"Tenk litt over det, så skjønner du det nok" Forstår du hvor nedlatende den setningen virker når den kommer på trykk?
Forøvrig behøver jeg ikke å tenke litt over det for å forstå det. Har forstått det for lenge siden.
Det var ment nedlatende fordi en såpass komatøs holdning til hva masseovervåkning av befolkningen faktisk innebærer ser ut til å i større og større grad være utbredt i befolkningen - alt mulig skal rettferdiggjøres fordi noe blir enklere for politiet tilfelle rottefelle. Staten eller politiet har absolutt ingen ting med hvor jeg velger å oppholde meg og bevege meg å gjøre og det er ingen grunn til at de skal ha noen mulighet til å vite dette med mindre jeg er helt konkret mistenkt i en helt konkret sak, hvorpå de da, etter en rettskjennelse, kan få utlevert denne typen data fra for eksempel min mobilleverandør (Telenor) og selv da får de kun hvilke basestasjoner min mobil har vært tilkoblet, ikke data med meterspresisjon om alle mine bevegelser og hvem jeg har vært i nærheten av hvor lenge.
Ved å gi fra seg slike data nå så stoler man essensielt på at staten i all overskuelig fremtid ikke vil miste dataene, ikke plutselig vedta en lovendring som åpner for annen bruk av de enn hva jeg har samtykket til osv og at de faktisk slettes når de sier det skal slettes.
Mellom annet derfor ble denne Smittestoppappen skutt ned av Datatilsynet og det er sentralt å være klar over at det at vi ikke har digital smittesporing i Norge 100% er det offentlige Norges feil gjennom de valgene de tok som ikke var essensielle for formålet. De har kun seg selv å takke for at de nå må gjøre hele jobben manuelt. De ville, i tillegg til smittesporing, ha data på bevegelsesmønster for å følge med på hvordan ulike tiltak slo ut i praksis. Takket være dette har de nå ingen av delene og må ringe rundt og etter beste evne prøve å spore opp folk manuelt.
Alle gir fra seg data i stor skala. Det er, eller bør i det minste være, et bevisst valg om hva man gir fra seg kontra hva det kan (mis)brukes til og hva man eventuelt får igjen for det. Jeg er villig til å legge igjen transaksjonsata for å kunne betale elektronisk, mobillogger for å kunne ringe osv, men jeg ser ingen grunn til å fortelle staten hvor jeg er til enhver tid for at de skal kunne analysere bevegelsesmønstre i befolkningen.
Smittesporing isolert sett kunne jeg vært med på (selv om kriteriene for min del ville vært nær meningsløse gitt hvor sjelden jeg befinner meg innenfor 2 meter for fremmede i mer enn 15 minutter).