Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Vi blir nok ikke enig om dette, men jeg synes i grunn svenskene har taklet dette bra. Først og fremst ved at de har hatt en nøktern tilnærming til hvor dramatisk dette faktisk er. Overdødeligheten i Sverige er snart borte - som indikerer at de som har havnet i coronastatistikken stort sett var inne i sitt siste leveår uavhengig av corona. Men det er jo klart - hvis det eneste som betyr noe i livet er hvor mange som har dødd med Coronasmitte i kroppen - så kan man jo bare sortere listen på VG og rangere hvem som har greid seg best.

    Artikkelen som Disquatabel linket til er jo litt interessant:

    Sett bort fra det, er det en del ting svenskene har fått til bedre enn Norge.
    • De som ikke har noe spesielt å frykte fra viruset, har kunnet leve friere liv enn i Norge, med åpne butikker, treningssenter og restauranter. Svenskene har også holdt skoler og barnehager åpne.
    • Det at svenskene kunne møtes og de slapp å bli skremt av at helt sentrale samfunnsfunksjoner ble stengt, har en verdi. Men hvor stor den er, det vet vi ikke. Det er ikke like lett å fange opp når økonomenes måler verdiskapning.
    • I tillegg har Sverige hatt mindre økonomisk nedgang enn Norge og nabolandene. Og mye mindre nedgang enn for eksempel Spania og Storbritannia.
    Det springende punkt vil jo være om samfunnets totale belastning har hatt fordel eller ulempe av Sveriges løsning i sammenligning med den norske? Om vi forutsetter at langtidsvirkningene av Covid-19 er omlag de samme i Sverige som i Norge, må jo også dette nødvendigvis ha en ganske drøy effekt på de familiene som rammes. Spesielt kan dette bli problematisk om vi ser det i sammenheng med de svenske løsningene for sykmeldinger, der de kun aksepterer spesifiserte perioder for hver enkelt sykdomstype. Overstiges denne perioden, forsvinner sykepengene.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    ^^Hva med alle de barn og unge som blir syke med påfølgende langvarige plager?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det springende punkt vil jo være om samfunnets totale belastning har hatt fordel eller ulempe av Sveriges løsning i sammenligning med den norske? Om vi forutsetter at langtidsvirkningene av Covid-19 er omlag de samme i Sverige som i Norge, må jo også dette nødvendigvis ha en ganske drøy effekt på de familiene som rammes. Spesielt kan dette bli problematisk om vi ser det i sammenheng med de svenske løsningene for sykmeldinger, der de kun aksepterer spesifiserte perioder for hver enkelt sykdomstype. Overstiges denne perioden, forsvinner sykepengene.
    Jeg føler vel at sykdomsbyrden ved Corona er ganske godt dokumentert.
    Det springende punktet er slik jeg ser det i hovedsak knyttet til konsekvenser av tiltaksbyrden:

    Vi har feks nektet 1 million ungdommer vanlig ungdomsliv (trenings, fester, møte på skolen, treffe venner) - om 1 av 100 får det skikkelig vanskelig pga av dette - så har du 10 000 caser der (alle ungdommer med blanke ark og mye liv foran seg).

    Vi har fått 100 000 ekstra helt eller delvis ledige - om 1/10 ikke kommer seg tilbake i arbeidsliver - så har du 10 000 caser der også.

    Osv osv osv.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.710
    Torget vurderinger
    96
    Ja, litt morsomt det i denne tråden hvor det å kjempe for barn, unge, arbeidsledige, de med psykiske plager og generellt de som har det vanskelig i hverdagen er å være kynisk. Mens de som kjemper for overvektige godt betalte akademikere med hjemmekontor - det er de gode samaritanene.

    Bare for å ta en avsjekk - tror du meg når jeg sier at jeg først og fremst kjemper for barn, unge og vanskeligstilte?
    Du sier så. Samtidig trekker du fram som positivt at folk kan gå på restaurant og leve normalt i et land med snart 15000 corona dødsfall, og med det sier du pytt pytt til etterkommerne av de tusener som har dødd. Det er ekstremt kynisk synes jeg. Pub, restaurant eller konsert er virkelig ikke noe å lure på å ofre et års tid etter min mening. Virkelig ikke.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    når en nå snakker om svensker og briter. vi sitter her i hovedstaden og nikker anerkjennende. vi er så kloke her i viken.

    «Poenget er at man ikke trenger å slå til så hardt om man bare gjør det tidsnok.»


    (bare tull, selvfølgelig)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du sier så. Samtidig trekker du fram som positivt at folk kan gå på restaurant og leve normalt i et land med snart 15000 corona dødsfall, og med det sier du pytt pytt til etterkommerne av de tusener som har dødd. Det er ekstremt kynisk synes jeg. Pub, restaurant eller konsert er virkelig ikke noe å lure på å ofre et års tid etter min mening. Virkelig ikke.
    Her var det mange stråmenn
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.788
    Torget vurderinger
    23
    Steng Trondheim nå!!
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Jeg føler vel at sykdomsbyrden ved Corona er ganske godt dokumentert.
    Det springende punktet er slik jeg ser det i hovedsak knyttet til konsekvenser av tiltaksbyrden:

    Vi har feks nektet 1 million ungdommer vanlig ungdomsliv (trenings, fester, møte på skolen, treffe venner) - om 1 av 100 får det skikkelig vanskelig pga av dette - så har du 10 000 caser der (alle ungdommer med blanke ark og mye liv foran seg).

    Vi har fått 100 000 ekstra helt eller delvis ledige - om 1/10 ikke kommer seg tilbake i arbeidsliver - så har du 10 000 caser der også.

    Osv osv osv.
    Jeg ser ikke helt hvorfor ikke både tiltaksbyrde og andre byrder skal kunne sammenholdes? Det må jo være samfunnets totale byrder som er avgjørende for om det ble valgt en god eller mindre god strategi? Når man har veldig mange flere smittede, så får også samfunnet mange kostnader, det samme gjelder enkeltpersoner og deres familier. Langtidsvirkningene av covid er etterhvert godt kjente, og vil nødvendigvis ramme Sverige en del hardere enn Norge, og vi kan ikke se bort fra dette i helheten, når fasit skal gjøres opp.

    EDIT: 10 - 30% opplever mer enn flere ukers effekter av covid-19. I Sverige vil det bety et sted mellom 100 000 og 300 000 rammede, mens i Norge ser vi på tall i området 1/10-del av dette.
     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser ikke helt hvorfor ikke både tiltaksbyrde og andre byrder skal kunne sammenholdes? Det må jo være samfunnets totale byrder som er avgjørende for om det ble valgt en god eller mindre god strategi? Når man har veldig mange flere smittede, så får også samfunnet mange kostnader, det samme gjelder enkeltpersoner og deres familier. Langtidsvirkningene av covid er etterhvert godt kjente, og vil nødvendigvis ramme Sverige en del hardere enn Norge, og vi kan ikke se bort fra dette i helheten, når fasit skal gjøres opp.

    EDIT: 10 - 30% opplever mer enn flere ukers effekter av covid-19. I Sverige vil det bety et sted mellom 100 000 og 300 000 rammede, mens i Norge ser vi på tall i området 1/10-del av dette.
    Jeg må si at jeg fremdeles ikke har sett noe bevis på at såkalt long-covid er noe annet enn normalt postviralt syndrom, som har vært kjent etter virusinfeksjoner i flere tiår. Kanskje kombinert med diverse psykologiske effekter pga den voldsomme fokus det har vært på dette det siste året.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg må si at jeg fremdeles ikke har sett noe bevis på at såkalt long-covid er noe annet enn normalt postviralt syndrom, som har vært kjent etter virusinfeksjoner i flere tiår. Kanskje kombinert med diverse psykologiske effekter pga den voldsomme fokus det har vært på dette det siste året.
    Dette er dokumentert i flere artikler, i forrige uke gikk jeg rundt i et par dager med konstant lukt av epoxy......viruset er fortsatt i kroppen og fucker med oss i perioder.....og kona mister massevis av hår. Det er dokumentert at ca.20% av de med gjennomgått covid mister mer hår i noen måneder etter sykdommen. Ikke alvorlig, men et tegn på at covid ikke bare er en influensa som enkelte hevder her.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Dette er dokumentert i flere artikler, i forrige uke gikk jeg rundt i et par dager med konstant lukt av epoxy......viruset er fortsatt i kroppen og fucker med oss i perioder.....og kona mister massevis av hår. Det er dokumentert at ca.20% av de med gjennomgått covid mister mer hår i noen måneder etter sykdommen. Ikke alvorlig, men et tegn på at covid ikke bare er en influensa som enkelte hevder her.
    Dette synes ikke å være dokumentasjon, at noen skriver noe i noen artikler er vel neppe godt nok;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Hva sier artikkelen mer enn overskriften?
    At Helsedir beskyldes for å basere seg på ting de har lest i sosiale media, ting de har hørt, egne erfaringer og kilder av generelt dubiøs kvalitet. Som at noen har hørt om noen som har blitt smittet i barnehagen osv. Direktoratet er noe uenig i fremstillingen.


    Helsedirektoratet har flere ganger stilt spørsmål ved FHIs kunnskap om smitte blant barn og unge.

    FHI på sin side har reagert på at «alternativ», «tendensiøs informasjon» som var «uten faglig grunnlag», har sirkulert i Helsedirektoratets ledergruppe når beslutninger skulle fattes. Det viser e-postutveksling Aftenposten har fått innsyn i.

    Den viser også at ansatte i Helsedirektoratet flere ganger har henvendt seg til FHI på bakgrunn av informasjon fra private aktører, noen de har snakket med, enkeltstående nyhetsartikler eller smitte i nær omgangskrets.

    Ansatte i direktoratet har gjentatte ganger lurt på om smitten blant barn er blitt tillagt for liten vekt eller er underkommunisert.

    Det har utløst lange og omfattende svar fra FHI, som flere ganger har måttet forklare hvordan de jobber.

    ...


    Etter nyttår ville en ansatt vite om smitte blant barn er blitt underkommunisert:

    «Personlig har jeg dessverre nå førstehåndskunnskap om det motsatte: Min niese på 5 år fikk smitte i barnehagen (...) og smittet videre.»

    Og i februar, da det skulle vurderes om nasjonale tiltak skulle forlenges, ville en ansatt vite om en oversikt i en nyhetsartikkel kunne brukes:

    «Viderebringer en fin oversikt fra tyske forskere i Berlin som jobber med spredning av smitte innendørs (...) Jeg lurer på om dette kan brukes i oppdrag 342 – og om det etter hvert bør ha konsekvenser for veiledere i utdanningssektoren?»

    ...


    I januar var det FHI betegnet som en «faglig svak» fremstilling i omløp i Helsedirektoratets ledergruppe.

    Da informerte FHI direktoratet om at de «jevnlig» mottar «tendensiøse og mangelfulle fremstillinger» av ulike aktører.

    «Henvendelsene sendes gjerne samtidig til organisasjoner, Dagsrevyen/mediehus og statlige direktorater og institutter. (...) De bør ikke sirkuleres eller brukes som kunnskapsstøtte uten at kvaliteten er vurdert først», skrev FHI.



     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    At Helsedir beskyldes for å basere seg på ting de har lest i sosiale media, ting de har hørt, egne erfaringer og kilder av generelt dubiøs kvalitet. Som at noen har hørt om noen som har blitt smittet i barnehagen osv. Direktoratet er noe uenig i fremstillingen.


    Helsedirektoratet har flere ganger stilt spørsmål ved FHIs kunnskap om smitte blant barn og unge.

    FHI på sin side har reagert på at «alternativ», «tendensiøs informasjon» som var «uten faglig grunnlag», har sirkulert i Helsedirektoratets ledergruppe når beslutninger skulle fattes. Det viser e-postutveksling Aftenposten har fått innsyn i.

    Den viser også at ansatte i Helsedirektoratet flere ganger har henvendt seg til FHI på bakgrunn av informasjon fra private aktører, noen de har snakket med, enkeltstående nyhetsartikler eller smitte i nær omgangskrets.

    Ansatte i direktoratet har gjentatte ganger lurt på om smitten blant barn er blitt tillagt for liten vekt eller er underkommunisert.

    Det har utløst lange og omfattende svar fra FHI, som flere ganger har måttet forklare hvordan de jobber.

    ...


    Etter nyttår ville en ansatt vite om smitte blant barn er blitt underkommunisert:

    «Personlig har jeg dessverre nå førstehåndskunnskap om det motsatte: Min niese på 5 år fikk smitte i barnehagen (...) og smittet videre.»

    Og i februar, da det skulle vurderes om nasjonale tiltak skulle forlenges, ville en ansatt vite om en oversikt i en nyhetsartikkel kunne brukes:

    «Viderebringer en fin oversikt fra tyske forskere i Berlin som jobber med spredning av smitte innendørs (...) Jeg lurer på om dette kan brukes i oppdrag 342 – og om det etter hvert bør ha konsekvenser for veiledere i utdanningssektoren?»

    ...


    I januar var det FHI betegnet som en «faglig svak» fremstilling i omløp i Helsedirektoratets ledergruppe.

    Da informerte FHI direktoratet om at de «jevnlig» mottar «tendensiøse og mangelfulle fremstillinger» av ulike aktører.

    «Henvendelsene sendes gjerne samtidig til organisasjoner, Dagsrevyen/mediehus og statlige direktorater og institutter. (...) De bør ikke sirkuleres eller brukes som kunnskapsstøtte uten at kvaliteten er vurdert først», skrev FHI.
    Dette fremstår mildt sagt som useriøst fra Helsedirektoratets side. Det er altså disse folkene som styrer landet for tiden.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg ser ikke helt hvorfor ikke både tiltaksbyrde og andre byrder skal kunne sammenholdes? Det må jo være samfunnets totale byrder som er avgjørende for om det ble valgt en god eller mindre god strategi?
    Helt enig - men du (og mange andre)synes å være langt mer opptatt av sykdomsbyrden enn tiltaksbyrden.
    Siden tiltakene hele tiden rammer store deler av befolkningen så vil effekter som treffer få - likevel bli store byrder.

    Feks den store forverringen man ser blant barn og unge innen psykiske lidelser/problemer.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det ros....

    For de som ikke gidder å lese linken så er det Nakstad sin "Det er veldig mange i yngre aldersgrupper som også legges inn på sykehus." det gjelder - og da må vi forstå yngre aldersgrupper som de under pensjonsalder. Javel...

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    At Helsedir beskyldes for å basere seg på ting de har lest i sosiale media, ting de har hørt, egne erfaringer og kilder av generelt dubiøs kvalitet. Som at noen har hørt om noen som har blitt smittet i barnehagen osv. Direktoratet er noe uenig i fremstillingen.


    Helsedirektoratet har flere ganger stilt spørsmål ved FHIs kunnskap om smitte blant barn og unge.

    FHI på sin side har reagert på at «alternativ», «tendensiøs informasjon» som var «uten faglig grunnlag», har sirkulert i Helsedirektoratets ledergruppe når beslutninger skulle fattes. Det viser e-postutveksling Aftenposten har fått innsyn i.

    Den viser også at ansatte i Helsedirektoratet flere ganger har henvendt seg til FHI på bakgrunn av informasjon fra private aktører, noen de har snakket med, enkeltstående nyhetsartikler eller smitte i nær omgangskrets.

    Ansatte i direktoratet har gjentatte ganger lurt på om smitten blant barn er blitt tillagt for liten vekt eller er underkommunisert.

    Det har utløst lange og omfattende svar fra FHI, som flere ganger har måttet forklare hvordan de jobber.

    ...


    Etter nyttår ville en ansatt vite om smitte blant barn er blitt underkommunisert:

    «Personlig har jeg dessverre nå førstehåndskunnskap om det motsatte: Min niese på 5 år fikk smitte i barnehagen (...) og smittet videre.»

    Og i februar, da det skulle vurderes om nasjonale tiltak skulle forlenges, ville en ansatt vite om en oversikt i en nyhetsartikkel kunne brukes:

    «Viderebringer en fin oversikt fra tyske forskere i Berlin som jobber med spredning av smitte innendørs (...) Jeg lurer på om dette kan brukes i oppdrag 342 – og om det etter hvert bør ha konsekvenser for veiledere i utdanningssektoren?»

    ...


    I januar var det FHI betegnet som en «faglig svak» fremstilling i omløp i Helsedirektoratets ledergruppe.

    Da informerte FHI direktoratet om at de «jevnlig» mottar «tendensiøse og mangelfulle fremstillinger» av ulike aktører.

    «Henvendelsene sendes gjerne samtidig til organisasjoner, Dagsrevyen/mediehus og statlige direktorater og institutter. (...) De bør ikke sirkuleres eller brukes som kunnskapsstøtte uten at kvaliteten er vurdert først», skrev FHI.
    Helt fantastisk at det er mulig.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det ros....

    For de som ikke gidder å lese linken så er det Nakstad sin "Det er veldig mange i yngre aldersgrupper som også legges inn på sykehus." det gjelder - og da må vi forstå yngre aldersgrupper som de under pensjonsalder. Javel...

    Ja, men det dreide seg jo om tiltakene rundt ungdom mhp. undervisning og idrett. Og Nakstad bruker 50- 59 -årige som berettigelse for de tiltakene!

    Hva faen er det der for tåkelegging?

    Mvh
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.710
    Torget vurderinger
    96
    Helt enig - men du (og mange andre)synes å være langt mer opptatt av sykdomsbyrden enn tiltaksbyrden.
    Siden tiltakene hele tiden rammer store deler av befolkningen så vil effekter som treffer få - likevel bli store byrder.

    Feks den store forverringen man ser blant barn og unge innen psykiske lidelser/problemer.
    Du ler av Nakstad og samtidig kommer med slike bombastiske spådommer? Hva er egentlig dokumentert skikkelig? Javel, så er det litt fler som ringer. Følgene av tiltakene er det alt for tidlig å si noe sikkert om.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hva faen er det der for tåkelegging?
    Det er ganske gjennomgående - Høie som viser grafer fra Irland og Tsjekkia, Nakstad er tatt i bløff før også og nå siste scenarie med 10 000 døde når alle over 45 er vaksinert. Folk skal skremmes - og det lykkes de veldig godt med.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er ganske gjennomgående - Høie som viser grafer fra Irland og Tsjekkia, Nakstad er tatt i bløff før også og nå siste scenarie med 10 000 døde når alle over 45 er vaksinert. Folk skal skremmes - og det lykkes de veldig godt med.
    Husker det- det var den modellberegningen hvor de regnet med 0% effekt av vaksineringen. 🤪

    Mvh
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    R

    rr30629

    Gjest
    Du ler av Nakstad og samtidig kommer med slike bombastiske spådommer? Hva er egentlig dokumentert skikkelig? Javel, så er det litt fler som ringer. Følgene av tiltakene er det alt for tidlig å si noe sikkert om.
    Vi har fått beskjed om at vi kan tro akkurat hva vi vil
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.710
    Torget vurderinger
    96
    Les denne - og vi er fortsatt nedstengt....
    Du tror at det er høyere trykk på lavterskel tilbud fordi vi har stengte kjøpesentre og hjemmeundervisning i Oslo og Viken? Har du sett til ditt fantastiske åpne Sverige? Det ropes om nøyaktig det samme der. Er det mulig at det er pandemien i seg selv som trigger allerede eksisterende problemer? Hva mener du med nedstengt, jeg var på shopping i helgen. Smekkfulle parkeringsplasser og kjøpesentre.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    på snåsa, polka? bare pass, deg, snart stenger vi et kjøpesenter nær deg, bare for å være litt føre var.

    siste: virus forårsaker psykiske helseproblem!

    ;)

    Tillegg:
    ansporet av denne litt uklare melding: «Er det mulig at det er pandemien i seg selv som trigger allerede eksisterende problemer?»
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Helt enig - men du (og mange andre)synes å være langt mer opptatt av sykdomsbyrden enn tiltaksbyrden.
    Siden tiltakene hele tiden rammer store deler av befolkningen så vil effekter som treffer få - likevel bli store byrder.

    Feks den store forverringen man ser blant barn og unge innen psykiske lidelser/problemer.
    .... og du synes å være mer opptatt av en tiltakbyrde som foreløpig mangler et dokumentert omfang av signifikant størrelse, mens du ved en rekke korsveier har nedvurdert sykdomsbyrden, spesielt i Sverige.

    Hva tenker du nå om Svensk Flokkimmunitet 3.0 ... eller er det 4.0? Jeg har mistet tellingen....
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.710
    Torget vurderinger
    96
    på snåsa, polka? bare pass, deg, snart stenger vi et kjøpesenter nær deg, bare for å være litt føre var.

    siste: virus forårsaker psykiske helseproblem!

    ;)

    Tillegg:
    ansporet av denne litt uklare melding: «Er det mulig at det er pandemien i seg selv som trigger allerede eksisterende problemer?»
    30 min fra Oslo. Om psyken og virus; dårlig formulert men tipper du skjønner.
    Uansett er det så og si null dokumentasjon på det OMF hevder. Det er ren spekulasjon. At mange har det tyngre nå er riktig, men for de aller aller fleste er dette overkommelig. Spekulerer nå jeg i.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hva tenker du nå om Svensk Flokkimmunitet 3.0 ... eller er det 4.0? Jeg har mistet tellingen....
    Det skal jeg svare på om du finner et sitat hvor jeg har hevdet det de siste 3 mnd.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det skal jeg svare på om du finner et sitat hvor jeg har hevdet det de siste 3 mnd.
    Det var en stund før jul. Du spådde betydelig flokkimmunitetseffekt i Sverige, jeg spådde ny topp pga den britiske varianten.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230

    Både første og andre generasjon innvandrere har opplevd et langt høyere smittetrykk enn resten av befolkningen. Særlig utsatt er den delen av befolkningen som har bakgrunn fra Pakistan. Det gjelder også folk fra Tyrkia, Irak, Somalia, Afghanistan og Eritrea.

    Det er ikke bare litt forskjell. Personer som er født i Pakistan og Somalia, har henholdsvis 9 og 8,5 ganger så stor smitterate sammenlignet med dem som er norskfødte med norskfødte forelder. Er man norskfødt med to utenlandsfødte foreldre – altså andre generasjon innvandrer – er smitteraten nesten fem ganger så høy.

    ....

    Flere av Norges fremste forskere på området har gang på gang forklart tallene med underliggende sosioøkonomiske forhold. En hyppig forklaring har vært at innvandrere er overrepresentert i risikojobber.

    Bushra Ishaq og de andre skribentene gjentok de vante årsaksforklaringene senest tirsdag. De viser til deltidsarbeid, utsatte yrker, manglende alternativer til kollektivreiser, dårligere fysisk helse, dårlig kulturell kompetanse blant legene og tilliten til media.

    Sosioøkonomiske forklaringer forklarer lite
    Men FHI kan i en ny rapport fortelle at sosioøkonomiske forhold forklarer svært lite. Hverken trangboddhet, serviceyrker, helsetilstand, utdannelse eller inntektsnivå kan forklare den høye smitten blant innvandrere. Når FHI korrigerer for disse faktorene i tillegg til alder, kjønn og bostedskommune, finner de at det forklarer omtrent 12 prosent av smitten og 3 prosent av innleggelsene.

    Andre generasjon er dessuten skyhøyt overrepresentert. «Mens drøyt 2 prosent er positive blant de norskfødte med norskfødt forelder som er testet, er dette tallet hele 11 prosent for norskfødte med utenlandsfødte foreldre og 7 prosent for utenlandsfødte», skriver FHI i rapporten.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.710
    Torget vurderinger
    96
    Det var en stund før jul. Du spådde betydelig flokkimmunitetseffekt i Sverige, jeg spådde ny topp pga den britiske varianten.
    Ja, OMF hadde ingen tro på en bølge 3 i Sverige. Jeg nevnte de samme tingene og ble avfeid. Jeg trodde faktisk at vaksinen ville redde svenskene fra det aller verste, men nå går det over alle støvleskaft der. Det er sjokkerende hvor hjelpesløst svenskene har håndtert pandemien. To ganger har de blitt rævkjørt, og hva gjør de foran den tredje bølgen; omtrent ingenting. Nå er de i verdenstoppen på smittetall.

     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det var en stund før jul. Du spådde betydelig flokkimmunitetseffekt i Sverige, jeg spådde ny topp pga den britiske varianten.
    Fint hvis du kan bruke sitater og ikke eget ego som referanse i diskusjonen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn