Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Lage en ny vaksine, som for influensa.
    Hvor lenge tenker du det går fra en ny variant er identifisert til en tilstrekkelig andel av befolkningen er vaksinert med den nye vaksinen og vi kan slippe opp på tiltakene?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvor lenge tenker du det går fra en ny variant er identifisert til en tilstrekkelig andel av befolkningen er vaksinert med den nye vaksinen og vi kan slippe opp på tiltakene?
    Som tidligere diskutert: Det er ikke slik at vaksinene slutter å virke. I utgangspunktet forventer jeg at vaksinen gir god beskyttelse i 2-3 år, og at man deretter behøver et påfyll. I mellomtiden dukker det opp nye varianter et sted i utlandet. Vaksinen gir bare delvis beskyttelse mot disse, f eks slik at man får et mildt forløp og har en liten risiko for å smitte andre. Varianten dekodes, vaksinene oppdateres, og neste boosterskudd får med beskyttelse mot den varianten også. I løpet av et par års tid er befolkningen godt beskyttet mot varianten, enten den har rukket å komme hit eller ikke. Årets vaksine blir kanskje spesielt rettet mot de variantene som ser ut til å være på fremmarsj. Som for influensa.

    Når vi først er der ser jeg ikke behov for andre tiltak enn at de som av en eller annen grunn har valgt å ikke vaksinere seg må regne med at de ikke får lov til å reise spesielt mye.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Når vi først er der ser jeg ikke behov for andre tiltak enn at de som av en eller annen grunn har valgt å ikke vaksinere seg må regne med at de ikke får lov til å reise spesielt mye.
    Tvangsvaksinering eller reiseforbud der altså. Jeg tenker vel at det er på tide å innse at vi ikke kan beskytte oss mot alt.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Min kjære kone ligger alvorlig syk på et sykehus på Askøy. Nå er det en alvorlig økning i smitte der. Mye pga ulovlige tilstelninger i bedehus og andre trosmiljøer. Pga dette får jeg ikke besøke min kjære. Ikke mye nestekjærlighet fra disse folkene. Tror de at de er hevet over oss andre pga religiøs tro. Kynisk og egoistisk synes jeg.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.576
    Antall liker
    27.685
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tvangsvaksinering eller reiseforbud der altså. Jeg tenker vel at det er på tide å innse at vi ikke kan beskytte oss mot alt.
    En definisjonssak, selvfølgelig, men du vil neppe bli hentet av onkel politi og kjørt til nærmeste vaksinasjonssenter dersom du ikke ønsker å bli vaksinert.

    Da følger det av det at konsekvensene av å ikke ønske vaksinering, er at du blir behandlet som farlig smitteavfall, med dertil hørende begrenset aksjonsradius. Helt greit, IMO.

    Mvh
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En definisjonssak, selvfølgelig, men du vil neppe bli hentet av onkel politi og kjørt til nærmeste vaksinasjonssenter dersom du ikke ønsker å bli vaksinert.

    Da følger det av det at konsekvensene av å ikke ønske vaksinering, er at du blir behandlet som farlig smitteavfall, med dertil hørende begrenset aksjonsradius. Helt greit, IMO.

    Mvh
    Du fikk med deg at utgangspunktet her var en ny mutasjon som dagens vaksine ikke var effektiv mot, og at man da utviklet ny vaksine mot denne mutasjonen. Hvis man da står som nummer 2 856 423 i køen for årlig vaksinering - så blir det lite resisng fremover.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.576
    Antall liker
    27.685
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Du fikk med deg at utgangspunktet her var en ny mutasjon som dagens vaksine ikke var effektiv mot, og at man da utviklet ny vaksine mot denne mutasjonen. Hvis man da står som nummer 2 856 423 i køen for årlig vaksinering - så blir det lite resisng fremover.
    1) Det er vel tvilsomt at en ny mutasjon vil være så forsjellig at effekten av vaksinen blir 0%.

    2) Jeg regner med at når man først har funnet 1 eller flere vaksineprinsipper som fungerer, så vil det gå relativt fortere å utvikle og få godkjent nye vaksiner.

    3) Som jeg har skrevet et sted i denne tråden, er Coronaviruset en gammel kjenning. Mutasjoner går meget raskt, og det er gode muligheter for at Covid 19 blir endemisk. Nå er det en annen teknikk som også virker, og det er utryddelsesprinsippet. Men det å avlive alle individer med Corona blir kanskje litt drøyt. :)

    4) Du har ikke tatt høyde for at ved gjennomvaksinering av befolkningen vil smittepresset reduseres kraftig. Det er prinsippet bak enhver vaksinasjonsstrategi.

    Mvh
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    1) Det er vel tvilsomt at en ny mutasjon vil være så forsjellig at effekten av vaksinen blir 0%.

    2) Jeg regner med at når man først har funnet 1 eller flere vaksineprinsipper som fungerer, så vil det gå relativt fortere å utvikle og få godkjent nye vaksiner.

    3) Som jeg har skrevet et sted i denne tråden, er Coronaviruset en gammel kjenning. Mutasjoner går meget raskt, og det er gode muligheter for at Covid 19 blir endemisk. Nå er det en annen teknikk som også virker, og det er utryddelsesprinsippet. Men det å avlive alle individer med Corona blir kanskje litt drøyt. :)

    4) Du har ikke tatt høyde for at ved gjennomvaksinering av befolkningen vil smittepresset reduseres kraftig. Det er prinsippet bak enhver vaksinasjonsstrategi.

    Mvh
    Helt enig i dette, men innlegget du siterte var knyttet til at grensen til Norge for tiden er stengt - og slik jeg tolket stengingen så var det for å holde den britiske mutasjonen ute av landet. Min påstand er at det ikke gikk så veldig bra.

    Og som du skriver - så kommer det hele tiden nye mutasjoner og da vil det kunne oppstå mutasjoner hvor de vaksinene som nå blir satt har lavere effekt.

    Jeg tenker jo at det er viktig at vi på et punkt går tilbake til å leve normalt - og det jeg prøver å illustrerer er at vi greier ikke å beskytte oss 100% mot Corona.

    Dersom vi har vaksinert 70% av befolkningen i august, og det dukker opp en mutasjon hvor dagens vaksiner bare er 50% effektive - så gir ikke dette tilstrekkelig immunitet til å stoppe smitten. Og ja - man greier sikkert å lage nye vaksiner og produsere i enormt tempo - men tar fortsatt ganske mange måneder fra en mutasjon er identifisert til 2-3 millioner nordmenn er ferdig vaksinert mot mutasjonen.

    Skal vi leve i coronafrykt i all fremtid - hvor livet stort sett dreier seg om hvilke mutasjoner som er i omløp, når man skal få vaksine, hvor mange tilfeller som er påvist osv.

    Jeg har jo dratt paralleller til kreft - om man regner 6000 coronadøde i Sverige i fjor - så tilsvarer det ca 3 mnd med kreftdødsfall. Om man ser på tapte leveår - som man gjør ellers i helsevesenet - så snakker vi mer om at coronatapene i fjor tilsvarer 1-2 mnd med kreft.
    Det var litt overdødelighet i Sverige i januar også, men i februar er det tilsynelatende betydelig underdødelighet - nå kommer det sikkert litt etterrapportering.

    Jeg synes Corona tar for stor plass i vår hverdag - og jeg tror veldig mange har fått betydelig reduksjon i livskvalitet pga frykt for Corona. Bare i vår omgangskrets vet jeg om flere eldre som mer eller mindre har fullstendig isolert seg fra familie, venner, barn og barnebarn.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.576
    Antall liker
    27.685
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig i dette, men innlegget du siterte var knyttet til at grensen til Norge for tiden er stengt - og slik jeg tolket stengingen så var det for å holde den britiske mutasjonen ute av landet. Min påstand er at det ikke gikk så veldig bra.

    Og som du skriver - så kommer det hele tiden nye mutasjoner og da vil det kunne oppstå mutasjoner hvor de vaksinene som nå blir satt har lavere effekt.

    Jeg tenker jo at det er viktig at vi på et punkt går tilbake til å leve normalt - og det jeg prøver å illustrerer er at vi greier ikke å beskytte oss 100% mot Corona.

    Dersom vi har vaksinert 70% av befolkningen i august, og det dukker opp en mutasjon hvor dagens vaksiner bare er 50% effektive - så gir ikke dette tilstrekkelig immunitet til å stoppe smitten. Og ja - man greier sikkert å lage nye vaksiner og produsere i enormt tempo - men tar fortsatt ganske mange måneder fra en mutasjon er identifisert til 2-3 millioner nordmenn er ferdig vaksinert mot mutasjonen.

    Skal vi leve i coronafrykt i all fremtid - hvor livet stort sett dreier seg om hvilke mutasjoner som er i omløp, når man skal få vaksine, hvor mange tilfeller som er påvist osv.

    Jeg har jo dratt paralleller til kreft - om man regner 6000 coronadøde i Sverige i fjor - så tilsvarer det ca 3 mnd med kreftdødsfall. Om man ser på tapte leveår - som man gjør ellers i helsevesenet - så snakker vi mer om at coronatapene i fjor tilsvarer 1-2 mnd med kreft.
    Det var litt overdødelighet i Sverige i januar også, men i februar er det tilsynelatende betydelig underdødelighet - nå kommer det sikkert litt etterrapportering.

    Jeg synes Corona tar for stor plass i vår hverdag - og jeg tror veldig mange har fått betydelig reduksjon i livskvalitet pga frykt for Corona. Bare i vår omgangskrets vet jeg om flere eldre som mer eller mindre har fullstendig isolert seg fra familie, venner, barn og barnebarn.
    Min livskvalitet er heller ikke det den var, for ikke å snakke om Madammens. Hun har ikke fått sett sitt barnebarn siden juli i fjor. Jeg ønsker Corona og all dets vesen like lukt til helvete.

    Men jeg har tro på vaksinasjon, og er temmelig sikker på at vaksinasjon vil fungere. Bare tenk- jo færre folk som er mottakelige- deste mindre gjennomsmitting og- ikke minst- mindre gjennomsmitting betyr færre nyinfiserte med en tilsvarende reduksjon av mutasjonsraten. (Jo færre virusgjennomganger, desto færre ganger vil viruset ha anledning til å mutere).

    Det er derfor jeg flere ganger har tatt opp mangel på vaksiner som hovedårsaken til den miseren vi befinner oss i.

    Mvh
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Uansett hva du måtte mene om viruset, smittevernhåndteringen i Norge og vaksinene: Jeg anbefaler alle å ta gode doser vitamin C. Primater og marssvin produserer ikke eget vitamin C. Pga noen evolusjonære valg mangler vi denne funksjonen som alle andre dyr har. For de fleste primater representerer ikke dette noe større problem da de i stort sett lever på frukt. I Norge er vel fortsatt anbefalt daglig inntak 200 mg vitamin C. Om man skalerer opp dosene som gis til marssvin i bur havner vi på 2-3 gram pr dag for voksne mennesker. Så for eksempel 1gram pr måltid, kan være et bra utgangspunkt. Jeg kjøper vitamin C i forms av askorbinsyre pulver på ebay. Viruset kan også behandles med store doser vitamin C.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tvangsvaksinering eller reiseforbud der altså. Jeg tenker vel at det er på tide å innse at vi ikke kan beskytte oss mot alt.
    Tja, hvis du velger å ikke ta førerkort er det også noen konsekvenser ved det, som at du ikke vil ha lov til å kjøre bil. Det blir jo ikke tvang om å ta førerkort av den grunn.

    Mitt poeng er at når vi har kommet gjennom første vaksinasjonsrunde er det lite grunn til å opprettholde restriksjoner som grensestengning, stengte butikker og restauranter, etc. Coronaviruset forsvinner ikke, men det vil bli en akseptabel risiko blant mange andre, og muterte varianter og oppdaterte vaksiner blir normaltilstanden. Den som eventuelt velger å ikke la seg vaksinere må jo regne med at det vil ha noen konsekvenser, både for egen helserisiko og for bevegelsesfriheten. Det er på samme måte som om man vil reise til India, Nepal eller Pakistan. Hvis du ikke har riktig vaksinasjonsattest mot et antall sykdommer slipper du ikke inn i landet. Har vært slik lenge, ikke noe nytt nå.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Selv er jeg absolutt for å ta vaksine, og har liten forståelse for de som eventuelt nekter.

    Men jeg er sterkt bekymret for rettssikkerheten under corona. Forholdsmessighet er slått ut med badevannet, og man godtar mer og mer inngripende tiltak- i den grad at kontroll og angiveri er snublende nær. Ingen lystig utvikling
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tja, hvis du velger å ikke ta førerkort er det også noen konsekvenser ved det, som at du ikke vil ha lov til å kjøre bil. Det blir jo ikke tvang om å ta førerkort av den grunn.
    Nei, men føler vel ikke at du treffer helt med den sammenligningen.

    Du kan jo i mellomtiden utdype hvordan dette reiseforbudet skal gjennomføres. Kan jeg kjøre bil, kan jeg reise på nødvendige jobbreiser, hvor skal grensen gå - kommune, fylke - og hvor mye skal du bøtelegge meg hvis jeg krysser en grense jeg ikke hadde lov til.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vaksinasjonsattest ved innreisekontroll til land, og ellers som krav fra arbeidsgiver eller arrangør. Roskildefestivalen snakker allerede om at de vil kreve vaksinasjonsattest for tilreisende. Det er enkelt å kreve vaksinasjonsattest ved landegrensene og avvise den som ikke kan vise en slik. Det er normaltilstanden i verden:
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Fikk inntrykk av at du hadde tenkt dette innlands også.

    Uansett - joda blir sikkert noen slik greier i sommer, men jeg er rimelig trygg på at verden er tilbake i normaldrift neste sommer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fikk inntrykk av at du hadde tenkt dette innlands også.
    Nei, men det er vel naturlig å tippe at ansatte i helsevesenet, lærere, kanskje bussjåfører og en del andre yrkesgrupper som er i kontakt med mye folk vil få vaksinasjonskrav fra arbeidsgiver.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Nei, men det er vel naturlig å tippe at ansatte i helsevesenet, lærere, kanskje bussjåfører og en del andre yrkesgrupper som er i kontakt med mye folk vil få vaksinasjonskrav fra arbeidsgiver.
    Det der har jeg lurt litt på all den tid vaksinering er frivillig i Norge. Kan de kreve dette? Mitt tips er at frykten er så stor der ute at også fagforeninger vil godta dette.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Fruen ble vaksinert med Astra Zeneca vaksinen for tre uker siden. (Kritisk helsepersonell og skal iht. NHO gå ned i reallønn neste år !)
    Hadde ingen betydelige bivirkninger i det store og hele. Spørsmålet nå er hva som skjer videre?? Blir det en omgang 2 med Astra Zeneca vaksine?
    Vi er ikke hysteriske pga denne vaksinen og blodpropp problematikken. Det er veldig få av de vaksinerte som har blitt syke, og P piller forårsaker blodpropp i et mye større omfang enn denne vaksinen. Det er INGEN som lager noe rabalder om blodpropper relatert til P piller!
    Selv er jeg satt opp til vaksinasjon førstkommende onsdag. Pfizer vaksinen, dere vet den som inneholder microchipper fra Bill Gates!! ;) :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, si det. Vi aksepterer sesonginfluensa med noen hundretalls døde hvert år uten å gjøre vaksinen obligatorisk eller pålegge folk spesielt restriktive tiltak. For covid er det også et hensyn til intensivkapasitet, så det er ikke bare dødstallene som er viktige, men om vi opphever restriksjonene og det stryker med noen dusin som selv har valgt å ikke bli vaksinert vil vel det være til å leve med for oss andre.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette bekymrer meg langt mer enn både vaksiner og dødsfall blant de som uansett er i livets siste fase.


    Men nå, ett år etter Norge stengte skoler og barnehager sist, fester hun sin lit til at myndighetene har en plan for hvordan disse barna skal vernes.

    – Det vi må håpe er at myndighetene har lært av den første store bølgen da vi satt innestengte i våre leiligheter og hus, og at de hvert fall har lært og rustet opp den offentlige delen av dette, sier Holt.

    Til TV 2 sier helsedirektøren imidlertid at lite har skjedd siden den forrige nedstengingen. Det finnes fremdeles ingen plan for hvordan de utsatte barna skal skjermes for vold og overgrep i hjemmet.

    – Nei, man har ikke en gjennomgripende plan på tvers av samfunnssektorer. Det tror jeg er en av de tingene vi må se på, sier helsedirektør Bjørn Guldvog.

    ........................

    Næh; finnes det ingen plan? Svært overraskende. "Det er noe vi må se på", sier Guldvog. Etter et år. Fantastisk innsikt, planlegging. Folkehelse gjelder hele folket, ikke bare hysteriske 50- 60 åringer og de på sykehjem!
     
    R

    rr30629

    Gjest
    For noen så høres det sikkert rart ut men det vil komme et liv etter koronaen også og det er det som er viktigst.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    For noen så høres det sikkert rart ut men det vil komme et liv etter koronaen også og det er det som er viktigst.
    Ikke for alle de på sykehjem, som uten corona hadde dødd det siste året. Det vil dø folk som fluer blant de det neste året.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Med en gang det er en mulighet så tar folk sjansen

     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    594
    Antall liker
    477
    Sted
    Aarhus
    Det er verdt å merke seg at det er en ganske stor forskjell mellom å slå ned og brems - selv om man prater som det ikke er et.

    Forskjellen er om R er over eller under 1. Og det er faktisk et litt større poeng enn det kanskje kan se ut.

    Dersom R er under 1 så vil vi hele tiden få færre og færre Coronatilfeller og vi her over toppen allerede.

    Om R er 1,1 - så vil det bli flere og flere hver uke. Men om den kun er 1,1 så tar det selvsagt lang tid før vi kommer dit - men det kommer.

    Så har man et håp om at man ved apper, smittesporing, mye testing osv skal greie å holde R under 1 uten store tiltak (dette disktuerte vi for noen sider siden som man antar er høyst usannsynlig).


    Så når skolene, butikken og hverdagen åpner litt om 1-2 uker - så vil R komme over 1. Og fra den dagen - så får vi flere smittede uke. Hvis vi antar at man greier å presse R under 1 med apper og testing - så vil dette ikke stoppe før flokkimmunitet tar R ned igjen. La oss for enkelhets skyld anta at R blir 1,2 og at vi neste uke har 1000 nye som blir smittet.- Da blir 1200 uken etter, 1440 uken etter det igejn og 1728 i uke 20.
    I uke 30 så får vi da 10 699 nye smittede - fortsatt ikke noe stort problem for helsevesenet.

    Men så begynner det å balle litt på seg.
    22 000 nye smittede i uke 34
    45 000 nye smittede i uke 38.

    Og da er vi oppe på det nivået hvor vi skal flate ut kurven - omtrnet der Sverige er nå. Trolig vil kurven flate seg ut av seg selv pga flokkimmunitet - slik det ser ut i Sverige.

    Bakdelen er selvsagt at vi nå er kommet til midten av september. Og vi har hatt helsevesenet i beredskap og skjøvet en haug med ikke kritiske ting foran oss. Og i tillegg kommer vi inn i en årstid hvor mange får influensa/luftveisplager fra andre ting også - som tar kapasitet.
    April 2020
     
    Sist redigert:

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    594
    Antall liker
    477
    Sted
    Aarhus
    Denne er kommentert for mange sider siden (Men den er muligens oppdatert litt, men grafene ser like ut)

    Svenskene er nok for alle praktiske formål tilbake i hverdagen etter fellesferien.

    Norge er inne i en selvdestruktiv variant av "greier du den, så greier du den også" (Og lasset hesten drar er da i denne sammenheng konsekvensene av tiltakene)
    jøss ja, april 2020. Får håpe svenskene er tilbake til hverdagen september 2021
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg synes i grunn de gav en ganske god beskrivelse av det som har skjedd her i landet. Hadde du sett for det at vi skulle ha 50 000 - 100 000 mennesker i smittekarantene i mars 2021?

    Det kan synes som om folk har glemt at man trodde vi skulle leve normalt her i landet fra høsten av - noen som husker gjenåpningsplanen for breddeidretten? Med tre trinn? Hvorfor lage en slik plan om man ikke trodde at vi skulle leve normalt igjen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvor mye har du vært i Sverige de siste månedene?
    Ikke noe, grensen er stengt, vi frarådes reise og må tilbringe 10 dager i karantene ved hjemkost.

    Kan vi ikke se på lover, forskrifter, anbefaleringer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg vet litt om både grensepassering og karantenekrav. Jeg var en tur i Örebro i uken som var. Ikke mye normalt ved å bo på et nesten tomt hotell, alle restauranter og barer stenger kl 20, strenge krav til både testing og ansiktsmaske på fabrikken, etc etc etc. Ved vägsamfällighetens vårstädning på skjærtorsdag er det to meters distans som gjelder, også utendørs. Svenskene forsøker fortsatt å stramme inn, men er trege og halvhjertede med å gjøre noe. Det blir förslag och remissrunda før man gjør noe som helst, og det tar så altfor lang tid.
    REGION STOCKHOLM
    Läget är fortsatt allvarligt i Stockholm. Förra veckan ökade antalet konstaterade fall med covid-19 med 27 procent jämfört med veckan innan. Inför att stockholmarna går på sportlov nästa vecka presenterade regionen nya rekommendationer under tisdagen. Följande restriktioner gäller fram till och med 22 mars:

    • Smittskyddsläkaren rekommenderar högstadie- och gymnasieskolor att bedriva distans- eller fjärrundervisning under vecka 10 för att bryta eventuella smittkedjor efter sportlovet.

    • Engångsmunskydd ska alltid användas i kollektivtrafiken och i inomhusmiljöer där man möter andra personer nära under längre tid.

    • Utifrån det nya aktuella läget bör man bara resa om man måste.

    Läs mer på regionens webbplats.
    REGION VÄSTRA GÖTALAND
    Lokala rekommendationer gäller till och med 14 mars.

    • Begränsa antalet nya nära kontakter. Umgås bara med de du normalt träffar. Om du träffar andra bör ni undvika att vara nära varandra. Umgås helst utomhus, men tänk på att hålla avstånd även där.

    • Undvik kollektivtrafik, köpcentrum och butiker om det är risk för trängsel. Välj att handla på tider när minimalt antal andra personer finns i butiken. Vistas i butiken så kort tid som möjligt, och handla helst själv.

    • Avstå från icke nödvändiga resor. Om du måste resa, gör det så smittsäkert som möjligt. Använd engångsmunskydd när du reser med kollektivtrafik och då nära kontakt inte går att undvika. Observera dock att munskydd inte ersätter regeln att undvika nära kontakt och att hålla avstånd.

    • Fortsätt arbeta hemifrån så ofta du kan. På arbetsplatser där hemarbete inte är möjligt, undvik trängsel, håll avstånd och försök träffa så få som möjligt. Det gäller även i fikarum och personalrum. Om du har luftvägssymtom, även lindriga, stanna hemma.

    • Smittskyddet rekommenderar fortsatt undervisning inom gymnasieskolan med högst 20 procent närundervisning.

    Läs mer på regionens webbplats.
    Smittspridningen i regionen har inte minskat under vecka 10 även om det kan variera mellan olika kommuner i regionen. Bland personer i skolåldern ses en minskning på gymnasiet men en ökning på låg-, mellan- och högstadiet.

    Smittskyddsläkare Thomas Wahlberg uppmanar alla att följa såväl allmänna som regionala råd och skärper tonen.

    – Situationen är mycket allvarlig och vi måste få ner smittspridningen i samhället. Alla måste se sin roll och ta sin del av ansvaret. Minimera dina kontakter med andra, håll avstånd i alla lägen och använd alltid munskydd i kollektivtrafiken och i andra situationer där det inte går att hålla avstånd, säger smittskyddsläkare Thomas Wahlberg.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men dette er vel en strengere:


    § 16b.Stenging av virksomheter
    Følgende virksomheter og steder skal holde stengt:
    a.Serveringssteder, som restauranter, kafeer, barer og puber, og utested, som diskotek, nattklubber og lignende. Serveringssteder kan likevel holde åpent for å selge mat og ikke-alkoholholdig drikke som ikke skal nytes på stedet. Serveringssteder på hoteller kan servere mat til overnattende gjester.
    b.Butikker, likevel slik at følgende butikker kan holde åpent:
    1.matbutikker, inkludert kiosker, helsekost og andre som i hovedsak selger matvarer
    2.utsalgssteder for dyrefôr og andre nødvendighetsartikler for kjæledyr og husdyr
    3.apotek
    4.bandasjister
    5.optikere
    6.vinmonopol
    7.bensinstasjoner
    8.salgsvirksomhet til landbruk og dyreproduksjon
    9.lager- og grossistdelen i byggevareforretninger som selger til håndverksvirksomhet og lignende.
    c.Varehus, med unntak av arealer med vare- og tjenestetilbud som nevnt i bokstav b.
    d.Treningssentre.
    e.Svømmehaller, badeland, spaanlegg, hotellbasseng og lignende.
    f.Tros- og livssynshus, med unntak ved begravelser, bisettelser, vielser og ved samtaler mellom representant for tros- og livssynsamfunn og enkeltpersoner.
    g.Biblioteker.
    h.Fornøyelsesparker, bingohaller, spillehaller, lekeland, bowlinghaller og tilsvarende steder.
    i.Museer.
    j.Kino, teater, konsertsteder og tilsvarende kultur- og underholdningssteder.
    k.Andre offentlige steder og virksomheter der det foregår kultur-, underholdnings- eller fritidsaktiviteter som samler mennesker innendørs.
    Butikker og varehus kan holde åpent for avhenting av forhåndsbetalte bestilte varer når det er etablert smittevernfaglig forsvarlige løsninger for utlevering av varene.
    0Tilføyd ved forskrift 23 jan 2021 nr. 182 (i kraft 23 jan 2021 kl. 12.00), endret ved forskrifter 24 jan 2021 nr. 187 (i kraft 25 jan 2021 kl. 00.00), 27 jan 2021 nr. 228 (i kraft 28 jan 2021 kl. 00.00), 30 jan 2021 nr. 263 (i kraft 3 feb 2021 kl. 00.00), 2 feb 2021 nr. 290 (i kraft 3 feb 2021 kl. 00.00), 19 feb 2021 nr. 490 (i kraft 23 feb 2021 kl. 00.00), 9 mars 2021 nr. 635 (i kraft 17 mars 2021 kl. 00.00).
    § 16c.Forbud mot arrangementer
    Det er ikke tillatt å gjennomføre arrangementer, jf. § 13, med unntak av begravelser, bisettelser og vielser. Forskriften § 13a gjelder, likevel slik at det ikke kan være mer enn 30 personer til stede i begravelser og bisettelser når alle i publikum har faste, tilviste sitteplasser. Ved vielser kan brudeparet, vigsler og to vitner være til stede.
    Digitale arrangementer med maksimalt fem personer til stede, i tillegg til utøvere og annet nødvendig produksjonspersonell, er tillatt.
    0Tilføyd ved forskrift 23 jan 2021 nr. 182 (i kraft 23 jan 2021 kl. 12.00), endret ved forskrifter 24 jan 2021 nr. 189 (i kraft 25 jan 2021 kl. 00.00), 2 feb 2021 nr. 290 (i kraft 3 feb 2021 kl. 00.00), 19 feb 2021 nr. 490 (i kraft 23 feb 2021 kl. 00.00), 9 mars 2021 nr. 635 (i kraft 17 mars 2021 kl. 00.00).
    § 16d.Påbud om hjemmekontor
    Arbeidsgivere skal sørge for at ansatte jobber hjemmefra så langt det er praktisk mulig. Arbeidsgivere skal kunne dokumentere at det er gitt beskjed til de ansatte om hvordan dette skal gjennomføres i virksomheten.
    0Tilføyd ved forskrift 23 jan 2021 nr. 182 (i kraft 23 jan 2021 kl. 12.00), endret ved forskrift 2 feb 2021 nr. 290 (i kraft 3 feb 2021 kl. 00.00).
    § 16e.Skjenkestopp
    Serveringssteder som har skjenkebevilling etter alkoholloven kapittel 4 og 5 skal ikke utøve skjenkebevillingen.
    0Tilføyd ved forskrift 23 jan 2021 nr. 182 (i kraft 23 jan 2021 kl. 12.00), endret ved forskrift 2 feb 2021 nr. 290 (i kraft 3 feb 2021 kl. 00.00).
    § 16f.Opplærings- og utdanningsinstitusjoner
    Universiteter, høyskoler og fagskoler skal holde sine lokaler stengt for elever og studenter, slik at undervisningen skjer digitalt. Tilsvarende gjelder lokaler som benyttes ved opplæring eller undervisning til personer over 20 år i grunnskole, til voksne i videregående skole og til voksne i opplæring etter introduksjonsloven eller integreringsloven, til kursaktivitet under studieforbund og til Kompetanse pluss.
    0Tilføyd ved forskrift 23 jan 2021 nr. 182 (i kraft 23 jan 2021 kl. 12.00), endret ved forskrifter 24 jan 2021 nr. 187 (i kraft 25 jan 2021 kl. 00.00), 30 jan 2021 nr. 263 (i kraft 3 feb 2021 kl. 00.00), 2 feb 2021 nr. 290 (i kraft 3 feb 2021 kl. 00.00), 19 feb 2021 nr. 490 (i kraft 23 feb 2021 kl. 00.00).
    § 16g.Stans av idretts- og fritidsaktiviteter
    Det er ikke tillatt å organisere idrettsaktivitet for voksne eller barn. Det samme gjelder fritidsaktiviteter som organiserte øvelser, trening og prøver for kor, korps og teater.
    Forbudet etter første ledd gjelder ikke for organiserte idrettsaktiviteter og fritidsaktiviteter for barn og unge under 20 år som gjennomføres utendørs, så lenge dette skjer i grupper på inntil 10 personer og alle deltakerne kommer fra samme kommune.
    0Tilføyd ved forskrift 23 jan 2021 nr. 182 (i kraft 23 jan 2021 kl. 12.00), endret ved forskrifter 30 jan 2021 nr. 263 (i kraft 3 feb 2021 kl. 00.00), 2 feb 2021 nr. 290 (i kraft 3 feb 2021 kl. 00.00), 15 mars 2021 nr. 699 (i kraft 16 mars 2021 kl. 00.00).
    § 16h.Plikt til å bruke munnbind
    Når det ikke er mulig å holde minst én meters avstand, ut over kortvarige passeringer til andre enn husstandsmedlemmer, skal det brukes munnbind i butikker, i fellesarealene på kjøpesentre, på serveringssteder, i tros- og livssynshus, på kollektivtransport og innendørs stasjonsområder, og i lokaler for kultur-, sports- og fritidsaktiviteter.
    Passasjerer skal bruke munnbind i taxi. Munnbindet skal tas på før passasjeren setter seg inn i taxien, og skal ikke tas av før reisen er avsluttet og passasjeren har gått ut av taxien. Plikten til å bruke munnbind gjelder tilsvarende for sjåfør når det er passasjer i taxien.
    Plikten til å bruke munnbind i første ledd gjelder tilsvarende for ansatte på steder hvor det ikke er mulig å holde minst én meters avstand fra besøkende. Dette gjelder ikke ansatte på steder hvor det er iverksatt andre smitteverntiltak for de ansatte som bruk av visir, skillevegger o.l. i henhold til folkehelseinstituttets anbefalinger.
    Plikten til å bruke munnbind gjelder ikke for barn under 12 år, eller for de som av medisinske eller andre årsaker ikke kan bruke
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn