Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nei, saken er at jeg og mange andre har forsøkt å forklare en del ting for konspirasjonshungrige et utall ganger, og det er like nyttig som å forsøke og lære bort algebra til ei geit.
    Men for å peke deg på rett kurs, kan jeg gi deg et par hint: 1. Elde og skrøpelighet + vaksine = usikker fremtid. 2. Antallet døde som beviselig har dødd av vaksinens bivirkninger (presumptivt friske som har dødd helt overraskende, og der dette kan spores tilbake til vaksinen) er såpass lavt at det har nærmest ingen påvirkning på statstikken.
    Eldre, vaksine òg skrøpelighet = burde vært forsiktig med å bli tilbudt vaksine. Akkurat som ved andre vaksiner. Noe som ble poengtert av de som ikke led av sterkt famskreden hysteria

    I tillegg er det slik at statistikken også regner dødsfall MED covid-19, men død av andre årsaker, som "død av covid-19". Det totale meningsløse, altså.
     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Eldre, vaksine òg skrøpelighet = burde vært forsiktig med å bli tilbudt vaksine. Akkurat som ved andre vaksiner. Noe som ble poengtert av de som ikke led av sterkt famskreden hysteria

    I tillegg er det slik at statistikken også regner dødsfall MED covid-19, men død av andre årsaker, som "død av covid-19". Det totale meningsløse, altså.
    Du holder på....

    Dr.E
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Du holder på....
    Tja, tipper at du - som de langt fleste andre - de siste 8 ukene har brukt langt mer tankevirksomhet på hva du skal ha på brødskiva til frokost enn de rundt 600 personene som har dødd av eller med covid-19 i Norge. Det er flere enn i hele 2020 og ca dobbelt så mange som i den første perioden i 2020 da det hele startet.

    Det mest fascinerende er ikke om man fortsatt holder på, men at stort sett alle har sluttet - tilsynelatende helt uten evne til noen selvkritikk. Denne tråden døde mer eller mindre ut da folk virkelig begynte å stryke med som følge av covid her i landet. Rundt havlparten av dødsfallene i Norge totalt har skjedd siden tidlig februar i år. Noen som bryr seg? Nei.

    Slik ser de akkumulerte dødstallene ut:

    dode.JPG
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Tja, nå vet man jo hva dette er, de fleste av oss er vaksinert og utenfor særlig stor risiko, syns ikke det er så rart jeg. Men det gir deg åpenbart mye glede å raljere over de av oss som ikke skjønner noen ting.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.289
    Antall liker
    9.138
    FHI: Norge trolig på vei inn i en ny smittebølge

    Koronasmitten har økt i Europa, og nå øker den også i Norge. Ifølge Folkehelseinstituttet kan en ny smittebølge med omikron være i horisonten.


    Ifølge FHI er det spesielt den nye og mer smittsomme omikronvarianten BA. 5 som sprer seg.

    Innleggelsestallene er nå økende, ifølge den siste ukesrapporten fra FHI.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Tja, tipper at du - som de langt fleste andre - de siste 8 ukene har brukt langt mer tankevirksomhet på hva du skal ha på brødskiva til frokost enn de rundt 600 personene som har dødd av eller med covid-19 i Norge. Det er flere enn i hele 2020 og ca dobbelt så mange som i den første perioden i 2020 da det hele startet.

    Det mest fascinerende er ikke om man fortsatt holder på, men at stort sett alle har sluttet - tilsynelatende helt uten evne til noen selvkritikk. Denne tråden døde mer eller mindre ut da folk virkelig begynte å stryke med som følge av covid her i landet. Rundt havlparten av dødsfallene i Norge totalt har skjedd siden tidlig februar i år. Noen som bryr seg? Nei.

    Slik ser de akkumulerte dødstallene ut:

    Vis vedlegget 824824
    Covid var en stor trussel for utsatte nordmenn og det norske helsevesenet. Det gikk relativt bra. Nå er det ikke en trussel mer. Så hva faen skal sånne som jeg ta selvkritikk for?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Covid var en stor trussel for utsatte nordmenn og det norske helsevesenet. Det gikk relativt bra. Nå er det ikke en trussel mer. Så hva faen skal sånne som jeg ta selvkritikk for?
    Primært for å late som man synes det var en tragedie at gamle og skrale folk døde her i landet og ethvert av sorten var en stor tragedie og disse ville hatt et langt og lykkelig liv foran seg om det ikke var for covid. Om du gjorde det eller ikke husker jeg ikke. Tror ikke det, men det er heller ikke så nøye.

    Som sagt hadde Norge i 2021 stor overdødelighet og absolutt ingen bryr seg det aller minste om det nå om dagen. Eller brydde seg underveis - det er tross alt tall fra 2021 så trenden har vel vært klar en god stund regner jeg ,med. Fordi grunnen ikke var covid. En stund var ethvert covid-dødsfall blant i all hovedsak 80-90-åringer en kjempetragedie man måtte gjøre omtrent hvasomhelst for å forhindre. Det har aldri vært nyhetssak at noen dør på et gamle- eller sykehjem, men plutselig var det så i månedsvis. Vel og merke kun om årsaken var covid, de rundt 20.000 andre årsakene på institusjon eller ca like mange utenfor institusjon var det ingen som brydde seg om.

    Det var heller absolutt ingen som brydde seg da covid-dødsfallene var på sitt høyeste i Norge. Noe som skjedde ganske lenge etter at det hele var "over". Det var Man måtte grave et stykke på vg.no for i det hele finne tallene. Tilsvarende tall ville utløst krav om umiddelbart å låse landet noen uker tidligere.

    Jeg skjønner jo selvsagt at situasjonen før og etter massevaksinasjon er vidt forskjelling for helsevesenet og nasjonens ve og vel som helhet.

    Hvorfor så mange klarte å innbille seg selv at de genuint brydde seg om hva landets eldste strøk med av skjønte jeg ikke da og skjønner det fortsatt ikke. Det var ikke spesielt pent å se på synes jeg. Man ser jo hvor dypt det faktisk stakk denne påtatt grenseløse omtaken, og den var selvsagt reelt ikke-eksisterende jo mindre det gjelder noen i ens egen omgangskrets eller familie. Hva Olga på et sykehjem i Sirdal dør av er det ingen som bryr seg om. Med mindre man har en eller annen relasjon til Olga, rimelig nok.

    Om man regnet bort dødsfall fra covid var man aktuar og annet fælt. Hva er man om man ikke en gang gidder å regne bort overdødeligheten og ikke en gang vet at den har funnet sted før det er en liten notis i en avis 6 måneder senere?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har trua på denne bølgen a?
    Blir det nedstenginger og hysteriske tilstander, eller får vi vårt sirkus andre steder denne gangen?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Når media begynner å mase om antall smittede ut over høsten, kommer en ny runde med intelligente, nasjonale tiltak. Vi har politikere styres av media.

    I går ble 488 nye registrert som smittede. Trenden er stigende, og det er vel stort sett bare å lene seg tilbake og vente på at media begynner kjøret.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Noen som har trua på denne bølgen a?
    Blir det nedstenginger og hysteriske tilstander, eller får vi vårt sirkus andre steder denne gangen?
    Nei har ikke trua. Den største bølgen i Norge var uansett etter at det hele var «over» og det fikk helt fint så ser ingen grunn til at det skal være annerledes utover høsten eller når det kommer.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Primært for å late som man synes det var en tragedie at gamle og skrale folk døde her i landet og ethvert av sorten var en stor tragedie og disse ville hatt et langt og lykkelig liv foran seg om det ikke var for covid. Om du gjorde det eller ikke husker jeg ikke. Tror ikke det, men det er heller ikke så nøye.

    Som sagt hadde Norge i 2021 stor overdødelighet og absolutt ingen bryr seg det aller minste om det nå om dagen. Eller brydde seg underveis - det er tross alt tall fra 2021 så trenden har vel vært klar en god stund regner jeg ,med. Fordi grunnen ikke var covid. En stund var ethvert covid-dødsfall blant i all hovedsak 80-90-åringer en kjempetragedie man måtte gjøre omtrent hvasomhelst for å forhindre. Det har aldri vært nyhetssak at noen dør på et gamle- eller sykehjem, men plutselig var det så i månedsvis. Vel og merke kun om årsaken var covid, de rundt 20.000 andre årsakene på institusjon eller ca like mange utenfor institusjon var det ingen som brydde seg om.

    Det var heller absolutt ingen som brydde seg da covid-dødsfallene var på sitt høyeste i Norge. Noe som skjedde ganske lenge etter at det hele var "over". Det var Man måtte grave et stykke på vg.no for i det hele finne tallene. Tilsvarende tall ville utløst krav om umiddelbart å låse landet noen uker tidligere.

    Jeg skjønner jo selvsagt at situasjonen før og etter massevaksinasjon er vidt forskjelling for helsevesenet og nasjonens ve og vel som helhet.

    Hvorfor så mange klarte å innbille seg selv at de genuint brydde seg om hva landets eldste strøk med av skjønte jeg ikke da og skjønner det fortsatt ikke. Det var ikke spesielt pent å se på synes jeg. Man ser jo hvor dypt det faktisk stakk denne påtatt grenseløse omtaken, og den var selvsagt reelt ikke-eksisterende jo mindre det gjelder noen i ens egen omgangskrets eller familie. Hva Olga på et sykehjem i Sirdal dør av er det ingen som bryr seg om. Med mindre man har en eller annen relasjon til Olga, rimelig nok.

    Om man regnet bort dødsfall fra covid var man aktuar og annet fælt. Hva er man om man ikke en gang gidder å regne bort overdødeligheten og ikke en gang vet at den har funnet sted før det er en liten notis i en avis 6 måneder senere?
    Jeg synes ærlig talt at dette er bare piss … og langt under din standard. VG og Dagbladet hadde oppslag om disse dødsfallene, men det var bare click bait. Noe du burde forstå. Fornuftige folk var bekymret for trusselbildet. Og det er mye fornuft i Norge.

    De nærmeste bryr seg når Olga dør i Sirdal. Det er normalen…. Men det er ikke produktivt at hele landet sørger når noen dør ved en naturlig ende av livet. Når noen dør av et helt nytt virus med pandemiske egenskaper, så tenker jeg det er viktige nyheter. Og det tenker nok du også … tenker jeg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Jeg synes ærlig talt at dette er bare piss … og langt under din standard. VG og Dagbladet hadde oppslag om disse dødsfallene, men det var bare click bait. Noe du burde forstå. Fornuftige folk var bekymret for trusselbildet. Og det er mye fornuft i Norge.

    De nærmeste bryr seg når Olga dør i Sirdal. Det er normalen…. Men det er ikke produktivt at hele landet sørger når noen dør ved en naturlig ende av livet. Når noen dør av et helt nytt virus med pandemiske egenskaper, så tenker jeg det er viktige nyheter. Og det tenker nok du også … tenker jeg.
    Da får vi heller være enige om å være uenige om hvor vidt det var en enorm påtatt medfølelse med svært begrenset, om noen, rot i realitetene ute og gikk den tiden det stod på som verst.

    Om det bare var clickbait fra Dagbladet og VG så gikk i alle fall folk, også i denne tråden, på så det jomet etter ukes- og månedsvis. Tallene (som alle uansett hadde sett) ble omtrent daglig repetert her og det var ikke måte på hvor ille det var om det var 2, 5 eller 20 personer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Fort gjort å glemme vettu.
    Selv husker jeg også denne plutselige omtanken for alle gamle, men det var nok media og politikernes skyld.
    Var jo masse reklame og tull rundt det
    Noen som husker 14dager for å flate kurven?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Da får vi heller være enige om å være uenige om hvor vidt det var en enorm påtatt medfølelse med svært begrenset, om noen, rot i realitetene ute og gikk den tiden det stod på som verst.

    Om det bare var clickbait fra Dagbladet og VG så gikk i alle fall folk, også i denne tråden, på så det jomet etter ukes- og månedsvis. Tallene (som alle uansett hadde sett) ble omtrent daglig repetert her og det var ikke måte på hvor ille det var om det var 2, 5 eller 20 personer.
    og hva tenkte du da, når friske, sterke mennesker plutselig ble kvalit av et ukjent virus?

    For min del handlet dette hovedsaklig om risikobildet. Men ikke bare. Det var jo også en del skjebner der som både handlet om risikobildet og folk som enten dødde eller ble alvorlig hanicappet av sykdommen, men som egentlig hadde god helse. Sånt gjør selvsagt inntrykk..

    Så vet alle som kan lese og regne at de som har dødd etter at vi slapp omikron fri stort sett var gamle og andre med dårlig helse som uansett hadde begrenset tid igjen …. Og st mange av de var på overtid etter den underdødeligheten vi hadde i snaut to år.

    Situasjonen er nå en helt annen. Du og enkelte andre forveksler intelligens og klokskap med dobbeltmoral.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tja, risikobildet for relativt friske under 70 år var ikke så veldig ulikt influensa. Men det var mange her i tråden som støttet all nedstenging. Det var forbudt å spille fotball i mange måneder, skolene var stengt osv.

    Jeg er fortsatt av den oppfatningen at tiltaksbyrden har vært langt større enn en eventuelt sykdomsbyrde. I disse dager går et helt kull ut av videregående som ikke har hatt eksamen på tre år (fordi undervisningen ikke har vært god nok). Samtidig ser vi at dødelighetene jevner seg ut med en meget stor overdødelighet i Norge i 2021 noe som åpenbart skyldes at influensa og andre smittsomme sykdommer som tar livet av de på sykehjem ble utryddet i 2020.

    Jeg tviler på at vi kommer til å se store krav om nedstenging i høst - selv om vaksinevirkningen avtar fort, ny variant og den er sikkert mer smittsom.

    Har det kommet endringer i pandemiplanene forresten - den inneholdt ikke nedstenging sist jeg sjekket!
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Befolkningen er klar for en ny bølge med smitte - beskyttet som man er av væsken man fikk dyttet inn i overarmen. En ny dose beskyttelse er også aktuelt.

    Hysteri? Næh - bare no' de etterpåkloke tror...
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212

    Så er i det minste dette bevist utenfor rimelig tvil.

    Og til dere konsprasjonsivermectinderekommertilådævvehelegjengen-folk; sånn funker verden. Det holdes ikke skjult i bakrommet hos produsenten. Og de gangene de prøver seg, går det ofte spektakulært på trynet (Hint: DuPont)
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.289
    Antall liker
    9.138

    Ikke lett å si hva fremtiden bringer men ferdige er vi nok ikke ser det ut for.

    Den høye smitten i Portugal kommer til tross for at landet har et av verdens høyeste vaksinasjonstall, ifølge Our World in Data.

    – Det at BA. 5 øker i utbredelse må vi ta som et tegn på at varianten er mer smittsom, men hvilken betydning det får for innleggelser og dødsfall er usikker. Det avhenger av hvor godt vaksinene beskytter mot BA. 5 og hvor lenge vaksine-effekten holder seg i befolkningen, sier Nakstad.

    Direktør i FHI Camilla Stoltenberg forteller til NRK at de nå vurderer å anbefale en fjerde vaksinerunde til folk, noe de ligger an til å gjøre. Akkurat når er fortsatt usikkert.

    Den siste ukesrapporten fra FHI viser at antallet innlagte med koronavirus i Norge er stigende.

    Etter å ha hatt høye dødstall i mars og april, er det nå rundt 5 døde av covid-19 per dag.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.103
    Primært for å late som man synes det var en tragedie at gamle og skrale folk døde her i landet og ethvert av sorten var en stor tragedie og disse ville hatt et langt og lykkelig liv foran seg om det ikke var for covid. Om du gjorde det eller ikke husker jeg ikke. Tror ikke det, men det er heller ikke så nøye.

    Som sagt hadde Norge i 2021 stor overdødelighet og absolutt ingen bryr seg det aller minste om det nå om dagen. Eller brydde seg underveis - det er tross alt tall fra 2021 så trenden har vel vært klar en god stund regner jeg ,med. Fordi grunnen ikke var covid. En stund var ethvert covid-dødsfall blant i all hovedsak 80-90-åringer en kjempetragedie man måtte gjøre omtrent hvasomhelst for å forhindre. Det har aldri vært nyhetssak at noen dør på et gamle- eller sykehjem, men plutselig var det så i månedsvis. Vel og merke kun om årsaken var covid, de rundt 20.000 andre årsakene på institusjon eller ca like mange utenfor institusjon var det ingen som brydde seg om.

    Det var heller absolutt ingen som brydde seg da covid-dødsfallene var på sitt høyeste i Norge. Noe som skjedde ganske lenge etter at det hele var "over". Det var Man måtte grave et stykke på vg.no for i det hele finne tallene. Tilsvarende tall ville utløst krav om umiddelbart å låse landet noen uker tidligere.

    Jeg skjønner jo selvsagt at situasjonen før og etter massevaksinasjon er vidt forskjelling for helsevesenet og nasjonens ve og vel som helhet.

    Hvorfor så mange klarte å innbille seg selv at de genuint brydde seg om hva landets eldste strøk med av skjønte jeg ikke da og skjønner det fortsatt ikke. Det var ikke spesielt pent å se på synes jeg. Man ser jo hvor dypt det faktisk stakk denne påtatt grenseløse omtaken, og den var selvsagt reelt ikke-eksisterende jo mindre det gjelder noen i ens egen omgangskrets eller familie. Hva Olga på et sykehjem i Sirdal dør av er det ingen som bryr seg om. Med mindre man har en eller annen relasjon til Olga, rimelig nok.

    Om man regnet bort dødsfall fra covid var man aktuar og annet fælt. Hva er man om man ikke en gang gidder å regne bort overdødeligheten og ikke en gang vet at den har funnet sted før det er en liten notis i en avis 6 måneder senere?
    Det handlet aldri om ukjente Olga på sykehjem i Sirdal. For noen.

    Det handlet om en situasjon hvor de fleste av oss, mer eller mindre normalt utrustet med menneskelig empati ikke bare for egne men andres personer vi er glad i og som betyr noe for oss på måter som aldri kan måles eller telles i penger.

    Ingen var særlig bekymret over ukjente Olga i Sirdal, men svært mange av oss var på hennes vegne i starten også bekymret for alle våre egne kjære 70+ som potensielt sto for tur, Bergamo-style.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    806
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Klart det blir en forskjell på scenario a) der befolkningen er uvaksinert, til b) der vaksinering er kommet langt men en virusvariant med ukjente egenskaper sprer seg raskt til c) den delen av befolkningen som ønsker vaksine har fått de doser som gir tilstrekkelig beskyttelse.

    Man har gjort det man kan, og er temmelig sikre på at man ikke vil miste kontrollen, det tror jeg er årsaken til endret syn på dødstallene.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    var det ikke slik at erna sågar kondolerte i forbindelse med en av de døde? (om jeg nå husker rett.)

    selvfølgelig skapte bergamo den engstelige bakgrunn for det hele, men den norske statistikken gav intet grunnlag for slik engstelighet. (det var vel heller bare svenskene som lot folk dø som fluer, uten at det engstet svenskene særlig i forhold til den norske angst.)

    usikkerheten hadde vi vel alle på et vis, men det er noe der; vi stengte ned for fote i forhold til dødstall som vi nå ikke gidder å reflektere. det gir litt grunn til ettertanke. det var liksom bergamo i våre hoder all the time.

    etter at dødstallene uteble, kom innleggelsene, så kom smittete, så kom faren for overbelastning, så kom … det var ikke måte på hvordan en stadig flyttet faresignalene som skulle opprettholde nedstengningen. da hadde vi forlatt bergamo og begitt oss inn på …?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Har en kollega i 40 årene som nettop har fått den nye varianten, føler seg meget dårlig. Men lite oppfølging og ingen systemer lengre . Beskjeden er « får d problemer med å puste må du dra på sykehuset «
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Har en kollega i 40 årene som nettop har fått den nye varianten, føler seg meget dårlig. Men lite oppfølging og ingen systemer lengre . Beskjeden er « får d problemer med å puste må du dra på sykehuset «
    Akkurat slik det må være. Hele landet kan ikke settes under inngripende tiltak fordi noen blir syke - eller kan bli syke.

    Det er å håpe at vårt lands gode forutsetninger til å unngå mye sykdom av corona omsider har blitt forstått. Det samme gjelder med inngripende tiltak, selv i områder der tiltak aldri trengtes.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    var det ikke slik at erna sågar kondolerte i forbindelse med en av de døde? (om jeg nå husker rett.)

    selvfølgelig skapte bergamo den engstelige bakgrunn for det hele, men den norske statistikken gav intet grunnlag for slik engstelighet. (det var vel heller bare svenskene som lot folk dø som fluer, uten at det engstet svenskene særlig i forhold til den norske angst.)

    usikkerheten hadde vi vel alle på et vis, men det er noe der; vi stengte ned for fote i forhold til dødstall som vi nå ikke gidder å reflektere. det gir litt grunn til ettertanke. det var liksom bergamo i våre hoder all the time.

    etter at dødstallene uteble, kom innleggelsene, så kom smittete, så kom faren for overbelastning, så kom … det var ikke måte på hvordan en stadig flyttet faresignalene som skulle opprettholde nedstengningen. da hadde vi forlatt bergamo og begitt oss inn på …?
    Når du bikker 70-80 pr så kan det godt hende du har det så bra at hvert år betyr mye. Gamlingene daua som fluer i Sverige i et par kraftige covid-bølger. Mange av de var like glade i livet som folk flest … og mange hadde barn og barnebarn som ville beholde sine kjære så lenge om mulig.

    Nå mener jeg at Sverige tok store sjanser her, det er kanskje en annen sak, men den er viktigere.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Når du bikker 70-80 pr så kan det godt hende du har det så bra at hvert år betyr mye. Gamlingene daua som fluer i Sverige i et par kraftige covid-bølger. Mange av de var like glade i livet som folk flest … og mange hadde barn og barnebarn som ville beholde sine kjære så lenge om mulig.

    Nå mener jeg at Sverige tok store sjanser her, det er kanskje en annen sak, men den er viktigere.
    jeg tror ingen er uenig i de generelle menneskelige betraktninger.

    men det forklarer lite. det samme kan jo gjøres gjeldende for de som dør nå (flere enn noen gang, visstnok), men uten de samme «konsekvenser» i vårt syn på dødsfallene. og det er ikke empatien vi diskuterer, men hvordan vi reagerer.

    det har ingen forklaringsrelevans.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Når du bikker 70-80 pr så kan det godt hende du har det så bra at hvert år betyr mye. Gamlingene daua som fluer i Sverige i et par kraftige covid-bølger.
    Nå hadde vi jo noen regneøvelser på denne overdødeligheten og havnet vel i Sverige på rundt 3000 i 2020 for et folketall som er røffly det dobbelte av Norge.

    Så overdødeligheten var omtrent på samme nivå i Norge i 2021 som den var i Sverige i 2020 - døde gamlinger som fluer her i fjor? Det har jeg i så fall ikke fått med meg.

    Ellers var vel 2/3 døde i Norge sykehjemspasienter - antar det var omtrent det samme i Sverige. Joda, det er mange gamle som har mange fine år igjen, men hvis du kan tørke deg i rompa selv etter å ha vært på do - så får du ikke sykehjemsplass i Norge.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.289
    Antall liker
    9.138
    Når media begynner å mase om antall smittede ut over høsten, kommer en ny runde med intelligente, nasjonale tiltak. Vi har politikere styres av media.

    I går ble 488 nye registrert som smittede. Trenden er stigende, og det er vel stort sett bare å lene seg tilbake og vente på at media begynner kjøret.
    VG er så smått i gang...

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Det er jo vaksinen som har reddet oss. Der vaksineskepsisen er stor har de dødelighet omtrent som under spanskesyken.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo vaksinen som har reddet oss. Der vaksineskepsisen er stor har de dødelighet omtrent som under spanskesyken.
    Norge reddes i all hovedsak av spredt bosetningsmønster, levestandard og helsevesen. Vaksine er et pluss, på toppen.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Rand Paul gruser Fauci.

    Big Farma i USA ønsker booster-vaksiner til 5-åringer og har fått myndighetene til å anbefale det, men de har ingen, null og nada, bevis for at det har noen virkning. Booster er tipp-topp for 70-åringer med underliggende sykdommer. Barn har ingen nytte av det. Faktisk så har det skadevirkninger i form av bivirkninger.



    Vaksiner er generelt bra, men booster-vaksiner til menn under 45 har ingen virkning og bevisene ligger på bordet. Bevis som de unnlot å fortelle, før de til slutt måtte innrømme det.

    Big farma skal tjene sine penger mens frykten fortsatt ligger tjukk og saken er politisert uten like.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Medianalderen for de som døde i spanskesyken var litt over 30 år med gjennomsnittlig levealder for menn på 53 år. For covid er tilsvarende tall ca 60 og 83.

    Poenget er imidlertid den prosentvise dødeligheten. I en befolkning med ca 50% vaksinerte (Bulgaria) har dødeligheten vært omtrent som dødeligheten for spanskesyken uten vaksine tilgjengelig.

    Jeg skjønner at dere mener at en 60-åring i dag er mindre verdt enn en 30-åring på 20-tallet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Medianalderen for de som døde i spanskesyken var litt over 30 år med gjennomsnittlig levealder for menn på 53 år. For covid er tilsvarende tall ca 60 og 83.

    Poenget er imidlertid den prosentvise dødeligheten. I en befolkning med ca 50% vaksinerte (Bulgaria) har dødeligheten vært omtrent som dødeligheten for spanskesyken uten vaksine tilgjengelig.

    Jeg skjønner at dere mener at en 60-åring i dag er mindre verdt enn en 30-åring på 20-tallet.
    Jeg får vel ikke helt tallene dine til å gå opp.

    Spanskesyken tok livet av mellom 50-100 millioner - som da utgjorde 3-5% av jordens befolkning. Og snittalderen på de døde var under 30 år.

    Wikipedia har nå 6,3 millioner coronadøde som er litt under 1 promille av jordens befolkning, mens overdødelighetsestimater strekker tallet opp i mot 15 million som er 2 promille..

    Om vi i Norge skulle blitt rammet i samme omfang som spanskesyken så hadde vi hatt ca 30 000 døde med snittalder på 28 år. Så langt er det 20 stykker i Norge under 40 år som har dødd av Corona.

    Dette er altså ikke sammenlignbart.
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.289
    Antall liker
    9.138


    WHO erklærte covid-19 for en pandemi 11. mars 2020. Begrepet pandemi brukes når en sykdom rammer svært mange mennesker og brer seg over et svært stort geografisk område, for eksempel flere verdensdeler.

    Men hva skal til for å erklære en pandemi for over? Overlege Preben Aavitsland ved Folkehelseinstituttet svarer dette på Dagsavisens spørsmål:

    – Det er ingen formelle ordninger for dette, og heller ingen formelle definisjoner av pandemi. For eksempel vil mange si at HIV-pandemien pågår ennå. Det er en formell ordning for å erklære og avslutte det som kalles «folkehelsekrise av internasjonal betydning» (public health emergency of international concern).

    Ser vi på smittesituasjonen vil vi aldri kunne erklære pandemien for over, for dette viruset er kommet for å bli. Men risikoen forbundet med SARS-CoV-2-viruset er nå på nivå med influensa. Og vi sier ikke at vi har en influensapandemi, sier Grødeland.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn