Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det tok sin tid, men i dag innhentet pesten meg for første gang. med masse folk samlet på flyplass og der nede i sydenlandet, så måtte den vel komme; meter'n er avskaffet, som vi vet.

    influensasymptomer og 39 grader i rectum. smaksløkene fungerer. litt mindre øltørst.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    En oppgavetekst i sosialøkonomi i faget «samfunn og bedrift» på gamle NTH inneholdt en mengde opplysninger og endte opp med spørsmålet «Hva kan vi si om substitumalen?»

    Kandidaten skrev «At den er grønn» og forlot lokalet.

    Den tidens ingeniørspirer var ikke påfallende interessert i økonomifaget.
    Med god grunn…
    Samfunn & bedrift på NTH har jeg hatt. Et fjollefag av selvfølgeligheter som var dominert av økonomers dårlige selvtillit iforhold til ingeniørers matematikk.
    Det viktigste virket å være å hevde seg ved å fremvise en noen mattelignende uttrykk feks derivert for å beskrive prisfleksibilitet. Vel oldemorenmin med 4års skolegang skjønte av seg selv at portvinsetterspørselen går ned med økt pris, uten å deriverte til og med.

    Artig å Google dette nå, mye er det samme ser jeg i
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Egentlig lurer jeg på om det er så lurt å reise til Frankrike neste uke, 7mnd siden booster, neste tilbys ikke før 1 september. I Frankrike får tilsynelatende alle turister over xx år vaksine bare de identifiserer seg. ( min mor og far fikk det greit i vinter i god tid før Norge tilbød det)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    En oppgavetekst i sosialøkonomi i faget «samfunn og bedrift» på gamle NTH inneholdt en mengde opplysninger og endte opp med spørsmålet «Hva kan vi si om substitumalen?»

    Kandidaten skrev «At den er grønn» og forlot lokalet.

    Den tidens ingeniørspirer var ikke påfallende interessert i økonomifaget.
    Kandidaten skrev: Substitumalen er lysegrønn. Så satte han seg på bussen til Tio-Mila. Jeg har fått referert navnet mange ganger, men er ikke istand til å gjengi det. Tror gjerne dette var på 70-tallet da jobbene sto i kø.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.834
    Antall liker
    960
    vent på deres død folkens. norges befolkning er estimert til 3-4millioner i 2026 at best. de vil sette ut og skylde på en ny pandemi, men det er egentlig vaksinen som knekker dere ved å knuse immunsystemet.
    tilstå eller brenn i helvete til evig tid!





     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Å jøss , hvordan skal det gå med meg da med 5 doser innabords
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    vent på deres død folkens. norges befolkning er estimert til 3-4millioner i 2026 at best. de vil sette ut og skylde på en ny pandemi, men det er egentlig vaksinen som knekker dere ved å knuse immunsystemet.
    tilstå eller brenn i helvete til evig tid!
    Så herlig å se en slik klarsynt og skarp analyse av virkeligheten!
    Og om to uker blir all svindel avslørt, og Trump igjen president!
    Halleluja!
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.672
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er morsomt at man kan le av det, men det finnes faktisk ganske mange som har dødd som følge av vaksiner som er 100% sikker og effektiv
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Det er morsomt at man kan le av det, men det finnes faktisk ganske mange som har dødd som følge av vaksiner som er 100% sikker og effektiv
    Det er ingen som påstår at vaksiner er 100% effektive/sikre. På lik linje med broer, fly, biler osv.

    Dr.E
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Det er ingen som påstår at vaksiner er 100% effektive/sikre. På lik linje med broer, fly, biler osv.

    Dr.E
    Lurer på hvor mange ganger akkurat det poenget er gjentatt i denne tråden.
    Men hjelper det? Noen er bare så innesnødd i sin egen forvirrede virkelighetsoppfatning, at de ikke er i stand til å ta inn selv de enkleste budskap.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.672
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det var nå slik det ble solgt inn, med narrativet ble jo fort endret og man skyldte på mutasjoner som grunnen til at det ikke fungerte så bra.
    Men det er jo glemt
    Nå er vaksinen mest for sikkerhetsskyld og man blir i allefall (kanskje) mindre syk.

    Og nå skal vi snart i gang med 4 runde
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Det var nå slik det ble solgt inn, med narrativet ble jo fort endret og man skyldte på mutasjoner som grunnen til at det ikke fungerte så bra.
    Men det er jo glemt
    Nå er vaksinen mest for sikkerhetsskyld og man blir i allefall (kanskje) mindre syk.

    Og nå skal vi snart i gang med 4 runde
    Det er blank løgn, og det vet du forbannet godt, DrBass. Jeg vet med sikkerhet at du ikke kan finne en eneste påstand med seriøs bakgrunn, som har hevdet 100% effektivitet. Aldri. Og alle andre har vært fullt klar over dette hele tiden, og gjentatt det en rekke ganger.

    Jeg kan være enig med deg i at det tidvis har vært et visst oversalg involvert, men mye av dette har selvsagt å gjøre med stadige, og til dels radikale mutasjoner av viruset. Det kommer garantert oppdaterte versjoner som vil ivareta nyere mutasjoner noe mer effektivt. Dette er å sammenligne med influensavaksiner som oppdateres årlig, og har varierende effekt, fra noe over 50 % og oppover.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Og takket være vaksineskeptikerne er det nå en som er diagnostisert med polio i USA.

    PS: Det er vel ingen som påstår at en vaksine er 100% effektiv? Den reduserer spredningsfaren (sjansen for å bli smittet er mindre og dermed også sjansen for å spre den videre) og de som er vaksinert blir i hovedsak mindre syke enn de som ikke har tatt den.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.672
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg innser jeg må bli flinkere til å ta screenshot for bruk i senere tid, men det var jo både forskning og "eksperter" som var opp mot 100% effektivitet i forhold til denne vaksinen.
    Det ble jo også pushet fra alle kanter, snakk om 2 stikk så var man ferdig med det.
    Litt som med den gode gamle 14 dager for å flate kurven.

    Men det er ikke noe vits å diskutere dette, vaksinen floppet og legemiddel industrien ler hele veien til banken

    Forstatt veldig få som klarer å se sammenhengen med alt som skjer i verden for tiden, men trenden er ganske klar, vi skal rævpules alle sammen.

    Først blir alle mindre bedriftseiere kjørt til randen av konkurs pga nedstengingen, så blåser man opp økonomien og sørger for å ha mest mulig gjeld for siden å klemme igjen grepet med høyere renter, høyere priser, innstramninger i jordbruk, påståtte fugleinfluensaer og påfølgende slakting, krig mellom noen av verdens største produsenter og til slutt bland inn litt klimakrise som gjør til at man går imot eiendomsretten

    Og verre skal det bli
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Jeg innser jeg må bli flinkere til å ta screenshot for bruk i senere tid, men det var jo både forskning og "eksperter" som var opp mot 100% effektivitet i forhold til denne vaksinen.
    Det ble jo også pushet fra alle kanter, snakk om 2 stikk så var man ferdig med det.
    Litt som med den gode gamle 14 dager for å flate kurven.

    Men det er ikke noe vits å diskutere dette, vaksinen floppet og legemiddel industrien ler hele veien til banken

    Forstatt veldig få som klarer å se sammenhengen med alt som skjer i verden for tiden, men trenden er ganske klar, vi skal rævpules alle sammen.

    Først blir alle mindre bedriftseiere kjørt til randen av konkurs pga nedstengingen, så blåser man opp økonomien og sørger for å ha mest mulig gjeld for siden å klemme igjen grepet med høyere renter, høyere priser, innstramninger i jordbruk, påståtte fugleinfluensaer og påfølgende slakting, krig mellom noen av verdens største produsenter og til slutt bland inn litt klimakrise som gjør til at man går imot eiendomsretten

    Og verre skal det bli
    Fy faen som du roter og rører. Beklager uhøfligheten, men du understreker at du ikke på noen måte har forstått nyanser og beregningsmodeller omkring vaksine.
    Nei, vaksinen har ikke floppet, den har derimot vært en formidabel suksess.

    Den som bedriver rævpuling her er lett å oppdage, til tross for at den utføres på egen person.

    Illuminati finnes fortsatt ikke, og det er ingen som spiser barn i en ikkeeksisterende kjeller under en pizzarestaurant i Washington DC.
     
    Sist redigert:

    FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    181
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg innser jeg må bli flinkere til å ta screenshot for bruk i senere tid, men det var jo både forskning og "eksperter" som var opp mot 100% effektivitet i forhold til denne vaksinen.
    Det ble jo også pushet fra alle kanter, snakk om 2 stikk så var man ferdig med det.

    Det er riktig som du skriver, det var slik vi ble forespeilet. Vaksinen skulle være over 90% effektiv, siden har det tallet gått gradvis nedover.
    En vaksine skal både beskytte mot sykdom og hindre smitte, der har dagens coronavaksiner slått feil. Den har dog beskyttet mot alvorlig sykdom hos de eldste.
    Hvorfor snakkes det ikke om at vi trenger andre og mer effektive vaksiner hvis det skal hjelpe?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.672
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Fy faen som du roter og rører. Beklager uhøfligheten, men du understreker at du ikke på noen måte har forstått nyanser og beregningsmodeller omkring vaksine.
    Nei, vaksinen har ikke floppet, den har derimot vært en formidabel suksess.

    Den som bedriver rævpuling her er lett å oppdage, til tross for at den utføres på egen person.

    Illuminati finnes fortsatt ikke, og det er ingen som spiser barn i en ikkeeksisterende kjeller under en pizzarestaurant i Washington DC.
    Ja vaksinen har vært en formidel suksess, jeg troller selvfølgelig.
    Verden er vakker og alle vil oss godt, rentene er lave og alle har det bra.
    Det er ingen skjær i sjøen og smooth sailing til evigheten
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det var nå slik det ble solgt inn, med narrativet ble jo fort endret og man skyldte på mutasjoner som grunnen til at det ikke fungerte så bra.
    Men det er jo glemt
    Nå er vaksinen mest for sikkerhetsskyld og man blir i allefall (kanskje) mindre syk.

    Og nå skal vi snart i gang med 4 runde
    Ingen ting er glemt. Og det var ikke overraskende at vaksinene fikk mindre effekt etterhvert som viruset muterte. Det eneste som har vært overraskende i denne historien er hvor fort vi fikk vaksiner…
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Ja vaksinen har vært en formidel suksess, jeg troller selvfølgelig.
    Verden er vakker og alle vil oss godt, rentene er lave og alle har det bra.
    Det er ingen skjær i sjøen og smooth sailing til evigheten
    Tror dessverre ikke du troller.
    Derimot er det fullstendig åpenbart at du ikke har satt deg inn i så mye av det dette dreier seg om. Og ender dermed med misforstått ironisering, litt trist det hele.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.672
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Yes, trist hele greia.
    Godt vi har andre som setter seg inn i ting slik at man vet hva man bør gjøre og slipper å tenke selv.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Yes, trist hele greia.
    Godt vi har andre som setter seg inn i ting slik at man vet hva man bør gjøre og slipper å tenke selv.
    Tenke selv må man uansett, og det er nok av folk som kan faget, så det slipper vi, heldigvis.
    Verden er dessverre fylt opp av feilinformasjon og meningsløse løgner (bevisste og ubevisste), og noen faller for en del av disse løgnene. Slik du ser ut til å ha gjort i saken omkring vaksiner.
    Solid, etterprøvbar informasjon finnes i mengder, og med litt bruk av eget hode, lar det seg fint gjøre å skille skitt fra kanel. Jeg er dessverre redd for at du ikke kommer til å gjøre slag i saken, men det er jo ditt eget valg.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.672
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg gidder ikke bruke tid på tull, annet enn forumet her.
    Nå gjelder det å få stocket opp med mat og ved så man kan gå i hi til det blir bedre tider

    Hva mener du jeg skal gjøre for å rette opp mitt syn av vaksinen? Tallene taler for seg selv, det har aldri vært flere som dør av covid, blir syke etc
    Men det er jo selvfølgelig vanskelig å si hva som hadde skjedd dersom vi ikke hadde gjort en dritt, men sannsynligheten for at vi hadde vært et bedre sted enn i dag er stor.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Hva mener du jeg skal gjøre for å rette opp mitt syn av vaksinen? Tallene taler for seg selv, det har aldri vært flere som dør av covid, blir syke etc
    Du kan begynne med å lese her:

    Årsaker og sammenhenger mht det ekstremt lave tallet på dødsfall i dette landet er tidligere grundig gjennomgått i diverse medier. Det er ikke å undres over at flere dør nå, enn tidligere. I andre land ser det veldig annerledes ut.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Nok et eksempel på hvorfor vaksinene alltid vil være litt på etterskudd, og hvorfor man kan måtte ta nye doser på årlig basis:

    Og til skeptikere: Dette ble antatt allerede ved første utbrudd.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.672
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Kunne det vært bedre å la naturen ordne opp selv? Vil vi ikke bare skape enda flere mutanter ved å vaksinere?
    Sorry men jeg klarer ikke se vitsen med å bruke milliarder på vaksiner for å kanskje spare et par gamliser når verden sulter
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kunne det vært bedre å la naturen ordne opp selv? Vil vi ikke bare skape enda flere mutanter ved å vaksinere?
    Sorry men jeg klarer ikke se vitsen med å bruke milliarder på vaksiner for å kanskje spare et par gamliser når verden sulter
    Vaksiner har reddet millioner av liv opp gjennom forrige og dette århundret. Så vaksiner er absolutt et gode, for de aller fleste.

    Noe helt annet er å stenge samfunnet. Det hører ikke hjem noe som helst sted.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.672
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Vaksiner har reddet millioner av liv opp gjennom forrige og dette århundret. Så vaksiner er absolutt et gode, for de aller fleste.

    Noe helt annet er å stenge samfunnet. Det hører ikke hjem noe som helst sted.
    Det har det så absolutt, men da for alvorlige greier. Nå skal vi jo ta den enkle veien for alt, vaksine for flott, allergi, genmanipulering etc
    Er nok ikke den rette veien heller

    Og ja, nedstenging hører ingensteder til man får håpe dette er siste gang (selv om fortsatt millioner får sine menneskerettigheter brutt hver dag )
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Kunne det vært bedre å la naturen ordne opp selv? Vil vi ikke bare skape enda flere mutanter ved å vaksinere?
    Sorry men jeg klarer ikke se vitsen med å bruke milliarder på vaksiner for å kanskje spare et par gamliser når verden sulter
    Igjen viser du sjokkerende lav forståelse for vaksinenes funksjon og epidemiologi. Det fungerer eksakt motsatt av det du tenker her, så svaret er nei, det skaper IKKE flere mutasjoner, tvert i mot.
    Dette er som en gammel venn av meg påsto; "skal du redde verden, må du begynne med å legge ned alle sjukehus!".

    Implikasjonene med det du foreslår, er enorme og uforutsigbare.

    På sikt vil det løse ganske mange problemer, og skape et uhorvelig antall nye. Se en post-apokalyptisk film, så får du et inntrykk av hva du advokerer.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Yes, trist hele greia.
    Godt vi har andre som setter seg inn i ting slik at man vet hva man bør gjøre og slipper å tenke selv.
    Det minner meg om at de som påstår de tenker selv egentlig som regel ikke tenker i det hele tatt , de hopper bare på en spennende tanke eller ide som gir en følelse av superioritet..eventuelt eksklusivitet
    Det tenker jeg..

    Har du gitt deg selv nytt Nick?
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Vaksiner har reddet millioner av liv opp gjennom forrige og dette århundret. Så vaksiner er absolutt et gode, for de aller fleste.

    Noe helt annet er å stenge samfunnet. Det hører ikke hjem noe som helst sted.
    Det koker ned til en kost/nytte-effekt. Dersom Corona var som Ebola, hadde en nærmest forseglet samfunnsløsning vært tvingende nødvendig. Med dødeligheten fra Corona, kan man diskutere nødvendigheten av en delvis nedstengning, men det vil uansett aldri bli så glassklart som du hevder. Jeg er enig i at med fasiten i hånda, så kunne vi antakelig hatt fordeler av å gjennomført en mindre drastisk modell, spesielt overfor yngre i samfunnet. Dette vil få store konsekvenser i mange år fremover. Det er mer i et samfunn enn kun den binære verdien av liv eller død, men merk at det gir utslag både for og i mot tiltakene som ble gjennomført.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    "Fasit i hånden", ja.

    Den var der fra dag 1. De som ville ta sin død av dette, i Norge, var de eldre. Særlig på institusjoner, sykehjem og omsorgsboliger. Da var aldri løsningen nedstengning, men derimot forhindre smitte å komme inn disse steder. Jeg etterlyste svært tidlig forebyggende, jevnlig testing av ansatte slike steder. Det hadde vært den eneste, virkningsfulle løsning. Ergo var nedstengning meningsløst.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.672
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Igjen viser du sjokkerende lav forståelse for vaksinenes funksjon og epidemiologi. Det fungerer eksakt motsatt av det du tenker her, så svaret er nei, det skaper IKKE flere mutasjoner, tvert i mot.
    Dette er som en gammel venn av meg påsto; "skal du redde verden, må du begynne med å legge ned alle sjukehus!".

    Implikasjonene med det du foreslår, er enorme og uforutsigbare.

    På sikt vil det løse ganske mange problemer, og skape et uhorvelig antall nye. Se en post-apokalyptisk film, så får du et inntrykk av hva du advokerer.
    Ja jeg er fullt klar over teorien bak vaksiner, men står fortsatt for at vaksiner for covid er bare tull
    Sløsing med ressurser
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    "Fasit i hånden", ja.

    Den var der fra dag 1. De som ville ta sin død av dette, i Norge, var de eldre. Særlig på institusjoner, sykehjem og omsorgsboliger. Da var aldri løsningen nedstengning, men derimot forhindre smitte å komme inn disse steder. Jeg etterlyste svært tidlig forebyggende, jevnlig testing av ansatte slike steder. Det hadde vært den eneste, virkningsfulle løsning. Ergo var nedstengning meningsløst.
    Joda, jeg vet at du hadde fasit fra første dag, og faktisk noe før den tid også.
    Men for oss andre har det vært en del usikre faktorer i ligningen.
    Ellers er begrepet "nedstengning" ikke en fast, bestemt verdi. Norge har ikke vært nedstengt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Og med det beviser du at du elsker å hevde deg og dømme andre
    Av og til er det dessverre nødvendig.
    Jeg blir egentlig ganske oppgitt og forbanna når folk faller for slike løgner og misforståelser, og nekter å gi slipp på dem. Da må noen voksne heve stemmen til slutt. Sannheten er at dine oppfattelser omhandlende disse temaer er preget av sludder og konspirasjonsteorier, kunnskapsløse og uten hold i noen kjent virkelighet. Og det gidder jeg ikke holde kjeft om, fordi om sånt sludder spres for bredt, har det enormt ødeleggende potensiale.
    Derfor.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn