Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    754
    Torget vurderinger
    1
    Så bra, men siden dette er Off-Topic så hadde jeg håpet på en mer dysfunksjonell tilbakemelding mer i tråd med min egen.....
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.118
    Antall liker
    2.571
    Men ingen skjenking håper jeg?
    Nei det er nok dårlig med det, men jeg syns det er veldig rart at restaurantbransjen er så utrolig lite kreative og at bransjen har basert hele sin økonomi på å selge alkohol. Har jobbet mange år i bransjen selv i mitt tidligere liv og det har aldri ligget noe profitt i maten, kommer det en kunde/gruppe som bestiller vann til maten går man i tap på bordet.

    Ser man på samme bransje i andre land hvor permiteringsordningene er dårligere eller helt fraværende har restaurantene vært veldig kreative for å opprettholde omsetning.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Nei det er nok dårlig med det, men jeg syns det er veldig rart at restaurantbransjen er så utrolig lite kreative og at bransjen har basert hele sin økonomi på å selge alkohol. Har jobbet mange år i bransjen selv i mitt tidligere liv og det har aldri ligget noe profitt i maten, kommer det en kunde/gruppe som bestiller vann til maten går man i tap på bordet.

    Ser man på samme bransje i andre land hvor permiteringsordningene er dårligere eller helt fraværende har restaurantene vært veldig kreative for å opprettholde omsetning.
    Det er vel flere her i landet som har solgt mat og vann når det har vært skjenkestopp men som kastet inn håndkleet når de måtte stenge for ørtende gang. Det er grenser for det meste.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.118
    Antall liker
    2.571
    De aller fleste har ikke måtte stenge, men har frivillig stengt pga manglende skjenkemuligheter. Her i byen har man hatt muligheter for å ha gjester under hele pandemien minus en måneds tid ifjor vår
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.118
    Antall liker
    2.571
    Idag kunne man f.eks rigget seg til med noen food trucker eller lignende på festningen. Var tusenvis der.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.118
    Antall liker
    2.571
    Tja, plenen på festningen er fryktelig svær og det var god avstand selv om det var mange, i tillegg er det utendørs. Vanskelig å se for seg at det var noen smittepøl. Utbruddene er fortrinnsvis på utesteder, bingo og kirkemiljøet. Man er nå oppi 92 smittede på ute(inne)stedet fire fine på 1 kveld.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    I følge dramaqueen ordfører så sprer dere jo The Indian style til hele landet. Må være noe mer.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.118
    Antall liker
    2.571
    Nå er det vel ikke det hun sier, men ettersom ett av utbruddene er i et studentmiljø knyttet til noen utesteder så er jo bekymringen naturlig nok at de skal ta dette med seg til hjemstedene sine. Studentene er uansett ikke reist hjem enda i særlig grad, så problemstillingen er jo ikke aktuell enda.

    Det hadde vært nye enklere å diskutere hvis man klarer å sitere hva som faktisk sies, og ikke hva stemmene i hodet forteller.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Nå er det vel ikke det hun sier, men ettersom ett av utbruddene er i et studentmiljø knyttet til noen utesteder så er jo bekymringen naturlig nok at de skal ta dette med seg til hjemstedene sine. Studentene er uansett ikke reist hjem enda i særlig grad, så problemstillingen er jo ikke aktuell enda.

    Det hadde vært nye enklere å diskutere hvis man klarer å sitere hva som faktisk sies, og ikke hva stemmene i hodet forteller.
    Jeg diskuterer ikke, jeg fjaser.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.846
    Antall liker
    13.333
    Rimelig stort sprik i vaksineringsfeltet, her for et knippe utvalgte land. Canada ser ut til å ha gått all-inn på første dose, det er kun ca 5% som er fullvaksinerte der og de sliter visstnok med å få nok leveringer av alt annet enn pfizer for å gi dose to så det ser ut til å bli mix & match der fremover visstnok.

    Effekten av at Norge ikke bruker AZ er også relativt tydelig, for land i EU har J&J ikke allverdens å si foreløpig da det ikke er levert så mye av den uansett ser det ut til. Av 51.5 millioner doser satt i Tyskland for eksempel er kun ca 1 million J&J.

    vaksinering.JPG
     
    R

    rr30629

    Gjest
    I går nevnte Line Vold smittestopp appen på pressekonferansen, har ikke hørt mye om den de siste ukene/mnd, er det noen som bruker denne? Leser ikke mye om den i avisene etc..
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.349
    Antall liker
    3.575
    Torget vurderinger
    4
    Ja Canada har valgt å gi flest mulig første vaksinedose. Mine canadiske kolleger har fått beskjed om 13 uker+ mellom første og andre dose
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Bra at det gjøres skikkelig..

    – Vi har gjort en delgenomsekvensering, og har påvist elleve tilfeller av den indiske varianten i Trondheim. Så vi er 99 prosent sikre på at det er den indiske varianten vi har med å gjøre.

    En delgenomsekvensering viser hvilken virusvariant det er snakk om. Fortsatt gjenstår helgenomsekvenseringen, hvor hele viruset analyseres.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.951
    Antall liker
    22.066
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I går nevnte Line Vold smittestopp appen på pressekonferansen, har ikke hørt mye om den de siste ukene/mnd, er det noen som bruker denne? Leser ikke mye om den i avisene etc..
    Har min på. Den har ikke gitt meg noen beskjeder. Jeg har vært i samme rom med mennesker som har vært smittet og blitt syke.
    So much for that.
    Miserabelt antall installasjoner også ser jeg. Omtrent millionen.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    I går nevnte Line Vold smittestopp appen på pressekonferansen, har ikke hørt mye om den de siste ukene/mnd, er det noen som bruker denne? Leser ikke mye om den i avisene etc..
    Jeg bruker den ikke da jeg ikke stoler på den. I første utgave av appen så risikerte man å bli satt i karantene (samt alle dine nærkontakter) hvis naboen over deg fikk corona, ettersom kun GPS lokasjon avgjorde om du hadde vært nær noen eller ikke. Etasjer spilte ingen rolle. I tillegg var håndteringen av personopplysninger tvilsom, med slakt fra Datatilsynet. Å drite seg så til grader ut på en app gjør at de ikke har tilitt uansett hvor mye de rydder opp i etterkant.

    Både Google og Apple utviklet funksjoanlitet for dette, men Norge skulle på død og liv utvikle sin egen - som gikk rett i dass. Ligg unna.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.846
    Antall liker
    13.333
    Jeg tipper effekten av denne appen, så lite som den er lastet ned, og såpass få som faktisk er smittet i Norge nå er et sted svært nærme null og det har den vært hele tiden.


    FHI henter inn data blant annet via Symptometer, en ukentlig undersøkelse som har rundt 35 000 respondenter. Tall vi hentet ut 9. februar for 2021 viser at totalt 3 343 personer sa de var testet, 17 av disse, som tilsvarer 8 prosent av personene som har svart på undersøkelsen, sa at grunnen for testing var melding i Smittestopp. 1 av disse oppgav å ha fått en positiv test for korona, 14 fikk negativ test, og for 2 var resultatet ikke kjent. Ut fra dette kan vi estimere på nasjonalt nivå at fra 1. januar til 9. februar hadde rundt 3 400 personer som var blitt testet har fått en melding i Smittestopp, og at 1 400 testet seg basert på melding i Smittestopp alene.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    En annen ting er jo hvor aktuell den egentlig er/blir utover sommeren all den tid FHI/HDIR sier at det hele er over om noen uker. Og det vaksineres over en lav sko utover.

    Edit; og poenget til Weld, få har den og lite smitte i tillegg.
     
    Sist redigert av en moderator:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.017
    Antall liker
    19.853
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Bra at det gjøres skikkelig..

    – Vi har gjort en delgenomsekvensering, og har påvist elleve tilfeller av den indiske varianten i Trondheim. Så vi er 99 prosent sikre på at det er den indiske varianten vi har med å gjøre.

    En delgenomsekvensering viser hvilken virusvariant det er snakk om. Fortsatt gjenstår helgenomsekvenseringen, hvor hele viruset analyseres.
    Er den indiske mer farlig fordi den kalles "indisk"?

    Fortsatt hele 3 innlagte i Trøndelag. Dette går nok aldri bra.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Den indiske mutanten er mer skitten og uhygenisk har jeg hørt. Hadde den gitt deg diare og 14 dager på ramma - hadde den levd bedre opp til navnet sitt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.017
    Antall liker
    19.853
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Den indiske mutanten er mer skitten og uhygenisk har jeg hørt. Hadde den gitt deg diare og 14 dager på ramma - hadde den levd bedre opp til navnet sitt.
    India og Norge er jo som kjent svært like i folketall, befolkningstetthet, levestandard, sanitære forhold. I tillegg er vi jo naboland, så what goes on in India, goes on in Norway. Ikke rart helsetopper og politikere i Trondheim er svært bekymret. Lik hoper seg opp i gatene i Nidaros - i stadig økende antall. Stanken er uutholdelig. Like før man frivillig påkler seg munnbind på åpen gate.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.846
    Antall liker
    13.333
    De vet vel foreløpig ikke spesielt mye om den indiske varianten, eller delta som den nå heter. Data fra india er mangelfulle, men den ser i det minste ut til å overta i UK noe som burde indikere at den i alle fall er temmelig smittsom, mer enn den britiske. Eller Alpha som den nå skal hete. Den britiske mutanten het for øvrig kent-variasjonen i UK. Kjært barn har mange navn.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.017
    Antall liker
    19.853
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det vi vel vet om alle varianter til nå, er at dette går helt fint i Norge. Bortsett fra myndighetene og helsetopper da; de skjønner tydeligvis ikke dette. Antall innlagte i landet er nå 66. Hvor mange av de som er tilkoblet respirator aner jeg ikke, men dette går bare bra. Likevel er man altså dypt bekymret....

    - 12 på respirator.

    Sammenlignet med andre land, er krisemaksimeringen vedrørende smitte aldeles utrolig. Man burde vært langt mer bekymret for langsiktige konsekvenser av unødvendige tiltak.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    jeg registrerer at enkelte mennesker ønsker ny regjering, men kunne tenke seg å ha med Høie videre.

    Fyren snudde på rusreformen (som regjeringen på inkompetent vis ventet med å få vedtatt til de ikke lenger hadde flertall), men hva annet har han gjort?
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Lenge siden han ble utnevnt til Fylkesmann (husker ikke hva det heter nå...) i Rogaland så det er uansett ikke aktuelt tenker jeg. Med mindre han får en permisjon inn i evig tid..
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.206
    Antall liker
    9.525
    Det vi vel vet om alle varianter til nå, er at dette går helt fint i Norge. Bortsett fra myndighetene og helsetopper da; de skjønner tydeligvis ikke dette. Antall innlagte i landet er nå 66. Hvor mange av de som er tilkoblet respirator aner jeg ikke, men dette går bare bra. Likevel er man altså dypt bekymret....

    - 12 på respirator.

    Sammenlignet med andre land, er krisemaksimeringen vedrørende smitte aldeles utrolig. Man burde vært langt mer bekymret for langsiktige konsekvenser av unødvendige tiltak.
    Hvordan tror du bildet hadde sett ut uten tiltakene? Det kan jo hende at tallene er lave på grunn av tiltakene. Syntes du at vi burde hatt fler syke og døde? Det virker slik med din stadige henvisning til lave tall.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hvordan tror du bildet hadde sett ut uten tiltakene? Det kan jo hende at tallene er lave på grunn av tiltakene. Syntes du at vi burde hatt fler syke og døde? Det virker slik med din stadige henvisning til lave tall.
    Vi har færre dødsfall under pandemien knyttet til influensa (og corona) enn i et normaltår. Det er en indikator på at vi sannsynligvis har tatt for hardt i med hensyn til tiltakene. Spesielt med tanke på tiltaksbyrdene mht. mental helse, næringsliv og jobber. Så, svaret er at vi har tall som understøtter at tiltakene har vært for meget.

    Når det er sagt har usikkerhetene til viruset, spesielt i tidlig fase, krevd at vi har vært føre var. Om vi kan forsvare graden av tiltakene de siste måneder kan diskuteres.

    Kort oppsummert:

    - For få og for sene målrettede tiltak (f.eks knyttet til importsmitte)
    - For mange generelle tiltak som har ført til dårligere mental helse, tapte arbeidsplasser etc.
    - Feil vaksinestrategi, basert på en misforstått etisk linje - som kun vektlegger umiddelbar fare for dødsfall knyttet til covid.
    - Reaktiv ledelse.
    - Ellers bra!
     
    Sist redigert av en moderator:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.017
    Antall liker
    19.853
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan tror du bildet hadde sett ut uten tiltakene? Det kan jo hende at tallene er lave på grunn av tiltakene. Syntes du at vi burde hatt fler syke og døde? Det virker slik med din stadige henvisning til lave tall.
    Helt fint. Fordi ingen som helst, noen gang, har sagt "ingen tiltak ". Noe som det later til at folk har vanskelig for å ta innover seg.

    Målerettede tiltak, derimot, der unødvendigheter som like tiltak over alt hadde blitt byttet med differensierte tiltak. Der smitte ikke finnes, smittes heller ingen.
    Der svært få blir alvorlig syke, er en hel rekke tiltak unødvendige.

    Jeg er stort sett enig med RRR over her. Bortsett fra at jeg fortsatt mener det samme som for 15 måneder siden; differensierte tiltak skulle blitt satt inn umiddelbart. Preventiv testing av helsepersonell skulle blitt satt inn umiddelbart. Å skylde på usikkerheten holder ikke; det har aldri hindret folk i å tenke logisk- dersom man har slike evner. Derfor unnskylder jeg ikke myndighetene for noe som helst, gjeldende fra 12. mars i fjor. Egentlig før det også, da de var null forberedt på noe som helst- da som nå.

    Man er så autoritetstro i dette landet, at man knapt evner å tenke kritisk.
     
    Sist redigert:

    FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    181
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    [QUOTE="lars erik"
    Man er så autoritetstro i dette landet, at man knapt evner å tenke kritisk.
    [/QUOTE]
    Helt enig med deg og RRR. Selv her i Norges nest største by har vi kun totalt testet 6500 positiv, hatt 55 dødsfall hvorav 32 av de var på samme sykehjem tidlig i pandemien. Resten var stort sett fra andre sykehjem. Dødsviruset sto det på første side i VG. Jeg mener at i Norge har tiltakene vært verre en sykdommen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.489
    Antall liker
    17.275
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tenker med litt motsatt fortegn - at vi har hatt begrenset smitte og lave dødstall nettopp grunnet tiltakene. Man trenger ikke se lenger enn til vårt naboland for å se effekten av en annen strategi.
    Så kan man alltid være etterpåklok og ha sine meninger om hvordan bildet kanskje hadde vært om man hadde flyttet litt på glideskalaen.
    Ingen har svaret på det
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Tenker med litt motsatt fortegn - at vi har hatt begrenset smitte og lave dødstall nettopp grunnet tiltakene. Man trenger ikke se lenger enn til vårt naboland for å se effekten av en annen strategi.
    Så kan man alltid være etterpåklok og ha sine meninger om hvordan bildet kanskje hadde vært om man hadde flyttet litt på glideskalaen.
    Ingen har svaret på det
    Det er rart det der at når noen mener noe om tiltakene så kommer det innlegg tilbake der man mener at tiltak er bra. Det er da ingen som er i mot tiltak, jeg har i hvert fall aldri lest noe slikt her i denne tråden.

    Men det man skal kunne forvente etter 14-16 mnd med tiltak/restriksjoner er man har gjort seg erfaringer i løpet av året der man kan si noe mer om hva som er bra, hva som virker og hva som ikke er så viktig, og innføre tiltak etter denne erfaringen, I stede for så blir det det samme hver eneste gang uten at noen kan peke på det man gjør og si at dette vet vi virker. Det blir all inclusive og fremstår en aning tilfeldig synes jeg. Spesielt fra lokalt hold.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Nakstad og co må støttes, fordi vi i Norge er så autoritetstro. Vi stoler på våre ledere, uansett hvem det er.

    Når Nakstad forteller at tiltakene virker, så trenger han ikke å dokumentere effekten av de forskjellige tiltakene. Det skal holde at Nakstad og Høie forteller oss at det er det beste for oss, selv om det beviselig gjør stor skade på mange mennesker. Vi (de) må jo ofre dette for vårt felles gode.

    Og gjør vi ikke som Nakstad sier, så er det du som har drept bestemora di. Og nåde deg om du er student eller russ. Da er du virkelig fritt vilt. Pappa (48) som reiste til utlandet eller drakk øl på fulle puber, han skal alldeles ikke bebreides. Ingen sydenskam på han. Han gjorde jo bare hva Høie hadde gitt lov til.

    Winter is coming, stay home. Men det gjelder selvsagt bare for alle andre.


    Nei, gi meg heller Sveriges løsning. Der verdsetter de frihet. De hadde uhell til å begynne med, men de har i det minste ikke internert fullvaksinerte slik som Norge gjorde. Ei heller skroter de fullgode vaksiner.



     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn