Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Larson:
    Er det selvmordstall du vil ha? Se på Sør-Koreas ungdom. Og hva er grunnen? Landet er OVERDIGITALISERT. De har isolert seg bak datamaskiner siden LENGE før Covid 19. Og er ikke aleine om det, heller. I USA er utkantstrøk i Alaska den regionen som per capita har de største selvmordstall. Jeg forstår akkurat hvor farlig dette viruset er. Fordi jeg selv er i risikogruppe, med underliggende tilstander som mest sannsynlig kverker meg hvis jeg får det. Så jeg hat begynt å forberede meg på hva som KAN skje her...Mer sier jeg ikke om den saken, takk. Men jeg og dama har levd i "pandemitilstander" pga CP og andre medisinske ting siden 2014, så et år eller to til går helt fint , det. Av den enkle grunn at vi faktisk SKJØNNER HVORFOR vi må gjøre det.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.835
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    For meg kan du være så indignert som du vil. Forandrer ikke en dritt. Fjæresteinsskipper.
    Hva skulle jeg være indignert over? At du slenger med leppa litt sent på kveldene i helgene?
    Du er jo ikke akkurat alene om det - slenge drit og komme med personangrep litt sent på kvelden uten å ha noen annen dokumentasjon enn at Corona er pesten.

    Også kaller du andre for tulling.....

    edit: Jeg skjønner heller ikke denne "marine"-drittslengingen din - jeg har vært maskinmester og elektrooffiser i ubåtvåpenet, men har aldri hatt tjeneste på en overflatebåt eller hatt noe ansvar for navigering.
    Jeg var forøvrig maskinmester under denne kollisjon.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.624
    Antall liker
    15.700
    Torget vurderinger
    2
    Hvis britene har samme andel som dør av kreft som i Norge - så dør det ca 138 000 av kreft hvert eneste år av kreft. Så vidt jeg vet - er det verken smertefritt eller en fin måte å gå på.

    Har de samme andel selvmord som oss - så er et 7500 som tar livet av seg hvert år og opp i mot 75 000 selvmordsforsøk hvert eneste år.

    Ja - tall er nå bare tall - men hva er det som gjør at Coronatallene trumfer alt annet..?
    Tenk at du har ment og synset og påstått om dette i snart et år uten å forstå noe så opplagt.

    Er kreft smittsomt? Tar den leger, sykepleiere og støtteapparat når disse bistår kreftpasienter?
    Må familien holde seg unna et døende familiemedlem?
     
    Sist redigert:

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    592
    Antall liker
    469
    Sted
    Aarhus
    Der var cruiser igjen, ja.

    Så ser jeg Asbjørn mener han skal være saklig. Det venter vi spent på.

    Å analysere i ettertid, noe alle oppegående skjønte i forkant kom til å skje - gitt regjeringens håndtering, er en interessant øvelse.
    Ikke et innlegg fra deg om dette i mars. Ikke for det. Du er et oppadgående menneske🎅🏼Og det virker noe adhoc denne håndteringen men Ap/Fro og Sp hadde håndtert dette til forveksling prikk likt
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.835
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tenk at du har ment og synset og påstått om dette i snart et år uten å forstå noe så opplagt.

    Er kreft smittsomt? Tar det leger, sykepleiere og støtteapparat når disse bistår kreftpasienter?
    Er det slik at vi kun skal prøve å redde liv som går tapt av smittsomme sykdommer..?
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Da du vet ikke du heller hva som ligger bak. Jeg er ikke overrasket. Du og Lar_Erik dyrker en kunnskapsarroganse som gir meg Trump-vibber.

    Så skal jeg svare på spørsmålet ditt:

    Jeg er sjokkert over de nye tiltakene i 10 kommuner. Ikke pga tiltakene i seg selv, fordi de er for strenge osv. Det vet jeg ikke så mye om. Det som sjokkerer er at dette viser at fagmiljøer og regjering ikke har tatt høyde for at mutanten allerede er godt etablert her i landet. Det lå i kortene at den var i landet allerede da det ble slått alarm i UK. Og før du forsøker å slå politisk mynt på dette: Det som nå skjer setter opposisjonens alkoholserveringsbeslutning i et enda dårligere lys. Makan til idioti!

    Det er mye som tyder på at dette kan bli mye verre, og det er urovekkende at fagmiljøer og regjering er så dårlig forberedt, at opposisjonen er så stupid at den gir gass for å score billige politiske symbolgevinster når det kloke er å trå forsiktig ... og at det er så mange nærsynte idioter i opinionen som syter og klager over trivielle ofre fordi de ikke skjønner at det er en høyst reell risiko for at dette blir svært mye verre.
    Tja, det å sammenligne meningsmotstandere med Trump (og idioter) tar jeg som ett tegn på dårlig selvtillit, behovet for å komme med sånne usakligheter kommer antakeligvis av at man innerst inne skjønner at man har svake argumenter selv. Det å benytte slike betegnelser sier vel mest om de som benytter dem.

    Jeg har heller ikke noe hverken ønske eller behov for å slå politiske poenger. Jeg har stemt Høyre i samtlige valg til nå, og kommer vel til å gjøre det igjen (men kanskje mest fordi jeg ikke ser noen bedre alternativer).

    Mitt poeng er at det reelle risikoen ved kåråna er forsvinnende liten for de aller aller fleste, og at de tiltakene som settes i verk ikke på noen måte står i ett saklig forhold til denne risikoen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.835
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er mange store tall der ute...


    Rundt to millioner flere barnedødsfall blant barn under fem år, og 200.000 dødfødsler, kan forekomme de neste 12 månedene som følge av dårlige helsetilbud og økende underernæring.

    Seks til syv millioner barn under fem år har lidd av underernæring i 2020, noe som er en økning på 14 prosent fra året før. Det kan bety at 10.000 flere barn kan ha dødd hver måned som følge av den negative utviklingen. Det er Afrika sør for Sahara og land i Asia som er hardest rammet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.251
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er det slik at vi kun skal prøve å redde liv som går tapt av smittsomme sykdommer..?
    Det har noe med ressursbruk å gjøre, koronapasientene tar ressurser vekk fra annen behandling, derfor prøver man å holde smitten nede. Så kan man diskutere om dette er riktig, kanskje vi burde sette en aldersgrense på hvem som skal komme på sykehus med corona ? For å unngå at helsevesenet går i metning.
    Tøffe smitterverntiltak i måneder og år ødelegger hele næringer, jeg synes synd på alle de som nå mister levebrødet sitt og havner i NAV systemet.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Det er mange store tall der ute...


    Rundt to millioner flere barnedødsfall blant barn under fem år, og 200.000 dødfødsler, kan forekomme de neste 12 månedene som følge av dårlige helsetilbud og økende underernæring.

    Seks til syv millioner barn under fem år har lidd av underernæring i 2020, noe som er en økning på 14 prosent fra året før. Det kan bety at 10.000 flere barn kan ha dødd hver måned som følge av den negative utviklingen. Det er Afrika sør for Sahara og land i Asia som er hardest rammet.
    Dette er effekter av kårånatiltakene som ikke rammer nordmenn, og de er således totalt uinteressante for de fleste her;)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.102
    Antall liker
    9.407
    Er det slik at vi kun skal prøve å redde liv som går tapt av smittsomme sykdommer..?
    Nå er det vel ikke akkurat slik at enten får du corona og dør, eller så skjer det ingenting. Mange som blir veldig syke og så blir friske igjen, men rekonvalesenten kan være veldig lang.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Det har noe med ressursbruk å gjøre, koronapasientene tar ressurser vekk fra annen behandling, derfor prøver man å holde smitten nede. Så kan man diskutere om dette er riktig, kanskje vi burde sette en aldersgrense på hvem som skal komme på sykehus med corona ? For å unngå at helsevesenet går i metning.
    Tøffe smitterverntiltak i måneder og år ødelegger hele næringer, jeg synes synd på alle de som nå mister levebrødet sitt og havner i NAV systemet.
    Som nevnt tidligere er det noe merkelig at dette fremdeles er hovedargumentet. Nå har man hatt snart ett år på seg til å øke kapasiteten i systemet til å behandle coronapasienter, samt ett budsjett som bør være bortimot ubegrenset. Noen nevnte tidligere at det mangler bemanning, jeg kjøper ikke det argumentet heller. Det er utrolig hvor mye man kan lære på ett år når man er nødt til det.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.835
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det har noe med ressursbruk å gjøre, koronapasientene tar ressurser vekk fra annen behandling, derfor prøver man å holde smitten nede. Så kan man diskutere om dette er riktig, kanskje vi burde sette en aldersgrense på hvem som skal komme på sykehus med corona ? For å unngå at helsevesenet går i metning.
    Tøffe smitterverntiltak i måneder og år ødelegger hele næringer, jeg synes synd på alle de som nå mister levebrødet sitt og havner i NAV systemet.
    Mitt poeng er i det store og hele at livet handler om mer enn Corona.
    I Sverige gikk det røffly tapt ca 10 ganger så mange leveår til kreft som til Corona i 2020.
    I aldersgruppen under 70 år så er det flere som tok livet av seg enn som døde av Corona i Sverige i 2020.

    Helsevesenet i Sverige har ikke gått i metning. De hadde det jævlig tøfft i vår og utsatte da alt som kunne utsettes av andre ting. Det gjorde vi faktisk i Norge også av "føre var prinsipp". Også har svenskene 3 jævla tøffe måneder nå - nov, des og jan.

    Men nå faller coronatallene i sykehusene så fort at det er nesten rart - intensiv har falt fra 389 til 275 på 18 dager og ordinære sykehusinnleggelser har falt fra 2635 til 1887.

    Nå har vi som sagt vært griseheldig og blitt reddet av lynrask vaksineutvikling. Dette hadde vært en kjedelig situasjon i dag om vaksinene fortsatt var 1 år frem i tid.

    Hva gjør vi hvis det kommer en mutasjon som vaksinene ikke biter på?
    Hva gjør vi om det kommer en ny pandemi til høsten - skal vi bare stenge ned igjen?

    Livet handler om mer enn å ikke dø av Corona.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.835
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå er det vel ikke akkurat slik at enten får du corona og dør, eller så skjer det ingenting. Mange som blir veldig syke og så blir friske igjen, men rekonvalesenten kan være veldig lang.
    Det gjelder vel mange sykdommer, og er vel det vanligste hvis man har havnet på sykehus pga sykdom.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Mitt poeng er i det store og hele at livet handler om mer enn Corona.
    I Sverige gikk det røffly tapt ca 10 ganger så mange leveår til kreft som til Corona i 2020.
    I aldersgruppen under 70 år så er det flere som tok livet av seg enn som døde av Corona i Sverige i 2020.

    Helsevesenet i Sverige har ikke gått i metning. De hadde det jævlig tøfft i vår og utsatte da alt som kunne utsettes av andre ting. Det gjorde vi faktisk i Norge også av "føre var prinsipp". Også har svenskene 3 jævla tøffe måneder nå - nov, des og jan.

    Men nå faller coronatallene i sykehusene så fort at det er nesten rart - intensiv har falt fra 389 til 275 på 18 dager og ordinære sykehusinnleggelser har falt fra 2635 til 1887.

    Nå har vi som sagt vært griseheldig og blitt reddet av lynrask vaksineutvikling. Dette hadde vært en kjedelig situasjon i dag om vaksinene fortsatt var 1 år frem i tid.

    Hva gjør vi hvis det kommer en mutasjon som vaksinene ikke biter på?
    Hva gjør vi om det kommer en ny pandemi til høsten - skal vi bare stenge ned igjen?

    Livet handler om mer enn å ikke dø av Corona.
    Sverige har prinsipielt sett hatt den riktige strategien hele tiden. Personlig mener jeg det er ganske opplagt, jf OMF´s argumentasjon over og gjennom hele tråden forøvrig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.711
    Antall liker
    13.198
    Og i dag kommer det tiltak i nabokommunene til nabokommunene.


    Hvem skulle trodd at når polene i Norges mest folkerike region stenger så valfarter folk til nabokommunene en kort kjøretur unna. Det må man nesten være profet for å forrutse.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.102
    Antall liker
    9.407
    Hvem skulle trodd at når polene i Norges mest folkerike region stenger så valfarter folk til nabokommunene en kort kjøretur unna. Det må man nesten være profet for å forrutse.
    Bærum, det nye Strømstad? He-he. Har salget av bacon øket også?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    gi oss tiltak, mor, gi oss tiltak!

    sangen strøk langs dalførene i hele landet der sør.

    (da får vi holde stengt en ukes tid - jeg har sprit til det - og se hvor vi er. pg så fårvi samtidig få koronasveis på grensene.)
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Er det egentlig overdødelighet i Sverige? ;)

    Svaret avhenger vel litt ift hvilket år eller tidsperiode man sammenligner med, men i praksis er vel svaret rett og slett nei.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.711
    Antall liker
    13.198
    Er det egentlig overdødelighet i Sverige? ;)

    Svaret avhenger vel litt ift hvilket år eller tidsperiode man sammenligner med, men i praksis er vel svaret rett og slett nei.
    Galt. Det kan diskuteres hvor stor den er, men den er der uansett.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Galt. Det kan diskuteres hvor stor den er, men den er der uansett.
    Som sagt avhengig av hvilken tidsperiode man sammenligner med. Uansett er det snakk om veldig lave tall over det som ellers ville ha vært normalt.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.251
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Som nevnt tidligere er det noe merkelig at dette fremdeles er hovedargumentet. Nå har man hatt snart ett år på seg til å øke kapasiteten i systemet til å behandle coronapasienter, samt ett budsjett som bør være bortimot ubegrenset. Noen nevnte tidligere at det mangler bemanning, jeg kjøper ikke det argumentet heller. Det er utrolig hvor mye man kan lære på ett år når man er nødt til det.
    Partiet ditt Høyre ønsker ikke å øke kapasiteten i helsevesenet, de ønsker at alt skal være som i næringslivet "just in time"
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Partiet ditt Høyre ønsker ikke å øke kapasiteten i helsevesenet, de ønsker at alt skal være som i næringslivet "just in time"
    Det at jeg har valgt å stemme på dette partiet betyr ikke at jeg alltid er (eller bør være) enig i all politikk dette partiet fører;)

    Jeg registrerer at ift kåråna så vil de heller ha lockdown og portforbud enn økt kapasitet i helsevesenet, noe jeg personlig mener er feil prioritering.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.210
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Partiet ditt Høyre ønsker ikke å øke kapasiteten i helsevesenet, de ønsker at alt skal være som i næringslivet "just in time"
    Ønsket og viljen er nok der, men du har neppe lyst til å bli behandlet av en lege eller sykepleier som egentlig er bartender eller barrista med noen måneders omskoleringskurs. Kanskje ikke av innleid helsepersonale som ukependler fra andre land heller. Kortsiktig kan man løse en del via overtid, men ikke over lang tid. Varig kapasitetsøkning i helsevesenet tar tid. Det er ting som må bygges og folk som må utdannes.

    Det er påfallende store forskjeller i intensivkapasitet mellom helseregionene. De har tydeligvis tenkt helt forskjellig når de har dimensjonert nye sykehus. Østfold-regionen er spesielt underdimensjonert, til tross for et relativt nytt sykehus på Kalnes. Jeg regner med at det kommer mye klarere nasjonale retningslinjer for dimensjonering, men det er ikke helt opplagt hvordan man klemmer inn en intensivavdeling til der på noen måneder.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.251
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ønsket og viljen er nok der, men du har neppe lyst til å bli behandlet av en lege eller sykepleier som egentlig er bartender eller barrista med noen måneders omskoleringskurs. Kanskje ikke av innleid helsepersonale som ukependler fra andre land heller. Kortsiktig kan man løse en del via overtid, men ikke over lang tid. Varig kapasitetsøkning i helsevesenet tar tid. Det er ting som må bygges og folk som må utdannes.
    Jeg tviler sterkt på om de ønsker å øke kapasiteten i særlig grad, legg merke til at et av de nyeste sykehusene vi har; Kalnes ble bygget for lite i utgangspunktet. Dette er en valgt strategi.
    At det tar tid å utdanne helsepersonell er selvfølgelig også et moment, men de burde ha greid å få til en økt kapasitet i løpet av 2020. Det er mange sykepleiere og leger som ikke jobber i helsevesenet i dag. Hadde viljen og evnen vært tilstede ville dette vært mulig.
    Men jeg tror ikke viljen er tilstede, å blåse opp kapasiteten for et kortvarig periode koster for mye.

    Og skal man bygge eller utvide sykehus tar det mange år å få dette gjennom byråkratiet. Fra vedtak til ferdigstillelse tar det ca. 10-15 år hvis alt går på skinner.......

    Derfor burde man ha litt slakk i systemet, at politikerne ønsker tilnærmet 100% belegg i helsevesenet i en normalsituasjon er uheldig. Pandemier er noe vi har blitt advart mot i mange, mange år.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tviler sterkt på om de ønsker å øke kapasiteten i særlig grad, legg merke til at et av de nyeste sykehusene vi har; Kalnes ble bygget for lite i utgangspunktet. Dette er en valgt strategi.
    At det tar tid å utdanne helsepersonell er selvfølgelig også et moment, men de burde ha greid å få til en økt kapasitet i løpet av 2020. Det er mange sykepleiere og leger som ikke jobber i helsevesenet i dag. Hadde viljen og evnen vært tilstede ville dette vært mulig.
    Men jeg tror ikke viljen er tilstede, å blåse opp kapasiteten for et kortvarig periode koster for mye.

    Og skal man bygge eller utvide sykehus tar det mange år å få dette gjennom byråkratiet. Fra vedtak til ferdigstillelse tar det ca. 10-15 år hvis alt går på skinner.......

    Derfor burde man ha litt slakk i systemet, at politikerne ønsker tilnærmet 100% belegg i helsevesenet i en normalsituasjon er uheldig. Pandemier er noe vi har blitt advart mot i mange, mange år.
    Jeg tror du har rett i at viljen ikke har vært tilstede.

    Men jeg tror det burde ha vært mulig å øke kapasiteten midlertidig ganske betraktelig dersom det virkelig hadde vært ønske om det. Det finnes ganske sikkert eksisterende bygg som kunne vært benyttet, og ekstra personell kunne ha blitt utdannet. Det går jo ekstremt raskt (antakeligvis alt for raskt) å få igjennom til dels svært inngripende nye lover for tiden (type postforbud), så akkurat den biten kan jeg ikke se er noe argument. Det ville ha vært dyrt ja, men jeg tror lockdown/portforbud samt konsekvensene av dette tilsammen vil bli mye dyrere.

    Når det gjelder kapasiteten i helsevesenet før 2020 så synes jeg det er vanskelig å kritisere regjeringen mye. Denne situasjonen var vel ganske utenkelig for 99,99% av befolkningen. Men når regjeringen i mars 2020 valgte å tro at kåråna var så ekstremt farlig at hele samfunnet måtte stenges ned, så er det ganske rart at man ikke samtidig påbegynte en prosess for økning av kapasiteten da (i det minste en midlertidig økning av kapasiteten).
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.102
    Antall liker
    9.407
    Men er det ikke bare å leie inn helsepersonell fra utlandet? Det er jo bare tull at vi til enhver tid skal være forberedt på en krise, enten det gjelder sykehuskapasitet eller mat eller hva det nå enn er, alt kan ordnes med litt penger og utlandet.




    (Ironi)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn