Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Av nysgjerrige - hva tenker du at denne viser?

    Jeg ser at Sverige har gått fra over 10 til ca 2 nye smittede, mens Norge har gått fra 0,2 til 2.
    En reduksjon på 80% i Sverige og en fem dobling i Norge. Hva ser du egentlig..?
    Jeg ser at nå er nivået ganske likt. Men historikken med dødsfall - der ligger vi mye bedre an. Så får vi de hva som skjer videre.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.916
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Smitten sprer seg blant barn, ungdom og unge voksne i rekordfart i hele Europa, ser ut for meg som om spesielt de unge voksne ikke ønsker å ta en for laget, de er lei av alle begrensningene å forholde seg til for at de feite gamlingene ikke skal havne på intensiven. Nok er nok. Mitt tips er at vi får en skikkelig tøff periode utover høsten og vinteren med smitte som sprer seg til de fleste av oss, også til de som ikke tåler den særlig godt og at sykehusene får mer enn nok å gjøre. Ingen land kommer unna dette her. Immunitet er det ingen hensikt å prate om, noen få prosent i Europa fikk viruset i seg i løpet av våren, nå står mange av disse og resten av oss for tur.

    Edit;
    Og jeg har en forståelse for ungdommens oppførsel også, dagens 60-80 åringer har seila på 1. Klasse hele livet, enkelt å komme inn på boligmarkedet, 100% fradrag for renter på boliglånet, nærmest ikke eksisterende arbeidsledighet og nå skal de unge voksne ofre det meste for at de rike pensjonistene som drar opp stigen etter seg få leve noen år til.
    Mest sannsynlig var smitten i februar, mars og april mye høyere enn nå. Det ble testet utrolig mange færre da.

    Ta en for laget? Det var det vi gjorde i vår. Vi var nede i 5-6 smittede daglig i en lang periode. Til folk fikk dra på utenlandsreiser og cruise. Da ble smitte importert. At de unge gir faen etter denne genistreken, måtte man regne med. Nettopp derfor kan man heller ikke fortsette med meningsløse tiltak, da det vil føre til at de fleste gir faen etterhvert.

    Smitte i seg selv er heller ikke farlig. Det avgjørende er forholdet mellom smittede og alvorlig sykdom/død. Den er nå tilnærmet null.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg gir egentlig faen i antall smittede, da jeg er mye mer opptatt av at antall alvorlig syke og døde er nærmest ikke-eksisterende. Det har det vel egentlig vært hele tiden her på berget, men vises jo svært tydelig nå når så mange testes.

    Da er spørsmålet hvor lenge myndighetene akter å videreføre tiltak uten grunn. Vaske henda lærte vi som unger. Samme med å holde oss hjemme om vi var syke. Vi kan ikke fortsette å ha samme rigide regler over hele landet, uansett om det er smitte eller ei. I kommunen min er det registrert 20 smittede så langt. Ingen døde. Likevel er instutisjoner strengere enn FHIs anbefalinger angående besøk. Meningsløst! Samme med skoler, som ikke slipper inn lag og foreninger-selv om de følger smittevernregler. Osv, osv.

    Vi kan ikke fortsette dette tøvet.
    Du tenker ikke at det lave antall syke og døde kan ha en sammenheng med tiltakene?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mest sannsynlig var smitten i februar, mars og april mye høyere enn nå. Det ble testet utrolig mange færre da.

    Ta en for laget? Det var det vi gjorde i vår. Vi var nede i 5-6 smittede daglig i en lang periode. Til folk fikk dra på utenlandsreiser og cruise. Da ble smitte importert. At de unge gir faen etter denne genistreken, måtte man regne med. Nettopp derfor kan man heller ikke fortsette med meningsløse tiltak, da det vil føre til at de fleste gir faen etterhvert.

    Smitte i seg selv er heller ikke farlig. Det avgjørende er forholdet mellom smittede og alvorlig sykdom/død. Den er nå tilnærmet null.
    At smitten ikke er særlig farlig for yngre mennesker er jo akkurat poenget nå og det er derfor de unge ikke bryr seg så veldig. Og så lenge smitten holder seg blant de under 30 går dette ganske så bra. Men hvor lenge holder smitten seg der ? Den kommer til å krype inn til foreldre, besteforeldre og andre godt voksne og da fyller vi opp sykehusene og dødsfallene stiger kraftig. Det skjer nå i Frankrike og det kommer etter i de andre landene i Europa. Bare vent å se
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Ja jeg sa i vår at svenskene ble ferdig med corona i sommer. Jeg ser at du og Asbjørn da velger å tolke det som at Corona er utryddet og at man kan leve 100 % som før.

    Jeg mener jeg har presisert dette ganske mange ganger før at det å være ferdig med Corona (slik jeg mente det), var at man ikke lenger trengte inngripende tiltak, det er ikke lenger grunn til at sykehus skal stå i alarmberedskap, og det er ikkke noe som i stor grad påvirker hverdagen til folk flest.

    Sverige er i grunn der i dag - og har vært det en god stund.

    Og den Svenske tilnærmingen er allerde rost av WHO flere ganger, og det begynner å bli langt mellom hver gang det kommer kritikk.

    Det er nok andre her i tråden som har skutt betydelig mer skivebom med sine prediksjoner enn det jeg har.
    De må leve i lang lang tid med tiltak utover det som er "å leve som vanlig", som er det du har gjentatt. I tillegg har de en jevnt stor strøm av nye smittede og det tikker inn dødsfall jevnt og trutt. Alt annet enn en vanlig situasjon, alt sett under ett. Du kunne i det minste vært kar nok til å innrømme at det ikke ble helt slik som du forutså. De første gangene du sa at de ville være ferdige eller leve som vanlig til sommeren, sa du ingenting om tiltak eller andre forutsetninger. Dette er noe du har begynt med i ettertid. Det er litt padling over det synes jeg.

    Den svenske tilnærmingen er kritisert mye mer enn den er rost, gjerne av svenske fagfolk, og WHO har vel du latterliggjort selv også. De er kloke når det passer dine meninger?

    Jeg har ikke trodd at noen har ment at viruset blir totalt utryddet. Har jeg fremstått slik, så har jeg uttrykt meg dårlig.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Det er iallfall stor grunn til å være skeptisk til lockdown-strategiene. Det er bare å se på hva som skjer i Spania, England og kanskje Frankrike nå. Hvor mange ganger skal de stenge ned samfunn og land? Dette får veldig veldig store ringvirkninger.

     
    R

    rr30629

    Gjest
    OMF har sagt gjentatte ganger at Sverige i bunn og grunn er ferdige med corona og kan leve som vanlig, denne sommeren. En allerede grov bom er nå enda mer åpenbar når svenskene nå planlegger å forlenge corona tiltakene til neste sommer! De har også eksplisitt sagt igjen og igjen at pandemien ikke er over. OMF sa også for flere måneder siden at Tegnell ville bli hyllet av alle for svenskenes strategi. Har jeg ikke fått med meg har skjedd. To mageplask altså.

    Jeg har aldri sagt bombastisk at vi er ferdige her, jeg sa at om svenskene er ferdige så er vi i hvert fall ferdig her. Noe sånt. Lese mellom linjene?

    Nesten 500 nye tilfeller der i dag, antall på sykehus har økt noe siste par uker.
    I Juni skrev du at det i realiteten er over i Norge, står midt i linja, trenger ikke lese i mellom. Men det er ikke viktig, alt blir skrevet i nuet, preget av hvordan man ønsker at det er og at det ikke går bra med svenskene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.916
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    De fleste av oss, håper jeg hvertfall, tenkte vel ikke i vår villeste fantasi i juni at myndighetene skulle begå genistreken å åpne for fritidsreiser utenlands og cruise. Derfor antok vi at vi hadde ridd av det verste. Noe vi vel likevel har gjort, sett i lys av at alvorlig sykdom og død er bortimot ikke-eksisterende.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    De må leve i lang lang tid med tiltak utover det som er "å leve som vanlig", som er det du har gjentatt. I tillegg har de en jevnt stor strøm av nye smittede og det tikker inn dødsfall jevnt og trutt. Alt annet enn en vanlig situasjon, alt sett under ett. Du kunne i det minste vært kar nok til å innrømme at det ikke ble helt slik som du forutså. De første gangene du sa at de ville være ferdige eller leve som vanlig til sommeren, sa du ingenting om tiltak eller andre forutsetninger. Dette er noe du har begynt med i ettertid. Det er litt padling over det synes jeg.

    Den svenske tilnærmingen er kritisert mye mer enn den er rost, gjerne av svenske fagfolk, og WHO har vel du latterliggjort selv også. De er kloke når det passer dine meninger?

    Jeg har ikke trodd at noen har ment at viruset blir totalt utryddet. Har jeg fremstått slik, så har jeg uttrykt meg dårlig.
    Godt oppsummert!👍
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    De fleste av oss, håper jeg hvertfall, tenkte vel ikke i vår villeste fantasi i juni at myndighetene skulle begå genistreken å åpne for fritidsreiser utenlands og cruise. Derfor antok vi at vi hadde ridd av det verste. Noe vi vel likevel har gjort, sett i lys av at alvorlig sykdom og død er bortimot ikke-eksisterende.
    Jeg tenkte at de skulle åpne ... og alt tatt i betraktning så mener jeg det var riktig
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.434
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Av nysgjerrige - hva tenker du at denne viser?

    Jeg ser at Sverige har gått fra over 10 til ca 2 nye smittede, mens Norge har gått fra 0,2 til 2.
    En reduksjon på 80% i Sverige og en fem dobling i Norge. Hva ser du egentlig..?
    At nivåene nå er omtrent like i Norge og Sverige, med litt variasjon fra uke til uke avhengig av hvilke lokale utbrudd som pågår den uken. Det er kanskje ikke så veldig rart når det er omtrent like smittevernstiltak. Norge har sluppet litt opp på tiltakene fra før sommeren, og svenskene har fått mer dreis på sporing og karantene.

    Den svenske Folkhälsomyndigheten beregner en Re på ca 0,94, forresten. Det er litt ned fra ca 1,1 i slutten av august. Norske FHI anslår Re til ca 0,89 i august. De tallene er så nær hverandre at det er godt innenfor usikkerhetsmarginen. Situasjonen ser ut til å være ganske lik i begge land, så vi kan muligens begynne å håpe på at grensen åpnes igjen.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.916
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det var i alle fall politisk nødvendig.
    Den er interessant. Selv ser jeg det som politisk umulig i lengden å nekte breddeidrett, ha samme rigide regler overalt, sende 100-tusener ut i arbeidsledighet, ikke se hvilke følger det får for oppdagelse og behandling av andre sykdommer, hva isolasjon gjør med folk som allerede er psykisk syke osv på bekostning av fritidsreiser utenlands og cruise.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    At nivåene nå er omtrent like i Norge og Sverige, med litt variasjon fra uke til uke avhengig av hvilke lokale utbrudd som pågår den uken. Det er kanskje ikke så veldig rart når det er omtrent like smittevernstiltak. Norge har sluppet litt opp på tiltakene fra før sommeren, og svenskene har fått mer dreis på sporing og karantene.

    Den svenske Folkhälsomyndigheten beregner en Re på ca 0,94, forresten. Det er litt ned fra ca 1,1 i slutten av august. Norske FHI anslår Re til ca 0,89 i august. De tallene er så nær hverandre at det er godt innenfor usikkerhetsmarginen. Situasjonen ser ut til å være ganske lik i begge land, så vi kan muligens begynne å håpe på at grensen åpnes igjen.
    Dette er jo en klassiker - må være morsomt å bare finne på argumenter.

    Ja, vi har omtrent samme smitte nå i dag på ca 2 pår 100k. Men Sverige har hatt nedgang fra ca 10 og Norge har gått opp fra 0,2. Så for 2 mnd siden hadde Sverige 50 ganger høyere smitte - nå er det likt. Jeg hadde vært bekymret for den utviklingen.

    Nei, vi har ikke omtrent like smitteverntiltak. Ikke i nærheten en gang. Vi har titusner i karantene, stengte skoler, stengte grenser, stengte utsteder, forsamlingsbegrensning, ingen voksenidrett osv.

    Du viser en graf som viser registrerte smittede, FHI modellen som tar utgangspunkt i registrerte smittede viser R godt over 1 hele veien fra sommeren til nå.


    Jeg synes i grunn det er fascinerende at de som er i mot den brems strategien til Sverige blir mer og mer sikre, selv om samtlige land som har stengt ned har fått smitteøkning og Sverige ikke har det.

    Sa ikke du at vi var ferdig med Corona på forsommeren...?

    Kverulant.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.434
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du syntes du «bedret debattklimaet» med det innlegget, antar jeg? Gratulerer.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du syntes du «bedret debattklimaet» med det innlegget, antar jeg? Gratulerer.
    Kunne kverulanten forklare meg hvorfor Regjeringen har satt videre åpning av samfunnet på vent, når Re er 0,89 i Norge. Er Regjeringen kunnskapsløse..?
    Eller finner kverulanten bare på tall?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    I Juni skrev du at det i realiteten er over i Norge, står midt i linja, trenger ikke lese i mellom. Men det er ikke viktig, alt blir skrevet i nuet, preget av hvordan man ønsker at det er og at det ikke går bra med svenskene.
    Jeg refererte direkte til FHI men glemte å ta med "første bølge" i det innlegget, nevnte også "second wave". Skulle tro at det gikk fram av det at jeg ikke trodde at viruset ville være utryddet. Du avsløres mer og mer som en kverulant. Men det innlegget var ikke spesielt velformulert av meg, det kan jeg se.
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Jeg refererte direkte til FHI men glemte å ta med "første bølge" i det innlegget, nevnte også "second wave". Skulle tro at det gikk fram av det at jeg ikke trodde at viruset ville være utryddet. Du avsløres mer og mer som en kverulant. Men det innlegget var ikke spesielt velformulert av meg, det kan jeg se.
    At du mener det å dra frem ting som folk har skrevet tidligere er kverulering er helt greit for meg.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Det var mellom 1 og 5 som ikke hadde kjent smittevei da vi fikk panikk og stengte landet.
    Men du var rolig som skjæra på tunet.alene som du var med kompetansen på området her i kongeriket.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En oversikt over land i Europa sortert etter antall døde pr. million innbyggere, å være blant topp 10 på denne lista er ikke mye å skryte av.
    Landene som er på topp her har feilet på mange punkter: mangelfulle beredskapslagre av smittevernsutstyr, treg og forvirrende kommunikasjon fra myndighetene, ingen eller mangelfulle tiltak osv. Dette bli et studium i hvordan man ikke skal gjøre det ved neste pandemi. Sverige er som eneste skandinaviske land inne blant topp 16.
    Vi får se hvordan det hele utvikler seg. Forutsetningen er selvfølgelig at tallene er sånn nogenlunde riktige.
    Screenshot_20200919-080318_Chrome.jpg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå er dette en liten studie, så det er ikke sikkert at dette blir fasiten, men det er vel enkelte her som har veldig sterk tro på at det motsatte er tilfelle:

    Funnet han og kollegene har gjort, handler i bunn og grunn om at hvor syke folk blir av covid-19 ikke er relatert til smittedosen de har fått i seg, men om hvor aktivert pasientens immunsystem blir av SARS-Cov-2-viruset.


     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå er dette en liten studie, så det er ikke sikkert at dette blir fasiten, men det er vel enkelte her som har veldig sterk tro på at det motsatte er tilfelle:

    Funnet han og kollegene har gjort, handler i bunn og grunn om at hvor syke folk blir av covid-19 ikke er relatert til smittedosen de har fått i seg, men om hvor aktivert pasientens immunsystem blir av SARS-Cov-2-viruset.


    Ingen har hevdet det motsatte av hva denne studien viser, men noen har hevdet at mengden virus kan han noe å si. Dette vet vi fortsatt lite om. Men det kunne se ut slik i begynnelsen. Denne studien og mange andre viser nettopp at det var svært fornuftig å stenge raskt ned i starten for å kjøpe oss tid. Det medisinske miljøet lærer stadig mer om hvordan denne sykdommen oppfører seg og hva som skal til for å kunne behandle pasientene mest mulig effektivt. Og i mitt innlegg over ser vi at f.eks. Sverige og Storbritannia har svært mange døde, dette viser jo nettopp effekten av sen nedstegning når viruset traff Europa. Jeg nevner Sverige og Europa som er relativt like Norge i kultur og levesett. I f.eks.land i Sør-Europa er det et annet bosettingsmønster og en annen kultur hvor det f.eksempel er svært vanlig å kysse hverandre når kjente og ukjente skal hilse på hverandre. Er landene i tillegg sene med å innføre tiltak smitter viruset som ild i tørt gress.

    Denne studien viser at enkelte komponenter i immunforsvaret reagerer feil i forhold til trusselen covid-19 representerer.
    Bl.a.:
    I forskningsartikkelen beskriver de norske forskerne hvordan systemisk og langvarig aktivering av det såkalte komplementsystemet, en nøkkelkomponent i det medfødte immunforsvaret, oppsto hos 39 norske covid-19-pasienter som var innlagt på sykehus.
    Denne aktiveringen var forbundet med pustebesvær og respirasjonssvikt, men aktiveringen har vist seg å kunne hemmes med medikamentell behandling.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En oversikt over land i Europa sortert etter antall døde pr. million innbyggere, å være blant topp 10 på denne lista er ikke mye å skryte av.
    Det er vel fint lite å skryte av noe sted med Corona. Men du har vel over halvparten av Europa sin befolkinign på topp 10 der.

    Så er det jo også noen som har nevnt at det er riktigere å gjøre opp status når man er litt mer ferdig. Jeg tror ikke svenskene kommer til å klatre på disse listene fremover.

    Det er en interessant å se utvikling i Sverige kritikk.
    • I mars/april var kritikken at de helsevesenet skulle kollapse og folk måtte dø på gangen. Det skjedde ikke - Sverige har hele tiden hatt ledig kapaistet.
    • Senere var kritikken at tallene ikke kom til falle og dødstallene kom til å stige enormt. Men tallen har falt og er nå på svært lave nivåer.
    • I høst var kritikken at de kom til å få økt smitte igjen. Det har ikke skjedd - smitten er fortsatt lav.
    • Og nå er det antall døde sammenlignet med land som har epidemien foran seg. Norske nyheter har vel hatt 2 reportasjer fra Sverige nå - en om et nabolag med mange døde og en med senskader.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er vel fint lite å skryte av noe sted med Corona. Men du har vel over halvparten av Europa sin befolkinign på topp 10 der.

    Så er det jo også noen som har nevnt at det er riktigere å gjøre opp status når man er litt mer ferdig. Jeg tror ikke svenskene kommer til å klatre på disse listene fremover.

    Det er en interessant å se utvikling i Sverige kritikk.
    • I mars/april var kritikken at de helsevesenet skulle kollapse og folk måtte dø på gangen. Det skjedde ikke - Sverige har hele tiden hatt ledig kapaistet.
    • Senere var kritikken at tallene ikke kom til falle og dødstallene kom til å stige enormt. Men tallen har falt og er nå på svært lave nivåer.
    • I høst var kritikken at de kom til å få økt smitte igjen. Det har ikke skjedd - smitten er fortsatt lav.
    • Og nå er det antall døde sammenlignet med land som har epidemien foran seg. Norske nyheter har vel hatt 2 reportasjer fra Sverige nå - en om et nabolag med mange døde og en med senskader.
    Som jeg også skriver i nevnte innlegg: "Vi får se hvordan det hele utvikler seg."
    Vi burde være enige om en ting og det er at våre kjære naboer fikk en dårlig start.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Det er vel fint lite å skryte av noe sted med Corona. Men du har vel over halvparten av Europa sin befolkinign på topp 10 der.

    Så er det jo også noen som har nevnt at det er riktigere å gjøre opp status når man er litt mer ferdig. Jeg tror ikke svenskene kommer til å klatre på disse listene fremover.

    Det er en interessant å se utvikling i Sverige kritikk.
    • I mars/april var kritikken at de helsevesenet skulle kollapse og folk måtte dø på gangen. Det skjedde ikke - Sverige har hele tiden hatt ledig kapaistet.
    • Senere var kritikken at tallene ikke kom til falle og dødstallene kom til å stige enormt. Men tallen har falt og er nå på svært lave nivåer.
    • I høst var kritikken at de kom til å få økt smitte igjen. Det har ikke skjedd - smitten er fortsatt lav.
    • Og nå er det antall døde sammenlignet med land som har epidemien foran seg. Norske nyheter har vel hatt 2 reportasjer fra Sverige nå - en om et nabolag med mange døde og en med senskader.
    Ta en prat med leger eller sykepleiere fra Stockholm. de var helt på felgen og beskrev forholdende i mars/april/mai som en krigstilstand. Men ja, de kollapset ikke
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.916
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Snart en million døde på verdensbasis. Hvor mange har dødd av sult siden mars? Av ulykker i trafikken? Av kreft? Av influensa? Hjerte-og karsykdommer? Hvor mange selvmord i samme periode? Hvor mange vil dø i ettertid, pga av manglende behandling, av psykiske problemer knyttet til tiltak, av fattigdom- også knyttet til tiltak, av fysisk forfall osv?

    Massesuggesjon er det aller farligste symptomet og den reelle pandemien vi står overfor.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Snart en million døde på verdensbasis. Hvor mange har dødd av sult siden mars? Av ulykker i trafikken? Av kreft? Av influensa? Hjerte-og karsykdommer? Hvor mange selvmord i samme periode? Hvor mange vil dø i ettertid, pga av manglende behandling, av psykiske problemer knyttet til tiltak, av fattigdom- også knyttet til tiltak, av fysisk forfall osv?

    Massesuggesjon er det aller farligste symptomet og den reelle pandemien vi står overfor.
    Enig. Totalt sett vil nok flere dø som følge av restriksjoner, lockdown etc, enn av corona. De fleste selvfølgelig i fattige land. Og hvis man regner på antall tapte gjenværende leveår, vil dette nok bli ganske klart. På tide å løfte blikket litt for noen kanskje?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Som jeg også skriver i nevnte innlegg: "Vi får se hvordan det hele utvikler seg."
    Vi burde være enige om en ting og det er at våre kjære naboer fikk en dårlig start.
    Det er ikke så lett å bli enig om noe - hvis man ikke er enig i hvordan bildet ser ut i dag.
    Jeg ser du hele tiden legger til grunn at det ikke er noe mer immunitet i Sverige enn i Norge, og da ser jeg ikke det store poenget i å diskutere status i dag.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Det er ikke så lett å bli enig om noe - hvis man ikke er enig i hvordan bildet ser ut i dag.
    Jeg ser du hele tiden legger til grunn at det ikke er noe mer immunitet i Sverige enn i Norge, og da ser jeg ikke det store poenget i å diskutere status i dag.
    hvilke av landene er mest immun for forkjølelse montro
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    her er det blandet , i en klasse får vi beskjed at de skal holdes hjemme hvis de er forkjølet, i en annen får vi beskjed at de kan gå på skolen ved vanlig forskjølelse uten andre symtoner
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.064
    Antall liker
    1.490
    Torget vurderinger
    1
    Rådene fra FHI er klare. Barn trenger ikke å være hjemme eller testes med lette symptoner, feberfri og god form. Uansett ikke uvanlig at skoler eller barnehager praktiserer egne regler (med eller uten overlegg) som kan være mye strengere.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Et litt annet bilde som tegnes av Stockholm på slutten av denne enn enkelte her hevder.

     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Enig. Totalt sett vil nok flere dø som følge av restriksjoner, lockdown etc, enn av corona. De fleste selvfølgelig i fattige land. Og hvis man regner på antall tapte gjenværende leveår, vil dette nok bli ganske klart. På tide å løfte blikket litt for noen kanskje?
    I denne tråden diskuteres det vel mest Norge og Sverige, og strategi. I Norge er følger av restriksjoner stort sett luksusproblemer. Og ingen land slipper unna negative følger, uansett strategi.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Rådene fra FHI er klare. Barn trenger ikke å være hjemme eller testes med lette symptoner, feberfri og god form. Uansett ikke uvanlig at skoler eller barnehager praktiserer egne regler (med eller uten overlegg) som kan være mye strengere.
    men hadde vært greit for oss om de praktiserte likt og ikke avhengig av hvilke klasse du går i på samme skole
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Snart en million døde på verdensbasis. Hvor mange har dødd av sult siden mars? Av ulykker i trafikken? Av kreft? Av influensa? Hjerte-og karsykdommer? Hvor mange selvmord i samme periode? Hvor mange vil dø i ettertid, pga av manglende behandling, av psykiske problemer knyttet til tiltak, av fattigdom- også knyttet til tiltak, av fysisk forfall osv?

    Massesuggesjon er det aller farligste symptomet og den reelle pandemien vi står overfor.
    Blir rart for meg å sammenligne en smittsom sykdom med kreft.
    Jeg skal love deg at hvis f.eks, lungekreft hadde vært en smittsom sykdom så hadde det blitt lockdown x10.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er ikke så lett å bli enig om noe - hvis man ikke er enig i hvordan bildet ser ut i dag.
    Jeg ser du hele tiden legger til grunn at det ikke er noe mer immunitet i Sverige enn i Norge, og da ser jeg ikke det store poenget i å diskutere status i dag.
    Greier du ikke å være enig i at Sverige fikk en dårlig start med mange tusen døde ? Hvis du synes det var godt utført håndverk av Sveriges helsemyndigheter så kan vi stoppe her.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    OMF sa også for flere måneder siden at Tegnell ville bli hyllet av alle for svenskenes strategi. Har jeg ikke fått med meg har skjedd. To mageplask altså.


     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn