Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    klabber. tester man i sverige øker antall positive men i norge er flertallet av testene negative. sånn er det helt sikkert
    Hvordan tror du det ? Hvorfor ikke si noe om hva du tenker, istedenfor å bare kritisere andre. Hvis du mener økt testing skal gi flere positive tester i Norge, så mener du jo implisitt at det er mye uoppdaget smitte i Norge. Hvorfor mener du det..?
     
    6

    65finger

    Gjest
    du har skrevet i to innlegg på samme side at i sverige tester man i hovedsak positivt og visa versa i Norge. litt pussige påstander med mine briller. har sagt en del om hva jeg mener, er bare å lese
    sitat
    ja, vi tester masse.
    Men med såpass lite smitte og tilnærmet 100% smittesporing, så tror jeg den økte testingen bare øker antall negative tester.

    sitat: For Sverige sin del er det relativt flat utvikling. Økningen de siste dagene skyldes nok i stor grad at de tester veldig mye mer enn for 2 uker siden. Jeg kan ikke se noen tegn til økt smitte etter ferien i Sverige.
     
    Sist redigert av en moderator:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    du har skrevet i to innlegg på samme side at i sverige tester man i hovedsak positivt og visa versa i Norge. litt pussige påstander med mine briller. har sagt en del
    Tilfeldig testing vil oppdage "skult" smitte ute i samfunnet. Du mener altså at det er like mye skjult smitte i Norge som i Sverige..?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tallene har gått ned. Om grafen et pinlig korrekt eller ei, eller om det var 30 eller 45 smittede for to dager siden er likegyldig for poenget...
    Nå ble det 105 på onsdag og 146 nye i går. Men tallene har sikkert gått ned som du skriver.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Gøyeste med den VG artikkelen er at lederen for smittekontoret i praksis sier de har mista kontroll, mens ansvarlig byrådsleder sier han ikke er enig
     
    6

    65finger

    Gjest
    Tilfeldig testing vil oppdage "skult" smitte ute i samfunnet. Du mener altså at det er like mye skjult smitte i Norge som i Sverige..?
    aner ikke, er ingen fagmann. men spekulativt, hvorfor ikke?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den troligaste utvecklingen i spridningen av covid-19 i Sverige under det närmaste året är en relativt låg allmän spridning kombinerat med lokala utbrott. Utgångspunkten i förslagen på insatser är därför att Folkhälsomyndighetens nationella rekommendationer motsvarar en lägsta nivå, och att det blir möjligt att skärpa rekommendationerna på regional nivå vid eventuella lokala utbrott. Det är därför viktigt att det finns regionala och lokala strukturer för att snabbt kunna agera på signaler om utbrott. En effektiv övervakning kombinerad med en god test- och smittspårningskapacitet kommer fortsatt att vara centrala verktyg för att tidigt upptäcka utbrott och minska smittspridningen. För allmänheten är vikten av distansering, att stanna hemma vid sjukdom och god handhygien de grundläggande insatserna mot smittspridning.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Dagbladet må nok snart komme med ekstrautgaver hvis det skal bli plass til alle dødsfallene i Norge.
    Og hvorfor stoppe med Corona? Historien tilsier 40000 førstesideoppslag i året.

    C19P634RT3WNN891F5.JPG
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Nå ble det 105 på onsdag og 146 nye i går. Men tallene har sikkert gått ned som du skriver.

    Ja det går stadig nedover. Men nå må du huske på at vedkommende også mente at vi var ferdige med hele greia her tidligere i sommer.

     
    Sist redigert av en moderator:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.715
    Torget vurderinger
    96
    Nå ble det 105 på onsdag og 146 nye i går. Men tallene har sikkert gått ned som du skriver.
    Hvor får du 146 fra? Står 18 hos VG. Uansett, kurven har stabilisert seg foreløpig og en aldri så liten nedgang er det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Oppdateres i løpet av dagen. Nye testresultater "parkeres" først på gårsdagen, før de fordeles bakover til prøvetagningsdato. VG ser ut til å hente data fra MSIS flere ganger om dagen.

    Det ser ut som NHH-studentene kanskje begynner å fatte at samfunnets regler også gjelder for dem. Smittetallene i Bergen ser ut til å krype nedover igjen. Nå er det en gradvis økning i Oslo som bekymrer Nakstad. Det ser ut til å være et noe mer distribuert problem med flere små utbrudd heller enn ett stort som i Særp.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.715
    Torget vurderinger
    96
    Ja det går stadig nedover. Men nå må du huske på at vedkommende også mente at vi var ferdige med hele greia her tidligere i sommer.

    Smart å ironisere over det sammen med en som sa det samme om Sverige mange mange ganger pluss en drøss andre hinsides spådommer. Hvor er statuene av Tegnell? Milde Moses.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Smart å ironisere over det sammen med en som sa det samme om Sverige mange mange ganger pluss en drøss andre hinsides spådommer. Hvor er statuene av Tegnell? Milde Moses.
    Nja, mens du mente at det var over i Juni så mente OMF og andre at det vi er midt oppi nå ville komme. Statuer har jeg ikke hørt om så det vet jeg ingenting om.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Dette er en diskusjon man egentlig ikke kan vinne. Dersom det nå blir en kraftig bølge (og det er det vel allerede) virker det som om man hoverer og nærmest håper på det for å "få rett".
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Smart å ironisere over det sammen med en som sa det samme om Sverige mange mange ganger pluss en drøss andre hinsides spådommer. Hvor er statuene av Tegnell? Milde Moses.
    Det er litt interessant det du sier der.

    De siste 2 månedene har enkelte i tråden her kommet med gjentatte advarsler om at at smitten øker i Sverige, kurven trekker mange G oppover, det er stygge utbrudd både her og der. Mens i Norge så omtaler man det som enkelte utbrudd som slås ned, kurven peker nedover har vi vel hørt 100 ganger de siste 2 måneden.

    Slik ser det ut i Sverige - dette er de faktiske tallene til og med idag. Det er ingen økning å spore. Ferieslutt og skolestart har ikke gitt noen økning i smitten.

    Screenshot_2020-09-18 FOHM Covid-19.png

    Og hvordan ser det ut i Norge, hvor smitten hele tiden har fallende trend - den ser ut til å flate ut på nytt platå på 100 om dagen. Det er krise over hele linja, ny nedstenging har begynt.
    Screenshot_2020-09-18 Coronaviruset Slik spres viruset i Norge og verden Kart og statistikk .png
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forstår at endel her ikke er særlig opptatt av det private næringslivet. Men for de som er litt interesserte kan det være verdt å påpeke en ting de har mer av i Sverige enn her, nemlig forutsigbarhet. Forutsigbarhet er en av de viktigste faktorene for det private næringslivet. Her i Norge har man vel på følelsen at hvilke som helst slags restriksjoner og karantener kan dukke opp når som helst. Det samme gjelder vel mange andre europeiske land for øyeblikket. Jeg mener dette er veldig uheldig, og at situasjonen i Sverige virker bedre med hensyn til dette.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det kom vel en sak i dag på at Coronatiltakene til nå hadde kostet ca 240 MRD.
    Nå er det selvsagt ikke slik at at man med en svensk strategi hadde sluppet alle disse kostnadene.
    Men om man ser på dødstallene i Sverige så ville Norge på samme nivå hatt ca 2500 flere dødsfall. Veldig enkelt regnet så ser vi på en kostnad på 100 million pr sparte liv.

    Og, situasjonen vi er i nå er ikke så spesielt mye bedre enn den vi var i 12 mars. Vi har stor tiltakstretthet. Vi har stor arbeidsledighet. Vi har mer ukjent smitte enn vi hadde da. Og ikke minst kommer vinteren og forkjølelse/influensasesongen.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    tror du nok må revurdere setningen om større ukjent smitte i dag enn 12. mars.

    Koronatiltakene i Norge ble svindyre fordi vi hadde gitt blanke å foreberede oss på en pandemi. Vi måtte stenge ned, fordi vi ante ikke hvor stort det kunne bli og vi hadde ikke nubbesjans til å dekke et middels utbrudd. Vår pandemiberedskap besto av å kjøpe smittevernutstyr på verdensmarkedet. Og sykehuskapasiteten lå allerede på 105 %, fordi vi skulle effektivisere. Ble dyrt gitt.

    Var jo litt greit at folk over 60 fikk lov til å komme på sykehus og ikke bare måtte bli værendes hjemme for å "ri den av" fordi vi bare hadde kapasitet til å prioritere yngre mennesker. Tiltakene fra mai, juni og utover derimot kan vi stille større spørsmålstegn ved. Da hadde vi god kontroll på smitten.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Det var mellom 1 og 5 som ikke hadde kjent smittevei da vi fikk panikk og stengte landet.
    Mellom 1 og 5?

    Ja, det er ikke så rart at vi fikk panikk og stengte ned. Vi var alldeles ikke forberedt på noen pandemi. Vi hadde verken sykehusplasser eller smittevernutstyr til å drive de. Helsevesenet rasjonerte smitteutstyr fra dag 1. Vi sto overfor en ukjent sykelighet og dødelighet. Det var ukjent hvem som var smittet og hvor smitten var spredt. Det var ikke tester tilgjengelig. Hvor høyt anslår de smitten var? 5 ganger så høy som antall bekreftet?

    Å stenge ned var en no-brainer når man har gitt faen i å forberede seg. Risikoen ved å holde åpent var uakseptabel. Hvor mye mer hadde vi å gå på før helsevesenet knelte? Hva hvis korona var litt mer i retning ebola i farlighet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Var det ikke noen som nevnte at det var store mørketall og begrenset med testing i mars? En håndfull påviste tilfeller med ukjent smittevei = hvor mange faktisk smittede i omløp?

    In other news: Sverige skulle bli ferdige med det til sommeren. Vi får vel se etterhvert hvilken sommer det blir. Som jeg skrev i juni (?), Sverige har knapt begynt på smittevernrestriksjonene. Men de skal ha for forutsigbarheten når de allerede nå forlenger frem til neste sommer.
    Regeringen vill förlänga smittskyddsåtgärderna på serveringar fram till första juli nästa år, socialminister Lena Hallengren.

    "Pandemin är inte över. Viruset finns kvar och smittspridningen ökar i Sveriges grannområde", skriver ministern till TT.

    Den nuvarande lagen ska egentligen löpa ut vid årsskiftet, men nu föreslås det alltså att de restriktioner som sedan i somras gäller för bland annat barer och krogar ska fortgå.

    "Vi måste hålla i och hålla ut. Fortsatta åtgärder behövs för att dämpa smittspridningen", skriver socialminister Lena Hallengren (S) till TT.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og hvordan ser det ut i Norge, hvor smitten hele tiden har fallende trend - den ser ut til å flate ut på nytt platå på 100 om dagen. Det er krise over hele linja, ny nedstenging har begynt.
    Da kan vi jo sammenligne antall nye registrerte tilfeller per 100k innbyggere også:

    1600447746238.png
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Inntil det motsatte er bevist så tror jeg at dette er spekulativ «inntilvidereklokskap». Argumentene er greie nok. Det sier seg selv at noen har større sosial kontaktflate enn andre. Men det er mange land med ekstremt større smittehistorikk enn Sverige der det fortsatt blomstrer. Vi snakker kanskje om 20-gangeren eller mer. Og som Asbjørn har vært inne på så er det tettbefolkede områder i Sverige der det har skjedd lite. Jeg utelukker ikke at Sverige har god kontroll, men de er milevis unna flokkimmunitet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er mulig det er mer i denne loven enn som er gjengitt i artikkelen, men denne smittevernloven som er blitt forlenget er legger så vdit jeg kan se følgende restriksjoner.

    Åtgärderna som föreslås förlängas är att restauranger och krogar ska:

    • Motverka trängsel.

    • Endast tillåta sittande sällskap.

    • Erbjuda handtvätt och handsprit.

    • Informera gäster och personal om hur smittspridning förhindras.

    • Låta gäster ha minst en meter till andra sällskap.

     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da kan vi jo sammenligne antall nye registrerte tilfeller per 100k innbyggere også:

    Vis vedlegget 662977
    Av nysgjerrige - hva tenker du at denne viser?

    Jeg ser at Sverige har gått fra over 10 til ca 2 nye smittede, mens Norge har gått fra 0,2 til 2.
    En reduksjon på 80% i Sverige og en fem dobling i Norge. Hva ser du egentlig..?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.715
    Torget vurderinger
    96
    Nja, mens du mente at det var over i Juni så mente OMF og andre at det vi er midt oppi nå ville komme. Statuer har jeg ikke hørt om så det vet jeg ingenting om.
    OMF har sagt gjentatte ganger at Sverige i bunn og grunn er ferdige med corona og kan leve som vanlig, denne sommeren. En allerede grov bom er nå enda mer åpenbar når svenskene nå planlegger å forlenge corona tiltakene til neste sommer! De har også eksplisitt sagt igjen og igjen at pandemien ikke er over. OMF sa også for flere måneder siden at Tegnell ville bli hyllet av alle for svenskenes strategi. Har jeg ikke fått med meg har skjedd. To mageplask altså.

    Jeg har aldri sagt bombastisk at vi er ferdige her, jeg sa at om svenskene er ferdige så er vi i hvert fall ferdig her. Noe sånt. Lese mellom linjene?

    Nesten 500 nye tilfeller der i dag, antall på sykehus har økt noe siste par uker.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg gir egentlig faen i antall smittede, da jeg er mye mer opptatt av at antall alvorlig syke og døde er nærmest ikke-eksisterende. Det har det vel egentlig vært hele tiden her på berget, men vises jo svært tydelig nå når så mange testes.

    Da er spørsmålet hvor lenge myndighetene akter å videreføre tiltak uten grunn. Vaske henda lærte vi som unger. Samme med å holde oss hjemme om vi var syke. Vi kan ikke fortsette å ha samme rigide regler over hele landet, uansett om det er smitte eller ei. I kommunen min er det registrert 20 smittede så langt. Ingen døde. Likevel er instutisjoner strengere enn FHIs anbefalinger angående besøk. Meningsløst! Samme med skoler, som ikke slipper inn lag og foreninger-selv om de følger smittevernregler. Osv, osv.

    Vi kan ikke fortsette dette tøvet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Smitten sprer seg blant barn, ungdom og unge voksne i rekordfart i hele Europa, ser ut for meg som om spesielt de unge voksne ikke ønsker å ta en for laget, de er lei av alle begrensningene å forholde seg til for at de feite gamlingene ikke skal havne på intensiven. Nok er nok. Mitt tips er at vi får en skikkelig tøff periode utover høsten og vinteren med smitte som sprer seg til de fleste av oss, også til de som ikke tåler den særlig godt og at sykehusene får mer enn nok å gjøre. Ingen land kommer unna dette her. Immunitet er det ingen hensikt å prate om, noen få prosent i Europa fikk viruset i seg i løpet av våren, nå står mange av disse og resten av oss for tur.

    Edit;
    Og jeg har en forståelse for ungdommens oppførsel også, dagens 60-80 åringer har seila på 1. Klasse hele livet, enkelt å komme inn på boligmarkedet, 100% fradrag for renter på boliglånet, nærmest ikke eksisterende arbeidsledighet og nå skal de unge voksne ofre det meste for at de rike pensjonistene som drar opp stigen etter seg få leve noen år til.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    OMF har sagt gjentatte ganger at Sverige i bunn og grunn er ferdige med corona og kan leve som vanlig, denne sommeren. En allerede grov bom er nå enda mer åpenbar når svenskene nå planlegger å forlenge corona tiltakene til neste sommer! De har også eksplisitt sagt igjen og igjen at pandemien ikke er over. OMF sa også for flere måneder siden at Tegnell ville bli hyllet av alle for svenskenes strategi. Har jeg ikke fått med meg har skjedd. To mageplask altså.

    Jeg har aldri sagt bombastisk at vi er ferdige her, jeg sa at om svenskene er ferdige så er vi i hvert fall ferdig her. Noe sånt. Lese mellom linjene?

    Nesten 500 nye tilfeller der i dag, antall på sykehus har økt noe siste par uker.
    Ja jeg sa i vår at svenskene ble ferdig med corona i sommer. Jeg ser at du og Asbjørn da velger å tolke det som at Corona er utryddet og at man kan leve 100 % som før.

    Jeg mener jeg har presisert dette ganske mange ganger før at det å være ferdig med Corona (slik jeg mente det), var at man ikke lenger trengte inngripende tiltak, det er ikke lenger grunn til at sykehus skal stå i alarmberedskap, og det er ikkke noe som i stor grad påvirker hverdagen til folk flest.

    Sverige er i grunn der i dag - og har vært det en god stund.

    Og den Svenske tilnærmingen er allerde rost av WHO flere ganger, og det begynner å bli langt mellom hver gang det kommer kritikk.

    Det er nok andre her i tråden som har skutt betydelig mer skivebom med sine prediksjoner enn det jeg har.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn