Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det blir for få med 4 skift, da ville vært skift jobbet ca. 2180 timer for å dekke opp 24/365, og det er langt over det som er tillatt i arbeidsmiljøloven. Et turnusårsverk er satt til rundt 1668 hvis jeg husker rett (?)
    Jeg oppfatter det slik at det ved 0,25 er det behov for (sykepleie)personell i tillegg, kan ikke se noe anslag over hvilket antall dette kan dreie seg om.
    Men uansett, rundt 7 årsverk pr. intensivplass er nok ikke langt unna krav / behov...
    Dette er fra pandemieskalering. Det er snakk om maks bemanning i noen få uker. AML blir satt til siden.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.409
    Antall liker
    2.618
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det går såvidt med 5-skift hvis du kan stenge ned driften en periode jul og sommer for vedlikeholdsstans eller lignende, eller ta inn ferievikarer. Hvis du skal kjøre 24/365 med fast bemanning og overholde arbeidsmiljøloven er du nok på en 6-skiftstabell, men med litt dårlig utnyttelse av det siste skiftet. Hvis det i tillegg er noen særavtaler om antall netter og helger ender man fort opp med en 7-skiftstabell og noen små stillingsbrøker.

    Politiet behøver et sted mellom 14 og 18 ansatte for å holde en patruljebil i døgnkontinuerlig drift. For å holde alle 2100 patruljebiler på veien kontinuerlig behøves 21600 operative ansatte med våpengodkjennelse. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7eOdV/en-patrulje-koster-17-mill-kr-i-aaret
    Jepp-jepp, men en intensivavdeling stenges jo ikke. Legg så til at det går med en del timer til "diverse" arbeid, så er nok ikke 7 årsverk så langt unna sannheten.
    Jepp igjen, det er ganske omfattende bruk av stillingsbrøker i helsevesenet. Jeg tipper en fort må ha både 9-10, kanskje enda flere personer for å dekke opp 7 årsverk.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.409
    Antall liker
    2.618
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Dette er fra pandemieskalering. Det er snakk om maks bemanning i noen få uker. AML blir satt til siden.
    Hvordan vet en på forhånd at det kun blir noen få uker, ref situasjonen de siste snaue 2 årene (?)
    Det ligger allerede åpninger / mekanismer i AML som kan utnyttes ved kortsiktig merarbeid.

    For sikkerhets skyld, så sier tallet 0,25 ingenting om det totale personellbehovet. Det sier kun noe om antall intensivsykepleiere.
    Rapporten sier at det i tillegg vil være behov for et antall "assistenter". Dette antallet er såvidt jeg kan se ikke spesifisert nærmere (?)
    På en intensivavdeling så er det nærliggende å anta at det vil være behov for sykepleiefaglig kompetanse hos disse assistentene.
    Disse må da typisk hentes fra andre avdelinger ved sykehuset, som igjen betyr nedstenging av de avdelingene.

    Så ja, for en særdeles kort periode så kan det nok la seg gjennomføre.

    Ellektiv virksomhet stanser.
    I tillegg er det en rekke aktivteter ved et sykehus som MÅ gå, kreftbehandling og dialyse kan være 2 eksempler.
    Enten en vil eller ei, så fødes det et antall barn på sykehusene vært år.
    Osv.

    Så antall personell en kan overføre er muligens ikke så stort som en kunne tro.
    Legg også til at kommunenes helsetjeneste sannsynligvis er tilsvarende hardt belastet i en slik situasjon. Så en kan nok ikke beregne å hente personell derifra.
    Og tilsvarende, så vil nok mottaksskapasiteten i kommunene for overføring av utskrivningsklare pasienter også være begrenset. Som igjen betyr at en ikke får skrevet ut pasienter i det tempoet en kunne ønske.
    En kunne tenke seg at forsvaret / sivilforsvaret kunne benyttes, men de sitter nok ikke med noe stort antall personell med sykepleiefaglig kompetanse.

    Og da er vi vel tilbake til utgangspunktet: Hvordan unngå at vi i det hele tatt kommer i en slik situasjon (?)
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvordan vet en på forhånd at det kun blir noen få uker, ref situasjonen de siste snaue 2 årene (?)
    Det ligger allerede åpninger / mekanismer i AML som kan utnyttes ved kortsiktig merarbeid.
    Fordi det er lite sannsynlig at vi vil være i en situasjon med 1200 coronapasienter på intensiven i lang tid.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.266
    Antall liker
    22.716
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    …og noen kunstnere og kulturarbeidere mister levebrødet. Pyttsann.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ene og alene pga tiltakene som iverksettes og som fører til at du mister noen konserter.
    Det er nok ikke helt slik det henger sammen.

    Tiltakene gjør at vi ikke trenger å sette inn ekstra kapasitet iht til pandemiplan. Altså - nedstenginen gjør at sykehusene kan fortsette i normaldrift.

    Men dersom vi ikke innfører tiltak - og slipper smitten fri - så vil det komme en smittetopp. Basert på de anslagene FHI har gjort om hvor stor denne toppen er - så har helseforetakene svart at de skal greie å mobilisere til å håndtere sykdomsbyrden fra denne toppen.

    Så regner jeg med at du også skjønner at når man snakker om 300 000 nye smittede pr dag - så er det en situasjon som ikke vare så lenge i Norge.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.518
    Antall liker
    12.797
    Sted
    Sørlandet
    Det er nok ikke helt slik det henger sammen.
    Nei.. det er noe mer komplisert.

    Tiltakene gjør at vi ikke trenger å sette inn ekstra kapasitet iht til pandemiplan. Altså - nedstenginen gjør at sykehusene kan fortsette i normaldrift.
    Hvilke ekstra kapasitet tenker du på? Normaldrift på sykehusene? Fortell det til ditt lokale sykehus som har vært i gul beredskap siden november:

    "Vi har ein rekordhøg innstraum av øyeblikkelig hjelp-pasientar, med ein høg grad av luftvegsinfeksjonar, inkludert RS og covid-19. Denne kombinasjonen med sjuke tilsette og tilsette med sjuke born gjer at vi ser alvorleg på situasjonen og går til gul beredskap"

    Men dersom vi ikke innfører tiltak - og slipper smitten fri - så vil det komme en smittetopp. Basert på de anslagene FHI har gjort om hvor stor denne toppen er - så har helseforetakene svart at de skal greie å mobilisere til å håndtere sykdomsbyrden fra denne toppen. Så regner jeg med at du også skjønner at når man snakker om 300 000 nye smittede pr dag - så er det en situasjon som ikke vare så lenge i Norge.
    Smittetopp har vi allerede - med tiltak. At toppen ville blitt MYE høyere uten tiltak sier seg selv. Det er ren idioti med en slik strategiendring og de følgende det ville fått.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.165
    Antall liker
    20.017
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    – Det er lov å leke med matematikk, og det er lov å se hva som eventuelt kan skje. Det er også helt ok å lage skremselsbilder. Men det er ikke min strategi. Jeg tror vi skal forholde oss til realiteter og fakta i så stor grad som overhodet mulig, sier han.

    - Krisemaksimering er aldri bra. Den tilliten som norske myndigheter har, har de fått fordi de ikke har krisemaksimert. Det å presentere store tall som er basert på øvelser på tastaturet, kan være starten på at folk mister tillit hvis det viser seg at de store tallene aldri er sanne, sier Ringdal.

    .....

    Slik går det, når man bedriver tall- lek. Sikkert en koselig og artig hobby, men når de samme hobby- matematikere styrer landet blir det ikke like morsomt. Vi ser det i tråden også; pøser ut leke- tall, der så mye mangler at det hele bare blir; tenk på et tall".
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En liten reprise av denne er kanskje på sin plass.

    Ser ikke noe om feltsykehus her:


    Ellers kan jeg klippe ut litt fra rapporten: Dette er for øvrig ikke hele Norge - kun Helse Sør-Øst


    Det er med bakgrunn i Folkehelseinstituttets analyser, datert 24. mars 2020, gjort en framskrivning av kapasitetsbehovet i Helse Sør-Øst samlet sett og for opptaksområdene til helseforetakene og sykehusene i regionen. I analysene er alderssammensetning og sykdomsprofil i befolkningen tatt hensyn til. Analysene viser at det maksimale behovet for sykehusinnleggelser under epidemien vil være 2538, hvorav 678 intensivplasser.

    Forutsetninger:
    Helseforetakene og sykehusene har i sine egne planer beskrevet hvordan kapasiteten for ordinære senger og intensivplasser kan økes stegvis, i tre til fem trinn. Det er i planene tatt høyde for at det vil måtte være noe intensivkapasitet til andre pasientgrupper enn Covid-19-pasienter. Videre er det tatt høyde for at helseforetakene og sykehusene fortsatt skal håndtere pasienter med andre tilstander som er tiltrengende øyeblikkelig hjelp. I tillegg prioriteres medisinsk forsvarlighet slik at pasienter ikke lider unødig prognosetap. Øvrig elektiv virksomhet må tas ned for å kunne realisere maksimal kapasitet for Covid-19-pasienter. Flere helseforetak har beskrevet hvordan man vil organisere pasientflyt i akuttmottak som ledd i opptrappingsplanen.

    Og konklusjon:
    Samlet sett rapporterer helseforetakene og de private ideelle sykehusene med opptaksområder om mulighet for å øke kapasiteten for ordinære senger og intensivsenger i et slikt omfang at det vil være mulig å møte en maksimal utbredelse av epidemien slik beskrevet i Folkehelseinstituttets analyser av 24. mars.
    Alle helseforetak/sykehus peker på behov for tilpasninger, kompetanseoppbygging, planlegging og utstyrsleveranser som innebærer at det vil ta noe tid (8-10 uker)
    før maksimal kapasitetsøkningen kan realiseres. I tillegg vil en maksimal kapasitet sannsynligvis ikke kunne opprettholdes i mer enn noen uker.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.409
    Antall liker
    2.618
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Fordi det er lite sannsynlig at vi vil være i en situasjon med 1200 coronapasienter på intensiven i lang tid.
    Desverre så er det en del eksempler på pasienter som blir liggende ganske lenge på intensiven.
    En har nå ganske mye statistikk på rotasjonshastigheten på Covid pasienter, men en vet ikke så mye om Omikron varianten.
    I beste fall så gir Omikron varianten mildere sykdomsforløp, men det vet en for øyeblikket ikke så mye om.

    Så ja, dette er scenarier som vi bør (må ?) unngå å måtte ta stilling til.
    La oss indelig håpe at vi aldri kommer hit.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er ren idioti med en slik strategiendring og de følgende det ville fått.
    Fint om du tar deg tid til å lese deg jeg la ut i forrige innlegg.

    Hva tenker du er veien ut av dette? Hva er din plan om 4 uker?

    Jeg syens vel mange her fokuserer veldig mye på sykdomsbyrden, mens tiltaksbyrden mer eller mindre ignoreres.

    Du må gjerne latterliggjøre at konserter er avlyst, men summen av alle disse småtingene blir ganske mye når du summerer opp for 5,3 millioner mennesker - for alle blir rammet av disse tiltakene. Noen er lettere å se selvsagt - de titusner som nå blir permittert rett før jul, de som driver utsesteder/spisester/eventsteder som risikerer å gå konkurs.
    Det som er vanskeligere å se - er feks frafallet i idrette, tapt læring på skolen, alle barna som får mindre sosial omgang, ensomhet, osv.

    Hva slags scenarie ser du for deg om vi ikke hadde stengt ned?
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.571
    Antall liker
    9.648
    Ellers er det vel bare å forberede seg på å karantenejul:
    En sak fra Bergen anslo gjennomsnittlig antall nærkontakter pr smittet til 8.

    Med 6000 nye smittede pr dag - så settes det altså 48 000 mennesker i karantene hver dag. Hvis smitten ikke vokser, så vil vi på julaften ha ca 10% av befolkingen i smittekarantene! God jul!
    Dette er jo litt interessant, hvis dette fortsetter så vil vi på et eller annet tidspunkt komme til et punkt der en må stenge/redusere driften rundtomkring fordi det ikke er folk som kan komme på jobb. Ikke alle som pr.def. er kritisk personell.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.911
    Antall liker
    36.110
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En liten reprise av denne er kanskje på sin plass.
    Professor i sikkerhetsfag ser det ikke helt slik.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Desverre så er det en del eksempler på pasienter som blir liggende ganske lenge på intensiven.
    En har nå ganske mye statistikk på rotasjonshastigheten på Covid pasienter, men en vet ikke så mye om Omikron varianten.
    I beste fall så gir Omikron varianten mildere sykdomsforløp, men det vet en for øyeblikket ikke så mye om.

    Så ja, dette er scenarier som vi bør (må ?) unngå å måtte ta stilling til.
    La oss indelig håpe at vi aldri kommer hit.
    Så fra nå av - så skal vi stenge ned hver gang det kommer en smittsom sykdom så vi slipper å måtte ta stilling til om vi skal oppbemanne sykehusene for å ta unna en smittetopp?

    Dette er altså en ikke spesielt farlig sykdom, hvor alle som vil har fått vaksine som gir 90% beskyttelses mot alvorlig sykdom.

    Jeg vil anta at det gjenværende "sykdomspotensialet" er i størrelesorden med en kraftig infleunsasesong - og fortsatt er det slik at man øsnker å stenge ned.

    Og igjen - hva er din plan om 4 uker ?
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.409
    Antall liker
    2.618
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    En liten reprise av denne er kanskje på sin plass.
    Det som egentlig bekymrer mest i rapporten fra HSØ er at de vil trenge 8-10 uker for å få apparatet på plass. Det vil for noen av scenariene være alt for lang tid.
    Nå tror jeg riktig nok at de i en slik situasjon ikke vil trenge de ukene, jeg tenker at de da rett-og-slett setter sykehusene i full alarmberedskap.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Professor i sikkerhetsfag ser det ikke helt slik.
    Han er vel en del av steng ned gjengen, så hvis du mener han har rett så er vi uenig. Jeg mener livet må gå videre.

    edit: ser at han jobbet med teknisk sikkerhet i Equinor. Merkelig hvem som skal få lov til å uttale seg i mediene for tiden.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Og til RRR: Det finnes mange metodikken og verktøy for dette. Excel var bare et generisk begrep jeg brukte her. Og det er sikkert rett at det har gått fort i svingene her med usikre data. Det finnes det en del forståelige forklaringer på. Og selvsagt hjelper det ikke med en presse som i noen grad lever av click bait og heller ikke alltid forstår hva de leser.
    Jeg er enig i at media ikke alltid klarer å skille mellom scenarioer og prognoser. Det ser vi jo også mht hvordan klimaforskningen blir dekket, der worst case blir presentert som forventet utfall i noen tilfeller.

    I dette tilfellet undrer jeg veldig på hvordan de har klart å komme fram til worst case, med mindre nordmenn hadde begynt med daglige gang bang fester og økt mobiliteten sin kraftig på tvers av bygd og by.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.911
    Antall liker
    36.110
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Han er vel en del av steng ned gjengen, så hvis du mener han har rett så er vi euenig. Jeg mener livet må gå videre.
    Jeg merket meg synspunktet hans, siden det er litt interessant at det kommer fra noen som ikke er en del av helsevesenet. Jeg mener det samme som jeg har ment hele tiden - at jeg er veldig glad for at jeg selv ikke sitter med ansvaret for å ta beslutninger her. Dette er tidskritiske dilemmaer med liv og død som innsats, og hvor beslutningsvegring og kollokvering i håp om mer informasjon eller om at problemet går vekk av seg selv også fungerer heller dårlig. Det ser ut til å demre for Støre at det er noe annet å ha ansvaret enn å kritisere fra opposisjon.

    Du mener tydeligvis også det samme som du har ment hele tiden, så du får notere det som en forbedring at Støre & Co nå tar en mer «svensk» tilnærming med halvhjertede og diffuse råd og anbefalinger som kommer i seneste laget til å gjøre noen særlig forskjell.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.635
    Antall liker
    9.906
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener det samme som jeg har ment hele tiden - at jeg er veldig glad for at jeg selv ikke sitter med ansvaret for å ta beslutninger her. Dette er tidskritiske dilemmaer med liv og død som innsats, og hvor beslutningsvegring og kollokvering i håp om mer informasjon eller om at problemet går vekk av seg selv også fungerer heller dårlig.
    Kunne ikke vært mer enig. Og er langt i fra sikker på at ting hadde gått vesentlig bedre om bedreviterne her på forumet hadde fått regjere.

    Og BTW; å styre i opposisjon er alltid lett. Det begynner vi å merke på dagens opposisjon allerede.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du mener tydeligvis også det samme som du har ment hele tiden, så du får notere det som en forbedring at Støre & Co nå tar en mer «svensk» tilnærming med halvhjertede og diffuse råd og anbefalinger som kommer i seneste laget til å gjøre noen særlig forskjell.
    Jeg har vel også justert mine tanker underveis, og skrevet litt om det her, men det drukner jo litt her. Støre sin tilnæring var i grunn fin inntil mandag.

    Som jeg gjentar til det kjedsommelig - så virker det på meg som folk flest sliter med å sette tallene i sammenheng.
    • Selv om vi slipper dette helt fri - så vil det trolig gi færre sykehusinnleggelser pga corona enn vi har tvangsinnleggelser i psykiatrien et år.
    • Noen vil selvsagt dø om vi slipper dette fri - men om man bruker tapte leveår - så snakker vi om noe som i størrelsesorden tilsvarer 1-2 mnd med kreftdødsfall
    • Nå har jo vi i Norge penger nok, men ressursbruken for sparte liv fra Corona er jo nå mange ganger høyere enn det vi er villig til å bruke ellers i samfunnet - og ja, jeg har sett en god del av hva manglende ressurser føre til om det er i rusomsorg, psykiatrien eller eldretjenesten.
    • Så selv om sykdomspeak blir stor - så er det i nasjonal/folkehelsesammen ikke all verden.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.286
    Antall liker
    2.723
    Sted
    Liten by
    • Selv om vi slipper dette helt fri - så vil det trolig gi færre sykehusinnleggelser pga corona enn vi har tvangsinnleggelser i psykiatrien et år.
    Hvordan får du dette til å stemme med alt som kommer fra sykepleiere og andre helsefagarbeidere i dag?
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.571
    Antall liker
    9.648
    Du mener tydeligvis også det samme som du har ment hele tiden, så du får notere det som en forbedring at Støre & Co nå tar en mer «svensk» tilnærming med halvhjertede og diffuse råd og anbefalinger som kommer i seneste laget til å gjøre noen særlig forskjell.
    Jeg ser at noen mener at alt er i seneste laget, Tante `Bleeding Obviuos` Trøen har vel ikke sagt annet siden regjeringsskifte. Hva skulle vært gjort annerledes? Bare lurer.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.847
    Antall liker
    10.466
    …og noen kunstnere og kulturarbeidere mister levebrødet. Pyttsann.
    Spørsmålet vi også må stille, er jo om mye av dette hadde kommet til å skje uavhengig av tiltaksstyrke. Sagt på en annen måte: Et samfunn med store menneskeansamlinger er antakelig ikke veldig forenelig med en pågående, aggressiv pandemi. Folk hadde enten vært syke eller holdt seg hjemme i stor grad, uansett.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.635
    Antall liker
    9.906
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Akuttsjef: − Jeg regner med at uvaksinerte i Norge tenker seg grundig om

    Mandag var nesten 6 av 10 intensivpasienter på sykehusene i Helse Sør-Øst ikke vaksinert. Kun to av 77 intensivpasienter var fullvaksinerte med tre doser

    Akuttsjef: – Jeg regner med at uvaksinerte i Norge tenker seg grundig om – VG

    – Med så tydelige tall ser vi hvor viktig det er å vaksinere seg. Det gjør en stor forskjell. Jeg regner nå med at uvaksinerte i Norge tenker seg grundig om. De vaksinerer seg ikke bare på egne vegne, men også for fellesskapet vårt, sier Skraastad.

    Som vi vel har sett her, enhver tenker med de lille de har. Og ansvarsfølelsen står det heller ikke særlig godt til med. So don't hold your breath.

    Og;

    Antall intensivkrevende covidpasienter på sykehusene i den største helseregionen, økte fra 215 fredag til 248 mandag. Antallet respiratorpasienter økte fra 35 til 44.

    Det skal ikke fortsett sånn veldig lenge før myndighetenes nedstenging fremstår som godt begrunnet, uansett hva enkelte her inne liker å tro.

    – Vi ser nesten ingen intensivpasienter som før de ble covid-syke var friske og vaksinerte, sier Skraastad.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvordan får du dette til å stemme med alt som kommer fra sykepleiere og andre helsefagarbeidere i dag?
    Her illusterere du i grunn poenget mitt veldig godt.

    Finn noen tall og sammenlign - og se hva du kommer opp med. Hadde du blitt overrasket om det var riktig?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.635
    Antall liker
    9.906
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har vel også justert mine tanker underveis, og skrevet litt om det her, men det drukner jo litt her. Støre sin tilnæring var i grunn fin inntil mandag.

    Som jeg gjentar til det kjedsommelig - så virker det på meg som folk flest sliter med å sette tallene i sammenheng.
    • Noen vil selvsagt dø om vi slipper dette fri
    Jepp, og de fleste er heldigvis ikke vaksinerte. Men min sympati går til de vaksinerte og på forhånd syke som stryker med. Og til de som mister jobbene sine fordi en regjering som skal gjenvelges ikke våger å slippe dette opp (om det er noen som lurer på hvorfor Solberg gjenåpnet en uke før et valg som allerede var tapt, ikke lur på det).
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.571
    Antall liker
    9.648
    Akuttsjef: − Jeg regner med at uvaksinerte i Norge tenker seg grundig om

    Mandag var nesten 6 av 10 intensivpasienter på sykehusene i Helse Sør-Øst ikke vaksinert. Kun to av 77 intensivpasienter var fullvaksinerte med tre doser

    Akuttsjef: – Jeg regner med at uvaksinerte i Norge tenker seg grundig om – VG

    – Med så tydelige tall ser vi hvor viktig det er å vaksinere seg. Det gjør en stor forskjell. Jeg regner nå med at uvaksinerte i Norge tenker seg grundig om. De vaksinerer seg ikke bare på egne vegne, men også for fellesskapet vårt, sier Skraastad.

    Som vi vel har sett her, enhver tenker med de lille de har. Og ansvarsfølelsen står det heller ikke særlig godt til med. So don't hold your breath.

    Og;

    Antall intensivkrevende covidpasienter på sykehusene i den største helseregionen, økte fra 215 fredag til 248 mandag. Antallet respiratorpasienter økte fra 35 til 44.

    Det skal ikke fortsett sånn veldig lenge før myndighetenes nedstenging fremstår som godt begrunnet, uansett hva enkelte her inne liker å tro.

    – Vi ser nesten ingen intensivpasienter som før de ble covid-syke var friske og vaksinerte, sier Skraastad.
    Nevnte tidligere at jeg registrerte noen første gangs da jeg tok boosteren på Mandag, sjekket kommunesidene og fikk det bekreftet, faktisk en god del som tok den sist Mandag så litt bevegelse er det. Men tror nok vi kan glemme 100% her også.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    De er et worst case scenario som noen har blåst opp. Det er et anerkjent og sunt prinsipp at worst case scenarier er en del av en hver forsvarlig risiko og sårbarhetsanalyse. Akkurat som best case også hører med. Det betyr ikke at det er mest sannsynlige utfall, men det betyr heller ikke at det er bare tull.
    Regjeringen bruker dette worst case i sin argumentasjon i sin innstramming.

    Høyst forkastelig bruk av data fra VG, FHI og regjeringen.

    Tilbake sitter en splittet befolkning hvor større og større deler mister tillit til myndighetene med de enorme langsiktige konsekvensene det har.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.266
    Antall liker
    22.716
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Igjen, Disqutabel: Hva er profilen til folka som har fremtvunget nedstengningen? Nettopp. De10-15% som har tilegnet seg sin kunnskap om læring på livets harde skole.
    Vi hadde midlene til å sile dem ut fra å forurense offentligheten (som vi har fått bukt med passiv røyking) men vi gjorde det ikke.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.847
    Antall liker
    10.466
    Regjeringen bruker dette worst case i sin argumentasjon i sin innstramming.

    Høyst forkastelig bruk av data fra VG, FHI og regjeringen.

    Tilbake sitter en splittet befolkning hvor større og større deler mister tillit til myndighetene med de enorme langsiktige konsekvensene det har.
    Det er i det minste slik pressen fremstiller det. Men går vi på denne overforenklingen?
    Jeg betviler at det er på disse worst case (ingen tiltak) beskrivelsen som alene har ført til innstramningene vi ser nå. Det er nok betydelig mer komplekst enn som så.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.847
    Antall liker
    10.466
    ^Igjen, Disqutabel: Hva er profilen til folka som har fremtvunget nedstengningen? Nettopp. De10-15% som har tilegnet seg sin kunnskap om læring på livets harde skole.
    Vi hadde midlene til å sile dem ut fra å forurense offentligheten (som vi har fått bukt med passiv røyking) men vi gjorde det ikke.
    Kan du utdype? Jeg forstår ikke helt hva du sikter til her.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.635
    Antall liker
    9.906
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ^Igjen, Disqutabel: Hva er profilen til folka som har fremtvunget nedstengningen? Nettopp. De10-15% som har tilegnet seg sin kunnskap om læring på livets harde skole.
    Vi hadde midlene til å sile dem ut fra å forurense offentligheten (som vi har fått bukt med passiv røyking) men vi gjorde det ikke.
    Please could you stop the noise, I'm trying to get some rest?
    From all the unborn chicken voices in my head
    What's that? (I may be paranoid, but not an android)
    What's that? (I may be paranoid, but not an android)
    When I am king you will be first against the wall
    With your opinion which is of no consequence at all
    What's that? (I may be paranoid, but not an android)
    What's that? (I may be paranoid, but not an android)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.165
    Antall liker
    20.017
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er i det minste slik pressen fremstiller det. Men går vi på denne overforenklingen?
    Jeg betviler at det er på disse worst case (ingen tiltak) beskrivelsen som alene har ført til innstramningene vi ser nå. Det er nok betydelig mer komplekst enn som så.
    Din tiltro til myndighetenes evne til rasjonell tenking er imponerende. Uansett hva de gjør; din tiltro står fast.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.635
    Antall liker
    9.906
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan du utdype? Jeg forstår ikke helt hva du sikter til her.
    Coronapass åpenbart. Er man uvaksinert holder man seg hjemme. Et frivillig valg. I et åpent og liberalt samfunn tar man sine egne valg, og innestår for konsekvensen av de. Et åpent og liberalt samfunn er også en umulighet på sikt uten ansvarsfølelse.

    Det er på høy tid at de uvaksinerte, og ikke alle andre, tar konsekvensen av deres handlinger eller mangel på sådanne.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn