Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Neida, det er selvsagt ikke noe galt i å teste men samtidig har FHi vært ute og sagt at med så lite smitte som er i omløp så vil man få en del problemer med falske positive og egentlig ikke bli så veldig mye klokere. På en annen side skjer ikke spesielt større skade enn at et par-tre-fire personer eventuelt skal i karantene som egentlig ikke trenger å være det, men det er jo ikke verdens undergang akkurat. Jeg har i utgangspunktet litt vanskelig for å se at det er så mange som oppsøker lege for å bli testet, men på en annen side har det vært (er?) sommerforkjølesle i omløp med symptomer som i alle fall minner om Covid-19.

    Jeg kan forstå at de er hissige på å teste personale som omgås syke og skrale, samt at det selvsagt er viktig å ikke få smitte inn på helseinstitusjoner generelt og det gir jo mer mening synes jeg.
    Det sies jo at er du forkjølet så skal du sette deg selv i karantene til du er symptomfri + 1 dag. Hvem er interessert i slikt? ...Å droppe ferieturen med den nye bobilen. Er det da ikke bedre å ta en test og få verifisert den negative prøven og så reise på den ferieturen.

    Det meldes også om en del atypiske symtpomforløp. Det kan være at den forkjølelsen du har er nettopp korona. Har du reist kollektiv, vært på strand eller prk, vært ute på byen og generelt truffet folk så har man jo aldri 100 % kontroll.

    Folk har jo begynt å gi blaffen i håndhygiene og sosial distansering, ref sommerforkjølelsesbølgen som finnes.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.735
    Antall liker
    13.222
    Jeg ville i utgangspunktet tro at et element i "gi blaffen" som brer om seg er nettopp å ikke bli testet for ikke å risikere å skulle gå i karantene og få spolert eventuelle planer, men vi får se hvordan det utvikler seg etter hvert.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg ville i utgangspunktet tro at et element i "gi blaffen" som brer om seg er nettopp å ikke bli testet for ikke å risikere å skulle gå i karantene og få spolert eventuelle planer, men vi får se hvordan det utvikler seg etter hvert.
    Ja, jo. Sant nok. Men har du korona og du bare gir faen og smitter andre hvorpå noen andre dør, så er dette noe du må leve med for evig og alltid. For ikke å nevne at det kan svi grasalt på pengepungen.

    Tar du en test så får du svar på 2 dager. negativ prøve og du kan slippe redselen for corona for nå.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For de som tror at Norge blir en "Prozac Nation"... :
    På jobb var det nettopp en meningsmåling om hvor mye folk savnet kontoret. Det gjorde folk generelt ikke. De har fått smak på å jobbe fra hjemmekontor i stedet for å bruke timer på vei til og fra bare for å sitte i kontorlandskap. Kontoret gjenåpner i august, men det kommer nok til å være god plass der i lang tid fremover.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.735
    Antall liker
    13.222
    Ja jeg håper jeg kan jobbe litt hjemmefra på sikt. Det er langt fra optimalt i min virksomhet men funker tålelig bra og er ekstremt praktisk for alle parter innimellom. Vil i såfall være en nyvinning - har aldri hatt hjemmekontor før.

    Om reduksjonen i møter blir permanent vil det alene være vert et par måneders lockdown - det er det vanligste refrenger jeg hører.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hjemmekontor er en uting. Ja, greit nå i krise, og folk synes selvsagt det er bra.

    Men i det lange løp vil det viske ut forskjellen mellom jobb og fritid - produktiviteten vil gå ned(Når det blir vanlig) og stress vil øke.
    Vi har godt av å treffe andre mennesker.

    Var forøvrig ikke klar over hvor mange som ble smittet av at andre hadde tatt på en ost i butikken - men skal være mer forsiktig fremover.
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Hjemmekontor er en uting. Ja, greit nå i krise, og folk synes selvsagt det er bra.

    Men i det lange løp vil det viske ut forskjellen mellom jobb og fritid - produktiviteten vil gå ned(Når det blir vanlig) og stress vil øke.
    Vi har godt av å treffe andre mennesker.

    Var forøvrig ikke klar over hvor mange som ble smittet av at andre hadde tatt på en ost i butikken - men skal være mer forsiktig fremover.
    Hjemmekontor er veldig praktisk og absolutt ikke en uting. Jeg har hatt to dager i uken på hjemmekontor de siste 10 årene. Vil påstå at effektiviteten ikke er spesielt påvirket. Dog viktig å ha god kontorløsning hjemme også.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    tanken på hjemmekontor (aka digital undervisning via zoom) til høsten fyller meg med gru. en ting er å kjøre en forelesning på slikt vis, men å bedrive seminarvirksomhet… nå planlegger de om opplegg, og det ender opp med mikke mus.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.735
    Antall liker
    13.222
    tanken på hjemmekontor (aka digital undervisning via zoom) til høsten fyller meg med gru. en ting er å kjøre en forelesning på slikt vis, men å bedrive seminarvirksomhet… nå planlegger de om opplegg, og det ender opp med mikke mus.
    Har ikke fått med meg noe rundt det - er det noen avklaring på når unviersitetene skal starte opp normal undervisning eller noe som i alle fall minner om det? Fra min tid var det i alle fall ganske jævlig fullt på en del av de store forelsningene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.735
    Antall liker
    13.222
    I Sverige, hvor det i motsetning til Norge om dagen faktisk er en høyst reell mulighet for å bli smittet, så begynner tydeligvis folk å gå lei av tiltak.


    Det er riktig nok bare en rapport fra et område, men det indikerer i det minste en noe lunken vilje til selvregulering i befolkningen over tid selv i områder hvor det åpenbart kan ha en hensikt å ta en del forhåndsregler. Det er heller ikke bare unge folk som lar være å følge oppfordringene. I Norge ser man jo mye av det samme nå om dagen, men her til lands har man heller ikke nødvendigvis følelsen av at det spiller noen rolle på nåværende tidspunkt. I Norge er det i det minste vanskelig å finne noen motivasjon - selv med utelivet i noenlunde full sving, stor demonstrasjon i Oslo for noen uker siden, tett med folk på strender og feriesteder og andre steder så gir det null utslag i tallene for smittede eller innlagte. Men fotball er fortsatt veldig farlig.

    Vi har sett at når smitten først er utbredt så er den tannkremen rimelig vanskelig å få tilbake i tuben, men det gjenstår fortsatt å se hvor lett det er å få befolkningen til å endre adferd om det faktisk skulle bli nødvendig .Ståa i Norge i dag er at det neppe spiller noen rolle hva man faktisk gjør, det er i alle fall vanskelig å se at smittevernstiltakene har noen hensikt siden de blir brutt over en lav sko uten at det gir utslag noen steder og da er jo den mest opplagte konklusjonen at de på nåværende tidspunkt er unødvendige. På en annen side er det baksiden av medajlen for effektive tiltak - jo mer effektive de er eller har vært jo mer unødvendige fortoner de seg. Vet ikke hvordan det er rundtomkring i landet, men på de stedene jeg har vært er det i alle fall tydelig at de langt fleste nå gir et sted nærme fullstendig faen. Og det går forsåvidt greit. Helt til det plutselig eventuelt ikke gjør det.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.711
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Trondheim
    NTNU skal i hvert fall ikke ha ordinære forelesninger i auditorium, men det betyr ikke at det ikke skal være aktivitet på campus. Jeg tror nok R1 og F1 blir rimelige tomme i høst (små fag kan sikkert bruke dem - det er mulig å ha god plass mellom studentene i fag med 50-100 studenter - R1 og F1 har i underkant av 500 plasser.)
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.709
    Torget vurderinger
    96
    dtet
    Hjemmekontor er en uting. Ja, greit nå i krise, og folk synes selvsagt det er bra.

    Men i det lange løp vil det viske ut forskjellen mellom jobb og fritid - produktiviteten vil gå ned(Når det blir vanlig) og stress vil øke.
    Vi har godt av å treffe andre mennesker.

    Var forøvrig ikke klar over hvor mange som ble smittet av at andre hadde tatt på en ost i butikken - men skal være mer forsiktig fremover.
    Faller du død om hvis du må si noe positivt om Norges situasjon under korona?
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.735
    Antall liker
    13.222
    Denne er ganske bra - for de som mener at det er en banalitet at barna ikke kunne trene et par måneder og fortsatt ikke kan spille fotballkamper (det inkluderer forsåvidt meg selv, delvis farget av at min datter som går på fotball liker treningene men ikke er så glad i kampene og neppe kommer til å spille fotball veldig mye lengre). Det er skrevet av en fyr som er aktiv i barne- og ungomdsidretten på Mortensrud i Oslo - et sted hvor det åpenlyst omsettes narkotika i området rundt fotballbanen mens politiet i Oslo gir sånn passe faen i at så skjer til tross for gjentatte henvedendelser fra klubben (har vært skrevet om før uavhengig av Corona for de som eventuelt har fått med seg det)

    Nå er jeg en av de i Norge som driter aller mest i fotball men hvordan man kan mene at det er greit at folk stimer sammen i Oslo sentrum dag etter dag etter dag mens barn og ungdom ikke kan spille fotballkamper eller andre kamper er veldig langt utenfor min fatteevne i alle fall. Hva den smittefaglige vurderingen bak det veid opp mot barn og unges generelle langsiktige helse måtte være er særdeles vanskelig å begripe. Det tviler jeg sterkt på at noen andre enn en eller annen byråkrat i Helsedirektoratet er i stand til å skjønne.


    Da man omsider startet opp med treninger igjen for litt over en måned siden, så man raskt at det var mange barn og unge som ikke kom tilbake på treningsfeltet. Den videre usikkerheten knyttet til når man ville komme i gang med kamper gjorde en allerede krevende situasjon enda verre. For vår del er frafallet på mellom 20 og 30 prosent på ungdomslagene våre. Dette er dramatisk – for dem som faller fra, for oss som klubb og ikke minst vårt nærmiljø.
    ...

    Vi som jobber med barn og unge vet at noen trenger det positive fellesskapet mer enn andre. Ved frafall fra idretten er det særlig to ting jeg frykter: Utenforskap og at veien til negative fellesskap blir kortere. Vi har nok av eksempler på det.

    De fleste av oss som bor her ute eller engasjerer oss for området kjenner til flotte ungdommer som har søkt til negative fellesskap etter at de har falt fra eller sluttet med organisert idrett. I de fleste tilfeller så er det veldig små ting som avgjør om de havner på den ene eller den andre siden. Det gjør det enda mer trist og opprørende.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML
    C

    cruiser

    Gjest
    Nå er vel reglene slik at man skal holde en meters avstand, dette gjelder også på utesteder og andre arenaer. At dette ikke overholdes er vel ikke noe argument for ingen regler? Om noe så burde det tilsi at man må håndheve og legge til rette for bedre distansering.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.735
    Antall liker
    13.222
    Nå er vel reglene slik at man skal holde en meters avstand, dette gjelder også på utesteder og andre arenaer. At dette ikke overholdes er vel ikke noe argument for ingen regler? Om noe så burde det tilsi at man må håndheve og legge til rette for bedre distansering.
    Barn og unge holder ikke en meters avstand uansett. Voksne greier det åpenbart heller ikke. Det er nå åpenbart viktigere at jeg, mann i 40-årene, kan dra på bar med en svært slapp overholdelse av smittevernsreglene enn at barn og unge kan drive organisert idrett. Jeg skjønner veldig godt at folk er sure og at smittevernsreglene i Norge begynner å nærme seg et slags absurd teater. 15.000 kam demonstrere i Oslo sentrum fordi det er så viktig og folk kan sitte som sild i tønne på badestrender i Oslo men kaller man noe et arrangement så er det maks 200 personer samma faen hva det er. Det er altså lov å ha like mange personer innendørs på et serveringssted som det er på et digert fotballstadion med ørten seksjoner og innganger. Det gir virkelig ingen mening. Det er veldig vanskelig å se hvordan badeplassen på Sørenga i Oslo ikke er en forsamling med langt over 200 personer.

    Personlig har det tilnærmet ingen ting å si for meg og min hverdag så sånn sett bryr jeg meg ikke. Men hvordan noen eventuelt skal forklare logikken bak de rådende reglene lurer jeg virkelig på. Jeg har veldig liten tro på at de som bestemmer dette faktisk tror på det selv og det ser man etter hvert på forklaringene som gis. Det er farlig at folk reiser til et annet sted i Norge for å spille kamp men folk oppfordres samtidig aktivt til å reise til hele landet på ferie.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Logikken er å holde 1 meters avstand. Det at noen bryter denne regelen legitimerer ikke at regelen endres.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke fått med meg noe rundt det - er det noen avklaring på når unviersitetene skal starte opp normal undervisning eller noe som i alle fall minner om det? Fra min tid var det i alle fall ganske jævlig fullt på en del av de store forelsningene.
    ingen store forelesninger (som på ex. phil.), slik jeg har forstått. avstandsregler. der det er små fagrupper (som på filosofi) så er det undervisning med plassreservasjoner for å holde antallet nede i forhold til lokalet; de som ikke får plass blir tilbudt videooverføring, visstnok. ingen seminarundervising på ex. phil. i seminarrom - alt via zoom.

    til syvende og sist er det avstand som avgjør.

    jeg blir nesten dårlig når jeg hører på digitalprofetenes forslag til undervisning på mitt eget fag. 30+ på zoom som seminar!
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Barn og unge holder ikke en meters avstand uansett. Voksne greier det åpenbart heller ikke. Det er nå åpenbart viktigere at jeg, mann i 40-årene, kan dra på bar med en svært slapp overholdelse av smittevernsreglene enn at barn og unge kan drive organisert idrett. Jeg skjønner veldig godt at folk er sure og at smittevernsreglene i Norge begynner å nærme seg et slags absurd teater. 15.000 kam demonstrere i Oslo sentrum fordi det er så viktig og folk kan sitte som sild i tønne på badestrender i Oslo men kaller man noe et arrangement så er det maks 200 personer samma faen hva det er. Det er altså lov å ha like mange personer innendørs på et serveringssted som det er på et digert fotballstadion med ørten seksjoner og innganger. Det gir virkelig ingen mening. Det er veldig vanskelig å se hvordan badeplassen på Sørenga i Oslo ikke er en forsamling med langt over 200 personer.

    Personlig har det tilnærmet ingen ting å si for meg og min hverdag så sånn sett bryr jeg meg ikke. Men hvordan noen eventuelt skal forklare logikken bak de rådende reglene lurer jeg virkelig på. Jeg har veldig liten tro på at de som bestemmer dette faktisk tror på det selv og det ser man etter hvert på forklaringene som gis. Det er farlig at folk reiser til et annet sted i Norge for å spille kamp men folk oppfordres samtidig aktivt til å reise til hele landet på ferie.
    Logikken er vel at man ikke ønsker seg store ansamlinger av mennesker i nær kontakt, det er selvsagt mye lettere å regulere organisert aktivitet enn at noen møtes på ei offentlig brygge i egen regi. Fordi folk er idioter og gir faen betyr derimot ikke at man bare skal legge inn alle årene. Tidligere ikveld var det en gjøk i vg som irriterte seg over at andre også skulle ferie på samme destinasjon som han selv og dermed også måtte ta samme ferge. Disse noldusene kan da ikke være standardbærerne for smittevernstrategiene.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    dtet


    Faller du død om hvis du må si noe positivt om Norges situasjon under korona?
    Kan du ikke en sjelden gang prøve å forholde deg litt saklig til noe.

    Hjemmekontor er ikke vel egentlig ikke så veldig knyttet til Corona - var ikke planene at samfunnet skulle åpnes opp igjen da - og da skal vi vel gå på jobb. Jeg har hatt tilbud om hjemmekontoe fra dette begynte i mars, men har valgt å stort sett reise på kontoret. Lettere å jobbe fokusert der, letter å skille jobb og privatliv, også har jeg jo all arkivene, kopimaskinene og litt bedre skjermer/kontor/lys/stol osv.

    Hjemmekontor funker selvsagt bra for mange. Kanskje spesielt de litt pedaniske med voksne barn (er jo en del av de her på sentralen).
    Men for mange vil det bli det blir vanskelig. Hvor mange fagbevegelser støtter hjemmekontor som noe annet enn et tilbud til ansatte.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.270
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og angående hjemmekontor, de som er så heldige at de kan ha det bør da greie å jobbe hjemmefra 3-4 dager i uken i det minste. Dette for å være solidariske med alle de som må fysisk på jobben hver eneste dag. Greier vi å unngå trengsel og overfylte kollektive transportmidler er det til god hjelp for å hindre smittespredning i høst. Jeg har imidlertid god forståelse for at hvis hjemmekontoret består i en stol og et spisebord som gjør at man får vondt i ryggen etter en time eller to ikke er ideelt. Men det må da arbeidsgiver eller ev. den ansatte greie å håndtere. Et skrivebord og en god stol behøver ikke å koste all verden. Jeg har selv isolert og gjort om boden til et hjemmekontor/hobbyrom. Vi snakker om noen få tusenlapper.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.719
    Torget vurderinger
    2
    Bra vi fikk facit, så vi ikke dummer oss ut med hjemmekontor fremover. Må være derfor store amerikanske selskap nå går inn for permanente hjemmekontorordninger. De tracker produktivitet ned til hver minste cent/korteste responstid og har funnet ut at dette var interessant. Og det handler ikke om å spare på kontorleie.

    Global Workplace Analytics mener 58% av amerikanske kontoransatte kan gjøre vesentlige deler av sitt arbeid hjemmefra. "25-35% of the workforce will be working-from-home multiple days a week by the end of 2021,” the firm’s president, Kate Lister, wrote on the company website.

    Facebook fant ut at dette vil de fortsette med - de beholder ordningen "forever".
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.735
    Antall liker
    13.222
    Jeg er i utgangspunktet positiv til en annen split mellom hjemme/kontoret og kan lett se at produktiviteten kan være betydeiig høyere hjemme for mange jobber (samboeren min får eksempelvis gjort nye mer hjemme og har brukt hjemmekontor så nye som mulig også før Corona)

    Men jeg er litt skeptisk til produktivitetsmålinger og annet som er utført i en periode hvor svært mange er livredde for å miste jobben sin.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er nok mange jobbar og oppgåver som like greitt å løyse heimanifrå. Men ikkje alle. Typisk lågtlønte yrke som varehandel, (og helse- og undervisningspersonale) vil nok ha hovuddelen av jobbane sine på ein arbeidsplass som ligg utanfor heimen.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det man også registrerer hos noen av disse fantastiske amerikanske selskapene er at det er en veldig effektiv måte å skyve «plagsomme" medarbeidere ut i kulden på, sjefene/avdelingsledere fortsetter å være på kontoret da de definerer seg selv som key personell mens andre må være hjemme og kun holder kontakten via e-post og tlf. Da er det lett å sile ut hva man skal involvere folk i. Avgjørelser blir tatt av færre folk i det stille bak coronaen.
     
    Sist redigert av en moderator:
    C

    cruiser

    Gjest
    Det man også registrerer hos noen av disse fantastiske amerikanske selskapene er at det er en veldig effektiv måte å skyve «plagsomme" medarbeidere ut i kulden på, sjefene/avdelingsledere fortsetter å være på kontoret da de definerer seg selv som key personell mens andre må være hjemme og kun holder kontakten via e-post og tlf. Da er det lett å sile ut hva man skal involvere folk i. Avgjørelser blir tatt av færre folk i det stille bak coronaen.
    Tull og tøys
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig - var det ikke slått til hardt og tidlig som gjaldt.

    Eller var det - slå til - slå til - slå til - slå til - slå til - slå til - slå til...

    Det var slå til hardt og tidlig for å få det under kontroll, og så håndtere lokale utbrudd med lokale tiltak. Det funker. Om man må stramme inn igjen i en by er ikke det noe bevis på at det var feil eller bortkastet å stoppe viruset i starten. Problemet oppstår når man enten ikke får kontroll på det i starten, eller er så opptatt av å erklære «seier» at man danser seiersdans og åpner opp igjen altfor tidlig. Se Trump, Donald J.

    Hva som har skjedd i Israel vet jeg ikke, men viruset fikk tydeligvis spre seg ganske mye igjen før man tok fatt i det. Politikere med større behov for å posere som seierherrer enn for å justere kart etter terreng?
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.270
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dette kan jo være endel av svaret på smitteoppblomstringen i Israel, Covid-19 trives godt i religiøst selskap. Uansett om det er i overfylte kirker i Florida, katolikker, muslimer eller jøder.
    last ned.jpeg
    last ned (1).jpeg
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Interessant dette:

     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Viruset elsker religiøse fundamentalister. Nesten like mye som det elsker «sterke ledere» av det demagogiske slaget. Make Corona Great Again!!!
     
    • Haha
    Reaksjoner: Bx

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.270
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Viruset elsker religiøse fundamentalister. Nesten like mye som det elsker «sterke ledere» av det demagogiske slaget. Make Corona Great Again!!!
    Og det er gode nyheter, men det som er trist er at de drar mange andre med seg i dragsuget.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn