Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg gosser meg ikke. Regner med ingen andre heller gjør det. Men det blir jo interessant å se hva dette betyr og hvordan det vil gå.

     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gosser meg ikke. Regner med ingen andre heller gjør det. Men det blir jo interessant å se hva dette betyr og hvordan det vil gå.

    Det er iallfall veldig stor forskjell på å teste positivt for coviid, og det å faktisk bli syk av det.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Utvalg frykter for unges framtid

    Et utvalg som vurderer koronapandemiens påvirkning på norsk økonomi mot 2025, frykter at unge nordmenn er presset ut av arbeidsstyrken for godt. Midlertidige krisetiltak kan støtte inaktivitet i stedet for nyskaping hvis de varer lenge, mener utvalget.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Husk at vi må være villige til å delta på dugnaden for å redde generasjonen som har fått det meste gratis og som har dratt stigen opp etter seg.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.250
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Utvalg frykter for unges framtid

    Et utvalg som vurderer koronapandemiens påvirkning på norsk økonomi mot 2025, frykter at unge nordmenn er presset ut av arbeidsstyrken for godt. Midlertidige krisetiltak kan støtte inaktivitet i stedet for nyskaping hvis de varer lenge, mener utvalget.
    Borgerlønn i en eller annen form kommer nok. Og den kan erstatte mange andre ytelser frem til man er pensjonist. NAV er et sinnsykt tungrodd byråkrati, det må gjøres enklere.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ikke så relevant i denne tråden, men de som argumententerer for Borgerlønn har sjelden tenkt lengre på det enn at det høres fint ut.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.250
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ikke så relevant i denne tråden, men de som argumententerer for Borgerlønn har sjelden tenkt lengre på det enn at det høres fint ut.
    Da er det mange som ikke har tenkt langt...... Å se på de ulike støtteordningene vi har med lupe er fornuftig, kontantstøtte, dagpenger, arbeidsavklaringspenger, uføretrygd osv. Viruset vi nå sliter med fremskynder endringer i samfunnet som får konskekvenser.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Interessant. Det sa vi som var unge i 1979 også. :)
    Ja, selvsagt sa dere det.

    Dere trengte ikke mastergrad for å få jobb.
    Dere fikk noe som het fast jobb.
    Dere kunne på 1 inntekt kjøpe hus, hvor store deler av lånet forsvant i inflasjon kort tid etterpå.

    Prøv å kjøp et hus på 1 inntekt i dag. For det første får du ikke noe lån, fordi du kun har en midlertidig stilling. og er du så heldig å ha fast jobb så er boligmarkedet så spinnvilt at du får lån til et bøttekott på 23 kvadrat på din median-inntekt etter å ha spart solid i 3 år for å bygge egenkapital. Du må inn til byene for å få jobb, fordi distriktene legges ned med høyt tempo.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dere? Punke-generasjonen i 1979 klagde over at foregående generasjon hadde fått sine boliglån nedbetalt av lave renter og høy inflasjon mens de kunne forsørge hjemmeværende kone og barn på en trygg inntekt, mens selv måtte vi forholde oss til stagflasjon og arbeidsledighet. Uttrykket «trakk opp stigen etter seg» ble brukt ganske ofte. Hør på punkerne hvis du behøver en oppfriskning om hvordan det var å være på vei ut i arbeidslivet på den tiden. Det var en veldig bra dokumentar om bakgrunnen for The Clash på SR TV for en tid siden. Se den.

    Kommentaren din ga meg bare verdens deja vu-følelse. Dette har vi hørt før. Kanskje noen av oss har sagt det før også. Deretter kom jappetiden.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er iallfall veldig stor forskjell på å teste positivt for coviid, og det å faktisk bli syk av det.
    Ja, det blir interessant å se hvordan det går, som sagt. Mistenker vel at han har vaksinert seg grundig med avløpsåpner eller hva det var for lenge siden, så det er jo ikke sikkert han blir syk engang.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da er det mange som ikke har tenkt langt...... Å se på de ulike støtteordningene vi har med lupe er fornuftig, kontantstøtte, dagpenger, arbeidsavklaringspenger, uføretrygd osv. Viruset vi nå sliter med fremskynder endringer i samfunnet som får konskekvenser.
    Jeg siterer meg selv fra et års tid siden:
    Dette er så langt ut på jordet - at det skulle i grunn være unødvendig å diskutere.

    https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/folketrygdens-utgifter/id2574905/

    200 000 pr pers inkludert pensjonistene koster 800 MRD som er nesten en dobling av dagens budsjett (417 MRD)

    Hva får du da hvis man dobler hele NAV budsjettet:
    1 million pensjonister som i dag får i snitt ca 250 000 vill få en stor reduksjon. Minstepensjonistene vil få mer (som er veldig bra) mens resten vil få til dels mye mindre.
    320 000 som står i uføretrygd - vil få en dramatisk reduksjon. De har vel i snitt 270 000 (Mens det er jo ikke alle som er 100% uføre - så de som ikke har arbeidsevene får et veldig stort kutt.
    140 000 på AAK vil få samme reduksjon som de som er uføre.
    60 000 arbeidsledige vil også i de fleste tilfeller få mindre i dagpenger
    De som har sykepenger vil jo på en måte komme dårligere ut, men samtidig så vil jo de komme bedre ut om de jobber./kommer tilbake til jobb

    Hvis man summerer antallet her: så utgjør disse ca 1,5 millioner mennesker og de utgjør 390 MRD

    Den gruppen man kanskje tenkte å hjelpe - er de ca 130 000 som mottar sosialhjelp på til sammen 7 MRD.
    https://www.ssb.no/soshjelpk


    Med borgerlønn på 200 000,-/år vil disse alle diss menneskene få ca 300 MRD til sammen - mot dagens 420 MRD:



    Hvor blir det av de resterende 500 MRD da....?

    Jo de blir delt ut blant de 2,5 millioner mennesker som er i jobb og ikke får noe stønad idag som en hyggelig overraskelse.

    Det er veldig veldig vanskelig å se at dette skal være et system for de svake i samfunnet.....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det blir interessant å se hvordan det går, som sagt. Mistenker vel at han har vaksinert seg grundig med avløpsåpner eller hva det var for lenge siden, så det er jo ikke sikkert han blir syk engang.
    Følg med twitter-feeden hans de neste dagene. Jeg tror ikke han kommer til å takle denne situasjonen spesielt godt, germofob som han er, og da vil det komme mye rart på merkelige tider av døgnet.

    Oppsiden er kanskje at det gir ham en mindre farlig bortforklaring for valgnederlaget. Det er mindre samfunnsskadelig om han påstår at han bare tapte fordi han ble syk enn om han påstår at han bare tapte på grunn av valgfusk.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Dere? Punke-generasjonen i 1979 klagde over at foregående generasjon hadde fått sine boliglån nedbetalt av lave renter og høy inflasjon mens de kunne forsørge hjemmeværende kone og barn på en trygg inntekt, mens selv måtte vi forholde oss til stagflasjon og arbeidsledighet. Uttrykket «trakk opp stigen etter seg» ble brukt ganske ofte. Hør på punkerne hvis du behøver en oppfriskning om hvordan det var å være på vei ut i arbeidslivet på den tiden. Det var en veldig bra dokumentar om bakgrunnen for The Clash på SR TV for en tid siden. Se den.

    Kommentaren din ga meg bare verdens deja vu-følelse. Dette har vi hørt før. Kanskje noen av oss har sagt det før også. Deretter kom jappetiden.
    Litt kort, men interessant lesning om The Clash og klassekamp i UK etter krigen.

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Følg med twitter-feeden hans de neste dagene. Jeg tror ikke han kommer til å takle denne situasjonen spesielt godt, germofob som han er, og da vil det komme mye rart på merkelige tider av døgnet.

    Oppsiden er kanskje at det gir ham en mindre farlig bortforklaring for valgnederlaget. Det er mindre samfunnsskadelig om han påstår at han bare tapte fordi han ble syk enn om han påstår at han bare tapte på grunn av valgfusk.
    Ja, man kan nesten bli religiøs av mindre og lure på om det var høyere makter som grep inn for å hindre ham i å bli president en gang til. Jeg er mildt sagt spent på hva dette vil få av konsekvenser. Om han blir ordentlig syk eller ikke, han er jo tross alt oppi 70-årene et sted.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er vel gode sjanser for at han ikke blir så veldig syk. Greit at han er gammel, overvektig og dårlig trent, men ellers er han vel i helt greit form.

    En stor avsporing, men tittet litt på presidentdebatten og jeg hadde vært langt mer bekymret for Biden om han ble smittet (Hvis man kun så på "energinivå" så var Trump milevis foran)

    Ser på FHI sitt modellgrunnlag så har de 9,3% sannsynlighet for sykehusinnleggelse for gruppen 70 til 79. Jeg vil vel si at Trump har bedre helse enn snittet i den gruppen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel gode sjanser for at han ikke blir så veldig syk. Greit at han er gammel, overvektig og dårlig trent, men ellers er han vel i helt greit form.

    En stor avsporing, men tittet litt på presidentdebatten og jeg hadde vært langt mer bekymret for Biden om han ble smittet (Hvis man kun så på "energinivå" så var Trump milevis foran)

    Ser på FHI sitt modellgrunnlag så har de 9,3% sannsynlighet for sykehusinnleggelse for gruppen 70 til 79. Jeg vil vel si at Trump har bedre helse enn snittet i den gruppen.
    Det vet vi strengt tatt ikke så mye om. Trump ble kjørt til sykehus i hui og hast for ikke så lenge siden, uten at noen fikk vite hvorfor. Orangemalingen hans er for å dekke over rosacea, en autoimmun sykdom. Han er ikke bare overvektig, men feit med BMI > 30 ved siste sjekk. (Pelosi hadde det litt morsomt med å kommentere det.) Han har høyt kolesterol og mener at det holder å rulle rundt på en golfbane som mosjon. Hvordan dette påvirker risikoprofilen er ikke så godt å si. Han har grunn til å være litt spent nå.
    The pathophysiology of rosacea has become an active area of research in the past decade, especially with the increasing understanding of the role of inflammation in many diseases. Rosacea is now understood to be an inflammatory disorder, based on the finding of an abnormal innate immune response system in persons with “rosacea-prone” skin.10

    Del Rosso and colleagues recently elaborated on what they call the 2 inherent characteristics of rosacea-prone skin: neurovascular dysregulation and inflammation that produce physiochemical and structural changes in the skin.10 In their review of rosacea as an inflammatory disorder, Del Rosso and colleagues wrote, “Current evidence supports neurovascular dysregulation and altered immune response as integral components of vasodilatory reactivity and ‘neurogenic’ symptoms such as stinging and burning.”10 They noted that neurovascular dysregulation causes vasodilation and neurosensory symptoms, whereas an increased immunologic response to triggers activates an acute and chronic inflammatory response.10

    With this hyperreactive immune system as background, environmental triggers can incite an exaggerated immune response. This triggering of the innate immune response system induces a signaling cascade of inflammatory factors that lead to chronic inflammation and an altered vascular state. Part of this inflammatory response most likely involves the toll-like receptor 2 (TLR2), which is a pattern recognition receptor that is expressed in the skin of patients with rosacea, but not in other people; abnormal TLR2 function may explain enhanced inflammatory responses to environmental stimuli.14
    Hvis immunsystemet hans er like hyperaktivt som resten av mannen kan han få noen overraskelser i løpet av de neste par ukene.

    Biden er ikke overvektig og mosjonerer jevnlig med sykling og jogging, så i utgangspunktet ville jeg trodd han hadde mer å gå på.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Dette er pga. et par dager med flere enn normalt rapporterte her. Dette vet du godt. Når du skriver «for tiden» mener du altså et tidspunkt hvor du har funnet et unntak som du kan bruke som argument? Det ser også ut som utflatingen går som planlagt i Sverige utfra siste dagers smittetall?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette er pga. et par dager med flere enn normalt rapporterte her. Dette vet du godt. Når du skriver «for tiden» mener du altså et tidspunkt hvor du har funnet et unntak som du kan bruke som argument? Det ser også ut som utflatingen går som planlagt i Sverige utfra siste dagers smittetall?
    Når jeg bruker "for tiden" - så snakker jeg om hva som skjer i disse dager.

    Det er enkelte her som beskriver at Sverige brenner og at de dør som fluer. Til det kommenterte jeg at det dør vel omtrent like mange i Norge og Sverige for tiden

    Det påstod du at var grov faktafeil, og da postet jeg en graf som viser at dødsraten er høyere i Norge og Danmark enn i Sverige. Grafen viser 7 dagers snitt , og Norge ligger over Sverige de siste 3 punktene. Så fra i dag og 10 dager bakover så er dødsraten høyere i Norge. Den er uansett veldig lav i begge land.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er også verdt å merke seg at det er et etterslep i registreringen av dødsfall i Sverige. Å bruke altfor ferske tall der er omtrent som å overse etterslepet i den norske MSIS-registreringen av smittetilfeller.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Misvisende. Tell så ser du realiteten bedre.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.250
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg siterer meg selv fra et års tid siden:
    Borgerlønn kan bety så mangt, er klar over at det KAN bety å gi til alle, men mitt poeng er at mange ulike støtteordninger kan erstattes av en. Enklere og billigere... men vi stopper her. Dette er en avsporing i Coronatråden.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er også verdt å merke seg at det er et etterslep i registreringen av dødsfall i Sverige. Å bruke altfor ferske tall der er omtrent som å overse etterslepet i den norske MSIS-registreringen av smittetilfeller.
    Enig i det. Men det er vel også litt etterslep i det norske systemet her vil jeg anta.
    Hovepoenget er uansett at det i begge land nå er så lave dødstall at det ikke er noen nyhetssak.
     
    Sist redigert:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.865
    Antall liker
    26.610
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Er i skrivende stund i Dalarna Swe, kan rapportere att befolkning tar dette på høyeste alvor! distanse og retningslinjer om opptredelse ikke noe mindre fokus på enn vad jeg opplever i Oslo, heller tvertimot.
    10d karantene venter
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.903
    Antall liker
    19.752
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Å dø av kreft som ikke oppdages i tide, grunnet at beredskapen for corona hos lege og sykehus forhindrer undersøkelse og behandling, er tilsynelatende mye bedre enn å bli smittet av corona. Særlig i områder av landet der smitte stort sett er noe man kun leser om....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.903
    Antall liker
    19.752
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Regjeringen har vedtatt at vi "skal slå ned" viruset. Da blir det slik. Og å bli smittet = død. Og er noen smittet, er ergo alle i fare for å dø.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ja slikt gjør i hverfall ikke at respekten for reglene øker. Forrige uke så var det en 8 klassing som testet positivt, 575 i karantene, noen gikk innom en burger sjappe i Kristiansund, 600 i karantene ++. Borte er all fornuft.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ja slikt gjør i hverfall ikke at respekten for reglene øker. Forrige uke så var det en 8 klassing som testet positivt, 575 i karantene, noen gikk innom en burger sjappe i Kristiansund, 600 i karantene ++. Borte er all fornuft.

    Tenk hvordan det ville vært å ha en app som advarer om at man var nær noen smittede.

    600 mennesker i karantene ved en positiv test. Galskap.
    Hva prøver de å oppnå med dette? At vi gir totalt faen i reglene før november?

    Kan noen sende eventyr gutten som ropte ulv til regjeringen snarest.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.903
    Antall liker
    19.752
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg hadde mange fornøyelige opplevelser den første tiden av corona. Dopapir og brød var selvsagt ikke å oppdrive; det ble utsolgt 11.mars. Folk med haug på handlevognen var et vanlig syn, fylt av dasspapir og hermetikk- som ville fått en amerikansk prepper til å rødme av forlegenhet over sine egne mangelfulle lagre. Så var det dama med hund jeg traff på da jeg var ute og flanerte 13.mars. Hun kom mot meg på gangveien, så meg på 60 meters avstand, hvorpå hun stormet ut i veien for å redde livet. Bremsene hylte i bilene som holdt på å meie henne ned og hunden; vel, den gjødde som den aldri før hadde gjort. Og jeg sto der og fikk vondt i magen av krampa som tok meg av latter.

    Så må vi ikke glemme Røros og Holtålen lensmannskontor, som stengte på dagen forrige uke, da Døden kom til Røros. Første smittetilfelle der. Lurer på om de har åpnet igjen?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Tydeligvis forskjellige tolkninger. En institusjon jeg vet om hadde 2 corona smittede besøkende som var innom 10-15 minutter daglig. Ingen i karantene. Noen forholdsregler, men ikke mer.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.293
    Når jeg bruker "for tiden" - så snakker jeg om hva som skjer i disse dager.

    Det er enkelte her som beskriver at Sverige brenner og at de dør som fluer. Til det kommenterte jeg at det dør vel omtrent like mange i Norge og Sverige for tiden

    Det påstod du at var grov faktafeil, og da postet jeg en graf som viser at dødsraten er høyere i Norge og Danmark enn i Sverige. Grafen viser 7 dagers snitt , og Norge ligger over Sverige de siste 3 punktene. Så fra i dag og 10 dager bakover så er dødsraten høyere i Norge. Den er uansett veldig lav i begge land.
    Men du påstod nylig at Sverige var på vei inn maratonporten og så godt som flokkimmune allerede, men nå øker smitten i Sveriges mest flokkimmune områder. Hvordan forklarer du det?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn