Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    OK, men hvor i den setningen finner jeg linken til et faglig råd fra FHI om å innføre obligatorisk testing ved innreise? Vis oss.
    Bare gi opp; regjeringen måtte gi seg 🤘😉

    Kverulering din får du prøve på andre.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Vis meg gjerne et eller annet sted hvor FHI har anbefalt obligatorisk testing ved alle grensepasseringer. Gjerne en anbefaling fra i fjor sommer, om du er i stand til å dokumentere påstanden din. Jeg har ikke sett noe slikt.

    Det er kanskje innlysende?
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bare gi opp; regjeringen måtte gi seg 🤘😉

    Kverulering din får du prøve på andre.
    Skal jeg forstå det som at du innrømmer at noe slikt faglig råd ikke eksisterer, at FHI frem til nå har frarådet obligatorisk testing ved grensene som virkemiddel, og at regjeringen nå har gitt etter for politisk gnåling heller enn at det er et faglig råd om å innføre dette?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    "Politisk gnåling"

    Det er jo selvsagt skrekkelig at de andre partiene presser stakkars Høyre til å stoppe importsmitte.

    Ler så jeg får vondt 😂
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det tror jeg ikke du får, akk den tid fhi enda ikke har sett den "helheten"
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Sånn ellers; Var det noen som hørte talen til Erna? Synes hun sliter med å komme under huden til folket, det blir ikke ekte vare. Vil ikke bruke ordet patetisk men det er noe kunstig over det hele. Hun er ikke på bølgen.

    Håper forresten at hun ikke forsvinner i alle nyttårstalene fra en haug med ordførere der ute. Det er på moten dette å fremstå som sterk (lokal..) leder..
    Det kan jo ha noe med egne politiske preferanser hva som høres troverdig ut.

    Men enten man er rød eller blå eller grønn eller brun eller hva det er, så fortjener Erna kreditt for å være på ballen når det skjer noe viktig. Som hun var da covid tok av, og nå med leirskredet i Gjerdrum. Hun er et politisk vesen selvsagt, men hun har også en kunnskapsorientert tilnærming til mange av de utfordringene som dukker opp. Og hun er vel omtrent så lite dekadent som noen statsleder noensinne har vært. Målestokken min for gode statsministre i min tid er Gro og Kåre, og jeg synes Erna klarer seg veldig bra.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Skal jeg forstå det som at du innrømmer at noe slikt faglig råd ikke eksisterer, at FHI frem til nå har frarådet obligatorisk testing ved grensene som virkemiddel, og at regjeringen nå har gitt etter for politisk gnåling heller enn at det er et faglig råd om å innføre dette?

    Tviler på at det er politisk gnål men ideologi - god høyrepolitikk. Ideologi er viktigere enn faglige råd. Forstatt sosial dumping for de klasser høyre ikke identifiserer seg med trumfer alle andre hensyn...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Arrogansen til Høyre-folk er hinsides det meste. Høyre har tapt så det rystes i grunnvollene.

    Selvsagt handler motstanden mot både karantene og testing ved innreise om intet annet enn ideologi. Utnyttelse av billig og villig arbeidskraft, samt en totalt misforstått oppfattelse av at restriksjoner på innreise er et overmåte sterkt inngrep i den personlige frihet. Konservatisme og liberalisme på sitt aller verste. Det er selvsagt bedre da at alle landets innbyggere, totalt unødvendig, må leve med sterkt inngripende tiltak, enn å forhindre importsmitte.

    Makeløst.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, men kan du vise at FHI eller Helsedirektoratet har anbefalt obligatorisk testing ved innreise som virkemiddel? (Hint: Det har de ikke.)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    OK, men kan du vise at FHI eller Helsedirektoratet har anbefalt obligatorisk testing ved innreise som virkemiddel? (Hint: Det har de ikke.)

    Spiller ingen rolle. Høyre bruker ikke å ta hensyn til faglige råd dersom det kolliderer med ideologien.....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det var den nevnte arrogansen da. Jeg gir da vel pokker i hva FHI har sagt om det. Det har jo Høyre gjort til en vane også, fra første stund.

    Høyre måtte gi seg. Til slutt er alltid nok nok 🤘
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Nei, det er arrogansen din, @lars_erik som er grenseløs. Du demonstrerer hele siden en besserwissermrntalitet der alle som mener eller gjør noe annet en du tror på er nedsnødde pappskaller. Men en ting skal du ha: Du diskriminerer ingen. Fagfolk, statsledere, hfs-ere, landsbynisser ... de er alle like komplette idioter med mindre de målbærer det du tror på.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nei, det er arrogansen din, @lars_erik som er grenseløs. Du demonstrerer hele siden en besserwissermrntalitet der alle som mener eller gjør noe annet en du tror på er nedsnødde pappskaller. Men en ting skal du ha: Du diskriminerer ingen. Fagfolk, statsledere, hfs-ere, landsbynisser ... de er alle like komplette idioter med mindre de målbærer det du tror på.
    Godt mulig. Men jeg har sjelden for vane å gi meg, når jeg vet jeg har rett 😉
     
    • Love
    Reaksjoner: Bx

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det som er mest uendelig i hele innreise politikken er følgende.
    En svenske som har hybel i Norge men fast bosted i Sverige, kan rense fritt over grense så lenge de Tar test.
    Trenger ikke å gå i karantene.
    Men svensker som bor fast i Norge får ikke besøge familien sin i det hele tatt uten å gå i karantene.
    Hvor er det blitt av logikken?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hvis eksplisitte råd fra FHI skal være fasiten på om man har rett eller feil i sine betrakninger så blir det en fattig debatt. De gir generelle anbefalinger der de overlater mye av helheten til politikerne.

    Vedrørende obligatorisk testing var det det nylig et argument at vi ikke hadde kapasitet til dette. Dette har man nå endret mening om. Det bør i det aller minste være til ettertanke.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    He, he; alle forstår da at det er Asbjørns krampetrekninger som foregår. Høyre tapte, og det så til de helvetes grader.

    Og det er selvsagt ikke til å tåle 🤘
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det kan jo ha noe med egne politiske preferanser hva som høres troverdig ut.

    Men enten man er rød eller blå eller grønn eller brun eller hva det er, så fortjener Erna kreditt for å være på ballen når det skjer noe viktig. Som hun var da covid tok av, og nå med leirskredet i Gjerdrum. Hun er et politisk vesen selvsagt, men hun har også en kunnskapsorientert tilnærming til mange av de utfordringene som dukker opp. Og hun er vel omtrent så lite dekadent som noen statsleder noensinne har vært. Målestokken min for gode statsministre i min tid er Gro og Kåre, og jeg synes Erna klarer seg veldig bra.
    Som du leste Bx så kommenterte jeg ikke hva hun sa men hvordan, ei heller skrev jeg noe om hva hun har gjort/ikke gjort eller hvilke baller hun har vært/ikke vært på, altså ingenting med politikken å gjøre. Jeg «sliter» med måten hun fremfører budskapene på, jeg synes det fremstår kunstig. Kan ikke helt sette fingern på hva/hvorfor men kanskje hun prøver for mye å være denne folkelige, gode, inkluderende, sterke lederen som skal lede i «disse tider» . Eller kanskje det bare er så enkelt at det er slik hun er.

    Forøvrig så er også jeg glad for at jeg bor der jeg bor.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    fhi har da alltid gjort oppmerksom på importsmitte som problem. at de har tatt feil på metoden for å unngå det, får vi tilskrive at de, likesom svensker, kan feile. jeg kan heller ikke huske at de bejaet unntakene for importarbeidskraft.

    sakte men sikkert bryter solen igjennom skylaget.

    C66FB1D8-C444-4A01-87C6-51976D0CBD6A.jpeg
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, takk, den hadde jeg ikke sett. Datert 30.12.20. Ikke i sommer. HDir viser til både den britiske mutanten og økt tilgang på hurtigtester.
    Helsedirektoratet har tidligere anbefalt at en ikke skal prioritere testing ved grensene foran testing av ansatte ved sykehjem og massetesting for å følge opp deler av befolkningen med stor andel av ukjent smittevei. I den nye situasjonen med økende risiko for import av virusstamme som er vesentlig mer smittsom er det også aktuelt å revurdere prioriteringen til vi har ny oversikt over situasjonen.

    En periode er det mulig å bruke en forholdsmessig større andel av hurtigtestene og dermed sikre både hensynet til økt testing ved grensene, testing ved sykehjem og massetesting. Det arbeides dessuten med muligheten for å utvide kapasiteten for PCR -testing ved laboratorier utenfor RHF/HFene.

    Vi mener derfor at testing ved innreise, inkludert tiltaket med testing ved dag 1-3 og dag 7 bør gjennomføres i en periode. Vi anbefaler at prioriteringen evalueres etter 4 uker.
     
    Sist redigert:

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg trodde dere snakket om nå, jeg har ikke fulgt med tråden nå i jula :)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Om lederskap.

    Speaking of touches of affectation, when the prime minister comes through the No 10 double doors to announce close to a thousand deaths, as he has twice this week, it can be seen that this 56-year-old man has nonetheless still taken the trouble to mess up his hair just before. What felt mildly excruciating in pre-corona times seems truly grotesque when persisted with today. The podium turns themselves betray even more weirdly skewed priorities. A couple of weeks ago, a shielding and frightened member of the public asked a question in which she said she had already lost two loved ones to Covid. Clearly incapable of feeling compassion for anyone other than himself, Johnson declined to express any, and handed the question over to Chris Whitty.

    The reason all this is particularly important is because it tells us so much of why our pandemic story has unfolded the way it has. Time and again, Boris Johnson has so deeply regretted even the prospect of having to do difficult things that he hasn’t done them, meaning he has had to do even more regrettable things later. He seems most comfortable casting himself as forever the passive victim of events as opposed to someone who should be out in front of them, shaping them as decisively as possible. A fascinating article by the pollster James Johnson this week charted the PM’s descent in the focus groups over the course of the past year. “As yet another inevitable decision was finally made,” he reported, “people came to think more and more that the man who was meant to lead them was following them instead.”

    Buck up, toughen up, show a stiff upper lip – I’m sure there’s some archive Boris Johnson column out there lamenting that these are now deemed inappropriate responses by “the PC brigade”. Either way, I am happy to oblige him by considering them easily the most suitable exhortations in this particular case. For God’s sake, prime minister – do man up.

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel dessverre ikke så lett å diktere hva som skal skje utenfor landets grenser.....
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    He, he; alle forstår da at det er Asbjørns krampetrekninger som foregår. Høyre tapte, og det så til de helvetes grader.

    Og det er selvsagt ikke til å tåle 🤘
    I rettferdighetens navn er jo Asbjørn en som faktisk argumenterer for sine synspunkt og har i noen tilfeller ikke hatt samme mening som regjeringen. Det er da virkelig noen andre som på autopilot mener at alt er på stell og at vi må stole blitt på Bent & co. Når f eks regjeringen snur 180 grader på argumenter f eks mht obligatorisk testing på grensene - så synes jeg det er til ettertanke.

    Spørsmålet er om en rødgrønn regjering hadde gjort det bedre - på samme måte som at demokratene i USA sannsynligvis ville ha hatt akkurat samme problemstillinger i USA som Trump (minus retorikk og forklaringsproblemer mht tidligere uttalelser).
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Gitt trykket fra AP og Frp siden i sommer, og senere også SV og SP, er det nok svært sannsynlig at importsmitte ville ha blitt ordentlig grepet fatt i i sommer. For Høyre (og Venstre) handler dette i første rekke om ideologi; for liberalister er det et sterkt inngrep i den personlige frihet å skulle legge hindringer på fri ferdsel over grensen- for ikke å nevne obligatorisk testing. Mens det tydeligvis ikke er like inngripende å ha tiltak innenlands, som sterkt berører den enkeltes frihet- selv i områder der det knapt er eller har vært smitte.

    Så det er ganske åpenbart at en annen regjering hadde hatt en annen politikk.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel dessverre ikke så lett å diktere hva som skal skje utenfor landets grenser.....
    det er bare å stille krav til flytselskapene om at de ikke får lande på plena vår om de ikke kan vise til rene fly…

    sikkert et praktisk problem som vel ikke er uløsbart…
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    det er bare å stille krav til flytselskapene om at de ikke får lande på plena vår om de ikke kan vise til rene fly…

    sikkert et praktisk problem som vel ikke er uløsbart…
    Det er veldig enkelt å stoppe importsmitte, dersom man vil.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er veldig enkelt å stoppe importsmitte, dersom man vil.
    Joda, det er ganske enkelt å stoppe all smitte.

    Men FHI har i grunn aldri vært så opptatt av å fange opp enkelttilfeller - de har ønsket å ha et system som hindrer store utbrudd. Derfor en innreisekarantene godt nok. New Zeeland og andre land som har en "null" ambisjon - må ha tette skott alle steder. Det trenger ikke vi.

    Det finnes generellt ikke enkle løsninger her. Jo strengere reglene og kravene bli, jo større blir insentivene til å jukse også.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Gitt det strengere regimet ved innreise, vil vi nok se en nedgang i antall nye smittetilfeller i løpet av 2-4 uker. Dette om det da ikke fortsatt finnes smutthull, som tillater de tusenvis av f.eks polakker som snart vender tilbake fra juleferie i hjemlandet, fritak fra testing og karantene.

    @OMF ; det er vel slik at dess mindre smitte som kommer inn over grensen, dess lettere vil det være å ta tak i og få ned innenlands smittespredning.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn