Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Hvis man ser på siste ukerapporten til FHI, og moddelleringen som tar utgangspunkt i positive tester (Som VG gjør) så har den R over 1 fra juli og fremover. Og det er jo mildt sagt ingen stor overrakselse all den tid vi har mer enn 10 ganger så mange tilfeller nå som i sommer.

    Vis vedlegget 662643
    Hvorfor skal du dra fram Re fra juli? Alle er enige om at smitten har økt, VG har mangelfulle tall siste par dager på oversiktene sine, Re har vært over 1 en god stund. Jeg bare konstaterte at det har flatet ut noe den siste uka, noe også FHI har sagt. Viser ikke den grafen Re under 1 siste tid, om jeg forstår riktig?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Og derfor tar man selvfølgelig ikke med den siste utviklingen fra VGs graf. Når jeg har klipt ut grafer derfra har jeg bevisst utelatt de siste dagene.
    1600324811672.png
    Her er grafen i perioden 1/ 8 - 10/9 .
    De siste dagene (fra og med 13/9) faller grafen kraftig, noe som skyldes at målingene ikke er kommet inn/plassert på riktig dato. Derfor tar man dem ikke med. Men man må vel kunne regne med at hvis man utelater den siste uken blir ikke tallene veldig feil.
    Fra 5-10/9 har vi en relativt flat kurve i Norge (men med store forskjeller kommune til kommune - noen har kraftig økning, noen har ingen økning, og noen har ikke registrert smitte i det hele tatt - totalen for landet viser derfor ingen stor økning). Den flater også ut i Sverige, men noen dager senere. Antall tilfeller i Sverige pr. dag er omtrent det dobbelte av antall tilfeller i Norge den samme dagen. Med dobbelt så mange innbyggere i Sverige som i Norge betyr jo det at smitten i Norge og Sverige er ganske lik når man regner pr. innbygger.
    Tegnell sier jo nå at en av grunnene til at det har vært så mange dødsfall av Covid-19 i Sverige er fordi de har vært så få influensadødsfall, og mange av de som har dødd av Covid-19 er de som ville dødd av influensa hvis forholdene hadde vært normale. Burde vi ikke da hatt den samme tendensen i Norge, for det er vel færre som har dødd av influensa i år i Norge også?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Tegnell har sagt så mye rart siden mars. Det er vel ingen fagperson med lignende stilling som har sagt så mye rart under disse månedene som han.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Du finner enkelt saker der Tegnell eksplisitt sier at flokkimmunitet ikke er målet i seg selv. Økt immunitet i befolkningen er rimelig nok en konsekvens av at flere gjennomgår et sykdomsforløp, men det er jo ikke det samme som at det er det styrende prinsippet for hvordan man håndterer dette.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke abonnement på Aftenposten for tiden, så får ikke lest denne nå. Men det ville ikke overraske meg stort om innholdet er at Afrika er lite rammet av Covid.


    Se også her:


    Men de blir vel desto mer rammet av alle koronatiltak og restriksjoner i resten av verden, jf artikkelen over om at ca 150 millioner barn er blitt enda mye fattigere enn før pga dette.

    Dette bare for å forsøke å løfte blikket litt, selv om jeg vel ikke tror interessen her er særlig stor for akkurat det.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Giesecke:
    Sveriges utenriksdepartement fraråder alle ikke-nødvendige reiser til land utenfor EU, EØS og Schengen-området. Sverige fraråder også reiser til noen EU-land.

    Sverige har også innført besøksforbud ved sykehjem som gjelder fram til 1. oktober. I tillegg er det nedfelt et forbud mot arrangementer med mer enn 50 personer, ikke-nødvendige reiser til Sverige fra land utenfor EU og strenge restriksjoner ved serveringssteder.

    Det foreligger også råd om håndhygiene og avstand.

    - Det er restriksjonene som har fått smittetrykket ned i Sverige. Samtidig kan det hende at vi har litt mer immune innbyggere enn hva andre land har. Men jeg mener at man ikke skal sammenlikne landenes strategier på nåværende tidspunkt. Vi bør vente minst et år før vi begynner å konkludere. Dette er bare begynnelsen på pandemien.
    Det er kanskje rimelig å tro at konvergens i smitteverntiltak i omtrent like mottakelige befolkninger på hver side av grensen vil føre til omtrent samme grad av smitte, med noen tilfeldige variasjoner fra uke til uke. Svenskene var tregere med å stramme til, så de fikk en mye høyere og mer langvarig første bølge, men det ser ut som smittevern, sporing og karantene har begynt å fungere der også. Snart kan gamlemor på äldreboendet få besøk igjen også i Sverige.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Og derfor tar man selvfølgelig ikke med den siste utviklingen fra VGs graf. Når jeg har klipt ut grafer derfra har jeg bevisst utelatt de siste dagene.
    Vis vedlegget 662644
    Her er grafen i perioden 1/ 8 - 10/9 .
    De siste dagene (fra og med 13/9) faller grafen kraftig, noe som skyldes at målingene ikke er kommet inn/plassert på riktig dato. Derfor tar man dem ikke med. Men man må vel kunne regne med at hvis man utelater den siste uken blir ikke tallene veldig feil.
    Fra 5-10/9 har vi en relativt flat kurve i Norge (men med store forskjeller kommune til kommune - noen har kraftig økning, noen har ingen økning, og noen har ikke registrert smitte i det hele tatt - totalen for landet viser derfor ingen stor økning). Den flater også ut i Sverige, men noen dager senere. Antall tilfeller i Sverige pr. dag er omtrent det dobbelte av antall tilfeller i Norge den samme dagen. Med dobbelt så mange innbyggere i Sverige som i Norge betyr jo det at smitten i Norge og Sverige er ganske lik når man regner pr. innbygger.
    Tegnell sier jo nå at en av grunnene til at det har vært så mange dødsfall av Covid-19 i Sverige er fordi de har vært så få influensadødsfall, og mange av de som har dødd av Covid-19 er de som ville dødd av influensa hvis forholdene hadde vært normale. Burde vi ikke da hatt den samme tendensen i Norge, for det er vel færre som har dødd av influensa i år i Norge også?
    Fornuftig avveining. Som dessverre gjør at sammenlikningen blir gammelt nytt. Hvis VG ikke hadde tilbakedatert registrerte tilfeller, men daterte alt den dagen tallen ble innrapportert, så hadde vi hatt sett utviklingen hele tiden (med en viss unøyaktighet, men dog).

    Det er kanskje mindre etterslep om man ser på innleggelser. Sverige har drøyt 4 ganger så mange innleggelser per hode som vi har for øyeblikket. Og 20% stigning i anntall innlagte de siste 4 dagene. Det tyder på at mørketallene i Sverige er vesentlig større enn hos oss.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Siste tall fra NFF tilsier 10-15% færre spillere i barnefotballen. De bruker imidlertid tall basert på antall lag i seriesystemet og jeg vet at realiteten er mye verre. Mange lag har ikke lenger nok spillerere til å fylle lagene og de ivrigste guttene og jentene spiller stort sett på flere lag for å få dettee til å gå rundt. Når det gjelder voksenfotballen er det jo ikke engang lov med kontakt på treninger og det sier seg selv at de fleste lag i 3 divisjon og lavere sliter med å holde på interesse og spillere.

    Fotball er ikke det viktigste, men bare et eksempel på en skadelig virkning av disse tiltakene. At så mange barn forsvinner ut av en sunn aktivitet der mange får en positiv mestringsfølelse er jo en liten katastrofe. Sannsynligvsi svært negativt for folkehelsen på sikt.
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nabogutten. Spennende dager framover. Gutten vår lekte med broren (som går på en annen skole, samme som vår) hans tidligere i uka. Jeg tok de med på sykkeltur..
    screenshot-www.rb.no-2020.09.17-09_42_03.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    (Svar til Bx)
    Ja, hvis det er nyhetsverdien som er viktig. Men hvis trendene er relativt like opp til for en uke siden er det vel lite som tilsier at de er veldig forskjellige akkurat nå? VGs kurver viser et kraftig fall i Norge siste uke (når man vekter over 7 eller 14 dager) og viser det samme fallet i Sverige. Så det er lite som tilsier at trendene er ulike. Ser du kurvene i perioden 27/7 til 13/9 er kurvene for Norge og Sverige forbløffende like:
    1600328747532.png
    Kurvene for Sverige ligger stort sett høyere enn for Norge, men i periodene der de stiger i Norge stiger de også i Sverige. Kurvene for Sverige er mer dramatiske (stiger brattere og faller raskere), sikkert fordi svenskene har testet fler enn i Norge, men så vidt jeg har forstått er testingen i Norge økt kraftig i det siste, noe som sikkert kan forklare hvorfor kurvene for Norge og Sverige har vært mer like fra 1/9.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Som sagt: Jeg tror mørketallene i Sverige er vesentlig større enn i Norge. Det minner litt om slik det var i starten. Da var det mye mer registrert smitte i Norge sammenliknet med Sverige. Ettertiden har vist at det var motsatt.

    Norge lå i verdenstoppen i testing per innbygger i starten. Etter at smitten gikk ned i Norge stagnerte antall tester per dag. Ikke så mye å hente på mye bred testing når man har god oversikt over smitteutbredelsen og den er liten. Men den har vært høy i forhold til antall nye tilfeller hele veien. I land som hadde mye smitte ble det foretatt mye mer testing etterhvert. Uten at det nødvendigvis ga bedre oversikt ... ettersom det var så mange smittebærere ute i samfunnet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ser du kurvene i perioden 27/7 til 13/9 er kurvene for Norge og Sverige forbløffende like:
    At du synes disse kurvene er forbløffende like synes jeg mildt sagt er undelig.

    Til tross for at du har funnet det laveste punktet etter sommeren i sverige - så er kurven for Sverige fortsatt flat.
    Kurven for Norge viser en 8 dobling.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Formen er lik. Der den stiger i Sverige stiger den også i Norge. Den deriverte har samme fortegn (selv om verdien er forskjellig). Når den stiger i Norge stiger den raskere i Sverige. Når den synker i Norge synker den raskere i Sverige. Utviklingen er likevel ganske parallell.
    I det siste har utviklingen i Norge og Sverige vært ganske lik (se Giesecke-sitat lenger ned).

    Grunnen til at jeg startet der jeg gjorde var at før det var utviklingen veldig forskjellig - i Norge var den flat og det fantes nesten ikke smitte, mens i Sverige var den høy. I begynnelsen var også utviklingen ganske lik, men så satte Norge på bremsene (noe Sverige ikke gjorde):
    1600333366197.png

    Nå har Sverige endelig satt på bremsene, og dermed har smitten falt. T.o.m. Giesecke sier at grunnen til at tallene faller i Sverige er restriksjonene og innstrammingene de har innført, noe som jo er det Asbjørn og mange andre har ment:

    "- Det er restriksjonene som har fått smittetrykket ned i Sverige. Samtidig kan det hende at vi har litt mer immune innbyggere enn hva andre land har."

     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva er poenget med å diskutere disse grafene angående smitte? Det er alvorlig sykdom og antall døde som er interessant. Samt de enorme følgene av de overdrevene tiltakene.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Formen er lik. Der den stiger i Sverige stiger den også i Norge. Den deriverte har samme fortegn (selv om verdien er forskjellig). Når den stiger i Norge stiger den raskere i Sverige. Når den synker i Norge synker den raskere i Sverige. Utviklingen er likevel ganske parallell.
    Jeg synes vel man lager litt mange og store konklusjoner ved å zoome inn på noen detaljer. Dette blir jo litt tydeligere hvis man bruker 14 dagers glatting.

    For Norge sin del, så ser man da at vi har hatt jevnt økende kurve siden fellesferien ble avsluttet.
    For Sverige sin del er det relativt flat utvikling. Økningen de siste dagene skyldes nok i stor grad at de tester veldig mye mer enn for 2 uker siden. Jeg kan ikke se noen tegn til økt smitte etter ferien i Sverige.


    Screenshot_2020-09-17 Coronaviruset Status i Norden.png
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Jeg har ikke abonnement på Aftenposten for tiden, så får ikke lest denne nå. Men det ville ikke overraske meg stort om innholdet er at Afrika er lite rammet av Covid.


    Se også her:


    Men de blir vel desto mer rammet av alle koronatiltak og restriksjoner i resten av verden, jf artikkelen over om at ca 150 millioner barn er blitt enda mye fattigere enn før pga dette.

    Dette bare for å forsøke å løfte blikket litt, selv om jeg vel ikke tror interessen her er særlig stor for akkurat det.
    Nei så lenge landskampen pågår så er det nok ikke fare for at disse blir linket en gang til.

    Denne er også interessant.



    Til nå er det gjort avtaler for 5,3 milliarder doser.

    2,7 av disse har blitt kjøpt av industrialiserte land og områder, som USA, Storbritannia, EU, Australia og Hongkong, mens 2,6 milliarder er kjøpt opp av land som India, Bangladesh, Brasil og Mexico.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    For Sverige sin del er det relativt flat utvikling. Økningen de siste dagene skyldes nok i stor grad at de tester veldig mye mer enn for 2 uker siden. Jeg kan ikke se noen tegn til økt smitte etter ferien i Sverige.
    Norge tester og veldig mye mer enn tidligere, forsåvidt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Norge tester og veldig mye mer enn tidligere, forsåvidt.
    Ja, vi tester masse.
    Men med såpass lite smitte og tilnærmet 100% smittesporing, så tror jeg den økte testingen bare øker antall negative tester.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ting tyder vel mer og mer på at dess flere smittede, dess bedre. Ikke akkurat uventet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023


    Hvordan lage en stor bølge av langvarige symptomer og uførhet i befolkningen? Her er en oppskrift i en kontekst med en verdensomspennende viruspandemi:

    Skap stor frykt og beredskap for viruset, og vær ikke villig til å diskutere nyanser. Sørg så for at forskere, leger og medier presenterer alle vedvarende symptomer og funn etter smitte som uttrykk for kroniske senskader. Avfei alle tanker om at faktorer som stress og symptomfortolkning kan spille en rolle som fornærmelser mot pasienten. Skap til slutt en selvoppfyllende profeti om at sykdommen vil vare lenge, gjerne livet ut.

    ...
    En innvending er at forskningen vi viser til, ikke gjelder koronaviruset spesielt. Det er blitt vanlig å se koronaviruset som noe helt eksepsjonelt. Men langvarige symptomer og utmattelsessyndromer etter ulike infeksjoner og påkjenninger er velkjent i medisinen. Det er liten grunn til å tenke at dette viruset er helt unikt i så måte
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Må ikke glemme at å komme med synspunkter mot strategi og nyanser rundt farene og følger av tiltak, medfører allmenn fordømmelse.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Du finner enkelt saker der Tegnell eksplisitt sier at flokkimmunitet ikke er målet i seg selv. Økt immunitet i befolkningen er rimelig nok en konsekvens av at flere gjennomgår et sykdomsforløp, men det er jo ikke det samme som at det er det styrende prinsippet for hvordan man håndterer dette.
    Jepp, jo lengere ut på våren 2020, jo mere sa han det. fokuset ble endret etter resultatene
     
    Sist redigert av en moderator:
    6

    65finger

    Gjest
    Må ikke glemme at å komme med synspunkter mot strategi og nyanser rundt farene og følger av tiltak, medfører allmenn fordømmelse.
    Kjenner du konkret til sykdomsfo

    Nok et eksempel på tøvet og vannviddet som pågår. Praktisering av strengere regler enn FHI anbefaler.
    Godt at vi har deg! så full av kunnskap
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Forsøk på latterliggjøring er fin debatteknikk;) Mener det var noen som snakket om bruk av hersketeknikker her tidligere i tråden.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Hvordan skal man ta ren synsing - gang etter gang - seriøst. Fakta fungerer ikke...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    ...og @hogen, du ser kanskje at dette var respons på latterliggjøring av noen som forsøker å gjøre en god jobb.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Fingern og jeg har kjent hverandre i 13-14 år, så er helt enig med ham; man trenger ikke alltid mene det samme. Det hadde vært gørr kjedelig også 😁
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Det er mange fantasifulle spekulasjoner rund hva dette viruset kan finne på å gjøre med kroppen. Det er vel allikevel lite som tyder på at dette er mer spesielt enn andre luftveisinfeksjoner.
     

    Vedlegg

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ...og @hogen, du ser kanskje at dette var respons på latterliggjøring av noen som forsøker å gjøre en god jobb.
    God jobb? Å være "flinkere" enn reglene tilsier? Det fratar de på institusjon et normalt liv. Gjennomsnittlig levetid på f.eks sykehjem er vel rundt to år. Å ta fra de sosial kontakt med familien de siste årene når det ikke er nødvendig, er ikke en "god jobb", men derimot et overgrep.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Les det som står du. Lettere å diskutere da. Sto ikke at man skulle fylle tribunene. Derimot er det forskjell på 200 og 40000.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Ja, vi tester masse.
    Men med såpass lite smitte og tilnærmet 100% smittesporing, så tror jeg den økte testingen bare øker antall negative tester.
    klabber. tester man i sverige øker antall positive men i norge er flertallet av testene negative. sånn er det helt sikkert
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn