Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    Utgatt24668

    Gjest
    Men utgangspunktet for barn og unge er veldig veldig lavt, 20% økning av ett lite tall er fremdeles ett lite tall.
    Eller VG sin versjon:


    - To Pfizer-doser gir 70 prosent beskyttet mot alvorlig omikron-sykdom og 33 prosent beskyttelse mot selve smitten
    - Foreløpige resultater har antydet at omikronvarianten er langt mer smittsom enn de tidligere variantene

    Studien er basert på nær 80.000 PCR-teste

    Verdens helseorganisasjon (WHO) er nå «forsiktige optimister» etter rapporter om at omikronsmitten gir mindre alvorlig smitte og færre dødsfall enn de tidligere variantene

    Min vurdering: Helsemyndighetene planelgger tiltak iht worst case scenario, med tiltak og tilhørende tiltaksbyrder som raskt kan koste samfunnet mer enn gevinsten. Snorre Valen har nok mye rett når han hevder at tiltakene er utformet av folk i trygge jobber, og som selv ikke befinner seg i risikogruppene som betaler prisen for tiltaksbyrdene. Det er også en utfordring at de som lager modellene ikke har nok bakkekontakt med helsepersonell i 1 og 2 linjen.

    I tillegg kommer regjeringens behov for å vise styrke, en mulig farlig kombinasjon. Så har du helsetoppene som skal forsvarliggjøre helt vanvittige høye lønninger. De blir belønnet for å trekke ut krisen over tid.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Jada, og Nakstad har uttrykt at han "forventer at anbefalinger blir fulgt".

    Noe jeg altså ikke akter å gjøre, siden det er svært viktig at man faktisk får gjennomført de ting som er mulig.

    Snakket med 5 prester i går og i dag; alle er enige med meg. Slik var det ikke i fjor. Altså begynner mange å få nok.
    Synes Nakstad selv skal følge sine egne anbefalinger og avlyse sin boksignering som skal foregå i morgen.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.571
    Antall liker
    9.648
    Siden han da får litt ledig tid så kan han jo så smått begynne å se på exit planen som de allerede kanskje skulle lage etter hvert, ref. sjefen hans.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.563
    Antall liker
    9.362
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Melding fra Sør-Afrika:
    "High levels of previous exposure to three previous waves of Covid infection in South Africa may explain the relatively low levels of hospitalisation and severe disease in the current outbreak of the Omicron variant, rather than the variant itself being less virulent."
    The suggestion was made by vaccine expert Shabir Mahdi of the University of the Witwatersrand, who has led vaccine trials in the country, and warned that South Africa’s experience of Omicron might not be a reliable indicator for how the Omicron outbreak unfolds in other countries.

    In a lengthy interview with the Global Health Crisis Coordination Center, Mahdi cited a recently completed seropositivity survey – the percentage of population who have already been infected – in Gauteng province, which has been at the centre of the Omicron outbreak, that suggested some 72% had experienced a previous infection of coronavirus.

    That is well over three times the rate of previous infections detected by a similar survey during the Beta variant outbreak a year ago where seropositivity was some 20%.

    While Mahdi said that emerging evidence pointed to the fact that Omicron was both more infectious and more able to evade antibody protection, he suggested that other mechanisms at work in acquired immunity through infection could explain the lower levels of hospitalisations and severe illness.

    While the UK has a seropositivity rate above 90%, South Africa’s experience may be very different to the UK’s in terms of the Omicron, with the UK having an older population and different vulnerabilities to disease.

    ( The Guardian)
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Tvangsvaksinering.

    Jeg tror folk er i ferd med å bli splitter pine gale.
    Det ser ut til at de mest moraliserende kreftene her inne, de som vet hva du burde tenke, mene og ikke minst hva du har "rett" til å ytre, også er de som gjerne vil ta ifra deg alle rettigheter. Sjarmerende ikke sant?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.165
    Antall liker
    20.017
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^^ Næh; oppnår man immunitet gjennom smtte. I stedet for å stenge alt hver eneste gang? Det blir jo som å lære seg og sykle, gjennom å faktisk godta at man ramler av noen ganger underveis.

    Hvem skulle trodd 😲
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.165
    Antall liker
    20.017
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det ser ut til at de mest moraliserende kreftene her inne, de som vet hva du burde tenke, mene og ikke minst hva du har "rett" til å ytre, også er de som gjerne vil ta ifra deg alle rettigheter. Sjarmerende ikke sant?
    Svært sjarmerende også. Men ikke svært overraskende.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.847
    Antall liker
    10.466
    Det ser ut til at de mest moraliserende kreftene her inne, de som vet hva du burde tenke, mene og ikke minst hva du har "rett" til å ytre, også er de som gjerne vil ta ifra deg alle rettigheter. Sjarmerende ikke sant?
    Kan du peke på et innlegg av den typen du beskriver her?
    Seriøst ment. Jeg har lett, men finner det ikke.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.911
    Antall liker
    36.110
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg finner heller ikke noe svar fra Khanate hvor han resonnerer litt høyt rundt hvordan vi i perioder kan få 99,9 % negative PCR-tester hvis disse testene gir så mange falske positive som det påstås. Det hadde vært fint med et slikt eksempel på kritisk tenking og kildekritikk.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.619
    Antall liker
    3.830
    Torget vurderinger
    96
    For de som fortsatt har tungt for å se alvoret og sammenhengen mellom mye smitte og belastningen på flere ledd i helsesektoren.

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.165
    Antall liker
    20.017
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kritisk tenkning, ja.

    Jeg gir dere 90 000 - 300 000 nye smittede, hver dag.
    Jeg gir dere gult nivå i alle landets grunnskoler, som om hele landet er en smittepøl- der mennesker dør i hopetall.
    Jeg gir dere rødt nivå ved alle landets videregående skoler, som om hele fordømte landet er en smittepøl- der mennesker dør i hopetall.
    Jeg gir dere sterke, inngripende tiltak overalt i landet, som om hele landet er en smittepøl- hvor mennesker dør for fote.

    Kritisk tenkning. Særlig!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.165
    Antall liker
    20.017
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    For de som fortsatt har tungt for å se alvoret og sammenhengen mellom mye smitte og belastningen på flere ledd i helsesektoren.

    Og jeg har opplevd flere av mine elever som har brutt ut i gråt, så det der imponerer ikke spesielt mye.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Tro det eller ei, det finnes fagpersoner som ikke støtter Nakstand & Co. Folk som ikke tar WHOs anbefalinger for gitt. Folk som tillater seg å bruke sin egen hjerne til å tenke med, og som tillater seg å gjøre egne erfaringer på tross av at all verdens autoriteter kjemper med nebb og klør for å stoppe kjeften på de.

    I dag betraktes dessverre denne kategorien mennesker for avvikere, konspirasjonsteoretikere, tin-foil-hats, ekstremister, sinnsforvirrede og det som verre er. Mantraet er: "You must believe in science". Den som våger å prøve, diskutere eller bestride "vitenskapen" er en kjetter som må bekjempes med alle midler. En underlig verden. Stammedyrene har bestemt seg for at de som ikke underkaster seg må bekjempes, de er ofte villige til å gå mye lenger enn myndighetene i sin iver etter å sette folk på plass. Lykke på reisen folkens. Husk at du med din behandling av dine medmennesker bidrar til å skape den verden vi lever i. Jeg antar at flere i dette forumet vil juble den dagen vaksinene blir tvungne. Jeg er dessverre redd for at det vi ser konturene av i dag, kan bli langt verre i morgen. Det er noe med makt over andre mennesker. Det fungerer best når det utøves med visdom. I et historisk perspektiv ser det ut til at terrorvelder ikke varer så lenge. Det blir jo spennende å se hvor langt dette skal drives i vestverden før det hele knaker i sammenføyningene og går i oppløsning. Hva slags samfunn får vi når all tillit til autoritetene er forduftet?

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.635
    Antall liker
    9.906
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nei da. Vi ønsker bare du skal ha vett til å ta den frivillig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.911
    Antall liker
    36.110
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tro det eller ei, det finnes fagpersoner som ikke støtter Nakstand & Co. Folk som ikke tar WHOs anbefalinger for gitt. Folk som tillater seg å bruke sin egen hjerne til å tenke med, og som tillater seg å gjøre egne erfaringer på tross av at all verdens autoriteter kjemper med nebb og klør for å stoppe kjeften på de.

    I dag betraktes dessverre denne kategorien mennesker for avvikere, konspirasjonsteoretikere, tin-foil-hats, ekstremister, sinnsforvirrede og det som verre er. Mantraet er: "You must believe in science". Den som våger å prøve, diskutere eller bestride "vitenskapen" er en kjetter som må bekjempes med alle midler. En underlig verden. Stammedyrene har bestemt seg for at de som ikke underkaster seg må bekjempes, de er ofte villige til å gå mye lenger enn myndighetene i sin iver etter å sette folk på plass. Lykke på reisen folkens. Husk at du med din behandling av dine medmennesker bidrar til å skape den verden vi lever i. Jeg antar at flere i dette forumet vil juble den dagen vaksinene blir tvungne. Jeg er dessverre redd for at det vi ser konturene av i dag, kan bli langt verre i morgen. Det er noe med makt over andre mennesker. Det fungerer best når det utøves med visdom. I et historisk perspektiv ser det ut til at terrorvelder ikke varer så lenge. Det blir jo spennende å se hvor langt dette skal drives i vestverden før det hele knaker i sammenføyningene og går i oppløsning. Hva slags samfunn får vi når all tillit til autoritetene er forduftet?
    Men hva med et lite eksempel på at du er i stand til å tenke sjæl, heller enn å komme med en lang liste linker til dine egne foretrukne autoriteter? Har ikke sett fnugg av tankegang omkring hvordan dine linker med påstander om mange falske positive fra PCR-test passer overens med det faktum at det har vært perioder med 99,9 % negative testsvar. Du er åpenbart i stand til å gjenfortelle historier fra dine autoriteter om antall PCR-iterasjoner og det hele, men hva med å se seg om i verden og spørre "er det slik, eller er det ikke slik?" Det er kjernen i kritisk tenkning, ikke å erstatte autoriteter man misliker med andre selvutnevnte autoriteter man liker bedre.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.628
    Antall liker
    2.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    hva med å se seg om i verden og spørre "er det slik, eller er det ikke slik?" Det er kjernen i kritisk tenkning, ikke å erstatte autoriteter man misliker med andre selvutnevnte autoriteter man liker bedre.
    Sitert pga. sannhetsinnholdet ("QFT", som det heter på originalspråket)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.635
    Antall liker
    9.906
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Grei oppsummering:

    Tiltakene skyldes at noen få ikke vaksinerer seg (aftenposten.no)

    Uvaksinerte spiser opp kapasiteten
    Norge er delt i fire helseregioner. I den klart største, Helse Sør-Øst, tar de uvaksinerte opp mesteparten av kapasiteten. Mandag var 56 prosent av de kritisk syke covid-pasientene i intensivavdelingene i Helse Sør-Øst uvaksinert. 20 prosent har svekket immunforsvar på grunn av sykdom eller medisiner. Resten er delvaksinert eller har underliggende sykdom.

    Så å si ingen fullvaksinerte pasienter blir så syke at de tar opp kapasitet i intensivavdelingene.

    Med så mye smitte i samfunnet ville det sannsynligvis vært vanskelig å unngå tiltak i det hele tatt for å få folk helskinnet gjennom vinteren. Men tiltaksnivået kunne vært lavere.

    En liten andel av befolkningen legger så stort press på intensivavdelingene at det rammer alle. Spørsmålet er hva en kan gjøre med det.

    Og merk konklusjonen:

    Frivillighetslinjen tjener Norge godt. Så lenge det varer, da.

    En befolkning som er lut lei av hjemmekontor, stengte skoler, restauranter og barer, har kanskje ikke all verdens tålmodighet igjen.

    Enkelte har kanskje skjønt at min tålmodighet for lengst har tatt slutt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.911
    Antall liker
    36.110
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos omicron og eksponensiell vekst:
    1639501006580.png
    5, 296, 875, ... hvilket tall er det neste i denne serien?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.635
    Antall liker
    9.906
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mitt talleksempel i en noe tidligere post (dobbelt så smittsom men med en sannsynlighet for bare en tiendedel så mange sykehusinnleggelser) har svaret ln10 før antall innleggelser blir større med det nye viruset enn for det gamle. Om vi bruker uker som akse for smittsomheten er da svaret ca 2,5 uke (har ikke kalkulatoren her så dette er tatt i hodet) før antall sykehusinnleggelser pga det nye viruset er større enn antall innleggelser ville vært med en stabil situasjon med eksisterende virus. Deretter blir det veldig raskt veldig mye verre.

    FHI har nok skjønt mere av dette enn mange her tror.

    Så selv om det aller, aller fleste klarer seg bra med det nye viruset, skal du være forsiktig med å pådra deg noe annet som krever sykehusinnleggelse. Og hovedproblemet er og blir de som ikke vaksinerer seg, aka idiotene. Og kanskje folk før eller siden skjønner det. Sykehusinnleggelser pleier å virke bedre enn modellberegninger.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.911
    Antall liker
    36.110
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mitt talleksempel i en noe tidligere post (dobbelt så smittsom men med en sannsynlighet for bare en tiendedel så mange sykehusinnleggelser) har svaret ln10 før antall innleggelser blir større med det nye viruset enn for det gamle. Om vi bruker uker som akse for smittsomheten er da svaret ca 2,5 uke (har ikke kalkulatoren her så dette er tatt i hodet).
    Hva om den er tre ganger så smittsom og har 30 % lavere sannsynlighet for sykehusinnleggelse?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.635
    Antall liker
    9.906
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nemlig. Mine tall er uhyre konservative sånn bare for ikke å skrike ulv, noe som det gjøres litt for mye av. Tipper jeg ikke trenger å gi deg formelen..... men da skjer det på under 1 uke her jeg sitter uten verken blyant eller kalkulator.

    Antar r-tallet er angitt for hvor mange personer en smittet smitter i løpet av en uke. Og det kan jo fort være det tenkte tilfellet uten noen tiltak. Er r-tallet gitt pr måned blir enheten annerledes selvsagt.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.847
    Antall liker
    10.466
    Apropos omicron og eksponensiell vekst:
    Vis vedlegget 772260
    5, 296, 875, ... hvilket tall er det neste i denne serien?
    Men hva er ditt syn på muligheten for mellom 90 000 og 300 000 nye tilfeller pr dag over en kort, hektisk periode? Jeg innrømmer at jeg stiller meg litt spørrende til en slik tese, men dersom befolkningen er nær 100% mottakelig for et abnormt smittsomt virus, er jo muligheten til stede.

    Men befolkningen er neppe 100% mottakelig, og noen områder ligger relativt isolert, og vil ikke bli berørt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.847
    Antall liker
    10.466
    Grei oppsummering:

    Tiltakene skyldes at noen få ikke vaksinerer seg (aftenposten.no)

    Uvaksinerte spiser opp kapasiteten
    Norge er delt i fire helseregioner. I den klart største, Helse Sør-Øst, tar de uvaksinerte opp mesteparten av kapasiteten. Mandag var 56 prosent av de kritisk syke covid-pasientene i intensivavdelingene i Helse Sør-Øst uvaksinert. 20 prosent har svekket immunforsvar på grunn av sykdom eller medisiner. Resten er delvaksinert eller har underliggende sykdom.

    Så å si ingen fullvaksinerte pasienter blir så syke at de tar opp kapasitet i intensivavdelingene.

    Med så mye smitte i samfunnet ville det sannsynligvis vært vanskelig å unngå tiltak i det hele tatt for å få folk helskinnet gjennom vinteren. Men tiltaksnivået kunne vært lavere.

    En liten andel av befolkningen legger så stort press på intensivavdelingene at det rammer alle. Spørsmålet er hva en kan gjøre med det.

    Og merk konklusjonen:

    Frivillighetslinjen tjener Norge godt. Så lenge det varer, da.

    En befolkning som er lut lei av hjemmekontor, stengte skoler, restauranter og barer, har kanskje ikke all verdens tålmodighet igjen.

    Enkelte har kanskje skjønt at min tålmodighet for lengst har tatt slutt.
    Men om jeg har forstått dette rett, så er det en urimelig overrepresentasjon av arbeidskraft fra enkelte europeiske land involvert her. Er det rimelig eller urimelig at et egalitært, tillitsbasert samfunn skal bære en rekke byrder fordi polakker ikke vil forstå basiskunnskap?
    Jeg har ikke noe godt svar på et sånt spørsmål, men uansett har det en klar betydning hvordan enkelte minoriteter forholder seg til virkeligheten.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.635
    Antall liker
    9.906
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Formelen for smitte i en befolkning hvor den som har vært syk er immun, i hvert fall for en periode, er godt kjent men orker ikke taste den inn nå.

    Om hypotetisk r= 2 og halvparten av de du utsetter for smitte er immune blir jo selvsagt det reelle r-tallet = 1 (halvparten blir ikke syke) og deretter flater det fort ut. Ellers ville jo alle bli syke mer enn en gang (noe som på lenger sikt dessverre kan være høyst reelt).

    Plugg inn r-tall og prosent for sykehusinnleggelser og ligningen lar seg greit løse, men litt mer komplisert enn i mitt enkle eksempel som ikke tar høyde for økende immunitet. Men vi får jo være enige om hvilke parametre som skal inn foreløpig er høyst usikre. Poenget er bare å ha en viss grunnleggende forståelse for mekanismene bak, som i de fleste simuleringer.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.635
    Antall liker
    9.906
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vaksinemotstanderne er jo en minoritet uansett etnisitet. Jeg har heller ikke noe godt svar på det der, ut over at vi må håndtere minoritetene uavhengig av etnisitet.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.847
    Antall liker
    10.466
    Tro det eller ei, det finnes fagpersoner som ikke støtter Nakstand & Co. Folk som ikke tar WHOs anbefalinger for gitt. Folk som tillater seg å bruke sin egen hjerne til å tenke med, og som tillater seg å gjøre egne erfaringer på tross av at all verdens autoriteter kjemper med nebb og klør for å stoppe kjeften på de.

    I dag betraktes dessverre denne kategorien mennesker for avvikere, konspirasjonsteoretikere, tin-foil-hats, ekstremister, sinnsforvirrede og det som verre er. Mantraet er: "You must believe in science". Den som våger å prøve, diskutere eller bestride "vitenskapen" er en kjetter som må bekjempes med alle midler. En underlig verden. Stammedyrene har bestemt seg for at de som ikke underkaster seg må bekjempes, de er ofte villige til å gå mye lenger enn myndighetene i sin iver etter å sette folk på plass. Lykke på reisen folkens. Husk at du med din behandling av dine medmennesker bidrar til å skape den verden vi lever i. Jeg antar at flere i dette forumet vil juble den dagen vaksinene blir tvungne. Jeg er dessverre redd for at det vi ser konturene av i dag, kan bli langt verre i morgen. Det er noe med makt over andre mennesker. Det fungerer best når det utøves med visdom. I et historisk perspektiv ser det ut til at terrorvelder ikke varer så lenge. Det blir jo spennende å se hvor langt dette skal drives i vestverden før det hele knaker i sammenføyningene og går i oppløsning. Hva slags samfunn får vi når all tillit til autoritetene er forduftet?

    Jeg må visst linke til denne igjen, selv om jeg har gjort det før, samt trukket fram andre problemer med et par av dine lenker:

    Hva tenker du om det som fremkommer her?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.903
    Antall liker
    4.347
    True story fra Kjøpesenteret Kvadrat idag.

    En kvinne gjenkjenner en annen besøkende som hun vet har covid. Hun varsler resepsjonen. Resepsjonisten bruker høyttaleren og sier: «Vi har fått navnet på en person som er på senteret med aktiv covid. Vedkommende blir anmeldt til politiet med mindre hen melder seg i resepsjonen»

    15 personer meldte seg…
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.635
    Antall liker
    9.906
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    True story fra Kjøpesenteret Kvadrat idag.

    En kvinne gjenkjenner en annen besøkende som hun vet har covid. Hun varsler resepsjonen. Resepsjonisten bruker høyttaleren og sier: «Vi har fått navnet på en person som er på senteret med aktiv covid. Vedkommende blir anmeldt til politiet med mindre hen melder seg i resepsjonen»

    15 personer meldte seg…
    Så mye for frivillighet og anbefalinger. Folk flest er ansvarlige og vettuge, men prosenten som driter i alt er mye høyere enn de fleste av oss liker å tenke på. Kanskje farget av mine 35 år i finansnæringen, der man møter alle slags folk og skapninger.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.571
    Antall liker
    9.648
    True story fra Kjøpesenteret Kvadrat idag.

    En kvinne gjenkjenner en annen besøkende som hun vet har covid. Hun varsler resepsjonen. Resepsjonisten bruker høyttaleren og sier: «Vi har fått navnet på en person som er på senteret med aktiv covid. Vedkommende blir anmeldt til politiet med mindre hen melder seg i resepsjonen»

    15 personer meldte seg…
    Leste om det der, der stod det også;

    – Dette er et rykte og medfører ikke riktighet. Det er svært uheldig at det spres usanne rykter i en såpass sårbar tid, sier Hjørnevik.

    Hjørnevik har konferert med både leder for kundesenteret og informasjonsdesken.

    – Det har ikke vært gjort opprop, ei heller skal 15 smittede ha møtt opp ved informasjonsdisken, sier Hjørnevik.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.635
    Antall liker
    9.906
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    OK, da får vi håpe det ikke står så galt til akkurat i dette tilfellet. Men min tiltro til at tilstrekkelig mange opptrer forsvarlig til at det monner med et virus med såpass potensielt høyt smittetrykk som dette, er fortsatt høyst begrenset.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.847
    Antall liker
    10.466
    Vaksinemotstanderne er jo en minoritet uansett etnisitet. Jeg har heller ikke noe godt svar på det der, ut over at vi må håndtere minoritetene uavhengig av etnisitet.
    Etnisiteten er underordnet. Saken er altså at vi som nasjon har gjort oss avhengige av en "arbeiderklasse" som kommer hit for å jobbe, og ikke har fast adresse her. Mange sider ved det, men det som er leit er altså at disse vil også belaste norske sykehus i unødvendig grad, grunnet manglende vilje til å ta inn fakta. Det er litt utfordrende.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.847
    Antall liker
    10.466
    OK, da får vi håpe det ikke står så galt til.
    Jeg er litt nysgjerrig på hva du mener hva mest galt med den situasjonen. :)

    Hen som etter sigende gikk på shopping etter å ha testet positivt for covid?
    Hun som meldte i fra til resepsjonen?
    Den som kom med oppropet over høyttaleranlegget?
    De 15 som meldte seg?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.635
    Antall liker
    9.906
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I noen grad sant, men det var ikke de aller minst ressurssterke som kom hjem fra utenlandsferier med fersk smitte og dreit i karantenekrav for å si det sånn. Ansvarsfølelse er ikke perfekt korrelert med ressurser.....
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.847
    Antall liker
    10.466
    Vilje/evne. Det henger i hop.
    Jeg ville ikke komme opp med en tese om at folk fra enkelte land har lavere evne til kunnskapsereverelse enn folk fra enkelte andre land. For det tror jeg ikke mye på, for å si det sånn.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn