Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Ordføreren fra Molde's siste stunt var å ikle seg offerrollen. Kona orka visst ikke å se nytt på nytt. Stakkars han og stakkars henne. Hvis han ikke ønsket å bli avkledd som en løgner, kanskje han ikke skulle ha løyet.

    Utfordringen var selvsagt ikke at han kritiserte Oslo. Utfordringen var at han regelrett løy der han sa at han ikke hadde hatt kontakt sentralt. Utfordringen var at han løy der han sa at dette ikke var koordinert. Og da har jeg ikke nevnt hvor stor kødd han var for å legge skyld på Oslos befolkning.


    Ordføreren fra Molde var "flink" da. Han klarte å få folk til å få (flere) negative assosiasjoner til byen Molde.
    Tja, selv om det var usedvanlig dårlig politisk håndverk så kom kritikken før det ble avslørt hvem som hadde snakket med hvem.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Tja, selv om det var usedvanlig dårlig politisk håndverk så kom kritikken før det ble avslørt hvem som hadde snakket med hvem.
    Ehrm, ja. Han anklagde Oslos befolkning for at Molde fikk smitte. Han var frekk som faen i en tid hvor det er viktig at folk står sammen mot smitten.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Ehrm, ja. Han anklagde Oslos befolkning for at Molde fikk smitte. Han var frekk som faen i en tid hvor det er viktig at folk står sammen mot smitten.
    Hadde Raymond hatt baller og angrepet smitten der den var hadde han nok sluppet både kritikk og smittetall. Ser ut som det begynner å demre nå da, heldigvis.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Hadde Raymond hatt baller og angrepet smitten der den var hadde han nok sluppet både kritikk og smittetall. Ser ut som det begynner å demre nå da, heldigvis.
    De har jo ikke og har fortsatt ikke noen særlig ide om hva som funker og ikke i praksis på detlajnivå. Det kom ikke frem i pressekonferansen, men de har visstnok vært usikre på hva som er "minste onde" av å ha ungdom på skolen eller hjemme siden de uansett kommer til å møte hverandre på fritiden helt uten smittevernstiltak. De har altså, nok en gang, innført noe de ikke vet hva nettoeffekten er av. De mener å ha rimelig koll på de mindre barna, antar det er fordi deres aksjonsradius er såpass mye mindre enn hva som er tilfelle for de eldre - det er i alle fall forklaringen som har blitt brukt tidligere.

    Personlig er jeg rimelig sikker på at det i Oslo er innført ganske mye som ikke har særlig effekt men med store konsekvenser. Som f.eks å stenge alt av butikker. Eller påbud om munnbind i situasjoner hvor det ikke er særlig indikasjoner på at det skjer beydelig smitteoverføring. Men igjen, dette er jo ting man ikke vet om og i hvilken grad funker. Det har etter hvert blitt gankse mye "throw stuff at it and see what sticks" og selv da er det fort såpass mye usikkerhet og tilfeldighet at man ikke helt vet hva, om noe, det var som satt seg fast. Det er fortsatt fullt mulig at eneste reelle effekten vi har er at folk holder seg mer unna hverandre enn før, altså befolkningens oppførsel. Det funket i alle fall fint nok for å sende smittetallene brått rett sørover i våres. Nå er det mer smittsom variant i omløp, men folk springer også rundt med disse munnbindene som visstnok skulle være frelsen fra det vonde. Det er i alle fall helt åpenbart at de ikke er slik det blir brukt i Oslo i alle fall.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Idiotien slår til igjen.

    Nå stenger de ned Ål som ikke har hatt noen smittede siden januar, bare fordi kommuner som Moss sliter. Galskap!
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hadde jeg vært innbygger i Buskerud så ville jeg kjempet med nebb og klør for å omgjøre Regionreformen. De blir nå nådeløst straffet for noe som skjer i Østfold og Akershus.


    Skulle tro at regioner hadde lært av fadesen til Bergen. De ba om hjelp fra nasjonale myndigheter og løsningen var 1 måned med totalt unødvendig nedstengning.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Det er jo fint med en felles standard fra strandlinjen ved svenskegrensa til toppen av Hallingskarvet, 1933 meter over havet på Hardangervidda.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    På tide å revurdere "slå ned" strategien snart kanskje? Eller skal vi kjøre nedstenging til krampa tar oss?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Da er det vel Innlandet, samt Vestfold og Telemark som er neste fylker ut. Grenser jo til Viken og mobiliteten skal ned.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.576
    Antall liker
    27.685
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Da er det vel Innlandet, samt Vestfold og Telemark som er neste fylker ut. Grenser jo til Viken og mobiliteten skal ned.
    Eller Vestland fylke. Grenser også til Viken. Ganske spennende, dette her. Hele Hermansverk stenger ned pga. Coronasmitte på Stovner..... 🤪



    mvh
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Eller Vestland fylke. Grenser også til viken. Ganske spennende, dette her. Hele Hermansverk stenger ned pga. Coronasmitte på Stovner..... 🤪
    Tror ikke de ber staten om hjelp igjen med det første.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Hvis bare det hadde funnes en annen løsning, en vaksine eller noe sånt.... 😒
    Det man har gjort hittil er å håndtere ting lokalt når ting dukker opp lokalt. Å innføre høyeste tiltaksnivå for hele Viken fylke er et ganske klart farvel til denne tilnærmingen. Det er ikke så lett å se noen god grunn til at Lillestrøm og Hol bør håndteres likt - det er jo først i dag man har tatt konsekvensene av at det er forskjeller på bydelene i Oslo. Det skjer altså samme dag som om man kaster hele Viken fylke opp i en stor felles balje. Det er deler av Viken som har høyere smittetrykk enn flere bydeler i Oslo og det er kommuner som ikke har hatt smitte på noen måneder.

    Det er i alle fall omtrent så inkonsistent som det kan få blitt.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Husker jo hvordan det ble når man prøvde å differensiere dette på kommune og områdenivå på sentrale østlandet. Kommentatorene og ekspertene i denne tråden sto jo I kø for å latterliggjøre opplegget. Så da får det vel bli sånn her da.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Stavrum er redaktør, det er jobben hans. Han andre var bare en nyttig idiot.
    Men, hvorfor skriver han ikke en leder i rollen som redaktør?
    Det fremstår jo som om dette er hans private meninger, ikke hans proffesjonelle rolle som redaktør på vegne av avisen.

    Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Husker jo hvordan det ble når man prøvde å differensiere dette på kommune og områdenivå på sentrale østlandet. Kommentatorene og ekspertene i denne tråden sto jo I kø for å latterliggjøre opplegget. Så da får det vel bli sånn her da.
    Nei, det måtte ikke bli sånn.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Men, hvorfor skriver han ikke en leder i rollen som redaktør?
    Det fremstår jo som om dette er hans private meninger, ikke hans proffesjonelle rolle som redaktør på vegne av avisen.
    Kanskje det, men overskriften er jo slik..

    Skjermbilde 2021-03-15 kl. 22.11.07.png
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Hun trenger nok ikke å bekymre seg, planene er helt sikkert 100% gjennomtenkte og klare.

    Ber om en god plan for skolene

    Barneombud Inga Bejer Engh krever at Oslo og andre som stenger eller innfører rødt nivå på skolene, har gode planer for å motvirke negative konsekvenser. Engh sier til NTB at det var tydelig at det manglet en plan for skolene i mars i fjor da landet stengte ned, og hun forventer bedre tiltak nå.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Hun trenger nok ikke å bekymre seg, planene er helt sikkert 100% gjennomtenkte og klare.

    Ber om en god plan for skolene

    Barneombud Inga Bejer Engh krever at Oslo og andre som stenger eller innfører rødt nivå på skolene, har gode planer for å motvirke negative konsekvenser. Engh sier til NTB at det var tydelig at det manglet en plan for skolene i mars i fjor da landet stengte ned, og hun forventer bedre tiltak nå.
    Det er nok ganske store variasjoner, noe fordi ulike skoler har ulikt med plass og eventuelt også noe ulikhet i hvor kreative / bokstavtro de er i forhold til regelverket. Vi har hatt barn på "rødt" nivå nå en stund her på Nordstrand og de har tilnærmet full skoledag begge to, jeg tror vel ikke det er noen reduksjon i det hele - det er i alle fall ikke noe delvis hjemmeskole som det var i våres da ting etter hvert kom i gang. En sak jeg antar er litt kinkig er at i de bydelene som nå rammes er det mye spesialundervisning.

    Så får vi se hvor lenge det varer her, så langt er det liten dramatikk i smittetallene her i bydelen, men det kan jo endre seg det også.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det hele fremstår helt uforståelig og jeg kunne tenkt meg og visst hvordan de har kommet frem til dette siste stuntet.

    -Ordfører Merete Gandrud (Ap) i Flå kommune er heller ikke begeistret for at det varsles nye lokale tiltak. Kommunen har totalt sett kun hatt syv smittetilfeller gjennom pandemien.

     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    hvis man ikke visste bedre, så kunne man tro at regjeringens rike venner står klare til å kjøpe opp små hoteller og næringer som nå vil konke i Flå, Hemsedal, Hol.

    Det gir absolutt ingen mening at disse kommunene skal stenge ned.


    Apropos hoteller. Er det ett hotell jeg vil styre unna så er det Hotel Scandic Havet i Bodø. En ting er at de avslørte at AP-politikerne dummet seg ut med å telle til 5. Å slippe fotografer inn på suiten etterpå... Lykke til med businessen, Scandic!
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    universitetet hadde såvidt begynt å la studenter komme til litt campusliv, og prosjekt med hurtigtester og greier, men så «Lesesaler o.l. stenges og all undervisning blir heldigital»!

    oslo har blitt seigpint i snart et halvt år. noe har sviktet i strategien «holde smitten nede». en kunne like gjerne brukt noen uker på utryddelse og koronasveis langs grenser.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    universitetet hadde såvidt begynt å la studenter komme til litt campusliv, og prosjekt med hurtigtester og greier, men så «Lesesaler o.l. stenges og all undervisning blir heldigital»!

    oslo har blitt seigpint i snart et halvt år. noe har sviktet i strategien «holde smitten nede». en kunne like gjerne brukt noen uker på utryddelse og koronasveis langs grenser.
    lesesaler stenger og all undervisning blir heldigital. Det er et enormt fuck you til studenter, hvor de ber om at ungdom skal droppe ut.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Personlig er jeg rimelig sikker på at det i Oslo er innført ganske mye som ikke har særlig effekt men med store konsekvenser. Som f.eks å stenge alt av butikker. Eller påbud om munnbind i situasjoner hvor det ikke er særlig indikasjoner på at det skjer beydelig smitteoverføring. Men igjen, dette er jo ting man ikke vet om og i hvilken grad funker. Det har etter hvert blitt gankse mye "throw stuff at it and see what sticks" og selv da er det fort såpass mye usikkerhet og tilfeldighet at man ikke helt vet hva, om noe, det var som satt seg fast. Det er fortsatt fullt mulig at eneste reelle effekten vi har er at folk holder seg mer unna hverandre enn før, altså befolkningens oppførsel. Det funket i alle fall fint nok for å sende smittetallene brått rett sørover i våres. Nå er det mer smittsom variant i omløp, men folk springer også rundt med disse munnbindene som visstnok skulle være frelsen fra det vonde. Det er i alle fall helt åpenbart at de ikke er slik det blir brukt i Oslo i alle fall.
    Forstår ikke helt hvorfor, men det virker som du har en slags personlig vendetta mot munnbind.
    Ja, det er mye som er usikker når det gjelder effekten av munnbind. Men, det er ganske opplagt at det i situasjoner hvor man ikke kan opprettholde tilstrekkelig distanse vil kunne redusere smitterisiko. Og av alt som har forandret seg i hverdagen pga Corona er vel bruk av munnbind det med minst negative konsekvenser. Bortsett fra for de som MÅ bruke det og derfor må bruke det gjennom hele arbeidsdagen. For oss andre som har det på 10 minutter mens vi handler dagligvarer er det i verste fall litt irriterende det og da.

    Det er vel ingen som har påstått det er frelsen fra Corona eller at munnbind alene skulle slå ned smitten? Men det bidrar om det gjøres konsekvent.

    Jeg tror heller ikke at de fleste av oss er veldig utsatt når vi handler på vår lokale Rema eller Meny. De fleste oppfører seg rolig og viser litt ekstra hensyn. Men, vi bruker munnbindet likevel fordi som med mange ting er det når man er konsekvente og gjør det av rutine at effekten kommer. Og det har en viss normerende effekt. Problemet er snarere om mange unngår å bruke det. Som han jeg traff på min lokale Joker hvor det er trangt om plassen, men han ble stående i veien og prate og tulle høylytt med de ansatte som tydeligvis var kompiser. Uten munnbind. Det var nettopp en typisk situasjon for overføring av smitte som lett kunne unngåes om han hadde vist hensyn. I stedet hadde han demonstrativ et munnbind hengende i baklommen og snakket om at munnbind var shit. Og dropper man først de enkleste forhåndsregler dropper man de neste og blir en supersmitter. Derfor har munnbind en forebyggende effekt. Kanskje ikke så mye for deg og meg som ellers tar fornuftige forholdsregler og ellers er forsiktige og viser hensyn overfor de få vi fortsatt treffer på en vanlig dag. Men, de få som likevel ignorerer forholdsregler vil jeg gjerne at bruker munnbind om de kommer i min nærhet.

    Når det gjelder lokale tiltak er jeg derimot enig med deg.
    Utfordringen er dog klar og tydelig kommunikasjon og hvordan det vil oppfattes som urettferdig av de berørte. Som om noe som helst ved COVID19 er rettferdig ? Det er nå så tydelig hvor smitten øker voldsomt at man tiltakene må tilpasses deretter. Og jeg tror ikke det må gjelde bare nedstengninger, men en ganske sterk prioritering av vaksiner. Men, det er klar, grisgrente kommuner som ikke vil ha restriksjoner tredd ned over skuldrene vil nok likevel ha sin "rettmessige" andel av vaksiner.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Idiotien slår til igjen.

    Nå stenger de ned Ål som ikke har hatt noen smittede siden januar, bare fordi kommuner som Moss sliter. Galskap!
    Dette var da ingen bombe. Det er jo corona- håndteringen i et nøtteskall; alle behandles likt- totalt uavhengig av smittetrykk.

    De evner ikke å tenke utover sin snevre boks.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Forstår ikke helt hvorfor, men det virker som du har en slags personlig vendetta mot munnbind.
    Ja, det er mye som er usikker når det gjelder effekten av munnbind. Men, det er ganske opplagt at det i situasjoner hvor man ikke kan opprettholde tilstrekkelig distanse vil kunne redusere smitterisiko. Og av alt som har forandret seg i hverdagen pga Corona er vel bruk av munnbind det med minst negative konsekvenser. Bortsett fra for de som MÅ bruke det og derfor må bruke det gjennom hele arbeidsdagen. For oss andre som har det på 10 minutter mens vi handler dagligvarer er det i verste fall litt irriterende det og da.
    Munnbind er sikkert fine de. Jeg bruker det selv på butikken og det plager meg forsåvidt ikke nevneverdig, det er jo bare snakk om noen få minutter. Men jeg opplever det som lett meningsløst, men takler forsåvidt det uten å trenge terapi for det.

    Men min logikk er ganske enkel: Dersom disse i praktisk bruk hadde fungert som avertert, så hadde vi ikke hatt noe særlig corona i Oslo. Men det har vi jo, så da er det noe som skurrer. Vi kan eksemplifisere det med Terja-A, kanskje den ivrigste linker av linker til hvor bra munnbind er. Til tross for sikkert eksemplarisk munnbindbruk både på Kiwi og på Kiel-ferga fikk han corona da han hjalp naboen med noen møbler eller hva det var. Nytteverdien var altså ca lik null fordi smitten kom snikende i en helt annen situasjon enn der forskrift og sosial konvensjon dikterer bruk av munnbind.

    Om jeg rasjonelt skulle maksimere effekten av munnbind i vår familie så ville det beste sannsynligvis være at barna tok de på seg på trappa før de gikk inn i huset etter skoledagen og deretter holdt seg mest mulig for seg selv for å beskytte meg og samboeren. Men det går jo selvsagt ikke. Smitteoverføring skjer i situasjoner der ingen bruker munnbind - på skolen, pved private sammenkomster, på arbedisplassen og fremfor alt i hjemmet. Tallene på det er relativt klare og at man da er fryktelig opphengt i hva som skjer på butikken har jeg litt vanskelig for å skjønne.

    Norge har, som et av svært få land, tross alt en del empiri på at det fort ikke er på stengte butikker og brukt av munnbind på offentlig sted slaget står. Det var i alle fall slik det var i våres mens steder som stengte alt mulig og med masse munnbind hadde mye mer smitte enn hva som var tilfelle her i landet. Det kan hende ting forholder seg annerledes nå med mer smittsomme varianter i omløp og en befolkning som er betydelig mer lei og har mindre angst enn hva som var tilfelle for ett år siden. Hva vet jeg.

    Men tallenes tale er klar: En av de få "fine" sakene med dette er av vi tross alt får fasiten hver eneste dag. Og den er veldig tydelig - summen av det som Oslo, eller i alle fall deler av Oslo har drevet med de siste ukene funker ikke gitt det uttalte målet.

    Hadde disse tøystykkene vært 70-90% effektive eller hva som nå hevdes så hadde dette aldri skjedd.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Tja, de er vel effektive nok. Du sier jo selv at det foregår lite smitte på butikker osv. Det at smitte spres andre steder betyr ikke at munnbindene ikke er effektive.

    Forøvrig er munnbind noe av det minst inngripende tiltaket, så "why bother"?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Tja, de er vel effektive nok. Du sier jo selv at det foregår lite smitte på butikker osv.
    Jeg påstår at det ikke har noe med munnbind å gjøre.

    Min påstand er at man på butikken treffer folk flyktig, liten avstand til en gitt person varer noen få sekunder. Hadde man brukt en smitteapp så ville man etter en tur på butikken ikke hatt en eneste "nærkontakt" slik det er definert der. Jeg har aldri skjønt hvorfor dette skulle være en potensiell smittesituasjon.

    Og hvorofor gikk det fint i vår? Ikke et munnbind var å se, alle butikker var åpne hele tiden.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    1) ikke gå på søndagåpen Brustadbod med hylleavstand 50 cm
    2) ikke gå på Europris lørdag for å kjøpe smågodt
    3) ikke dra på 48 timers karaokecruise
    4) se en sykepleier bruke munnbind, og sammenlign hvordan Hvermansen bruker munnbind
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2


    "Rushworth förtydligar: ”När det gäller dödlighet är antalet dödsfall inte den enda parametern som spelar roll. Medelåldern hos dem som dör är också viktigt. När ett litet barn dör, oavsett orsak, innebär det i allmänhet att 80 livsår gått förlorade. När en 90-åring dör, oavsett orsak, är det bara några enstaka livsår som går förlorade. De flesta tycker nog därför, vilket är rimligt, att det är mycket mer tragiskt när ett litet barn dör än när en riktigt gammal människa dör.”

    Det är fruktansvärda ställningstaganden att tvingas göra, men dessa frågor försvinner inte bara för att vi inte låtsas om dem. Ljungqvist refererar till filosofen H. Orri Stefánsson som menar att ”alla beslut – inklusive restriktionerna för att bromsa smittspridningen – innebär ett val av vem som ges rätten till fortsatt liv och hälsa.”

    För vi har tagit ställning. Vi har genom lockdowns medvetet riskerat en ekonomisk depression med både fysisk och mental ohälsa och död som följd med konsekvenser vi ännu bara sett början av.

    Framför allt har vi gjort valet att låta barn och ungdomar, företrädesvis från fattigare länder, men också våra egna barn och ungdomar, ta smällen.

    Vaccinationsprogram för barn har det sista året stoppats i många länder, vilket kommer resultera i många fler förlorade år av liv än vad som någonsin kommer att gå förlorade på grund av covid."
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Ellers, i et mer alvorlig hjørne, er det nå en relativt stor fare for at landets journalister ganske raskt oppdager hvor misvisende et 14-dagers snitt kan være når noe stiger ganske fort. I går var det ca 1% av Stovner som var smittet de siste 14 dagene, i dag er det 1.2%. For hver dag som går så tar man nå bort en "lav" dag i begynnelsen av perioden og legger til en ny og enda høyere dag på slutten av perioden og det glidende snittet stiger fort.

    Det ble snakket om hvor ille utviklingen var med 14-dagers-tallene, men relatiteten er jo egentlig betydelig værre da denne måten å regne på grovt underestimerer ståa på bakken når ting vokser raskt.

    Gitt dette så får vi se hvor lenge de har is i magen og vil se an utviklingen. Tidligere har de jo ment at smittetallene i dag viser forholdene for en uke eller to siden, om så er tilfelle så er det nå relativt full krise i en del av Oslos bydeler. Så får vi se hvor lenge det holder seg i områdene med forholdsvis lite smitte, i alle fall til Oslo å være.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn