Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Så var det det som virkelig betyr noe...


    Man kan vel si at både regjering, FHI og store deler av befolkningen i dette landet lider av logisk kollaps. Man bedriver- og støtter- symbolpolitikk, mens man ikke evner å se hva som er det egentlige problemet. Mens man lirer av seg indignerte, moralske fraser om "dugnad, bakketopper, stå sammen" og annet tøv.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det som later til å være saken sånn jeg ser det utfra informasjon i media er at smittetrykket er så høyt i flere land, og etterslepet på vaksinering er så stort at man velger å ikke ta hensyn til de problemene som dukker opp. Man mer eller mindre feier under teppet at noen får blodpropp og lave blodplater, og legger det fram som at blodpropp er vanlig i befolkningen uansett, men unnlater beleilig nok å nevne at dette var snakk om blodpropp i kombinasjon med lave blodplater. Det er ikke vanlig. Så når AstraZeneca som liksom skulle være lokomotivet i vaksinasjonsprogrammet får litt rusk i maskineriet velger man heller å gi gass og ta sjansen på at det holder, istedenfor å stoppe og sjekke hva som er galt.

    Bortsett fra i Norge. Jeg er så utrolig glad jeg bor i Norge hvor helsemyndighetene vet å ta slike ting på alvor.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Vi sitter alltid med fasiten og løsningene, og er spesialister på å uttale oss om hvordan ting skal være. Egentlig er det her Norge, ja muligens hele verden. burde vært styrt fra, så hadde alt vært så mye bedre.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Vi sitter alltid med fasiten og løsningene, og er spesialister på å uttale oss om hvordan ting skal være. Egentlig er det her Norge, ja muligens hele verden. burde vært styrt fra, så hadde alt vært så mye bedre.
    Jeg tror iallfall vi har den "luksusen" om du vil, at vi ikke har de ville smittetallene som f.eks. UK og Polen ser, sånn at vi kan ta oss tid til å undersøke ting ordentlig når ting skurrer. Iallfall i dette konkrete tilfellet med AZ vaksinen, og de som har blitt syke og dødd av den.

    Edit: eller kanskje jeg misforstod deg, og du mente "her" som i at Norge og verden burde vært styrt fra Hifisentralen? :D
     
    X

    X186841

    Gjest
    Jeg tror iallfall vi har den "luksusen" om du vil, at vi ikke har de ville smittetallene som f.eks. UK og Polen ser, sånn at vi kan ta oss tid til å undersøke ting ordentlig når ting skurrer. Iallfall i dette konkrete tilfellet med AZ vaksinen, og de som har blitt syke og dødd av den.
    Den var ikke myntet på deg, men superekspertene her inne. Er som regel ganske enig med deg.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2

    Problemet vårt er at vi pålegges kostnader uten å bli kompensert. Hjelpetiltakene som innføres må treffe. Det gjør de ikke nå.

    Renaa viser til at måten de driver på – med å satse på lokal tilhørighet både når det gjelder råvarer, dekketøy og annet utstyr – gir høye kostnader og lave marginer.

    – Fordi vi gjør så mye selv, har vi mange ansatte og høye lønnsutgifter. Likevel klarer vi å drive godt. Vi klart å få fjoråret til å gå i hop på et vis, mye på grunn av at vi fikk tidenes sommer. Kanskje klarer vi å gå i null, sier hun.

    Men 2021 begynte med skjenkestopp – og nå fikk de en til.

    – Vi har måttet ta opp et lån på 2,5 millioner kroner. Nå må vi kanskje ta opp et til for å betale kostnader vi ikke har påført oss selv.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Ikke så rart at tilliten synker når folk velger å høre på den ene forskeren som sier den er farlig mens de ignorerer det store flertallet som sier at fordelene mange ganger veier opp for ulempene.

    Risikoen får å få korona og utvikle komplikasjoner er mye høyere enn risikoen ved å ta den vaksinen. 10 % av de som havner på sykehus får blodpropp. Det skrives at 60 % av koronasmittede pådrar seg senskader.


    Dette er det klassiske trolley-utfordingen. Toget kommer i stor fart mot et område med 100 mennesker. Man kan pensle toget inn på et område med bare 5. Hva gjør man? Mange vil ikke pensle, fordi tar man et aktivt valg om hvem. Det er bedre at naturen går sin gang. Tilfeldighetene ville det slik at disse 100 folka ble lemlestet. De overser da å ikke foreta seg noe er et like aktivt valg.
    Fordelene veier helt sikkert opp mot ulempene i land med svært utbredt smitte og veldig høye dødsfall, i norge er det vel nå like mange under 40 som har daua av vaksinen som av corona, og vi har knapt begynt vaksineringen med astra. Det er merkelig at du ikke ser dette.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.273
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Fordelene veier helt sikkert opp mot ulempene i land med svært utbredt smitte og veldig høye dødsfall, i norge er det vel nå like mange under 40 som har daua av vaksinen som av corona, og vi har knapt begynt vaksineringen med astra. Det er merkelig at du ikke ser dette.
    Denne 'Larson' (og et par andre her inne) er blind så lenge Høyre & Co styrer ;) - uansett hvor godt det går i fedrelandet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Nei, morbid. Det har faktisk ikke dødd flere av vaksinen enn av korona. Men skjønner jo hvorfor du tror det. Man stanser jo ikke en vaksine uten grunn. Er det røyk, så må det være ild.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.325
    Antall liker
    3.496
    Torget vurderinger
    4
    Nei, morbid. Det har faktisk ikke dødd flere av vaksinen enn av korona. Men skjønner jo hvorfor du tror det. Man stanser jo ikke en vaksine uten grunn. Er det røyk, så må det være ild.
    Er vel ikke langt unna for folk under 40/50 år
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Nei, morbid. Det har faktisk ikke dødd flere av vaksinen enn av korona. Men skjønner jo hvorfor du tror det. Man stanser jo ikke en vaksine uten grunn. Er det røyk, så må det være ild.
    Det var heller ikke det jeg skrev, jeg skrev "er vel like mange under 40".. det betyr altså ikke "flere av vaksinen enn av korona"
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det var heller ikke det jeg skrev, jeg skrev "er vel like mange under 40".. det betyr altså ikke "flere av vaksinen enn av korona"
    Må jeg sitere deg ordrett for at du skal forstå hva jeg skriver?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Er vel ikke langt unna for folk under 40/50 år
    Når det ikke er mulig å bevise at folk dør av vaksinen og i tilegg tallene ligger på/under bakgrunnsstøyen, så er det ganske heftig å si at det dør flere av vaksinen enn av korona.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.325
    Antall liker
    3.496
    Torget vurderinger
    4
    Når det ikke er mulig å bevise at folk dør av vaksinen og i tilegg tallene ligger på bakgrunnsstøyen, så er det ganske heftig å si at det dør flere av vaksinen enn av korona.
    Det er du som er på bomtur her Larson - les hva han skrev

    Edit: Ellers så syntes jeg de ikke burde stoppet vaksinen men kunne gjort den valgfri- sikkert plenty med folks om vil ta den. Så kan de som er under 50 tenke seg om
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det er du som er på bomtur her Larson - les hva han skrev
    vel, døde de av vaksinen? eller døde de av blodpropp? Førstnevnte skal de slite fælt med å bevise. Morbid sier at det døde flere under 40 av vaksine enn av korona. Det har han null dekning for å si.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    vel, døde de av vaksinen? eller døde de av blodpropp? Førstnevnte skal de slite fælt med å bevise. Morbid sier at det døde flere under 40 av vaksine enn av korona. Det har han null dekning for å si.
    Rikshospitalet melder at årsaken er funnet, og at blodpropper med lavt antall blodplater med påfølgende dødsfall er som følge av Astra vaksinen. Så noe dekning er det jo.
    For ordens skyld så har jeg ikke sagt at det har dødd flere av vaksinen enn korona, få deg briller.

     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Det er du som er på bomtur her Larson - les hva han skrev

    Edit: Ellers så syntes jeg de ikke burde stoppet vaksinen men kunne gjort den valgfri- sikkert plenty med folks om vil ta den. Så kan de som er under 50 tenke seg om
    Enig ift valgfrihet. Det er massevis av folk som gjør sin egen risikovurdering og tenker at AZ er trygg nok. Til og med min mor på snart 70 år har skrevet til Helsedir og bedt om å få den :ROFLMAO:
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Under 40 år så er det 3, så kan jo Larson gjøre denne svært enkle matematikken selv.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er iallefall uhyre få under 50 som har dødd av kåråna;)
    9 stk.

    For aldersgruppen 50 - 60 er det ved siste opptelling 783 544. Her må man i tillegg regne med et etterslep på rundt 200 000. Dette er selvsagt uten å telle med alle de som tar sin død av moralsk indignasjon.

    Alle tall gjelder for Furet Værbit.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    For ordens skyld så har jeg ikke sagt at det har dødd flere av vaksinen enn korona, få deg briller.
    Jeg har aldri hevdet at du har sagt at det er dødd av flere av vaksinen enn totalt av korona. Jeg trodde du var glup nok til at vi kunne bruke underforståtte forkortelser.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Jeg har sagt at det er like mange, flere ganger, hvor du hver gang hevder at jeg har sagt flere..
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Du setter et falsk likhetstegn av risikoene mellom vaksine og sykdom.

    Og nei, det er ikke like mange som har dødd av vaksinen som det er av korona. Det er satt rundt 20 millioner vaksinedoser i Europa.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Jeg forholder meg til tallene i Norge, hvilke systemer man har for rapportering og undersøking i andre land aner jeg ikke, det gjør nok ikke du heller.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.511
    Antall liker
    9.268
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Noen vil kalle det skremselspropaganda, jeg ser på dette som god informasjon.

    Grødeland legger fram fire mulige forklaringer på de alvorlige blodpropptilfellene:

    • Den kjemiske formuleringen i AstraZenecas vaksine
    • Adenovirus-teknologien som er felles for AstraZeneca, Janssen og Sputnik
    • Spike-proteinet som alle vaksinene inneholder
    • Særskilte faktorer hos dem som rammes, som gjør at de har en spesiell reaksjon på en av de tre ovennevnte faktorene
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    I Trøndelag er det tilnærmet null, så her feiler matematikk- kunnskapene. Igjen.

    R er langt under 1,3 i Norge. Derimot er det høyere i enkelte steder.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Her er det Boris på kølaholmen som plumper ut med det. Morsomt at han sier det i klartekst. Alle har vel skjønt hvorfor de har en slik suksess med vaksineringen. Slik er det når "Me first" regjerer, det er ganske enkelt da blir det mindre til de andre ved bordet. Det er underkapasitet på produksjonssiden så enkelt er det. Men det ser ikke ut til å nå inn hos sutreklubben her inne. Smittervernekspertisen fra Dunning-Kruger University avd LHS.

    – Vi har lyktes på grunn av kapitalisme og grådighet | Finansavisen

    Dr.E
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.574
    Antall liker
    27.658
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Her er det Boris på kølaholmen som plumper ut med det. Morsomt at han sier det i klartekst. Alle har vel skjønt hvorfor de har en slik suksess med vaksineringen. Slik er det når "Me first" regjerer, det er ganske enkelt da blir det mindre til de andre ved bordet. Det er underkapasitet på produksjonssiden så enkelt er det. Men det ser ikke ut til å nå inn hos sutreklubben her inne. Smittervernekspertisen fra Dunning-Kruger University avd LHS.

    – Vi har lyktes på grunn av kapitalisme og grådighet | Finansavisen

    Dr.E
    -Men imperiet slår tilbake:

    world-europe-56509521

    Rotteracet er for lengst i gang.

    mvh
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Når det er underkapasitet på vaksiner så er det galskap å stanse en vaksine som et ekstra føre-var og undergrave tilliten til den. Vi har faktisk ikke luksusen i å velge og vrake.

    Begravet i bånn av dagbladet-artikkelen som Terje siterer fra kan vi lese følgende:
    " - Det er også viktig å få fram at alt vi har av data så langt tyder på at vaksinen er trygg for de aller, aller, aller fleste. Denne bivirkningen ser ut til å ha en prevalens på rundt én til 20 000. Det vil si at den er en trygg vaksine for den store majoriteten."

    (til sammenlikning så får 2 av 10.000 unge kvinner blodpropp i året uten å stå på noen medisiner. p-piller kan gi 1 av 1000)

    Men det var ikke så viktig for Terje å få frem. For han er det viktigere å rope om strengere tiltak, at folk må holde seg hjemme (ikke at han selv holder seg hjemme da) og nå er vaksinene for farlige også. Stram inn, stram inn og dropp vaksinene! Drakoniske tiltak er hva som skal til for å komme oss ut av korona.


    Hadde jeg fått tilbudet om Sputnik så ville jeg tatt den på dagen. Samme med AZ og hvilken som helst annen vaksine. Jeg ruller glatt en terning på særdeles gode odds på vaksinen. Risikoen her er mye lavere enn å konstant rulle på harde tiltak og selve koronasmitten. Media har tross alt slått opp at 60 % av smittede får senskader (ikke at jeg tror det døyt på at det tallet er reelt)

    Det har i ett år vært uakseptabelt at folk dør av korona. Nå har de flyttet det vinduet til at det er helt uakseptabelt at folk kan få bivirkninger av vaksiner.


    Risikoforståelsen her til lands har gått helt bananas.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ Det er fullstendig latterlig; det eneste det ikke tillates at noen dør av, er corona og vaksine av corona.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    (til sammenlikning så får 2 av 10.000 unge kvinner blodpropp i året uten å stå på noen medisiner. p-piller kan gi 1 av 1000)

    Men det var ikke så viktig for Terje å få frem. For han er det viktigere å rope om strengere tiltak, at folk må holde seg hjemme (ikke at han selv holder seg hjemme da) og nå er vaksinene for farlige også. Stram inn, stram inn og dropp vaksinene! Drakoniske tiltak er hva som skal til for å komme oss ut av korona.
    De fleste av de blodproppene er mye enklere å behandle enn det vi snakker om her. Men det passer jo ikke med agendaen din, så.....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.511
    Antall liker
    9.268
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Når det er underkapasitet på vaksiner så er det galskap å stanse en vaksine som et ekstra føre-var og undergrave tilliten til den. Vi har faktisk ikke luksusen i å velge og vrake.

    Begravet i bånn av dagbladet-artikkelen som Terje siterer fra kan vi lese følgende:
    " - Det er også viktig å få fram at alt vi har av data så langt tyder på at vaksinen er trygg for de aller, aller, aller fleste. Denne bivirkningen ser ut til å ha en prevalens på rundt én til 20 000. Det vil si at den er en trygg vaksine for den store majoriteten."

    (til sammenlikning så får 2 av 10.000 unge kvinner blodpropp i året uten å stå på noen medisiner. p-piller kan gi 1 av 1000)

    Men det var ikke så viktig for Terje å få frem. For han er det viktigere å rope om strengere tiltak, at folk må holde seg hjemme (ikke at han selv holder seg hjemme da) og nå er vaksinene for farlige også. Stram inn, stram inn og dropp vaksinene! Drakoniske tiltak er hva som skal til for å komme oss ut av korona.


    Hadde jeg fått tilbudet om Sputnik så ville jeg tatt den på dagen. Samme med AZ og hvilken som helst annen vaksine. Jeg ruller glatt en terning på særdeles gode odds på vaksinen. Risikoen her er mye lavere enn å konstant rulle på harde tiltak og selve koronasmitten. Media har tross alt slått opp at 60 % av smittede får senskader (ikke at jeg tror det døyt på at det tallet er reelt)

    Det har i ett år vært uakseptabelt at folk dør av korona. Nå har de flyttet det vinduet til at det er helt uakseptabelt at folk kan få bivirkninger av vaksiner.


    Risikoforståelsen her til lands har gått helt bananas.
    Du gir meg meninger jeg ikke har, jeg roper ikke om strengere tiltak, men jeg ønsker meg mer kontroll med potensiell importsmitte, noe også sutrerne her gnager om. At vaksiner som andre legemidler har bivirkninger skal ikke hemmeligholdes. Med en god informasjon om dette så kan innbyggerne foreta et valg etter hva de selv ønsker. Nå er det flere vaksiner rundt hjørnet, vi får bl.a. bra med Pfizer i de neste månedene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn