Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    rr30629

    Gjest
    Joda men det ser ut som om det sentrale poenget at det p.t. er helt i det blå om en vaksinert person fortsatt kan smitte en annen eller ikke har blitt litt lost in space. FHI har påpekt dette fenoment, også før nyheten fra Pfizer kom her om dagen. Det er også en gjennomgangsmelodi i alle ekspertkommentarer som har kommet angående denne Pfizer-vaksinen. Det samme gjelder forsåvidt alle andre under utvikling - å avgjøre om en vaksine også hindrer spreding krever enorme megder data det ikke er mulig å få ut av fase-3-studiene som nå pågår.

    Eller for å si det på en annen måte: Antagelsen om at Reff går ned med vaksine er det ingen automatikk i.
    Joa, men dette ble også poengtert av både Høie og Aavitsland i går; vi vet for lite enda så derfor må vi vente å se.
    Men som han sa han legen som var med, husker ikke navnet, vi skal ikke bruke 3 mnd., vi skulle hatt 10 år.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.953
    Antall liker
    19.808
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Denne tråden er full av moralens voktere. For å si det rett ut; om en eldre dame på 84 dør 6 måneder tidligere enn hun ellers ville pga corona, er det faktisk ikke særlig ille. Det er en kostnad jeg er villig til å ta.


    "Jeg lurer på om de som roper høyest om mye strengere tiltak mot korona, har glemt at to hensyn må veies opp mot hverandre. Smitteverntiltakene ligger i den ene vektskåla. I den andre ligger kostnadene som tiltakene fører til. Ikke bare de økonomiske, men også de psykiske. Jeg tror koronaen på lengre sikt vil koste oss mye mer enn vi er klar over i dag."
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.953
    Antall liker
    19.808
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du er faen meg ikke sann. Det er da ikke du som tar den kostnaden
    Utfordret jeg moralen igjen? Huff da.

    En eldre dame, som i sine siste måneder må sitte isolert fra familien og der livskvaliteten er sterkt forminsket pga det.
    Samtidig tar samfunnet og enkeltmennesket kostnaden, med sterkt inngripende tiltak, arbeidsledighet, konkurser, psykisk helse, store økonomiske konsekvenser osv.

    Jeg står for det jeg skrev.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Jon Helgheim var også gjest i Politisk kvarter.

     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jon Helgheim var også gjest i Politisk kvarter.

    Han var en skikkelig kødd, han hevder; INNVANDRERE TAR IKKE CORONA PÅ ALVOR !!
    (Men samtidig var han enig i at det kan skyldes manglende informasjon og dårlige språkkunnskaper, men det ønsker han selvfølgelig ikke å få frem tydelig, det er kun når han presses på problemstillingen at det kommer frem)

    Dette er en person som ønsker å skape konflikter og han fyrer oppunder fordommer så det holder.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Svenskene oppdager stadig mer, men Tegnell er skeptisk.

    Bl.a.
    Ny studie: Coronavirus hittat i ventilationssystemet på sjukhus
    UPPDATERAD IDAG 10:24PUBLICERAD IDAG 10:08
    Coronavirus har hittats i ventilationssystemet på Akademiska sjukhuset i Uppsala – långt ifrån sjukhussalarna. Upptäckterna presenteras i en studie som publicerades i veckan. Men statsepidemiolog Anders Tegnell menar att studien inte ger något stöd för att viruset är luftburet i egentlig mening.
    Det är april och coronapandemin rasar som värst. Två läkare befinner sig på Akademiska sjukhusets vind – 30 meter under dem vårdas över 100 covidsjuka patienter.
    Läkarna, som också bedriver forskning, är på jakt efter spår av coronavirus. SVT följer med upp i universitetssjukhusets ventilationssystem.
    – Vi har hittat det i ventilationen här, vilket givetvis är väldigt oroväckande. Kan det komma upp hit då kan det sprida sig i luften på avdelningen också, säger infektionsläkaren Erik Salaneck.
    Ny studie publicerad
    I veckan, ett drygt halvår efter fynden, publicerades deras studie i vetenskapstidskriften Scientific reports.
    – Skulle det bara vara en ren droppsmitta, med droppar som ramlar ned till marken, så skulle vi inte hitta det på vinden, säger Erik Salaneck som är en av forskarna bakom studien.
    – Slutsatsen att de här partiklarna är luftburna i tillräckligt lång tid för att hinna komma upp i ventilationen.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2

    Bak betalingsmur dessverre, men poenget kommer vel frem likevel.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En liten rapport fra England. Kan ikke tenke meg at dette blir noe bedre med tiden.

    Vi får ringe våre venner og trenger de økonomisk hjelp så får de som har nok av midler låne bort eller gi bort litt. Dette er ikke ironi, jeg har akkurat tatt en kaffe med en som har fått oppsigelse og kommet med noen gode råd. (Jeg har jo erfaring med NAV systemet :) )
     
    R

    rr30629

    Gjest

    Bak betalingsmur dessverre, men poenget kommer vel frem likevel.
    Nå er det vel ikke slike ting dette dreier seg om. Det som nå er viktig er at ordfører og en kommunelege i f.eks. en kommune med 22 smitta endelig får være i spotten og holde en pressekonferanse der de truer ungdommen med politi og bøter hvis de ikke gjør som ordføreren sier. Det er det som er prioritert folkehelse i Norge a la 2020.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.878
    Antall liker
    4.317
    Det var en merkelig artikkel. Han har en teori (som forsåvidt kan være riktig - hva vet jeg) men han, til tross for å være professor i smittskydd har ingen forklaring, ikke noe resonnement eller noe som helst i intervjuet som sier hvorfor han tror det er slik eller ikke en gang hvorfor det i det hele kan forholde seg slik som hans teori tilsier. Det er godt mulig han har en mer omfattende ide om hvorfor det evt forholder seg slik, men det står det ingen ting om der.

    Våra grannländer kunde hålla tillbaka smittspridningen i början och det är möjligt att den effekten fortfarande sitter i, säger han.

    Javel. Hvilken effekt da? Og hvorfor gjør den seg gjeldene nå et halvt år senere?
    Jeg får ikke tilgang til artikkelen, men utfra egne erfaringer fra kontakt med media og diskusjon med andre vil jeg si at det er ganske vanlig at fagfolk kjenner seg dårlig igjen når intervjuet kommer på trykk.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Folkehelse handler om mer enn hvor mange som blir smittet av corona. Kurvene og grafene som legges frem i denne tråden sier lite til ingenting om hvordan det siste året har påvirket folkehelsen.
    Jeg leste en interessant artikkel i BA her om dagen. I Bergen finnes et tilbud som heter Psykiatrialliansen. Det er et lavterskeltilbud for folk som sliter med psykiske lidelser, innlagte, "utlagte", pårørende og arbeidsledige og what-not, hvor de får (gratis) fysisk trening og sosial omgang. Profilen Claus Lundekvam leder fotballtreningene der. De rapporterte om enorm økning i brukere etter at det ble åpnet opp igjen. Og den siste nedstengningen rammer denne gruppen hardt. Tilbudet de har forsvinner igjen. Det har vært to nylige artikler hvor de intervjuet litt forskjellige. Brukerne av tilbudet rapporterer hvor viktig dette tilbudet har vært for at de skal holde hodet ute av det mørke hullet.

    Disse personene må igjen ta støyten for at pensjonistene skal ha det best mulig. Jeg tviler på at disse fløy til Østerrike i februar. Jeg tviler på at de fløy til Polen i august. Jeg tviler på at de har spredt smitten i sommer på fester. Men det er de som må ta støyten ved at deres eneste tilbud i hverdagen blir stengt.


    Men hardingfela messer og messer om hvor umoralsk det er å sette folk opp mot hverandre. - Vi skal ikke diskutere hvor mye et liv er verdt. - Det er uetisk. Visst faen ønsker jeg å sette liv opp mot hverandre. Det gjøres daglig i hele Norge. Prioriteringer gjøres. Dag ut og dag inn. Liv og livskvalitet settes opp mot hverandre på statsbudsjettet, det settes opp mot hverandre ved lønnsforhandlinger. Det settes opp mot hverandre på sykehus. Og for n-te gang så skal disse som sliter havne nederst i køen.

    Folkehelse er utrolig viktig, og vi har en regjering som har satt særnæringsinteresser over folkehelsen i hele sommer og i høst. Det er forkastelig.

    Hvem plukker opp regningen? Hvem plukker alltid opp regningen? Jo, de som er nederst på rangstigen. Og Erna våger å si at hun bryr seg mest om de nederst ved bordet. Hun er frekkheten selv.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.757
    Antall liker
    13.246
    Jeg får ikke tilgang til artikkelen, men utfra egne erfaringer fra kontakt med media og diskusjon med andre vil jeg si at det er ganske vanlig at fagfolk kjenner seg dårlig igjen når intervjuet kommer på trykk.
    Ja, jeg antar som sagt at fyren har en litt mer utdypende ide enn det som kom frem i artikkelen, som altså var så godt som ingen ting utover at smittetallene vokser raskere i Sverige enn i Danmark/Norge/Finland, men ligger sånn ca midt på treet i europeisk målestokk. Noe man neppe trenger å være professor i Smittskydd for å finne ut.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.878
    Antall liker
    4.317
    Jeg skjønner jo at dette er en vinkling man ikke ønsker å disktuere, men hva er egentlig endret?
    • Anslagene på dødelighet har vel gått ned.
    • Vi kan vel også slå fast at vi ikke greier å holde smitten nede med enkle titlak.
    • Vaksinen kommer langt tidligere enn antatt
    • Vi har fått mer kunskap om negative skadevirknigner av nedstengingen.
    Jeg har da ingen problemer med å diskutere utfra den vinklingen, men jeg ser ikke akkurat din vinkling her. Når det kommer sånne spm ligger det gjerne en tanke bak...

    Men alle anslag og forutsetninger som ble brukt må evt gås opp på nytt. Jeg har ikke finlest rapporten, så jeg vet ikke hvilke forutsetninger som betyr mye.

    Jeg synes de dokumenterte, ikke-økonomiske skadevirkningene av nedstengningen er små. Og de økonomiske skadevirkningene synes å være store uansestt hva man gjør av tiltak.... bortsett fra i enkelte asiatiske land som nærmest er tilbake på business as usual. Jeg tror nok det er potensielt store skadevirkninger på en del grupper i samfunnet, men at det handler mer om langtidseffekter som vi i liten grad ser foreløpig. Kjennskap til en vaksine som med stor sannsynlighet kommer snart vil jo endre alle scenariene dramatisk, og det vil gå i disfavør av brems-strategier.

    I tillegg til de du nevner:

    • Mye tyder på mutasjoner som har gjort covid mer smittsomt (men neppe mer farlig)
    • Kunnskap om at barn blir smittet og smitter like mye som eldre.
    • Mer effektiv behandling av de som blir syke
    • Erfaring av at ingen land - absolutt ingen - har klart å kontrollere R. De snakker om en R på 1,15 for B1, feks. Helt utopisk, spør du meg. Og etter å ha tatt en ny kikk på rapporten i går står jeg fast ved at Sverige hadde for lite smittetrykk utover sommeren ift en brems-strategi. Jeg tror den eneste måten å bremse på uten å miste kontrollen er hyppig bruk av negativ tilbakekopling når R går for høyt eller for lavt i forhold til måltallet. Det er kun en teoretisk mulighet, ikke gjennomførbart i praksis. Reguleringsteknisk så er denne epidemien svært ustabil.
    • Andelen med asymptomatisk (og usynlig) smitte er lavere enn det som lå til grunn i våres ... mao at for hver som blir synlig syk er det færre som blir immune enn man antok tidligere. Og at veien til evt flokkimmunitet er mye lengre enn man antok.
    • Det er sikkert en tiltakstretthet i befolkningen som også bør tas hensyn til.
    • Antakelser om en del negative helse-effekter som ikke har slått til. Nå rapporteres det om færre infarkt, f.eks.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har da ingen problemer med å diskutere utfra den vinklingen, men jeg ser ikke akkurat din vinkling her. Når det kommer sånne spm ligger det gjerne en tanke bak...
    Hovedkonklusjoen i rapporten er jo at dersom man benytter samme måte å regne helseøkonomi på som man gjør på andre sykdommer og forhold i samfunnet - så er den nåværende strategien mye dyrere. Og de fleste forholdene du lister opp svekker hi en slå ned strategi ytterligere.

    Men, da må man altså akseptere at folkehelse handler om mer ennn å ikke dø av Corona.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.757
    Antall liker
    13.246
    De daglige smittetallene fra Sverige begynner vel snart å miste informasjonsverdi siden det er en del sprengt kapasitet rundtomkring, veldig høy andel positive prøver som indikerer mye spredning og i praksis etter hvert vanskelig å få test grunnet pågangen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    De daglige smittetallene fra Sverige begynner vel snart å miste informasjonsverdi siden det er en del sprengt kapasitet rundtomkring, veldig høy andel positive prøver som indikerer mye spredning og i praksis etter hvert vanskelig å få test grunnet pågangen.
    Enig, Sverige greier ikke lenger å teste alle de som ønsker å teste seg.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.541
    Antall liker
    3.733
    Torget vurderinger
    96
    Bare få dager siden OMF gjorde narr av anslag på 30 døde pr dag i Sverige. Neste uke er snittet godt over det. Jeg tipper de når 100 døde pr dag før det snur med vaksinen. Om de ikke tar til fornuft da og stenger ned. Men ettersom de har valgt feil ved alle andre korsveier, er det vel lite håp om at de skjønner alvoret nå.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Bare få dager siden OMF gjorde narr av anslag på 30 døde pr dag i Sverige. Neste uke er snittet godt over det. Jeg tipper de når 100 døde pr dag før det snur med vaksinen. Om de ikke tar til fornuft da og stenger ned. Men ettersom de har valgt feil ved alle andre korsveier, er det vel lite håp om at de skjønner alvoret nå.
    De vil ikke, det er fortsatt ingen anbefaleinger om munnbind i Sverige, selv om mange bruker det. Befolkningen er mer fornuftige enn ledelsen.
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Erna er bekymret for ungdommen. Kan ikke noen bare arrangere en corona streik? Bare motsatt i forhold til forrige gang, man sitter hjemme alene og streiker. Var det ikke noen ungdommer som gjorde det en eller annen plass? Mener å ha lest det.

     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Sveriges regering är under all kritik när det gäller testning och spårning.
    De har inte och kommer inte att få till detta så länge som ingen tar ansvar!
    Fläsknäsan Löfven och co bara skyller ifrån sig ansvaret...
    De skyller allt på lanstingen som liksom skulle ta tag i allt..
    Tegnell och de andra är alltid någon vecka efter...

    Det är bra att de inte handlar i panik, men de ska inte bara lägga över allt ansvar på andra hela tiden tycker jag...-det är jäkligt svagt!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.757
    Antall liker
    13.246
    Om de ikke tar til fornuft da og stenger ned. Men ettersom de har valgt feil ved alle andre korsveier, er det vel lite håp om at de skjønner alvoret nå.
    Det er vel ingen tegn til at de har tenkt å gjøre særlig mye - de annonserte her om dagen at de skal stenge alkoholserveringen klokken 22:00, noe som var tenkt å tre i kraft om en ukes tid. Jeg er faktisk ikke helt sikker på om det i det hele er vedtatt, det som ble fremstilt som noe de hadde bestemt tror jeg bare var et forslag fra regjeringen som ble lagt frem.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Ett spørsmål; er det egentlig overdødelighet i Sverige for tiden? Dvs dør det flere der nå enn normalt totalt sett? Hva er sammensetningen ift alder og andre sykdommer på de som dør av (eller med) korona der nå?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.757
    Antall liker
    13.246
    Ett spørsmål; er det egentlig overdødelighet i Sverige for tiden? Dvs dør det flere der nå enn normalt totalt sett?
    Nei, de har som mange andre land hatt en viss underdødelighet i det siste så får vi se hvor lenge det varer. Hittil i år er det klart over normalen, men ikke svensk rekord, den er fra 2000 eller når det var.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.953
    Antall liker
    19.808
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Blir matt av gnålet om dødsfall og antall smittede. Er det virkelig mulig å ha slike enorme skylapper?
    Hvor er statistikken over hvor mange kreftsyke vi over tid kunne reddet, dersom penger til støtteordninger for corona-tiltak hadde blitt benyttet til forskning? Den ville nok langt overgått antall eldre leveår vi redder nå. Enn om man også hadde brukt 100 milliarder på Alzheimer- forskning. Igjen; vi ville reddet langt flere.
    Et annet spørsmål; vil denne sterkt rørende omsorgen for eldre vedvare etter corona, slik at tilsvarende tiltak fortsetter- for å redde de 900- 1700 eldre som årlig dør av influensa? Det vil være jo moralsk forkastelig og ikke gjøre det.

    Få av skylappene, og få et videre perspektiv på ting, og slutt med den kvalme, moralske opphøydheten, der man til fulle viser at man er så ensporet at det grenser til det latterlige.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Men ingen i media skriver om disse tingene ser det ut til. Det er min oppfatning at både media og myndighetene gir en svært ubalansert fremstilling av saken.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tittet litt på pressekonferansen i dag, og jeg synes dessverre at Regjeringen/helsemyndigheter nører opp under konflikter.

    Budskapet er hele tiden at dette vil gå bra dersom alle gjør som de skal. Man sier implisitt at dersom dette ikke går bra, så har Regjeringen gjort det riktige, men det er grupper i befolkningen som har skylden. Og dette budskapet smitter selvsagt ut til befolkinigen, og man ser det lett i sosiale medier - noen vil ha strengere straffer mens andre henges ut for å ikke bry seg om andre sin liv.

    Men det er altså ikke sikkert at tiltakene er nok i seg selv, og det vet selvsagt de som holdt pressekonferanse i dag.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.953
    Antall liker
    19.808
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Men ingen i media skriver om disse tingene ser det ut til. Det er min oppfatning at både media og myndighetene gir en svært ubalansert fremstilling av saken.
    Som alltid; de som springer i flokk, fortsetter med det. Og, som alltid, det er de som ikke springer i flokk som har rett. Viser seg gang på gang det.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.878
    Antall liker
    4.317
    Hovedkonklusjoen i rapporten er jo at dersom man benytter samme måte å regne helseøkonomi på som man gjør på andre sykdommer og forhold i samfunnet - så er den nåværende strategien mye dyrere. Og de fleste forholdene du lister opp svekker hi en slå ned strategi ytterligere.

    Men, da må man altså akseptere at folkehelse handler om mer enn å ikke dø av Corona.
    Dette er ikke en epidemi som blir borte bare fordi man later som den ikke eksisterer. Det eskalerer og eskalerer og eskalerer. Vi har enda ikke vært i nærheten av å se hvor ille det kan bli. En av grunnene til å se på de landene som er verst rammet er at det gir en pekepinn på hva som skjer i fortsettelsen hvis vi lar det eskalere. Da er Belgia et relevant eksempel. Jeg tror ikke et øyeblikk at de som bor i Belgia nå føler at de har større handlefrihet enn vi har i Norge, bare så det er sagt. Og vi aner ikke hvor ille det kan bli der nede om de ikke klarer å få situasjonen under kontroll.

    Jeg er enig i at folkehelse handler om mer enn å dø av korona. Det handler både om helsevesenets kapasitet til å håndtere andre lidelser og om livskvalitet. Mer korona vil slå negativt ut begge steder. Jeg tror også korona handler om mer enn folkehelse. Smittebegrensningene har kostet, men stor smitte kan ha enda mer lammende effekt. Sentrale stillinger i offentlig sektor er befolket med relativt mange i 50-65 års alderen, og der er det mange som kan bli hardt rammet av korona. Så institusjoner vil bli svekket, samtidig som de får en rekke ekstrautfordringer for å leve med denne pandemien.

    Jeg synes ikke det vi foretar oss i dag er et stort offer opp mot hva som vil skje hvis dette tar av for alvor.

    Det var noen land i Afrika som mistet nesten en generasjon med menn til Aids for noen år siden. Det har svekket verdiskapingsevnen og ført til mye mer fattigdom og elendighet enn det som ellers ville skjedd. Korona er ikke like dramatisk, men et massivt kovid utbrudd vil svekke produktiviteten på alle områder og livskvaliteten på mange områder.

    Det er en utfordring for folkevalgte beslutningstakere at folk flest ikke har et rasjonelt forhold til sannsynlighet og konsekvens. Man legger altfor stor vekt på de konsekvensene man selv observerer, og undervurderer konsekvensene av alternativene, i dette tilfellet massiv spredning av korona. Mange sammenlikner ressursbruken og egne forsakelser opp mot hvor få som har dødd av korona, ikke opp mot hva som er avverget. Det er typisk menneskelig irrasjonalitet. At Norge hadde dårlig epidemiberedskap er forståelig: Ingen politiker har vel noen sinne vunnet oppslutning på å avverge noe som helst. Vi har en ganske solid historikk i så måte når det gjelder krigsberedskap også. Vi bygget ned forsvaret før 2. verdenskrig og så bygget vi det opp etterpå. Og nå har vi knapt forsvarsevne igjen. Jeg tipper vi kommer til å ha høy epidemiberedskap i noen år etter at vi er ferdig med korona, men at den fases ut i tide til at vi trenger en slik beredskap igjen. Så vil tiden vise om dumskap eller klokskap vinner fram når det gjelder korona. Uansett hvilken det blir, så får vi som fortjent.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.878
    Antall liker
    4.317
    De daglige smittetallene fra Sverige begynner vel snart å miste informasjonsverdi siden det er en del sprengt kapasitet rundtomkring, veldig høy andel positive prøver som indikerer mye spredning og i praksis etter hvert vanskelig å få test grunnet pågangen.
    Mister ikke verdi, men presisjonen blir så som så. Hvis det flater ut, så har det nok flatet ut. Hvis det snur, så har det nok snudd. Men fortsatt stigning vil ha økende mørketall.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette er ikke en epidemi som blir borte bare fordi man later som den ikke eksisterer. Det eskalerer og eskalerer og eskalerer. Vi har enda ikke vært i nærheten av å se hvor ille det kan bli. En av grunnene til å se på de landene som er verst rammet er at det gir en pekepinn på hva som skjer i fortsettelsen hvis vi lar det eskalere. Da er Belgia et relevant eksempel. Jeg tror ikke et øyeblikk at de som bor i Belgia nå føler at de har større handlefrihet enn vi har i Norge, bare så det er sagt. Og vi aner ikke hvor ille det kan bli der nede om de ikke klarer å få situasjonen under kontroll.

    Jeg er enig i at folkehelse handler om mer enn å dø av korona. Det handler både om helsevesenets kapasitet til å håndtere andre lidelser og om livskvalitet. Mer korona vil slå negativt ut begge steder. Jeg tror også korona handler om mer enn folkehelse. Smittebegrensningene har kostet, men stor smitte kan ha enda mer lammende effekt. Sentrale stillinger i offentlig sektor er befolket med relativt mange i 50-65 års alderen, og der er det mange som kan bli hardt rammet av korona. Så institusjoner vil bli svekket, samtidig som de får en rekke ekstrautfordringer for å leve med denne pandemien.

    Jeg synes ikke det vi foretar oss i dag er et stort offer opp mot hva som vil skje hvis dette tar av for alvor.

    Det var noen land i Afrika som mistet nesten en generasjon med menn til Aids for noen år siden. Det har svekket verdiskapingsevnen og ført til mye mer fattigdom og elendighet enn det som ellers ville skjedd. Korona er ikke like dramatisk, men et massivt kovid utbrudd vil svekke produktiviteten på alle områder og livskvaliteten på mange områder.

    Det er en utfordring for folkevalgte beslutningstakere at folk flest ikke har et rasjonelt forhold til sannsynlighet og konsekvens. Man legger altfor stor vekt på de konsekvensene man selv observerer, og undervurderer konsekvensene av alternativene, i dette tilfellet massiv spredning av korona. Mange sammenlikner ressursbruken og egne forsakelser opp mot hvor få som har dødd av korona, ikke opp mot hva som er avverget. Det er typisk menneskelig irrasjonalitet. At Norge hadde dårlig epidemiberedskap er forståelig: Ingen politiker har vel noen sinne vunnet oppslutning på å avverge noe som helst. Vi har en ganske solid historikk i så måte når det gjelder krigsberedskap også. Vi bygget ned forsvaret før 2. verdenskrig og så bygget vi det opp etterpå. Og nå har vi knapt forsvarsevne igjen. Jeg tipper vi kommer til å ha høy epidemiberedskap i noen år etter at vi er ferdig med korona, men at den fases ut i tide til at vi trenger en slik beredskap igjen. Så vil tiden vise om dumskap eller klokskap vinner fram når det gjelder korona. Uansett hvilken det blir, så får vi som fortjent.
    Jeg tror de som skrev Holden rapporten har fått med seg at dette er en epidemi som ikke går bort. Scenarie B2 regner 9994 døde i Norge, det er nesten det dobbelte pr capita som det Belgia har i dag og over 3 ganger dødeligheten i Sverige til nå. Likefullt kommer altså den ustabile Hold Nede strategien dårligere ut enn den ustabile brems strategien (Når man inkluderer kostnadene med den første nedstengningen)
    Og ja - fortrenging av andre pasienter er tatt med i regnestykket.

    Jeg har vanskelig med å skjønne sammenligning av Aids i Afrika, hvor en hel generasjon dør ut...?Hva skal til for Corona tar livet av en hel generasjon tenker du...?

    Også synes jeg du har et godt poeng med "at folk flest ikke har et rasjonelt forhold til sannsynlighet og konsekvens. Man legger altfor stor vekt på de konsekvensene man selv observerer, og undervurderer konsekvensene av alternativene", men så bommer du fundamentalt på hva dette handler om. Konsekvensene man ikke ser er utenforskap, frykt/angst, tapt læring, pysiskiske problemer, svekket kommunøkonomi, langtidsledighet, rusproblematikk, osv osv osv.
    Det er et isfjell....
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.757
    Antall liker
    13.246
    Noen som husker den svenske legevaktslegen som blogget litt for en tid tilake? Han har tatt for seg en stor studie publisert i The Lancet som ser på hva i ulike land som korrelerer med antall Covid-19-dødsfall:



    The factors that most strongly predicted the number of people who died of covid in a country were rate of obesity, average age, and level of income disparity. Each percentage point increase in the rate of obesity resulted in a 12% increase in covid deaths. Each additional average year of age in the population increased covid deaths by 10% . On the opposite end of the spectrum, each point in the direction of greater equality on the gini-coefficient (a scale used to determine how evenly resources are distributed across a population) resulted in a 12% decrease in covid deaths. All these results were statistically significant
    ....

    Ok, let’s get to the most important thing, which the authors seem to have tried to hide, because they make so little mention of it. Lockdown and covid deaths. The authors found no correlation whatsoever between severity of lockdown and number of covid deaths. And they didn’t find any correlation between border closures and covid deaths either. And there was no correlation between mass testing and covid deaths either, for that matter. Basically, nothing that various world governments have done to combat covid seems to have had any effect whatsoever on the number of deaths.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.282
    Antall liker
    9.520
    Torget vurderinger
    2
    Utfordret jeg moralen igjen? Huff da.

    En eldre dame, som i sine siste måneder må sitte isolert fra familien og der livskvaliteten er sterkt forminsket pga det.
    Samtidig tar samfunnet og enkeltmennesket kostnaden, med sterkt inngripende tiltak, arbeidsledighet, konkurser, psykisk helse, store økonomiske konsekvenser osv.

    Jeg står for det jeg skrev.
    Det er iike så enkelt Det er ikke bare 84+ som dør men en haug yrkesavtive 60 åringer som også går med, samt at all akuttmedisin og operasjoner som krever intensiv rekonvalesens blir blokkert av covid pasienter, vi får vel bare la alle være syke og dø hjemme da så verden kan gå videre . og arveinntektene øker
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.953
    Antall liker
    19.808
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er iike så enkelt Det er ikke bare 84+ som dør men en haug yrkesavtive 60 åringer som også går med, samt at all akuttmedisin og operasjoner som krever intensiv rekonvalesens blir blokkert av covid pasienter, vi får vel bare la alle være syke og dø hjemme da så verden kan gå videre .
    I følge statistikken, er det nok ikke tilfelle. De aller, aller fleste er i 80-90 årene. En del i 70- årene, og svært lite under det.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    I følge statistikken, er det nok ikke tilfelle. De aller, aller fleste er i 80-90 årene. En del i 70- årene, og svært lite under det.
    Det er iike så enkelt Det er ikke bare 84+ som dør men en haug yrkesavtive 60 åringer som også går med, samt at all akuttmedisin og operasjoner som krever intensiv rekonvalesens blir blokkert av covid pasienter, vi får vel bare la alle være syke og dø hjemme da så verden kan gå videre . og arveinntektene øker
    Med all respek Balle C men hva er definisjonen på «en haug» ? Det er 294 stk. totalt som er døde av/med corona de siste 8 mnd. her i landet, t.o.m. totalt døde er ikke «en haug». Det er i det hele tatt veldig veldig få som dør av covid i Norge, og vi er selvfølgelig glad for det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn