Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Regjeringsmedlemmene har fiiine kalkulatorer, må vite. Og sidesleik. Da vet de selvsagt best.

    Har de Casio eller Texas, mon tro 🤔
    Tror det var en Texas kalkulator arbeidsminister Isaksen brukte da han regnet på hvor mye hans smøretur til Tangen-seminaret kostet staten. 250.000 kroner var helt innafor, syntes han.

    Casio-kalkulatoren brukes for å finne ut hvor mye penger de kan spare på å tyne folket mest mulig. F.eks. Casio-kalkulatoren ble brukt for å regne ut hvor mange nordmenn som måtte i karantene for at arbeidsinnvandrere skulle slippe karantene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Først var det repiratorkapasitet og intensivkapasitet, så ble det testkapasitet så ble det sporingskapasiet. Nå kan alle først som sist lære seg ordet "sekvensieringskapasitet". Den er dårlig i Norge - FHI har kun kapasitet til rundt 25 prøver i døgnet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Først var det repiratorkapasitet og intensivkapasitet, så ble det testkapasitet så ble det sporingskapasiet. Nå kan alle først som sist lære seg ordet "sekvensieringskapasitet". Den er dårlig i Norge - FHI har kun kapasitet til rundt 25 prøver i døgnet.
    Nesten så man skulle tro at å strupe FHI for 300 årsverk har fått konsekvenser.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Da var det tid for ukens Fredags tips; Snart kommer ordføreren i Nordre Follo og mener de bør først i vaksinekøen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Nesten så man skulle tro at å strupe FHI for 300 årsverk har fått konsekvenser.
    Evt mangel på egnet utstyr til å gjøre det i stor skala.

    I følge deCode på Island (de som skevensierer hver eneste positive prøve tatt på øya) er det latterlig enkelt å gjøre dette for Coronavirus, i alle fall sammenlignet med hva deCode vanligvis driver med.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Da var det tid for ukens Fredags tips; Snart kommer ordføreren i Nordre Follo og mener de bør først i vaksinekøen.
    Med tanke på at den britiske covid19-utgaven har vært til stede i Nedre Follo i 3 uker så burde de vært først ut.

    Det er et engelsk uttrykk:
    "to close the stable door after the horse has bolted"
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    GULDVOG: MUTASJONEN HAR POTENSIAL TIL Å DRIVE FRAM EN TREDJE BØLGE MED EN VOLDSOM KRAFT I NORGE
    Bjørn Guldvog sier at den nye virusmutasjonen har potensial til å drive fram en tredje bølge med en voldsom kraft i Norge.

    – Det er veldig smittsomt. Kanskje 70 prosent. Vi vet allerede nå at det er vanskelig å holde kontroll på det viruset vi har nå, sier Guldvog.

    Han legger til at de håper de kan isolere utbruddet raskt og effektivt, men at det ikke er noen garanti for at vi får mer spredning nasjonalt.

    – Det er det vi vil forsøke å unngå, om ikke for enhver pris, så er det veldig stor verdi for det norske samfunnet om vi klarer å unngå dette, sa han videre.
    Hvis mutasjonen har et potensial til å drive frem en tredje bølge. Hvorfor i helvete har vi da 100.000 doser med vaksine på fryselageret? Hvorfor har flere tusen doser blitt sendt spredt utover hele landet til steder hvor det ikke har vært smitte på måneder? Hvorfor har ikke de områdene med kjente tilfeller av britisk mutasjon blitt prioritert med vaksinering?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis mutasjonen har et potensial til å drive frem en tredje bølge. Hvorfor i helvete har vi da 100.000 doser med vaksine på fryselageret? Hvorfor har flere tusen doser blitt sendt spredt utover hele landet til steder hvor det ikke har vært smitte på måneder? Hvorfor har ikke de områdene med kjente tilfeller av britisk mutasjon blitt prioritert med vaksinering?
    Det var ingen slike kjente tilfeller pr i går kveld. Da åpnet Nordre Follo for skjenking i henhold til stortingsvedtaket fra FrP/AP/SV.
    Torsdag kveld kom det melding om at formannskapet i Follo kommune åpnet for skjenking av alkohol på serveringssteder.
    I dag ser det kanskje litt annerledes ut. Det ble stengt ned tvert da mutanten ble påvist.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det var ingen slike kjente tilfeller pr i går kveld. Da åpnet Nordre Follo for skjenking i henhold til stortingsvedtaket.
    Firerbanden var da ikke spesielt heldige med timingen, med andre ord.

    Nordre Follo er for øvrig ganske mørkerødt etter standarden for reise fra i sommer. De har i følge oversikten i VG 248 / 100k innbyggere siste 14 dagene. Eller mer enn 10 av bydelene i Oslo om man vil måle det på den måten.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det var ingen slike kjente tilfeller pr i går kveld. Da åpnet Nordre Follo for skjenking i henhold til stortingsvedtaket.

    I dag ser det kanskje litt annerledes ut.
    Ehrm. feil.

    Den britiske virusmutasjonen er registrert i Nordre Follo kommune sørøst for Oslo. Så langt er to tilfeller påvist i et større coronautbrudd ved Langhus bo- og servicesenter.

    Begge de to smittede er døde, skriver FHI i en pressemelding. Prøvene som er analysert av Folkehelseinstituttet, ble tatt 3. januar.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Prøveresultatet kom sent i går kveld, 21 januar. Før det resultatet forelå var det ingen kjente tilfeller av villsmitte med virusmutanten. Forventer du en krystallkule som sier at resultatet foreligger i samme øyeblikk som prøven er tatt?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det har tatt lang tid å analysere de. Det er for øvrig totalt 7 tilfeller av denne mutasjonen som har vært oppaget i Viken, men om jeg har forsått det korrekt er det først nå de ikke vet hvor de kom fra - de andre var ved direkte innreise fra UK så vidt jeg har skjønt.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Prøveresultatet kom sent i går kveld, 21 januar. Før det resultatet forelå var det ingen kjente tilfeller av villsmitte med virusmutanten. Forventer du en krystallkule som sier at resultatet foreligger i samme øyeblikk som prøven er tatt?
    Kanskje regjeringen ikke skulle ha åpnet for direktefly fra Storbritannia 2. januar?
    Kanskje regjeringen skulle sørget for at analysekapasiteten var bittelitt bedre?
    Det er liksom ikke slik at det ikke var varslet.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan vet du at dette kom med direktefly fra UK etter 2 januar i en prøve som ble tatt hos en syk person på et sykehjem i Langhus 3 januar? Så langt har man ikke greid å spore hvordan mutanten kom til Langhus. Det er ingen kjent forbindelse til noen som har vært i UK. De andre tilfellene ble jo stoppet av test- og karanteneregimet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hvordan vet du at de ble stanset av test- og karanteneregimet? Vi har haugevis på eksempler på folk som tar svært lett på både test og karantene.

    Folk kunne gå fra Gardermoen, sette seg på flytoget og gå av i Oslo og smitte x personer på veien. Og så kunne de spasere til nærmeste testlokasjon innen 24 timer, hvis de gadd for det var ingen som kontrollerte. Og vi vet alle at folk fint kan finne på å få besøk i karantenen.

    Vi har eksempel i media i dag på en arbeidsinnvandrer som blir bortvist, fordi han fikk besøk i sin isolasjon etter påvist koronasmitte.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan vet du at de ble stanset av test- og karanteneregimet? Vi har haugevis på eksempler på folk som tar svært lett på både test og karantene.

    Folk kunne gå fra Gardermoen, sette seg på flytoget og gå av i Oslo og smitte x personer på veien. Og så kunne de spasere til nærmeste testlokasjon innen 24 timer, hvis de gadd vel å merke for det var ingen som kontrollerte. Og vi vet alle at folk fint kan finne på å ta seg noen besøk i karantenen.

    Vi har eksempel i media på en arbeidsinnvandrer i dag som blir bortvist, fordi han fikk besøk i sin isolasjon etter påvist koronasmitte.
    Vel, vi vet i det minste at de ble påvist og satt i isolasjon.

    Men du forklarte ikke tidslinjen din. En syk pasient avga prøve på Langhus 3 jan. Vedkommende døde. Du skylder på at regjeringen opphevet forbudet mot direktefly fra UK 2 januar. Det må være en eller annen slags rekord i kort inkubasjonstid. I perioden 21 desember til 2 januar var det stopp i all innreise fra UK. Alarmen om denne mutanten gikk i UK helgen 19-20 desember.

    På hvilken måte mener du dette skyldes at landingsforbudet for direktefly ble opphevet 2 januar?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Du kan da ikke sitte der og påstå at muterte virus var helt uventet? At vi ikke kunne forutse en mutasjon og at det deretter beveger på seg. Det var jo varslet siden før korona kom til Norge.

    Norge skulle vært føre var på disse mutasjonene og hatt steinkontroll på grensene sine. Det skjedde ikke, så vi fikk Storbritannia-viruset rett inn i desember (og januar). Fremfor å holde god kontroll på grensene våre i januar så åpnet vi for flere fly fra den verste sonen. Idioti, men som Høyremann så er du selvsagt tvunget til å forsvare dette politiske valget.

    Hesten har stukket av og nå lukker vi stalldøra. Smittekontrollen på grensen kom altfor seint. Vaksineprogrammet går altfor seint.

    Du får kose deg på Holmenkollen-femmila i mars da.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.668
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Herlig, Larson 🤘

    Høie skal gjerne bruke mutasjoner til å fortelle oss hvor viktig grensekontroll er, hvor flinke de er som har det- og at nasjonale tiltak må fortsette.

    Det er så mye rør og babbel fra den mannen, at det minner om Komiske Ali.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du kan da ikke sitte der og påstå at muterte virus var helt uventet? At vi ikke kunne forutse en mutasjon og at det deretter beveger på seg. Det var jo varslet siden før korona kom til Norge.

    Norge skulle vært føre var på disse mutasjonene og hatt steinkontroll på grensene sine. Det skjedde ikke, så vi fikk Storbritannia-viruset rett inn i desember (og januar). Fremfor å holde god kontroll på grensene våre i januar så åpnet vi for flere fly fra den verste sonen. Idioti, men som Høyremann så er du selvsagt tvunget til å forsvare dette politiske valget.

    Hesten har stukket av og nå lukker vi stalldøra. Smittekontrollen på grensen kom altfor seint. Vaksineprogrammet går altfor seint.

    Du får kose deg på Holmenkollen-femmila i mars da.
    Du ser ikke meg på noen femmil, uansett. :)

    Du forklarte fortsatt ikke tidslinjen din. Du legger skylden for en prøve tatt 3 jan på at direkteflyvninger ble tillatt fra 2 jan. Alarmen gikk i UK 18 des, og direkteflygninger derfra ble stanset 21 des. Hvordan mente du det skulle henge sammen, liksom?

    Det skumle her er at vi ikke vet smitteveien. Hvor hadde det viruset vært før det kom til Langhus? Omtrent det eneste vi vet er at det kom ikke med noe direktefly 2 januar.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Tidslinjen er en stråmann fra deg Asbjørn. Jeg har aldri sagt at de ble smittet via den åpningen.

    Jeg registrerer at for regjeringen så var det viktigere å åpne opp for direktefly fra London enn beskytte befolkningen fra en 3. smittebølge.

    Høyre er ivrige på å lukke stalldøra i disse dager, slik at ingens skal se at hesten stakk av ut den vidåpne døra.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var du som henviste til åpning av direktefly 2 jan (med obligatorisk testing og karantene). Jeg skrev at det ikke var noen kjente tilfeller av villsmitte med denne mutanten før i går kveld. Du påsto at det var feil, og henviste til at prøven ble tatt 3 jan. Jeg spurte om du forventet prøveresultat i samme øyeblikk som prøven ble tatt. Du unnlot å svare, men viste til at direktefly (med obligatorisk testing og karantene) hadde blitt tillatt fra 2 jan. Så kanskje du kan gjøre et nytt forsøk på å svare på det spørsmålet, da.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Det skumleste her er nye bølger av panikk slik jeg ser det. Det er vel slettes ikke sikkert at disse mutasjonene egentlig er noe særlig mer å være bekymret for enn andre. Mener jeg leste ett sted her forleden at det er oppdaget rundt 20 000 mutasjoner til nå. Skal man få full panikk hver gang blir det veldig slitsomt fremover.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.668
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det skumleste her er nye bølger av panikk slik jeg ser det. Det er vel slettes ikke sikkert at disse mutasjonene egentlig er noe særlig mer å være bekymret for enn andre. Mener jeg leste ett sted her forleden at det er oppdaget rundt 20 000 mutasjoner til nå. Skal man få full panikk hver gang blir det veldig slitsomt fremover.
    Og panikken blir selvsagt brukt til å forsvare nasjonale tiltak.

    Trenger muligens mer migrenemedisin til helga 🤔
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det var du som henviste til åpning av direktefly 2 jan (med obligatorisk testing og karantene). Jeg skrev at det ikke var noen kjente tilfeller av villsmitte med denne mutanten før i går kveld. Du påsto at det var feil, og henviste til at prøven ble tatt 3 jan. Jeg spurte om du forventet prøveresultat i samme øyeblikk som prøven ble tatt. Du unnlot å svare, men viste til at direktefly (med obligatorisk testing og karantene) hadde blitt tillatt fra 2 jan. Så kanskje du kan gjøre et nytt forsøk på å svare på det spørsmålet, da.
    Vi har hatt påvist dette britiske viruset flere steder i landet. Vi har en person som plukket opp et par ifm med julefering, hvor han ble smittet av å sitte med munnbind i samme bil som dem. Heldigvis i dette tilfellet så hadde han få nærkontakter. Hvem vet hvilke flere dette britiske paret smittet på veien? For ikke å nevne alle de andre som tok med seg viruset inn. Utbruddet i Follo er ikke det første hendelsen med britisk virus her til lands. Har vi påvist smitte, så kan du banne på at den smitten raskt kommer på avveie. Det er ikke rocket science.

    Vi har hatt dette viruset i landet i lang tid, siden desember, grunnet neglisjering av grensekontroll. At det kommer på avveie vil Murphys lov fortelle deg. At vi skulle få villsmitte som du kaller det var en sannsynlig hendelse. Men regjeringen dro hendene etter seg med risikomitigerende tiltak.

    Husk å få med deg landskampen mot Tyrkia i mars. Er jo ingen mutasjoner eller smitte i Tyrkia heller. Karantenefritak mot alle faglige råd er jo strålende politikk. Med strålende så mener jeg dypt forkastelig med tanke på hvordan store deler av det norske folk ofrer seg og sitt.
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Det skumleste her er nye bølger av panikk slik jeg ser det. Det er vel slettes ikke sikkert at disse mutasjonene egentlig er noe særlig mer å være bekymret for enn andre. Mener jeg leste ett sted her forleden at det er oppdaget rundt 20 000 mutasjoner til nå. Skal man få full panikk hver gang blir det veldig slitsomt fremover.
    Trodde vi var ferdige med hodemistingen i vår, men ordføreren får sine stunder i spotten i det minste.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Trodde vi var ferdige med hodemistingen i vår, men ordføreren får sine stunder i spotten i det minste.
    Jeg er veldig redd for at hodemistingen er kommet for å bli dessverre. Min største frykt er at det er dette som blir normalt fremover.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.668
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nei, si det. En helseminister, i full panikk, et Helsedirektorat likeså.

    Dette var hovedgrunnen til at jeg svært tidlig ville ha streng grensekontroll; hysteriske ledere i landet. Som kveler alt- uansett smittetrykk, uansett mye eller lite smitte et sted, uansett om kommuner ikke har hatt noe smitte.

    For en som prøver å tenke logisk, er dette det fullstendige vanvidd 😷
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.668
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Og det rammer deg? Nope, Nada...
    Nei. Ikke mer enn at jeg ordner det, med litt kreativitet.

    Men det rammer de som fra før av er svakest.


    Jeg vet at det er en svært vanskelig øvelse for høyresiden å ha slike tanker.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    ^Og det rammer deg? Nope, Nada...
    Visst faen rammer det meg! Tror du de nasjonale tiltakene ikke har konsekvenser for folk? Tror du alle sitter der på hjemmekontor og hever fet lønning?

    Jeg ser rundt meg og ser stengte resteuranter, stengte fritidsordninger, stengte sosiale arenaer.

    Men se der borte. Vi skal ha verdenscup i ski, hvor utlendinger skal få komme til landet uten karantene. De er alle smittefrie, stol på oss, sier idretten. Det sa fotballforbundet i høst også, hvor de hadde 3-4 smittede. Nei, vi skal ikke stole på idretten. De vil ha særfordeler som går utover oss alle. Og regjeringen lar dem. Jeg vil se SMS-ene!
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Maken til sytere...bare for å fremme egne vrangforestillinger - På med pilen Palle, strax er kaffen karR...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det skumleste her er nye bølger av panikk slik jeg ser det. Det er vel slettes ikke sikkert at disse mutasjonene egentlig er noe særlig mer å være bekymret for enn andre. Mener jeg leste ett sted her forleden at det er oppdaget rundt 20 000 mutasjoner til nå. Skal man få full panikk hver gang blir det veldig slitsomt fremover.
    Denne mutasjonen er mer uggen enn gjennomsnittet. Den binder tydeligvis bedre til cellene, så den gir både høyere sannsynlighet for sykdom ved eksponering og produserer mye mer virus når den først har fått grep. Det er ihvertfall ingen ting som tyder på at man blir mindre syk av den.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Denne mutasjonen er mer uggen enn gjennomsnittet. Den binder tydeligvis bedre til cellene, så den gir både høyere sannsynlighet for sykdom ved eksponering og produserer mye mer virus når den først har fått grep. Det er ihvertfall ingen ting som tyder på at man blir mindre syk av den.
    Boris Johnson har nettopp erklært at man blir mer syk av den. I tillegg vet man at den rammer yngre i større utstrekning. I følge BJ 30% mer dødelig.

    På tide at "influensagjengen" her inne tar det med ro en stund. (Og så bør vi be om at den brasilianske mutasjonen ikke kommer hit. Folk som allerede har hatt Covid-19 får det igjen, enda mer alvorlig).

    Og "long-haulers", med symptomer som varer i lang tid, er i ferd med å bli en utfordring.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn