Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Akk ja, det er russens skyld. Det er studentenes skyld. Fasiten viser at det er 50-åringene som dro svineriet til landet. Det var 50-åringene som insisterte på åpne grenser fra juni til januar. Det var 50-åringene som ikke hadde kontroll på grensen slik at den britiske mutasjonen fikk fotfeste.

    Så slutt å skyld på ungdommen. Dette svineriet er det 50-åringene som har det fulle ansvaret for. Ungdommen prøver å overleve der de har mistet deltidsjobben sin, mistet muligheten til å studere skikkelig, hvor de må sitte på sine små hybler eller flytte hjem til foreldrene sine.
    Og DU må slutte å tillegge folk meninger de ikke nødvendigvis har. Og ungdom er mer enn bare studenter - en russ er vel pr. definisjon ikke akkurat en student.

    Skylder ikke på ungdommen spesielt - ser bare hvordan de oppførte seg da og også nå. De samles i store klynger rundt her, ikke antydning til smittevern/munnbind/avstander osv. Vi snakker ikke om voldsomme oppofringer akkurat.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    ....... Ungdommen prøver å overleve der de har mistet deltidsjobben sin, mistet muligheten til å studere skikkelig, hvor de må sitte på sine små hybler eller flytte hjem til foreldrene sine.
    Kanskje de kan konsentrere seg om studiene da. Burde være mulig det uten å bli distrahert av deltidsjobb, studentkro og lignende.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er et år siden sykdommen oppsto så det er vel litt tidlig å si noe om langtidsvirkninger. Derimot er det observert vevskader som ikke kan leges.
    Med litt yoga og litt trening går de det av seg skal du se. Covid er helt ufarlig for normale mennesker har vi jo lært i denne tråden.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Skjer interessante ting utenlands, bl.a....

    "Koronasmitten øker raskt i Tyskland. Lørdag ble det registrert 20.472 nye smittede og 157 døde"

    "Både tallene på koronasmittede og døde har falt kraftig i Storbritannia. Det siste døgnet er det registrert 4.715 nye smittede, det er registrert 58 nye døde det siste døgnet."

    "416 koronasmittede er registrert i Danmark det siste døgnet. Det er det laveste antall nye smittede i landet siden midten av februar."

    "Tyrkia har det siste døgnet registrert 30.021 nye koronatilfeller. Det er det høyeste antallet siden nyttår"
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    En liten reminder om de virkelige heltene der ute som jeg synes får allfor liten kred . Helse vesen og akutt motakene og alle som jobbe i høygir for å redde liv . Enda finnes det mennesker som ikke bryr seg eller tar henyn til tiltak og andre må svi .Om det bare er total ignoranse eller ren stupiditet vet jeg ikke ?

    Kred til allt helseperonell der ute som har lange stressende dager og jobber av selvføgelig het......og en reminder om at corona tiltaka er en collegial matter , der alle må delta

     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.847
    Antall liker
    19.668
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det mangler fortsatt forståelse for at det ikke er enten eller, men både og. Tiltak der det er mye smitte, minimale tiltak der smitte også er minimal. På den måten begrenser man skadevirkninger for de som rammes- både av smitte og av tiltak. Det er jo helt logisk, og burde ikke være vanskelig i det hele tatt å forstå.

    Dette er da også gjentatt manger ganger 🤔
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.847
    Antall liker
    19.668
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Toskeskap blir ikke lettere å forstå selv om det gjentas til det kjedsommelige :LOL: :LOL:
    Luring du. Kan vel også bero på mangelfull utvikling av evne til refleksjon, tenker jeg. Mye som tyder på det, med et slikt tilsvar- med latterfjes- så toskskapen sto du godt for selv.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Det mangler fortsatt forståelse for at det ikke er enten eller, men både og. Tiltak der det er mye smitte, minimale tiltak der smitte også er minimal. På den måten begrenser man skadevirkninger for de som rammes- både av smitte og av tiltak. Det er jo helt logisk, og burde ikke være vanskelig i det hele tatt å forstå.

    Dette er da også gjentatt manger ganger 🤔
    Det blir omtrent som å si at vi må øke tillatt hastighet og fjerne fartsdumpene i boligfeltet da det er så lite trafikkulykker der.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.847
    Antall liker
    19.668
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi lærer vel at uansett hvilke tiltak Høie måtte komme med, er de alltid riktige- uansett. Og totalt uavhengig av smittetrykk lokalt. Og enhver som ytrer betenkeligheter, er kjettere.

    Tiltak er jo som kjent fullstendig upolitiske.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Eller vi lærer at tiltakene er feil. Alle som en.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    maks 2 på besøk om natta er bra; avlastende.

    ellers: testing testing

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.847
    Antall liker
    19.668
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvilke tiltak mener du er bra, da?
    Preventiv testing av helsepersonell og nå unge, stopp av importsmitte. Da hadde vi dekt mye. Vi var fri for smitte i flere uker sist sommer, til man åpnet grensene igjen- totalt uten kontroll. Vi fikk mutanter, fortsatt grunnet manglende kontroll over importsmitte.

    Dette er også sagt et utall ganger før.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    On Thursday night, Brazil's Health Ministry reported the gruesome figure of more than 100,000 new Covid-19 cases confirmed in a single day, the country's highest such figure since the pandemic began.
    So far, a total of 303,462 people have died in the country from the virus, according to official data.
    But it's the seven-day averages that paint an even bleaker picture.

    At 15,963 deaths from March 19-25 and 14,610 deaths in the previous week, those are the highest such numbers of the pandemic so far and they are trending in the wrong direction.
    Brazil has recorded roughly 24% of all coronavirus deaths worldwide over the past two weeks, according to JHU data.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Preventiv testing av helsepersonell og nå unge, stopp av importsmitte. Da hadde vi dekt mye. Vi var fri for smitte i flere uker sist sommer, til man åpnet grensene igjen- totalt uten kontroll. Vi fikk mutanter, fortsatt grunnet manglende kontroll over importsmitte.

    Dette er også sagt et utall ganger før.
    Nå spurte jeg om tiltak som er innført, ikke hva du vil ha...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.847
    Antall liker
    19.668
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå spurte jeg om tiltak som er innført, ikke hva du vil ha...
    I utgangspunktet er jeg i mot tiltak som ikke innbefatter totalt kontroll over importsmitte. Det er fullstendig meningsløst med inngripende tiltak innenlands, når den stadig fyller på med ny smitte. Enda verre er det, når de ikke har vært differensierte etter smittetrykk regionalt og lokalt. Samtidig mener jeg det var riktig å slå smitten ned i fjor vår, men var sterkt uenig i skolestegningen. Preventiv testing av ansatte innen helse og omsorg burde vært igangsatt umiddelbart, da det uttalte målet var å spare liv. Da hadde vi unngått at ansatte hadde tatt med seg smitte inn på institusjoner. Dette var etter sigende "umulig" - noe som er det reneste tøv; det var bare at myndighetene aldri tenkte tanken om at det er hvem som smittes som er avgjørende. Der er de fortsatt; det er fortsatt ikke gjennomført ukentlig testing av helsepersonell som nasjonalt tiltak, grensene lekker fortsatt. Åpningen 12.juni, uten noen helst form for kontroll, var en skandale- og en total hjerneblødning av regjeringen.
    Vi ser det samme med vaksiner; helsepersonell burde vært vaksinert først - av samme grunn som preventiv testing.

    Det mangler fullstendig logikk i håndtering av corona.

    Få orden på dette, så kan man diskutere tiltak utover det- dersom det fortsatt trengs .
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    I disse korona-tider trenger vi som elsker musikk ... enda mer enn til vanlig ... noe som er under middels hermetisert ... som minner om kjøtt og blod og ekte greier...

    Jesus Christ Superstar på NRK2 nå. Med gåsehud og live-vibber!

    Kan også tas opp på "kabel-TV".
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    John Legend som Jesus. Og hele salen er med. Noen har slått på stortromma her...
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    742
    Antall liker
    435
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Er det forskjell på krav om man kommer med bil/båt, eller kommer med fly?

    Kom tilbake til Norge med fly for snart 2 mnd siden etter en jobbtur til Tyrkia. Alle som en ble sluset gjennom covid teststasjonen før de slapp inn i Norge (på gardermoen). Var ikke noe "valg" om test eller ei (som var helt topp synes jeg).
    Samme skjedde under transfer på Kastrup, alle måtte testes. Om flyet ditt videre gikk om 10min, var det fortsatt bare å stille seg i kø.

    Innreisen til Norge måtte registreres på nett før ankomst, hvor man også måtte fylle inn hvor karantenen skulle avholdes.

    Dette testregimet samt registreringen hos staten før ankomst "stemmer" ikke med importsmitte problematikken!
    Ihvertfall ikke om man reiser med fly!

    Eneste jeg stussa over var at jeg kunne gå rett fra covid test stasjonen til innenriks terminalen for å fly videre. Å holde igjen reisende på f.eks ett karantenehotell på gardermoen fram til covid testen er analysert ville nok økt sikkerheten videre.
    For min del plinga resultatet inn når jeg satt i taxien fra Værnes (jeg kunne potensielt smitta ett fly og en taxi sjåfør før resultatet kom).
    Kan nevne at testen på gardermoen var den 4. testen på 5 dager, så var ikke spesielt nervøs for eventuell smitte!

    Testing gir oss oversikt.
    Folk som gjør som de får beskjed om (10 dager karantene) minimerer smitte.
    Vaksine/flokk imunitet får oss ut av uføret.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.847
    Antall liker
    19.668
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Importsmitte innbefatter også ordentlig kontroll på at karantene overholdes på riktig måte. Og importsmitte dukket ikke opp for to uker siden heller. Opposisjonen har måttet presse regjeringen fra skanse til skanse, på dette feltet også. Det er vist til utallige eksempler i tråden på at importsmitte, testing og karantene fortsatt ikke har strengt nok regime.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Men hva i alle verden kan være årsaken være at WHO og alle medlemsland tar dette så alvorlig? Er det kun for å hindre massedød blant 80 + Eller kan det være en liten mulighet for at dette viruset er farligere enn det du tror ?
    Det er altså ingen konkrete bevis eller statistikk for at dette viruset er farlig, for normale og sunne mennesker under 40-50 år.

    WHO har forøvrig erklært HIV/AIDS som en pandemi uten at medlemsland tar det særlig alvorlig med tanke på 37 millioner døde.

    Hva kan være årsaken til noen få drar på cruise og vår egen statsminister gir totalt blaffen i nasjonale tiltak; midt i pandemien?
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    742
    Antall liker
    435
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Importsmitte innbefatter også ordentlig kontroll på at karantene overholdes på riktig måte. Og importsmitte dukket ikke opp for to uker siden heller. Opposisjonen har måttet presse regjeringen fra skanse til skanse, på dette feltet også. Det er vist til utallige eksempler i tråden på at importsmitte, testing og karantene fortsatt ikke har strengt nok regime.
    Enig med deg der.
    Jeg fikk gjentatte sms'er om å avholde karantenetiden, men ble aldri kontrollert.
    Nå skal det sies at jeg har en arbeidsgiver som legger opp til full karantene når jeg reiser. Har en følelse av at ikke alle er like heldige der!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.847
    Antall liker
    19.668
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Enig med deg der.
    Jeg fikk gjentatte sms'er om å avholde karantenetiden, men ble aldri kontrollert.
    Nå skal det sies at jeg har en arbeidsgiver som legger opp til full karantene når jeg reiser. Har en følelse av at ikke alle er like heldige der!
    Nettopp. Alt for mye basert på tillit, alt for lite kontroll. Og da er det fortsatt importsmitte som er det virkelige problemet. Alt annet blir symbolpolitikk, uten at dette er ordnet.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Dette er ganske spesielt. Tyske eksperter har funnet betydningsfull informasjon om AstraZeneca, men vil ikke fortelle hva det er.

    Tror Fela var inne på det tidligere, men AstraZenica som Norge har fått er kontaminert fra fabrikken i Belgia. Dette vet norske forskere også men tilsynelatende redde for søksmål hvis de går ut med dette. England får samme vaksine fra fabrikker i England og Italia.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Tror Fela var inne på det tidligere, men AstraZenica som Norge har fått er kontaminert fra fabrikken i Belgia. Dette vet norske forskere også men tilsynelatende redde for søksmål hvis de går ut med dette. England får samme vaksine fra fabrikker i England og Italia.
    Kilde på dette?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Tror Fela var inne på det tidligere, men AstraZenica som Norge har fått er kontaminert fra fabrikken i Belgia. Dette vet norske forskere også men tilsynelatende redde for søksmål hvis de går ut med dette. England får samme vaksine fra fabrikker i England og Italia.
    Hvis det er noe som plager meg i denne corona-tid, så er det nettopp det: At noen vet litt mer om noe, men holder kjeft fordi de føler mer på politikk enn "praktisk info". Noen (veldig få) bør klargjøre hva som gjelder nå i 2021. Akkurat nå er situasjonen at Astra Zeneca gjerne kan saksøkes for 1000 milliarder om så var. Det er et alternativ. Man kan putte dem rett i siktet og forklare akkurat det som forklares må.

    Det er liksom ikke tiden til å dvele for mye over de private interessene her... ...og det er akkurat det man bør gjøre nå: Saksøke Astra Zeneca for 1000 milliarder. Skremme eierne og operantene langt ut i gokk uten noen form for lett retur. I et større perspektiv: Husker du VWs' dieseljuks?

    Hvorfor skal ikke hoder rulle?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn