Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I solidaritet da?
    Jeg, for min del, kommer til å gi blankt faen i annet enn spriting, håndvask og sosial distansering på 1 meter. På tide at hodet kobles inn; det er knapt nok smitte i størstedelen av landet.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ja, det handler om å avstå noe for noe litt større. Er redd alternativet er ganske beksvart for mange. Solidaritet er et godt ord i denne sammenheng.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det handler om å avstå noe for noe litt større. Er redd alternativet er ganske beksvart for mange. Solidaritet er et godt ord i denne sammenheng.
    Så da skal man altså unngå å smitte noen der det uansett ikke finnes smitte? For å være solidariske?

    Intet forundrer meg lengre, men måtte sjekke.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hele Europa er f.t. full av eksempler på at det finnes nok idioter absolutt over alt til å gjøre en slik besluttning enkel. Ikke undervurder hva en 14-dagers kur kan gjøre for statistikken: En nobrainer.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ta det helt med ro. Slik dere oppfører dere kommer det snart til å være smitte over alt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Gikk til svenskegrensa i høstferien. Var skikkelig sprø og gikk en liten runde rundt grensevarden. Så var, etter regelverket utvilsomt i rødt område og skulle i to ukers karantene. Der droppet jeg. Uvisst hvor nærmeste svenske var, men jeg tipper minst 20 km unna. Så ingen av sorten. Ingen nordmenn heller, forsåvidt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hele Europa er f.t. full av eksempler på at det finnes nok idioter absolutt over alt til å gjøre en slik besluttning enkel.
    Sikkert derfor det i størstedelen av landet er slik at smitte er noe man kun leser om.

    En slik strategi er den beste måten å få folk til å gi faen. Er det for dumt, så er det faktisk for dumt. Og da gir man faen.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hele Europa er f.t. full av eksempler på at det finnes nok idioter absolutt over alt til å gjøre en slik besluttning enkel. Ikke undervurder hva en 14-dagers kur kan gjøre for statistikken: En nobrainer.
    godt mulig at det er en enkel beslutning, men det gjøre den jo ikke rasjonell. men det betyr kanskje ikke noe.

    portforbud i snåsa NÅ! (det brenner i paris)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Når jeg er i Trondheim, passer jeg mye mer på enn når jeg er i min hjemby, som til nå har hatt 20+ smittede. Samtidig er tiltakene mot korps,kor og idrett mye strengere i hjembyen. Fullstendig galematias.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    godt mulig at det er en enkel beslutning, men det gjøre den jo ikke rasjonell. men det betyr kanskje ikke noe.

    portforbud i snåsa NÅ! (det brenner i paris)
    Hvis det urasjonelle rasker med seg idiotien i samme slengen, fremstår det i mitt hode som rasjonelt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    godt mulig at det er en enkel beslutning, men det gjøre den jo ikke rasjonell. men det betyr kanskje ikke noe.

    portforbud i snåsa NÅ! (det brenner i paris)
    Ikke sant. Det er jo ingen forskjell på Oslo og Paris eller Snåsa 🤘
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Når jeg er i Trondheim, passer jeg mye mer på enn når jeg er i min hjemby, som til nå har hatt 20+ smittede. Samtidig er tiltakene mot korps,kor og idrett mye strengere i hjembyen. Fullstendig galematias.
    Korps, kor, idrett ville da ikke lidd om utestedene stengte 21? Det er utefylla/helgefulla jeg sikter til.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Der har du feilen ved den norske strategien i et nøtteskall; like tiltak over hele landet pluss at hysteriske kommuneleger og administrasjon flere steder faktisk praktiserer enda strengere regler. For å være på den sikre siden, selv med minimal smitte.

    Lensmannskontoret på Røros og Holtålen er stjerneeksempelet i så måte 😅
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Sette makt bak, tenker du politi? Ikke lett dette.

    Men så nettopp en reportasje på lokalen om polske arbeidere som kom tilbake til norge på jobb. Etter å ha sett/hørt dette så mener jeg obligatorisk testing er noe man burde vurdere.
    Det ble nettopp rapportert om folk som pendlet, som testet negativt, og som senere testet positivt ... og smittet folk i mellomtiden. Dette var folk som hadde fulgt reglene etter boka.

    Men ja, jeg mener politimakt er på sin plass der folk driter i reglene og konsekvensene er store. Har en viss forståelse for at ungdommer ikke er superlojale... jeg var også ung og opprørsk og sint en gang, men dette er ganske heavy saker.

    Det var noen i Storbritania som fikk 100 tusen i bot for å arrangere privatfest... studenter. Litt strengt, men kanskje dette var gutter av pappa-betaler typen så da var det nøkternt. Tror ikke vi trenger å slå like hardt ned i Norge for at det skal ha effekt ... knaskje bortsett fra i Bærum, da ;)
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Eller kanskje folk drikker seg fulle andre steder dersom alle barer og utesteder er stengt?
    Og alle barer, restauranter og utesteder går konkurs, samt at alle som jobber der mister jobben. Men Polet vil tjene bra på det:ROFLMAO:
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Der har du feilen ved den norske strategien i et nøtteskall; like tiltak over hele landet pluss at hysteriske kommuneleger og administrasjon flere steder faktisk praktiserer enda strengere regler. For å være på den sikre siden, selv med minimal smitte.

    Lensmannskontoret på Røros og Holtålen er stjerneeksempelet i så måte 😅
    Lars_erik du er superflink til å påpeke alt som er galt ( med helt middels treffsikkerhet), men hva mener du fungerer og hva mener du burde gjøres i fortsettelsen?
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    @hogen du har en egen evne til å overraske .... not!

    Hva får deg til å tro at de har fet bedre i Sverige?
    Seriøst, det skal ikke så mye til før R går under 1 hos oss.... enn så lenge.
    Tror vi snakker om to forskjellige ting her. Jeg snakket om strategi frem til dette en dag (forhåpentligvis) er over, det kan ta flere år kanskje. Ikke om situasjonen idag.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Lars_erik du er superflink til å påpeke alt som er galt ( med helt middels treffsikkerhet), men hva mener du fungerer og hva mener du burde gjøres i fortsettelsen?
    Strengere tiltak der smitten er høy. Svært få eller ingen tiltak der smitten er minimal eller fraværende. Der vil vask og sosial distansering på 1 meter holde helt fint. Vi kan ikke rope ulv, ulv hele tiden.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Eller kanskje folk drikker seg fulle andre steder dersom alle barer og utesteder er stengt?
    Altså; jeg gir nå faen selv. Røyker og drikker. Men jeg gjør det alene. Ingen trenger å klage på overlast. Du får en 14-dagers katarsis til å høres ut som rene helvete. Omtrent som den gjennomsnittlige amerikanske velger. Sluttsummen er man sitter igjen med både pest og kolera.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Og alle barer, restauranter og utesteder går konkurs, samt at alle som jobber der mister jobben. Men Polet vil tjene bra på det:ROFLMAO:
    Og det er et problem som må håndteres, men barer og restauranter er nederst i næringskjeden. Der hvor ringvirkningene er aller minst. Og de kommer tilbake så snart det er marked for det. Ikke til å kimse av det heller, men det er ikke samfunnskritisk virksomhet ift å få de økonomiske hjulene til å gå rundt. Og så får man jo håpe at de ekstra kronene som polet måtte få inn får litt leverage fra oljefondet, slik at de i denne bransjen som rammest hardest får til mer enn salt i maten til ting blir normalt.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Strengere tiltak der smitten er høy. Svært få eller ingen tiltak der smitten er minimal eller fraværende. Der vil vask og sosial distansering på 1 meter holde helt fint. Vi kan ikke rope ulv, ulv hele tiden.
    Helt enig.

    Og litt uvant å treffe deg i det konstruktive hjørnet.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Der har du feilen ved den norske strategien i et nøtteskall; like tiltak over hele landet pluss at hysteriske kommuneleger og administrasjon flere steder faktisk praktiserer enda strengere regler. For å være på den sikre siden, selv med minimal smitte.

    Lensmannskontoret på Røros og Holtålen er stjerneeksempelet i så måte 😅
    Jeg trenger bare å titte litt USA for å se at argumentet ikke faller i smak. Freedom my ass!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg trenger bare å titte litt USA for å se at argumentet ikke faller i smak. Freedom my ass!
    Her er det jo et dillemma. Ønsker vi mer sentralstyring eller mindre? Her har det jo vært mindre....
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Og det er et problem som må håndteres, men barer og restauranter er nederst i næringskjeden. Der hvor ringvirkningene er aller minst. Og de kommer tilbake så snart det er marked for det. Ikke til å kimse av det heller, men det er ikke samfunnskritisk virksomhet ift å få de økonomiske hjulene til å gå rundt. Og så får man jo håpe at de ekstra kronene som polet måtte få inn får litt leverage fra oljefondet, slik at de i denne bransjen som rammest hardest får til mer enn salt i maten til ting blir normalt.
    Hadde du sagt det samme dersom hele ditt livsverk og all din formue lå i en restaurant eller lignende, og ikke i Juice hifi/Audiolense?;)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Her er det jo et dillemma. Ønsker vi mer sentralstyring eller mindre? Her har det jo vært mindre....
    Vi var tidlig ute og slapp billig unna. Nå rikosjerer det fort rundt oss med Schengen og hele pakka. Vår første prøve var milde tiltak og generell lydighet. Nå er lydigheten satt i spill av "idiotene", og mattematikken begynner å spille inn med sin eksponentialitet. Cov-19 er der ute og gjør sin ting. Sånn er det bare med den.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Her er det jo et dillemma. Ønsker vi mer sentralstyring eller mindre? Her har det jo vært mindre....
    det er jo en meningsløshet å beskrive det på den måten.

    at noe skal gjøres gjeldende for all og enhver innen landet, og det at noe skal gjøres ut fra hvordan de lokale forhold er, har da ingenting med sentralstyring å gjøre. begge dele er da like sentralstyrt, bare forskjellige kommandoer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hadde du sagt det samme dersom hele ditt livsverk og all din formue lå i en restaurant eller lignende, og ikke i Juice hifi/Audiolense?;)
    For å være ærlig:
    - Jeg gir egentlig blaffen i om et utested må stenge og 3-4 arbeidsplasser går tapt hvis:
    - Alternativet er at det lokale helsetilbudet/sykehuset går i kne.

    Så ja: Til helvete med utestedene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    For å være ærlig:
    - Jeg gir egentlig blaffen i om et utested må stenge og 3-4 arbeidsplasser går tapt hvis:
    - Alternativet er at det lokale helsetilbudet/sykehuset går i kne.

    Så ja: Til helvete med utestedene.
    Og det skal fortsatt gjelde hele landet? Uavhengig av smitte eller ei?

    Det må i så fall være det omtrent dummeste jeg har hørt. Til helvete med alt; bare vi får ned smitten. Selv der den ikke finnes.

    På den andre siden, så har jo det vært strategien helt siden 12.mars...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    @hogen jeg hadde ikke hevdet at situasjonen var uproblematisk hvis dette traff meg. Jeg hadde nok gjort mitt beste for å få mest utav statskassen som komepensasjon for det økonomiske tapet. Jeg hadde sikkert også argumentert på samme måte som bransjen for å holde mer åpent osv. Men det betyr ikke at man skal holde åpent for enhver pris. Og når man driver privat, så er det alltid en risiko involvert.

    Forøvrig så er det gjerne sånn at de som eier restauranter er flinke til å komme seg gjennom konkurser uten at det koster for mye. Det er selveste konkursbaronbransjen. Mye useriøs drift. Det enkeste trikset er å ha to selskaper: Ett som eier eller leier lokalene, og så restauranten som bruker det ... og betaler så mye i leie som driften tåler, og noen ganger litt til. Det er en bransje med et frynsete rykte, for å si det sånn. Jeg har mer sympati med de som jobber i bransjen og som taper inntektene. Ofte er det så som så med fagforeningstilhørighet og praktisering av rettigheter også. Men alle som rammes hardere enn oss andre bør få en viss kompensasjon mener jeg. Men jeg håper jo vi klarer å ta rimelig godt vare på de som ikke kan drive ordentlig business i disse tider.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Idioter finnes over alt, ja. Særlig i helsedirektoratet og helse-og sosialdepartementet, som har gått for denne strategien.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn