Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    51 døde i Sverige i dag!
    Kanskje noen tenker at, heldigvis ikke meg?
    Aaaah. De døde som hadde korona-viruset i kroppen de siste 30 dagene.

    Hvordan står det til med helsevesenet i Sverige? får de som trenger det hjelp? Eller blir 60-åringer sendt på korridoren for å dø? Har helsevesenet kollapset i Sverige?

    Hvordan står det til med influensa? hvor mange døde av den? Du mener vel ikke at vi kun skal telle koronadøde? Folk dør daglig, både i Sverige og i Norge. Hva med å legge frem alle dødsfall? Sette ting litt i perspektiv. Ja, hva med de som dør av hjerte og kar? Kreft? Alzheimer? Hva med dem som dør av overdose, selvmord og i trafikken? Hva med de som dør av diabetes? Det er uttallige dødsårsaker i Sverige og Norge. Hvorfor skal Korona trumfe alt? Vi brydde oss ikke det spor av de influensadøde i fjor.


    Ja, du har rett. Korona er som maraton. Vi har nå stengt ned gatene for all nyttetrafikk bare fordi det skal arrangeres et maratonløp. Hele samfunnet står på vent mens mosjonister bruker gatene.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ikke helt lett å finne hverken stenger, mål eller mening i noe som helst av det myndighetene driver med.

    I store deler av landet finnes det knapt smitte, men det argumenteres sterkere og sterkere for harde tiltak og anbefalinger. Overalt.

    Fullstendig meningsløst.
    I tilfelle is the secret word. Personlig så har jeg tapet hageslangen fast til pipa slik at det renner vann nedover hele huset 24/7 sånn i tilfelle det skulle begynne å brenne. Nå har tempen vært langt ned på -20 tallet de siste ukene så det ser faen meg ikke ut utenfor.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Lo
    I tilfelle is the secret word. Personlig så har jeg tapen hageslangen fast til pipa slik at det renner vann nedover hele huset 24/7 sånn i tilfelle det skulle begynne å brenne. Nå har tempen vært langt ned på -20 tallet de siste ukene så det ser faen meg ikke ut utenfor.
    Look to Sweeden! De har aldrig vært bekymret!
    Kanskje det landet i norden der vannet ikke fryser.
    Kremering varmer.😋
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Viktigste grunn til at dødeligheten (case fatality rate) i Norge har vært lavere enn i de aller fleste andre land er at intensivavdelingene ikke har behøvd å kompromisse med kompetanse og rutiner.
    De fleste som dør av Corona dør ikke på intensiven - så det er nok ikke årsaken.

    Årsaken til lav CFR i Norge er nok i hovedsak at vi tester og oppdager en mye større andel av casene enn omtrent alle andre land i verden - derfor består våre "caser" av mange langt mildere tilfeller enn andre land.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo unektelig ganske spesielt at regjeringen forlanger at hele landet skal bruke støvler- fordi det regner i Oslo og Fredrikstad 🤔
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Tegnell i Sverige. Nakstad i Norge!
    Resultatet kan neppe ha unngått noen. Ingen nevnt, mange glemt, dessverre.
    At det skal vara så svårt!
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Viktigste grunn til at dødeligheten (case fatality rate) i Norge har vært lavere enn i de aller fleste andre land er at intensivavdelingene ikke har behøvd å kompromisse med kompetanse og rutiner. De har vært i stand til å opprettholde normal standard for behandling hele veien. Derfor har de fleste som ble innlagt på intensiv i Norge kommet levende ut igjen, mens det i enkelte andre land har vært noe i retning av en enveisbillett.

    Dette er jo ikke riktig. Selv med 100% dødelighet av intensivinnlagte, ville dette sett fint ut.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tegnell i Sverige. Nakstad i Norge!
    Resultatet kan neppe ha unngått noen. Ingen nevnt, mange glemt, dessverre.
    At det skal vara så svårt!
    Så svårt å forstå at folkehelse er mer enn at 50- 60 åringer er livredde for "smitten", og at de gir fullstendig blaffen i alle andre enn seg selv?

    Det har jeg da forstått hele tiden...
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.528
    Torget vurderinger
    4
    Sverige har jo bare oppnådd å ta livet av 10 ganger så mange som oss uten nevneverdige fordeler. Ikke noe å skryte av
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    51 i Sverige i dag! Damege
    Så svårt å forstå at folkehelse er mer enn at 50- 60 åringer er livredde for "smitten", og at de gir fullstendig blaffen i alle andre enn seg selv?

    Det har jeg da forstått hele tiden...
    Statistikk for påstanden,
    hvem gir blaffen i hvem?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.540
    Dette er jo ikke riktig. Selv med 100% dødelighet av intensivinnlagte, ville dette sett fint ut.
    Poenget til Asbjørn er vel fortsatt at en godt utrustet intensivavdeling hvor alle som trenger kan få den beste behandlingen gir en høyere overlevelsesrate enn om man ligger på dass med cpap?
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Sverige har jo bare oppnådd å ta livet av 10 ganger så mange som oss uten nevneverdige fordeler. Ikke noe å skryte av
    Den ordbruken der er feil og usaklig, regner med at de fleste forstår det;)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Poenget til Asbjørn er vel fortsatt at en godt utrustet intensivavdeling hvor alle som trenger kan få den beste behandlingen gir en høyere overlevelsesrate enn om man ligger på dass med cpap?
    Da var det i så fall en utrolig klønete måte å si det på.

    Sverige er godt over 70% overlevelse de og - har ikke finregnet på det.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Når etterdønningene kommer, da blir det brannslokking.
    "1. Det har aldrig vært registrert så få krefttilfeller.
    2. Psykisk helse har aldrig vært bedre."
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    I takt med at vaksineringen fyllbyrdes blir det forhåpentligvis tilbake til hverdagen.
    Om man ikke føler seg frisk, ta kontakt med helsevesenet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er jo ikke riktig. Selv med 100% dødelighet av intensivinnlagte, ville dette sett fint ut.
    Kommer an på hva du sammenligner med. Dødelighetsprosenten for alle smittede ville vel unektelig vært høyere og mer på linje med tallene vi ser fra f eks USA eller UK hvis dødeligheten på intensivavelingene var 100 %, eller? Tror kanskje ikke så veldig mange andre ville karakterisert det scenariet som «ser fint ut».
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    oslo har vært nedstengt i 4 mnd. nå får vi høre at de to kommende måneder kan bli de hardeste. etter ett år med dritten, så virker det som om at det ikke er gjort andre erfaringer enn de vi smelte til med når pesten kom over oss.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Kommer an på hva du sammenligner med. Dødelighetsprosenten for alle smittede ville vel unektelig vært høyere og mer på linje med tallene vi ser fra f eks USA eller UK hvis dødeligheten på intensivavelingene var 100 %, eller? Tror kanskje ikke så veldig mange andre ville karakterisert det scenariet som «ser fint ut».
    Norge har totalt hatt 496 intensivinnleggelser, av disse har ca 100 strøket med. Altså ville antall døde i Norge med 100% dødelighet på intensiven vært ca 400 høyere enn hva de er i dag. CFR ville da gått fra 0.9% til 1.5%. Rangert etter døde pr capita ville Norge hoppet fra 113. plass til 97. plass. Det er noe foran Finland (nr 105) men godt bak Danmark (nr 67) så jo, det ville fortsatt sett ganske pent ut i internasjonal sammenheng.

    CFR er ca 1.8% i USA, 2.0% i Sverige og 3% i UK for å ta tre velkjente tilfeller.

    Det er vel uansett knapt noen som bryr seg om hva CFR er siden ingen vet hva nevneren er i regnestykket og den neppe er spesielt sammenlignbar på tvers av land heller.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Kommer an på hva du sammenligner med. Dødelighetsprosenten for alle smittede ville vel unektelig vært høyere og mer på linje med tallene vi ser fra f eks USA eller UK hvis dødeligheten på intensivavelingene var 100 %, eller? Tror kanskje ikke så veldig mange andre ville karakterisert det scenariet som «ser fint ut».
    Jeg fonner ikke tallet på totalt antall pasienter dom har vært innlagt intensiv avd pga covid, men er dukker på at norske tall uansett hadde vært fine.
    Edit: ser at andre hadde tallet for hånden og det viser vel poenget.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    For øvrig er ca 40% av Norges coronadødsfall på sykehus. Det skulle tilsi at de fleste som dør av Covid på et sykehus i Norge gjør det på andre steder enn på intensivavdelingen. Hva som er grunnen til det får noen som er i bransjen mene noe om.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Som en av kommunelegene jeg har tatt kontakt med de siste ukene presterte å si, da jeg fortalte at mine korps i hans kommune kom til å starte opp med fysiske øvelser umiddelbart pga ingen smitte i flere uker; "du må huske på ansvaret du tar".
    Svaret mitt; "da regner jeg med du tar ansvar for de neste års selvmord og dødsfall grunnet uoppdaget alvorlig sykdom- fordi du nekter å tenke selvstendig."
    I tillegg fikk han en aldri så liten lekse i at folkehelse dreier seg om ørlite mer enn å unngå smitte.

    Ble stille da 🤘
    Ja, du tok ham sterkt der, satte han skikkelig på plass. (fucked him)

    Forøvrig synes jeg 17 mai kunne vært en festlig dag hvis det ikke var for de grusomme korpsene, haha. Men de fleste setter vel pris på de.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Nei, det er klart at det er mange historier her, og folk som behøver hjelp må få det, men totalen for landet blir ganske snodig. Vi bruker 95 milliarder kroner i året på uføretrygd, mer enn på alle sykehus tilsammen. Klart det er en del skjult arbeidsledighet der. Vi har verdens høyeste lønninger, verdens gunstigste sykelønnsordning, verdens høyeste sykefravær - og verdens beste folkehelse mht levealder etc. Vi har blitt veldig godt vant.
    En stor del av uføretrygdinga skyldes systemsvikt. Folk som enten mister jobben pga at arbeidsgiver nedskalerer (mange) og folk som mister jobben fordi det er trangt nok til å si opp, og de ikke fungerer (ikke så mange). Og dessverre en økende andel unge dom aldri får fotfeste. Og så legen som ser at den beste løsningen, alt tatt i betraktning er uføretrygd. Men de fleste opplever dette som å «trå vannet». Veldig mange ville hatt det bedre i jobb... og de som har vært i jobb vet hva de går glipp av.

    Jeg tror mao ikke at det høye sikkerhetsnettet gjør at folk velger uføretrygd. Men det gjør det mye enklere for bedrifter, NAV og leger - dvs systemet - å parkere folk i den båsen. Det er helt sikkert en del som «skryter» av at de har sluppet unna. Det handler nok om å gjøre det beste utav situasjonen for seg selv og de rundt. Gjøre det beste utav det. Innerst inne vil de aller fleste gjøre noe som betyr noe for andre mennesker, være produktiv, del av et fellesskap, ha noe å jobbe for. Du er sikker enig, men jeg tenkte det måtte sies her og nå.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Det er helt sikkert en del som «skryter» av at de har sluppet unna.
    I følge min bekjente i bransjen så er de som skryter av det nesten uten unntak noen med en psykiatrisk diagnose de ikke vil snakke om. Det utgjorde, i følge vedkommende, så godt som alle "NAVere" om man husker da det verbet kom. Det var som ung mye kulere å si at man hadde skrudd systemet enn å innrømme at man har en psykisk lidelse. Det er jo ikke slik i Norge at man bare kan gå til legen sin og få så bli ufør. Denne gjengen kollektivt fremstillte det som om de hadde lurt systemet og hvor lett det var, men det er ikke hva som faktisk skjeddee.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Forskningen på vaksinen fortsetter..

    Vaksine effektiv etter én dose

    Én dose med Pfizer/Biontech-vaksinen er 85 prosent effektiv mot koronavirusinfeksjon mellom to og fire uker etter at den er satt, viser en israelsk studie. Studien er omtalt i siste utgave av legetidsskriftet Lancet.


    Lang tid mellom doser virker best

    AstraZeneca-vaksinen viser seg å være mest effektiv dersom det går minst tre måneder mellom første og andre dose, viser en ny studie. Studien er utført i Storbritannia, Brasil og Sør-Afrika.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En stor del av uføretrygdinga skyldes systemsvikt. Folk som enten mister jobben pga at arbeidsgiver nedskalerer (mange) og folk som mister jobben fordi det er trangt nok til å si opp, og de ikke fungerer (ikke så mange). Og dessverre en økende andel unge dom aldri får fotfeste. Og så legen som ser at den beste løsningen, alt tatt i betraktning er uføretrygd. Men de fleste opplever dette som å «trå vannet». Veldig mange ville hatt det bedre i jobb... og de som har vært i jobb vet hva de går glipp av.

    Jeg tror mao ikke at det høye sikkerhetsnettet gjør at folk velger uføretrygd. Men det gjør det mye enklere for bedrifter, NAV og leger - dvs systemet - å parkere folk i den båsen. Det er helt sikkert en del som «skryter» av at de har sluppet unna. Det handler nok om å gjøre det beste utav situasjonen for seg selv og de rundt. Gjøre det beste utav det. Innerst inne vil de aller fleste gjøre noe som betyr noe for andre mennesker, være produktiv, del av et fellesskap, ha noe å jobbe for. Du er sikker enig, men jeg tenkte det måtte sies her og nå.
    Ja, jeg er enig. Det er bare påfallende hvordan vi som land har så høyt sykefravær og høy andel uføretrygdede, mens at alle objektive indikatorer tyder på at vi har en av verdens friskeste befolkninger. Samtidig sutres det over en lav sko over hvor «hjerteløst» «systemet» er og hvor smålige politikerne er. Noe i det bildet passer ikke sammen.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    De fleste som dør av Corona dør ikke på intensiven - så det er nok ikke årsaken.

    Årsaken til lav CFR i Norge er nok i hovedsak at vi tester og oppdager en mye større andel av casene enn omtrent alle andre land i verden - derfor består våre "caser" av mange langt mildere tilfeller enn andre land.
    Det stemmer sikkert når det gjelder Norge vs Sverige. Når det gjelder feks USA vil jeg tro det er mer sammensatt.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Ja, jeg er enig. Det er bare påfallende hvordan vi som land har så høyt sykefravær og høy andel uføretrygdede, mens at alle objektive indikatorer tyder på at vi har en av verdens friskeste befolkninger. Samtidig sutres det over en lav sko over hvor «hjerteløst» «systemet» er og hvor smålige politikerne er. Noe i det bildet passer ikke sammen.
    Det systemet jeg beskrev er jo litt hjerteløst for de som faller utenfor. Økonomisk sett har de som lever i utenforskap det bra i forhold til mange land, tror jeg. Men terskelen for å komme innenfor er alt for høy. Men jeg er enig med deg i den forstand at kritikken du refererer til ikke treffer.

    Men vi trenger å gå fra «inkluderende arbeidsliv» (som tiltak) til et inkluderende arbeidsliv.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det stemmer sikkert når det gjelder Norge vs Sverige. Når det gjelder feks USA vil jeg tro det er mer sammensatt.
    Når man snakker om CFR (som enkelte liker å bruke fordi tallene blir mer skremmende da) så er det altså antall døde delt på antall bekreftede smittede.

    For corona så er jo IFR mer interessant - men vi vet jo ikke hvor mange som er smittet.

    Men det er klart det som påvirker CFR mest - er hvor stor andel av faktisk antall smittede som er registrert. Jeg vil tro Norge er blant landene i verden som har høyest andel av sine smittede registrert.

    Men USA er jo så skakk-kjørt at det er åpenbart at der har det dødd veldig mange av Corona, som hadde overlevde i Norge/Sverige/Danmark/Tyskland.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    I følge min bekjente i bransjen så er de som skryter av det nesten uten unntak noen med en psykiatrisk diagnose de ikke vil snakke om. Det utgjorde, i følge vedkommende, så godt som alle "NAVere" om man husker da det verbet kom. Det var som ung mye kulere å si at man hadde skrudd systemet enn å innrømme at man har en psykisk lidelse. Det er jo ikke slik i Norge at man bare kan gå til legen sin og få så bli ufør. Denne gjengen kollektivt fremstillte det som om de hadde lurt systemet og hvor lett det var, men det er ikke hva som faktisk skjeddee.
    Mange trøster seg med en livsløgn. Og den bør ikke misbrukes politisk.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Når man snakker om CFR (som enkelte liker å bruke fordi tallene blir mer skremmende da) så er det altså antall døde delt på antall bekreftede smittede.

    For corona så er jo IFR mer interessant - men vi vet jo ikke hvor mange som er smittet.

    Men det er klart det som påvirker CFR mest - er hvor stor andel av faktisk antall smittede som er registrert. Jeg vil tro Norge er blant landene i verden som har høyest andel av sine smittede registrert.

    Men USA er jo så skakk-kjørt at det er åpenbart at der har det dødd veldig mange av Corona, som hadde overlevde i Norge/Sverige/Danmark/Tyskland.
    Det er også et par steder byer i Nord-Dakota, sikkert i Sør-Dakota også, hvor det er ekstreme dødsrater. Og der har de tatt mye prøver. Utover mye smitte så henger det nok sammen med et dårlig arbeidsmarked over mange år, som gjør at det er uforholdsmessig mange gamlinger enkelte steder.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det systemet jeg beskrev er jo litt hjerteløst for de som faller utenfor. Økonomisk sett har de som lever i utenforskap det bra i forhold til mange land, tror jeg. Men terskelen for å komme innenfor er alt for høy. Men jeg er enig med deg i den forstand at kritikken du refererer til ikke treffer.

    Men vi trenger å gå fra «inkluderende arbeidsliv» (som tiltak) til et inkluderende arbeidsliv.
    Nja, men andelen yrkesaktive er også høy i Norge sammenlignet med de fleste andre land, høyere enn i Danmark og Finland, men lavere enn Island og Sverige. Det er en veldig høy andel deltidsansatte og stor fleksibilitet, samtidig med god dekning av barnehager og skolefritidsordninger. Konsepter som «pappapermisjon» og «hyttekontor» lar seg knapt forklare til utlendinger. Det gir f eks en høy andel yrkesaktive småbarnsmødre. Inkluderende, men kanskje ikke like inkluderende for alle.


    I USA vil mor kanskje få fire ukers ubetalt permisjon i forbindelse med en fødsel, og så et spørsmål om man har tenkt å komme tilbake på jobb eller ikke. Far får muligens en dag fri i forbindelse med fødselen. Øst-asiatiske land med sine ekstreme arbeidstider gir også folk et binært valg om enten å ha en jobb med 60-timers uker, eller ikke å ha en jobb. Man kan jo tenke over hva det betyr når den gjennomsnittlige arbeidstiden pr år ligger på 2300-2400 timer pr år pr ansatt. Definitivt ikke noe eksempel til etterfølgelse, men det kunne vært bra om noen av de verste sutrerne tok seg et år eller to utenlands. Som kjent bor folk flest i utlandet.

     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det er bra yrkesdeltakelse i Norge, men vi er på mange måter rigget for at alle som kan og vil jobbe skal gjøre det.

    I Norge kan man kombinere barn med karriere for begge foreldrene. I USA (og England) er det vanskelig for et par å kombinere to interessante/krevende/karriere jobber og unger.

    Vi bør ha en høyere arbeidsdeltakelse enn vi har. Og vesentlig høyere enn i land der systemet gjør det vanskelig begge foreldrene å gjøre karriere. Det er viktig å ha fortsatt fokus på likestilling, men jeg tror det er enda viktigere å få inn de som som idag faller utenfor.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2

    Mutations are errors that arise as genes are copied. They occur frequently with RNA viruses such as Sars-Cov-2. Most cripple the virus, making them evolutionary dead ends. Occasionally, though, one confers advantage and the mutant’s progeny proliferate. It may even become the dominant virus type, locally or internationally.

    For respiratory viruses, evolution favours mutants that disseminate more efficiently but are less lethal. Their victims remain active, spreading the virus, whereas patients with a variant that gives severe disease retire to bed, infecting fewer secondary cases.

    Evolution also favours mutants that evade immunity arising from prior infection or vaccination. In 1984, Sylvia Reed of the MRC Common Cold Unit found it difficult to infect volunteers with the common cold coronavirus 229E, to which 89 per cent already had antibodies, but it was much easier with an 229E variant to which their antibodies gave incomplete protection.

    We’re entering the same game with Sars-Cov-2.
    The B.1.1.7 UK variant gained traction during Lockdown 2.0, with rising cases in south-east England despite restrictions on shopping and socialising. Perhaps lockdown disproportionately suppressed its less spreadable progenitor?

    B.1.1.7 has multiple mutations, one of which gives an N501Y substitution in the spike protein targeted by vaccines. This increases transmissibility but doesn’t undermine antibody binding and vaccine efficacy. Two further variants – the South African and the Brazilian – have additional mutations, giving a more concerning E484K (glutamate to lysine) replacement in the spike protein.

    This flips a negative charge to positive and reduces binding of the antibodies raised by the various vaccines. Clinically, it was associated with failure of the AstraZeneca vaccine in a small (2,000 patient) trial in South Africa and reduced efficacy of the yet-to-be-licensed NovaVax product from 89 per cent to 60 per cent.
    Fear of importing these variants lies behind the Government’s imposition of quarantine for travellers entering the UK from southern Africa and South America, as well as Portugal, Panama and the UAE. Will such regulations, and threatened 10-year prison sentences for those who flout them, protect us?

    The answer to that is ‘no’. Firstly because the South African variant is already circulating in the UK and is doubtless under-detected. Secondly, because they will continue to be imported from elsewhere in the world and, as a trading nation, we cannot isolate ourselves.

    And, above all, because E484K mutations have emerged independently here, notably around Bristol, and will continue to do so. Currently the Zoe app suggests 230,000 people are infected with Covid-19 in the UK. Each of these will be carrying and producing billions of virus particles. With these numbers, domestic generation of mutants will outweigh import.

    This does not mean that vaccination itself is a forlorn hope. It is reducing case numbers here and in Israel and should reduce disease severity even when it fails to prevent infection. But it does mean that we should be realistic in our expectations.

    Vaccines will improve matters but won’t bring us to the unreachable mirage of Zero Covid. We have only ever eradicated one virus, smallpox, and it was far less clever and adaptable than Sars-Cov-2.

    As Matt Hancock said last week, our expectation should be to live with Covid-19, as with influenza, which causes 10,000-30,000 UK deaths annually. We will likely need to tweak vaccines to address circulating variants, perhaps annually.

    This will be easier than for influenza because coronaviruses are not so prone to sudden massive recombination events and because mRNA vaccines – a real breakthrough – can be chemically manufactured and adapted, whereas flu vaccines begin with the tedious task of growing the virus in eggs.
    There is one final point to make, stemming from the fact that immunity, like muscles, improves with work, not idleness.

    As vulnerable groups are vaccinated – and second shots should be accelerated – lockdown should be swiftly released, allowing circulation of virus in the low-risk population.

    Those who have been vaccinated will thereby be exposed at a time when their antibody levels are high and best able to fend off weakly-covered variants. The result will be to boost and widen immunity.

    The touted alternative of a very cautious re-opening, sounds safer, but it isn’t. It hazards delivering a population with waning immunity as we enter the next winter virus season.

    Prof David Livermore is a Professor of Medical Microbiology at UEA and a member of HART, the Health Advisory & Recovery Team.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn