Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Syns vi burde innføre både utreise og innreiseforbud til og fra Sverige. En smittebefengt pøl 🤘😉

    Ellers er vel Spinalonga ledig for slike trusler mot menneskeheten nå...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det har Sverige, ihvertfall til nå. "Skärpte råd" gjelder på regionnivå, og da var det naturlig å sammenligne med de reglene som gjelder her jeg bor og nevne sammenlignbar regionenhet. Så vidt jeg vet er det de generelle nasjonale reglene uten noen spesielle lokale tilstramninger på kommunenivå, i mitt tilfelle Vestby. Svenske kommuner mangler muligheten til å sette sine egne regler tilpasset den lokale smittesituasjonen, slik f eks Moss har gjort. Rådene for Västra Götaland gjelder like mye for Tanum som for Göteborg.
    Ja, men det blir ikke helt rett å prate om at "her i Viken" når du i grunn snakker kun om din kommune - og de fleste bor under langt strengere lokale tiltak i Viken. Men det er jo slik du opererer, tilpasser historien for å passe argumentet ditt - nå møtte du deg selv i døren.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.524
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ville kanskje vært enda mer presist å skrive «her i Norge», siden den egentlige sammenligningen er med de nasjonale reglene både med og uten innreisekarantene, som også er de reglene som gjelder i min kommune og region, men jeg tror ikke jeg gidder å gå tilbake og redigere det. De svenske reglene gjelder pr region, og da nevnte jeg to svenske regioner og en norsk.

    Fra mandag gjelder nye nationella skärpta råd i hele Sverige, og da kan jeg finne på å sammenligne de svenske nasjonale rådene med de norske, uansett hva du måtte synes om akkurat det.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det ville kanskje vært enda mer presist å skrive «her i Norge», siden den egentlige sammenligningen er med de nasjonale reglene både med og uten innreisekarantene, som også er de reglene som gjelder i min kommune, men jeg tror ikke jeg gidder å gå tilbake og redigere det.
    Det handler ikke så mye om presisjon, men at du du bløffer, men sikrer deg at du kan hevde at du ikke har sagt noe feil.
    Du kan jo late som det var litt ubetenksomt, men du gjør det samme hele tiden.
    Det blir jo en bedre diskusjon om man ikke hele tiden lager merkelige utvalg, utelater data som ikke passer inn osv.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Uansett opplever jeg innleggene til Asbjørn som langt mere troverdige enn dere andre smittevernseksperter. Pussig det der altså
    He,he; der tall utelukkes når de ikke passer inn, når det er så tydelig at det er sine egne reiser til og fra Sveariket han er bekymret for. Det handler nok mest om at han "tar viruset på alvor", tenker jeg 😉

    Mens vi andre tillater oss å være skeptiske til den manglende tanken for langtidsvirkninger myndighetene har. Tenk det; være tvilende til om Regjeringen har taklet dette- og den tiden som ligger foran oss på beste måte.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nok en gang er myndighetenes gjennomføringsevne elendig. De lager "regler", dermed er jo alt greit. At de aldri lærer. Hva med å sørge for at det er nok karantenehotell, at det ikke gjøres forskjell på å eie og å leie? Neida, det går jo ikke. Ikke før tallene viser at de som sa dette på forhånd, faktisk hadde rett. Og selv da bruker man uendeligheter på å få tilpasset ting.

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tiltredes! Artig med bygdenisser som svever rundt i en tåke av synsing og etterpåklokskap.
    Hadde egentlig ikke tenkt å bry meg om de morsomme innleggene dine.

    Men så er du jo så uimotståelig søt da 😉
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Expressen:

    Norge och Finland beredda att hjälpa Sverige
    "Finland och Norge att de är redo att bistå den hårt pressade iva-vården i Sverige.

    – Någon officiell hjälpförfrågan har vi inte fått, men vi bedömer på daglig basis hur vårdsituationen ser ut och är naturligtvis beredda att hjälpa Sverige om vi kan, säger Kirsi Varhila till SvD.

    Även Norge kan hjälpa till, men har ännu inte fått någon förfrågan. Det bekräftar Maria Jahrmann Bjerke, statssekreterare i det norska hälso- och omsorgsdepartementet, för NRK.

    Socialstyrelsens krisberedskapschef, Johanna Sandwall, har dock sagt att landet inte behöver hjälp i nuläget
    ."

    De burde ta imot både hjelp & råd fra land som har klart seg greit gjennom krisen...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, en litt artig sak det der.

    Sverige har nå under halvparten så mange intensivinnlagte som i vår.
    Og det ser ut til å ha flatet ut/nådd toppen for alle større regioner unntatt Skåne.

    Kan det være en sak som skapt av kritiske journalister som vil lage en story.....
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ellers er vi veldig Coronafokusert for tiden.

    Selv i Sverige er det lang flere under 70 år som har tatt livet av seg i år, en som har dødd av Corona. Og Corona kommer jo kun til å være på "listen" i 2020, - mens selvmord har vært på samme nivå de siste årene og kommer til å være det fremover.

    Mener jeg har lest at man trenger penger i psykisk helsevern her på berget også, men følger vel ikke at engasjement er like stort som for Corona.
    Ca 600 tar livet av seg i Norge hvert år - og over halvparten er under 50 år.

    Livet dreier seg om mer enn Corona.

    Til de som mener Sverige sin strategi er feilslått - ja det er mye feil i Sverige, men hvis det er slik at vi i det hele tatt må ta økonomiske hensyn i kreftbehandling, rusomsorg og psyskiatri, så er redder man langt flere leveår med den svenske strategien.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Folk kan påstå så mye de bare vil at det er de eldre de er bekymret for. Hysteriet og irrasjonaliteten sier det stikk motsatte; det er seg selv-og til nød sine nærmeste de er tenker på. Intet annet!
    Jeg er bekymret for de eldre, økonomien og sånne som deg😉
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Hvorfor har vi ikke spurt Belgia..?
    Fordi de nordiske landene har en stående avtale om å kunne bistå hverandre. Min kompis i helsebransjen sier at Norge har forberdt seg på at det kan komme en forespørsel fra Sverige ganske snart, finnene har gjort det samme. Det kommer an på utviklingen de neste par ukene om noe slikt kommer. Jeg vet at du fornekter det, men det sliter altså Big Time i Sverige om dagen uansett hvor mye du kan vise til at det var flere intensivpasienter i vår enn nå. De har bedt svenske militæret om å assistere, de gjorde de ikke i vår. Do the maths.

    Det er altså allerede planer i Norge for å enten sende personell til Sverige eller å ta i mot svenske pasienter i Norge ved behov. Å ta imot belgiske pasienter er ikke på listen over aktuelle ting å drive med, den jobben har stort sett Tyskland tatt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg leser det du skriver og linkene som blir lagt ut og er klar over at de sliter.

    Noe som er litt overraskene siden påtrykket på intensiven er betydelig lavere enn i vår. Du hevder jeg fornekter det, det kan jeg vel ikke si at jeg har gjort.

    Jeg har over tid vært veldig kritisk til den grenseløse innvandringen i Sverige, økonomien var kjørt fullstendig i grøfta før Corona, og de hadde betydelig forvitring i hele offentlig sektor.

    Om helsevesenet ikke håndterer dagens coronabelastning, så er det altså ikke Tegnell sin skyld.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Noe som er litt overraskene siden påtrykket på intensiven er betydelig lavere enn i vår.
    Det er fordi de, som oss, har blitt bedre å vurdere om det er nødvendig eller ikke. Uansett er kapasiteten stort sett makset ut, ved større kapasitet ville det sikkert vært flere innlagte. Grafene viser at det nå flater ut i Sverige, men det kan like gjerne bety at det er fitte fullt så ingen flere blir innlagt. Det får vi sikkert svaret på om noen uker.

    Min mye omtalte kompis sa også at det i Sverige er det mye syke- og gamlehjem med kun ufaglærte. Det er en stor forskjell fra Norge. Det er mye ufaglærte i Norge også, men det er stort sett minst en voksen på jobb. Vedkommende kan lære opp andre, vise hvordan smittevernsutstyr brukes og ikke minst kan lindrende behandling gis lokalt. I Sverige kan de ofte ikke det så mange flere legges inn enn hva som ville vært aktuelt i Norge. Det er ikke akkurat Felas "gjør hva man kan for å holde folk i live så lenge som mulig" men det genererer mindre innleggelser siden den lokale kompetansen er betydelig høyere.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.524
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det begynner å bli fullt. I våres greide Sverige å mobilisere flere intensivplasser, blant annet i disse meget omtalte teltene, men det går ikke nå. Begrensningen er ikke bygningsmasse eller materiell, men kvalifiserte intensivsykepleiere. Mange har sluttet, resten er utslitte. Det er ingen fler å ringe til. Sverige vil sannsynligvis ikke komme opp i samme antall IVA-pasienter som i våres, uansett hvordan dette utvikler seg.


    Derimot legges mange corona-pasienter nå på intermediärvårdsavdelning (IMA) med noe lavere krav. Disse kommer ikke med i IVA-tallene. Med kapasitetstaket på IVA er det nok bedre å følge tallene for totalt antall sykehusinnleggelser som indikator på hvordan dette utvikler seg i Sverige. Og der har man nettopp passert toppen fra april.

    1607847682062.png
     
    Sist redigert:

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Ja, en litt artig sak det der.

    Sverige har nå under halvparten så mange intensivinnlagte som i vår.
    Og det ser ut til å ha flatet ut/nådd toppen for alle større regioner unntatt Skåne.

    Kan det være en sak som skapt av kritiske journalister som vil lage en story.....
    Du har formodentlig lagt merke til sakene om intensivsykepleiere som har sluttet i stort monn og at de ikke greier øke kapasiteten på samme måte som i vår du også?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.524
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fikk et veldig godt råd her i går ettermiddag om å ikke utelate data som ikke passer inn. OMF kan med fordel se på litt fler tall enn bare antall IVA-innleggelser som indikator.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi har da nok å ta av i Norge. Her sliter vi med en arroganse som bare blir verre og verre. Høie nærmer seg snart Komiske Ali.


    Jeg er sjokkert over at statsråden ikke er mer ydmyk. Statsråden har informasjonsplikt overfor Stortinget når Stortinget spør. Jeg var i et åpent ordskifte med statsråden både onsdag og torsdag i stortingssalen, sier Kjerkol til Dagbladet og fortsetter:

    - Statsråden påsto også at de har endret reglene i takt med utviklingen i Europa, men statsråden og regjeringen fjernet ikke de reglene som ble lobbet fram av Norsk Industri før 28. oktober.

    Tror folk er forbannet
    Kjerkol tror at mange er forbannet.

    - Assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad har advart mot importsmitte og veksten vi nå får i flytrafikken. Johansen advarte med tydelig røst fordi byen hans bærer mye av byrden. I Oslo er det folk som har mistet jobben varig, og fryktelig mange går permittert, sier hun og fortsetter:


    - Jeg tror at folk flest er forbannet over at regjeringen har slept beina etter seg når det gjelder å tette for importsmitte, tross advarsler fra Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet.


    Hun trenger nok ikke tro at folk er forbannet...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Min mye omtalte kompis sa også at det i Sverige er det mye syke- og gamlehjem med kun ufaglærte. Det er en stor forskjell fra Norge. Det er mye ufaglærte i Norge også, men det er stort sett minst en voksen på jobb. Vedkommende kan lære opp andre, vise hvordan smittevernsutstyr brukes og ikke minst kan lindrende behandling gis lokalt. I Sverige kan de ofte ikke det så mange flere legges inn enn hva som ville vært aktuelt i Norge. Det er ikke akkurat Felas "gjør hva man kan for å holde folk i live så lenge som mulig" men det genererer mindre innleggelser siden den lokale kompetansen er betydelig høyere.
    Dette er sikkert riktig.
    Som en liten andekdote - så har jeg tittet litt på Luksufellen og Sinnasnekkeren fra Sverige, og det viser i mine øyne en enormt forskjell i hvordan de nederste lagene i samfunnet har det. Sinnasnekkeren i Norge har stort sett saker med et eller annet giddeslaust par som røyker opp penga og ser TV/gamer, mens barna gjerne skulle hatt en kjellerstue eller litt finere rom. I Sverige er det familier som lever i råtne rønner, med åpne hull i veggene og som driter på en campingdass bak et forheng i stua.

    Jeg kan jo gjerne se for meg at at de ikke er så lett å drive smittevern ute i tusenvis at sykehjem med haugevis av ufaglærte og det er vel sikkert en del som hverken snakker eller leser så godt svensk der også.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg fikk et veldig godt råd her i går ettermiddag om å ikke utelate data som ikke passer inn. OMF kan med fordel se på litt fler tall enn bare antall IVA-innleggelser som indikator.
    Jeg er enig i det, men den statistikken over totalt antall innleggelser har vel ikke vært tilgjengelig i mer enn 1-2 uker så vidt jeg har fått med
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig at nyheten om at Tyskland stenger fra 16/12-10/01 først kommer i norske media nå, Merkel meldte det for noen dager siden. Sier litt om oversettelsestiden fra tysk til norsk.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Uansett opplever jeg innleggene til Asbjørn som langt mere troverdige enn dere andre smittevernseksperter. Pussig det der altså
    Dette illustrerer vel poenget til mange her; dette dreier seg ikke bare om smittevern og coviid. Det er hel del rekke andre hensyn som også er viktige, for eksempel i forhold til andre sykdommer som kreft etc, psykisk helse, økonomi, arbeidsløshet, effekter som avbrutte vaksineprogrammer i fattige land etc. Disse andre hensynene får tilnærmet ingen plass i den offentlige debatten og medienes dekning.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.719
    Torget vurderinger
    96
    Om helsevesenet ikke håndterer dagens coronabelastning, så er det altså ikke Tegnell sin skyld.
    Du mener at man skal se bort fra hvor mye belastning helsevesenet tåler når man bestemmer strategien? Høres smart ut. At man ikke klarer å se for seg at mange vil slutte i jobben grunnet et vedvarende stort trykk og et voldsomt slit med smittevern og alt ekstra er en ting, men at Tegnell og co. ikke har noen skyld i at helsevesenet sliter tror jeg må være noe av det sprøeste du har skrevet til nå.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette illustrerer vel poenget til mange her; dette dreier seg ikke bare om smittevern og coviid. Det er hel del rekke andre hensyn som også er viktige, for eksempel i forhold til andre sykdommer som kreft etc, psykisk helse, økonomi, arbeidsløshet, effekter som avbrutte vaksineprogrammer i fattige land etc. Disse andre hensynene får tilnærmet ingen plass i den offentlige debatten og medienes dekning.
    Det er de av oss som klarer å både forholde oss til corona OG samtidig ser samfunnet som en helhet som har rett, Hogen. Det vil ettertiden uten tvil vise. Så de harde utbruddene enkelte i tråden har, vitner jo om at den sammenhengen er de ikke i stand til å se. Corona trumfer alt, og de som mener noe annet er jo både mordere, tanketomme, latterlige.

    Det hele er delvis morsomt, men mest av alt er det merkelig og trist at folk ikke evner å se helheten.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du mener at man skal se bort fra hvor mye belastning helsevesenet tåler når man bestemmer strategien? Høres smart ut. At man ikke klarer å se for seg at mange vil slutte i jobben grunnet et vedvarende stort trykk og et voldsomt slit med smittevern og alt ekstra er en ting, men at Tegnell og co. ikke har noen skyld i at helsevesenet sliter tror jeg må være noe av det sprøeste du har skrevet til nå.
    Jeg tror det er omtrent samme mekanismer i Norge som i Sverige. Folkehelsemyndighetene kommer med anbefaling av strategi - og i Norge har de anbefalt at Helsevesenet forbereder seg iht til pandemiplan og scenarier som er beskrevet i risikorapporter. Hvis helsevesenet ikke forbereder seg eller ikke har den kapasiteten som står i nasjonal pandemiplan - så er det neppe FHI sin skyld.

    Hvis helsevesenet sin kapasitet blir svekket - så vil jeg anta at de varsler det til myndighetene, som da kan be folkehelsen om å utarbeide en strategi som vil gi langt lavere smittespredning for å ikke overbelaste helsevesenet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Om man synes det er vel få med ti personer maks samlet så kan man muligens trøste seg med at det er kun fem personer fra to husholdninger i Tyskland. Gjelder dog ikke for barn under 14 år. Skolene skal i praksis stenge. Kun "essensielle" butikker, som dagligvare og apoteker holder åpent. 24-26 desember kan man treffe fire utenfor egen husholdning, men det skal være nærmeste familie, samt deres barn under 14. Det er forsamlingsforbud på nyttårsaften, det blir ikke fyrverker i Tyskland heller, og det skal ikke serveres alkohol på offentlige steder.

    I Sveits kan man stå på ski i snødekte alper. Men det er kun for personer bosatt i Sveits. På webkameraene fra St. Anton i Østerrike er det strålende sol og godt med snø, men det er ikke en person på noen av bildene så der er det stengt. De skal åpne heisene 24. desember og dersom smittetallene er ok skal også overnatting og servering åpne 7. januar.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    597
    Antall liker
    478
    Sted
    Aarhus
    Helsevesnes kapasitet er inke konstant. Hvis 50% er normalen, tåler man ikke 80% spesieltl lenge førr kapasiteten faller. Knapp faktor er personell
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Helsevesnes kapasitet er inke konstant. Hvis 50% er normalen, tåler man ikke 80% spesieltl lenge førr kapasiteten faller. Knapp faktor er personell
    Og det finnes det ingen som helst andre måter å unngå, enn det myndighetene har gjort? Det er nå, så får det som kommer etter komme når det kommer?
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Helsevesnes kapasitet er inke konstant. Hvis 50% er normalen, tåler man ikke 80% spesieltl lenge førr kapasiteten faller. Knapp faktor er personell
    Det er jaggu godt at vi ikke har noen tilsvarende et par av HFSs bygdenisser / synsere som sitter ved ved "roret" - da tror jeg nemlig den godeste Tegnell hadde blitt smågutt ... ;)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.132
    Antall liker
    9.445
    Helsevesnes kapasitet er inke konstant. Hvis 50% er normalen, tåler man ikke 80% spesieltl lenge førr kapasiteten faller. Knapp faktor er personell
    Blir fort slik når salderingsposten i budsjettet er helsevesenet hvor hovedtyngden av pengebruk er lønnsutgifter.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    597
    Antall liker
    478
    Sted
    Aarhus
    Blir fort slik når salderingsposten i budsjettet er helsevesenet hvor hovedtyngden av pengebruk er lønnsutgifter.
    marginalisere bemanningen i hele helsevesenet og skrote reservekapasiteten til forsvaret så er det ikke mange på intensiven før det kollapser
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.719
    Torget vurderinger
    96
    Jeg tror det er omtrent samme mekanismer i Norge som i Sverige. Folkehelsemyndighetene kommer med anbefaling av strategi - og i Norge har de anbefalt at Helsevesenet forbereder seg iht til pandemiplan og scenarier som er beskrevet i risikorapporter. Hvis helsevesenet ikke forbereder seg eller ikke har den kapasiteten som står i nasjonal pandemiplan - så er det neppe FHI sin skyld.

    Hvis helsevesenet sin kapasitet blir svekket - så vil jeg anta at de varsler det til myndighetene, som da kan be folkehelsen om å utarbeide en strategi som vil gi langt lavere smittespredning for å ikke overbelaste helsevesenet.
    Det som jo har skjedd i Sverige er at de bommet fryktelig grovt på hvor stor smitten skulle bli, særlig i andre bølge. Så klart, om det hadde gått slik du og Tegnell gjentok mange ganger så ville det ikke blitt noen krise. Nå manglet det vel ikke på advarsler og hevede øyebryn fra mange hold men til ingen nytte. Den direkte årsaken til at systemet kneler er en strategi som feilet. Alt annet blir bortforklaringer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn