Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.347
    Antall liker
    3.563
    Torget vurderinger
    4
    Skulle bare mangle med 10k i bot - man får 10k i bot for å pisse offentlig...
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.376
    Antall liker
    3.286
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Det jeg lærer av denne tråden, er at god moral er det samme som å gi faen i alle andre enn de som er i risikogruppen.

    Nå har jeg jo selvsagt så dårlig moral, at den lærdommen synker aldri inn 🤘😎
    At du gir fullstendig f*** er en kjent sak. Kjenner noen tilsvarende i nærområdet - vandrende latterligheter.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Om man faktisk skal straffe noen for brudd på noe så er det, dessverre for noen ser det ut til, jussen som faktisk gjelder, ikke hvilket hint man måtte ta eller ikke ta.
    Hvis du må konsultere juridisk ekspertise for å avholde en barnebursdag, så har man åpenbart ikke tatt hintet hvertfall.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.804
    Antall liker
    13.296
    Hvis du må konsultere juridisk ekspertise for å avholde en barnebursdag, så har man åpenbart ikke tatt hintet hvertfall.
    Jeg har sagt at vi har avlyst den for vår del så du får eventuelt rette din harme et annet sted.

    Og som nevnt tidligere blir de nå nedringt av folk som lurer på hva som er lov og vil ha disp for alt mulig. Det er en konsekvens av et regelverk som er ganske klønete utformet og til dels vanskelig å skjønne logikken bak. Spesielt jo lengre unna byene man kommer. Det er nå et ganske intrikat regelverk som definerer hva som er smittevernsmessig forsvarlig eller ikke. Jeg tipper frustrasjonen rundtomkring er ganske stor.

    Grunnen til at folk sliter litt med å ta hintet er at de praktiske implikasjonene av reglene blir rimelig absurde til tider.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.709
    Antall liker
    15.858
    Torget vurderinger
    2
    Dagbladet - Hold ut, vaksinen kan være her før jul.

    Tja.Pfizer sier de skal klare å produsere ca 25 millioner vaksiner (hver mottaker må få to injeksjoner). Det blir et friskt marked for disse. 650 millioner vaksiner i 2021. Nå sies det å være flere på vei, det får man jo håpe på.

     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg har sagt at vi har avlyst den for vår del så du får eventuelt rette din harme et annet sted.

    Og som nevnt tidligere blir de nå nedringt av folk som lurer på hva som er lov og vil ha disp for alt mulig. Det er en konsekvens av et regelverk som er ganske klønete utformet og til dels vanskelig å skjønne logikken bak. Spesielt jo lengre unna byene man kommer. Det er nå et ganske intrikat regelverk som definerer hva som er smittevernsmessig forsvarlig eller ikke. Jeg tipper frustrasjonen rundtomkring er ganske stor.

    Grunnen til at folk sliter litt med å ta hintet er at de praktiske implikasjonene av reglene blir rimelig absurde til tider.
    Jeg syns det er ganske enkelt å forholde seg til, treff færrest mulig folk i løpet av en uke og hold god avstand.. sånn ferdig.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.975
    Antall liker
    19.834
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    At du gir fullstendig f*** er en kjent sak. Kjenner noen tilsvarende i nærområdet - vandrende latterligheter.
    Som vanlig reagerer man på impuls, uten å få med seg hva det egentlig står.
    Fascinerende 😎
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Man burde bli rasende av slikt forbannet tøv!


    Det skulle ikke være mulig at noen får holde på slik. Men, dette er jo bare et av utallige eksempler på galskapen som har rådet i 9 måneder.
    Jeg fikk med meg dette på Dagsrevyen. Dette holder ikke, det må da være noen som kan gripe inn og si at alle barna kan være på den lista. Hvilke valg man skulle måtte ta midt oppi det hele, helt utrolig.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.975
    Antall liker
    19.834
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ikke sant. Fortryllende...
    Spar deg din opphøyde moralisme. Det blir for dumt

    Det jeg skrev, var at moralen tydeligvis er KUN å ta vare på de i risikogruppene, og gi faen i resten. Det er jo det som har foregått, mer eller mindre, i 9 måneder.
    Like tiltak overalt, et næringsliv som går til helvete, puslete støtteordninger, arbeidsledighet...

    Det å ikke bli smittet, trumfer alt. Tydeligvis.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.324
    Det er ikke rart at vi lurer på disse lokale politikerne av og til. Leste at borti Stavanger så kan man fortsatt gå på treningssenter men det er forbudt å spille golf. Det er sikkert meg men jeg klarer ikke å skjønne dette sett i et smittelys.
    Golfbanen ble stengt fordi det ble interkommunalt forbud mot breddeidrett. På en golfbane begrenses organiseringen stort sett til å administrere start-tidene. Ikke akkurat som å gå på fellestrening i en gymsal. Smitterisikoen er vel på høyde med en joggetur i nabolaget, tenker jeg.
     
    Sist redigert:

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.376
    Antall liker
    3.286
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Spar deg din opphøyde moralisme. Det blir for dumt

    Det jeg skrev, var at moralen tydeligvis er KUN å ta vare på de i risikogruppene, og gi faen i resten. Det er jo det som har foregått, mer eller mindre, i 9 måneder.
    Like tiltak overalt, et næringsliv som går til helvete, puslete støtteordninger, arbeidsledighet...

    Det å ikke bli smittet, trumfer alt. Tydeligvis.
    Fantastisk...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.975
    Antall liker
    19.834
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nåh - jeg "beundrer" folk som har en slik evne til å gi faen - og markere dette så sterkt (masse pondus) på et hifi forum.

    Applaus...
    Nå gir jeg nok svært langt i fra faen. Derimot prøver jeg å fronte at strategien vår går svært kraftig utover de jeg har nevnt.
     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.813
    Antall liker
    2.375
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fikk med meg dette på Dagsrevyen. Dette holder ikke, det må da være noen som kan gripe inn og si at alle barna kan være på den lista. Hvilke valg man skulle måtte ta midt oppi det hele, helt utrolig.
    Dette synes jeg er fullstendig sykt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.975
    Antall liker
    19.834
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette synes jeg er fullstendig sykt.
    Det er et resultat av at smitte er noe man for en hver pris må unngå, uansett. Til og med der folk har bare dager igjen av livet. Må være en Monty Pyton-film dette 😅
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.633
    Antall liker
    938
    Denne pandemien er veldig alvorlig for mange med høy alder og på sykehjem med liten kvalitetstid igjen på denne jord.Det er nå så. Den er samtidig en alvorlig trussel for mange andre, noe yngre folk med en underliggende sykdom som greit behandles medisinsk og med presumtivt mange år foran seg med et brukbart liv og disse er ikke i institusjon men blant oss ute i samfunnet.
    Uten effektive smittevern tiltak vil ingen land kunne beskytte de svake, ingen har greid det hittil bedre enn Norge som jeg kan se.
    Det hevdes her og der at noen tiltak er unødvendig og har vært unødvendig med stor belasting for andre grupper men det er vel slik at denne pandemien vil koste, det kan ikke unngås.
    Sitat: Skal man navigere i ukjent og farlig farvann, må man kontinuerlig justere kursen, men med klokskap og sindighet, ikke voldsomme og dårlig begrunnede bråsvinger. Dette gjelder pandemien også
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.804
    Antall liker
    13.296
    Uten effektive smittevern tiltak vil ingen land kunne beskytte de svake, ingen har greid det hittil bedre enn Norge som jeg kan se.
    Om det er kriteriet så har de fleste land i Sørøst-Asia samt Australia og New Zealand klart det langt bedre enn Norge.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er et resultat av at smitte er noe man for en hver pris må unngå, uansett. Til og med der folk har bare dager igjen av livet. Må være en Monty Pyton-film dette 😅
    Setter man grensa på 4 så er det alltids noen som vil være 5, får man først smitte inn så er det veldig vanskelig å bregrense det til bare 1 avdeling. I tillegg så er det sikkert også gamlinger der som har besøk av mann eller kone som bor på institusjoner, som helst også ser at de ikke drar det med seg dit.
    Når de er 4 som ønsker å være der samtidig døgnet rundt så ser jeg ikke helt problemet med å ta fyren hjem.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.631
    Antall liker
    35.585
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Litt «brace for impact» hos broderfolket:
    Dödsfallen väntas öka
    Även antalet personer som behöver intensivvård ökar. Totalt får 130 personer med covid-19 intensivvård och omkring 1000 personer vård på sjukhus.

    – Det är ett klart trendbrott vi ser, säger Folkhälsomyndighetens enhetschef Sara Byfors på dagens presskonferens om virusets utveckling.

    Även dödsfallen väntas öka under de kommande veckorna.

    – Liksom andra kurvor går den här uppåt, inte så brant ännu. Men det kommer att fyllas på med individer tyvärr, säger Sara Byfors.

    Socialstyrelsens krisberedskapschef Johanna Sandwall säger att tolv regioner förnärvarande befinner sig i normalläge och nio i stabsläge eller förstärkningsläge.

    – Alla regioner ser pessimistiskt på framtiden och rapporterar om förväntade försämringar av läget på kort och lång sikt, säger Johanna Sandwall.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Setter man grensa på 4 så er det alltids noen som vil være 5, får man først smitte inn så er det veldig vanskelig å bregrense det til bare 1 avdeling. I tillegg så er det sikkert også gamlinger der som har besøk av mann eller kone som bor på institusjoner, som helst også ser at de ikke drar det med seg dit.
    Når de er 4 som ønsker å være der samtidig døgnet rundt så ser jeg ikke helt problemet med å ta fyren hjem.
    Det var ikke snakk om å være alle 4 samtidig hele døgnet. De måtte sette 3 navn på en liste som igjen betydde at den ene sønnen ikke fikk se faren mer før han reiste avgårde, det var visstnok kun dager om å gjøre før det skjedde. De kunne gjøre et bytte på lista og det var permanent, så han som ble byttet ut kom aldri inn igjen.

    Tror vi alle skjønner dette smittegreiene men her må det være mulig å få til noe som er fornuftig.
     
    Sist redigert av en moderator:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.975
    Antall liker
    19.834
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ingenting, annet en smittevern, betyr noe. Da kommer "det er da bare å gjøre slik eller slik" til svar. Jeg hadde gått inn uansett. Får da sannelig være måte på idioti.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det jeg ikke skjønner er at man står i en lang kø innedørs for å løpe på en tredemølle, kan man ikke bare ta en joggetur utendørs? I tillegg til frisk luft så må det jo også være mye bedre smittemessig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.804
    Antall liker
    13.296
    Det jeg ikke skjønner er at man står i en lang kø innedørs for å løpe på en tredemølle, kan man ikke bare ta en joggetur utendørs? I tillegg til frisk luft så må det jo også være mye bedre smittemessig.
    Ja det er mye ironi der. Jeg har brukt et klatresenter inntil i går. Det booket man tid og når det var fullt så var det fullt. Ikke noe kø men et gitt antall plasser innenfor definerte soner og tidsbolker. Veldig greit å forholde seg til.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.975
    Antall liker
    19.834
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det går en føljetong på fjasboka for tiden, selvsagt med masse hjerter, om at tiltak IKKE er politiske. Selvsagt er en hel masse av de det. Like tiltak over hele landet, breddeidrett, kultur, utforming på støttetiltak, ikke tvungen testing ved innreise osv.


    Har ikke sett Høie uttale seg om denne saken.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.324
    Det var ikke snakk om å være alle 4 samtidig hele døgnet. De måtte sette 3 navn på en liste som igjen betydde at den ene sønnen ikke fikk se faren mer før han reiste avgårde, det var visstnok kun dager om å gjøre før det skjedde. De kunne gjøre et bytte på lista og det var permanent, så han som ble byttet ut kom aldri inn igjen.

    Tror vi alle skjønner dette smittegreiene men her må det være mulig å få til noe som er fornuftig.
    Hvis det gamle smitterrgimet ikke hadde blitt brutt av så mange at det ble netto-vekst, så hadde vi ikke behøvd så firkantede regler. Synd men sant.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.975
    Antall liker
    19.834
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvis det gamle smitterrgimet ikke hadde blitt brutt av så mange at det ble netto-vekst, så hadde vi ikke behøvd så firkantede regler. Synd men sant.
    Eh; alt gikk bra, til man åpnet opp for livsnødvendige fritidsreiser utenlands og cruise....
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.324
    Det var kanskje da det snudde, men det forklarer ikke hva som har de siste 3 månedene. FHI og HD var krystallklare på at størsteparten sv smittespredningen skyldtes regelbrudd.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.975
    Antall liker
    19.834
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det var kanskje da det snudde, men det forklarer ikke hva som har de siste 3 månedene. FHI og HD var krystallklare på at størsteparten sv smittespredningen skyldtes regelbrudd.
    Joda, men smitten var så og si borte. Før den ble importert. Og nå er det forsatt der det sitter; ingen tvungen testing ved innreise. For å demme opp for disse hjerneblødningene, blir vi påtvunget en hel masse unødvendige tiltak.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.804
    Antall liker
    13.296
    Ja at det er slemme utlendinger eller folk som bare måtte til syden (som da var langt mindre risikablelt enn å bo i Oslo eller Bergen nå) er en behagelig forklaring men spredning skjer først og fremst internt i Norge fordi folk gir faen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.975
    Antall liker
    19.834
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja at det er slemme utlendinger eller folk som bare måtte til syden (som da var langt mindre risikablelt enn å bo i Oslo eller Bergen nå) er en behagelig forklaring men spredning skjer først og fremst internt i Norge fordi folk gir faen.
    All smitte i mitt område de siste ukene, har sin opprinnelse fra polske arbeidere. Som selvsagt ikke ble testet ved innreise.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.804
    Antall liker
    13.296
    Men Norge har aldri vært smittefritt. De har bare ikke spredd seg før i det siste.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.975
    Antall liker
    19.834
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Men Norge har aldri vært smittefritt. De har bare ikke spredd seg før i det siste.
    Det har du jo selvsagt rett i. Men jeg tviler sterkt på at åpningen for fritidsreiser og cruise, og manglende testing ved innreise, har hjulpet særlig på viljen til å ta tiltak alvorlig. Heller ikke har strategien med like tiltak over alt ført noe godt med seg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn