Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.905
    Antall liker
    19.754
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det der er jo Erasmus Montanus-bevisførsel.
    Du kan ikke helt se bort fra at NOEN høyst oppegående og kunnskapsrike individer bidro til å legge strategien for smittehåndteringen, samt at de kanskje hadde flere input enn at Oslo er ikke lik Norge.
    Ventet på den. Det tok lengre tid enn forventet

    Trøndelag hadde selvsagt klart seg bedre med færre tiltak. 1 dødsfall er alt for lite, gitt de konsekvenser et slikt rigid system nødvendigvis medfører av konsekvenser på andre områder.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Klovneri. Du får forsøke å antyde et antall liv som kan være reddet som følge av tiltakene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.905
    Antall liker
    19.754
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Klovneriet er å ikke se at FLERE liv går tapt av konsekvenser av unødvendige tiltak- utenom det sentrale østlandet.

    Sier som Nils Arne Eggen;
    "Æ si og påstår, og har sjølsagt heilt rætt!"
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Klovneriet er å ikke se at FLERE liv går tapt av konsekvenser av unødvendige tiltak- utenom det sentrale østlandet.

    Sier som Nils Arne Eggen;
    "Æ si og påstår, og har sjølsagt heilt rætt!"

    Du skjønte det ikke denne gangen heller nei.

    Ser at kompleksiteten i problemstillingene raskt overstiger din fatteevne. Hvor mange ganger dumpet du på SFO - egentlig ?
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Av nødvendighet har blant andre jeg måtte leve med pandemitilstander i sju strake år, siden 2014. På den tida har jeg klart å holde meg frisk fra bakterier og virus som årlig tar flere hundre tusener av verdens liv. MRSA, for eksempel.Influensa har jeg ikke hatt på samme tida. Ikke corona heller. Og C19 har tatt mer enn 861 liv i Norge, kontra nesten tjue tusen i Sverige. Så fortell vennligst ikke meg at smittevern ikke funker.
    Det er ikke nødvendig å gå bananas ute. Når absolutt alle andre også er ute. Det er- som sies her oppe- et bevis på at landet ingenting har lært. Smittetall kan stige ukontrollert på svært kort tid dersom sunn fornuft glemmes over natta. Men det er jo egentlig ganske typisk- og ikke bare typisk norsk- når lokket tas av en emosjonell trykkoker, lik den Norge nå har vært i etpar år. Tiltakstretthet og ønske om en tilnærma lik bevegelsesfrihet som før pandemien er forståelig, det. Men , håndteres dette feil..ja, da er vi tilbake til start. Og det tipper jeg ingen av oss ønsker, all den tid at dette hverken er første- eller siste pandemi.

    Mennesket har evnen til å lære av feil… La oss håpe det viser seg at vi gjør det. Spesielt dere som kanskje ikke trodde på smittevern og - beredskap . Det var og er grunnen til at vi ikke sitter LANGT verre i saksa..og dette skal de blåblå ha full stjerne for. Ikke mye annet, men akkurat det gjorde de over forventning. Førstelinja får ei enda større stjerne..vel fortjent. Men kanskje du må være avhengig av helsevesenet på samme vis som meg og mine for å skjønne det…hvem veit, egentlig. Halve familien min, samt flere gode venner, har nemlig stått i den førstelinja..og jeg har sett hva det har gjort med dem-som de har fulgt med meg...Alle sammen har vi kommet sterkere, men endrede ut av det. Og vi veit hvorfor. Vi veit også at dette langtfra er over.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.905
    Antall liker
    19.754
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Lett for deg å si som har fast plass på Nobelgallaen.
    En fornærmelse fra den kanten er med tiden blitt ganske ærefull. En bekreftelse på at man er på riktig spor. Og krydder i hverdagen.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Sånn var det med Hitler og Quisling og (uten annen relasjon til deg) enn at den eneste verden de kunne forholde seg til, var inne i deres hoder .. slik gikk krigen stadig bedre for deres del. Eller som Trump sier; "Vi vant 2020 Big Time"
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.514
    Antall liker
    9.663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes ingen som helst kompleksitet i å se at "Oslo" ikke er lik "Norge".

    Derimot viser det at fagfolk kan være temmelig innsnevret i tankegangen.
    Men er ikke du en av de første til å skrike opp om urettferdighet når folk ellers blir behandlet forskjellig?

    Litt respekt for at det ikke er lett å bedrive politikk er ikke av veien.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.905
    Antall liker
    19.754
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Men er ikke du en av de første til å skrike opp om urettferdighet når folk ellers blir behandlet forskjellig?

    Litt respekt for at det ikke er lett å bedrive politikk er ikke av veien.
    Jeg har vel tvert imot sagt at man må behandles ut fra forutsetninger.

    Respekt? Dersom det å være kritisk til de valg politikere gjør er respektløst, so be it.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.514
    Antall liker
    9.663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du leser fortsatt særdeles dårlig. Å ha respekt for at det kan være vanskeligere å drive politikk enn det kan virke der man sitter på en stubbe med begrenset ansvar og overblikk., er noe annet enn at man nødvendigvis skal være enig i, eller for den del respektere, alle de valg som ts.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.905
    Antall liker
    19.754
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du leser fortsatt særdeles dårlig. Å ha respekt for at det kan være vanskeligere å drive politikk enn det kan virke der man sitter på en stubbe med begrenset ansvar og overblikk., er noe annet enn at man nødvendigvis skal være enig i, eller for den del respektere, alle de valg som ts.
    Jeg er nok smittet av Disqutabel 🙈

    Og trenger derfor den form for vaksinering du her gir.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Ingen har hevdet at ALT var rett, det er fullstendig umulig.

    Det viktige poenget her er at det har vært mulig å få til en svært høy vaksinegrad ganske enkelt ved å be folk ta vaksinen, samt sette sammen et rimelig effektivt system. På det planet er Norge blant de bedre, og akkurat det er jo et målbart, objektivt faktum.

    Ellers er det like viktig at det har vært tillit og forståelse blant folk, svært få har startet idiotiske diskusjoner om pandemiens eksistens, eller vaksinens effekter.
    Faktum er at vi ikke vet hvorfor Norge har helt andre resultat enn andre land.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Fordi "vi" er en saue-flokk, verdens enkleste folk å lede, (dermed også forlede), også bevist ved den "massive" motstanden mot EU/EØS, ACER, ...
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.588
    Antall liker
    10.122
    Fordi "vi" er en saue-flokk, verdens enkleste folk å lede, (dermed også forlede), også bevist ved den "massive" motstanden mot EU/EØS, ACER, ...
    En veldig tynn analyse av det norske samfunn.
    Tar vi utgangspunkt i dette med EU, var det jo en kjennsgjerning at de nordiske politikere bevisst valgte en rekkefølge for folkeavstemningene, for å forsøksvis lede også Norge inn i EU. Det var virkelig ønsket fra regjeringens side, men til tross for at Finland og Sverige stemte ja, sto fortsatt det norske folk på sitt, og gikk regjeringen midt i mot.
    Videre, det tar tid å bygge tillit. Det betyr at ledende organer må vise at de står for noe, vise at de faktisk bryr seg om fellesskapet, og har et ærlig ønske om å gjøre noe godt for land, folk og verden, for den del. I en stadig mer komplisert verden, skal det stadig mindre til for å gjøre feil, men saken er at de finnes ingen rasjonelle grunner for å avfeie virkeligheten, forskningen, og det norske system, problemet er faktaresistente undergravingen som pågår, ikke systemet i seg selv.

    Nordmenn er "lette å lede" så lenge det finnes en overvekt av redelighet og forstand i det de styrende organer holder på med. Men fortsatt fungerer den frie presse såpass godt at de sier fra når noe går opp mot, eller over de usynlige linjer som er tegnet opp for det som aksepteres fra styrende organer. Som når stortingsrepresentanter beriker seg selv ved å spille Monopol med gratis leiligheter i hovedstaden, da sier pressen klart i fra, folket blir fobanna, systemet funker, folk må gå fra stillingene sine. Og nordmenn er alt annet enn aksepterende overfor selviskhet, griskhet og løgnaktighet i ledelsen, da er de ikke bare vanskelige å lede, da er de umulige. Det finnes en form av anarkisme i det norske folk, og det er den som nekter å gå i takt når vi får en følelse av at noen ikke spiller med åpne kort.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Faktum er at vi ikke vet hvorfor Norge har helt andre resultat enn andre land.
    Det skyldes nok noe såpass enkelt at vi har et veldig godt fungerende samfunn og helsevesenet spesielt som har gjort at vi har greid å gjennomføre denne TISK strategien hvor vi har hatt tilnærmet 100% kontroll på alle som er smittet. Vi har altså ikke hatt "villsmitte" i Norge.

    Forutsetninger for dette er jo blant annet:
    • En befolknign som har tillitt til myndighetene.
    • Et helsevesen som har kapasitet og systemer for å teste
    • Godt nok velferdssystem til at alle som blir syke og satt i karantene ikke taper på det økonomisk
    • Relativt liten innvandrerbefolkning (som gjerne ikke har samme tillit til myndighetene og dermed ikke følger reglene)

    I hvilken grad en slik strategi er suksess er jo et noe mer nyansert bilde. For Norge som drukner i penger - så har jo ikke en enorm ressursbruk noen synlig konsekvens - men for de fleste land i verden så vil ressurser til coronahåndtering tas fra andre områder - og man må kutte i svært viktige tjenester.

    Konsekvensene av corona er blåst fullstendig ut av proporsjoner spør du meg. Jeg har ikke funnet dødsstatistikken for første halvår i Sverige. Men det var altså ingen stor overdødelighet i Sverige i fjor. Og, det er selvsagt jævlig med en pandemi som tar såpass mange liv som Corona gjør, men i "katastrofelandet" Sverige er det flere som har tatt livet av seg enn som har dødd av Corona i aldersgruppen under 70 år. Og selv om man tar høyeste tall man kan oppdrive (Offisielt registrerte døde av Corona) så er det fortsatt over dobbelt så mange som har dødd av hjerte/karsykdom som av Corona i 2020. Det samme gjelder for kreft. Og ser man på tapte leveår (som man gjerne gjør i spørsmål om samfunnshelse) så er vel både hjerte/kar-sykdommerr og kreft i størrelsesorden 10 ganger værre enn Corona i Sverige i 2020.

    Derfor er jeg litt nysgjerrig på hvordan dette vil påvirke fremtidig pandemihåndtering både i Norge og i Internasjonalt. Vi ble reddet av lynrask vaksineutvikling.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.167
    Antall liker
    804
    • Godt nok velferddsystem til at alle som blir syke og satt i karantene ikke taper på det økonomisk
    Når skolen osv stenger betyr det null arbeidstimer og -inntekt for veldig mange. Så det er interessant å nevne dette for de mest ivrige forkjemperne av å stenge ned landet; samt foreslå at nettopp de samme forkjemperne donerer ei månedslønn eller to til Redd Barna eller lign. hver gang samfunnet/skole stenges ned i karantene.

    De største forkjemperne for nedstengning, les «tillit til myndighetene», er offentlige ansatte og pensjonister hvor inntektene forblir de samme uansett lengde på nedstengning.

    Man skulle eksperimentelt fjernet ei månedslønn fra de offentlige ansatte og sett hvor dyp tilliten til myndighetene egentlig er
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.588
    Antall liker
    10.122
    Den frie presse, er det den sensurerte presse du mener?
    Dette er hvordan ufri, sensurert presse ser ut:

    Noen journalister har en slik hverdag som disse modige sjeler. Tror du det er slike forhold journalistene arbeider under i Norge?
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Det skyldes nok noe såpass enkelt at vi har et veldig godt fungerende samfunn og helsevesenet spesielt som har gjort at vi har greid å gjennomføre denne TISK strategien hvor vi har hatt tilnærmet 100% kontroll på alle som er smittet. Vi har altså ikke hatt "villsmitte" i Norge.

    Forutsetninger for dette er jo blant annet:
    • En befolknign som har tillitt til myndighetene.
    • Et helsevesen som har kapasitet og systemer for å teste
    • Godt nok velferdssystem til at alle som blir syke og satt i karantene ikke taper på det økonomisk
    • Relativt liten innvandrerbefolkning (som gjerne ikke har samme tillit til myndighetene og dermed ikke følger reglene)

    I hvilken grad en slik strategi er suksess er jo et noe mer nyansert bilde. For Norge som drukner i penger - så har jo ikke en enorm ressursbruk noen synlig konsekvens - men for de fleste land i verden så vil ressurser til coronahåndtering tas fra andre områder - og man må kutte i svært viktige tjenester.

    Konsekvensene av corona er blåst fullstendig ut av proporsjoner spør du meg. Jeg har ikke funnet dødsstatistikken for første halvår i Sverige. Men det var altså ingen stor overdødelighet i Sverige i fjor. Og, det er selvsagt jævlig med en pandemi som tar såpass mange liv som Corona gjør, men i "katastrofelandet" Sverige er det flere som har tatt livet av seg enn som har dødd av Corona i aldersgruppen under 70 år. Og selv om man tar høyeste tall man kan oppdrive (Offisielt registrerte døde av Corona) så er det fortsatt over dobbelt så mange som har dødd av hjerte/karsykdom som av Corona i 2020. Det samme gjelder for kreft. Og ser man på tapte leveår (som man gjerne gjør i spørsmål om samfunnshelse) så er vel både hjerte/kar-sykdommerr og kreft i størrelsesorden 10 ganger værre enn Corona i Sverige i 2020.

    Derfor er jeg litt nysgjerrig på hvordan dette vil påvirke fremtidig pandemihåndtering både i Norge og i Internasjonalt. Vi ble reddet av lynrask vaksineutvikling.
    Det er jo helt greit å se det på denne måten. Mitt poeng er bare at dette ikke er viten men antagelser.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Respekt? Dersom det å være kritisk til de valg politikere gjør er respektløst, so be it.
    Fredag og hfs:

    Kanskje det rett og slett har blitt litt for lett å "være kritisk"?

    Selv har jeg et søskenbarn (47 og far) som nylig (3 uker siden) ble intetanende involvert i alvorlig bilkræsj og som nå får adekvat på behandling på norske sykehus. Først på intensiv, og deretter flyttet nedover i systemet - altså at man kan puste selv... Det er faktisk kapasitet! ...Husk det Lars Erik. Det ligger sannsynligvis en politisk besluttning/vurdering bak det også.

    Ryktene sier at kollidenten hadde bilbeltet surret rundt halsen (55) med etterlatt familie og hele greia. For å si det kort: Det er ingen som ler, føler seg smarte eller lager politiske vitser i nærmiljøet...

     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    ...så er da denne såkalte kritikken fredagsfraværende. Kanskje jeg må begynne å se på resten av ukedagene? Se om argumentene holder god fisk på en søndag eller mandag? Blir jo for dumt å oppfordre til revolusjon eller politisk omkalfatring basert på ukedager og hvem som tilfeldigvisvis er online på sytekanalen.
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Skriv hva som helst Lars Erik, så skal du få et skråblikk som lodder dypt. Jeg har gitt deg litt kontekst. Jeg kunne selvsagt quotet deg til himmels og helvete, men kort oppsummert står du for ungdommens rett til å å lære seg å spille blokkfløyte i trøndelagen uavhengig av den globale pandemi. - der har du dine oratoriske og retoriske ferdigeheter oppsummert fra Karmøy.

    Selvsagt er dette en trackback, men jeg kan forsikre dem om at det ikke tar seg bedre ut i nåtid.
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ok, det er lørdag. Forhåpentligvis er det verste over hva corona angår. Man kan jo bruke resten av livet på å klage. Fruktbart? Neppe.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.514
    Antall liker
    9.663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Overwhelmed by COVID patients, Alaska’s health care workers also face harassment - 10/7/21
    https://www.pbs.org/newshour/show/overw ... harassment

    "One of the worst thing that's happening right now is the hostility towards health care workers. And this is by a very vocal minority. But hospitals and medical providers have been receiving harassing phone calls, threats. They are getting demands for treatments that have been proven ineffective or are not approved.

    Sometimes, even patients that are being treated for COVID in the hospital are being very hostile and denying they even have COVID. So, it can be a really difficult place to be providing care right now.

    Yes, the caregivers are really exhausted. They're exhausted mentally, physically, emotionally.

    ~ Jeannie Monk, Senior Vice President, Alaska State Hospital and Nursing Home Association

    Kanskje noe å tenke på for de som er bekymret for hvor galt det har vært i Norge og hvor lite respekt våre politikeres beslutninger fortjener.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx
    R

    rr30629

    Gjest
    Spå om fremtiden viser seg nok engang å være en vanskelig øvelse



    Nå kan du fly fra Gardermoen til Polen for en femtilapp, fra Sandefjord til Riga for 79 kroner eller til storbyen London for litt over 100 kroner, skriver Flysmart 24.

    For til tross for spådommene fra Europas fremste flyanalytikere og en flyflåte som i stor grad har stått på bakken i over et år, har ikke flyprisene steget som antatt.

    Både innenriks- og utenlandsreiser finnes til en lavere pris enn før pandemien, noe som skyldes blant annet økt konkurranse fra det norske flyselskapet Flyr, som har presset prisene til bunns, ikke langt unna prisene til ungarske Wizz Air.

    Dermed koster det ikke mer enn litt over 360 kroner å komme seg på strandferie til Spania i vinter, om prisene forblir lave.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.425
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Overwhelmed by COVID patients, Alaska’s health care workers also face harassment - 10/7/21
    https://www.pbs.org/newshour/show/overw ... harassment
    Det må være befolkningstettheten som gjør det.
    Sammen med delstater som Nord-Dakota, Wyoming og Montana er Alaska en av delstatene som nå er hardest rammet i USA.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.905
    Antall liker
    19.754
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vaksinegraden i Alaska ligger på 50%. Det, og amerikanernes skepsis til at viruset i det hele tatt finnes, forklarer nok dette. Et godt bevis på at man ikke kan dra direkte sammenligninger mellom ulike land.

    Noe dere selvsagt vet utmerket godt.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Men du har hatt samme argumentasjonen siden vaksine graden var 0%... Så det argumentet er tøvete..
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.905
    Antall liker
    19.754
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Men du har hatt samme argumentasjonen siden vaksine graden var 0%... Så det argumentet er tøvete..
    Ja, jeg har hatt samme argumentasjon siden dag en; befolkningstetthet òg sanitære forhold, helsevesen, levestandard samt aksept for at viruset faktisk eksisterer er og var norges unike fortrinn. Det som er tøvete, er å ikke se at hvert land har sine spesielle forhold innenfor disse aspekter - og prøve seg på billige poeng rundt dette.

    Og jeg mener selvsagt akkurat det samme nå.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.425
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Aspirin i behandlingen covidpasienter. Det ser ut til at Aspirin har en gunstig effekt.

    Det er ikke så veldig overraskende, egentlig, siden aspirin både er inflammasjonsdempende og blodfortynnende, i tillegg til febernedsettende og smertestillende. Problemstillingen omkring aspirin til behandling av febersykdommer har vært noe som kalles Reyes syndrom og kan gi alvorlige bivirkninger hos barn og unge. For middelaldrende gubber i risikogrupper er det kanskje ikke så mye å bekymre seg for.


    Ser ut til å redusere risikoen for alvorlig forløp:
    Men hjelper ikke så mye hvis man allerede har blitt alvorlig syk. Bytter mest en risiko mot en annen.
    Patients allocated to aspirin had a slightly shorter duration of hospitalisation (median 8 days vs. 9 days) and a higher proportion were discharged from hospital alive within 28 days (75% vs. 74%; rate ratio 1·06; 95% CI 1·02-1·10; p=0·0062). Among those not on invasive mechanical ventilation at baseline, there was no significant difference in the proportion who progressed to invasive mechanical ventilation or death (21% vs. 22%; risk ratio 0·96; 95% CI 0·90-1·03; p=0·23). For every 1000 patients treated with aspirin, approximately 6 more patients experienced a major bleeding event and approximately 6 fewer experienced a thromboembolic (clotting) event.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn