Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I Australia har politiet begynt å banke på dørene til folk som er satt i karantene for å sjekke om de er hjemme. Resultatene har vært såvidt dårlige at de nå er gitt myndighet til å utstede bøter på ca 30.000 kr til de som blir tatt på fersken.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    I Australia har politiet begynt å banke på dørene til folk som er satt i karantene for å sjekke om de er hjemme. Resultatene har vært såvidt dårlige at de nå er gitt myndighet til å utstede bøter på ca 30.000 kr til de som blir tatt på fersken.
    Hvis man får en slik utvikling - hvis du skulle føle deg litt småsyk med luftveisplager - vil du:
    a) tenke ja det er kanskje Corona. Jeg holder meg litt hjemme og ser hvordan dette funker. Skal ivertfall ikke si noe til noen om at jeg er litt uggen.
    b) Be om å bli Coronatestet - hvis du får positiv test blir du ilagt karantene. Så blir det testing av alle andre i familien - og de får karantene. Og med litt forsinkelse mellom familimedlemmene så ender du opp med at hele familien får 3-5 uker i streng karantene.

    Man kan gjerne si vi tester mye i Norge. Vi tester vel ca 4000 om dagen. La oss for enkelthets skyld si at halvparten av dette er ifm med smittesporing og helsepersonell. Da står vi igjen med kanskje 2000 "tilfeldige" tester hver dag (Altså 1 av 2500 i befolkningen). Jeg vil tro tallet er enda mindre.

    Jeg er ikke så veldig bekymret for at vi skal få så stor smittespredning fra slike caser som feks Hurtigruta.
    Men - se feks den bryllupsfesten - om dette hadde vært en selskap med stort sett yngre/friske mennesker - så er det faktisk ikke sikkert at noen hadde oppsøkt lege (Blitt testet) og det skal ikke så veldig mange slike caser til før vi får utbredt smitte i samfunnet - og da hjelper ikke smittesporing lengre. Slik jeg har tolket FHI så har de hatt veldig god kontroll på smitten i Norge - altså at det er veldig få smittet i tillegg til de som blir registrert.

    Sverige hadde forøvrig færre nye smittede enn Norge i går.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes vi overreagerte når vi stengte ned (Ikke skoler, barnehager, idretten ++)
    Jeg synes vi åpnet opp for sent igjen.
    Jeg synes man har kommunisert på en måte, som gjør at en eventuell bølge nummer 2 blir værre mentalt for befolkningen.

    At hurtigruta så til de grader har dummet seg ut synes jeg er mildt sagt overraskende. Dette må jo være en situasjon de har planlagt for også rote det til så til de grader.

    Hvordan Regjeringen håndterer dette synes jeg vel egentlig ikke er så veldig interessant. Her har man 100% smittesporing og de smittede utgjør vel ca 1/5 av siste ukes smittede.

    Ellers er smitten økende, og jeg håper vi ikke blir som en frosk i en kjele med vann som kokes.
    Enig.

    Jeg har forøvrig nettopp vært på Hurtigruta, og synes de har veldig gode rutiner der.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.279
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sverige hadde forøvrig færre nye smittede enn Norge i går.
    Hadde de? De tallene jeg ser er 590 for Sverige i går og 66 for Norge, mens Danmark hadde 207. Det er unektelig en økning fra i sommer, men 590 er vel fortsatt mer enn 66? Med litt glatting for å redusere svenskenes vanlige mandagstopp ser det slik ut:

    1596532436574.png
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Hadde de?
    Vis vedlegget 653825
    Vet ikke hvor VG får de svenske tallene sine fra, men på nettsidene til svenske Folkhälsemyndigheten hadde de 34 tilfeller i går og 37 dagen før det. Tror imidlertid det er en del lag på de nyeste tallene og de økes etter hvert som nye prøver kommer inn - de, som Norge, rapporterer vel tallene etter dato prøven faktisk ble tatt og ikke når den dukker opp, så de offisielle svenske tallene for i går og i forigårs blir sikkert høyere etter hvert.

    Det høyere tallet til VG er muligens totalt nye innrapporterte i går, men som da stammer for flere dager bak i tid når det gjelder faktisk prøvedato.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.279
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sannsynligvis. Jeg vet heller ikke hvor VG tar tallene fra, men Sverige har tydeligvis et større etterslep i rapporteringen enn Norge. Glattet over 7 dager ser det slik ut:

    1596533280993.png

    Kanskje litt bekymringsfullt at den positive trenden i Sverige fra juli nå ser ut til å være brutt etter at folk begynner å komme tilbake på jobb. I beste fall flatt den siste uken.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.472
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Sverige hadde forøvrig færre nye smittede enn Norge i går.
    499 nye er registrert 03.08. på c19.se. Ser det spriker voldsomt på forskjellige statistikker. De 5 foregående dagene hadde de rundt 300 tilfeller daglig. Så de har fortsatt mye mer smitte enn oss.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Kanskje litt bekymringsfullt at den positive trenden i Sverige fra slutten av juli nå ser ut til å være brutt etter at folk begynner å komme tilbake på jobb. I beste fall flatt den siste uken.
    Tegnell sa at det er først og fremst i aldersgruppen 20-29 år de ser en liten økning rundtomkring i Sverige. Han sa at når tallene er såpass lave som nå må man se utviklingen over noe lengre tid før man sier veldig mye om den.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    litt offtopic, men er det noen som vet hva et 2 ukers cruise fra hamburg nordkapp t/r med hurtigruten koster når det er 171 passasjerer og 162 mannskap ombord?

    https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5f2950679a19ca00115523a8?utm_term=df-86-he5a710e:df-86-c9d64cc2
    Nei, men om du i dag bestiller 14-dagers cruise på hurtigruten.de med avreise sommeren juli 2021 til Jan Mayen og Spitsbergen koster det fra 7000 Euro pr person. Det inkluderer, utover selve cruiset, en del utflukter, mat og flyreise til og fra Tyskland og en natt på hotell i Norge før reisen.

    Edit: Ser ut som eksempelvis 14 dager fra Hamburg avreise juni år kostet 6000-9000 Euro / person avhengig av lugarstandard. De som nå blir bedt om å holde seg på lugaren inntil videre får i det minste litt mer valuta for pengene.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.728
    Torget vurderinger
    4
    Coronautbrudd i Nøtterøy: – Spillerne er sjokkerte
    To spillere har testet positivt på corona i håndballklubben Nøtterøy. Hele stallen er satt i hjemmekarantene. 1. divisjonsklubben er satt ut av spill en måned før seriestart

    – De to spillerne er sjokkerte. De kan ikke forstå at de er smittet, sier daglig leder, Roger Meyer, til VG og legger til:

    – Ingen av dem har følt seg syke.

    Men en av spillerne meldte i forrige uke om lette symptomer via klubbens daglige elektroniske meldingssystem. Han testet positivt for covid-19. Så kom ytterligere en positiv test. De to spillerne skal ha vært sammen i en festlig sammenheng.
    Ikke at jeg skal påføre noen coronaskam, men altså; - de er sjokkerte, de har jo ikke følt seg syke, de har vært sammen i festlig sammenheng.
    Etter så mange uker og måneder med info i media om COVID-19 er det faktisk fortsatt mulig for voksne mennesker å fremstille seg selv som fullstendig idiot.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tittet litt på dagens pressekonferanse i dag. Internasjonale medier spurte hva Tegnell trodde var grunnen til at Sverige omtrent var eneste Europeiske land med fallende smitte. Det er jo et interessant spørsmål.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det kan vel ikke være annet enn flokkimmunitet ifølge denne tråden her?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hva var svaret da?
    Tegnell mente flokkimmunitet, Cruiser sitter derimot med fasiten her.

    edit: de uttaler seg selvsagt veldig forksiktig, men feks på spørsmål om smitteøkning når skolen starter igjen, så var de ikke så bekymret for det - fordi denne gruppen hadde mye kontakt i dag. De forvetet heller ikke et nytt stort utbrudd til høsten, men mer lokale utbrudd.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det kan vel ikke være annet enn flokkimmunitet ifølge denne tråden her?
    Tja, fenomenet er uansett ganske interessant. Spesielt siden Sverige hadde temmlig mange bekreftende tilfeller for bare en måneds tid siden og da skulle man normalt forvente at det galopperte videre med mindre det ble iverskatt en rekke tiltak og/eller folk signifikant endret adferd.

    Hva tror du grunnen er?
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF
    C

    cruiser

    Gjest
    Nå har det vel vært ferie og mindre aktivitet også i Sverige, de har også hatt mindre muligheter for utenlandsreiser. I tillegg har de veldig mange av de samme tiltakene og anbefalingene som her, om ikke strengere. Begrensninger på forsamlinger til 50 pers, begrensinger på mennesker i butikker, avstandsoppfordringer, hjemmekontor, hygiene osvosv. Det et ganske åpenbart at veeeldig mange svensker har endret atferd, og at det har effekt også i Sverige. Men, åpenbart så er det en viss immunitet i områder/bydeler som har vært rammet svært hardt, men tegnell er jo helt åpen på at det bare er en liten del av det store bildet. De opprettholder og understreker viktigheten av alle tiltakene og oppfordringen utover høsten.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Nå har det vel vært ferie og mindre aktivitet også i Sverige, de har også hatt mindre muligheter for utenlandsreiser. I tillegg har de veldig mange av de samme tiltakene og anbefalingene som her, om ikke strengere. Begrensninger på forsamlinger til 50 pers, begrensinger på mennesker i butikker, avstandsoppfordringer, hjemmekontor, hygiene osvosv. Det et ganske åpenbart at veeeldig mange svensker har endret atferd, og at det har effekt også i Sverige. Men, åpenbart så er det en viss immunitet i områder/bydeler som har vært rammet svært hardt, men tegnell er jo helt åpen på at det bare er en liten del av det store bildet. De opprettholder og understreker viktigheten av alle tiltakene og oppfordringen utover høsten.
    Men i Sverige faller altså smitten. Og det til dels mye fremtil de siste par dagene i alle fall. Omtrent som eneste land i Europa. Andre steder har utviklingen gått feil vei eller vært horisontal, sistnevnte var den også før Europa begynte en gradvis gjenåpning.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, smitten faller jo alle steder nå som det er ferie..... Eller vent litt, det gjør den jo ikke.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Men smitten har jo sunket i mange land. Man kan like gjerne argumentere med at Sverige ser den samme trenden som andre land, men de ligger bare en måned etter. Den oppblomstringen vi nå ser rundt omkring er vel også lokale utbrudd, akkurat som det svenskene sier man må regne med utover høsten?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Men de fleste andre har også hatt et kraftig fall fra ganske høye smittetall, før det enkelte plasser har blusset opp igjen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Men smitten har jo sunket i mange land. Man kan like gjerne argumentere med at Sverige ser den samme trenden som andre land, men de ligger bare en måned etter. Den oppblomstringen vi nå ser rundt omkring er vel også lokale utbrudd, akkurat som det svenskene sier man må regne med utover høsten?
    Ja, men de fleste andre steder kan man i alle fall forklare det med en realtivt brå og til dels omfattende nedstenging av samfunnet. Det er ikke like lett å se hva som fundamentalt har endret seg i Sverige siden Juni. Da hadde de altså over 1000 nye tilfeller / dag over en lengre periode men like vel så skjer den ingen eskalering, men smitten faller, og det omtrent like raskt som i land som stengte nær fullstendig ned.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Det er jo et poeng, men som Asbjørn har pekt på flere ganger så er det liten forskjell på Sverige og Norge nå. Svenskene følger jo stort sett de samme reglene som vi gjorde da landet ble stengt ned. Man kan jo like gjerne argumentere med at svenskene har skjønt at det man gjorde i resten av Europa hjalp, og dermed har de begynt å oppføre seg på den samme måten. Dermed faller smitten.
    Den smitten vi ser i Norge nå er jo stort sett importert etter åpningen, men svenskene jo stort sett ikke har kunnet reise fordi ingen vil slippe dem inn.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.279
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men i Sverige faller altså smitten. Og det til dels mye fremtil de siste par dagene i alle fall. Omtrent som eneste land i Europa. Andre steder har utviklingen gått feil vei eller vært horisontal, sistnevnte var den også før Europa begynte en gradvis gjenåpning.
    Tingen er at det gjorde den fra toppen en uke etter midtsommar og gjennom hele juli mens svenskene var på sommarstugan, men nå har den begynt å øke igjen. Hvorfor det, da?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tingen er at det gjorde den fra toppen en uke etter midtsommar og gjennom hele juli, mens svenskene var på sommarstugan, men nå øker den igjen. Hvorfor det, da?
    Det er ingen ting som tyder på at smitten øker.

    Når man har såpass utbredt smitte som Sverige har hatt er intensivinnleggelser det mest pålitelige målet på smitte. Antall positive tester har i stor grad med i hvillken grad man treffer de som er syke med testingen.

    Og jeg vet du elsker å si at ting er strengere i Sverige enn i Norge, men det er det altså ikke. Selv om du sier det 100 ganger.

    Og de driver knapt med smittesporing i det hele tatt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.279
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nåja, det er veldig vanskelig å se grafene for Norge og Sverige den siste uken uten å komme til en konklusjon enten om at smitten er flat i begge land eller at den såvidt har begynt å øke igjen i begge land.

    Mht tiltaken: Hvor mange uker har du bodd i Sverige i sommer, da? Jeg kom tilbake derfra på søndag kveld etter å ha vært der siden slutten av juni, og er nå i de foreskrevne ti dagers karantene før jeg kan vise meg offentlig igjen. Det tiltaksregimet jeg opplevde i Västra Götaland i juli var nokså rigid. Det vil forundre meg om jeg ser like mange masker og hansker når jeg kan gå i butikker her igjen.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det er vel såpass få smittede i Sverige at det er vanskelig å argumentere for at flokkimmunitet har en effekt?

    Årsaken til at smitten har en nedgang i Sverige er vel muligens at de hadde forholdsvis høy smitte uten tiltak - med opplever en faktisk nedgang med tiltakene. I Norge har smitten vært liten hele veien grunnet relativt tidlige tiltak - med noen unntak av ivrige chaterturister og somaliere på østkanten - for å ikke nevne rutinesvikt i helsesektoren og nå Hurtigruten (som er ganske impoenerende i seg selv).
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nåja, det er veldig vanskelig å se grafene for Norge og Sverige den siste uken uten å komme til en konklusjon enten om at smitten er flat i begge land eller at den såvidt har begynt å øke igjen i begge land.
    Men hvorfor skal du bare se på den siste uken.

    Her er Sverige:
    Screenshot_2020-08-04 Corona i intensivvården.png

    Og her er Norge;
    Screenshot_2020-08-04 Corona-viruset Slik spres viruset i Norge og verden Kart og statistikk .png

    Hvis du synes det er vanskelig å se at at disse kurvene har utviklet seg ulikt - så er briller nødvendig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Den øverste viser jo de som er innlagt på på intensivavdeling (IVA - eller betyr det noe annet ?) i Sverige, mens den nederste viser antall smittede i Norge.
    Pr. i dag er det 35 innlagt på IVA i Sverige, ingen (SVJV) i Norge.
    Det er 248 innlagt på sykehus i Sverige, 12 i Norge.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Lite testing og smittesporing? man spar jo penger etter nettopp det i Sverige. https://www.svt.se/nyheter/ytterligare-5-9-miljarder-till-utokad-coronatestning

    Man begynte selvsagt for sent, men de innså alvoret også i Sverige.

    I tillegg innrømmet tegnell at de hadde feilet med å beskytte de eldre for en tid tilbake, hvor de da innførte tilsvarende restriksjoner på sykehjem som her.
    I Norge har vi liten smitte - og det er vel grunn til å tro at vi nå ikke har så veldig mange flere smittet enn de som blir registrert.
    Ut i fra hva jeg leser så har vi kapasitetsmessig utfordringer med smittesporing nå med ca 20 nye smittede hver dag.

    I Sverige har de hatt mellom 500 og 1000 nye registrete smittede hver dag - i tillegg har de lang flere smittede som ikke blir registrert. Så trolig har de de siste ukene hatt over 10 000 nye smittede hver dag. Smittesporing er irrelevant i en slik setting.

    Ja man smittesporer - men da for å beskytte eldre/utsatte - ikke for å kontrollere smitten ute i samfunnet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Den øverste viser jo de som er innlagt på på intensivavdeling (IVA - eller betyr det noe annet) i Sverige, mens den nederste viser antall smittede i Norge.
    Pr. i dag er det 35 innlagt på IVA i Sverige, ingen (SVJV) i Norge
    Ja, og det er det som gir best bilde av smitten i de respektive landene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.279
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De har utviklet seg ulikt, men det mest påfallende er jo at de viser helt forskjellige størrelser. Den ene er innleggelser på intensivavdeling, den andre er registrerte smittede. Her har du sammenlignbare kurver:

    1596554213784.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.279
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, og det er det som gir best bilde av smitten i de respektive landene.
    I så fall:
    1596554294276.png

    Men jeg synes også denne er litt relevant, og det er der jeg ser visse problemer med å si at "smitten øker i Norge" uten å samtidig konstatere at "nå øker smitten igjen i Sverige":
    1596554429098.png

    Det er litt mystisk hvordan Sverige kunne ha så mange nye tilfeller i juni uten at intensivinnleggelser og dødsfall skjøt i været et par uker senere, men jeg opplevde ihvertfall at folk begynte å ta smittevern og ulike restriksjoner langt mer seriøst utover i juli. Utendørs kø med behørige avstander og vakt foran alkoholutsalg og apoteker så man jo i Norge i våres, men samme system foran fastfood-restauranter hadde jeg ikke sett før nå i juli. Ikke kommunale vakter med refleksvest og mandat til å passe på at folk holder avstand heller.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette skjønner du egentlig håper jeg virkelig Asbjørn. Må du gjøre deg dum og kverulere på absolutt alt som skrives.

    Hva mener du gir best bilde av den faktiske smitten i Sverige og i Norge..?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Det som gir det beste bildet er når man sammenligner tilsvarende størrelser. Ikke bruke antall innlagte på intensivavdeling for det ene landet og så antall smittede for det andre landet. Man sammenligner usammenlignbare størrelser.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn