Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    rr30629

    Gjest
    Denne mutasjonen er mer uggen enn gjennomsnittet. Den binder tydeligvis bedre til cellene, så den gir både høyere sannsynlighet for sykdom ved eksponering og produserer mye mer virus når den først har fått grep. Det er ihvertfall ingen ting som tyder på at man blir mindre syk av den.
    Holde avstand til andre, det er viktig. Trumfer til og med munnbind.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    I følge BJ 30% mer dødelig.
    Kanskje er den det, men det er ikke hva BJ/britene har sagt uansett hva overskriftene måtte si.

    Mr Johnson said: "In addition to spreading more quickly, it also now appears that there is some evidence that the new variant - the variant that was first identified in London and the south east - may be associated with a higher degree of mortality.

    "It's largely the impact of this new variant that means the NHS is under such intense pressure."

    The evidence comes from mathematicians analysing trends in the numbers of people dying with the new and the old variants.

    Sir Patrick Vallance, the government's chief scientific advisor, said the evidence on lethality "is not yet strong".

    He said: "I want to stress that there's a lot of uncertainty around these numbers and we need more work to get a precise handle on it, but it obviously is a concern that this has an increase in mortality as well as an increase in transmissibility."
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje er den det, men det er ikke hva BJ/britene har sagt uansett hva overskriftene måtte si.

    Mr Johnson said: "In addition to spreading more quickly, it also now appears that there is some evidence that the new variant - the variant that was first identified in London and the south east - may be associated with a higher degree of mortality.

    "It's largely the impact of this new variant that means the NHS is under such intense pressure."

    The evidence comes from mathematicians analysing trends in the numbers of people dying with the new and the old variants.

    Sir Patrick Vallance, the government's chief scientific advisor, said the evidence on lethality "is not yet strong".

    He said: "I want to stress that there's a lot of uncertainty around these numbers and we need more work to get a precise handle on it, but it obviously is a concern that this has an increase in mortality as well as an increase in transmissibility."
    Slik jeg leser dette er de på ingen måte sikre på at dette er noe farligere. Dette er svært forsiktige uttalelser fra folk som er kjent for å slå hardt på stortromma uten nødvendigvis å ha veldig mye substans bak uttalelsene sine;)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes dette var en dokumentar til til ettertanke - ikke godt å vite hva man skal forholde seg til...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Slik jeg leser dette er de på ingen måte sikre på at dette er noe farligere. Dette er svært forsiktige uttalelser fra folk som er kjent for å slå hardt på stortromma for så og si ingenting;)
    Tja, vi får se. De åpner for muligheten og har neppe dratt det ut av ræva akkurat. Men de vet ikke og er klare på at de ikke vet det. Om vi skal tro FHIs estimater for Norge så betyr 30% økning at man går fra 0.12% til 0.16%. Det er jo en økning men man må også huske på hva man regner 30% av.

    Personlig er for øvrig min umiddelbare tanke at 0.12% virker lavt - om vi bruker det tallet for UK og USA for eksempel så kommer man jo frem til at mer enn hele UKs og USAs befolkning har vært smittet og det er litt vanskelig så det er i det minste et estimat som avhenger av en rekke lokale forhold, mellom annet at det er grei kapasitet i helsevesenet som kanskje den mest sentrale må man anta.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ifm Fauci sin deltagelse på pressekonferansen i går ble det en del oppfølging fra MSNCN studio mot virkelige eksperter - som- ikke var skråsikre men de visste hva de snakket om. Essens; ingen grunn til panikk foreløpig og de har nå en gang full oversikt siden Schtunk is gone. For de som vil vite bedre finnes nok dette materialet på MSN evt tuben, så kan man spare litt på viss.vassen i denne tråden.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Mye hvitløk funker også. Ikke at det kurerer noe, men folk holder meteren.
    Tror kanskje dette er første gang på 20 år jeg har sett neon bruke en variant av "hvitløksånde". Det er jo en stund siden det ble en vanlig ingrediens her i mat her i landet.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.359
    Antall liker
    3.268
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Du er tydeligvis et stjerneeksempel på "meg selv, meg selv, meg selv."

    Fullstendig uten ryggrad.
    Og denne bygdetullingen Lars-Erik har liksom "rygggrad" :ROFLMAO:

    Det du kun bedriver er jævla fuckings helvetes ;) syting og jamring. Letteste fuckings (og faens?) ting i verden er å sitte i tåka på hobbyrommet og kringkaste sin misnøye (kall det gjerne hat) til Høyre

    Vannvittig underholdende!
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Og arrogansen fortsetter. På tide å få kastet disse jævla folka med hornbriller og sidesleik ut av kontorene.

    REGJERINGEN FRARÅDER PERMITTERING-FORLENGELSE - AP-LEDEREN ER RASENDE

    Regjeringen fastholder sin anbefaling om at permitteringsregler og støtte til næringslivet avvikles 1.juli. - og ikke forlenges til 1.oktober slik flertallet i Stortinget ba om tidligere denne uka. Det fremgår en proposisjon som arbeidsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sender til Stortinget fredag.

    Ap-leder Jonas Gahr Støre reagerer sterkt på at Stortingets vedtak ikke er fulgt opp:

    – Dette er uakseptabelt og arrogant av høyreregjeringen, etter at Stortinget fattet sitt vedtak etter en hel dags debatt. Regjeringen går nå utenom Stortingets vedtak. Det skaper ny usikkerhet for bedrifter og for de arbeidsfolkene som nå er permittert. Dette må vi rette opp i Stortinget, sier Støre til VG.
    Kjempearrogant??? Det er 100% i tråd med hva noen av de fremste fagøkonomene mener.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Her er resultatet av manglende evne til å tenke, og manglende vilje til å stoppe importsmitte.

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kjempearrogant??? Det er 100% i tråd med hva noen av de fremste fagøkonomene mener.
    Stortinget har gitt de klar beskjed. Hva tallknusere mener, er uinteressant.

    Da har regjeringen å følge opp. Eller gå av.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Hvis mutasjonen har et potensial til å drive frem en tredje bølge. Hvorfor i helvete har vi da 100.000 doser med vaksine på fryselageret? Hvorfor har flere tusen doser blitt sendt spredt utover hele landet til steder hvor det ikke har vært smitte på måneder? Hvorfor har ikke de områdene med kjente tilfeller av britisk mutasjon blitt prioritert med vaksinering?
    Eller: Hvorfor i helvete insisterte opposisjonen på å åpne tappekranene? Dette kom ikke akkurat overraskende.

    50 tusen vaksinerte i dag eller neste måned gjør svært lite fra eller til. Det som betyr noe er at vi er a jour med forsyningene når det har blitt et signifikant volum.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tappekranene 😂

    Hvorfor i helvete insisterte regjeringen på å holde grensene åpne?

    Der har vi hele årsaken.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Her er resultatet av manglende evne til å tenke, og manglende vilje til å stoppe importsmitte.

    Det er veldig uheldig å stenge barnehager og skoler, ren galskap.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.630
    Antall liker
    15.714
    Torget vurderinger
    2
    Tja, jeg har forståelse for at man slites i ulike retninger, @Bx - tappekranene ble åpnet fordi serveringsbransjen ligger med brukket nakke og fordi den trygler om hjelp. Ditto med en mengde andre næringer - fra dem som importerer arbeidskraft til andre som er avhengige av nær kontakt med kunder.

    Så politikerne kommer mellom barken og veden. Smitte- og helsehensyn vs næringshensyn.

    Og alltid vanskelig når det skal bagatelliseres av den ene eller andre part. Trump bagatelliserte smitten og USA kneler. Det gjør også en del andre land, som kjenner stor belastning på helsevesenet, samtidig som de også frykter for andre sektorer i samfunnet.

    Selv om Weld forsøker å bagatellisere det, har man faktisk påvist 30% økning i smitte, i gruppen det gjaldt -- og det er mulig at dette er enda høyere. Enda mer foruroligende er at denne mutasjonen har gått på yngre mennesker i en del land, blant andre USA.

    Må tilstå at jeg gledet meg til å sitte på et utested og dulle med en øl eller en god vin, men ser altså ut til at jeg må fortsette å bidra til Vinmonopolets formidable salgsøkning i år.

    Det blir noen tunge måneder fremover om vi får en hard, tredje bølge.

    Skjermbilde 2021-01-22 kl. 19.05.59.png
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    @hogen
    Mulig det. Men smitten gikk rett i taket i UK da de fikk mutanten. Og nå har vi fått den også.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    @hogen
    Mulig det. Men smitten gikk rett i taket i UK da de fikk mutanten. Og nå har vi fått den også.
    Jeg minnes, svært vagt selvfølgelig, at du- og flere andre her, hele tiden gikk mot å innføre både karantene og testing ved grensene.

    Nå ser vi resultatet.

    Jeg trengte heller ingen tall for å forutse det...
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    Tappekranene 😂

    Hvorfor i helvete insisterte regjeringen på å holde grensene åpne?

    Der har vi hele årsaken.
    Jeg minnes, svært vagt selvfølgelig, at du- og flere andre her, hele tiden gikk mot å innføre både karantene og testing ved grensene.

    Nå ser vi resultatet.

    Jeg trengte heller ingen tall for å forutse det...
    Det er det absolutt ingen her som har gått inn for, ta deg sammen mann
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Tja, jeg har forståelse for at man slites i ulike retninger, @Bx - tappekranene ble åpnet fordi serveringsbransjen ligger med brukket nakke og fordi den trygler om hjelp. Ditto med en mengde andre næringer - fra dem som importerer arbeidskraft til andre som er avhengige av nær kontakt med kunder.

    Så politikerne kommer mellom barken og veden. Smitte- og helsehensyn vs næringshensyn.

    Og alltid vanskelig når det skal bagatelliseres av den ene eller andre part. Trump bagatelliserte smitten og USA kneler. Det gjør også en del andre land, som kjenner stor belastning på helsevesenet, samtidig som de også frykter for andre sektorer i samfunnet.

    Selv om Weld forsøker å bagatellisere det, har man faktisk påvist 30% økning i smitte, i gruppen det gjaldt -- og det er mulig at dette er enda høyere. Enda mer foruroligende er at denne mutasjonen har gått på yngre mennesker i en del land, blant andre USA.

    Må tilstå at jeg gledet meg til å sitte på et utested og dulle med en øl eller en god vin, men ser altså ut til at jeg må fortsette å bidra til Vinmonopolets formidable salgsøkning i år.

    Det blir noen tunge måneder fremover om vi får en hard, tredje bølge.
    Kanskje Fela kan donere sin vin til noen fattige studenter, og heller flytte inn i kjellerleiligheten på 20 kvadrat og prøve å leve som de litt mindre privilegerte her i samfunnet. At han kanskje skal få øynene opp for dem han er totalt blind for.

    Jeg holder ikke pusten. Han er mer opptatt av å lete etter bush-mutanter i Brasil enn å tenke på at tiltakene har en rekke uheldige konsekvenser for svært mange nordmenn.

    "Stram inn! Stram inn! Stram inn! Jeg kan alltids kjøpe min vin på vinmonopolet, så det går fint."
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er det absolutt ingen her som har gått inn for, ta deg sammen mann
    Ta deg sammen selv. Dere argumenterte med stupide argumenter i mot både karantene og testing. På månedsvis.

    Først 28.oktober skjedde det bitte litt på fronten. Og etter det fortsatte både dere og regjeringen å stritte i mot obligatorisk testing og obligatorisk karantene- for alle. Som små pytonunger, som nekter å legge seg om kvelden.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Joda @Hardingfele. Det er mange krefter som trekker i alle retninger. Utelivsbransjen har det tøft, og de som har den som sitt arbeidssted fortjener på en måte å få gjøre jobben sin. Men like sikkert som det var at vi ville få det mutante viruset... like sikkert er det at utelivsbransjen kommer tilbake med en gang forholdene ligger til rette. Så jeg tror stortingsbeslutningen var uklok.

    En ting som preger debatten her er at usikkerheten i pandemien nesten blir ignorert. Og da sikter jeg til en usikkerhet som utelukkende handler om at ting kan bli verre. Overraskelsene kommer på løpende bånd, og ingen er sv det hyggelige slaget. Nå har vi en hissig mutant på full fart inn. Hva blir det neste? En mutant som gir mye høyere dødelighet? En som vaksinene ikke biter På? At vi kommer inn i en endemisk situasjon der det hele tiden dukker opp nye mutanter?

    Dette er ikke over før det er over, og det er heller ikke gitt at vi klarer å vaksinere oss ut av problemet.

    Så jeg tror vi hadde vært tjent med fortsette noen uker til med stramt smitteregime, spesielt ettersom det ga resultater.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Jeg minnes, svært vagt selvfølgelig, at du- og flere andre her, hele tiden gikk mot å innføre både karantene og testing ved grensene.

    Nå ser vi resultatet.

    Jeg trengte heller ingen tall for å forutse det...
    Det minnet har du nok plantet selv.

    Jeg har argumentert for å høre på fagfolk. Og for at vi ikke kan stenge grensene. Jeg har aldri argumentert mot karantene, har tvert imot gitt deg medhold på det punktet ved noen anledninger
    (tro det eller ei)

    Siden du penset inn på det med grensekontroll: Hvordan skal du stenge kommunegrensene til de kommunene som tilfeldigvis har lavt smittetrykk og derfor ifølge deg bør ha minimalt med restriksjoner?

    Jeg er enig i at det er lett å spore smitte på bygda. Men de mekanismene som gjør dette lett gjør også at halve bygda er smittet før man ser hva som skjer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Ta deg sammen.
    Det var ikke jeg som forklarte galopperende smitte i UK med ledelsesteori og Cummings eskapader for 9 måneder siden etter at den britiske, mer smittsomme mutasjonen var velkjent og veldokumentert. Man kunne jo være så frekk og hevde at det finnes en noe mer plausibel forklaring - altså en mer smittsom mutasjon fremfor noe som skjedde for 9 måneder siden.

    Det har vært lansert en rekke banale forklaringer på hvorfor det går som gjerne skal knyttes til en enkeltpersons genialitet eller totale mangel på sådan - Tegnell i Sverige, Merkels kjønn og akademiske bakgrunn i Tyskland, Cummings sin tur for langt hjemmenfra i UK, minkfarmhåndteringen i Danmark osv. Det burde nå såpass lenge etterpå være ganske åpenbart at slike banaliteter har relativt lite rot i virkeligheten.

    Jeg synes vel å lansere en slik banal forklaring på hvorfor det går som det går er hakket mer tullete enn å påpeke det skrikende opplagte i at det er tullete.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    Jeg minnes ganske godt at det var et par middelaldrene herrersom hevdet dette i fullt alvor.
    Som utrolig dårlig PR når man prøver å få befolkningen til å følge reglene. Ikke som eneste forklaring Hva skjer a? Hvorfor må man skape seg så veldig?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er altså 6 som er registrert smittet av mutan-viruset i Follo. Og alle går fullstendig av skaftet 🤔
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn