Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Slubbert

    Gjest
    Debatten NRK
    Dama konstaterer i én setning at bare en brøkdel av smittede er testet i Norge, og sier i neste at dødsraten i Italia er 6%. Den dødsraten er antall døde delt på antall testede, ikke på antall smittede. Altså er nevneren i brøken alt for liten. Hun fremstår mer hysterisk enn tillitsvekkende.
    enig!

    men den norske strategien er klar: la det brenne langsomt! finne et balansepunkt for smittespredning vs. kapasitet til å ta unna behandlingstrengende tilfeller.
    Og hva er alternativet? Som fyren fra FHI påpeker kan ikke viruset utryddes. Så hvis man stenger ned hele Norge og sperrer inne folk i to måneder slik dama foreslo, så vil bare akkurat samme problem oppstå på nytt den dagen vi slippes ut i det fri igjen.

    Hun ble bare mer og mer hysterisk utover i programmet, seansen var apart og burde aldri blitt sendt med mindre hensikten var å skape panikk. Stryk til Solvang og NRK.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    men jeg synes ikke hun var spesielt god i argumentasjonen i kveld.

    jeg vet ikke hva som pøses inn av midler til helsevesen pr. idag – gitt situasonen vi er i –, men hun mente at det var for lite; kanskje har hun et poeng. det er jo noe merkelig når en setter politi i 14 dagers karantene fordi en ikke har kapasitet til å teste dem…
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Debatten NRK
    Dama konstaterer i én setning at bare en brøkdel av smittede er testet i Norge, og sier i neste at dødsraten i Italia er 6%. Den dødsraten er antall døde delt på antall testede, ikke på antall smittede. Altså er nevneren i brøken alt for liten. Hun fremstår mer hysterisk enn tillitsvekkende.
    enig!

    men den norske strategien er klar: la det brenne langsomt! finne et balansepunkt for smittespredning vs. kapasitet til å ta unna behandlingstrengende tilfeller.
    Hva er alternativet? Som fyren fra FHI påpeker kan ikke viruset utryddes. Så hvis man stenger ned hele Norge og sperrer inne folk i to måneder slik dama foreslo, så vil bare akkurat samme problem oppstå på nytt når vi slippes ut i det fri igjen.
    trenger vi noe annet alternativ? det er jo godt mulig at dette er en god strategi
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Debatten NRK
    Dama konstaterer i én setning at bare en brøkdel av smittede er testet i Norge, og sier i neste at dødsraten i Italia er 6%. Den dødsraten er antall døde delt på antall testede, ikke på antall smittede. Altså er nevneren i brøken alt for liten. Hun fremstår mer hysterisk enn tillitsvekkende.
    enig!

    men den norske strategien er klar: la det brenne langsomt! finne et balansepunkt for smittespredning vs. kapasitet til å ta unna behandlingstrengende tilfeller.
    Jeg tror telefonnummer er nøkkelord/nummer. Siden jeg ble syk har jeg prøvd å ringe det lokale "Korona-nummeret", legevaktens 116117, fastlegens telefonnummer.

    Jeg har ikke ringt 113! Og det er hele poenget slik jeg oppfatter det: Ringer du 113, så er det veldig, veldig, veldig greit å få svar... og adekvat respons.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    enig!

    men den norske strategien er klar: la det brenne langsomt! finne et balansepunkt for smittespredning vs. kapasitet til å ta unna behandlingstrengende tilfeller.
    Hva er alternativet? Som fyren fra FHI påpeker kan ikke viruset utryddes. Så hvis man stenger ned hele Norge og sperrer inne folk i to måneder slik dama foreslo, så vil bare akkurat samme problem oppstå på nytt når vi slippes ut i det fri igjen.
    trenger vi noe annet alternativ? det er jo godt mulig at dette er en god strategi
    Så alt NRK kunne oppnå med å invitere denne hysteriske dama var å skape panikk. La til en setning el to i innlegget du siterte.
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.218
    Antall liker
    3.730
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Debatten NRK
    Dama konstaterer i én setning at bare en brøkdel av smittede er testet i Norge, og sier i neste at dødsraten i Italia er 6%. Den dødsraten er antall døde delt på antall testede, ikke på antall smittede. Altså er nevneren i brøken alt for liten. Hun fremstår mer hysterisk enn tillitsvekkende.
    Har vel aldrig skrevet at damen hedde rett, eller? Mente bare at det var greit å få med seg.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    enig!

    men den norske strategien er klar: la det brenne langsomt! finne et balansepunkt for smittespredning vs. kapasitet til å ta unna behandlingstrengende tilfeller.
    Hva er alternativet? Som fyren fra FHI påpeker kan ikke viruset utryddes. Så hvis man stenger ned hele Norge og sperrer inne folk i to måneder slik dama foreslo, så vil bare akkurat samme problem oppstå på nytt når vi slippes ut i det fri igjen.
    trenger vi noe annet alternativ? det er jo godt mulig at dette er en god strategi
    Så alt NRK kunne oppnå med å invitere denne hysteriske dama var å skape panikk. La til en setning el to i innlegget du siterte.
    kjenner ikke til nrks strategi, men programmet var da ikke overflødig, og det skapte slett ikke noen større panikk i mitt hode. hvorfor skulle det være så annerledes i andres hoder? en fikk frem problemstillinger og vurderinger. det som ble sagt fra våre statsbærende struper var jo faktisk litt mer oppklarende enn hva en tidligere kunne si å ha hørt.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Ikke enig, synes det var en uansvarlig sending. Dama var hysterisk og argumenterte basert på masse logiske feilslutninger. Dødsraten i Italia var én ting, en annen var antakelsen om at vi har eksponensiell vekst. At vi må anta fortsatt eksponensiell vekst fordi vi ikke kan vite sikkert at vi ikke har det, er en helt søkt antakelse all den tid andelen som tester negativt er stabil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Det jeg har en følelse av at folk ikke helt har skjønt er at svært mange vil dø av corona selv om strategien med å flate kurven lykkes. Uten behandling / vaksine er dødsraten ca 1% i populasjonen som helthet virker det som. Det betyr altså at med scenariet på 2.2 millioner smittede så bør man forvente rundt 22.000 dødsfall i Norge. Lavere om man finner behandling som funker, en vaksine som virker eller den faktiske dødsraten viser seg å være lavere - men uansett hva den er så er den hva den er. Dersom helsesystemet blir overbelastet ser dødsraten ut til å være i størrelsesorden 3-4% i tidsrommet systemet er overbelastet - noe erfaringene fra Italia viser kan skje ganske raskt. Det tilsier altså betydelig flere dødsfall og innenfor et kortere tidsrom. Så ved å "flate kurven" så oppnår man for det første færre forventede dødsfall totalt sett og man sprer de lengre utover i tid, men antallet må fortsatt forventes å bli høyt så lenge smitten faktisk sprer seg utover i befolkningen, og det virker ikke som noen har særlig illusjon om at viruset skal forsvinne - men det kan virke som at noen tror at det er det som faktisk vil skje om vi nå holder oss for oss selv og er flinke med hygienen noen uker.

    Om vi ser på scenariet fra FHI eller hvem det var så stusser jeg litt på tallene deres: 2.2 millioner smittede, 22.000 på sykehus, 5500 på intensiven. Jeg kan vanskelig skjønne noe annet enn at de da opererer med en betydelig lavere dødsrate enn 1% - man må anta at gangen for de som blir hardt rammet er smittet -> sykehus -> intensiv -> overlever eller dør. Selv med ingen overlevende fra intensiven kommer man da frem til en dødsrate på "kun" 0.25% - jeg har aldri sett et så lavt estimat på hva den faktisk er selv om det er konsensus om at de offisielle 3-4% er betydelig over den reelle.

    22.000 døde (basert på 1% rate) er et høyt tall, men det må ses i sammenheng med at det årlig dør ca 40.000 i Norge og at det vil være betydelig overlapp i de to gruppene så det vil ikke bli 40.000 + 22.000 = 66.000 i et slikt scenario.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ˆ
    ˆ
    du vurderer dårlig om du tror at den norske befolkning nå får panikk av et program som ikke ga deg/meg panikk. så aparte er du/vi ikke.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Jeg las på et amerikansk forum fra en fyr at der han bodde så freaker folk fullstendig ut og hamster om værmeldingen sier snøstorm som skal vare i 1 dag.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg brøt karantenen og snek meg inn i en nær folketom butikk for å handle pils i dag. Jeg kan straffes med 20K i bot. Jeg kan leve med 20K i bot for denne 6-packen. Inn'n out med avstand, minimum berøring, mumling og 6-packen bare berørt i håndtaket. Tappet kort & out.

    Vi nærmer oss nok et punkt hvor karantene hensiktsmessig forlates til fordel av dømmekraft. Nå er over 6000 helsearbeidere i karantene for et virus som uansett kommer til sveipe 60/70% av befolkningen. Nå begynner vi å snakke risiko og verdi.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.650
    Ikke enig, synes det var en uansvarlig sending. Dama var hysterisk og argumenterte basert på masse logiske feilslutninger. Dødsraten i Italia var én ting, en annen var antakelsen om at vi har eksponensiell vekst. At vi må anta fortsatt eksponensiell vekst fordi vi ikke kan vite sikkert at vi ikke har det, er en helt søkt antakelse all den tid andelen som tester negativt er stabil.
    Men folk kan umulig bli beroliget av helsemyndighetene sine svar. Hver gang de får et spørsmål om det er sannsynlig med 20 000, 50 000 eller 100 000 døde i norge pga corona, svarer dem følgende; « Vi vil oppleve at folk dør av dette viruset, derfor er det ekstra viktig at vi tar en dugnad og beskytter de gamle og syke».
    Hey, hvorfor ikke kalle en spade for en spade og svare på spørsmålet? Det er ikke skremselspropaganda å være ærlig. Det er tillitsskapende.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    du vurderer dårlig om du tror at den norske befolkning nå får panikk av et program som ikke ga deg/meg panikk. så aparte er du/vi ikke.
    Er nok ikke alle som er like psykisk stabile som deg. Folk med angst, depresjoner, bipolare...det er mange som kan ta stor skade av overdreven panikk.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Syns også det er rart at hun allerede nå konkluderte med at tiltakene vi innførte fra og med fredag ikke virker. Har lest litt italienske aviser, og de forteller at de har klart å knekke eksponensiell vekst i områdene som først innførte "husarrest"
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Ikke enig, synes det var en uansvarlig sending. Dama var hysterisk og argumenterte basert på masse logiske feilslutninger. Dødsraten i Italia var én ting, en annen var antakelsen om at vi har eksponensiell vekst. At vi må anta fortsatt eksponensiell vekst fordi vi ikke kan vite sikkert at vi ikke har det, er en helt søkt antakelse all den tid andelen som tester negativt er stabil.
    Men folk kan umulig bli beroliget av helsemyndighetene sine svar. Hver gang de får et spørsmål om det er sannsynlig med 20 000, 50 000 eller 100 000 døde i norge pga corona, svarer dem følgende; « Vi vil oppleve at folk dør av dette viruset, derfor er det ekstra viktig at vi tar en dugnad og beskytter de gamle og syke».
    Hey, hvorfor ikke kalle en spade for en spade og svare på spørsmålet? Det er ikke skremselspropaganda å være ærlig. Det er tillitsskapende.
    De vil ikke det fordi folk har en tendens til å tro at 500 som dør av en ny sykdom er ekvivalent med at 500 dør i et terrorangrep eller en flystyrt. Les siste setningen i wields i innlegg over, det dør over 40.000 mennesker i Norge hvert eneste år. Kreft dreper tusenvis, hjertesykdommer dreper tusenvis, influensa dreper tusenish.

    Å tro at en ny sykdom som dreper tusenvis av nordmenn gjør det mye farligere å leve, er en gigantisk feilslutning. Din sannsynlighet for å dø i løpet av det neste året er nesten helt uendret av det. Men det er en feilslutning som er veldig lett (og fristende) å gjøre, og derfor er slike tall svært egnet til å spre unødig panikk.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.576
    Antall liker
    27.685
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg brøt karantenen og snek meg inn i en nær folketom butikk for å handle pils i dag. Jeg kan straffes med 20K i bot. Jeg kan leve med 20K i bot for denne 6-packen. Inn'n out med avstand, minimum berøring, mumling og 6-packen bare berørt i håndtaket. Tappet kort & out.

    Vi nærmer oss nok et punkt hvor karantene hensiktsmessig forlates til fordel av dømmekraft.
    Vet heller ikke helt hvordan dette vil gå- kom hjem i kveld til karantene, og Madammen, som har vært hos datteren sin i Berlin, har begynt på sin karantene for 5 dager siden. Kompliserende er det at Madammen har fått forkølelsessymptomer og ble testet for Coronavirus i dag. Inntil svar foreligger (3-5 dager) er hun i isolat.

    Foreløpig har vi delt broderlig/søsterlig på tkr Towers, Madammen har beholdt overetasjen og soverommet, og undertegnede har flyttet inn i gjesterommet i første etasje. Kommunikasjon skjer hovedsakelig via SMS, men vi hadde en passiar tidligere i kveld hvor vi sto på hver vår terrasse og snakket- eller ropte- fra hver vår etasje... You can`t make this shit up!

    Det kan bli litt vrient å få kattene til å løpe i butikken og handle, så jeg får forhandle med butikken på Kaien om jeg eventuelt kan ringe inn en bestilling som de setter utenfor lokalet. Deretter kjører jeg ned og henter varene utenfor, og overfører eller vippser pengene.

    Strange days...................

    mvh
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Syns også det er rart at hun allerede nå konkluderte med at tiltakene vi innførte fra og med fredag ikke virker. Har lest litt italienske aviser, og de forteller at de har klart å knekke eksponensiell vekst i områdene som først innførte "husarrest"
    Det er vel ikke bare rart. Hvordan smittetakten ikke må gå ned når antall tilfeldige sosiale interaksjoner i et samfunn går ned mot 0 er utenfor min fatteevne i alle fall. Om hun med "ikke virker" mener at smitten fortsatt vil spre seg utover så har hun forsåvidt rett, men hvordan man skal sette en hel nasjon i lockdown er vanskelig å se for seg.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.650
    Ikke enig, synes det var en uansvarlig sending. Dama var hysterisk og argumenterte basert på masse logiske feilslutninger. Dødsraten i Italia var én ting, en annen var antakelsen om at vi har eksponensiell vekst. At vi må anta fortsatt eksponensiell vekst fordi vi ikke kan vite sikkert at vi ikke har det, er en helt søkt antakelse all den tid andelen som tester negativt er stabil.
    Men folk kan umulig bli beroliget av helsemyndighetene sine svar. Hver gang de får et spørsmål om det er sannsynlig med 20 000, 50 000 eller 100 000 døde i norge pga corona, svarer dem følgende; « Vi vil oppleve at folk dør av dette viruset, derfor er det ekstra viktig at vi tar en dugnad og beskytter de gamle og syke».
    Hey, hvorfor ikke kalle en spade for en spade og svare på spørsmålet? Det er ikke skremselspropaganda å være ærlig. Det er tillitsskapende.
    De vil ikke det fordi folk har en tendens til å tro at 500 som dør av en ny sykdom er ekvivalent med at 500 dør i et terrorangrep eller en flystyrt. Les siste setningen i wields i innlegg over, det dør over 40.000 mennesker i Norge hvert eneste år. Kreft dreper tusenvis, hjertesykdommer dreper tusenvis, influensa dreper tusenish.

    Å tro at en ny sykdom som dreper tusenvis av nordmenn gjør det mye farligere å leve, er en gigantisk feilslutning. Men det er én som er veldig lett (og fristende) å gjøre, og derfor er slike tall svært egnet til å spre unødig panikk.
    Men alle tenkende mennesker vet jo at helsemyndighetene allerede sitter på beregninger og tallmateriale, og da spør en del folk seg spørsmålet; hvorfor ønsker dem å skjule noe for oss?
    Nettopp dette kan skape angst og urolighet.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Debatten NRK
    Dama konstaterer i én setning at bare en brøkdel av smittede er testet i Norge, og sier i neste at dødsraten i Italia er 6%. Den dødsraten er antall døde delt på antall testede, ikke på antall smittede. Altså er nevneren i brøken alt for liten. Hun fremstår mer hysterisk enn tillitsvekkende.
    enig!

    men den norske strategien er klar: la det brenne langsomt! finne et balansepunkt for smittespredning vs. kapasitet til å ta unna behandlingstrengende tilfeller.
    Og hva er alternativet? Som fyren fra FHI påpeker kan ikke viruset utryddes. Så hvis man stenger ned hele Norge og sperrer inne folk i to måneder slik dama foreslo, så vil bare akkurat samme problem oppstå på nytt den dagen vi slippes ut i det fri igjen.

    Hun ble bare mer og mer hysterisk utover i programmet, seansen var apart og burde aldri blitt sendt med mindre hensikten var å skape panikk. Stryk til Solvang og NRK.
    Hun sa 14 dager, ikke to måneder. Hun sa at om alle holdt seg inne i 14 dager så var viruset totalt borte. Aner ikke om det er riktig. Men hun fremstod fullstendig panikkartet, hysterisk, selvmotsigende og nesten mentalt forstyrret synes jeg. Håper hun ikke får rett i sine dystre spådommer.
    Jeg var hos fastlegen min i går som hadde det totalt motsatte syn i forhold til denne dama.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg brøt karantenen og snek meg inn i en nær folketom butikk for å handle pils i dag. Jeg kan straffes med 20K i bot. Jeg kan leve med 20K i bot for denne 6-packen. Inn'n out med avstand, minimum berøring, mumling og 6-packen bare berørt i håndtaket. Tappet kort & out.

    Vi nærmer oss nok et punkt hvor karantene hensiktsmessig forlates til fordel av dømmekraft.
    Vet heller ikke helt hvordan dette vil gå- kom hjem i kveld til karantene, og Madammen, som har vært hos datteren sin i Berlin, har begynt på sin karantene for 5 dager siden. Kompliserende er det at Madammen har fått forkølelsessymptomer og ble testet for Coronavirus i dag. Inntil svar foreligger (3-5 dager) er hun i isolat.

    Foreløpig har vi delt broderlig/søsterlig på tkr Towers, Madammen har beholdt overetasjen og soverommet, og undertegnede har flyttet inn i gjesterommet i første etasje. Kommunikasjon skjer hovedsakelig via SMS, men vi hadde en passiar tidligere i kveld hvor vi sto på hver vår terrasse og snakket- eller ropte- fra hver vår etasje... You can`t make this shit up!

    Det kan bli litt vrient å få kattene til å løpe i butikken og handle, så jeg får forhandle med butikken på Kaien om jeg eventuelt kan ringe inn en bestilling som de setter utenfor lokalet. Deretter kjører jeg ned og henter varene utenfor, og overfører eller vippser pengene.

    Strange days...................

    mvh
    Jeg hviler trygt på din dømmekraft. Jeg fikk bare et "tjihi" fra damen foran meg i køen da jeg bevisst rundet henne med 2m radius for å plukke opp 6-packen mens hun skulle dytte ned fandens oldemor og hele slekten ned i posene. Hun var åpenbart ikke i karantene.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    enig!

    men den norske strategien er klar: la det brenne langsomt! finne et balansepunkt for smittespredning vs. kapasitet til å ta unna behandlingstrengende tilfeller.
    Og hva er alternativet? Som fyren fra FHI påpeker kan ikke viruset utryddes. Så hvis man stenger ned hele Norge og sperrer inne folk i to måneder slik dama foreslo, så vil bare akkurat samme problem oppstå på nytt den dagen vi slippes ut i det fri igjen.

    Hun ble bare mer og mer hysterisk utover i programmet, seansen var apart og burde aldri blitt sendt med mindre hensikten var å skape panikk. Stryk til Solvang og NRK.
    Hun sa 14 dager, ikke to måneder. Hun sa at om alle holdt seg inne i 14 dager så var viruset totalt borte. Aner ikke om det er riktig. Men hun fremstod fullstendig panikkartet, hysterisk, selvmotsigende og nesten mentalt forstyrret synes jeg. Håper hun ikke får rett i sine dystre spådommer.
    Jeg var hos fastlegen min i går som hadde det totalt motsatte syn som denne dama.
    Nei, det er jo bare tull. Sperr inne alle nordmenn i fjorten dager (eller 30, siden enkelte undersøkelser viser at folk kan være smittebærere i 30 dager) og slipp oss fri igjen, så vil bare viruset dukke opp på nytt neste gang et fly lander på Gardermoen. Eller neste gang en båt legger til kai. Eller neste gang en bil med varer krysser grensen. Så er det på’n igjen. Og igjen og igjen og igjen. Det hun kom med var bare hysterisk babbel.

    Hvis det skal være effektivt å sperre inne alle nordmenn, så må vi sperres inne til det kommer en vaksine. Det er snakk om to år. FHI-talsmannen påpekte jo også dette, men det druknet i hysteriet. Igjen, full stryk til Solvang og NRK for å la denne dama spre sine deliria så uimotsagt. Eller i det hele tatt.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Men alle tenkende mennesker vet jo at helsemyndighetene allerede sitter på beregninger og tallmateriale, og da spør en del folk seg spørsmålet; hvorfor ønsker dem å skjule noe for oss?
    Nettopp dette kan skape angst og urolighet.
    For meg er noe av det mest åpenbare at folk flest sliter å regne noenlunde rasjonelt på risiko, store populasjoner og den slags. Det slenges ut absolutte tall hele tiden og evnen til å se hvor farlig noe faktisk er ser ut til å være begrenset. Om man nå lever i tung angst for å bli smittet og stryke med som følge av coronasmitte så burde man strengt tatt gå rundt med konstant dødsangst hele livet. Sannsynligheten for å dø i et gitt år av ett eller annet er i samme størrelsesorden som å dø av coronasmitte, og den øvelsen gjentar man år etter år hele livet til livet en gang tar slutt av en eller annen grunn. Så det faktum at det nå er en ny smittsom virussykdom man ikke har immunitet mot har gjort det litt farligere å leve, men ikke veldig mye. Om vi sier at denne epidemien varer i 1 år for å gjøre det enkelt så betyr det altså at sannsyligheten for å dø av ett eller annet i år eller neste år er ca dobbelt så stor som å dø av corona i år - og det er noe nær worst-case der absolutt alle i Norge blir smittet og ingen behandling oppdages. Om kapasiteten i helsevesenet sprenges blir det en del grimmere tall. Jeg synest ikke det høres ut som noe som er veldig farlig for det norske folk eller andre folk, men det er mulig noen ser annerledes på det.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Om vi ser på scenariet fra FHI eller hvem det var så stusser jeg litt på tallene deres: 2.2 millioner smittede, 22.000 på sykehus, 5500 på intensiven. Jeg kan vanskelig skjønne noe annet enn at de da opererer med en betydelig lavere dødsrate enn 1% - man må anta at gangen for de som blir hardt rammet er smittet -> sykehus -> intensiv -> overlever eller dør. Selv med ingen overlevende fra intensiven kommer man da frem til en dødsrate på "kun" 0.25% - jeg har aldri sett et så lavt estimat på hva den faktisk er selv om det er konsensus om at de offisielle 3-4% er betydelig over den reelle.

    22.000 døde (basert på 1% rate) er et høyt tall, men det må ses i sammenheng med at det årlig dør ca 40.000 i Norge og at det vil være betydelig overlapp i de to gruppene så det vil ikke bli 40.000 + 22.000 = 66.000 i et slikt scenario.
    Dette står jo ganske greit i rapporten. (Punkt 3.1)
    https://www.fhi.no/contentassets/c9...bd0/notat-om-risiko-og-respons-2020-03-12.pdf

    Forskjellen ligger jo i at man bare antar at 1/3 blir syke.

    Godt at katta nå er ute av sekken, og man forhåpentlig kan ha en debatt som har et snev av realisme i seg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Forskjellen ligger jo i at man bare antar at 1/3 blir syke.

    Godt at katta nå er ute av sekken, og man forhåpentlig kan ha en debatt som har et snev av realisme i seg.
    Ok, da gir det mer mening.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    S

    Slubbert

    Gjest
    Konklusjonen er jo nettopp den samme som FHI sin, og «social distancing» er akkurat det vi nå driver med. Den hysteriske dama foreslo «attempted quarantine», av hele befolkningen på én gang (som ville blitt den dårligst «attempted» karantinen i historien), og hun mente til overmål at alle slusene kunne åpnes igjen etter fjorten dager. Bare én ting å si om det: :rolleyes:
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Dama på debatten huff & huff er stygt redd for hun har helt rett , håper det ikke går mange dagene til vi ser militære kommandert ut i gatene .
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hun sa 14 dager, ikke to måneder. Hun sa at om alle holdt seg inne i 14 dager så var viruset totalt borte. Aner ikke om det er riktig. Men hun fremstod fullstendig panikkartet, hysterisk, selvmotsigende og nesten mentalt forstyrret synes jeg. Håper hun ikke får rett i sine dystre spådommer.
    Jeg var hos fastlegen min i går som hadde det totalt motsatte syn i forhold til denne dama.
    Om man kunne isolert hvert eneste menneske til det var dødt eller smittefritt og så ville jo viruset dø ut. Det sier seg selv. Men det kan jo ta 14 dager før man en gang vet at man er syk, og så kommer en sykeperiode på toppen av det. Vet ikke hvor lenge folk kan være syk men det virker som det tar litt ekstra tid. Men i praksis er det selvsagt umulig å få til dette, men om alle holde seg for selg selv et par uten ville det utvilsomt bremse utviklingen ganske så drastisk. Så ja, slike tiltak fungerer og det er ikke så mye annet som gjør det før man har en vaksine som virker.

    Man kan selvsagt bare la det gå sin gang... men mange flere vil dø skal man følge denne strategien, og man skal være ganske kynisk om man synes det er greit. De syke, svake og eldre og noen tilfeldige vil stryke med og de friske og sunne vil overleve. Men dette er litt for mye å være i pakt med naturen til at man ikke bør ha noen motforestillinger mot det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Rett skal være rett: Jeg har blingset i en rapport fra SSB om min sannsynlighet for å dø i år av noe annet enn coronasmitte. Jeg skrev 0.25% for noen sider siden, det er feil. Tallet skal være 0.11%, ikke 0.25% som jeg skrev. 0.25% var for menn 50-54 år, jeg er menn 40-44 år.

    I den britiske corona-rapporten er sannsynligheten for en person i gruppen 40-49 år estimert til 0.15%, siden jeg (42 år) er i nedre del av den gruppen er nok min noe lavere. Så essensen i påstanden om at livet er ca like farlig som corona står fortsatt. Sannsynligvis er livet for meg litt farligere, men det er små marginer. På en annen side skiller britene ikke på kvinner og menn og menn ser ut til å være noe mer utsatt.

    Dette er om jeg blir "infected" - antar det betyr smittet uavhengig av om jeg faktisk blir syk eller ikke.

    Er jeg redd for dette for min egen helse? Nei - på ingen måte. Det er for meg den åpenbart rasjonelle reaksjonen på det. Og det er uansett ikke noe jeg får gjort noe med - jeg må anta at jeg før eller siden blir smittet om jeg ikke allerede har vært det. Det er alltids en bitte liten mulighet for at akkurat jeg blir et offer for statistikken, men det gjelder uansett hva jeg driver med eller i livet og jeg er heldigvis ikke konstant redd for å stryke med.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg anser det som rimelig godt bevist av Kina at det går an å redusere denne "skogsbrannen" til en kontrollerbar bråtebrann.

    Viruset har en livssyklus på ca 5 uker. Mao hvis vi gjennomfører en hestekur som varer en måned der vi gjør alt vi kan for å unngå smittespredning så er mye gjort.


    Men det kreves to ting:

    1) Så lite kontakt i noen uker at smittebærere har blitt tid til å bli syke og friske igjen, eller under oppsikt.
    2) Kapasitet til å teste og et system for å holde oversikt over og isolere de aller fleste som er eller kan være smittebærere - etter at vi har gjort dette skippertaket. Systemet trenger ikke være perfekt, det tåles noen lekkasjer her og der.

    Jeg tror det er mulig, og det er ikke sikkert det koster like mye som det maratonløpet vi må gå hvis vi skal la sykdommen brenne gjennom halve befolkningen. Dessverre ser det ut som myndighetene har lavere ambisjoner.

    Jeg reagerer også på at de entydig selger hestekuren som en dugnad for å skjerme de som har dårligste prognosene. De burde selge den som en dugnad for oss alle der vi blir fortere ferdig med svineriet jo hardere vi tråkker til nå.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Dama på debatten huff & huff er stygt redd for hun har helt rett , håper det ikke går mange dagene til vi ser militære kommandert ut i gatene .
    Dr Dong, hva var det jeg sa? Dette programmet burde aldri blitt sendt.
    en kan da ikke lage programmer ved å ta hensyn til marginale eksistenser. det fins alltid noen som går av skaftet for ett eller annet. men laban er neppe en av dem, vil jeg tro…

    nå har du snart medlemsskap i gruppen som fremmer ytringsansvar.

    ;)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Ikke enig, synes det var en uansvarlig sending. Dama var hysterisk og argumenterte basert på masse logiske feilslutninger. Dødsraten i Italia var én ting, en annen var antakelsen om at vi har eksponensiell vekst. At vi må anta fortsatt eksponensiell vekst fordi vi ikke kan vite sikkert at vi ikke har det, er en helt søkt antakelse all den tid andelen som tester negativt er stabil.
    Men folk kan umulig bli beroliget av helsemyndighetene sine svar. Hver gang de får et spørsmål om det er sannsynlig med 20 000, 50 000 eller 100 000 døde i norge pga corona, svarer dem følgende; « Vi vil oppleve at folk dør av dette viruset, derfor er det ekstra viktig at vi tar en dugnad og beskytter de gamle og syke».
    Hey, hvorfor ikke kalle en spade for en spade og svare på spørsmålet? Det er ikke skremselspropaganda å være ærlig. Det er tillitsskapende.
    Hun kunne spart seg å mene noe om infrastruktur og samfunnstjenester utenfor helsesektoren, da tok det av. Men greit med en brannfakkel inn i debatten. Det er ikke så mange dager siden man var veldig avslappet i forhold til hva som nå anses som nødvendig. Erna på landsmøtet og Erna nå er som to forskjellige personer og jeg foretrekker nåvarianten.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Om man kunne isolert hvert eneste menneske til det var dødt eller smittefritt og så ville jo viruset dø ut.
    Alle i hele verden, ja. Om man utrydder det i Norge så er det jo bare å vente på at det kommer tilbake med et fly eller en båt eller en bil, så er vi i gang med en ny runde. Dessuten har vi neppe nok soldater til å sørge for at ingen nordmenn har fysisk kontakt med noen andre nordmenn helt til viruset er utryddet. Skal vi bli kvitt viruset på den måten er det bare å ta frem atombombene.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Viruset tåler ikke sprit, da dør det, så enkelt er det. Løp og kjøp.... - eh, Trønderbrus funker best...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Jeg reagerer også på at de entydig selger hestekuren som en dugnad for å skjerme de som har dårligste prognosene. De burde selge den som en dugnad for oss alle der vi blir fortere ferdig med svineriet jo hardere vi tråkker til nå.
    Neppe. I Sør-Korea antar de at de hadde full kontroll på de 30 første. Det glapp på den 31. som er opphavet til tusenvis av smittede i landet. De har forsåvidt grei kontroll nå, men det skal veldig, veldig lite lekkasje til før noe blusser opp på ny. Det er fort gjort å reimportere smitte fra et annet sted. Bare se på tallene for flyvninger som Norwegian og SAS har kansellert. Det kommer og går mange inn og ut av Norge hver eneste dag fra det store landet utlandet under normale omstendigheter.

    https://graphics.reuters.com/CHINA-HEALTH-SOUTHKOREA-CLUSTERS/0100B5G33SB/index.html

    En normaltilstand betyr fri reise inn og ut av landet for stort sett alle som vil og eventuelle kontroller vil bli mer og mer sloppy jo lengre tid det går. Det er vel derfor de regner med at det vil komme bølger her og der nå og da i lang tid frem til det er utført massevaksinering eller masseimmunsering i populasjonen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn