Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    rr30629

    Gjest
    (min uth

    spesielt i norge…

    det er noe merkverdig når en forutsetter at de som ser deg ikke egentlig bryr seg – om deg.
    Jeg tror det er fordi i norge er overvåkerne humane.

    Ellers så er det vel dessverre slik at man kurerer ikke paranoia ved og overvåke alle andre.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.325
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg så en undersøkelse der det ble rapportert senskader, bl.a. tungpust og utmattethet hos mange paisenter flere måneder etter at man var erklært frisk. Det gjalt folk i alle aldre, også relativt unge personer.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    34 år.....

    Det er fattet vedtak i 737 saker. 151 personer har fått medhold og 586 har fått avslag på søknaden sin. 26 saker er avvist eller henlagt, og 38 saker er fortsatt under arbeid.

    To tredeler av medholdssakene gjelder barn og unge, der de fleste har fått narkolepsi etter vaksinen.



    Bare å stille seg i kø for Sputnik-vaksine
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.511
    Antall liker
    9.270
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er fattet vedtak i 737 saker. 151 personer har fått medhold og 586 har fått avslag på søknaden sin. 26 saker er avvist eller henlagt, og 38 saker er fortsatt under arbeid.

    To tredeler av medholdssakene gjelder barn og unge, der de fleste har fått narkolepsi etter vaksinen.



    Bare å stille seg i kø for Sputnik-vaksine
    Forstår ikke helt hva artikkelen jeg linker til har med noen vaksine å gjøre. Men la gå, hvis tanken er at dette er så farlig at vi må hoppe på en Sputnik vaksine signert Putin så melder jeg pass. Jeg tar heller en vinter i streng isolasjon sammen med musikk, whisky og en biff eller ti i påvente av en vaksine fra et land med ordnung muss sein.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvorfor det? 200 av 1,4 millioner har fått en alvorlig bivirkning av vaksinen, risikoen for å dø av covid er noe høyere?
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Mot ca 30 døde av den influensaen. Du tar vaksine?
    Er det helt utenkelig for deg at vaksineringen av 1,9 millioner var årsak til det lave antallet døde? Selvfølgelig skal jeg vaksineres når det blir mulig akkurat som jeg ble vaksinert mot svineinfluensaen og mot sesonginfluensa hvert eneste år.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Er det helt utenkelig for deg at vaksineringen av 1,9 millioner var årsak til det lave antallet døde? Selvfølgelig skal jeg vaksineres når det blir mulig akkurat som jeg ble vaksinert mot svineinfluensaen og mot sesonginfluensa hvert eneste år.
    2009: "Vi er trygge på anbefalingene om bruken av pandemivaksinen Pandemrix som nå tilbys i Norge. Pandemrix er en god og trygg vaksine"

    2011: "Folkehelseinstituttet ser alvorlig på konklusjonene til CHMP. Vi har stor sympati med dem som er rammet av uventede bivirkninger etter vaksinering med Pandemrix. Med den kunnskap vi har nå vil vi ikke anbefale vaksinen hvis vi kan få tak i en annen vaksine. Men det blir galt å se på dette i ettertid på den måten. Da pandemien var et faktum måtte vi vurdere der og da. Narkolepsi er en ny og uventet bivirkning. Vi kunne ikke vente et års tid med å se på bivirkninger."


     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Personlig jobber jeg heller fra hjemmekontoret et år til enn å ta Putins utestede vaksine. Det kan hende den virker, men det kan også hende at den har bivirkninger vi ikke får vite om før det har gått et år eller to. Pandemrix var testet etter normale prosedyrer, og likevel viste det seg senere at den hadde alvorlige bivirkninger for enkelte. Hele greia med Putin-vaksinen er at de har spionert seg til en vaksinekandidat og bare godkjent den for bruk uten å ha gjennomgått testprogrammet. Da blir man jo først, men det er bra kynisk.

    Men når det finnes en trygg vaksine kommer jeg selvsagt til å ta den. Årlig influensavaksine også.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Personlig jobber jeg heller fra hjemmekontoret et år til enn å ta Putins utestede vaksine. Det kan hende den virker, men det kan også hende at den har bivirkninger vi ikke får vite om før det har gått et år eller to. Pandemrix var testet etter normale prosedyrer, og likevel viste det seg senere at den hadde alvorlige bivirkninger for enkelte. Hele greia med Putin-vaksinen er at de har spionert seg til en vaksinekandidat og bare godkjent den for bruk uten å gjennomgått testprogrammet. Da blir man jo først, men det er bra kynisk.

    Men når det finnes en trygg vaksine kommer jeg selvsagt til å ta den. Årlig influensavaksine også.
    Hvilke premisser skal ligge til grunn for at du tar en vaksine mot korona, og på hvilket tidspunkt ser du for deg at du tar vaksinen?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Først må den finnes. Deretter må den være godkjent av helsemyndighetene på normalt vis. Jeg er ikke i noen spesiell risikogruppe, og tror jeg hadde en mild runde med viruset allerede i mars, så jeg ser ingen grunn til å forhaste meg. Kanskje et år eller to etter at vaksinen først blir tilgjengelig. Deretter følge anbefalt vaksinasjonsprogram, hva det nå enn blir.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.734
    Antall liker
    13.222
    Etter en god ukes tid med pekefinger på unge som er, vel, unge så kan det være verdt å ta en liten fot i bakken på hva som ellers har skjedd i det siste, eller snarere ikke har skjedd:
    - som nevnt har ny smitte kommet til landet fra sydenturer og muligens harryhandel
    - Raymond Johansen m/ entourage har ikke etablert fungerende test- og sporingskapasitet, men har åpenbart tenkt at når det kommer et utbrudd i Oslo så har de en uke til fjorten dager på seg på å stable på bena noe de skulle hatt for lenge siden
    - Det skal først nå etableres testmuligheter ved adkomst på typiske steder det kommer folk fra utlandet. Altså flyplasser

    Det som har skjedd er altså at det først er gjort valg som nesten garantert ville sørge for økt import av smitte. Forsåvidt et greit valg sånn sett, det er ikke så vanskelig å se at Norge neppe kan være stengt på ubestemt tid. I forhold til tidligere guiding er tidspunktet noe merkelig, imidlertid, i utgangspunktet ble utenlandsferie i praksis avlyst ganske tidlig med de første signalene som ble gitt, deretter ble det åpnet for å reise til de fleste europeiske land. Denne beslutningen hadde hyst sannsynlig et betydelig element av utenrikspolitikk i seg.

    Jeg er imidlertid litt overrasket over at apparatet for testing og sporing fremstår som såpass mangelfullt som det nå gjør og det er ikke spesielt lett å se hva som skal være en akseptabel bortforklaring på det. De som skal være ansvarlige for denslags har hatt flere måneder på seg til å få det i stand og gitt strategien som er valgt, signalene som er sendt ut og antagelsene om hva som kunne skje når folk kom tilbake fra ferie er det mer enn underlig at dette ikke er på plass for lenge siden.

    I den grad man skal rette harme noe sted eller lage satire over noe så synes jeg det offentlige Norge og spesielt Oslo Kommune er bedre egnede kandidater enn folk på vestkanten som drikker. Som om det er første gang at mange har samles på privatfester eller andre steder for å drekka. Jeg var eksempelvis på fjellet i sommer og på en av hyttene var vi sikkert 60-70 personer samlet i en matsal i et par timer for å spise felles middag.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    ^ Berettiget kritikk mot det offentlige der, ja. Helt klart. Hvor mange ganger går det an å bli tatt på senga av den samme krisen?

    Men det ene utelukker ikke det andre. Holdningene blant folk er for slappe, og smittespredningen er størst blant de unge voksne. Det er en tendens til at folk blir mer lovlydige og føyelige etterhvert som de blir eldre, og jeg tipper at det gjelder her og. Men det er nok behov for skjerpings over hele linja.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.511
    Antall liker
    9.270
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Etter min mening overser Sebastian det faktum at Covid-19 er en smittsom virussykdom og derfor blir det umulig for meg å sammenligne med f.eks. hvor mange som dør av kreft hvert år. Men dette har vært diskutert tidligere i tråden.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Fordi?

    Tar du Sputnik vaksinen?
    Selvsagt tar jeg ikke noe sputnik vaksine, men den har jo ingenting med svineinfluensavaksinen å gjøre, den var godkjent etter normale forsøk og prosedyrer.

    Det som er tåpelig argument mot vaksine er å peke på lave dødsfall.. som var en følge av at tilstrekkelig antall personer tok den for å oppnå flokkimmunitet. Alle anti-vaccere lever veldig godt på at alle andre tar vaksiner.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.734
    Antall liker
    13.222
    Muligens til Larsons store forargelse var det ikke Erna som, mot råd, insiserte på at Norge burde åpne for reiser til og fra landet. Her kan man se Bjarne Gulvågs argumentsjon for hvorfor det var nødvendig og ønskelig. For øvrig samme mann som i praksis bestemte at Norge mer eller mindre skulle stenge ned i mars.

     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det ser ut som smittekurven peker nedover igjen i Sverige også. Den eksplosive veksten enkelte antyder ser ut til å utebli.
    Hvordan fikk de det til - portforbud, stenge utesteder, stenge barnehager, SFO, sette tusenvis i karantene, avlyse alle arrangementer, kalle tilbake folk fra ferie for å drive smittsporing..?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.719
    Torget vurderinger
    2
    Sveariget, for dem som er interesserte i fakta:


    Skjermbilde 2020-08-12 kl. 10.56.56.png

    Restriksjoner, oppdatert 10. august:


    Lista: Här är restriktionerna som gäller i Sverige
    UPPDATERAD 10 AUGUSTI 2020PUBLICERAD 25 MARS 2020
    Sverige har fått både ris och ros för sitt sätt att bekämpa smittan av coronavirus. I takt med att läget förändras kan det komma fler restriktioner – men det här är de regler och råd som du måste ha koll på.
    RÅDEN TILL ALLMÄNHETEN
    Allmänna råd från en myndighet är skarpa, men inte bindande.
    • Stanna hemma när du är sjuk
    Stanna hemma om du har symtom som snuva, hosta, feber, andningsbesvär, halsont, huvudvärk, muskel- och ledvärk eller illamående. Det gäller även vid milda symtom. Vänta minst två dygn efter att du har blivit frisk innan du går till jobb eller skola.
    • Ha god hygien
    Undvik att röra vid ansiktet eller ögonen. Tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten, och i minst 20 sekunder. Har man inte tillgång till det kan handsprit vara ett alternativ. Hosta och nys i armvecket.
    • Undvik besök hos äldre och sjuka
    Äldre över 70 år och personer med underliggande sjukdom tillhör riskgruppen. Avstå från icke nödvändiga besök på sjukhus. Är du sjuk – avstå helt.
    • Jobba hemifrån – om möjligt
    Arbeta hemifrån om du har möjlighet, så att färre människor rör sig i kollektivtrafiken och på arbetsplatserna.
    • Plugga på distans
    Sedan den 15 juni har gymnasieskolor öppnat igen för lärare och de elever som är i behov av sommarskola. Till höstterminen kommer skolorna att återgå till ordinarie verksamhet. För den som går på högskola, universitet eller annan vuxenutbildning kan viss distansundervisning ske under hösten för att minska smittspridningen.
    • Begränsa sociala kontakter – om du är över 70 år eller annan riskgrupp
    Begränsa dina sociala kontakter om du är 70 år eller äldre eller tillhör en annan riskgrupp. Låt bli att åka buss och tunnelbana, ta hjälp av anhöriga eller grannar för att handla mat och undvik att träffa Frdina barn och barnbarn inomhus. Ta gärna en promenad, men håll avstånd till andra människor.
    • Resor utomlands – det gäller
    Den 29 juli hävdes avrådan från icke nödvändiga resor till Danmark, Norge, Schweiz och Tjeckien.
    UD har tidigare hävt avrådan från icke nödvändiga resor till: Andorra, Belgien, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Kroatien, Monaco, Luxemburg, Polen, Portugal, San Marino, Spanien, Tyskland, Ungern och Vatikanstaten.
    För övriga länder inom EU, EES och Schengenområdet samt Storbritannien förlängs avrådan från icke nödvändiga resor till och med den 12 augusti 2020.
    För resor utanför EU, EES och Schengen gäller UD:s reseavrådan till den 31 augusti.
    • Res inrikes – om du är symptomfri
    Sedan den 13 juni får man resa fritt inom Sverige, med vissa förbehåll. Den som är sjuk ska inte resa alls. Den som uppvisar symptom och planerar att resa ska testa sig för covid-19 om det finns skäl för medicinsk bedömning. Varje person måste ta ansvar för att hålla social distansiering. Trängsel är inte acceptabelt. Undvik därför att resa kollektivt, och om du måste: välj alternativ där det går att boka en sittplats.
    • Träna gärna – men gör det säkert
    Fysisk aktivitet utomhus uppmuntras. Gym, simhallar och idrottshallar kan hålla öppet, men Folkhälsomyndigheten ger råd till ansvariga på hur man kan minska smittspridning. Håll avstånd. Undvik att byta om i allmänna omklädningsrum.
    • Håll avstånd
    Håll avstånd till andra på platser där människor samlas, både inom- och utomhus. Håll avstånd till andra i kollektivtrafiken. Håll avstånd till andra i badhus och gym.
    • Avstå från fester
    Avstå från att delta i större sociala sammanhang som fester, begravningar, dop, kalas och bröllop.
    • Undvik kollektivtrafik och rusningstrafik
    Undvik att resa i rusningstid och avstå från onödiga resor.
    RÅDEN TILL BRANSCHER/ORGANISATIONER
    Verksamheter

    • Möblera om på ett sätt som skapar större ytor och minskar trängsel.
    • Erbjud möjlighet att tvätta händerna eller tillgång till handsprit.
    • Sätta upp informationsblad.
    Kollektivtrafik
    • Upprätthålla trafiken i den omfattning som krävs för att undvika trängsel.
    • Informera passagerare om sätt att minska smittspridning.
    • Begränsa antalet passagerare per fordon.
    Köpcentrum / Handel
    • Begränsa antalet kunder som vistas i lokalen samtidigt.
    • Inför alternativa lösningar till kassaköer. Exempelvis märkningar för avstånd mellan kunder.
    Idrottsverksamheter
    • Se till att närkontakt mellan utövare undviks.
    • Skjut upp matcher och tävlingar.
    • Undvik trängsel genom att exempelvis begränsa antalet åskådare.
    • Hålla aktiviteterna utomhus i den mån det är möjligt.
    • Undvik onödiga resor i samband med idrottsutövandet.
    Arbetsplatser
    • I den mån det är möjligt bör arbetsgivare glesa ut sittplatser.
    • Regelbundet tvätta händerna och hålla avstånd till varandra.
    • Arbeta hemifrån i den mån det går.
    • Undvika onödiga resor i arbete.
    • Anpassa arbetstider för att undvika resor i rusningstrafik.
    • Undvik möten eller håll dem digitalt.
    REGLERNA
    En myndighet ger rekommendationer och råd, medan regeringen kan införa restriktioner.
    • Större evenemang förbjudna
    Den 11 mars förbjöd regeringen sammankomster med mer än 500 personer. Från och med söndag den 29 mars utökas restriktionen till sammankomster med över 50 personer. Förbudet gäller allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Det påverkar exempelvis konserter, festivaler och teatrar. Den som bryter mot förbudet kan straffas med böter eller fängelse.
    • Trängsel på krogen inte tillåtet
    Det får inte bli trängsel på restauranger, kaféer, skolmatsalar, barer och nattklubbar. Varken i köer, vid bardisker eller vid bufféer. Restriktionerna innebär att besökare endast får äta och dricka sittandes vid bord. Hämtmat får dock överlämnas, om det kan göras utan trängsel.
    • Förbjudet att resa in i Sverige
    Sverige har inte stängt gränserna men har inreseförbud från länder utanför EU, EES-området och Schweiz. Det gäller till den 31 augusti. Svenska medborgare omfattas inte av inreseförbudet. EU-kommissionen har uppmanat medlemsstaterna att förlänga det tillfälliga förbudet mot icke nödvändiga resor.
    • Förbjudet att besöka äldreboenden
    Det råder besöksförbud på Sveriges samtliga äldreboenden. Förbudet gäller till den 31 augusti.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Muligens til Larsons store forargelse var det ikke Erna som, mot råd, insiserte på at Norge burde åpne for reiser til og fra landet. Her kan man se Bjarne Gulvågs argumentsjon for hvorfor det var nødvendig og ønskelig. For øvrig samme mann som i praksis bestemte at Norge mer eller mindre skulle stenge ned i mars.

    bak betalingsmur.

    Norske myndigheter har siden mars vært klar og tydelig på at i sommer må du feriere hjemme i Norge. Hva skjer så i juni? Faren over-signalet blåses. Vi kan fritt reise til store deler av utlandet. Fakta var at faren var langt fra over og resultatet fra den fadesen ser vi nå. Norge går fra grønn til rød. Kulturlivet og en rekke arbeidsplasser har blitt lagt på offertavlen. Andre må ta regningen for at noen skulle more seg. Var det noen som så dette da det skjedde? Å jada. Ble det varslet? Å jada. Hva var reaksjonen? Regjeringen sa at de som varslet skulle holde kjeft og ikke påføre andre personer skam. Klassisk ansvarsfraskrivelse.

    Ja, husk at Høie gikk hardt ut mot Korona-skam, så sent som 31. juli. På regjeringens egen nettside skriver Høie " Men skyld og skam har aldri vært til hjelp i kampen mot smittsomme sykdommer – tvert imot. " Makan til kunnskapsløshet (eller løgn). Skam er en grunnleggende følelse som begrenser deg fra å gjøre dumme ting. Når du risikerer livet til dine nære så fortjener du å føle på skam, så kan lære til neste gang (hvis du fortsatt har den sosiale gruppen).

    Det var viktig for Høie å få frem at sydenfarere ikke skulle føle på skam. Hvorfor? Kan ha noe med at folk som står i den ubehagelige følelsen vil spørre seg selv om det var noe de kunne ha gjort anerledes. Og det var det jo. De kunne latt være å høre på dårlige råd fra regjeringen, råd/handlinger som sa at nå var faren over.

    Høie misliker skam og skyld, men Høie er veldig raskt ute med å bruke skam og skyld som virkemiddel når ungdommen nå fester. De burde skamme seg for å ikke ta korona mer alvorlig. Høie og regjeringen snakker med to tunger. Sydenfarere (deres velgergruppe) skal alldeles ikke skamme seg, men se der på den uansvarlige ungdommen der. De er skyldige de i sin uforsiktighet!


    Regjeringen nekter plent å ta sitt ansvar for smitteimporten og smitteøkningen som nå skjer. Erna kommer aldri til å innrømme at hun tok feil. Hun vil aldri innrømme at å åpne opp grensene var en tabbe.



    (Ja, ungdommen skal selvsagt følge smittevernsreglene som alle andre. Dog har jeg en viss forståelse (unnskylder dem ikke) for at dugnadsånden er redusert når andre har sluppet unna)
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.734
    Antall liker
    13.222
    Igjen, det er som anbefalt av Helsedirektoratet. Ikke noe regjeringen har funnet på.

    Jeg vet du er glad i å skylde på regjeringen for alt du synes er galt her i landet, men dette er altså i tråd med anbefalingene de har fått og Helsedirektoratet er enig.

    Det er selvsagt regjeringen som tar den formelle beslutningen, men som det meste annet i denne sakssfæren er den faktiske beslutningen og tilhørende anbefalinger fra hva man skal gjøre og ikke tatt andre steder. Her er hva direktøren for Helsedirektoratet sier:

    Hvorfor var åpningen nødvendig?
    Hvis man kun vurderer smitterisiko isolert sett, er valget enkelt: Da må grensene holdes stengt. Men så enkelt er det ikke, påpeker helsedirektør Bjørn Guldvog overfor Aftenposten.

    Én ting er at stengte grenser kan få helsemessige konsekvenser på lengre sikt. Blant annet vil det kunne gå spesielt hardt ut over enkelte næringer, som igjen vil kunne gå hardt ut over familier og enkeltmennesker.

    Guldvog mener også at en isolasjonsholdning vil føre til at Norge blir sittende med dårligere kort på hånden senere i pandemien. Det som innebærer økt smitterisiko nå, kan bidra til bedre utbruddshåndtering senere, argumenterer han.

    – Etter hvert kan det lønne seg for oss. Vi har interesse av å samarbeide tett, ikke minst med de øvrige europeiske landene. Hvis vi faller ut av samarbeidet på noen områder, er det lett å falle ut på andre områder.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    "Hvis vi faller ut av samarbeidet på noen områder, er det lett å falle ut på andre områder. "

    Den setningen er særdeles avslørende. Vi åpnet grensene fordi vi var redde for hva EU ville gjøre med oss hvis vi sa nei.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.734
    Antall liker
    13.222
    "Hvis vi faller ut av samarbeidet på noen områder, er det lett å falle ut på andre områder. "

    Den setningen er særdeles avslørende. Vi åpnet grensene fordi vi var redde for hva EU ville gjøre med oss hvis vi sa nei.
    Ja, det er jo da eventuelt realitetene (slik som Helsedir ser de). Det er altså ikke, som du har insinuert, et fiffig påfunn Erna & co har fordi de er så dumme og ikke skjønner de mest elementære ting.

    Er det også Ernas feil at Oslo Kommune ikke har funnet det bryet verdt å ha klar smittesporing når folk returnerer fra ferie?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hvem er det som styrer landet, weld? Helsedirektoratet eller regjeringen?

    edit:
    Du kan ellers ta stråmannen din og tenne den på. Jeg har aldri påstått at Erna og co er dumme. Jeg har aldri påstått at Erna ikke forstår elementære ting. Hun forstår de selvsagt. Hun velger å sette de til side fordi andre hensyn er viktigere (som hennes nåværende og fremtidige maktposisjon , og sine velgjørere: kapitalen)
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.734
    Antall liker
    13.222
    Hvem er det som styrer landet, weld? Helsedirektoratet eller regjeringen?
    Synes du de burde gjøre noe annet enn hva landets helseekspertise sier? i så fall på hvilket grunnlag? Dette er jo den samme ekspertisen som valgte å stenge ned Norge i sin tid, det var heller ikke regjeringens beslutning i praksis. De later som det i ettertid, men beslutningen var delegert til Helsedirektoratet.

    For de fleste som evner å se bittelitt lengre enn sin nesetipp så er det åpenbart at Norge, også selv om man begrenser det kun til helseområdet, har andre ting de må ta hensyn til en hvor mange som blir smittet av Covid-19. Helse på kort og lang sikt måles ikke i antall corona-pasienter på toppen av vg.no. Det burde være ganske åpenbart.

    Men jeg skjønner at du mener alt er regjeringen sin feil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.734
    Antall liker
    13.222
    Eller med teskje: Det som fremstilles som en ordning for å tilfredsstille et akutt sug etter billig tobakk, alkohol, flesk og sydenturer har i realiteten en helt annen begrunnelse. Jeg antar det ikke siger inn, men det er i det minste verdt et forsøk.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Og hvis vi venter et par timer så får vi høre hva de har bestemt denne gang. Stiller med toppa lag så dette er nok alvorlige greier.

     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    ja, og helsedirektøren sa det 100 % klart. Du siterte han selv.

    Hvis Norge ikke fulgte hva EU ønsket så kunne kanskje fremtidig samarbeid visne. EU ønsket åpne grenser, så da måtte Norge følge etter.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.734
    Antall liker
    13.222
    Og det er altså Erna & cos feil, som alt annet her i verden?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Og det er altså Erna & cos feil, som alt annet her i verden?
    Hvis vi skal la oss styre fra Brussel, hvorfor har vi en statsminister?


    Vi kan jo stille spørsmålet, hvorfor sier Erna aldri nei til EU eller USA? Er det fordi hun ønsker seg en fin diplomatjobb etterpå? Og stiller hun seg på den norske befolkningen side mot stormaktene så vil hun alldeles ikke få en slik jobb?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.734
    Antall liker
    13.222
    Hvis vi skal la oss styre fra Brussel, hvorfor har vi en statsminister?


    Vi kan jo stille spørsmålet, hvorfor sier Erna aldri nei til EU eller USA? Er det fordi hun ønsker seg en fin diplomatjobb etterpå? Og stiller hun seg på den norske befolkningen side mot stormaktene så vil hun alldeles ikke få en slik jobb?
    Du merker at du sliter litt nå som du må dra inn ting som er fullstendig irrelevante (subsidært ikke kan endres på) for en mening Helsedir har basert på hva som er de faktiske realitetene i Norge akkurat nå? Burde Norge hastemelde seg ut av EØS slik at det ble lettere å holde grensene stengt akkurat nå?

    Det er litt komisk å se hvordan du hele tiden leter etter den minste, mest far-fetched anledning for å mene noe er regjeringens feil hele tiden. Er det i det hele noe i ditt generelle tankesett som ikke forstås langs en borgerlig - rødgrønn akse her i livet?

    Hvordan skal det rødgrønne byrådet i Oslos nær totale mangel på smittesporingsberedskap forstås i en slik kontekst? Uklare signaler fra regjeringen?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Faktiske realiteter i Norge...

    For å sitere ekspertisen.


    "
    (1)Hvis man kun vurderer smitterisiko isolert sett, er valget enkelt: Da må grensene holdes stengt. Men så enkelt er det ikke, påpeker helsedirektør Bjørn Guldvog overfor Aftenposten.

    (2)Én ting er at stengte grenser kan få helsemessige konsekvenser på lengre sikt. Blant annet vil det kunne gå spesielt hardt ut over enkelte næringer, som igjen vil kunne gå hardt ut over familier og enkeltmennesker.

    (3) Guldvog mener også at en isolasjonsholdning vil føre til at Norge blir sittende med dårligere kort på hånden senere i pandemien. Det som innebærer økt smitterisiko nå, kan bidra til bedre utbruddshåndtering senere, argumenterer han.

    (4) – Etter hvert kan det lønne seg for oss. Vi har interesse av å samarbeide tett, ikke minst med de øvrige europeiske landene. Hvis vi faller ut av samarbeidet på noen områder, er det lett å falle ut på andre områder.
    "

    1 - for å slå ned smitten så innrømmer helsedirektør at vi skulle ha fortsatt med pliktig karantene.
    2 - hvilke næringer skal dø, hvilke skal overleve? helsedirektøren sier at reiselivsnæringen skal overleve mens kulturlivet og en rekke andre arbeidsplasser skal kastes på bålet. Reiselivsbransjen viste seg å være omstillingsdyktig med norske turister. Lykke til å få konsertbransjen og -kompetanse opp fra asken igjen.
    3 - Høyere smittetall nå holder kanskje beredskapen på vakt. for et vakkert argument!
    4 - Vi tør ikke å si nei til EUs krav om åpne grenser.


    bling, bling, bling, bling. #4 er grunnen til det hele. alt annet er tomt preik.



    Jeg er ikke imponert over ekspertisen her.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Regjeringen kunne ha sagt:

    Vi ønsker det ikke, men EU krever at vi følger deres system og åpner grensene. Tallet 20 har de plukket ut fra løse luften, fordi de har langt høyere verdier og det fremstår som lavt. Dette er hva vi må jobbe med. Norge ligger på dritbrae 2. Så ikke reis ut og bidra til at vi må stenge ned igjen. Vi gjør dette for å forsatt være vennlig innstilt slik at vi kan ta del av deres smittevernsberedskap

    Hørte vi Erna si dette? Nope. det var grønne og røde soner. Grønt betyr trygt.

    Vi hørte også en regjering som sa at folk må ikke påføre mennesker sydenskam, men to uker senere er i første rekke i å påføre ungdomskam.
    Du må være høyremann for å ikke se hykleriet i sistnevnte.



    Oslo Kommune skulle hatt bedre beredskap. Ingen unnskyldning.
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.068
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Husk også hvem som er sjefen til helsedirektøren.

    Om noen trenger fasit:
    Helseministeren.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn