Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    nå må du slutte med politiske aspekter ved et virus, weld77

    for ikke å snakke om hvordan en organiserer for å ivareta befolkningens sikkerhet (aka helse) i møte med slike fiender (aka virus). det er vel ett av de aspekter ved vårt felles liv som alle vil anse som noe politisk; unntatt 3R!
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.232
    Antall liker
    4.854
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det er ikke en influensa. Og denne er resistent mot antibiotika og det finnes ingen kur eller vaksine. De som får en hard respons må stole på eget immunforsvar og at det er nok helsepersonale tilgjengelig til at de kan få hjelp. I tillegg trenger man tilgang til en ventilator som kan drenere lungene på areolnivå, når de fylles med blod gjennom mikroblødninger. (Enkelt sagt)
    Antibiotika virker mot bakterier, så strengt tatt er vel alle viruser som å betrakte som resistente mot antibiotika,
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.125
    Antall liker
    9.438
    Galskapen som råder nå gir mange utslag. Vi skal ha en større vedlikeholdsrevisjon på jobben nå, mange meget støvfylte jobber og 200-300 mann innleid. Vi har da normalt et meget stort forbruk av støvmasker, såkalte P3-masker. Men, grossisten vi bruker er utsolgt og fabrikanten sliter også. Da kan det spøke for endel kritiske vedlikeholdsoppgaver.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^ Coronaspredningen er virkelig en påminnelse på hvordan kriser blir misbrukt politisk. Framfor å fokusere på problemet og tiltak så brukes det i politiske agendaer. Det verste av alt er at vi vet en del om dette viruset nå, men likevel er hysteriet komplett. Det er en sterk og alvorlig influensa med et eget navn - ikke mer eller mindre.
    den kommentaren der er vel en påminnelse om hvordan en har sluttet å tenke politisk.
    Nei, det er ikke en influensa. Og denne er resistent mot antibiotika og det finnes ingen kur eller vaksine. De som får en hard respons må stole på eget immunforsvar og at det er nok helsepersonale tilgjengelig til at de kan få hjelp. I tillegg trenger man tilgang til en ventilator som kan drenere lungene på areolnivå, når de fylles med blod gjennom mikroblødninger. (Enkelt sagt)
    Altså, vi snakker om et virus her. Da fungerer såklart ikke antibiotika.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    nå må du slutte med politiske aspekter ved et virus, weld77

    for ikke å snakke om hvordan en organiserer for å ivareta befolkningens sikkerhet (aka helse) i møte med slike fiender (aka virus). det er vel ett av de aspekter ved vårt felles liv som alle vil anse som noe politisk; unntatt 3R!
    Ok.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    litt trist noe av kritikken. en mener at en overdriver. kanskje. en vet hva som ville skje blant meningsrevolverne om en underdrev. og ofte er det bedre med for mye enn for lite. men det er klart: hysteri klarer vi oss uten. men hysteriet gir seg ofte til kjenne i ettertid.

    vi er i litt ukjent terreng
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje amerikanerne oppdager et par ting: det kan være greit å ha politikere som ikke har som mål "å redusere staten i størrelse til den kan druknes i et badekar" og at man har et fungerende helsevesen som ikke er innstilt på høystbydende pasient.

    Manglende stillingsvern, lav lønn, høy andel sysselsatte med null på reservekonto og potensielt ekstremt høye regninger for å bli sjekket er et farlig heksebrygg dersom målet er vern mot en potensiell pandemi.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    En Dnb ansatt i Bergen har corona, så nå har hele avdelingen fått beskjed om å ha hjemmekontor.

    Fortsetter det på dette viset så vil halve landet ha hjemmekontor om 2-3 uker. Ikke rart økonomien stopper opp i verden.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Skal bli spennende å se hva som skjer når corona kommer inn i militærleirene og inn på brakka. Ikke kan de sende smittede hjem i passasjerfly, og det blir litt av en logistikk å holde x antall folk i isolat og egne rom.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte to 10-pack for en uke siden. Grei pris.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.125
    Antall liker
    9.438
    Fornuftig å bruke maske da. Mye skummelt støv i gamle kjellere.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tar selve virus-trusselen med knusende ro, men følger interessert med på effekten hysteriet har.

    Mine nærmeste jobber i tungindustri, der enkle støvmasker er en selvfølgelig del av hverdagen. Nå snakkes det om oppfordringer til å bruke maskene lengre, og ikke kaste brukte masker. Mange viktige prosesser i industrien vil kunne stoppes hvis helse og sikkerhet ikke er ivaretatt, og støvmasker er en del av det.

    Selv er jeg i risikogruppe for sykdom, som kronisk pasient med svekket immunforsvar. Da blir jeg fokus for mye nervøs oppmerksomhet, og må balansere humoren min for ikke å provosere.
    Jeg leser med forundring diverse støttegrupper i sosiale media der det verserer svartebørshandel med munnbind. Drivende mekanisme er å vise hvor redd man er.

    Min arbeidsgiver har stor internasjonal aktivitet, og innførte tidlig karanteneregler for folk som har vært i smitteområder.
    Kunne godt tenke meg en liten 14-dagers nå, men har nok reist for lite i det siste.

    Påskeferien er bestilt sør i Europa, håper den får gå som planlagt.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg tar selve virus-trusselen med knusende ro, men følger interessert med på effekten hysteriet har.

    Mine nærmeste jobber i tungindustri, der enkle støvmasker er en selvfølgelig del av hverdagen. Nå snakkes det om oppfordringer til å bruke maskene lengre, og ikke kaste brukte masker. Mange viktige prosesser i industrien vil kunne stoppes hvis helse og sikkerhet ikke er ivaretatt, og støvmasker er en del av det.

    Selv er jeg i risikogruppe for sykdom, som kronisk pasient med svekket immunforsvar. Da blir jeg fokus for mye nervøs oppmerksomhet, og må balansere humoren min for ikke å provosere.
    Jeg leser med forundring diverse støttegrupper i sosiale media der det verserer svartebørshandel med munnbind. Drivende mekanisme er å vise hvor redd man er.

    Min arbeidsgiver har stor internasjonal aktivitet, og innførte tidlig karanteneregler for folk som har vært i smitteområder.
    Kunne godt tenke meg en liten 14-dagers nå, men har nok reist for lite i det siste.

    Påskeferien er bestilt sør i Europa, håper den får gå som planlagt.
    Til påsken er hysteriet glemt. Om 1 år husker vi på navnet grunnet dårlig popkornøl.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.914
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hmm - skal til med noe MDF-saging snart. Må vel luske meg på feiltema og kjøpe filtermaske, før de blir fri...

    Johan-Kr
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.125
    Antall liker
    9.438
    Hmm - skal til med noe MDF-saging snart. Må vel luske meg på feiltema og kjøpe filtermaske, før de blir fri...

    Johan-Kr
    Antageligvis for sent allerede. Kun et par varehus som fremdeles har støvmasker.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Corona må vere eit designarvirus, produsert av nokon med framtidsvon.
    Det har så langt ikkje tatt livert av born, medan det er gamlingane som døyr. Det passar fint med tanke på berekraft og forgubbingstendensar.
    Snart kjem vel ein ny virusversjon som tek livet av gamle, kvite gubbar med tvilsame haldningar også, kanskje...?
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Who oplyser 90000 smittede, 3000 døde= 3,33 i dødelig prosent.

    Enten fylder de offenlige instanser befolkning m løgn, eller regne de m at antal virus impliserte er 3 gange så høj i forhold til de offenlig tal. Basert på På tidligere offenlig gjorde tal m 1 % i dødelighet.

    Økonomien styrt dukker, og prioteringen bliver da falske og skjulte mørke tal.

    Sandheden kommer frem i løbet av 2 til 8 uker.

    Dont panik!
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.914
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Antageligvis for sent allerede. Kun et par varehus som fremdeles har støvmasker.
    Fikk tak i ei slik, med tilhørende partikkelfilter-patroner.
    CC8A094F-29DC-483A-B186-CFA86ECA7FAC.jpg

    Det var ikke så mange igjen - det har gått unna fantastisk mange nå i det siste, ifølge gubben i kassa.

    Jeg må kanskje innom å bunkre opp til firmaet - gutta som jobber med rockwool bruker en del av sorten.

    Johan-Kr
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.264
    Antall liker
    9.498
    Torget vurderinger
    2
    Vi som nå er for sent ute får nøye oss ned et cowboy skjerf over nese og munn
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Si fra når noen her har fått det å kan tildele litt smitte. Jeg vil bli ferdig med skiten. Tar 14 dager karantene og bestiller billig sydentur;-)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hadde det sikret immunitet så slenger jeg meg på. Skal ut å reise langt om 2-3 måneder og det er greit å bli ferdig med det.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er ytterst irriterende å se media sin klønete rapportering av fakta.
    Det skrives om antall smittede, og antall døde, uten å presisere at antall smittede betyr antall positive tester og at folk flest ikke er testet.
    Vi vet ikke de faktiske tallene, men det er innlysende at langt flere er smittet. Det vil si at sykdommen ikke er på langt nær så farlig som den framstilles. Dødeligheten er langt lavere enn det som beskrives i media. Det kan vi vite uten å vite de eksakte tallene.
    Spredningen fortsetter, nå også her i byen, dagens tall er 25 for Norge. Lite hyggelig selvfølgelig, men det er som forventet og skremmer ikke meg.
    Å beskrive dødelighet i prosent på basis av denslags tall er stygg overtramp.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Spredningen fortsetter, nå også her i byen, dagens tall er 25 for Norge. Lite hyggelig selvfølgelig, men det er som forventet og skremmer ikke meg.
    Ja, vi er nå helt oppe og nikker på 5 pr millioner innbyggere i Norge (bekreftede tilfeller, tallet er selvsagt faktisk høyere som du selv sa). Det fremstilles som det er mange som er bekreftet smittet og at det er en dramatisk økning fra dag til dag, alle som har det minste begrep om prosentregning burde skjønne at så ikke er tilfelle.

    Eller for å illustrere det på en annen måte: jeg bodde en tid i en boligblokk i Oslo med 8 leiligheter. Her bodde det tilsammen 24 personer. Vi er altså nå på et nivå at alle i denne enslige, sparsomt bebodde boligblokken i Oslo er bekreftet smittet mens resten av landets innbyggere ikke er det.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg er altså ikke bekymret for å bli syk, men jeg ser jo at dette begynner å få ganske store konsekvenser for samfunsmaskineriet.

    Jeg synes vel ikke det er så veldig avgjørende om det er 5, 10, 15 eller 25 som er smittet i Norge. Det var null for en uke siden og 1 på torsdag for en uke siden.

    Det som overrasker meg er at tallet stiger ganske fort i en periode hvor det har vært veldig fokus på sykdommen.

    Det er altså 5 dager siden første tilfelle - og nå har vi 25 - som tilsynelatende er ulike "caser" - atlså de er ikke smittet på samme sted.

    Den global spredningen går også fort. Blir spennende å se om de greier å stoppe det - eller om det brer seg til hele befolkningen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Det som overrasker meg er at tallet stiger ganske fort i en periode hvor det har vært veldig fokus på sykdommen.
    Det er jo akkurat det som ikke er tilfelle. Tallet stiger ikke fort, i alle fall om vi ser på bekreftede tilfeller. Nordmenn reiser i ganske stor skala, folk jobber sammen og tilbringer en ganske stor del av dagen sammen med "fremmede". Det estimerer vel at hver person smitter 2.6 andre eller hva det nå var, noe som tilser eksponetiell vekst om det fortsetter slik og at det da etter hvert vil bli svært stor spredning i befolkningen. Men vi er altså langt fra noen massespredning foreløbig, men man må nesten anta at så vil skje før eller siden - det er ikke så lett å isolere seg med mindre man stikker på fjellhytta langt fra folk og blir der noen uker eller måneder.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da får vi heller være uenig i om det stiger fort eller ikke.

    Jeg ser FHI "frykter" at vi kan gå over i en ny fase hvor man ikke lenger greier å spore smitten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn