Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.016
    Antall liker
    19.850
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Å tenke seg, forvente, tro og anta er ikke spesielt vanskelig, nei. Det har du helt rett i.
    Der sto det ingenting om "anta og tro".

    Det er vel kun de som må ha "bevis" for alt, som ikke evner å se slikt.

    Muligens er du i den klubben.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.489
    Antall liker
    17.275
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Nå er det vel slik at en del ting er enten, eller - der de faktiske forhold ikke foreligger før det har inntruffet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.016
    Antall liker
    19.850
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ Nå er det vel slik at en del ting er enten, eller - der de faktiske forhold ikke foreligger før det har inntruffet.
    De som har den mirakuløse evnen til å se ting komme, som en kosekvens av (i dette tilfellet) tiltak, hadde helst sett at handlinger i forkant hadde sørget for at bevis, som hver bidige gang viser seg å stemme med det de mirakuløse evnet å tenke seg til, hadde vært unngått. Det som ligger opp i dagen trenger ikke "bevises", derimot trenger der å unngå og bevises. Gjennom dertil handlinger for å forhindre at det høyst åpenbare inntreffer.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.016
    Antall liker
    19.850
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Da frykt, panikk og "kunnskapsbasert" styrte.


    "Kunnskapsbasert" har vi nå lært betyr full panikk, sammenbrudd for den menneskelige hjerne og at ingen konsekvenser av slikt betyr noe- siden det ikke kan "bevises" før i ettertid.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.376
    Antall liker
    9.333
    Jeg kan til en viss grad forstå at «vanlige folk» mistet panikken sin dengang i all sin usikkerhet, men at ansvarlig lege på AMK mister hodet slik er helt uakseptabelt, han er der nettopp fordi han skal holde hodet kaldt i enhver situasjon.

    Men sykehuset er enig og legger paddeflate så vi får håpe at de lærte noe til neste gang.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.814
    Antall liker
    2.377
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan til en viss grad forstå at «vanlige folk» mistet panikken sin dengang i all sin usikkerhet, men at ansvarlig lege på AMK mister hodet slik er helt uakseptabelt, han er der nettopp fordi han skal holde hodet kaldt i enhver situasjon.

    Men sykehuset er enig og legger paddeflate så vi får håpe at de lærte noe til neste gang.
    Litt for sent for pasienten som døde, forøvrig er det er jo bra å lære av sine feil.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.016
    Antall liker
    19.850
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^^ Er sannelig ikke så sikker på det, siden svært mange later til å mene at "føre var" og at "det som ikke kan bevises her og nå, eksisterer ikke" er det som skal styre. Ergo er det panikken som vinner, hver gang.

    Noen "lærdom" er vanskelig å se, både av disse to konkrete tilfeller òg myndighetenes håndtering.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.016
    Antall liker
    19.850
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi ser det her også; nå er man "ferdig" med corona, siden myndighetene har bestemt at tiltak skal opphøre.

    Det er jo derimot konsekvenser av tiltak som er det som enkelte av oss har kritisert, samt panikkavgjørelser. Dette forsvinner ikke ved opphør av tiltak. Og vil forsterkes ved nye "kunnskapsbaserte" tiltak, neste gang panikken tar befolkningen og myndigheter. Lærdom er svært vanskelig å spore.

    Vakthavende lege ved AMK unnskylder seg med "uoversiktlig" situasjon. Nettopp da er det jo som viktigst å bevare roen, se logisk på ting òg foreta de rette valg- ikke styres av panikk. Ergo finnes det ingen som helst unnskyldning for vakthavende leges avgjørelser.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg kan jo minne om denne:

    Dette trodde jeg faktisk var aprilspøk, men neida...

    Men det er jo godt å se at det fortsatt anbefales å gjennopplive barn, selv om de ikke kan fremvise negative coronatest.

    Ved hjertestans på barn (inntil puberteten) mener fagrådet at grunnlaget for å kunne si noe om smittestatus er mindre, da barn ofte kan ha ingen eller lite symptomer på smitte. Videre er gevinsten ved å gjennomføre munn-til-munn hos barn betydelig større enn hos voksne. Fagrådet vurderer at gevinsten ved vellykket gjenoppliving av barn langt overstiger den negative effekten av eventuelt å overføre smitte til hjelpere.

    Voksne derimot - kan man velge å ikke redde.

    Akutthjelpere kan avstå fra munn-til-munn og bruk av munn-til-maske ventilasjon, men hvis sannsynligheten for smitte oppleves som lav og ventilasjoner anses som viktige, kan akutthjelpere likevel velge å utføre ventilasjoner.

    Ved sannsynlig eller bekreftet positiv smittestatus (høy risiko) bør akutthjelpere ikke benyttes dersom de ikke har tilgang på og er gitt opplæring i bruk av nødvendig smittevernsutstyr.
    Behandling overlates til annen kommunal helsetjeneste og spesialisthelsetjeneste som kan ivareta smittevern i henhold til egne retningslinjer.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.016
    Antall liker
    19.850
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg uttalte i mars 2020 at jeg var overbevist om at konsekvenser av panikk-tiltak langt ville overgå konsekvenser av selve viruset- i Norge. Jeg har bare blitt mer overbevist om det underveis.

    Den mentale kollaps hos ledende helsemyndigheter har vært skremmende å observere. Det messes stadig om "kunnskapsbaserte avgjørelser". Vi kan trygt fastslå at "kunnskapsbasert" har vært fraværende, mens panikkbasert har vært rådende.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.183
    Antall liker
    6.891
    Torget vurderinger
    4
    Samtidig finnes det knapt et land i verden som har har kommet gjennom dette så greit som Norge.

    I går hadde jeg en gjennomgang av salgsestimater, inkludert volumeffekt av OCVID-restriksjoner og status på COVID-tiltak.
    Det var ikke en eneste kollega fra Tyskland, Belgie, Nederland, Luxenburg, Frankrike, Spania eller Portugal som IKKE var misunnelig på vår situasjon. Eneste som var i omtrent lik situasjon var svensken.

    Likevel er altså håndteringen i Norge katastrofal, hodeløs, panisk etc. etc. etc.

    Jeg er langt fra enige i alt som er gjort og sagt fra myndighetenes hold, men det er langt derfra til Lars Erik sitt Dagbaldet-modus.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.016
    Antall liker
    19.850
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det glemmes alltid de forutsetninger Norge hadde. Spredt bosetting, høy levestandard, godt helsevesen, høy tillit til myndighetene.

    Det ligger svaret på hvorfor Norge har gjort det bra. På den annen side, er "bra" også et definisjonsspørsmål. "Bra" hva gjelder antall døde- noe som skulle bare mangle med de forutsetninger Norge hadde, men langt fra bra hva gjelder å ta hensyn til konsekvenser av tiltak.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.016
    Antall liker
    19.850
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du får liksom "vridd" ting dit du synes det passer deg best.
    Jeg bare påpeker hva "bevis" betyr, der logikk og tankens evner er byttet ut med kalkulator og "man kunne ikke vite".

    Selvsagt både kunne man og burde man vite.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.016
    Antall liker
    19.850
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    "Naboen" hadde i 2020 en overdødlighet på litt over 4000 og underdødlighet i 2021.
    Det er vist til flere ganger. Altså svært bra - der de også evnet å se utover selve viruset.

    Tallet på 16000 døde henviser til "med coronasmitte" ikke "av". På grunn av Sveriges mer åpne samfunn, var smitten nødvendigvis høyere, derfor døde selvsagt også flere "med" coronasmitte- selv om det ikke var dødsårsaken. Vi ser det samme i Norge nå; 402 innlagte "med" coronasmitte, der kun halvparten er innlagt pga corona.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.670
    Antall liker
    35.636
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.397
    Antall liker
    3.322
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    "Naboen" hadde i 2020 en overdødlighet på litt over 4000 og underdødlighet i 2021.
    Det er vist til flere ganger. Altså svært bra - der de også evnet å se utover selve viruset.

    Tallet på 16000 døde henviser til "med coronasmitte" ikke "av". På grunn av Sveriges mer åpne samfunn, var smitten nødvendigvis høyere, derfor døde selvsagt også flere "med" coronasmitte- selv om det ikke var dødsårsaken. Vi ser det samme i Norge nå; 402 innlagte "med" coronasmitte, der kun halvparten er innlagt pga corona.
    16000 mot vel 1500. Skal si svenskene "tok gull" .. ;)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.183
    Antall liker
    6.891
    Torget vurderinger
    4
    Det glemmes alltid de forutsetninger Norge hadde. Spredt bosetting, høy levestandard, godt helsevesen, høy tillit til myndighetene.

    Det ligger svaret på hvorfor Norge har gjort det bra. På den annen side, er "bra" også et definisjonsspørsmål. "Bra" hva gjelder antall døde- noe som skulle bare mangle med de forutsetninger Norge hadde, men langt fra bra hva gjelder å ta hensyn til konsekvenser av tiltak.
    Ja, vi har et næringsliv som stort sett går så det griner. Riktig nok synse jeg synd på kultur og reiseliv.
    Vi har sysselsetting på et nivå andre land misunner oss, og de som har falt ut av arbeidslivet har bedre støtteordninger enn noe annet sted. (Ja det er likevel hardt for den enkelte det gjelder.)
    Vi en generasjon barn og unge som har vært mindre på skolen og vil ende som asosiale, tiltaksløse, kunnskapsløse zombier.
    Vi har et par kull på videregående skole som ikke har fått 4 måneder på russefylla.
    Vi et par kull snøfnuggstudenter som har fått tid nok til å fordype seg i pensum uten kunne avreagere på byens utesteder. De er selvsagt fortapt som sosiale mennesker og kommer til å være gjenstand for evige casestudier.
    Det kommer kort sagt til å gå til helvete!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg ser populært å bagatellisere konsekvensene av smitteverntiltakene i Norge, men i en slik setting er det greit å huske på at det vi har spart av liv er et par sesonger med influensadødelighet for en gruppe som i all hovedsak er over 80 år og de fleste bodde på sykehjem. Så kan vi heller være uenig om det var riktig å nekte barn å gå på besøk til hverandre, forby idrett, innføre rutiner som gjorde at barneskolebarn måtte vaske hendene 15 ganger om dagen, sette millioner i karantene og stenge ned alt hvor folk treffes for å ha det gøy.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.397
    Antall liker
    3.322
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Jeg ser populært å bagatellisere konsekvensene av smitteverntiltakene i Norge, men i en slik setting er det greit å huske på at det vi har spart av liv er et par sesonger med influensadødelighet for en gruppe som i all hovedsak er over 80 år og de fleste bodde på sykehjem. Så kan vi heller være uenig om det var riktig å nekte barn å gå på besøk til hverandre, forby idrett, innføre rutiner som gjorde at barneskolebarn måtte vaske hendene 15 ganger om dagen, sette millioner i karantene og stenge ned alt hvor folk treffes for å ha det gøy.
    All grunn til å sutre... 😂
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.016
    Antall liker
    19.850
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja, vi har et næringsliv som stort sett går så det griner. Riktig nok synse jeg synd på kultur og reiseliv.
    Vi har sysselsetting på et nivå andre land misunner oss, og de som har falt ut av arbeidslivet har bedre støtteordninger enn noe annet sted. (Ja det er likevel hardt for den enkelte det gjelder.)
    Vi en generasjon barn og unge som har vært mindre på skolen og vil ende som asosiale, tiltaksløse, kunnskapsløse zombier.
    Vi har et par kull på videregående skole som ikke har fått 4 måneder på russefylla.
    Vi et par kull snøfnuggstudenter som har fått tid nok til å fordype seg i pensum uten kunne avreagere på byens utesteder. De er selvsagt fortapt som sosiale mennesker og kommer til å være gjenstand for evige casestudier.
    Det kommer kort sagt til å gå til helvete!
    I tillegg har vi folk som innbiller seg at å bagatellisere skadevirkninger av tiltak er morsomt.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    941
    Rent anekdotisk fra min omgangskrets har de største pådrivere for å få foll tilbake vært ymse sjefer i 50-årene og oppover. Der er gjerne barna flyttet ut og jobben har tatt plassen som deres viktigste arena for sosialt liv. En del av disse er også glade i det som i mange organisjoner er kjent som den høyeste og edleste form for arbeide det er mulig å utføre - nemlig å være i et møte.
    Senhøsten -21 måtte jeg ha kontakt men en person hos statsforvalteren, (tidl. fylkesmann) Saken vatr forsåvidt viktig. Den første uken jeg prøvde var den person ikke tilstede og ingen andre der kunne gjøre det han kunne. Jeg prøvde igjen uken etter og da fikk jeg snakket med ham på telefon, men han visste ikke hva vi skulle gjøre og han ville sjekke opp. Så fikk jeg e-mail at det var usikkert hvordan dette skulle håndteres, og jeg ble anbefalt å gå inn på noen nettsider og forske ut selv.
    En gang ringte han meg opp i arbeidstiden og med hakket språk kom det ikke noe ut av det.
    2 uker senere ringte jeg ham igjen men da var han i "møte". men var tilgjengelig neste dag. Da ringte jeg igjen og han var borte denne uken. På jobb og så borte igjen.
    Jeg kan ikke røpe mer hva dette var og dreier seg om, men lurer på hvordan det er fatt i offentlig sektor.

    Har nettopp lest Fattige Folk, (Dostojevskij), og får assosiasjoner til kopiisten
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    941
    Det med forferdelige skadevirkninger av tiltak tror jeg er bare tull, inntil jeg får lest noe fornuftig om det om et år eller to.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.489
    Antall liker
    17.275
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    "Naboen" hadde i 2020 en overdødlighet på litt over 4000 og underdødlighet i 2021.
    Det er vist til flere ganger. Altså svært bra - der de også evnet å se utover selve viruset.
    Nå er jeg så (u)heldig å jobbe i et svensk eiet firma, og har dermed jevnlig kontakt med mange av mine svenske kollegaer. Deres historier rundt- og om pandemien i Sverige er jo litt annerledes enn den "solskinnshistorien" du prøver å fremstille det som.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det med forferdelige skadevirkninger av tiltak tror jeg er bare tull, inntil jeg får lest noe fornuftig om det om et år eller to.
    Hva vil du anse som fornuftig informasjon om ensomhet i barneskolen/ungdomsskole/VGS, kunnskapstap i skolen, overvekt og dårligere form pga manglende idrett, osv? På meg virker det som du allerede har bestemt deg.
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    2.018
    Senhøsten -21 måtte jeg ha kontakt men en person hos statsforvalteren, (tidl. fylkesmann) Saken vatr forsåvidt viktig. Den første uken jeg prøvde var den person ikke tilstede og ingen andre der kunne gjøre det han kunne. Jeg prøvde igjen uken etter og da fikk jeg snakket med ham på telefon, men han visste ikke hva vi skulle gjøre og han ville sjekke opp. Så fikk jeg e-mail at det var usikkert hvordan dette skulle håndteres, og jeg ble anbefalt å gå inn på noen nettsider og forske ut selv.
    En gang ringte han meg opp i arbeidstiden og med hakket språk kom det ikke noe ut av det.
    2 uker senere ringte jeg ham igjen men da var han i "møte". men var tilgjengelig neste dag. Da ringte jeg igjen og han var borte denne uken. På jobb og så borte igjen.
    Jeg kan ikke røpe mer hva dette var og dreier seg om, men lurer på hvordan det er fatt i offentlig sektor.

    Har nettopp lest Fattige Folk, (Dostojevskij), og får assosiasjoner til kopiisten

    Det finnes flust av liksomjobber i det offentlige, også for de med mastergrad.
    Hva med f.eks kasting av strikkball?

     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.183
    Antall liker
    6.891
    Torget vurderinger
    4
    Med de fleste mennesker kan jeg diskutere så busta fyker for så å ta en øl sammen etterpå.
    Men, jeg må si du fremstår særdeles lite sjarmerende slik du diskuterer i dagblad-overskrifter og idiotforklarende skråsikkerhet.
    Jeg ser du ikke har ett eneste innlegg som dreier seg om musikk eller hifi den siste måneden. Du burde kanskje prøve det en gang. Musikk kan være riktig bra for lynnet.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.489
    Antall liker
    17.275
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Dersom man fortsatt ikke evner å se det, må en eller annen mangel ligge bak.
    Ja, det er nok mange av oss som i ditt hode mangler både det ene og det andre. Godt det er noen som ikke mangler noe.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.489
    Antall liker
    17.275
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg ser du ikke har ett eneste innlegg som dreier seg om musikk eller hifi den siste måneden. Du burde prøve…
    Diskutere og utveksle meninger og erfaringer om musikk og HiFi på et HiFi forum?
    Nei, nå må du jaggu meg gi deg;).

    Det er en del her inne som over hodet ikke poster i annet en enkelte OT-tråder, og man kan jo lure på hvorfor.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En liten throwback fra hva vi drev med våren 2020.


    Da har vi levert barna på skolen i dag.

    Det er kun 1 til 4 klasse som begynnner. De 4 klassene er delt opp i 4 kohorter - slik at det totalt er 16 kohorter på skolen.
    Hver av disse har fått tildelt 1/16 av utearealene hvor de skal være. Timer/friminutt er "sakset" slik at man ikke skal være ute/i korridorer samtidig.

    Vi begynte dagen med levering på fotballbanen - 1 kohort i hvert hjørne. Som da stilte seg opp med 1 meter mellom hvert barn, før de gikk samlet opp til klasserommet. 1 kohort av gangen selvsgat. Det skal ikke være byttetøy på skolen, ingen sitter ved siden av hverandre.


    Heldigvis begynner fotballen denne uken - eller fotball er det vanskelig å kalle det. Mn skal jo alltid holde 2 meter avstand, ikke kjempe om ballen, ikke heade - og man skal selvsagt vaskes og sprites før/etter og under trening.


    Rene barn får vi nå ihvertfall på skolen skal det vaskes hender:
    ● Vi kommer inn i klasserommet
    ● Før vi går ut av klasserommet
    ● Før vi spiser
    ● Før og etter at vi har brukt data/ chromebook
    ● Før og etter vi har brukt fargeblyanter, spill osv
    ● Hvis vi må hoste eller nyse
    ● Etter at vi har vært på do

    Så hvis man har 4 skoletimer, 1 dotur, bruker Chrombook i et time, brukt fargeblyanter i 1 time, nyser 4 ganger så blir det totalt 18 håndvask på en skoledag.

    Jeg er bekymret for hva alt dette gjør med barna våre. Og det er veldig mange foreldre som er veldig redde.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn