Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    her er det vanskelig å være enig, det er ingen stråmann, bare en blatant selvmotsigelse. det skjer…
    Stråmannen var å beskylde meg for å være mot demokratiet, men samtidig var det en aldeles herlig selvmotsigelse; et realt mageplask- der bassenget var fullstendig tomt for vann etterpå.

    Berulfsen og Borge hadde gått fullstendig bananas.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva har skjedd med Høie? Har han tatt en Paul McCartney- som jo som kjent døde i en bilulykke i 1967 og fikk satt inn en dobbeltgjenger i The Beatles?


    Tirsdag uttalte helsedirektør Bjørn Guldvog til NRK at vi må være forberedt på at flere tusen barn vil trenge tilsyn av spesialhelsetjenesten i løpet av vinteren.

    Nå erkjenner Guldvog at det etterlatte inntrykket som ble gitt var et overestimat, og at vi mest sannsynlig vil få mindre enn 500 innleggelser blant barn på grunn av covid-19 gjennom vinteren.

    Helseminister Bent Høie sier til Dagbladet at han tok grep da han så uttalelsen.

    - Etterpå måtte jeg ta kontakt med departementet for å få klarhet i hva som var bakgrunnen for disse estimatene. Da fikk jeg raskt informasjon om at det ikke stemte, og jeg er glad for at helsedirektøren klargjorde dette selv i dag, sier Høie.

    - Så hva gjorde du egentlig når du så uttalelsene?

    - Ikke noe annet enn det som jeg vanligvis gjør når jeg ser noe i nyhetene som jeg tenker at ikke stemmer helt med den informasjonen som jeg har fått tidligere.

    - I slike tilfeller tar departementet kontakt med Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet, og så får man klarhet i disse tingene.

    - Jeg så hvordan dette ble formulert på NRKs nettsider, og jeg så Dagsrevyen. Da tenkte jeg at her framsto dette som et mer sannsynlig bilde enn det som jeg nok hadde ønsket å få fram i diskusjonen.

    - Hva er årsaken til at det ble galt denne gangen?

    - Jeg må ta ansvar for det, naturligvis. Samtidig tror jeg at det alltid er en interesse fra et journalistisk ståsted å få fram litt spissede vinklinger, og det kom vel fram også i denne artikkelen.

    Guldvog erkjenner at hans uttalelse handlet om det som «lå innenfor mulighetsrommet, og ikke det som var sannsynlig». Samtidig understreker han at man i en høysesong for RS-virus kan få opptil 2000 innleggelser blant barn, og 500 innleggelser blant barn på grunn av influensa.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det er høyrr som hele tiden har skreket at det ikke skal gå partipolitikk i korona, før de selv kjørte i gang den ene kampanjen på den andre kampanjen på at det er Høyre som har fått Norge ut av Korona. At det er Høyre som har ledet Norge trygt gjennom korpna-krisen.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Demokrati? Er ikke det nettopp politiske debatter om ting som dreier seg om politiske vurderinger?

    Det der var den største stråmannen til nå i tråden. Upper ten hadde spilt fanfare for den.
    Demokratiets levedyktighet i praksis krever en viss romslighet og toleranse. Konsensus om løsninger som er ok for alle. Jeg kan ikke huske noe sånt fra deg. Ikke stråmann IMO.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^^ "Erna ser deg"

    Som alltid var hun svært selektiv i hvem hun så. De psykisk syke, arbeidsledige, permiterte, barn og unge må hun nok innom Specsavers for å se.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Demokratiets levedyktighet i praksis krever en viss romslighet og toleranse. Konsensus om løsninger som er ok for alle. Jeg kan ikke huske noe sånt fra deg. Ikke stråmann IMO.
    Demokrati krever debatt. Det er hele poenget med demokrati. Og høyres tilnærming til corona var langt fra ok for psykisk syke, arbeidsledige, permiterte, barn og unge, de som bor på Snåsa òg andre steder med minimal smitte.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    her er det vanskelig å være enig, det er ingen stråmann, bare en blatant selvmotsigelse. det skjer…
    På overflaten ser det sikkert slik ut….

    Ytringsfrihet er en nødvendig, men langt fra tilstrekkelig faktor. Demokratier revner når all konsensus forsvinner.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Demokrati krever debatt. Det er hele poenget med demokrati. Og høyres tilnærming til corona var langt fra ok for psykisk syke, arbeidsledige, permiterte, barn og unge, de som bor på Snåsa òg andre steder med minimal smitte.
    Men du debatterer ikke, gjør du? Når i denne tråden har du blitt påvirket av et motinnlegg?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Men du debatterer ikke, gjør du? Når i denne tråden har du blitt påvirket av et motinnlegg?
    Motinnlegg?

    Har du enda ikke forstått at coronahåndteringen er full av politikk? Ideologi? Det er jo en grunn til at Høyre feks ville ha like tiltak overalt; regler er regler, og de må gjelde, uansett.

    Man påvirkes svært sjelden av at Høyre forsvarer Høyre.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Motinnlegg?

    Har du enda ikke forstått at coronahåndteringen er full av politikk? Ideologi? Det er jo en grunn til at Høyre feks ville ha like tiltak overalt; regler er regler, og de må gjelde, uansett.

    Man påvirkes svært sjelden av at Høyre forsvarer Høyre.
    Joda, mye ideologi, ideologi handler jo mye om kultur. Feks demokrati er en (ideologisk forankret) ide og praksis. En demokratisk konstitusjon er en nødvendig, men langt fra tilstrekkelig forutsetning for et fungerende demokrati. Kultur og ideologi må være demokratisk for st det skal funke.

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ideology

    Det finnes ideologiske begrunnelser mot medisinsk behandling - og mot demokrati - mange steder. Når alt blir politikk så kan det gå galt. Se på Trump-statene i USA eller hvordan de har håndtert det i Brasil. Så kan du sammenlikne med de skandinaviske land. Kultur og ideologisk fellesskap forklarer mye av den skandinaviske suksessen. Likhet, frihet, brorskap … og en viss respekt for ulikhet..

    Ideologi gjennomsyrer alt. Også den konsensus i Norge knyttet til koronahåndteringen, heldigvis.

    Kompensasjonsordningene har partipolitisk slagside, men alt det andre du maser om er jo stort sett basert på medisinsk-faglige begrunnelser og vurdering av andre samfunnsmessige effekter. Det er en grunn til at alle partier nedtoner korona i valgkampen…

    Det utøves mer og mindre velbegrunnet faglig skjønn i pandemihåndteringen, men stort sett ganske bra … og jeg vil mene veldig bra på nasjonalt hold. Mange velutdannede og smarte folk som forsøker å gjøre en god jobb. Og der er den norske ideologi og kultur slik at vi stort sett stoler på fagfolk og byråkrater … selv om vi ikke er ikke blindt lydige … og derfor har vi fagfolk og byråkrater dom er hel ved.

    Men du stoler ikke på noen andre enn deg selv ser det ut til.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Det beste hadde nok vært om partiene slo hverandre i hodet med hvem som skulle åpne først, hvem som ville permittert folk lengst, hvem som kunne produsert flest vaksiner i Hedmark og hvem som hadde hatt de rauseste støtteordningene. Først da hadde det blitt skikkelig valgkamp. Etterpå, når vi finner ut at fagfolkene i direktorat og fhi har overbevist partiene om det motsatte, kunne vi ha gnåla om valgflesk i noen måneder
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Knoll og Tott i full vigør igjen, skjønner jeg.

    De skaper jo liv og røre, og et av de bra tingene med et demokrati er jo at det kan de fritt gjøre.

    Mener man derimot at politiske vurderinger ikke skal debatteres, er man langt utenfor demokrati. Det samme gjelder dersom man prøver å rettferdiggjøre der med "medisinske og faglige vurderinger". Da er man totalt på villspor. Det lå ingen medisinske vurderinger bak skolestegningen- kun frykt, det var ingen faglige begrunnelse for grenseåpning uten test og karantene sist sommer- kun politiske, det ligger ingen faglige begrunnelse bak at vi denne sommeren har hatt de regler vi i fjor burde hatt ved innreise- kun elendig politisk håndverk, det finnes ingen holdbar medisinsk vurdering bak nasjonale tiltak- fordi verden er totalt forskjellig i Oslo og Snåsa.

    Knapt noe av dette er diskutert partipolitisk. Og det er en trussel mot demokratiet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg gosser meg ikke, og regner med at ingen andre gjør det heller. Men nå begynner det tilsynelatende å bli ganske vanlig med antivaxxere som blir smittet og alvorlig syke. Vil kanskje ikke kalle det poetisk rettferdighet heller, men det er liksom noe med det.

     
    K

    Khanate

    Gjest
    Så man mister respekt om man står frem med sine egne meninger? Jeg har det visst motsatt. Jeg får respekt når folk gidder reise seg mot presset fra meningspolitiet.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Jeg gosser meg ikke, og regner med at ingen andre gjør det heller. Men nå begynner det tilsynelatende å bli ganske vanlig med antivaxxere som blir smittet og alvorlig syke. Vil kanskje ikke kalle det poetisk rettferdighet heller, men det er liksom noe med det.

    Jeg skal ikke påstå at vaksinen ikke har en effekt, men jeg undres over at man må lyve over utsiktene til de som ikke er vaksinert: https://childrenshealthdefense.org/defender/cdc-manipulated-data-create-pandemic-unvaxxed-narrative/

    For de som ikke orker å åpne lenker: CDC, the White House og pressen har benyttet statistikk fra før vaksineprogrammet kom skikkelig i gang for å skape et inntrykk av at de sykehusinnlagte er uvaksinerte. Noen som kan forestille seg hvorfor de ikke vil benytte oppdatert informasjon på dette?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Jeg har liten respekt for fobiske meninger om seksuelle legninger, uvante religiøse riter, hudfarger, hodeplagg, 5G i vaksiner osv. etc. usw.
    Folk med slike må gjerne mene akkurat hva de vil, men jeg reiser bust og sier dem i mot når denslags fjas målbæres..
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Jeg pleier heller ikke henge meg opp i folks legning, hudfarge etc Jeg kjenner ikke Rogans uttalelser vedrørende transgender etc, han er jo gammel kampsportmann så han har sikkert fått med seg at kvinner med testikler gjør vei i vellinga i ringen. Det er vel noen av oss som holder på at kvinner er utrustet for å føde barn og kommer med xx-kromosomer og at biologien har betydning. Med andre ord; Ester Pirelli betraktes fortsatt som en mann, uansett klesdrakt og sminke Men, jeg legger meg ikke opp i hvordan han ønsker å kle seg og te seg, det er jo strengt tatt ikke min sak.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Bare en vennlig faktaopplysning, transkjønnethet handler ikke om seksuell legning men om kjønnsidentitet. :)

    Ja, jeg mister litt respekt for noen jeg har likt og fulgt lenge når de later til å ha jævlige meninger. Rogan har virket ganske oppegående og med et åpent sinn til mye, og turt å ha mange kontroversielle gjester og temaer. Og jeg var egentlig ikke helt uenig med han til å begynne med når han snakket om transkvinner i kampsport, men har endret litt syn etter å ha fått mer innsikt i materien. Men det er andre ting som gjør at han får stempelet transfob enn akkurat det, selv om jeg faktisk ikke er helt overbevist om at han faktisk er det heller, innerst inne.

    Men antivaxxer, Joe? Getthefuckouttahere. Det var dråpen som fikk begeret til å renne over, og jeg som trodde han var opplyst og rasjonell.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg pleier heller ikke henge meg opp i folks legning, hudfarge etc Jeg kjenner ikke Rogans uttalelser vedrørende transgender etc, han er jo gammel kampsportmann så han har sikkert fått med seg at kvinner med testikler gjør vei i vellinga i ringen. Det er vel noen av oss som holder på at kvinner er utrustet for å føde barn og kommer med xx-kromosomer og at biologien har betydning. Med andre ord; Ester Pirelli betraktes fortsatt som en mann, uansett klesdrakt og sminke Men, jeg legger meg ikke opp i hvordan han ønsker å kle seg og te seg, det er jo strengt tatt ikke min sak.
    Jeg pleier ikke å henge meg opp i folks legning etc, men.....
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Say what you want about Hitler, but...
    Jerry Seinfield-klassiker.

    Takk for linjen om kjønnsidentitet, Bambi. Jeg skulle definitivt hatt kjønnsidentitet med i oppramsingen min.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.500
    Antall liker
    35.385
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For de som ikke orker å åpne lenker: CDC, the White House og pressen har benyttet statistikk fra før vaksineprogrammet kom skikkelig i gang for å skape et inntrykk av at de sykehusinnlagte er uvaksinerte. Noen som kan forestille seg hvorfor de ikke vil benytte oppdatert informasjon på dette?
    Såvidt jeg kan se er det flust av oppdatert informasjon også. Noen som kan forestille seg hvorfor antivaxxerne ikke vil forholde seg til oppdatert informasjon på dette?
    1631176116975.jpeg
     
    Sist redigert:
    K

    Khanate

    Gjest
    Jeg vil nok aldri betrakte mennesker med testikler som kvinner. Bli gjerne såret :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Står over. En del av det du serverer i tråden her er såpass langt ute i kokoland at en binærlåsning ikke gjør særlig mye fra eller til.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Flyselskap permitterer uvaksinerte

    Det amerikanske flyselskapet United Airlines krever at ansatte som ikke vaksinerer seg av religiøse årsaker, tar permisjon uten lønn. Det skriver CNBC. De får først komme tilbake til jobben når koronapandemien avtar i USA. Flyselskapene i USA bruker ulike metoder for å få ansatte til å vaksinere seg. Enkelte selskaper betaler ikke sykepenger til uvaksinerte som blir koronasyke.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Håper på en fin vinter som vanlig her oppe, men noen er bekymret...

    – Vi er nok mer bekymret for mulig retur av influensa enn for eventuelle nye koronavirusvarianter nå gjennom høst og vinter. Vaksinene mot covid-19 virker å beskytte svært bredt mot de varianter vi kjenner i dag, sier virolog Karoline Bragstad i FHI til NRK.

     
    K

    Khanate

    Gjest
    Svar til Bambi over: Kan være :D På samme måte som at hva folk identifiserer seg med ikke nødvednigvis betyr så mye for meg. Ok, mitt siste ord om kjønnsidentitet i denne tråden.
     
    Sist redigert av en moderator:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Håper på en fin vinter som vanlig her oppe, men noen er bekymret...

    – Vi er nok mer bekymret for mulig retur av influensa enn for eventuelle nye koronavirusvarianter nå gjennom høst og vinter. Vaksinene mot covid-19 virker å beskytte svært bredt mot de varianter vi kjenner i dag, sier virolog Karoline Bragstad i FHI til NRK.

    Det er svært sannsynlig at dødsfall blant eldre vil være høyere kommende vinter, rett og slett fordi en del av de lever på overtid. De ble i liten grad utsatt for smittsomme sykdommer etter 12.mars, men tiden vil jo innhente de til slutt.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.330
    Antall liker
    3.515
    Torget vurderinger
    4
    Elste datter ringte og sa hun var satt i karantene da den ene nye hun hadde hatt kontakt med i den nye klassen hadde fått påvist Corona. Så da blir det testing. Hun tok vasine i forrige uke. Det ordner seg :)
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Såvidt jeg kan se er det flust av oppdatert informasjon også. Noen som kan forestille seg hvorfor antivaxxerne ikke vil forholde seg til oppdatert informasjon på dette?
    Vis vedlegget 746598
    Danskene har også noen tall...


    Hvis man ikke er covid-19 vaccineret og bliver smittet med delta-varianten , er der en 201% større risiko for, at infektionen fører til, at man bliver indlagt på hospitalet end for alfa-varianten.

    Analyserne er netop udgivet i tidskriftet Lancet Infectious Diseases som en kommentar til et studie fra England, der viser en risiko på 132%. En øget risiko er også set i et studie fra Skotland (82%) og i et studie fra Canada (108%), men ikke i Norge.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Står over. En del av det du serverer i tråden her er såpass langt ute i kokoland at en binærlåsning ikke gjør særlig mye fra eller til.
    Formålet var vel uansett å fremstille Rogan som forkastelig. Han er skeptisk til de nye vaksinene og plutselig blir hans tanker om de nye kjønnene trukket inn i debatten. Kokko?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dagens Trondheim.

    De mener nå at de er i ferd med å slå smitten tilbake.

    Hva det skulle være godt for, vites ikke. Ingen økning i innlagte de siste 4 uker, på tross av høy smitte. Det eneste kommunen har oppnådd, er nok en gang å ramme barn og unge.

    God jobbet, Trondheim.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn