Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    men så kan de vel si ting i klartekst til det norske folk: dere blir underlagt drakoniske regler, fordi vi må få inn billig arbeidskraft. gjør nå en for laget: DUGNAD!

    hørte vi erna si det? men morbid har alltid hørt det.
    Det har vi det i et nøtteskall. Bedrifter som har basert seg på import av arbeidskraft og sosial dumping skal prioriteres foran Norsk arbeidskraft - primært lavlønnet sådan.
    Det naturlige hadde vært at bedriftene som hadde stilt seg i så sårbar posisjon tok støyten - også ut fra et snittevernperspektiv. Men man oftrer igjen den norske arbeiderklasse. God høyrepolitikk kalles det.....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke like overbevist som deg om det, det er nok fryktelig mange nordmenn som er direkte og indirekte er veldig avhengig av disse 200k+ arbeiderne

    Men vi har jo for pokker permitert 200 000 arbeidere. Er ingen avhengige av dem?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det helt merkelige her, er jo at folk rundt om kring ikke ser at tiltakene gjenspeiler høyre- politikk. Man prioriterer import av arbeidskraft- foran minst mulig tiltak innenlands. Man lar tiltak gå ut over de fra før av svake, man prioriterer 50-60 åringer og folk på sykehjem- foran barn og unge. Regjeringen må piskes og tortureres for å komme med ordentlige støtteordninger.

    Reinspikka Høyre-politikk, hele veien.
    Pluss en del tilfeller av ren og skjær hjerneblødning (preventiv testing, nasjonale tiltak)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Folk har ikke blitt erstattet av utlendinger (generelt sett). Vi har hatt en knallsterk økonomi i en årrekke. Da øker behovet for arbeidskraft. De som kommer hit gjør det fordi de får godt betalt ... og vi tjener på å ha dem her. Mobil arbeidskraft er en god ting, og det kan godt komme en dag da nordmenn finner bedre jobbmuligheter ute enn hjemme.

    Dersom vi hadde hatt knallsterk vekst i økonomien ville vi hatt en korresponderende vekst i sysselsetningen og nedgang i arbeidsledigheten samt uføre (uføretrygt er primært en mekanisme for å få de som har vært langvarig uten jobb ut av arbeidsmarkedet).
    Ingenting tyder på det. Veksten er tatt ut i form av import av arbeidskraft og sosial dumping. 2 av 10 i arbeidsfør alder utenfor arbeidsmarkedet sier alt.....
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    men det viste seg ikke å være så problematisk. der er kommet løsninger på det meste av det du ikke så løsninger på. (du kan holde uføre og flyvertinner for deg selv. kinky stuff)
    Det vet man jo ikke helt enda, grensa har jo bare hatt de strengeste tiltakene i kort tid, næringslivet melder jo at det ikke går så veldig mye lengre, da mange er ferdig med sin turnus og nye kommer ikke til. Konsekvensene hadde nok vært veldig tydelige hadde man stengt i juli/august mange har tatt til orde for.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ja, og hvor mange flyvertinner har vi til rådighet, egentlig. (for nå å holde oss til ditt tema. jeg holder uføre utenfor, for å unngå stigmatiseringen)

    hvilke konsekvenser snakker du om? nedstengning eller grenselås? har du tall?
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Nei, men vi vet jo at det jobber 200k pluss som i større eller mindre grad pendler fra utlandet, det er roughly 10% av arbeidsstokken i Norge. Det skal ikke så mye fantasi til for å se for seg at det kan bli ganske bra med grus i maskineriet om store deler av disse får problemer med å komme seg på jobb.

    Ser jo bare på bedriften jeg jobber i som ikke er en typisk produksjonsbedrift, hvor avhengig vi er av spesialkompetanse on site fra utlandet og hvilke ringvirkninger det nå får, både for bedriften og tjenestene vi leverer.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Dersom vi hadde hatt knallsterk vekst i økonomien ville vi hatt en korresponderende vekst i sysselsetningen og nedgang i arbeidsledigheten samt uføre (uføretrygt er primært en mekanisme for å få de som har vært langvarig uten jobb ut av arbeidsmarkedet).
    Ingenting tyder på det. Veksten er tatt ut i form av import av arbeidskraft og sosial dumping. 2 av 10 i arbeidsfør alder utenfor arbeidsmarkedet sier alt.....
    Dersom .....

    Sammenhengende vekst i bnp siden vi fant olje

    1613374934278.png

    Overskudd på handelsbalansen...
    1613374987756.png


    En viktig uavhengig variabel her er oljeindustrien. I tillegg til at den gir handelsoverskudd så beriker den næringsliv og lønnstakere i Norge slik at forbruk og investeringer går opp, både privat og i næring. Det er ikke bare den høye alkoholskatten som gjør at det koster en hundrings for en liten halvliter på Aker Brugge. Høy andel uføretrygdede og dårlige arbeidsvilkår blant de som jobber i visse næringer er utfordrende, men knapt forklaringen på det som skjer her.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dersom vi hadde hatt knallsterk vekst i økonomien ville vi hatt en korresponderende vekst i sysselsetningen og nedgang i arbeidsledigheten samt uføre (uføretrygt er primært en mekanisme for å få de som har vært langvarig uten jobb ut av arbeidsmarkedet).
    Ingenting tyder på det. Veksten er tatt ut i form av import av arbeidskraft og sosial dumping. 2 av 10 i arbeidsfør alder utenfor arbeidsmarkedet sier alt.....
    Ikke så veldig corona relatert, men det er slik at høye lønninger og det velorgansierte arbeidslivet vi har - gjør at det er noen mennesker som ikke er produktive nok til å forsvare kostnaden med å ansette de. Når man så i tillegg har et veldig godt sosialt sikkerhetsnett - så svekker det også insentivene til de som står utenfor arbeidslivet til å komme seg inn.

    Arbeidsinnvandringen - som så vidt jeg forstår i stor grad er bygg/anleggsarbeidere, helsearbeidere, fagarbeidere og ingeniører innen O&G osv - de tar ikke jobben fra nordmenn. Det er ingen nordmenn som er ledige og kvalifisert for disse jobbene.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    3.482
    Torget vurderinger
    4
    Er helt uenig i det du skriver om O&G. De tar helt klart jobbene ifra Normenn i min bransje. Vi trengte dem i noen perioder (toppene) men nå holder de mange normenn utenfor.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er helt uenig i det du skriver om O&G. De tar helt klart jobbene ifra Normenn i min bransje. Vi trengte dem i noen perioder (toppene) men nå holder de mange normenn utenfor.
    Jeg har jobbet med rekruttering til O&G de siste 10 årene. Våre kunder foretrekker alltid norsktalende kandidater. Men i dag - og slik har det i grunn vært lenge - så er det omtrent umulig å finne gode kandidater som er norske - det er mer enn vanskelig nok å finne kandiater i det hele tatt.

    Det betyr ikke at alle norske ingeniører er i arbeid - vi ser jo mange kandidater som har en en fin CV, men som vi også vet ikke har gode referanser og ikke er ønsket tilbake. Kravet til "produktivitet/skape verdier" blir jo enda høyere for godt betalte ingeniører.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    De gode kandidatene skyr rekrutteringsfirmaene. Ingen ved sine fulle fem vil gå via dem om de ikke absolutt må.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Arbeidsinnvandringen - som så vidt jeg forstår i stor grad er bygg/anleggsarbeidere, helsearbeidere, fagarbeidere og ingeniører innen O&G osv - de tar ikke jobben fra nordmenn. Det er ingen nordmenn som er ledige og kvalifisert for disse jobbene.
    Siste setning er bare tull. Nordmenn får ikke disse jobbene. Når det olje og gass er titusener oppsagte de siste åra.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Siste setning er bare tull. Nordmenn får ikke disse jobbene. Når det olje og gass er titusener oppsagte de siste åra.
    Hvilken jobber snakker du om, og kan du linke til noen fakta som understøtter titusner av oppsagte innen O&G de siste årene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Situasjonen pr nå i Trøndelag; 1 smittet siste døgn- 24 siste uke. Dette inkludert Trondheim. Altså tilnærmet smittefritt i fylket.

    Hadde nettopp en samtale med en kommuneoverlege i en av kommunene jeg har voksenkorps i. Veldig interessant:"Vi følger de nasjonale anbefalinger" Punktum. Ikke én eneste selvstendig tanke om lokalt smittetrykk, ingen tanker om situasjonen i Trøndelag og Trondheim, ingen tanker om nødvendigheten av å følge nasjonale anbefalinger når det ikke har vært smitte på flere uker. Tydeligvis ingen refleksjon om skadevirkninger rundt unødvendige inngripende tiltak. Møte i kriseledelsen i den aktuelle kommunen i morgen, der dette ikke er på sakslisten.

    Verden er tydeligvis fullstendig gal.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.167
    Antall liker
    804
    Det må sees på som anbefalinger, på lik linje som å spise 5 om dagen.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.167
    Antall liker
    804
    Poenget er at dersom jeg var ansvarlig for trening, korps ellign, ville jeg kjørt på sålenge det ikke er forbudt ved lov.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Poenget er at dersom jeg var ansvarlig for trening, korps ellign, ville jeg kjørt på sålenge det ikke er forbudt ved lov.
    Problemet er at kommunene stenger tilgangen til lokaler for trening og øving. Fordi Solberg anbefaler like tiltak overalt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Poenget er at dersom jeg var ansvarlig for trening, korps ellign, ville jeg kjørt på sålenge det ikke er forbudt ved lov.
    Jentungen trener i alle fall fotball om dagen her i Oslo, men tror de som bestemmer er mer positivt innstillt til ting som skjer utendørs enn innendørs. Hun er 12, vet ikke helt på hvilken alder det evt er slutt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    De under 19 kan trene og øve sammen, i følge nasjonale anbefalinger. Voksne kan det ikke. Helt uavhengig av lokalt smittetrykk.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Poenget er at dersom jeg var ansvarlig for trening, korps ellign, ville jeg kjørt på sålenge det ikke er forbudt ved lov.
    Jeg tror mange som faktisk er ansvarlig for slike ting, egentlig tenker at de godt kan klare seg uten konsekvensene hvis det skulle gå galt og de måtte stå til ansvar, også.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg tror mange som faktisk er ansvarlig for slike ting, egentlig tenker at de godt kan klare seg uten konsekvensene hvis det skulle gå galt og de måtte stå til ansvar, også.
    Utfordringen er at det også har store konsekvenser å holde stengt. De er bare ikke like synlige og får ikke daglige overskrifter. Folk mister sitt støttenettverk fordi alt er stengt.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    3.482
    Torget vurderinger
    4
    Hvilken jobber snakker du om, og kan du linke til noen fakta som understøtter titusner av oppsagte innen O&G de siste årene.
    1613392534748.png
    Indirekte er jo mange fler ansatt av bransjen og det er vel der størstedelen har jobbene har forsvunnet
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå viser grafen din oppgang siden 2017 da.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    3.482
    Torget vurderinger
    4
    Du tror vel ikke at den ser bedre ut idag ? Uansett er fortsatt uenig med deg i det markedet jeg kjenner som er innen boring & brønn samt subsurface. Men det har kanskje endret seg det siste halve året. Den pakka hjalp jo :) Selskapet jeg jobber for nedbemannet med 10-12 faste ifra subsurface rett før jul. Håper det ordner seg for dem.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.167
    Antall liker
    804
    Jeg tror mange som faktisk er ansvarlig for slike ting, egentlig tenker at de godt kan klare seg uten konsekvensene hvis det skulle gå galt og de måtte stå til ansvar, også.
    Jeg tror på bakgrunn av egenopplevelser at mange foreldre er glade for at livet til barn og ungdom kommer tilbake til normalen jeg. Og at ingen kommer til å holde korpsdirigenten ansvarlig om det skulle være smitte i omløp. Jeg hadde tvertimot forsvart det.

    Dette hadde jeg stått glatt i sålenge ikke norsk lov brytes. Det er altså ikke noe å stå til ansvar for.
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjenner noen innen helsevesenet som sendte flere koronaprøver til analyse - uten at de hadde vært brukt. De hadde bare snudd på forpakningen så det så ut som de hadde vært brukt.
    Resultat? Korona positivt på samtlige prøver! Har lest noe om at testene er upålitelige og ble ikke akkurat oppmuntret av å høre dette.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du tror vel ikke at den ser bedre ut idag ? Uansett er fortsatt uenig med deg i det markedet jeg kjenner som er innen boring & brønn samt subsurface. Men det har kanskje endret seg det siste halve året. Den pakka hjalp jo :) Selskapet jeg jobber for nedbemannet med 10-12 faste ifra subsurface rett før jul. Håper det ordner seg for dem.
    Jo - jeg synes vel at markedet generellt er bedre nå enn i 2017/2018. Men det er klart boring/brønn/subsea er fortsatt vanskelig - det er jo det segmentet som ikke har hentet seg inn igjen. Uansett - det er omtrent umulig å finne ingeniører innen elektro, instrument, automasjon, prosess, teknisk sikkerhet, planlegger, MC/Comms, innkjøpere, LCI, mekanisk ingeniører osv. Og det finnes vel knapt noen norske som kan tegne piping/struktur i PDMS.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.167
    Antall liker
    804
    Jo - jeg synes vel at markedet generellt er bedre nå enn i 2017/2018. Men det er klart boring/brønn/subsea er fortsatt vanskelig - det er jo det segmentet som ikke har hentet seg inn igjen. Uansett - det er omtrent umulig å finne ingeniører innen elektro, instrument, automasjon, prosess, teknisk sikkerhet, planlegger, MC/Comms, innkjøpere, LCI, mekanisk ingeniører osv. Og det finnes vel knapt noen norske som kan tegne piping/struktur i PDMS.
    Bortsett fra PDMS; at your service hehe!
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    3.482
    Torget vurderinger
    4
    Det markedet kjenner ikke jeg så skal ikke si meg uenig. For meg er det ofte mer indirekte jobber i O&G.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.069
    Sted
    '
    Jeg kjenner noen innen helsevesenet som sendte flere koronaprøver til analyse - uten at de hadde vært brukt. De hadde bare snudd på forpakningen så det så ut som de hadde vært brukt.
    Resultat? Korona positivt på samtlige prøver! Har lest noe om at testene er upålitelige og ble ikke akkurat oppmuntret av å høre dette.
    Så noen i helsevesenet sender inn falske prøver?
    Og uvitende personer blir registrert som covid19-positive?
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Aner ikke hvordan det skulle gå for seg. Men det jeg ble fortalt.. kanskje det var for dem selv, husker ikke om han nevnte det. Kan ellers nevne at det var i et annet land (EU), så «helsevesenet» var litt upresis formulering fra min side.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjenner noen innen helsevesenet som sendte flere koronaprøver til analyse - uten at de hadde vært brukt. De hadde bare snudd på forpakningen så det så ut som de hadde vært brukt.
    Resultat? Korona positivt på samtlige prøver! Har lest noe om at testene er upålitelige og ble ikke akkurat oppmuntret av å høre dette.
    Det ville ikke overraske meg veldig om testene ikke er helt pålitelige for å si det sånn.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror på bakgrunn av egenopplevelser at mange foreldre er glade for at livet til barn og ungdom kommer tilbake til normalen jeg. Og at ingen kommer til å holde korpsdirigenten ansvarlig om det skulle være smitte i omløp. Jeg hadde tvertimot forsvart det.

    Dette hadde jeg stått glatt i sålenge ikke norsk lov brytes. Det er altså ikke noe å stå til ansvar for.
    Jeg står glatt i det. To av mine korps øver ikke i kommunale lokaler, og kjører øvelse som vanlig. Kommunelegen prøvde seg med "ansvar". Da fikk han seg en lekse, gitt. Om lavt smittetrykk lokalt og at det kanskje var på tide at han begynte å tenke litt bredere enn kun "smitte". Jeg fikk sannelig en unnskyldning fra en etterhvert svært ydmyk lege da 🤘
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Lenge siden jeg har postet noe som helst her i hifi-asylet . Her kommer min lille oppsummering etter ett år med pandemi.

    Døde mennesker i gatene i Wuhan (se bilde under, du finner flere om du googler) Disse stakkars menneskene rakk ikke krysse gaten før de ramlet flatt til marken. Artikkelen hvor bildet er hentet fra rapporterer om grusomme syn hvor kråkene hakker i døde kropper. https://www.ibtimes.sg/wuhan-virus-...s-eating-dead-bodies-lying-street-china-38756

    Desinfeksjon av gatene i Wuhan. Løsningen er like enkel som genial, vi bare desinfiserer hele dritten. Problem solved.

    Fortellingen om at viruset kom fra kjøttmarkedet (våtmarkedet) i Wuhan i form av infiserte flaggermus. Det er betryggende at vi har spesialister som vet ting. Jeg hadde aldri klart å konkludere med dette på egen hånd.

    Alarmerende prognoser på antallet døde beregnet ved hjelp av modeller. Jeg klarer ikke finne prognosene i farten, men de er uansett gjort til skamme.

    I samband med innføring av lock-down står alt som kan krype og gå av politikere og kjendiser frem og hevder av "this is the new normal" og at "vi står sammen i dette" (selv om vi egentlig står ifra hverandre). Er det lov å spørre seg om noen har snakket sammen i forkant av dramaet?

    Leger rapporterer om politiske føringer på hvordan en dødsattest skal utfylles relatert til viruset.

    En raskt dreining av fokus til antallet smittede. Siden svært få døde i Norge begynte man å fokusere på antallet smittede. Senere har FHI endret betegnelsen fra "smittede" til "meldte tilfeller" etter at språkrådet poengterte at begrepet smittet normalt innebærer sykdom. Med andre ord, mange av de "meldte tilfellene" gjelder relativt symptomfrie individer.

    Alle peker på Sverige som taperne i kampen mot viruset. I deres politiske regime har nemlig fagautoritetene fortsatt makt, og Epidemiologen Tegnell i Sverige var kritisk til lock-down. Sverige har dog langt flere corona-omkomne enn Norge, men det er flere Europeiske land som har høyere dødelighet på tross for betraktelig strengere smitteverntiltak. I tabellen under rapporterer Sverige ca 12 000 døde, og dermed havner de på 23. plass i verden, for antallet døde pr capita. Jeg finner i alle fall 15 europeiske land som er rammet hardere enn Sverige. Tabellen er hentet her: https://edition.cnn.com/interactive/2020/health/coronavirus-maps-and-cases/

    PCR testen kritiserer fordi den ikke er nøyaktig, og kan gi utslag for en rekke virus: https://www.nrk.no/norge/ny-studie-...norge-har-betalt-280-millioner-for-1.15241363

    CDC rapporterer at 94% av døde registrert under viruset, i USA, hadde såkalt komorbiditet, dvs. flere allvorlige sykdomstilstander samtidig (ikke uvanlig når man ligger på gamlehjemmet). https://www.thegazette.com/subject/...-cause-of-death-coronavirus-covid-19-20200921

    Det ryktes at en malariamedisin, hydroxychloroquine, kan virke mot viruset. Det viser seg at alternativ bruk av medisin, dvs annen bruk enn den som beskrives i pakningsvedlegget, ikke er helt uvanlig. Dette medfører at enkelte leger hamstrer denne medisinen for eget bruk, samt at det mange steder legger politiske føringer på bruk av medisinen. Steinar Madsen oppfordret norske leger til å avstå fra å bruke medisinen av etiske årsaker, det var nemlig litt lite på lager og Madsen ville ikke at malariasyke skulle havne i problemer. Så vidt jeg vet er ikke tilgjengeligheten forbedret.

    Lancet i UK formidler en studie som viser til betraktelig økt dødelighet for covid pasienter som behandles med malariamedisin. For en variant rapporterer de over 20% dødelighet. Rapporten medfører at en rekke studier på medisinen, bl.a. i Norge blir avlyst. Om jeg ikke husker feil advarte også WHO mot bruk av medisinen. Normalt tar det mange år å få en studie igjennom hos meritterte tidsskrifter som Lancet, JAMA etc. Men dette gikk fort. Senere viste det seg at studien var full av mangler, så den ble trukket tilbake. Blant annet hadde de benyttet dødelige doser av medisinen på pasienter som var allvorlig rammet av viruset. Uansett, skaden var skjedd og malariamedisin er fortsatt ikke brukt i Europa og USA. For de som orker å leke med waybackmachine kan det være interessant å notere at informasjon vedrørende bivirkninger for malariamedisin ble endret etter at pandemien eskallerte.

    Trump fremstilles som sprøyte gal i all verdens medier etter at han hever at Hudroxychloroquine eller malariamedisin fungerer profylaktisk og kurativt i forhold til viruset. Senere er det kommet frem at medisinen virker.

    Artikler og videoer om bruk av malariamedisin, ivermektin og vitaminer og mineraler som forebyggende og til behandling av smittede blir slettet eller flagget som falsk info i youtube og sosiale medier. Amerikaneren Andrew Saul, som har nettstedet doctoryourself.com, trues med å bli fjernet fra Facebook når han publiserer artikler om praktiske erfaringer fra Kina i behandling av pasienter med viruset.

    En kanadisk skole i ernæringsfysiologi hevder på sin hjemmeside at det ikke finnes noen grep i forhold til vår ernæring som kan forbedre vår immunitet eller ha nytte i behandling av smittede.(Ikke tenk selv, men stol på dine velgjørere i stat og forvaltning).

    Tegnell var tidlig kritisk til lock-down fordi han hevdet at det ikke finnes noen god måte å gå ut av lock-down. For, med en gang man slipper på smitteverntiltakene så vil sykdommen tilta igjen. Mange pekte da på vaksiner som løsningen. Jeg har fortsatt ikke sett noen forklare hvordan man skal komme seg ut av lock-down på en fornuftig måte. Og etterhvert som det begynner å dukke opp nye vaksiner gjøres vi oppmerksomme på at vaksinene hverken garanterer oss mot å bli smittet eller mot å fungere som smittebærere. Med andre ord, full lock-down inntil et eller annet fantastisk skjer.

    I Norge dør det ca 40 000 individer hvert år. I snitt dør 900 individer av influensa (dvs ysme lyftveisvirus med såkalt influensaliknende symptomer) hvilket motsvarer 2,25% av de omkomne (0,018% sjanse for at du dør av influensa i et normalår, mot 0,010% for at du dør av covid). I løpet av de seneste årene var vel 2017 ett toppår med 1700 influensadøde. Tallet for seneste 12 mnd er ca 500 pga covid. Merk at ingen lenger dør i influensa. Dette er et mirakel.

    I Sverige dør i snitt 91 000 individer hvert år. I 2019 døde ca 89 000. I år 2002 døde 95 000, så det svinger litt. Med Sveriges 12 000 omkomne som følge av viruset burde kanskje tallene for 2020 bli rundt 103 000 omkomne (91 000 + 12 000). Jeg har ikke sett tallene for 2020, men jeg vil bli svært overrasket om vi ser flere døde enn i år 2002.

    Jeg ser at Regjeringen nå har ute flere høringsforslag på tiltak i forhold til pesten. Man ønsker bl.a. å forlenge dagens midlertidige regler til midten av år 2022. Og man arbeider i tillegg med regler for portforbud. Da det hele startet for ca ett år tilbake ønsket regjeringen langt heftigere inngripen i vår frihet enn de fikk lov til av Stortinget. Det ser imidlertid ut til at tiltakene innføres litt etter litt.

    Personlig har jeg ingen tro på at vi ser slutten på dette i år. Jeg tror nemlig ikke at dette handler om sykdom og død for de som sitter i ledelsen. Så vidt vi vet har vi ikke rampet opp kapasiteten for intensivbehandling av pasienter. Hvilket antagelig betyr at man er rimelig komfortabel med situasjonen (så vidt jeg begriper så er det svært få av de innlagte som havner på intensiven i Norge). Akkurat hva som er drivkraften er vanskelig å si, det blir spekulasjoner. Jeg spekulerer i om det handler om å sakte venne oss til å underkaste oss makt. Agenda 2030 og klimakrisen står for døren, og dette vil kreve store offer fra deg og meg. Dermed må forståelsen av at vi lever i farlige tider, hvor vi behøver handlingskraftige ledere, etableres. Jeg tror dette er et farlig spill som på sikt vil lede til at Regjerningen i praksis ikke har noe mandat i befolkningen. En nasjon uten tillit til ledelsen er ingen nasjon. Jeg vil til sist minne om at begrepet Minister betyr en tjener, og ikke en formynder. Så langt ser det ut til at man er mest minister når det er valg på gang, og så glir det hele over i demokratur når regjeringen er etablert.

    Ikke ta min tolkning for gitt, jeg har tatt feil før. Så tenk gjerne selv.







    Bilde_2021-02-15_124925.png Bilde_2021-02-15_131344.png Bilde_2021-02-15_124520.png
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Utfordringen er at det også har store konsekvenser å holde stengt. De er bare ikke like synlige og får ikke daglige overskrifter. Folk mister sitt støttenettverk fordi alt er stengt.
    Det du sier her er jo ikke noe argument mot det jeg sier. Jeg sier at kanskje folk rett og slett tenker at de ikke vil havne i nyhetsbildet og bli stigmatisert med avisoverskrifter av typen "ARRANGERTE TRENING PÅ TVERS AV ANBEFALINGENE! 28 NYE SMITTET!".

    Man ser jo bare det hylekoret som oppstår her inne om det går ene eller andre veien.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn