Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    OMF,

    Nei jeg synes det ser bra ut i Sverige nå. Nedadgående trend. Ca samme smittetrykk, men fortsatt en del flere innlagte (noe som kan tyde på litt større mørketall).

    Det som skjer i Norge for tiden gir gunn tl bekymring, men det er for tidlig å konkludere ... og tallene er fortsatt er er ganske lave.

    Men like lite som jeg tolket den norske ekstremt lave utbredelsen i sommer som flokkimmunitet, like lite tolker jeg den svenske nedgangen som det nå.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    OMF,

    Nei jeg synes det ser bra ut i Sverige nå. Nedadgående trend. Ca samme smittetrykk, men fortsatt en del flere innlagte (noe som kan tyde på litt større mørketall).

    Det som skjer i Norge for tiden gir gunn tl bekymring, men det er for tidlig å konkludere ... og tallene er fortsatt er er ganske lave.

    Men like lite som jeg tolket den norske ekstremt lave utbredelsen i sommer som flokkimmunitet, like lite tolker jeg den svenske nedgangen som det nå.
    Når man ser hvor alvorlig man i Norge tar smitte uten kjent opphav, så er nok det en god indikasjon på at mørketallene i Norge er svært lave - omtrent ikke-eksisterende på nåværend tidspunkt.

    Mørketallene i Sverige er nok også ganske små nå. En prevalensundersøkelse nylig fant ingen positive blant 2500 (tror jeg det var) tilfelig utvalgte.
    En annen indikasjon er at de ikke får så mange flere positive selv om testingen er økt mye siste uken.

    Screenshot_2020-09-14 covid-19-veckorapport-vecka-36-final_v2 pdf.png

    Men - elefanten står fortsatt i rommet. Svenskene setter ikke nærkontakter i smittekarantene. De stenger ikke skoler eller sender klasser hjem. De kan fortsatt spille fotball, håndball, basket. Og nå kan de vel snart være 500 på arrangementer. Og de har mindre smitte enn oss - hvordan forklarer du det..?

    Er det bare svenskene i hele verden som er flinke på å følge oppfordringer om smittevern. Norge, Danmark, Italia, Frankrike, Spania osv osv osv. Det er kun svenskene som greier dette....er det forklaringen? Eller er det tilfedigheter som enkelte har vært inne på? 20 strake uker med flaks..?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det bare svenskene i hele verden som er flinke på å følge oppfordringer om smittevern. Norge, Danmark, Italia, Frankrike, Spania osv osv osv. Det er kun svenskene som greier dette....er det forklaringen? Eller er det tilfedigheter som enkelte har vært inne på? 20 strake uker med flaks..?
    Ut fra min erfaring med å arbeide og delvis bo i Sverige over mange år: Ja, det er neppe noen andre land som vil være så lojale mot oppfordringer om smittevern som svenskene. Det tar litt tid før det hele er "förankrad" og de har bestemt seg for hva som er "lagom", men etter det er det en enorm lojalitet til det som har blitt bestemt. Det som sviktet i starten var i stor grad at det tar lengre tid å stramme grepet på den måten, slik at det hele rakk å etablere seg på et helt annet nivå enn i øvrige skandinaviske land.

    Det er heller ikke korrekt at svenskene ikke gjør sporing og karantene av nærkontakter. Det gjør de, men er også der i større grad avhengig av at hver enkelt tar ansvar. Fungerer i Sverige, men kanskje ikke så mange andre steder.

    Det norske FHI ser ut til å mene at Sverige nå har fått litt sving på sporing og karantene, i prinsippet samme tiltak som i Norge, noe som gjør at forekomsten der nå ser ut til å nærme seg norsk nivå.
    – Immunitet kan ha noe med det å gjøre, og det kan være god nyhet. Sverige vil ha mer immunitet, men vi vet ikke hvor stor rolle det spiller for å redusere smittespredningen. De har nå i sterkere grad enn før tatt i bruk testing, sporing og karantene, det vil si de samme virkemidlene som vi bruker for å kontrollere utbrudd.

    Hun legger til at Sverige også har økt testingen, noe som ser ut til å virke som et smittetiltak.
    Mht tilfeldigheter: Hvorfor har Malmös Rosengård sluppet unna så mye billigere frem til nå enn Stockholms Rinkeby eller Göteborgs Angered?
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kult map
    Interessant. Det gir Norge en "strenghet" på 31 på en 0-100-skala, mens Sverige får 37, altså marginalt strengere pr i dag.

    Utviklingen over tid er også interessant. Stemmer ganske bra med mitt inntrykk på begge sider av grensen. Smitteverntiltakene i Sverige har vært strengere enn i Norge siden 1 juni.

    1600080564316.png
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Når man ser hvor alvorlig man i Norge tar smitte uten kjent opphav, så er nok det en god indikasjon på at mørketallene i Norge er svært lave - omtrent ikke-eksisterende på nåværend tidspunkt.

    Mørketallene i Sverige er nok også ganske små nå. En prevalensundersøkelse nylig fant ingen positive blant 2500 (tror jeg det var) tilfelig utvalgte.
    En annen indikasjon er at de ikke får så mange flere positive selv om testingen er økt mye siste uken.

    Vis vedlegget 662107

    Men - elefanten står fortsatt i rommet. Svenskene setter ikke nærkontakter i smittekarantene. De stenger ikke skoler eller sender klasser hjem. De kan fortsatt spille fotball, håndball, basket. Og nå kan de vel snart være 500 på arrangementer. Og de har mindre smitte enn oss - hvordan forklarer du det..?

    Er det bare svenskene i hele verden som er flinke på å følge oppfordringer om smittevern. Norge, Danmark, Italia, Frankrike, Spania osv osv osv. Det er kun svenskene som greier dette....er det forklaringen? Eller er det tilfedigheter som enkelte har vært inne på? 20 strake uker med flaks..?
    I følge linken til kasol er det liten forskjell på Norge og Sverige i omfang på koronatiltak. Litt mer stringent i Sverige. Bare så det er sagt.

    Jeg tror ikke at det er mindre smitte i Sverige enn Norge. Tallet på sykehusinnleggelser tyder på at det er omvendt. Men forskjellen nok er liten.

    Vi har litt å stri med for øyeblikket og det går bra i Sverige, men det betyr ikke at svenskene er ferdige med dette.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Visstnok ingen second wave i spania

    SPAIN
    Covid19 second wave monitoring

    September 11, 2020
    Execu@ve Summary

    On Sept 11, Government adjusted upwards the Cases and Deaths again retroac<vely, specially for each day of August (!!!)

    Even aEer these adjustments, in view of the evolu<on of the growth of weekly cases, hospitaliza<ons and deaths, twelve
    weeks aEer its onset
    the current rebound is not a second wave and is fading
    (subject to no further retroac<ve adjustments)

    In August cases have reached levels of March/April, and in some regions well above that level. But now asymptoma<c cases
    are being included, while they were not in March/April (let alone the false posi<ves).

    In the last two months, 96% of cases were mild or asymptoma<c, and only 4% required some kind of hospitaliza<on.

    14d
    -
    average of daily deaths increased in August up to 35, but did not follow the cases in the same propor<on as in March.

    From May 10, those >60 years are 17% of Cases, but s<ll 93% of Deaths (so, 83% of Cases and 7% of Deaths are <60).

    Seeing in perspec<ve from March, death toll remains very contained, and the shape of the death curve is s<ll very flat.

    The same applies to the deaths reported by Autonomous Governments (regions). Although there are deep discrepancies
    between some regions and central Government, the shape of their deaths curve remains equally flat (except Aragon).

    Addi<onally, excess deaths for all causes (
    MoMo
    ) in each region do not show any sign of a second wave either, for now.

    From May 10 to Sept 9, Case Fatality Rate (CFR) for all ages stands at 0.45% (in May was 15%
    -
    12%), although for the last 14
    days of August/Sept it increased to 0,58%. From May 10 to September 9, CFR for those >60 years old is 2.38% (0.0238) and
    CFR for
    those <
    60
    years, for
    the same
    period,
    remains extremely low, at 0.036% (0.00036).

    As per RENAVE data, there was not a single deceased of school
    -
    age children or youth (3 to 17 years old) un<l September 9.

    Link til original:
     
    6

    65finger

    Gjest
    Før sommeren var du (Og flere andre her) helt overbevist om at svenskene kom til å få store problemer utover høsten. Og samtidig trygg på at vi i Norge kom til å holde det i sjakk. Det var trolig ikke deg, men enkelte mente vel at det var vi i Norge som var ferdig med Corona - ikke Sverige (som jeg sikkert hadde hevdet).

    Gjør du noen refleksjoner rundt dette nå..? Mener du det fortsatt - altså at Sverige vil få det langt tøffere med Corona i høst enn Norge?
    det er om ikke annet like tøft
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    I følge linken til kasol er det liten forskjell på Norge og Sverige i omfang på koronatiltak. Litt mer stringent i Sverige. Bare så det er sagt.
    Linken viser ihvertfall godt poenget med at Spania, Italia og Norge stengte ned mye og hardt - mens svenskene har hatt en jevnere tilnærming.

    At et nettsted viser strengere tiltak i Sverige enn i Norge betyr jo ikke at det er slik. En annen ting er at smittekarantene og stenging av skoler slik vi holderp å nå - er lokale tiltak som ikke kommer med i en slik oversikt. Finnes det virkelig noen som mener det er strengere smitteverntiltak i Sverige enn i Norge i dag..?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Mht tilfeldigheter: Hvorfor har Malmös Rosengård sluppet unna så mye billigere frem til nå enn Stockholms Rinkeby eller Göteborgs Angered?
    Tja si det...
    Der jeg titter så er det stort sett data på regionsnivå - og ikke så detaljert som du spør.

    Skal jeg gjette så kan alder ha noe å si - at det er flere gamle i Stockholm og Gøteborg.
    Det er vel også slik at regionene til Stockholm og Gøteborg har en større andel av sine innbyggere som bor tett i by - og derfor vil få høyere smittetall før det dør ut.
    Siden det i all hovedsak er de gamle/svake i samfunnet som rammes - så vil gode rutiner på sykehus og pleiehjem også kunne påvirke hvor man som havner på sykehus.

    Jeg synes vel ikke det er åpenbart at forklaringen er at de er enda flinkere enn medelsvensson til å følge retnignslinjer. Det er vel ikke mitt inntrykk av Rosengård så langt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det virkelig noen som mener det er strengere smitteverntiltak i Sverige enn i Norge i dag..?
    Tydeligvis, og den websiden har jo fakta å støtte seg på. Du kan eventuelt være uenig i hvordan de beregner indeksen, men det er resultatet den gir.
    Personlig, anekdotisk observasjon:
    - I Sverige ble min lokale Vägförenings årsmøte avholdt utendørs forrige helg, og Samhällsföreningens årsmöte/höstfest er avlyst av smitteverngrunner.
    - I Norge takket jeg nettopp nei til en vesentlig større årlig middag. Den kommer til å gå som planlagt, men med viss distansering.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tydeligvis, og den websiden har jo fakta å støtte seg på. Du kan eventuelt være uenig i hvordan de beregner indeksen, men det er resultatet den gir.
    Personlig, anekdotisk observasjon:
    - I Sverige ble min lokale Vägförenings årsmøte avholdt utendørs forrige helg, og Samhällsföreningens årsmöte/höstfest er avlyst av smitteverngrunner.
    - I Norge takket jeg nettopp nei til en vesentlig større årlig middag. Den kommer til å gå som planlagt, men med viss distansering.
    Kunne noen gravd frem fakta her, og postet hvordan de har scoret Norge og Sverige - så får vi se om de har rett?

    edit: og siden du liker å legge frem anekdotiske fakta så er det her jeg bor forbudt å møtes flere enn 10 personer. All lagidrett er forbudt for de over 18 år. Ca 2% av nabokommunene er satt i smittekarantene. Fotballturneringen som skulle vært for 2012 kullet helgen ble avlyst. Det begynner å bli mye hjemmeskole etterhvert som den ene etter den andre skolen stenges ned etter smitte. Og ja - fraværet i skolen er ganske høyt.
     
    6

    65finger

    Gjest
    ta en tur til sverige og sjekk forholdene selv. smitten driver ikke gjennom befolkningen hvis du tror det
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    ta en tur til sverige og sjekk forholdene selv. smitten driver ikke gjennom befolkningen hvis du tror det
    Nei, det gjorde den i mars/april. Nå er smitten på samme nivå som i Norge - dog peker pilene i motsatt retning.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Nei, det gjorde den i mars/april. Nå er smitten på samme nivå som i Norge - dog peker pilene i motsatt retning.
    maks 10 % sannsynligvis mindre. svensken lar seg ikke smitte på kommando. de er jevnt over håpløse men ikke idioter. det er flat kurve, ikke synkende.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kunne noen gravd frem fakta her, og postet hvordan de har scoret Norge og Sverige - så får vi se om de har rett?

    edit: og siden du liker å legge frem anekdotiske fakta så er det her jeg bor forbudt å møtes flere enn 10 personer. All lagidrett er forbudt for de over 18 år. Ca 2% av nabokommunene er satt i smittekarantene. Fotballturneringen som skulle vært for 2012 kullet helgen ble avlyst. Det begynner å bli mye hjemmeskole etterhvert som den ene etter den andre skolen stenges ned etter smitte. Og ja - fraværet i skolen er ganske høyt.
    Du har linken i innleggene over, og er hjertelig velkommen til å vise hvor du mener de tar feil.

    I min svenske glesbygd er det nok ikke så mange fler enn 10 som ville møtt opp på samhällsföreningens årsmöte, men det ble altså avlyst. Fotballturneringen for ungdom på sensommeren gikk som planlagt, og det viste seg at det var en Riktig Dårlig Idé. Det var da det lokale utbruddet startet, men det sluttet heldigvis igjen etter at sommergjestene reiste hjem.

    En skoleelev som hoster på skolen blir sendt hjem uten videre dikkedarer. Kom tilbake når du har testet negativt eller har vært frisk i 48 timer.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du har linken i innleggene over, og er hjertelig velkommen til å vise hvor du mener de tar feil.
    Jeg greide altså ikke å finne/laste ned de konrkte vurderingen som er gjort for Norge og Sverige. Om noen kan linke meg til de - så skal jeg se over det.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg greide altså ikke å finne/laste ned de konrkte vurderingen som er gjort for Norge og Sverige. Om noen kan linke meg til de - så skal jeg se over det.
    Man må jo prøve litt, så fra vurderingen som ble gjort på forrige mandag:
    Så scorer Sverige høyere enn Norge på:
    • C3_Cancel public events
    • C4_Restrictions on gatherings
    • C8_International travel controls
    Jeg synes vel ikke at dette stemmer så godt.

    Mens Norge scorer høyere på:
    • C7_Restrictions on internal movement
    • E2_Debt/contract relief
    • H3_Contact tracing


     
    Sist redigert:

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Mistenker at dette er å dra det litt langt nå i første omgang
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    1.495
    Torget vurderinger
    1
    (..)Det andre er forskjellige post-virale syndromer hvor immunsystemet har blitt trukket opp til å gå løs på forskjellige organer også etter at viruset er borte. Det kan også skje med andre virus, men det ser ut til at covid har en større tendens til å trigge dette enn f eks influensa. Det kan føre til alt mulig rart, fra leddsmerter til kognitive problemer.
    Jeg tror man fort kan overvurdere skadepotensialet i dette viruset. Generelt gjelder det ved slike sykdommer at symptomene er uspesifikke, mangler biologiske markører og har et motepreg. Man ser dette på andre sykdommer som whiplash (dette finnes ikke lenger), fibromyalgi osv. Man kan også gjerne se klare regionale forskjeller, eller forskjeller mellom land som er vanskelig å forklare rasjonelt.

    Det er selvfølgelig for tidlig å si noe konkret om corona, men det er iallfall en overhengende fare for at dette blir overdrevet. Denne kronikken er en god fremstilling av fenomenet.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Det er en kjent sak at hvis noen kan tjene på å få en sykdom, så vil noen få denne sykdommen. Det er en fare for at mange vil hevde å ha pådratt seg varig skade etter gjennomgått covid sykdom, uten at dette tar seg påvise med konkrete prøver.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^^ Ja, mulig. Igjen personlig anekdote: Jeg mener fortsatt at fruen og jeg hadde en runde med viruset i mars. Jeg satt en time på flybussen på setet bak noen som var på vei hjem fra vinterferie og som senere viste seg at havnet på intensiven med covid neste dag. Sannsynligvis var det flere syke i det reiseselskapet. Fire-fem dager senere ble jeg småsyk, interessant nok på samme dag som min kommune registrerte det høyeste antall nye tilfeller i hele pandemien. Viruset var ikke noe trivelig bekjentskap, men vi ble ikke spesielt syke. Det forløp omtrent som den typiske beskrivelsen med milde influensasymptomer en ukes tid, og så noen dager med kraftige magesmerter for min del, før det slapp taket igjen. Jobbet uansett hjemmefra, ikke syke- eller egenmelding, ikke prioritert for testing. So far, so good.

    Det rareste var hvordan vi begge fikk små tilbakefall med ca en ukes periode etter de første par ukene. Vi hadde litt ulik periode, så til å begynne med hadde gjerne den ene tilbakefall en dag før den andre, men etter noen uker var det forbikjøring, og deretter motsatt rekkefølge. For fruens del slo det også ut som en serie leddbetennelser hist og her. De bare dukket opp, leddet var synlig hovent, rødt og vondt noen dager, så gikk det over. Og dukket opp igjen et helt annet sted etter en ukes tid. Men intensiteten avtok etterhvert, og etter et par måneder stoppet det bare. Den var ny for meg.

    Hvor ofte noe sånt skjer og hvor hardt folk påvirkes av det vet jeg ikke. Det kan se ut til å være ganske forskjellig. Kall det post-viralt syndrom, eller bare at viruset «henger i nokså lenge», men for meg virker etterdønninger i immunsystemet som den enkleste forklaringen.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    A: Hadde en runde slik du beskriver med noen gjentagende fenomener som jeg ikke helt klarte å sette fingeren på. Jeg satt foran ei skravlsjuk berte som holdt på og holdt på i telefonen og hva jeg kunne tyde av samtalen var det noen som hadde fått korona på hennes arbeidsplass. Etterhvert satte hun seg foran i bussen for å,å,å,å,å...

    Mine initielle symptomer, totalt frafall av smak og luktesans + mageproblemer, så ca en uke fri ov osv... Peaket ca 6. April.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.735
    Antall liker
    13.222
    Husk på selv blant de som faktisk var skikkelig dårlige med klare symptomer og ble testet i mars/april hadde de langt færreste faktisk covid-19.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For all del, men gitt eksponeringen vil det nesten være rarere om det der var noe annet. At fyren på setet foran meg og kompisen hans ved siden av ham hadde avbrutt vinterferien i Ischgl fordi de begge hadde blitt syke, og at den ene havnet på intensiven neste dag og lå tolv dager i respirator er dokumenterte fakta. Hvor de andre litt rustne østfoldingene på flybussen hadde vært vet jeg ikke, men der og da angret jeg litt på at jeg hadde valgt å reise kollektivt på den turen. Men jeg vet også at jeg testet negativt for antistoffer i slutten av juni.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.735
    Antall liker
    13.222
    Hadde jeg blitt valgt ut i en undersøkelse der spørsmålet var noe ala "tror du at du har hatt Covid-19" så ville jeg svart noe ale "muligens" eller "kanskje". Jeg var også litt diffust dårlig en kort stund i mars på en litt annen måte enn jeg har vært før men aner jo ikke hva det var og hadde det ikke stått side opp og ned om Covid-19 over alt hadde jeg ikke tenkt over det en gang.

    I utgangspunktet er vel sannsynligheten et par-tre-fire prosent eller noe slikt siden jeg bor i Oslo og jobber et sted hvor noen testet positivt, en del hadde vært i Alpene osv. Men uansett hva man tror eller mener er det i utgangspunktet ikke det mest sannsynlige alternativet gitt hvor lavt antallet for antatt smittede i Norge faktisk er. For noen er det selvsagt reelt siden mørketallene er et kjent fenomen, men det er også veldig lett å kjenne litt ekstra etter og finne noe som passer når det er noe som er "på moten".
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    For min del så bare konstaterte jeg at symptomene var helt analoge med det som etterhvert er blitt en relativt sikker diagnose på korona.

    Ante det ikke da men leste om det noen dager senere. Det var umulig å bli testet på det tidspunktet ellers hadde jeg selvsagt gjort det.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.735
    Antall liker
    13.222
    det er godt mulig du eller dere har hatt Covid-19, det er ikke det. Men jeg tipper at om man legger sammen alle som tror at de har hatt det så kommer man frem til et tall som er veldig mye høyere enn antatt smittede.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Denne er svært viktig. Frykten gjorde at folk fikk panikk og presset svake politikere til å stenge skoler og barnehager, mot faglige råd. Det å vise handlekraft ble viktigere enn fagkunnskap. Samme breddeidrett, søring-karantene, hyttenekt osv. Det fantes ingen faglig begrunnelse for noe av dette. Det eneste det førte til, var å forsterke frykten. Dårlig politisk lederskap; der det å imøtekomme panikk ble viktigere enn fakta.
    Disse elendige valgene medførte også at 100-tusener ble kastet ut i arbeidsledighet, at svært mange unnlot å gå til lege med alvorlige symptomer på andre sykdommer, at behandling av sykdommer ble satt på vent. Jeg blir svært overrasket om ikke ettertiden viser at svært mange flere har dødd av slikt, enn av korona.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Virker det som viruset er mer smittsomt men mindre dødelig slik islandske forskere hevdet for nærmere et halvår siden?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Det er svært mye som tyder på at dødeligheten og konsekvensene av sykdom har blitt markant redusert. Om det skyldes at viruset har mutert seg snillere eller at den medisinske ekspertisen vet mer om hva som fungerer skal være usagt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Viruset er nok det samme, men det ser ut til å gå i yngre grupper nå, folk i risikogruppene praktiserer smittevern, hvis man først blir smittet er det ofte med relativt lave virusmengder, og testkapasiteten er så godt utbygget at mange fler milde tilfeller blir oppdaget. Nakstad sier noe om det her:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.270
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tegnell melder om en økning av antall smittede i Sverige, og der røyk teorien om flokkimmunitet eller hur?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.270
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Argumentet om flokkimmunitet har vært brukt som en forklaring på synkende smitte i Sverige de siste 100 sidene i denne tråden.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.735
    Antall liker
    13.222
    Argumentet om flokkimmunitet har vært brukt som en forklaring på synkende smitte i Sverige de siste 100 sidene i denne tråden.
    Men hvorfor skal at den stiger 1 gang være en indikasjon på at det ikke er tilfeller? Det er selvsagt mulig at dette er starten på en trend (langt) oppover i Sverige, men det vet vi jo ingen ting om så langt.

    Om du eksempelvis ser på grafen for intensivpasienter i Sverige så er det, siden toppen i mars for antall nye innlagt / dag over 10 ganger der det rullerende 7-dagers snittet har vært stigende og mange flere dager hvor enkeltdager er høyere enn før uten at det, med fasiten i hånd i ettertid, har vært noen indikasjon på økt trykk av den grunn.

    Vi har ting som trend, standardavvik, støy osv. Det er veldig liten vits i å legge vekt på en enkelt observasjon.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn