Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    rr30629

    Gjest
    Hvor blir det av vaksineringen av 65+? Er vi forbered å en rask revaksinering, jeg har mine vil mht det

    Kun 6 % har fått påfyllingsdose. Og samtidig viser en studie kun 20% beskyttelse med Pfizer etter 5-6 mnd

    Det blir en travel vinter for helsevesenet dette her…om myndighetene ikke får ut fingeren og Trønderfjolsene og andre ikke skjerper seg litt



    Er det noe med dårlig vaksinetilgang som gjør at myndighetene er så nølende med påfyllingsdoser? Er det bevise utsettelse? Har de ikke sikret tilgang av nye vaksiner, venter de på n avtale med Moderna som er langt mer effektiv vaksine over tid…?
    Nå er det er vel slik at for de fleste av oss så er det fortsatt mindre enn 6 mnd siden dose 2 og de som er over (+65) har hatt tibudet enn god stund nå så det er foreløpig ingen grunn til å miste hodet.
     
    Sist redigert av en moderator:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.560
    Antall liker
    9.730
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke nådd 6 mnd enda, to uker igjen. Dropin tilbud, tar det på dagen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.973
    Antall liker
    19.832
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Boosterdose etter 6 måneder. Så neste etter nye 6 måneder osv. Samtidig som store deler av verdens befolkning ikke har fått første dose.

    Noe skurrer alvorlig her.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.973
    Antall liker
    19.832
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Siden noen stadig henviser til "fagfolk", er vel boosterdose uproblematisk. FHI har jo anbefalt dette, og de har selvsagt tenkt igjennom rettferdig fordeling av vaksiner, følger av skjevfordeling på verdensbasis, etikken i dette, importsmitte pga av dette osv.

    Fagfolk, som kun dekker akkurat sitt fag, har nok full oversikt over alt dette. Ikke dreier det seg om politiske spørsmål heller. Kun fagrelatert.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.293
    Er jo ikke noen vits å donere bort vaksiner til utlandet der ingen vil ha de, som gjelder landene vi importerer arbeidskraft fra. De mangler ikke vaksiner men lyst til å ta de. Det er månedsvis siden Polen begynte å avbestille siden de ikke fikk satt de som de allerede hadde.

    dessuten kan jeg garantere at ingen seriøst vurderer å gi bort til den tredje verden for eksempel dersom man mener dosene trengs i Norge. Det skjer ikke. Noen er sikker programforpliktet til å vise til etikken i det, men det er ikke på listen over realistiske alternativer.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.973
    Antall liker
    19.832
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Noe ved det resonnementet vekker avsky, både over kynismen i det òg holdningen i at slik er det bare. Som om det dermed ikke bør forsøkes gjøre noe med.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.293
    Noe ved det resonnementet vekker avsky, både over kynismen i det òg holdningen i at slik er det bare. Som om det dermed ikke bør forsøkes gjøre noe med.
    Det er bare en beskrivelse av åpenbar realitet i dette. Det er ikke noe resonnement i det hele. Høie sa det (nesten) rett ut i sin tid og det samme vil bli sagt igjen.

    at folk i Øst-Europa i liten grad vil ha vaksiner nå er også en realitet - de mangler ikke doser men befolkningen vil ikke ha. Det har altså ingen innvirkning på inportsmitte om Norge gir bort vaksiner til disse landene da de har evig nok tilgang selv.

    klarer du å se for deg Gahr-Støre holde pressekonferanse og si noe ala «tredjedose er nødvendig i Norge men av solidaritet velger vi heller å gi bort dosene til ymse land i Afrika»? Dette er ikke høyrepolitikk eller noe i den retning, det er bare å påpeke det helt åpenbare. Om noen noensinne har trodd at det har vært et alternativ å prioritere andre land på bekostning av norske innbyggere så er man rørende naiv.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.973
    Antall liker
    19.832
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Rørende naiv? Hadde ikke Mandela, Gandhi, arbeiderbevegelsen osv - uten sammenligning forøvrig, kjempet for rettferdighet hadde vi sannelig hatt litt av en verden. Jeg tror det som mangler, er at flere er "rørende naive".

    I vårt land er egoisme en mye større fare enn corona noensinne kan bli.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.293
    Rørende naiv? Hadde ikke Mandela, Gandhi, arbeiderbevegelsen osv - uten sammenligning forøvrig, kjempet for rettferdighet hadde vi sannelig hatt litt av en verden. Jeg tror det som mangler, er at flere er "rørende naive".

    I vårt land er egoisme en mye større fare enn corona noensinne kan bli.
    Tror du Norge kommer til å sende doser til f.eks sør for Sahra dersom det er et reelt behov for de her i landet? Vi har jo kastet bøtter og spann i søpla fordi logistikken rundt å samle de inn og sende de et sted det er bruk for de er såpass komplisert at det ikke er på listen over reelle alternativer.

    Jeg skjønner ikke hvorfor du gnager på dette i det hele, det er jo helt åpenbart hva som vil skje.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.973
    Antall liker
    19.832
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tror du Norge kommer til å sende doser til f.eks sør for Sahra dersom det er et reelt behov for de her i landet? Vi har jo kastet bøtter og spann i søpla fordi logistikken rundt å samle de inn og sende de et sted det er bruk for de er såpass komplisert at det ikke er på listen over reelle alternativer.

    Jeg skjønner ikke hvorfor du gnager på dette i det hele, det er jo helt åpenbart hva som vil skje.
    Og så?

    Det er da enda mer åpenbart at denne fordelingen ikke er holdbar. Og dersom målet er å få corona under nogenlunde kontroll, hjelper det ikke det spøtt med boosterdoser.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.293
    Det er da enda mer åpenbart at denne fordelingen ikke er holdbar. Og dersom målet er å få corona under nogenlunde kontroll, hjelper det ikke det spøtt med boosterdoser.
    Det er også helt åpenbart at denslags ikke er en del av vurderingen til de som sysler med dette i Norge.

    Jeg kan også gå på en talerstol å si at ditt og datt er etisk problematisk, det ville ikke koste meg noen ting. Å sende doser det er behov for i Norge et annet sted kommer med en (politisk) kostnad og ingen politisk oppside, derfor vil det aldri bli gjort. Dette er ikke spesielt komplisert.

    Jeg skjønner det kan være utfordrende å rekalibrere sitt politiske kompass nå som det har vært regjeringsskifte og man ikke kan skylde på de blåblå og kalle noe høyrepolitikk, Men i denne, som de fleste andre sfærer, er det ingen ting som kommer til å endre seg. EU har, kun fra Pfizer, bestillt 1.8 milliarder doser. Det er ganske åpenbart hvor landet ligger.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.462
    Antall liker
    17.194
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hadde enda overtiden vært preget av høy livskvalitet og samkvem med de nærmeste, ville det vært verdt det. Slik har det jo ikke vært, der de har levd med strenge restriksjoner, besøksnekt, klemme-nekt, hvor barnebarn har blitt holdt unna, hvor barna har holdt avstand for å unngå å smitte sine gamle foreldre.
    Langt i fra gjeldende for alle det der, så ingen grunn til å generalisere.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.973
    Antall liker
    19.832
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Langt i fra gjeldende for alle det der, så ingen grunn til å generalisere.
    Nei, det finnes jo heldigvis pårørende med vett og forstand. Som anså livskvalitet som viktigst, der både besøk ble gjort og klemmer gitt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.973
    Antall liker
    19.832
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er også helt åpenbart at denslags ikke er en del av vurderingen til de som sysler med dette i Norge.

    Jeg kan også gå på en talerstol å si at ditt og datt er etisk problematisk, det ville ikke koste meg noen ting. Å sende doser det er behov for i Norge et annet sted kommer med en (politisk) kostnad og ingen politisk oppside, derfor vil det aldri bli gjort. Dette er ikke spesielt komplisert.

    Jeg skjønner det kan være utfordrende å rekalibrere sitt politiske kompass nå som det har vært regjeringsskifte og man ikke kan skylde på de blåblå og kalle noe høyrepolitikk, Men i denne, som de fleste andre sfærer, er det ingen ting som kommer til å endre seg. EU har, kun fra Pfizer, bestillt 1.8 milliarder doser. Det er ganske åpenbart hvor landet ligger.
    Forskjellen på deg og meg (en av mange) er at jeg kan ha prinsipielle standpunkt og holdninger, der jeg gir fullstendig f i hva som er gjeldende politikk, hva som anses som mulig osv.

    Uten prinsipper er vi ingenting.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.293
    Forskjellen på deg og meg (en av mange) er at jeg kan ha prinsipielle standpunkt og holdninger, der jeg gir fullstendig f i hva som er gjeldende politikk, hva som anses som mulig osv.

    Uten prinsipper er vi ingenting.
    Prinsippene dine er også fullstendig konsekvensløse. Da er det mye enklere å ha de.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.973
    Antall liker
    19.832
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Prinsippene dine er også fullstendig konsekvensløse. Da er det mye enklere å ha de.
    Jaha. Da kontrer jeg med; å ha prinsipielle standpunkt er mye vanskeligere enn å bare gi etter for situasjonen, meninger og holdninger som er gjeldende der og da.

    Det er denne tråden til fulle et bevis for.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.092
    Antall liker
    2.546
    Å sende noe som må lagres på - 80 celsius og er ekstremt dyrt og krevende å distribuere der folk bor, til en militærjunta eller lokal warlord i Afrika vil være eksakt det samme som å hive de i søpla.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.973
    Antall liker
    19.832
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hjelpe meg; sjelden har noen røpet sine holdninger så til de grader. Uten at de skjønner det selv.

    Hva er det for noe tøv om å "sende fra Norge"?
    Ingen har sagt noe som helst om det. Dette dreier seg om skjevhet i tilgang og at rike land kjøper opp mye mer enn de trenger. Altså selve fordelingen internasjonalt, der Norge er en aktør som burde trykket på svært mye mer- sammen med andre land. Et av tiltakene kunne vært å la være å kjøpe inn mer enn til to doser til vår egen befolkning, før den tredje verden hadde hatt tilgang på minst en.
    Å tro at boosterdose skal hjelpe oss, mens corona herjer fritt i store deler av verden er jo ren utopi.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.092
    Antall liker
    2.546
    Vel, det er du som gnåler om at man ikke skal sette booster doser, doser som allerede er kjøpt og levert. Resultatet av ubesluttsomheten er at man nå kaster doser som allerede er distribuert.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.293
    Vel, det er du som gnåler om at man ikke skal sette booster doser, doser som allerede er kjøpt og levert. Resultatet av ubesluttsomheten er at man nå kaster doser som allerede er distribuert.
    Det mest fascinerende er stregt tatt at det nå ikke lengre er Høies feil og tidligere skulle man lytte til FHI. Det er artig å se hva som skjer med kjepphester når regjeringen bytter.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.293
    Jeg har intet behov for å "ta meg sammen"!

    Dette burde ha kommet for lenge siden. Nå var det nok av arroganse.
    Men nå har vi ny helseminsiter og en ny regjering. Hva skal forklaringen din være denne gangen? Jeg påpeker bare det åpenbare. At det faller deg tungt er stort sett ditt eget problem.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.092
    Antall liker
    2.546
    Problemet er at den debatten du forsøker deg på er minst 6 måneder på overtid. Vaksinene er kjøpt, levert og mye av den er distribuert ut i kommunene.
    Da blir det bare verdiposering.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.293
    Uredelighetens mester, igjen. Hvem sier at "det faller meg tungt for brystet"?

    Jeg hadde da sannelig ikke store forventninger til Støre. Men prinsipielle standpunkt gjelder uansett.
    Jeg kan også si at man burde sørge for at sult ble utryddet i verden. Den setningen tok meg noen få sekunder og noen tastetykk å komme med. Det er et fint standpunkt, sikkert lett å være enig i men helt uten konsekvenser. Det er bare en simpel ytring knottet ned på tastaturet.

    Jeg kom akkurat med et prinsipielt standpunkt. Det kostet meg kanskje 0.1kCal, har ingen praktiske konsekvenser og om jeg føler for det kan jeg på et senere tidspunkt sitere meg selv og påberope meg høy moral.

    Det er så mye et prinsipielt standpunkt uten konsekvenser eller praktisk betydning er verdt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.973
    Antall liker
    19.832
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du understrekte der det meste av hva jeg har reagert på. Selvsagt uten at du skjønner det selv. Tenker jeg lar det bli med det.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du understrekte der det meste av hva jeg har reagert på. Selvsagt uten at du skjønner det selv. Tenker jeg lar det bli med det.
    Du er en relativt oppegående fyr håper jeg.

    Om Norge hadde hatt lyst til å hjelpe de ca 5 millioner barn under 5 år som hvert år dør av ernæringsmangler - så kunne vi gjort det.

    Har du forresten tenkt å på hvorfor afrikanere betaler 30 000 til 50 00 tusen for å bli tatt i en gummibåt over middelhavet for å søke asyl - når en flybillett fra Kairo til Oslo koster under 5000? (Hvis alle som trenger asyl skal få det - hvorfor krever vi flyselskapene for returkostnader hvis de tar med seg noen som ikke har lovlig innreise til Norge?)

    Nei, du får stille det opp med frk Thunberg og si at alt er Bla bla Bla - og overse at de største utslipperne ikke en gang har møtt opp!
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.973
    Antall liker
    19.832
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det der, omf, var på akkurat samme lave nivå som weld opererer på.

    Fortjener ingen kommentar utover det.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.560
    Antall liker
    9.730
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Verden er dessverre slik skrudd sammen at realitetene er på et ganske lavt nivå. Og at det kan være greit å ta det inn over seg.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.166
    Antall liker
    10.691
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Noen innlegg er fjernet etter går kvelds whisky utbrudd. Vennligst avstå med personangrep. Det hører ikke hjemme uansett.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.293
    Som et eksempel på hvor mye som fortsatt ikke er i gang som følge av pandemien er det først i morgen at verdens mest lukrative flyrute gjenåpner - den mellom Heathrow i London og JFK i New York. British Airways pleide å omsette for rundt en milliard dollar i året på denne ruten. Den har vært steng i 18 måneder.


    Before Covid-19, there was the $1 billion connection.

    That’s the revenue that British Airways generated each year linking its London Heathrow hub and New York John F. Kennedy International Airport, where a healthy mix of tourist and business customers made it the most lucrative route on the planet. More than 18 months after aviation was plunged into crisis, the corridor is finally reopening to Europeans, marking a major step in the return of long-haul travel.

    British Airways is commemorating the milestone with a one-off revival of the BA001 flight moniker that once reserved for supersonic Concorde trips, arguably the classiest way to fly across the Atlantic.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.696
    Antall liker
    2.296
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det er bra at ting begynner å skje, men kan vi håpe på supersoniske fly snart eller vil ting ta like lang tid som før pandemien?;)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.293
    Jeg synes det er litt rart å være så fryktelig opptatt av importsmitte nå om dagen. Alt tyder på at det som man ser på som noenlunde normal livsførsel her i landet ikke er forenelig med å utrydde coronavirus eller i det minste holde tallene permanent svært lave. Folk reiser hit og dit, har besøk, går ut, går på konserter, går på skole, reiser kollektivt og så videre og så videre. Som Asbjørn har sagt noen ganger, det er her for å bli og vil bli endemisk og gå inn som en del av den viruscocktailen man kan bli eksponert for. Nå vet man også at vaksinerte kan smitte andre og selv bli smittet, om enn i mindre grad enn uvaksinerte og da sier det seg nesten selv hva som må skje. l

    Det eksisterer ingen nullvisjon i Norge, det har aldri gjort det og vil heller ikke gjøre det. Man kan jo håpe at en god del av etternølerene vaksinerer seg, men når de ikke har gjort det så langt så skal det vel en del til.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Myndigheter og media har dessverre gjort sitt aller beste for å spre frykt de første ca 18 kårånamånedene. Det kommer til å sitte i lenge for mange, endel kommer kanskje til å være redde for kåråna resten av livet;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.604
    Antall liker
    35.535
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det går en Nemesis
    TV-kanalen RT har fremmet den russiske vaksinen i Russland. I Tyskland, Frankrike og andre land har RT spredt konspirasjonsteorier og budskap om ikke å vaksinere seg. Vaksinemotstandere har oversatt disse artiklene til russisk og spredt dem i sosiale medier som et bevis for at myndighetene skjuler sannheten.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.293
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Holy fuck
    Gjennomsnittlig levealder har sunket med fem år siden pandemien startet. I 2021 vil den ligge på 69 år.

    Til sammenligning fallt forventet levealder med 0.69 år for menn og 0.4 år for kvinner i Sverige i 2020.
    Det er vel ikke så lenge siden snitt levealder for menn i Russland var under 60 år? Mye vodka er nok farligere enn kåråna.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn