Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Der er det stor forskjell mellom statsskikken i Sverige vs Norge og Danmark. Svenske embedsmenn har en langt sterkere og friere stilling. Det er nok helt riktig at den norske helsedirektøren aldri kunne opptrådd som Tegnell gjør, tildels med inntrykk av at han styrer både regjering og lovgivere. «Jag har beställd lagstiftning», liksom.

    Vi så en annen side av dette under migrantkrisen for et par år siden. Da kunne Migrationsverket selv bestemme hvilke regler som skulle gjelde, nokså uavhengig av hva opinion og politikere mente. Det førte etter hvert til såpass stor frustrasjon og konflikt at regjeringen til slutt tok over rattet og endret reglene totalt over natten, men da hadde SD allerede fått tidenes åpning til å kanalisere misnøyen. Man skal være forsiktig med å bejuble Tegnells frie stilling som fagmann hvis man ikke også bejubler Migrationsverkets åpen dør-linje.

    Politisk debatt blir også litt som nettavisenes kommentarfelter hvis debattantene i virkeligheten er maktesløse og driver posering for galleriet mens den reelle makten ligger andre steder. Det svenske systemet har noen innebyggede risikoer, det også. Jeg vil ikke bytte. Krig er for viktig til å overlates til generalene.
    Det er vel derfor svankene bla klare rå drive med jernbvne og veiutbygging uten den kranglingen vi ser i Norge.

    Og ref mitt forrige innlegg som slår dette i hjel - det viser bare hvor vanskelig dette er.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.195
    Sverige har jo også fått sin R rundt 1 nå, men det er jo ingen (tror jeg) som påstår at de har «slått ned» smitten?
    Nei, man er avhengig av en god del kreativitet for å forklare nedgangen i Sverige uten å nevne flokkimmunitet.
    Av ren nysgjerrighet - har du sett noen av de daglige svenske pressekonferansene? Tegnell eller hans vikar fremstår ikke som sikre på noesomhelst, de er veldig klare på at dette tar lang tid og de snakker hele tiden om hvor viktig det er at folk holder avstand, følger anbefalingene fra myndighetene og at det skal lite til før ting tipper over selv om de foreløpig har kontroll, altså at intensivkapasiteten ikke er masket ut. De viser ingen tegn til å tro at dette er over etter sommerferien.

    I det hele er det en del sprik mellom hvordan Tegnell fremstilles i overskrifter og hvordan han selv fremstår live. Han er rolig, saklig og behersket men på ingen måte skråsikker.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.505
    Antall liker
    9.242
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi kan jo ta oss tid til å se at Sverige har klatret forbi Nederland og er nå på 9.plass på en liste over de værste landene når det gjelder dødsfall i forhold til folketallet.
    Screenshot_20200510-122402_Chrome.jpg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.838
    Antall liker
    8.810
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sverige har jo også fått sin R rundt 1 nå, men det er jo ingen (tror jeg) som påstår at de har «slått ned» smitten?
    Nei, man er avhengig av en god del kreativitet for å forklare nedgangen i Sverige uten å nevne flokkimmunitet.
    Av ren nysgjerrighet - har du sett noen av de daglige svenske pressekonferansene? Tegnell eller hans vikar fremstår ikke som sikre på noesomhelst, de er veldig klare på at dette tar lang tid og de snakker hele tiden om hvor viktig det er at folk holder avstand, følger anbefalingene fra myndighetene og at det skal lite til før ting tipper over selv om de foreløpig har kontroll, altså at intensivkapasiteten ikke er masket ut. De viser ingen tegn til å tro at dette er over etter sommerferien.

    I det hele er det en del sprik mellom hvordan Tegnell fremstilles i overskrifter og hvordan han selv fremstår live. Han er rolig, saklig og behersket men på ingen måte skråsikker.
    Jeg har vel sett 2-3 i sin helhet og de var ganske like.
    Jeg oppfatter vel Tegnell som talsperson for Folkehelsen der borte - altså at hans uttalelser er standpuntket til Folkehelsen. Alså fagspesialistene i Sverige.

    Jeg oppfatter vel han/folkehelsen at dette går omtrent som forventet. Jeg ser ingen tegn til panikk/usikkerhet eller at dette utvikler seg på en måte som bekymrer de mer enn forventet. Dette er jo ille, men det er vel først i disse dager de passerer en tøff influensasesong.

    Som fagmyndighet er det for meg helt åpenbart at man uttaler seg konservativt og forsiktig. Og med sakens alvor - så er det heller ikke passene med bombasatiske/kontroversielle utsagn. Det er jo tidligere kommentert her i tråden at kurver som tydelig knekker ned omtales som å flate ut osv. Hvis du leser artikkelen som Asbjørn linket til - så sier jo Tegnell helt klart at de har mange moddelleringer på gang og alle peker mot flokkimmunitet i juni. Han sier også at det kan komme til å bli lettelser på tiltakene før sommeren - hvorfor skal han si det om de ikke har klare indikasjoner at dette er på retrett.

    At de forstatt skal vaske hender er jo en selvfølg. Disse små - ikke inngripende tiltakene - kan endre Re på en slik måte at man oppnår flokkimmunitet på 40% snarere enn 60% - 70%. Det er jo en gedigen gevinst - selvsagt skal man plukke slike lavthengende frukter.

    For de som mener dette kun er et Stockholms fenomen - så er trenden på nye intensivinnleggelser i Stockholm nå på vei ned mot 5 om dagen, mens totalen er ca 25 -Altså ca 1/5 i Stockholm - som matcher omtrent folketallet.

    Jeg har tidligere linket til artikler om at estimater på hvor mange som totalt smittet underestimeres med 5-10 ganger under epidemien. Den delen av befolkningen som er under 50 år vil i liten grad får noen plager av dette. Hvis de som i denne gruppen er i risikisonene i tillegg er ekstra forsiktig - så vil man kunne få stor smitte i denne gruppen uten at det resulterer i mye sykehusinneggelser og død.

    Her er intensivinnleggelser i Stockholm - 60% fall den siste måneden. Hvis man greier et slikt fall som dette med oppfordringer fra myndighetene må man jo lure på hva de gjorde når det steg, og hvorfor det stiger i andre land også - det er jo ikke slik at det mangler på oppfordringer.

    Jeg synes det er veldig rart at relativt oppegående mennesker ikke aksepterer flokkimmunitet som forklaring når fagmyndighet sier det og kurven har falt 60% siden toppen.


    Screenshot_2020-05-10 Corona i intensivvården.jpg
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.838
    Antall liker
    8.810
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ellers har jeg ikke fulgt så mye med på hva WHO mener om dette, men det lille jeg har sett så virker det som de lever i sin egen boble helt frikoblet fra virkeligheten.

    En ting er maset om testing - når det er global mangel på testutstyr. Så er det jo disse oppfordringene til å slå ned viruse, men de konsekvensene det har - spesielt for de fattigste landene i verden.

    Og nå kom denne:
    https://www.vg.no/nyheter/utenriks/...doe-av-coronaviruset-i-afrika-det-neste-aaret


    Det må jo være tidenes mest optimistiske anslag.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg synes Sars cov 2 debatten siden mars kan oppsummeres ved å se Debatten på NRK med Fredrik Solvang.

    Det er åpenbart ikke lett å være Erna for tiden:

    I mars hadde lege og forsker fra OUS, Gunhild Alvik Nyborg, et mentalt sammenbrudd på live TV der hun gasset seg selv og hele Norge med skrekkscenarioer som aldri fant sted. Kritikken mot at regjeringen ikke gjorde nok var nådeløs - da de ikke imøtekom forskerens egne issues og frykt. Den stakkars damen burde ha fått hjelp på jobben sin framfor å tømme seg på TV - OUS har flere gode psykiatere å ta av.

    Mette Kalager hadde et tilsvarende sammenbrudd og raserianfall på Debatten denne uken da hun er forbannet på at Erna ikke følger hennes iver etter å bruke barn og andre som forsøkskaniner etter eget godtbefinnende.

    Dette gir forskere et dårlig rykte og debatten blir lite konstruktiv. OUS bør vurdere om de skal sende flere hysteriske kvinner på TV for å si det forsiktig. Da er det bedre om de trener opp sine egne leger på smittevern....

    I tillegg fikk Erna kritikk fra opposisjonen for å være for streng - med mye etterpåklokskap - i sterk kontrast til kritikken i mars.
     
    Sist redigert av en moderator:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.661
    Antall liker
    1.236
    Ja. Spør Raymond Johansen
    Ja, kjerneproblemet i Norge; vi lar sosionomen/statsviter Erna, resepsjonisten Bent eller rørlegger Raymond ta avgjørelsene istedetfor for fagmiljøene (dvs folk med peiling); ref. Debatten torsdag og ref. Tegnell.

    Norge kunne aldri hatt en Tegnell fordi den nødvendige politiske støtten hadde forsvunnet som dugg for solen det øyeblikket Gallup hadde indikert en dipp i partioppslutning; alternativt 2-3 gråteartikler i VG relatert koronadødsfall.

    Håper dommen over Erna blir hard om 2-3 år.
    Det er veldig, veldig bra at det er politkerne som tar avgjørelsene. De må ta helheten med vurderingene, og ikke minst de er valgt av folket. En iskald teknokrat som kun ser på tall og ingenting annet blir farlig.
    Litt om teknokratiet;
    https://snl.no/teknokrati_-_dagligtale
    Bl.a.
    Nødvendig ekspertise forvaltes av noen få, og disse får da en uforholdsmessig stor innflytelse på hvordan samfunnet vil utvikle seg. Et teknokrati får dermed likhetspunkter med et meritokrati, ved at fordelingen av makt i et samfunn gjenspeiler medlemmenes kunnskap og kompetanse.
    Skal din "Det er veldig, veldig bra at det er politkerne som tar avgjørelsene." forstås som en generell betraktning som også gjelder for eksempel Trump og Bolsonaro i tillegg til Erna og andre?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.505
    Antall liker
    9.242
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja. Spør Raymond Johansen
    Ja, kjerneproblemet i Norge; vi lar sosionomen/statsviter Erna, resepsjonisten Bent eller rørlegger Raymond ta avgjørelsene istedetfor for fagmiljøene (dvs folk med peiling); ref. Debatten torsdag og ref. Tegnell.

    Norge kunne aldri hatt en Tegnell fordi den nødvendige politiske støtten hadde forsvunnet som dugg for solen det øyeblikket Gallup hadde indikert en dipp i partioppslutning; alternativt 2-3 gråteartikler i VG relatert koronadødsfall.

    Håper dommen over Erna blir hard om 2-3 år.
    Det er veldig, veldig bra at det er politkerne som tar avgjørelsene. De må ta helheten med vurderingene, og ikke minst de er valgt av folket. En iskald teknokrat som kun ser på tall og ingenting annet blir farlig.
    Litt om teknokratiet;
    https://snl.no/teknokrati_-_dagligtale
    Bl.a.
    Nødvendig ekspertise forvaltes av noen få, og disse får da en uforholdsmessig stor innflytelse på hvordan samfunnet vil utvikle seg. Et teknokrati får dermed likhetspunkter med et meritokrati, ved at fordelingen av makt i et samfunn gjenspeiler medlemmenes kunnskap og kompetanse.
    Skal din "Det er veldig, veldig bra at det er politkerne som tar avgjørelsene." forstås som en generell betraktning som også gjelder for eksempel Trump og Bolsonaro i tillegg til Erna og andre?
    Nei. De leker at de er konger og har ingenting med det demokratiet jeg prøver å beskrive.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    Tenk at det er 3 ganger flere smittede blant innsatte i fengseler i USA, enn totalt i norge.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.661
    Antall liker
    1.236
    Enig.
    Spesielt betraktningen rundt hvor mye og lenge befolkningen vil akseptere restriksjoner. Og hvor harde.
    Og at enkeltmennesker selv vil ta ansvar for sin egen sikkerhet.

    Jeg oppfører meg ikke som en 20 åring og har ingen planer om å gjøre det heller, men jeg ser heller ikke uten videre hvorfor 20 åringer ikke skal kunne ta mer risk enn meg om de ønsker.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.661
    Antall liker
    1.236
    Det er veldig, veldig bra at det er politkerne som tar avgjørelsene. De må ta helheten med vurderingene, og ikke minst de er valgt av folket. En iskald teknokrat som kun ser på tall og ingenting annet blir farlig.
    Litt om teknokratiet;
    https://snl.no/teknokrati_-_dagligtale
    Bl.a.
    Nødvendig ekspertise forvaltes av noen få, og disse får da en uforholdsmessig stor innflytelse på hvordan samfunnet vil utvikle seg. Et teknokrati får dermed likhetspunkter med et meritokrati, ved at fordelingen av makt i et samfunn gjenspeiler medlemmenes kunnskap og kompetanse.
    Skal din "Det er veldig, veldig bra at det er politkerne som tar avgjørelsene." forstås som en generell betraktning som også gjelder for eksempel Trump og Bolsonaro i tillegg til Erna og andre?
    Nei. De leker at de er konger og har ingenting med det demokratiet jeg prøver å beskrive.
    Så det er bare politikerne du godkjenner som aksepteres til å ta besluttninger.
    Ja, ja okei då....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.505
    Antall liker
    9.242
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Enig.
    Spesielt betraktningen rundt hvor mye og lenge befolkningen vil akseptere restriksjoner. Og hvor harde.
    Og at enkeltmennesker selv vil ta ansvar for sin egen sikkerhet.

    Jeg oppfører meg ikke som en 20 åring og har ingen planer om å gjøre det heller, men jeg ser heller ikke uten videre hvorfor 20 åringer ikke skal kunne ta mer risk enn meg om de ønsker.
    Så er det det med å hindre smitte fordi 1/3 av oss er i risikosonen for bli alvorlig syke, eventuelt krepere. Alder, kreft, diabetes, og alt det andre som mange sliter med......
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Enig.
    Spesielt betraktningen rundt hvor mye og lenge befolkningen vil akseptere restriksjoner. Og hvor harde.
    Og at enkeltmennesker selv vil ta ansvar for sin egen sikkerhet.

    Jeg oppfører meg ikke som en 20 åring og har ingen planer om å gjøre det heller, men jeg ser heller ikke uten videre hvorfor 20 åringer ikke skal kunne ta mer risk enn meg om de ønsker.

    Nei, for det er jo ikke slik at en tjueåring som blir smittet ved å ta risiko kan smitte noen andre som er eldre eller ellers har mer risiko eller noe...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Enig.
    Spesielt betraktningen rundt hvor mye og lenge befolkningen vil akseptere restriksjoner. Og hvor harde.
    Og at enkeltmennesker selv vil ta ansvar for sin egen sikkerhet.

    Jeg oppfører meg ikke som en 20 åring og har ingen planer om å gjøre det heller, men jeg ser heller ikke uten videre hvorfor 20 åringer ikke skal kunne ta mer risk enn meg om de ønsker.

    Nei, for det er jo ikke slik at en tjueåring som blir smittet ved å ta risiko kan smitte noen andre som er eldre eller ellers har mer risiko eller noe...
    Tja, ch.

    https://www.aftenposten.no/verden/i/Jo8X7X/nattklubber-i-seoul-stengt-i-frykt-for-ny-smitteboelge?

    Skjermbilde 2020-05-10 kl. 17.39.06.png
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.393
    Antall liker
    724
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    jeg oppfører meg ikke som en 20 åring og har ingen planer om å gjøre det heller, men jeg ser heller ikke uten videre hvorfor 20 åringer ikke skal kunne ta mer risk enn meg om de ønsker.

    hva skal man si ? ikke lett og forstå att virus hos smittebæreren ikke spør om alder
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.661
    Antall liker
    1.236
    Enig.
    Spesielt betraktningen rundt hvor mye og lenge befolkningen vil akseptere restriksjoner. Og hvor harde.
    Og at enkeltmennesker selv vil ta ansvar for sin egen sikkerhet.

    Jeg oppfører meg ikke som en 20 åring og har ingen planer om å gjøre det heller, men jeg ser heller ikke uten videre hvorfor 20 åringer ikke skal kunne ta mer risk enn meg om de ønsker.

    Nei, for det er jo ikke slik at en tjueåring som blir smittet ved å ta risiko kan smitte noen andre som er eldre eller ellers har mer risiko eller noe...
    Tja, ch.
    Får prøve å klargjøre poenget mitt da...

    Realitetssjekk; 20 åringer oppfører med mer risk en 60+ åringer (jeg er 60+, men husker hvordan det var å være 20, og husker resten av gjengen og oppførselen vår den gang da).
    Forutsetning; 20 åringer nå er som 20 åringer før. Covid 19 er mye mindre risk for en 20 åring enn en 60+ åring. Mange 20 åringer vil ikke bry seg så mye om risken for å få Covid 19.

    Hvis nå myndighetene tillater å åpne barer for eksempel, så regner jeg med at 20 åringer vil benytte sjansen for å komme seg på byen uten å tenke for mye på smitte risken.
    Jeg, derimot, vil være svært forsiktig med å ta en tur på bar, og vil i hvert fall styre utenom de med mange 20 åringer. Jeg vil altså ta et selvstendig ansvar for å holde meg smittefri selv om myndighetene sier at det er greit å gå på bar.

    Og jeg vil støtte en slik politikk.

    Jeg mener at vi ikke kan eller vil akseptere å ha så strenge tiltak som vi har hatt til nå i lang tid (til risken er helt vekk), og vil støtte en politikk som tar sikte på å åpne opp for dem som er i lav-risk gruppen og heller ha selektive tiltak for de som trenger det.
    Og jeg tolket Jørgen Randers dithen at de som er i risikogruppen uansett vil tilpasse oppførselen sin for å minimere smitterisk.
    Jeg er enig i den vurderingen (om jeg tolket ham riktig).
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Anbefaler en kikk på Søndagsrevyen fra 19:14:30 for dem som tar lett på Covid-19. Der møter man Tom Rosenvinge, som lå ni dager i koma, i respirator og som anslår at han har fysisk nivå på 30-40% av der han var. Han er nå i LHLs restitueringsprogram.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.195
    men er statistikken dårlig for de unge og spreke?
    Nei. Det er det ikke. Slik er ståa for de intensivinnlagte i Sverige. Av de som er i de lavere aldersgruppene tipper jeg nesten alle har en eller annen ting som plasserer de i en risikosone, men noen få unntak fra det finnes helt sikkert også. I aldersgruppen 40-59 overlever 92% av disse, for 20-39 94%. Nå er det selvsagt mulig å ha være sterkt redusert, men i live, men det er fortsatt ikke særlig mye som tyder på at unge og spreke bør være spesielt redde for dette.

    iva.JPG

    I Norge estimeres at et sted rundt 50.000 har blitt smittet og da må man nesten regne med at en og annen av den noe yngre garde, kanskje endatil uten underliggende kjent helseproblem også blir hardt rammet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.418
    Antall liker
    35.192
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du leser artikkelen som Asbjørn linket til - så sier jo Tegnell helt klart at de har mange moddelleringer på gang og alle peker mot flokkimmunitet i juni.
    I Stockholm.

    Jeg synes det er veldig rart at relativt oppegående mennesker ikke aksepterer flokkimmunitet som forklaring når fagmyndighet sier det og kurven har falt 60% siden toppen.
    Har falt frem til nå, fra april til tidlig i mai, fordi man kanskje når flokkimmunitet i Stockholm i løpet av juni?

    I Norge hadde vi 324 på sykehus, 114 på intensiv og 99 på respirator ved toppen 1 april. Nå er det hhv 59, 22 og 16. Det er en nedgang på 81 % i intensivpasienter siden toppen. Hvis 60 % nedgang i Sverige bare skyldes flokkimmunitet, hvorfor må ikke en 81 % nedgang i Norge skyldes det samme?

    Jeg kom forresten nettopp tilbake fra min svenske kommune etter en dagstur for nødvendig tilsyn og vedlikehold. Status der nå er 14 registrerte tilfeller og ingen døde på 12000 innbyggere. Min norske kommune har 18000 innbyggere, 25 tilfeller og ingen døde. Hva tilsier at svenskene er nærmere denne flokkimmuniteten enn hva vi er, hvis vi ser bort fra somaliske storfamilier i Rinkeby?
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.558
    Antall liker
    10.111
    Anbefaler en kikk på Søndagsrevyen fra 19:14:30 for dem som tar lett på Covid-19. Der møter man Tom Rosenvinge, som lå ni dager i koma, i respirator og som anslår at han har fysisk nivå på 30-40% av der han var. Han er nå i LHLs restitueringsprogram.
    Unormalt enkelttilfelle. For dem som rammes er det ikke hyggelig.

    Noen får faktisk kreft også, og hvert år dør over 10 000 av dette i Norge. Vi burde jo gå bananas.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.838
    Antall liker
    8.810
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis du leser artikkelen som Asbjørn linket til - så sier jo Tegnell helt klart at de har mange moddelleringer på gang og alle peker mot flokkimmunitet i juni.
    I Stockholm.

    Jeg synes det er veldig rart at relativt oppegående mennesker ikke aksepterer flokkimmunitet som forklaring når fagmyndighet sier det og kurven har falt 60% siden toppen.
    Har falt frem til nå, fra april til tidlig i mai, fordi man kanskje når flokkimmunitet i Stockholm i løpet av juni?

    I Norge hadde vi 324 på sykehus, 114 på intensiv og 99 på respirator ved toppen 1 april. Nå er det hhv 59, 22 og 16. Det er en nedgang på 81 % i intensivpasienter siden toppen. Hvis 60 % nedgang i Sverige bare skyldes flokkimmunitet, hvorfor må ikke en 81 % nedgang i Norge skyldes det samme?

    Jeg kom forresten nettopp tilbake fra min svenske kommune etter en dagstur for nødvendig tilsyn og vedlikehold. Status der nå er 14 registrerte tilfeller og ingen døde på 12000 innbyggere. Min norske kommune har 18000 innbyggere, 25 tilfeller og ingen døde. Hva tilsier at svenskene er nærmere denne flokkimmuniteten enn hva vi er, hvis vi ser bort fra somaliske storfamilier i Rinkeby?
    Er du seriøs nå Asbjørn?
    Det er jo ingen ting som er stengt i Sverige. I Norge er jo det meste stengt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.418
    Antall liker
    35.192
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg er dønn seriøs, og vil gjerne at du svarer på de spørsmålene.

    Som sagt, jeg kom nettopp tilbake fra Sverige i kveld, snakket med naboene over hagegjerdet tidligere i dag. Deres ene sønn har nettopp mistet jobben som kokk fordi restauranten er stengt. Reke- og krepsfiskerne på Västkusten sliter fordi de ikke får solgt reker og sjøkreps til stengte restauranter. Mange butikker er stengt, og i de som er åpne er det antibac og streker på gulvet som markerer to meters avstand. Det lokale gymmet er forsåvidt åpent, men det er nesten ingen kunder. Idag var naboen mutters alene der. Arbeidsledigheten i området nærmer seg nå 50 %. Deres andre sønn er sjøkaptein i cruisefart, og rakk såvidt å gå av turnus før skipet ble liggende og duppe.

    Ditt bilde av at «ingen ting er stengt i Sverige» er loddrett feil. Det jeg så og hørte i dag er i praksis likt det jeg ser i Norge med hensyn til restriksjoner og adferd, men med en langt kraftigere økonomisk nedtur.

    Så hvorfor skyldes 60 % nedgang i Sverige flokkimmunitet som kanskje inntreffer i juni, mens 80 % nedgang i Norge i samme tidsrom ikke gjør det?
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.838
    Antall liker
    8.810
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Som sagt, jeg kom nettopp tilbake fra Sverige i kveld, snakket med naboene over hagegjerdet tidligere i dag. Deres ene sønn har nettopp mistet jobben som kokk fordi restauranten er stengt. Reke- og krepsfiskerne på Västkusten sliter fordi de ikke får solgt reker og sjøkreps til stengte restauranter. Mange butikker er stengt, og i de som er åpne er det antibac og streker på gulvet som markerer to meters avstand. Det lokale gymmet er forsåvidt åpent, men det er nesten ingen kunder. Idag var naboen mutters alene der. Arbeidsledigheten i området nærmer seg nå 50 %. Deres andre sønn er sjøkaptein i cruisefart, og rakk såvidt å gå av turnus før skipet ble liggende og duppe.

    Ditt bilde av at «ingen ting er stengt i Sverige» er loddrett feil. Det jeg så og hørte i dag er i praksis likt det jeg ser i Norge med hensyn til restriksjoner og adferd, men med en langt kraftigere økonomisk nedtur.

    Så hvorfor skyldes 60 % nedgang i Sverige flokkimmunitet som kanskje inntreffer i juni, mens 80 % nedgang i Norge i samme tidsrom ikke gjør det?
    Kan du først liste opp hva som er forbudt i Sverige og avklare om du mener svenske fagmyndighete tar feil eller ikke.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.516
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    1
    Som sagt, jeg kom nettopp tilbake fra Sverige i kveld, snakket med naboene over hagegjerdet tidligere i dag. Deres ene sønn har nettopp mistet jobben som kokk fordi restauranten er stengt. Reke- og krepsfiskerne på Västkusten sliter fordi de ikke får solgt reker og sjøkreps til stengte restauranter. Mange butikker er stengt, og i de som er åpne er det antibac og streker på gulvet som markerer to meters avstand. Det lokale gymmet er forsåvidt åpent, men det er nesten ingen kunder. Idag var naboen mutters alene der. Arbeidsledigheten i området nærmer seg nå 50 %. Deres andre sønn er sjøkaptein i cruisefart, og rakk såvidt å gå av turnus før skipet ble liggende og duppe.

    Ditt bilde av at «ingen ting er stengt i Sverige» er loddrett feil. Det jeg så og hørte i dag er i praksis likt det jeg ser i Norge med hensyn til restriksjoner og adferd, men med en langt kraftigere økonomisk nedtur.

    Så hvorfor skyldes 60 % nedgang i Sverige flokkimmunitet som kanskje inntreffer i juni, mens 80 % nedgang i Norge i samme tidsrom ikke gjør det?
    Kan du først liste opp hva som er forbudt i Sverige og avklare om du mener svenske fagmyndighete tar feil eller ikke.
    I praksis er det vel ikkje kva som er forbode eller ikkje som har innverknad? Svenskane høyrer etter når dei får beskjed om å vera forsiktige og ha sosial distansering medan nordmenn lyt ha eit klart forbod før noko skjer. Mykje det same med danskane tenkjer eg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.418
    Antall liker
    35.192
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan du først liste opp hva som er forbudt i Sverige og avklare om du mener svenske fagmyndighete tar feil eller ikke.
    Om Terje-A skriver, det er denne som gjelder: https://www.folkhalsomyndigheten.se...-allmanna-rad-om-allas-ansvar-covid-19-tf.pdf
    Mye fornuftig der.
    Personligt ansvar
    Allmänna råd
    Var och en i Sverige har ett ansvar att förhindra spridning av covid-19. För att
    begränsa smittspridning bör alla
    1. vara noggranna med sin handhygien och ofta tvätta händerna med tvål och
    vatten i minst 20 sekunder,
    2. hålla avstånd till varandra inom- och utomhus på platser där människor
    samlas, som t.ex. butiker, köpcentrum, museer, bibliotek, servicekontor
    och väntrum,
    3. hålla avstånd till varandra i kollektivtrafiken och i andra allmänna färdmedel,
    4. avstå från att delta i större sociala sammanhang som fester, begravningar,
    dop, kalas och bröllop,
    5. på idrottsplatser, badhus, gym och i andra träningslokaler hålla avstånd till
    varandra och undvika att byta om i allmänna omklädningsrum,
    6. undvika att resa i rusningstid, och
    7. avstå från onödiga resor.
    Arbetsplatser
    Allmänna råd
    För att undvika spridning av covid-19 bör arbetsgivare se till att personal, om
    det är möjligt
    1. håller avstånd till varandra,
    2. regelbundet kan tvätta sina händer med tvål och vatten eller annars använda
    handsprit,
    3. arbetar hemifrån,
    4. undviker onödiga resor i arbetet, och
    5. kan anpassa sina arbetstider för att undvika att resa i rusningstid.
    Kollektivtrafik och allmänna färdmedel
    Allmänna råd
    För att undvika spridning av covid-19 inom kollektivtrafiken och allmänna
    färdmedel bör verksamheterna
    1. se till att trafiken kan köras i den omfattning som behövs för att minska risken för trängsel,
    2. begränsa antalet passagerare per fordon, och
    3. informera sina passagerare om hur de kan minska risken för smittspridning.

    Handel
    Allmänna råd
    För att undvika spridning av covid-19 inom handeln bör köpcentrum, affärer,
    varuhus, butiker och liknande verksamheter
    1. begränsa antalet kunder som vistas i en lokal samtidigt, och
    2. ta fram alternativa lösningar till kassaköer eller anvisa hur långt kunderna
    bör stå mellan varandra.
    gjør svenskene det, og det er disse adferdssendringene som har størst effekt. Smittevern og sosial distansering.

    Hvorfor skyldes 60 % nedgang i Sverige i tidsrommet fra disse reglene ble innført 1 april til nå i mai en flokkimmunitet som kanskje inntreffer i juni, mens 80 % nedgang i Norge i samme tidsrom ikke gjør det?
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.195
    Kan du først liste opp hva som er forbudt i Sverige og avklare om du mener svenske fagmyndighete tar feil eller ikke.
    jeg tror du sterkt undervurderer hvor mye sosial distansering det faktisk er i Stockholm og Sverige generelt. Grafene Fela viste indikerte ikke noen mobilitetsforskjell fra Stockholm kontra byer som mer eller mindre er i full lockdown. Mine svenske kollegaer har hatt hjemmekontor siden midten av mars, de er maks 50% på kontroet samtidig. Det er strekt frarådet å reise innenlands om det ikke er nødvendig. Arbeisledigheten stiger raskt i Sverige også.

    Sverige har også gjort det som FHI mener har stor effekt. Som å isolere folk som er smittet og ha fokus på hygiene. De har i mindre grad gjort ting som mens å ha betydelig mindre effekt, som å stenge skoler for eksempel. Om du anvender din logikk på Norge så må vi også ha flokkimmunitet siden alle piler peker nedover til tross for ingen nye restriksjoner de siste to månedene og nå har endatil en del ting blitt sluppet opp (barnehage, småskole) men like fullt fortsetter pilene nedover. Det er neppe fordi vi har blitt flokkimmune.
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    ^ Forskjellen på Norge og Sverige i tiltak er ganske liten nå, og på noen områder er faktisk mer stengt nå i Sverige enn i Norge. Feks videregående skoler.
    Det som er strengere i Norge nå enn i Sverige er i hovedsak 1) husstandsmedlemmer til smittede er i karantene (et høyst fornuftig tiltak da risikoen for at disse er smittet er stor) og 2)stengte grenser/karantene for folk som kommer hjem fra utenlandet (høyst fornuftig her pga de fleste land har mer smitte enn oss, liten vits i i Sverige).


    Og vi skal åpne opp mer framover, Sverige har meg bekjent ingen slike planer.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.838
    Antall liker
    8.810
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kan du først liste opp hva som er forbudt i Sverige og avklare om du mener svenske fagmyndighete tar feil eller ikke.
    jeg tror du sterkt undervurderer hvor mye sosial distansering det faktisk er i Stockholm og Sverige generelt. Grafene Fela viste indikerte ikke noen mobilitetsforskjell fra Stockholm kontra byer som mer eller mindre er i full lockdown. Mine svenske kollegaer har hatt hjemmekontor siden midten av mars, de er maks 50% på kontroet samtidig. Det er strekt frarådet å reise innenlands om det ikke er nødvendig. Arbeisledigheten stiger raskt i Sverige også.

    Sverige har også gjort det som FHI mener har stor effekt. Som å isolere folk som er smittet og ha fokus på hygiene. De har i mindre grad gjort ting som mens å ha betydelig mindre effekt, som å stenge skoler for eksempel. Om du anvender din logikk på Norge så må vi også ha flokkimmunitet siden alle piler peker nedover til tross for ingen nye restriksjoner de siste to månedene og nå har endatil en del ting blitt sluppet opp (barnehage, småskole) men like fullt fortsetter pilene nedover. Det er neppe fordi vi har blitt flokkimmune.
    Nå er det fortsatt ikke jeg som gjør disse vurderingene, jeg leser bare hva svenske fagmyndigheter sier. Det er fortsatt litt merkelig at man sitter hjemme med knapt noe datatilgang og overstyrer fagmyndighet i Sverige. Det er jo i prinsippet det samme som å si at "Nei tror ikke det er 50 000 smittet i Norge som FHI anslår - tror det bare er 5000 jeg".

    Ellers er det ingen forbud på den listen så vidt jeg kunne se, men mange oppfordringer.

    Litt artig at du trekker frem sosial distansering - hvorfor tror du smitten skal øke i Norge når vi nå åpner opp? Du har jo skrevet flere ganger at myndighetene selvsagt vet at deteem å vi gjennom. Norskl FHI har selvsgat snakket tett med svensk FHI. Hvis man tror en oppfordring til om vaske hendene og ha litt ekstra plass rundt seg gir en R på langt under 1 - hvorfor mener du da at smitten kommer itl å voske i NRoge. Vi har jo ingen problememr med å leve med restriksjonene til svenskene i lang tid - og siden R der er langt under 1 - så kan man jo fkatisk slippe opp en del mer også.

    Dette gjelder jo alle land som nå åpner opp igjen - de vil jo ha slike føringer - tror du virkelig at det har løst krisen globalt..? Eller er det bare i Sverige at oppfordringer funker.

    Jeg skjønner jo at en del av dommedagsprofetene ønsker at dette skal være den store straffen for alt galt vi har gjort, men er det veldig radikalt å tenke at Corona kanskje ikke er så farlig som man har trodd, og at det er en mye lavere andel som blir syke enn man har trodd.

    Jeg har tidligere gjort folk oppmersom på at disse epidemikurvene med R=1,3 faktisk går veldig fort og at epidemien er over på 6-8 uker. Det passer i grunn veldig godt på Stockholmskurven.


    Men, dette får vi jo svar på om 2-3 uker.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.838
    Antall liker
    8.810
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    ^ Forskjellen på Norge og Sverige i tiltak er ganske liten nå, og på noen områder er faktisk mer stengt nå i Sverige enn i Norge. Feks videregående skoler.
    Det som er strengere i Norge nå enn i Sverige er i hovedsak 1) husstandsmedlemmer til smittede er i karantene (et høyst fornuftig tiltak da risikoen for at disse er smittet er stor) og 2)stengte grenser/karantene for folk som kommer hjem fra utenlandet (høyst fornuftig her pga de fleste land har mer smitte enn oss, liten vits i i Sverige).


    Og vi skal åpne opp mer framover, Sverige har meg bekjent ingen slike planer.
    Hvis det er mer strengt i Sverige enn i Norge -her har jo videregående vært stengt i over 2 måneder. Hva har svenskene gjort her som er enda strengere..?

    Også er det jo slik i Norge at i perioden Asbjørn viser til, så har:
    Barnehager vært stengt
    Barneskolen har vært stengt
    Ungdomssksoler har vært stengt
    Videregående og universiter har vært stengt.
    Utesteder har vært stengt
    Treningssenter har vært stengt
    Det har vært fornbudt med alle former for idrett
    Det har vært "forbudt" at barn leker med andre enn 1 eller 2 andre venner i 8 uker.
    All idrett og trening er forbudt.


    Så når vi åpner opp alt etter planene - så har vi 16 juni fortsatt strengere tiltak enn svenskene.
    Rekk opp hånden alle som tror at R er langt under 1 som den er i Sverige.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.418
    Antall liker
    35.192
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det vil vise seg, men er det ikke en mer naturlig forklaring at de svenske restriksjonene siden 1 april har vært tilstrekkelige til å redusere intensivinnleggelser med 60 %, mens de enda litt mer inngripende norske restriksjonene har redusert dem med 80 %, og at mulig flokkimmunitet i juni for Stockholms del ikke har noe å gjøre med utviklingen i april-mai i noe av landene?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.165
    Antall liker
    804
    Ja. Spør Raymond Johansen
    Ja, kjerneproblemet i Norge; vi lar sosionomen/statsviter Erna, resepsjonisten Bent eller rørlegger Raymond ta avgjørelsene istedetfor for fagmiljøene (dvs folk med peiling); ref. Debatten torsdag og ref. Tegnell.

    Norge kunne aldri hatt en Tegnell fordi den nødvendige politiske støtten hadde forsvunnet som dugg for solen det øyeblikket Gallup hadde indikert en dipp i partioppslutning; alternativt 2-3 gråteartikler i VG relatert koronadødsfall.

    Håper dommen over Erna blir hard om 2-3 år.
    Det er veldig, veldig bra at det er politkerne som tar avgjørelsene. De må ta helheten med vurderingene, og ikke minst de er valgt av folket. En iskald teknokrat som kun ser på tall og ingenting annet blir farlig.
    Litt om teknokratiet;
    https://snl.no/teknokrati_-_dagligtale
    Bl.a.
    Nødvendig ekspertise forvaltes av noen få, og disse får da en uforholdsmessig stor innflytelse på hvordan samfunnet vil utvikle seg. Et teknokrati får dermed likhetspunkter med et meritokrati, ved at fordelingen av makt i et samfunn gjenspeiler medlemmenes kunnskap og kompetanse.
    Helt uenig i situasjoner som dette. Erna har på egenhånd nettopp brent av 400+ milliarder på ingenting. Dessverre er Camilla Stoltenberg helt tydelig under munnkurv fra Erna, men det klokeste Erna hadde gjort er å stilt seg 100% bak Stoltenberg/FHI når dette oppstod i mars.

    NRK Debatten er et prydeksempel på politikere som undergraver egne fagmiljø etter eget forgodtbefinnende. Dette fører videre til komedieshow som feks Debatten hvor tilfeldige politikere, myndighetspersoner, kommuneleger osv mener ditt og datt. Publikum, altså landets innbyggere, vet ikke hvem de skal høre på og det fullstensige kaos er komplett med lokale kommunale variasjoner osv

    Hadde Erna stilt seg bak Stoltenberg/FHI i mars, hadde man sett et mer samlet fagmiljø, dermed også publikum, og Erna hadde gått fri uansett hvordan dette ender. Idag fremstår Erna som en klovn sitat «vi stengte landet fordi det var 5 personer med usporbar smitte»
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sa NÅ

    I morgen åpner videregående i Norge, i Sverige er de fortsatt stengt


    Nesten alt det andre du snakket om er også fortid

    Og det du sier om etter 16. juni er rett og slett feil. Nevn noe som er strengere her da enn det er i Sverige nå (som ikke er karanteneregler)?
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Spør Raymond Johansen
    Ja, kjerneproblemet i Norge; vi lar sosionomen/statsviter Erna, resepsjonisten Bent eller rørlegger Raymond ta avgjørelsene istedetfor for fagmiljøene (dvs folk med peiling); ref. Debatten torsdag og ref. Tegnell.

    Norge kunne aldri hatt en Tegnell fordi den nødvendige politiske støtten hadde forsvunnet som dugg for solen det øyeblikket Gallup hadde indikert en dipp i partioppslutning; alternativt 2-3 gråteartikler i VG relatert koronadødsfall.

    Håper dommen over Erna blir hard om 2-3 år.
    Det er veldig, veldig bra at det er politkerne som tar avgjørelsene. De må ta helheten med vurderingene, og ikke minst de er valgt av folket. En iskald teknokrat som kun ser på tall og ingenting annet blir farlig.
    Litt om teknokratiet;
    https://snl.no/teknokrati_-_dagligtale
    Bl.a.
    Nødvendig ekspertise forvaltes av noen få, og disse får da en uforholdsmessig stor innflytelse på hvordan samfunnet vil utvikle seg. Et teknokrati får dermed likhetspunkter med et meritokrati, ved at fordelingen av makt i et samfunn gjenspeiler medlemmenes kunnskap og kompetanse.
    Helt uenig i situasjoner som dette. Erna har på egenhånd nettopp brent av 400+ milliarder på ingenting. Dessverre er Camilla Stoltenberg helt tydelig under munnkurv fra Erna, men det klokeste Erna hadde gjort er å stilt seg 100% bak Stoltenberg/FHI når dette oppstod i mars.

    NRK Debatten er et prydeksempel på politikere som undergraver egne fagmiljø etter eget forgodtbefinnende. Dette fører videre til komedieshow som feks Debatten hvor tilfeldige politikere, myndighetspersoner, kommuneleger osv mener ditt og datt. Publikum, altså landets innbyggere, vet ikke hvem de skal høre på og det fullstensige kaos er komplett med lokale kommunale variasjoner osv

    Hadde Erna stilt seg bak Stoltenberg/FHI i mars, hadde man sett et mer samlet fagmiljø, dermed også publikum, og Erna hadde gått fri uansett hvordan dette ender. Idag fremstår Erna som en klovn sitat «vi stengte landet fordi det var 5 personer med usporbar smitte»

    Du skjønner sikkert du også at de 5 personene som hadde ikke-sporbar smitte da var toppen av et isfjell? Hørte Nakstad fra Helsedirektoratet si forleden dag si at de var et utslag av at vi hadde tusen eller flere tusen (husker ikke helt formuleringen han brukte) som vi ikke viste var smittet (noe da også anslagene over mørketall viser). Den gangen testet man folk som var kommet hjem fra områder med kjent utbredt smitte og noe helsepersonell i hovedsak, klart mye gikk under radaren da.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn