Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2

    Antakelig årsak oppgis å være «immunitetsgjeld» pga 1,5 år med kårånatiltak. Vi kan jo vise til det noen har sagt her før om andre virkninger av kårånatiltakene.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Ok, da har "jeg mine ord i behold: " Om vi fortsatt har en pandemi så må det være opplagt at vaksinekampanjen er fullstendig misslykket. ". Vi har alstå ikke en pandemi, og dermed er kampanjen vellykket. Mange takk.
    Litt usikker på hva du fremlegger her, egentlig.
    Det er jo korrekt å hevde at verden fortsatt er midt oppe i en pandemi, derav navnet på dette begrepet. https://www.fhi.no/sv/influensa/influensapandemier/hva-er-en-pandemi/
    I Norge har massiv vaksinering ført til at situasjonen er under kontroll, til tross for en del smitte her og der. Så hva er ditt poeng, egentlig?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Tja....
    Synes du begynner å bli litt voldsom her - nå som alle som ønsker har fått vaksine i det omfang de vil - så er ikke Corona spesielt farligere enn andre sykdommer (influensa/forkjølelse).
    Jobber man feks på eldre institusjon Eller immunsvekkede pasienter uten vaksine enten det er corona eller influensa påskynder man dødsrisikoen betydelig for sine pasienter, en slik oppførsel er uforenlig med god omsorg. Ganske enkel logikk det.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Moral hjelper uansett ikke. Ikke her heller.

    Nekter man disse å jobbe med pasienter, bryter alt sammen.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Jeg serverer en betinget påstand: " Om vi fortsatt har en pandemi så må det være opplagt at vaksinekampanjen er fullstendig misslykket. ".
    Om du ikke klarer å forstå denne setningen så vil jeg foreslå at du snakker med noen voksne.

    Din kommentar til min betingede påstand med sedvanlige frekkheter, denne gangen vedrørende min påstått "misslykkede" skolegang.

    Jeg spør om du mener at pandemien er over og at vaksinekampanjen er vellykket.

    Du serverer noe tullball vedrørende kampanjer, men hevder at vaksineringen (ikke kampanjen) er vellykket, og at vi ikke har en pandemi.

    Jeg forsøker etter fattig evne å påpeke at: om vi ikke har en pandemi så er vaksinekampanjen vellykket. Med andre ord, betingelsen for å kalle kampanjen misslykket er ikke tilstede. Dette er sikkert fryktelig komplisert og vanskelig. Men, det er altså ingen konflikt mellom min innledende betingede påstand, og konklusjonen her.

    Du begynner å svamle om begrepet pandemi som om det var selve begrepet vi diskuterte. Du bytter tema. Og om du har glemt hva tema i vår lille diskusjon er, så kan jeg fortelle deg at det hele begynte med min betingede påstand: Om vi fortsatt har en pandemi så må det være opplagt at vaksinekampanjen er fullstendig misslykket. ".
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som noen av oss mente da det foregikk:
    På fredagen publicerades det andra betänkandet i Coronakommissionens rapport. Och kritiken är svidande.

    ”Sveriges hantering av pandemin har präglats av senfärdighet och var undermålig”, slår Coronakommissionen fast i sitt andra betänkande.

    ”De inledande skyddsåtgärderna var otillräckliga för att stoppa eller ens kraftigt begränsa smittspridningen i landet”, skriver kommissionen vidare.

    Kommissionen skriver också att smittskyddslagstiftningen var otillräcklig för att möta ett allvarligt epidemiskt eller pandemiskt utbrott.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    om vi ikke har en pandemi så er vaksinekampanjen vellykket
    Sånne logiske postulater er helt avhengige av at begrepene er avklart.

    Hva betyr 'pandemi'? Jo:
    Skjermbilde 2021-10-29 kl. 13.34.12.png
    og 'epidemi'?
    Skjermbilde 2021-10-29 kl. 13.34.34.png

    Hva betyr det 'å ha en pandemi'? En ukontroversiell tolkning er at det er mange som er syke av samme sykdom i mange land rundt om i verden, og at det stadig er mange som blir smittet/syke.

    Har vi en pandemi? Ja. Det er fortsatt mange i verden – selv i Norge – som blir smittet, syke, og dør av covid.

    Når det gjelder vaksineringen kan du sikkert kalle det en 'kampanje', selv om det vekker konnotasjoner bare du trives med:
    Skjermbilde 2021-10-29 kl. 13.37.37.png

    La oss for øyeblikket akseptere det. Er vaksineringkampanjen vellykket i Norge? Ja, det får man vel nesten si. En stor andel av befolkningen er vaksinert, og antallet som blir skikkelig syke/døde av covid er på et relativt jevnt og lavt nivå.

    Når du sier "om vi fortsatt har en pandemi så må det være opplagt at vaksinekampanjen er fullstendig misslykket", så sidestiller du et globalt fenomen (pandemi) med et nasjonalt fenomen (Norges vaksinasjonsopplegg). Det er som å si:

    "om ikke alle i verden snakker norsk, har norskfaget i den norske skolen mislyktes".
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er kritikken kraftigere enn hva den norske koronakommisjonen kom frem til for håndteringen her til lands?
    Ja, for meg ser dette ganske ramsalt ut. Her slaktes hele håndteringen som «undermålig», «otillräcklig», «senfärdig». At man passerte 15000 døde tidligere i uken fikk også litt medieoppmerksomhet.

    Til sammenligning kritiserte den norske kommisjonen den manglende beredskapen, men mente at håndteringen var god når det først skjedde.
    Kort oppsummert:
    • Dette kritiserer de: I sin rapport slakter Koronakommisjonen den norske beredskapen før pandemien. De påpeker at regjeringen manglet en plan mot importsmitte. Også på smittevernutstyr er dommen hard.
    • Dette mener de var bra: Kommisjonen mener imidlertid - samlet sett - at myndighetenes håndtering av pandemien har vært god. «Myndighetene har vært dårlige forberedt, men de har virkelig tatt godt tak», sier kommisjonsleder Stener Kvinnsland.
    Den viktigste innvendingen mot håndteringen var at beslutningen om nedstengning 12 mars burde vært tatt av Regjeringen, ikke Helsedirektoratet, siden det hadde så store ringvirkninger, men kommisjonen mente at selve beslutningen var riktig. Dessuten var det noen kritiske kommentarer om både manglende plan for å håndtere importsmitte i andre bølge og dette berømte hytteforbudet, men du må gjerne sammenligne med hva den svenske kommisjonen skriver.
     
    Sist redigert:

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Moral hjelper uansett ikke. Ikke her heller.

    Nekter man disse å jobbe med pasienter, bryter alt sammen.
    Nei, da vaksinerer de seg. Bare se på hva som skjer i Italia. Yrkesforbud for uvaksinerte har medført lange vaksinekøer de siste ukene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hm.

    Den norske strategien kritiseres også kraftig for overdrevne tiltak. Med de skadevirkninger det medfører- på kort og lang sikt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nei, da vaksinerer de seg. Bare se på hva som skjer i Italia. Yrkesforbud for uvaksinerte har medført lange vaksinekøer de siste ukene.
    Vi er ikke Italia. Vi har aldri vært i samme kritiske situasjon som de. Det er stor forskjell på å bo oppå hverandre, kontra det norske bosetningsmønsteret.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Vi er ikke Italia. Vi har aldri vært i samme kritiske situasjon som de. Det er stor forskjell på å bo oppå hverandre, kontra det norske bosetningsmønsteret.
    nettopp.
    De aller færreste i Norge lever i (trange) generasjonsboliger. Folk smittes hovedsaklig innendørs (grunnet dårlig ventilasjon).
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Vi er ikke Italia. Vi har aldri vært i samme kritiske situasjon som de. Det er stor forskjell på å bo oppå hverandre, kontra det norske bosetningsmønsteret.
    Nå var vel diskusjonen virkning av yrkesforbud for uvaksinerte i helseinstitusjoner og ikke bosettingsmønster i diverse land. Folk har en rett til ikke å vaksinere seg, men ingen har en rett til å arbeide i helseinstitusjoner. Dette gjelder meg bekjent både i Norge, Italia og svært mange andre land.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Jeg serverer en betinget påstand: " Om vi fortsatt har en pandemi så må det være opplagt at vaksinekampanjen er fullstendig misslykket. ".
    Om du ikke klarer å forstå denne setningen så vil jeg foreslå at du snakker med noen voksne.

    Din kommentar til min betingede påstand med sedvanlige frekkheter, denne gangen vedrørende min påstått "misslykkede" skolegang.

    Jeg spør om du mener at pandemien er over og at vaksinekampanjen er vellykket.

    Du serverer noe tullball vedrørende kampanjer, men hevder at vaksineringen (ikke kampanjen) er vellykket, og at vi ikke har en pandemi.

    Jeg forsøker etter fattig evne å påpeke at: om vi ikke har en pandemi så er vaksinekampanjen vellykket. Med andre ord, betingelsen for å kalle kampanjen misslykket er ikke tilstede. Dette er sikkert fryktelig komplisert og vanskelig. Men, det er altså ingen konflikt mellom min innledende betingede påstand, og konklusjonen her.

    Du begynner å svamle om begrepet pandemi som om det var selve begrepet vi diskuterte. Du bytter tema. Og om du har glemt hva tema i vår lille diskusjon er, så kan jeg fortelle deg at det hele begynte med min betingede påstand: Om vi fortsatt har en pandemi så må det være opplagt at vaksinekampanjen er fullstendig misslykket. ".
    OK. Da er vi vel enige da, om at en massiv vaksinering av befolkningen stopper en pandemi; i seg selv ingen overraskelse.
    Og da er jo alt fint for oss her i Norge.

    Men ute i verden fortsetter pandemien ufortrødent i store områder som er litt mindre heldige enn oss.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Nå var vel diskusjonen virkning av yrkesforbud for uvaksinerte i helseinstitusjoner og ikke bosettingsmønster i diverse land. Folk har en rett til ikke å vaksinere seg, men ingen har en rett til å arbeide i helseinstitusjoner. Dette gjelder meg bekjent både i Norge, Italia og svært mange andre land.
    Om man skal nekte noen å jobbe så kolliderer det gjerne med en bråte andre regler i arbeidslivet. Det er ikke slik at vaksinasjon/ikke vaksinasjon er noe generelt trumfkort man kan trekke frem når det måtte passe. Det er strengt tatt ingen ting p.t. som tilsier at dette er noe spesielt større problem enn alt mulig annet folk som jobber på helseinsititusjoner kan finne på å dra med seg inn på en av sorten.

    Det er, som vist over, ikke en kjeft som bryr seg om at det ligger flere titalls barn inne med RS-virus på norske sykehus, hvorav en del trenger pustehjelp. Hadde de hatt covid-19 ville det vært full panikk og krav om å stenge ned hele landet.

    Det burde i det minste være mulig å innse at man har mistet alt som finnes av proporsjoner.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg serverer en betinget påstand: " Om vi fortsatt har en pandemi så må det være opplagt at vaksinekampanjen er fullstendig misslykket. ".
    Tja, pandemien er vel ikke over, men det er vel nokså opplagt at Norge for tiden ikke er en del av den pandemien hvis vi heller ikke oppfyller kriteriet for å si at det er en epidemi i Norge. Grunnen til at vi er der kan jo tenkes å ha noe med effektive vaksiner og høy vaksinasjonsdekning å gjøre.

    Så er neste spørsmål om vaksinekampanjen må sies å være mislykket i andre deler av verden, og i så fall på hvilken måte. Jeg ser to slike måter: For det første at vaksinasjonsdekningen i mange av verdens fattigste land ikke er på langt nær god nok. Ca 5 % fullvaksinerte i Afrika stopper ingen pandemi. Så lenge det finnes slike store reservoarer for smitte vil det også oppstå nye varianter. Tidskonstanten er også viktig: Når det går så tregt vil de som ble vaksinert først ha blitt sårbare igjen lenge før man har kommet gjennom hele befolkningen. Årsaken til dette har nok mest med penger å gjøre. For det andre at det tydeligvis finnes langt fler «vaksineskeptikere» i enkelte mer velstående land slik at vaksinasjonsdekningen i Russland, Øst-Europa, GOP-dominerte delstater i USA heller ikke blir høy nok til å være effektiv. Og da fortsetter jo bare denne kverna å male.


    Jeg mener fortsatt at vi ikke kommer til å bli kvitt dette viruset, og at immunitet mot forkjølelse er en flyktig ting enten det er «naturlig» eller fra en vaksine, så det er bare å innstille seg på årlige booster shots med oppdateringer mot årets varianter, kanskje kombinert med den årlige vaksinen mot sesonginfluensa. Det er ikke noe «bare få det overstått» med forkjølelsesvirus.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Sånne logiske postulater er helt avhengige av at begrepene er avklart.

    Hva betyr 'pandemi'? Jo:
    Vis vedlegget 759036
    og 'epidemi'?
    Vis vedlegget 759037

    Hva betyr det 'å ha en pandemi'? En ukontroversiell tolkning er at det er mange som er syke av samme sykdom i mange land rundt om i verden, og at det stadig er mange som blir smittet/syke.

    Har vi en pandemi? Ja. Det er fortsatt mange i verden – selv i Norge – som blir smittet, syke, og dør av covid.

    Når det gjelder vaksineringen kan du sikkert kalle det en 'kampanje', selv om det vekker konnotasjoner bare du trives med:
    Vis vedlegget 759038

    La oss for øyeblikket akseptere det. Er vaksineringkampanjen vellykket i Norge? Ja, det får man vel nesten si. En stor andel av befolkningen er vaksinert, og antallet som blir skikkelig syke/døde av covid er på et relativt jevnt og lavt nivå.

    Når du sier "om vi fortsatt har en pandemi så må det være opplagt at vaksinekampanjen er fullstendig misslykket", så sidestiller du et globalt fenomen (pandemi) med et nasjonalt fenomen (Norges vaksinasjonsopplegg). Det er som å si:

    "om ikke alle i verden snakker norsk, har norskfaget i den norske skolen mislyktes".
    Strålende som vanlig fra din side, hestepare! :)
    Jeg skulle ønske jeg hadde evnen til å sammenfatte dette så presist, men så ble jeg alt for engasjert, og forfalt til et lavt og iltert nivå jeg skammer meg litt over.
    Så tusen takk for god presisering i ovenstående innlegg!

    Og @Khanate : det var Hestepares innlegg jeg forsøkte å forfatte, men så fikk jeg det ikke til, og det ble jo bare sure oppstøt i stedet. Les hans innlegg, for det er nøyaktig mitt synspunkt. :)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå var vel diskusjonen virkning av yrkesforbud for uvaksinerte i helseinstitusjoner og ikke bosettingsmønster i diverse land. Folk har en rett til ikke å vaksinere seg, men ingen har en rett til å arbeide i helseinstitusjoner. Dette gjelder meg bekjent både i Norge, Italia og svært mange andre land.
    Nok en gang hindrer "moral" å lese hva andre skriver.

    Jeg er absolutt for at helsepersonell skal vaksinere seg. Har aldri skrevet noe annet heller. Jeg påpeker kun følger av å nekte de og jobbe med pasienter.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jobber man feks på eldre institusjon Eller immunsvekkede pasienter uten vaksine enten det er corona eller influensa påskynder man dødsrisikoen betydelig for sine pasienter, en slik oppførsel er uforenlig med god omsorg. Ganske enkel logikk det.
    Den logikken har vel ikke eksistert noe sted før Covid - og jeg har vanskelig for å se at Covid er så mye farligere for en vaksinert befolkning at man rettferdiggjøre slike tiltak. Men vi kan heller være uenig om det.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Det er forskjell på en frisk vaksinert befolkning og å omgås pasienter.
    Jo , min kone og mor er begge sykepleiere og det har alltid vært praksis for dem og der de jobber at man vaksinerer seg for å beskytte sine pasienter. Noen fjols følger ikke dette og bryr seg ikke , selv om min mor har gitt dem det med teskje som sykepleierlærer.

    CoronA
    eller ikke
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    På en eldreinstitusjon er det bare å skyndte seg å dø. Tror enkelte her bør få en realitycheck over hva som foregår normalt på en eldreinstitusjon.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Nok en gang hindrer "moral" å lese hva andre skriver.

    Jeg er absolutt for at helsepersonell skal vaksinere seg. Har aldri skrevet noe annet heller. Jeg påpeker kun følger av å nekte de og jobbe med pasienter.
    Dette har da ikke noe med moral å gjøre, det er det du som blander inn. Denne diskusjonen startet i innlegg #33404 med at du hevder at alt bryter sammen hvis man nekter uvaksinerte å jobbe med pasienter. Jeg svarer deg med å vise til dagens situasjon i Italia hvor de har nektet uvaksinerte å jobbe med pasienter og hvor konsekvensen ikke er sammenbrudd, men at helsepersonell vaksinerer seg for å beholde jobben. Jeg har da aldri skrevet at du ikke er for at helsepersonell vaksinerer seg.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette har da ikke noe med moral å gjøre, det er det du som blander inn. Denne diskusjonen startet i innlegg #33404 med at du hevder at alt bryter sammen hvis man nekter uvaksinerte å jobbe med pasienter. Jeg svarer deg med å vise til dagens situasjon i Italia hvor de har nektet uvaksinerte å jobbe med pasienter og hvor konsekvensen ikke er sammenbrudd, men at helsepersonell vaksinerer seg for å beholde jobben. Jeg har da aldri skrevet at du ikke er for at helsepersonell vaksinerer seg.
    Jeg blandet nok ditt innlegg med andres.

    Jeg er prinsipielt i mot tvang, da det strider mot et rettssamfunn. Det er en svært farlig vei å begi seg ut på. "Tar du den, så tar du den også". Vi så akkurat det samme ved coronahåndteringen; tvangstiltak over hele landet- totalt uavhengig av smittetrykk lokalt og regionalt.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Interessant å se hvor lett man tar på det er at andre folk skal miste rettigheter, men så lenge det er er i egen interesse og ikke minst at livet blir litt mer risikofritt så er det vel greit.

    Men for frihet og toleranse, det er man uansett.
     
    Sist redigert av en moderator:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Interessant å se hvor lett man tar på det er at andre folk skal miste rettigheter, men så lenge det er er i egen interesse og ikke minst at livet blir risikofritt så er det vel greit.

    Men for frihet og toleranse, det er man uansett.
    Enig, det er ganske spesielt å observere.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Nok en gang hindrer "moral" å lese hva andre skriver.

    Jeg er absolutt for at helsepersonell skal vaksinere seg. Har aldri skrevet noe annet heller. Jeg påpeker kun følger av å nekte de og jobbe med pasienter.
    Den er ikke helt rett fram, allikevel.
    Pleierne har ikke lov til å røyke i lag med pasienter, og det finner vi alle helt selvsagt nå i 2021. Men de får altså lov til å utsette dem for en potensiell fare ved å nekte vaksinering, og argumentet er deres egen valgfrihet. Jeg er ikke helt overbevist om den åpenbare forskjellen på røyking og ikke-vaksine i en slik sak.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant å se hvor lett man tar på det er at andre folk skal miste rettigheter, men så lenge det er er i egen interesse og ikke minst at livet blir litt mer risikofritt så er det vel greit.

    Men for frihet og toleranse, det er man uansett.
    Hvordan stiller du deg til f eks krav om pliktmessig avhold for piloter, lastebilsjåfører og helsepersonell? Helt klart en innskrenkning i noens frihet til fordel for noen andres trygghet.

    Jeg tenker fortsatt at helsepersonell som nekter å ta vaksine har diskvalifisert seg selv på opptil flere måter. Ser fortsatt ikke problemet med å omplassere eller omskolere slike.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Den er ikke helt rett fram, allikevel.
    Pleierne har ikke lov til å røyke i lag med pasienter, og det finner vi alle helt selvsagt nå i 2021. Men de får altså lov til å utsette dem for en potensiell fare ved å nekte vaksinering, og argumentet er deres egen valgfrihet. Jeg er ikke helt overbevist om den åpenbare forskjellen på røyking og ikke-vaksine i en slik sak.
    Jeg sier ikke at det er noen forskjell heller.

    Jeg påpeker følgene av å nekte de kontakt med pasienter. Helsevesenet vil ramle sammen.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Den er ikke helt rett fram, allikevel.
    Pleierne har ikke lov til å røyke i lag med pasienter, og det finner vi alle helt selvsagt nå i 2021. Men de får altså lov til å utsette dem for en potensiell fare ved å nekte vaksinering, og argumentet er deres egen valgfrihet. Jeg er ikke helt overbevist om den åpenbare forskjellen på røyking og ikke-vaksine i en slik sak.
    Men pleierne har lov til knapt gi dem mat, mosjon og personlig pleie. Røyking er det minste problemet på en eldreinstitusjon; forbudet er rettet mot å beskytte pleierne, ikke pasientene; sistnevnte burde få røykt så mye de ville.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Har man ikke sluttet å røyke før man havner på institusjon, må man da sannelig få fortsette. Skulle da bare mangle også.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Hvordan stiller du deg til f eks krav om pliktmessig avhold for piloter, lastebilsjåfører og helsepersonell? Helt klart en innskrenkning i noens frihet til fordel for noen andres trygghet.

    Jeg tenker fortsatt at helsepersonell som nekter å ta vaksine har diskvalifisert seg selv på opptil flere måter. Ser fortsatt ikke problemet med å omplassere eller omskolere slike.
    Med all respekt Asbjørn du kan da ikke sammenligne dette med frivillig vaksinering. Det er forbudt ved lov å drikke og kjøre bil og fly.

    Men jeg skjønner jo at man aldri blir mer selvopptatt og egoistisk enn når man ser en sykdom i øynene så det er jo på en måte forståelig at man er villig til det meste for sitt eget beste.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan stiller du deg til f eks krav om pliktmessig avhold for piloter, lastebilsjåfører og helsepersonell? Helt klart en innskrenkning i noens frihet til fordel for noen andres trygghet.

    Jeg tenker fortsatt at helsepersonell som nekter å ta vaksine har diskvalifisert seg selv på opptil flere måter. Ser fortsatt ikke problemet med å omplassere eller omskolere slike.
    Dette er ikke sammenlignbart etter min oppfatning.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men jeg skjønner jo at man aldri blir mer selvopptatt og egoistisk enn når man ser en sykdom i øynene så det er jo på en måte forståelig at man er villig til det meste for sitt eget beste.
    For ordens skyld: Jeg er ikke i noen risikogruppe selv. Har hatt viruset, overlevd uten spesiell dramatikk, og deretter blitt fullvaksinert. Har heller ikke tenkt å bli sykehjemspasient med det første, og anviser derfor skivebom på det sleivskuddet.

    Til Cobras link over: Det stemmer jo at en fullvaksinert med gjennombruddssykdom er like smittsom som en uvaksinert med sykdom, men sannsynligheten for å bli smittebærende er fortsatt langt lavere om man selv skulle være så uheldig å bli eksponert for smitte.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    For ordens skyld: Jeg er ikke i noen risikogruppe selv. Har hatt viruset, overlevd uten spesiell dramatikk, og deretter blitt fullvaksinert. Har heller ikke tenkt å bli sykehuspasient med det første, og anviser derfor skivebom på det sleivskuddet.
    Den var nok ikke til deg men mer generelt. Til de som er for frihet og toleranse, de som vil ha friheten til å ta den fra andre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den var nok ikke til deg men mer generelt. Til de som er for frihet og toleranse, de som vil ha friheten til å ta den fra andre.
    I virkeligheten utenfor Ayn Rands bøker er verdenen full av slike avveininger hvor den enes frihet innskrenker den andres frihet og/eller trygghet. Eksempelvis kan noens frihet til å gå i demonstrasjonstog med et ladd maskingevær på skulderen muligens også påvirke andres opplevelse av både frihet og trygghet. Fartsgrenser, promillegrenser, krav til sertifikater, etc. Such is life.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    I virkeligheten utenfor Ayn Rands bøker er verdenen full av slike avveininger hvor den enes frihet innskrenker den andres frihet og/eller trygghet. Eksempelvis kan noens frihet til å gå i demonstrasjonstog med et ladd maskingevær på skulderen muligens også påvirke andres opplevelse av både frihet og trygghet. Fartsgrenser, promillegrenser, krav til sertifikater, etc. Such is life.
    Ja. Og fortsatt så er vaksinering helt frivillig, og som Høie så treffende sa det; her i landet så straffer vi ikke folk som velger nei. Such is life, deal with it.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Har hatt viruset,
    av nysgjerrighet - vet du? Mener å huske ingen positiv test og negativ antistofftest. Selv da det var peak corona og tester var er ekstremt knapt gode så var «kun» 17% av testene positive og da måtte man ha klare kraftige symptomer for å i det hele bli tester.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn