Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    Brøt karanteneplikten

    En mann i 60-årene ble onsdag kveld påtruffet av en politipatrulje i Notodden sentrum. Til tross for at han er ilagt ti dagers karanteneplikt etter en tur til Spania, hadde han valgt å ta bussen til sentrum. Mannen ble pålagt å spassere hjem.

    Vet ganske mye disse politifolkene i patruljebilene.
    Vi hadde en I Trondheim også, han skrøyt på Facebook om hvor faen han gav I corona og karantene. Det viste seg at vennene på Facebook ikke var så gode som han trodde. Politiet ble nedringt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Paragraf 28
    Tilrådingar om embetsutnemningar og andre viktige saker skal målberast i statsrådet av den medlemmen som har det fagområdet dei høyrer til. Ho eller han skal ekspedere sakene i samsvar med avgjerda i statsrådet. Det kan likevel gjerast unntak frå behandling i statsråd for eigentlege militære kommandosaker i den mon kongen fastset.

    Her er en uttalelse ang dette

    Professor Hans Petter Graver ved Institutt for privat rett ved Universitetet i Oslo er kritisk til måten avgjørelsene 12. mars ble tatt på:

    [...]

    Har vært lignende diskusjoner ifm hytteforbudet der konsensus er et slags "tja" i de juridiske muljøene, men jeg har fortsatt deg dithen at også det er en no-brainer basert på ett-eller-annet?
    Det vet professoren forhåpentligvis mer om enn meg, men jeg merker meg at han er professor ved Institutt for privat rett, ikke offentlig rett. Mitt resonnement er helt enkelt at når det allerede eksplisitt er delegert til Helsedirektoratet å bestemme om noe slikt må gjøres er det ikke Kongen i statsråd som skal behandle saken:
    Ved et alvorlig utbrudd av en allmennfarlig smittsom sykdom og når det er avgjørende å få satt tiltak i verk raskt for å motvirke overføring av sykdommen, kan Helsedirektoratet treffe vedtak som nevnt i første ledd for hele landet eller for deler av landet.
    Tiltakene som er listet opp i første ledd er nokså vidtrekkende, med hjemmel for å stenge ned både det ene og andre. Det står ikke noe sted at Regjeringen overtar beslutningsmyndigheten hvis det gjelder hele landet eller på annen måte er "av viktighet". Selvfølgelig er statsråden fortsatt ansvarlig ovenfor Stortinget. Her kunne statsråden eventuelt byttet ut helsedirektøren hvis han var på bærtur, men det er noe annet enn å overta saksbehandlingen. Utnevnelsen av helsedirektør er derimot en sak for Kongen i statsråd.

    Mitt resonnement om hytteforbudet var heller ikke veldig komplisert. Forbudet var ikke begrunnet i smittevern, men i at hyttekommunene hadde underdimensjonert helsetjenesten de er forpliktet å yte til alle som befinner seg i kommunen. Så regjeringen ga dem en måte å slippe unna det ansvaret på, men jeg ser ikke helt hjemmelen for å gjøre nettopp det. Smittevernloven sier ikke noe om sånt. Jeg tror også det ble bestemt før disse unntakslovene med vide fullmakter til regjeringen ble vedtatt.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    No offense, men jeg setter uansett pengene mine på Graver. Det er også ganske sjelden jusakademikere er såpass klare i vurderingen og bruker ord som «åpenbart». Uansett viser resonnementet hans at man ikke uten videre bare kan lese lovtekster isolert sett og derfra finne ut hva som gjelder eller ei. Statsforvaltningsjus er noe mer komplisert enn det.

    Poenget er vel noe i retning av at grunnlovens bestemmelser gjelder uansett hva en annen lov måtte si. Det har neppe noe å si for hva som ble bestemt, men som han er inne på er i siste innstans selve vedtaket ugyldig. Av naturlige årsaker er det uansett vanskelig å gjøre om.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Depsrtementene er regjeringens forlengede arm. Og direktoratene er underlagt departementene. Det er klare kjøreregler og grensedragninger mellom politiske beslutninger og faglige vurderinger. Politikerne kan ta andre beslutninger her enn det departementet tilrår, men hvis det innebærer å overkjøre faglige vurderinger så er det ugreit. Men de beslutningene som tas ifm covid tas av politikerne ... selv om de stort sett beslutter det som anbefales av helsedirektoratet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Etter et par uker ble det som det skal være, i begynnelsen var det neppe det. Nå tas beslutningene formelt i regjeringen selv om valgene i praksis er tatt i byråkratiet.

    Jus er for øvrig også et fag. Det tar fem eller seks år på universitetet. Der tas doktorgrader og finnes professorater. Det ville være noe underlig om Gud og hvermann kunne finne svaret på potensielt komplisere spørsmål med lovens ordlyd som der står i Norges lover som eneste kilde.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Etter et par uker ble det som det skal være, i begynnelsen var det neppe det. Nå tas beslutningene formelt i regjeringen selv om valgene i praksis er tatt i byråkratiet.

    Jus er for øvrig også et fag. Det tar fem eller seks år på universitetet. Der tas doktorgrader og finnes professorater. Det ville være noe underlig om Gud og hvermann kunne finne svaret på potensielt komplisere spørsmål med lovens ordlyd som der står i Norges lover som eneste kilde.
    Jeg er jurist, og har studert dette 6 år på universitetet, og jobbet med det i en 15 år etterpå. Juss er definitivt ikke et enkelt fag;) Det er veldig mange spørsmål det ikke er klare ja/nei svar på. Feks det såkalte hytteforbudet er nok ett av disse, uten at jeg har hatt tid eller ork til å gjøre en egen vurdering av dette. Skulle jeg bare følge magefølelsen tviler jeg på at det var innafor.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ville dette vært anderledes med en annen regjering?
    Ja. Ganske sikkert.
    Og da mener jeg ikke at en annen regjering ville nødvendigvis hatt så mange andre meninger enn vår nåværende. Men rett og slett fordi det er så sinnsykt mye tilfeldigheter som har påvirket hele prosessen og i stor grad avgjort hvordan utfallet endte opp.

    Jeg tror ikke dette ville blitt håndtert spesielt godt uansett hvem som satt i førersetet. Vi får prise oss lykkelige over at vi kan være misfornøyde med at det muligens ble overreagert på et par punkter i starten, og slurva på et par andre punkter. For det har jo gått langt bedre enn hva vi har fortjent.

    Fortsettelsen derimot er mer spennende. For nå vet vi langt mer enn vi gjorde, og har hatt tid til å tenke oss om et par måneder. Så de nye feilene som skjer herfra og utover er nok langt enklere å kritisere.

    Samtidig er det jo veldig lett å kritisere. Man legger jo bare merke til det som ikke går som det burde.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    men du argumenterer fremdeles med at jeg gjør intet galt (vet du det) og norge er et flott land.

    som jeg har sagt, vi har intet å bekymre oss over når gud er god.

    jeg frykter sånne som deg.
    Sånne som meg? De venstrevridde frykter overvåkning og kontroll. BØ! Vi kommer og tar deg.;)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Det vet professoren forhåpentligvis mer om enn meg, men jeg merker meg at han er professor ved Institutt for privat rett, ikke offentlig rett.
    I følge juristen i min familie er Graver _veldig_ god på forvaltningsrett. Underviser i det og har skrevet lærebøker om det.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Har Herr Graver noe alternativ til hvordan man kunne reagert like raskt med den samme fleksibiliteten eller blir dette bare en tåpelig akademisk diskusjon?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Nei, nå er det kun fjellvettregel No. 9 som gjelder.....

    "Spar på kreftene og grav deg ned om nødvendig."
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Har Herr Graver noe alternativ til hvordan man kunne reagert like raskt med den samme fleksibiliteten eller blir dette bare en tåpelig akademisk diskusjon?
    Resultatet ville blitt det samme uansett. Men å samle regjeringen på de tidene? En halvtime til en time kanskje? De møttes uansett hele tiden for å diskutere alt mulig.

    Poenget er uansett om man først har en Grunnlov så gjelder den. Om den ikke gjør det så bør den endres eller kastes i søpla.Hva skal man med den om den ignoreres om det ikke passer å følge den?

    Var forslaget om coronalov gyldig et halvt år også bare en tåpelig akademisk diskusjon? Regjeringens forslag var noe nær innføring av enevelde i Norge. Heldigvis hadde opposisjonen detekterbar puls og skjønt den ned. Men forslaget de ville banke gjennom på rekordtid bar helt vanvittig.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214


    Hvorfor i all verden har vi ikke innført tvungen testing ved landing av fly fra utlandet?

    Frivillig testing fungerer ikke. "Jeg føler meg fin og jeg har da ikke møtt noen som kunne ha smittet meg" <-- av 1000 slike, hvor mange supersmittere har vi? 1-2 stykker?

    Vi må også slå kraftig ned på karantene- og isolasjonsbrytere. Velger du å bryte karanten ved å ta offentlig buss, 25.000 kr i bot, gi gjerne 3 dager i buret også. Kanskje de får banket inn hva de holder på med. Bryter du isolasjon? 15-30 dager i kasjotten.

    Folk flest har skamvett nok til å forholde seg til reglene, men enkelte må holdes kraftig i ørene.

    Norge er så puslete. Frivillig ditt og frivillig datt. Fungerer ikke. Noen må ha trusselen om straff hengendes over seg for å gjøre det rette.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Ikke så lett å kommunisere med kveget, tydeligvis. Problemet ser ut til å først og fremst være folk.


    For den som evt måtte tro at klar tale var det faktiske problemet med folka valg om å ta seg en tur utenlands.


    Onsdag klokka 14 kom statsminister Erna Solberg med den offisielle beskjeden: Hjemmekarantene innføres igjen fra midnatt natt til lørdag ved grensekryssing og hjemkomst fra vårt svenske nabofylke Värmland.

    Samtidig oppfordret statsministeren nordmenn som kan tenke seg «en svipptur for å handle disse dagene» om å holde seg hjemme
    ...

    Mindre enn en time etter statsministerens pressekonferanse var det som en armada norske biler og kunder her. Både her og på norsk side hadde vi ventet på dette. Når det var offisielt bekreftet skjedde det noe fort, sier ICA-sjefen i Töcksfors til Dagbladet etter at butikken har stengt.

    Torsdag og fredag har han fått innkalt alt tilgjengelig hjelpemannskap for å ta unna for norske kunder.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Hvorfor i all verden har vi ikke innført tvungen testing ved landing av fly fra utlandet?
    Det var spørsmål i den retning under pressekonferansen i går. Høie sa at et grunnprinsipp er at helsetjenester skal være frivillige og basert på samtykke. Det kan man, avhengig av hvordan man ser på ting være enig eller uenig i. Det er eksempelvis heller ikke pålagt å følge det norske vaksinasjonsprogrammet. Det er et lite problem så lenge de aller, aller fleste gjør det, men det blir et problem om mange nok lar være.

    Island, som i praksis omtrent kun har ett punkt der folk kommer inn i landet (Keflavik flyplass) har hatt dette lenge med unntakt for folk fra et par-tre land eller hva det nå er. Det har tilsynelatende funket der. Helt til det ikke gjorde det.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Hva skal testing hjelpe når det ikke gir utslag før etter flere dager med inkubasjonstid?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ikke sant. Og da er du borti et annet problem. Folk kommer fra rødt land, tester negativt og gir faen i karantenen.

    Vi må nok bare ta det til oss; badeplasser, parker, køer til Sverige, reiser selv om man vet at man er smittet, gir faen i karantener og skriver det også på facebook, forteller til politiet at de gir faen og må følges hjem. etc etc

    Folk gir faen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    C

    cruiser

    Gjest
    Ja, det beste hadde nok vært titusenvis av døde for så å være ferdig med det før sommeren
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Føringene fra oven har vært at norske kommuner skal være i stand til å teste 1.5% av innbyggerene / uke og så raskt skulle kunne skalere opp til 5% om det kommer større utbrudd. Basert på en sak i Aftenposten i dag er Oslo på ca halvparten av minimum (altså ca 0.75%). Oslo Kommune har planer som innen "kort tid" skal få de opp til minimumskravet på 1.5%. 5% virker det ikke som de har noen forventning om å nå i det hele.

    Ser man på Bærum (127k innbyggere) så ligger de på 1.8% i dag og sier de kan komme opp på 5% innen 3-5 dager om nødvendig.

    Litt kjapp matematikk skulle da tilsi at innen 3-5 dager kan Bærum teste nesten like mange personer i uken som Oslo har planer om å komme seg opp på innen "kort tid". Det er ... interessant.

     
    R

    rr30629

    Gjest
    Har vært nevnt før men fortsatt ganske så fascinerende. En bivirkning av alle tiltakene er at det dør markant færre folk i landet nå enn uten corona, foreløpig så er vi rett og slett i pluss. Begravelsesbyrå får økonomisk støtte for å ikke gå dukken. Nedgangen er på 3,5%, ca. 870 personer.


    Som flere andre begravelsesbyrå i landet, har også de fått statlig støtte for å klare den økonomiske kneika dette har gitt. 31.718 kroner fikk de kompensasjonsstøtte, som var nok til å hindre permitteringer.

    At det har vært nedgang i Norge i antall døde tross korona har blitt lagt merke til i utlandet. Lande forteller at han har fått telefoner fra medieorgan i England og USA som vil vite hvordan dette er mulig.

    – Den ene journalisten sa at dette er helt unikt i verdenssammenheng, sier Lande.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det var spørsmål i den retning under pressekonferansen i går. Høie sa at et grunnprinsipp er at helsetjenester skal være frivillige og basert på samtykke. Det kan man, avhengig av hvordan man ser på ting være enig eller uenig i. Det er eksempelvis heller ikke pålagt å følge det norske vaksinasjonsprogrammet. Det er et lite problem så lenge de aller, aller fleste gjør det, men det blir et problem om mange nok lar være.

    Island, som i praksis omtrent kun har ett punkt der folk kommer inn i landet (Keflavik flyplass) har hatt dette lenge med unntakt for folk fra et par-tre land eller hva det nå er. Det har tilsynelatende funket der. Helt til det ikke gjorde det.
    Grunnprinsipp at helsetjenester skal være frivillige? For et svar. Vi er i en fuckings pandemi og smitten kommer utenlands fra, og folk reiser frivillig ut. Det er minimal kostnad å bli påtvunget en test.

    Han kunne ikke si seg enig i at tvungen prøve er
    bra, for det ville vært en innrømmelse av at han tabbet seg ut med åpningen av grensene og klassifisering av land.

    Smittevern kommer i annen rekke eller tredje rekke. Næringslivsvenner blir prioritert (mens andre næringslivaktører blir kastet ut til ulvene)
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hva skal testing hjelpe når det ikke gir utslag før etter flere dager med inkubasjonstid?
    Testing hjelper. Fakta. Det er slik new Zealand har kontroll. De har 20 personer i isolasjon, alle ankommet fra utlandet. De slapp ikke umerket inn i landet til å spre smitten rundt i samfunnet, slik vi ser i Norge. Vi har hatt en ukentlig dobling av nye smittede i 4 uker nå. Vi er i ferd med å miste kontrollen -> innstramming og nedstengning er på vei om ikke trenden snur nå.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ikke alle er like begeistra.



    – Når pasienter går rett til testing, risikerer vi at pasienter som burde vært undersøkt av lege ikke blir det, og det kan ende med et alvorlig forløp, sier hovedtillitsvalgt for legeforeningen i Stavanger.

    – Flere fastleger er bekymret for at pasienter som er syke og som burde vært undersøkt av lege, nå går rett til testing i stedet. Det kan føre til forsinkelse i diagnostikk og behandling for pasienter som trenger det, sier fastlege og hovedtillitsvalgt i Den norske legeforening i Stavanger, Peter Christersson.

    Fungerende helsesjef i Stavanger kommune, Harald Bjørnestad, forstår fastlegenes bekymring.

    – Å oppsøke fastlege er svært viktig for å utelukke andre sykdommer enn korona. Fastlegen kjenner pasientene best og skal også følge de opp dersom de er smittet. Fastlegenes bekymring er en klok bekymring, som skal tas på alvor.

    – Nå er det veldig mange som lar seg teste med ulikt grunnlag. Jeg er bekymret for alle de som får et negativt prøvesvar, men som kanskje fortsatt er i inkubasjonstiden.

    Inkubasjonstid er tiden det tar fra man blir smittet av en sykdom til man får symptomer på sykdommen. Det er svært få som blir syke med koronaviruset senere enn 8–9 dager etter at de ble utsatt for smitte.

    – Man kan få symptomer etter at man har testet negativt. Da bør man teste seg på nytt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    At det har vært nedgang i Norge i antall døde tross korona har blitt lagt merke til i utlandet. Lande forteller at han har fått telefoner fra medieorgan i England og USA som vil vite hvordan dette er mulig.

    – Den ene journalisten sa at dette er helt unikt i verdenssammenheng, sier Lande.
    Om man da skal følge logikken som råder i disse tider så er den logiske endestasjonen at vi bør praktisere omfattende sosial distansering herfra til evigheten koste hva det koste må på alle fronter. Sparer umiddelbart masse sykdomsrelaterte leveår i den eldre delen av befolkningen da (hele nedgangen i dødsfall i Norge er i gruppen 65+ og det ble forklart med at alt mulig annet av infeksjonssykdommer har fallt kraftig)
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Testing hjelper. Fakta. Det er slik new Zealand har kontroll. De har 20 personer i isolasjon, alle ankommet fra utlandet. De slapp ikke umerket inn i landet til å spre smitten rundt i samfunnet, slik vi ser i Norge. Vi har hatt en ukentlig dobling av nye smittede i 4 uker nå. Vi er i ferd med å miste kontrollen -> innstramming og nedstengning er på vei om ikke trenden snur nå.
    Nei, rett i isolasjon ved ankomst hjelper. Testing sier ingenting (hva hvis du ble smitta på flyet...)
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Om man da skal følge logikken som råder i disse tider så er den logiske endestasjonen at vi bør praktisere omfattende sosial distansering herfra til evigheten koste hva det koste må på alle fronter. Sparer umiddelbart masse sykdomsrelaterte leveår i den eldre delen av befolkningen da (hele nedgangen i dødsfall i Norge er i gruppen 65+ og det ble forklart med at alt mulig annet av infeksjonssykdommer har fallt kraftig)
    Ok, så det betyr ikke så mye da?

    Sosial dist har vi forresten stort sett sluttet med allerede. Utenom gamlingene. Men daue skal vi jo uansett, noen synes sikkert det er greit med en utsettelse.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Ok, så det betyr ikke så mye da?

    Sosial dist har vi forresten stort sett sluttet med allerede. Utenom gamlingene. Men daue skal vi jo uansett, noen synes sikkert det er greit med en utsettelse.
    Nei, men rådende holdning nå er at leveår spart trumfer alt mulig annet. De tallene er en aldri så liten påminnelse for hva som skjer normalt i livet år ut og år inn uten at noen knapt gidder å løfte en finger for å forhindre det eller i det hele tenker over det. Eller for å si det på en annen måte - det reflekterer samfunnets generelle mangel på vilje til å gjøre ett-eller-annet for å forhindre at flere enn høyst nødvendig stryker med.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Fadesen hurtigruten:


    hastverksarbeid uten like, virker det som.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Noen som har vært i karantene her forresten (Asbjørn er vel as we speak om jeg husker riktig). En ting er folk som bevisst gir faen og skryter av det som han smartingen i Trondheim, men jeg kan i utgangspunktet forestille meg at det i praksis kan være litt komplisert å holde seg hjemme i 10-14 dager med mindre man har lagt en solid plan for det på forhånd. Trenger eksempelvis ganske mye mat.

    I mars var det en bekjent av meg som var i karantene (ikke bekreftet smittet men hadde opphold seg i nærheten av noen som var) og vedkommende slet med at det var enormt lang leveringstid på Kolonial.no siden alle da hadde relativt mye angst og de ble nedringt med bestillinger. Aktuell person var også ute for å trene, men la turene til avsidsliggende steder i Oslomarka (kjørte egen bil dit) og gikk veldig sent på kvelden for ikke å møte noen andre.

    Jeg vil i utgangspunktet tippe at et begrenset omfang av karantenebrudd er ganske vanlig og i praksis temmelig vanskelig å kontrollere med mindre noen sladrer. Kompis av meg m/ familie praktiserte karantenen strengt, men det krevde en del hjelp av omgivelsene - fikk noen til å gå på butikkken og sette varene utenfor døra osv.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Finnes det noen oversikt over hvor mange som er pålagt karantene i Norge nå?

    Det er en veldig kjedelig at man kan bli satt i karantene uten å ha gjort noe feil i dag: 10 dagers karantene er tøfft

    250 kunder fra frisørsalong/Cafe satt i karantene i Tronheim

    Flere hundre i Haugesund i karantene fra utested

    Alle som trente på to Sats senter Oslo.

    61 barn fra SFO og barnehage

    Alle barn og ansatt ved denne barnehagen i Trondheim

    24 barn + 7 voksne ved banrehage

    Det er sikkert mange flere eksempler også.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Nordmenn altså. Erna har en hastepressekonferanse der hun sier at grensene blir stengt etter fredag. Hva skjer? Jo, folk valfarter til Sverige for å rekke billig svensk alkohol og kjøtt før grensene blir stengt.

    Jeg lurer på om Erna bør be om refundsjon fra sine kommunikasjonsrådgivere. Folk gjør det stikk motsatte av hva hun ønsker.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Nordmenn altså. Erna har en hastepressekonferanse der hun sier at grensene blir stengt etter fredag. Hva skjer? Jo, folk valfarter til Sverige for å rekke billig svensk alkohol og kjøtt før grensene blir stengt.

    Jeg lurer på om Erna bør be om refundsjon fra sine kommunikasjonsrådgivere. Folk gjør det stikk motsatte av hva hun ønsker.
    Burde hun sagt noe ala "Fordi vi erkjenner at en betydelig del av befolkningen er såpass tette som de faktisk er så ser vi oss nødt til å erklære Sverige rødt m/ karanteneplikt med umiddelbar virkning" eller gjelder kravene om klar tale kun når man skal innrømme feil?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    I karantene kan man i visse tilfeller fremdeles gå på butikken og gå tur i naturen. Ganske så slappe greier.

    Så karantene og testing er langt på vei dødfødte ideer.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Om man da skal følge logikken som råder i disse tider så er den logiske endestasjonen at vi bør praktisere omfattende sosial distansering herfra til evigheten koste hva det koste må på alle fronter. Sparer umiddelbart masse sykdomsrelaterte leveår i den eldre delen av befolkningen da (hele nedgangen i dødsfall i Norge er i gruppen 65+ og det ble forklart med at alt mulig annet av infeksjonssykdommer har fallt kraftig)
    Kanskje man burde tvinge alle til å spise sunt og trene også. Det ville jo spare helt utrolig mange leveår. Inngripende tiltak i den personlige friheten? Ja, men det er ganske inngripende med lockdown (feks å forby folk å jobbe) også:LOL:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    I karantene kan man i visse tilfeller fremdeles gå på butikken og gå tur i naturen. Ganske så slappe greier.

    Så karantene og testing er langt på vei dødfødte ideer.
    Det er ganske stor forskjell på å ta en tur i butikken en gang i uka eller en tur i skauen og det å oppføre seg helt normalt. Kontakthyppighet og -varighet er ganske sentrale komponeneter i hvor mange man evt klarer å smitte. Selv en mild form for karantene reduserer begge faktorene betydelig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn