, er jo seigpining. Barn og unge blir knapt syke.

    Det er også helt klart at tiden for tiltak som ikke treffer er forbi. Både fordi at store deler av befolkningen ikke vil finne deg i det, samt at det er alvorlig sykdom og død som styrer- ikke smittetall. Vi er der vi burde vært fra begynnelsen av; lokale og regionale tiltak, styrt av alvorlig sykdom og død lokalt og regionalt.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener munnbindpåbud er frihetsinnskrenkning. Ett samfunn hvor alle må gå meg munnbind hele tiden, og ikke kan vise ansiktet til andre mennesker kan bli ganske fremmedgjørende i lengden. Ansiktsuttrykk er en ganske stor del av menneskelig kommunikasjon. Langtidsvirkningene av å innskrenke dette er det ingen som vet noe om, men at kommunikasjonen mellom mennesker blir betraktelig dårligere er det vel ingen tvil om, antakeligvis ikke så farlig på kort sikt, men som en mer eller mindre permanent løsning er det ganske skremmende for meg iallfall.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Jeg for min del ønsker ikke at mine egne barn skal få corona som et ledd i en strategi.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hvis man tar ansvar og ikke ønsker hverken å bli smittet ei heller viderføre smitte bruker man selvsagt maske, avstand og sprit enn så lenge.

    Da jeg var ved kassen på KIWI forleden dukket det opp en mor av utenlandsk opprinnelse med en krabat som klatret opp på båndet og herjet rundt på mine og deres varer. Gamle menn uansett opprinnelse, kryper omtrent opp på ens skulder når man er i samme kø og unge mennesker gir stort sett fn uansett.

    Jeg kommer til å bruke sprit/bind/avstand enn så lenge. Vil faen ikke ha det viruset nå siden jeg har klart meg så langt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.478
    Antall liker
    35.333
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og alternativet er?
    Godt spørsmål. Det virker som alle idéer av typen «la det brenne gjennom befolkningen og få det overstått på naturlig vis» er totalt fåfengte, siden immuniteten neppe varer mer enn et år eller to. Resultatet er årlige bølger som andre sesongvirus med en viss risiko for å bli skikkelig syk hver gang. Det eneste alternativet jeg ser er periodisk vaksinering, formodentlig hver høst, i så stor andel av befolkningen som mulig. Heller et påfyll av immuniteten via en oppdatert vaksine enn en runde til med viruset annethvert år.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Vaksine med lang virketid mot coronavirus er en utfordring tror jeg. Et medikament til behandling ved alvorlig sykdom er godkjent i G.B. Vaksine som tablett eller med teskje vil lette logistikken betraktelig, kan håpe på det. Skjermbilde 2021-11-09 kl. 20.21.17.png
     
    • Haha
    Reaksjoner: Bx
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn