Conrad johnson ET 3 Noen erfaringer?

Luxor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2009
Antall liker
1
Sted
Vest-Agder
Torget vurderinger
4
Heisann og Godt nyttår til alle. :)

Har bestemt meg for å kjøpe en CJ ET 3,Peter skulle sende den på mandag.Har googlet og lest alt jeg kommer over av preamps fra CJ,tenkte på å kjøpe en brukt det hadde da blitt en 17ls mk II men etter tenking og en samtale med Peter fra Audiofreaks ble det til att valget falt på en ET 3,testere kaller jo denne Baby Gat og skal visst nok spille meget bra.
Jeg var så innstilt på en 17ls etter å ha lest tester,men fant i grunn ut att det var en for gammel pre hadde lyst på noe nyere,og som var basert på Gaten,noe ls17 visst nok ikke er,den har en annen krets løsning,derimot så er den helt ny ET3 bygget på samme prinsipp som Gat i følge "eksperter" jeg har vært i kontgakt med og den spiller i følge dem rett og slett helt fabelaktig.

Jeg har som sagt ikke hørt den selv,men for den og cd spiller til uka så gleder meg noe enormt til å høre hvordan det ny annlegget vil låte.

Så da lurte jeg på om det er noen her på sentralen som har noen erfaringer med ET3 og hva slags musikk formidler den er,har aldri eid noen CJ pre.Men det jeg har lest om dem og blitt fortalt er jeg sikker på att jeg vil bli fornøyd,den skal parres med en Coda s 5.5 klasse A.Så da lurte jeg bla på om noen har erfaringer med ett annet rør(nos)det er jo bare ett rør i denne pre,så da går det jo ann å eksprerimentere med forskjellige rør,uten att det skal koste en formue.

Så det er fritt frem for de som har erfaringer å komme med sine meninger om lyd,matching rør o.s.v videre.

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Hei,

Ser du ikke fikk noe respons her, så hiver meg frampå med noen erfaringer.

Først: gratulerer med ny CJ preamp!

Har ikke hørt denne, så spent på dine erfaringer når du får den, legg gjerne ut inntrykk!

Men; har hørt og eid en rekke andre CJ produkter, og til ditt spørsmål om rør ville jeg kjørt den minst 50-100 timer med det røret som sitter i før noen eksperimentering.
Det er mye å velge i når det gjelder 6922 røret, endel veldig dyre og andre mer moderate. Men med kun ett rør slipper du jo unna med 10% av det de gjør som sitter med en Art :)

CJ har brukt dette røret i en lengre periode i sine pre'er. (Premier 16 og 17, også kalt Baby Art slik jeg ser du kaller din Baby Gat). Så gikk CJ over til 6H30 super-røret som noen kaller det (ACT og CT5) for sine high end pre'er.
En annen parameter er bruk av teflon kondensatorer, som også er brukt bare i de dyreste produktene.

Min erfaring fra lytting er at 6H30 røret (gjerne DR utgaven) sammen med teflon kondensatorer (f.eks. CT5 og ACT) gir en ekstremt hurtig og oppløst gjengivelse. Noen finner det litt for "transistor-aktig" og foretrekker derfor den forrige generasjon "CJ-sound" som noen beskriver som mer rør-aktig, som i f.eks. Premier 14. Jeg opplever den gode Premier 16 Mk2 som en mellomting mellom disse. Varmen fra f.eks. Premier 14 (som har sin parallell i monoblokkene Premier 12) er noe noen liker, men jeg opplever at det nye som kom for ca. 5-6 år siden med CT5 og teflon og 6H30 rydder opp og gir vesentlig mer presisjon, holografi og mikrodynamikk. Men i et lyst-klingende anlegg kan det passe bra også med den mer klassiske CJ-generasjonen. Nå vet jeg som sagt ikke hvor din nye pre plasserer seg i dette bildet.

Så er det også selvsagt spørsmål om lytte-idealer og matching.

Men lykke til med et nytt CJ produkt! og kom tilbake med erfaringer :)

Mvh Ole

SUPERSAM skrev:

Har bestemt meg for å kjøpe en CJ ET 3,Peter skulle sende den på mandag.Har googlet og lest alt jeg kommer over av preamps fra CJ,tenkte på å kjøpe en brukt det hadde da blitt en 17ls mk II men etter tenking og en samtale med Peter fra Audiofreaks ble det til att valget falt på en ET 3,testere kaller jo denne Baby Gat og skal visst nok spille meget bra.
Jeg var så innstilt på en 17ls etter å ha lest tester,men fant i grunn ut att det var en for gammel pre hadde lyst på noe nyere,og som var basert på Gaten,noe ls17 visst nok ikke er,den har en annen krets løsning,derimot så er den helt ny ET3 bygget på samme prinsipp som Gat i følge "eksperter" jeg har vært i kontgakt med og den spiller i følge dem rett og slett helt fabelaktig.

Jeg har som sagt ikke hørt den selv,men for den og cd spiller til uka så gleder meg noe enormt til å høre hvordan det ny annlegget vil låte.

Så da lurte jeg på om det er noen her på sentralen som har noen erfaringer med ET3 og hva slags musikk formidler den er,har aldri eid noen CJ pre.Men det jeg har lest om dem og blitt fortalt er jeg sikker på att jeg vil bli fornøyd,den skal parres med en Coda s 5.5 klasse A.Så da lurte jeg bla på om noen har erfaringer med ett annet rør(nos)det er jo bare ett rør i denne pre,så da går det jo ann å eksprerimentere med forskjellige rør,uten att det skal koste en formue.

Så det er fritt frem for de som har erfaringer å komme med sine meninger om lyd,matching rør o.s.v videre.

Luxor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2009
Antall liker
1
Sted
Vest-Agder
Torget vurderinger
4
Ole skrev:
Hei,

Ser du ikke fikk noe respons her, så hiver meg frampå med noen erfaringer.

Først: gratulerer med ny CJ preamp!

Har ikke hørt denne, så spent på dine erfaringer når du får den, legg gjerne ut inntrykk!

Men; har hørt og eid en rekke andre CJ produkter, og til ditt spørsmål om rør ville jeg kjørt den minst 50-100 timer med det røret som sitter i før noen eksperimentering.
Det er mye å velge i når det gjelder 6922 røret, endel veldig dyre og andre mer moderate. Men med kun ett rør slipper du jo unna med 10% av det de gjør som sitter med en Art :)

CJ har brukt dette røret i en lengre periode i sine pre'er. (Premier 16 og 17, også kalt Baby Art slik jeg ser du kaller din Baby Gat). Så gikk CJ over til 6H30 super-røret som noen kaller det (ACT og CT5) for sine high end pre'er.
En annen parameter er bruk av teflon kondensatorer, som også er brukt bare i de dyreste produktene.

Min erfaring fra lytting er at 6H30 røret (gjerne DR utgaven) sammen med teflon kondensatorer (f.eks. CT5 og ACT) gir en ekstremt hurtig og oppløst gjengivelse. Noen finner det litt for "transistor-aktig" og foretrekker derfor den forrige generasjon "CJ-sound" som noen beskriver som mer rør-aktig, som i f.eks. Premier 14. Jeg opplever den gode Premier 16 Mk2 som en mellomting mellom disse. Varmen fra f.eks. Premier 14 (som har sin parallell i monoblokkene Premier 12) er noe noen liker, men jeg opplever at det nye som kom for ca. 5-6 år siden med CT5 og teflon og 6H30 rydder opp og gir vesentlig mer presisjon, holografi og mikrodynamikk. Men i et lyst-klingende anlegg kan det passe bra også med den mer klassiske CJ-generasjonen. Nå vet jeg som sagt ikke hvor din nye pre plasserer seg i dette bildet.

Så er det også selvsagt spørsmål om lytte-idealer og matching.

Men lykke til med et nytt CJ produkt! og kom tilbake med erfaringer :)

Mvh Ole

SUPERSAM skrev:

Takk ¨Så mye Ole for att du delte det du har hatt av erfaringer,og hørt om CJ preamps.
Begynte å lure på om jeg i det hele tatt ville få noe svar og meninger på dette innlegget.
Så jeg håper att noen av dere rør guruer freaks og selvfølgelig alle andre også som føler att de har noe å bidra med følger opp OLe sitt innlegg og deler av sine erfaringer.

Når det gjelder rør bytte og eksperintering,så har jeg jo tenkt å spille den inn først,og det skal visst nok være rundt 40/50 timer.Men det hadde vært veldig kjekt å høre fra noen som har en ET 3 om de har noen erfaringer med andre 6922 rør en de orginale russiske som sitter i.

Det blir foressten brukt Teflon i denne også på de kritiske steder og som av kopling kondensatorer.

mvh

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.716
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har sjølv ET 2, som ET 3 visstnok erstattar. Dette er ein såpass vanvittig bra forforsterkar etter prisen (sjå omtale på Audiophile), at eg berre måtte ha han. Han har alt det CJ er kjent for, og er i tillegg svært nøytral samanlikna med dei tradisjonelle CJ (Har ikkje høyrt ART, CT 5 og den generasjonen)
Min pre brukar Mullard 8080-rør, og dei let fint. Einaste problemet er at eg så langt (med 5 rør alt i alt) har fått mikrofoni i tre av røra. På litt over eit år... kanskje eg må leite meir etter gode rør...

Likevel ET 3 er garantert eit produkt som kjem til å ivareta CJ-kvalitetar som det er lett å verte glad i. Gratulerer med kjøpet.

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Et tips: CJ vennetråden som finnes her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,7264.0.html

Til Arve; ART er (i første utgave) et par år eldre enn Premier 16, (1996 og 1998) og kan sies å tilhøre samme generasjon.
CT5 kom ca 2005 og representerer slik jeg opplever disse den nye generasjon lydideal - slik sett er CT5 og ART ulike generasjoner (ref. også 6922 vs. 6H30)

Mvh Ole

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.594
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
CT5 er kanskje snart moden for å bli erstattet?

Jeg var lenge sikker på at dette skulle bli min neste pre, men slik ble det ikke sist jeg byttet. Jeg får ikke helt fred i sjelen før en CJ pre av god klasse har fått prøve seg i anlegget. Er derfor spent på hva slags inntrykk du får av ET3.

Det er lenge siden noen CJ produkter er omtalt i Norge. Hvis vi ser borstsett fra Arves omtale av ET2, tror jeg siste gang er Myrvolds omtale av ET250 og før der hans omtale av CT6. Begge gangene har han endt med å kjøpe testeksemplarene, det sier jo en hel del om kvaliteten på disse mener jeg. Arve kjøpte jo også sin ET2 etter å ha testet den.

Dermed er jeg stadig forundret over hvor lite utbredt CJ er i Norge. De relativt få omtalene CJ har fått i er jo helt strålende, det gjør vanligvis folk nysgjerrige(?)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.101
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Lite å tweake, og vanskelig å jage oppgraderingsspøkelset, når "It just sounds right".

123petter

Bransjeaktør
Ble medlem
05.09.2010
Antall liker
0
Det kommer snart en ET 5 som da sikkert "erstatter" CT 5. Man kan vel regne med en intro på CES 2011, om få dager. Uten at jeg vet dette.

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Min CT5 er ikke moden for å bli erstattet ;D

Enig, pussig at det er så liten omtale av disse i Norge, da bortsett fra innen de miljøene som vet hva dette er og dermed følger utviklingen.

Når det er sagt så har de fleste av mine CJ produkter bevart sin plass i anlegget i flere år. Det byttes ut, men cycle tiden er sjelden under 3-4 år, ofte lengre. Og jeg har også, som han du nevner under, kjøpt det meste jeg har hatt innom anlegget.
Tweaking via rør er en god mulighet her som for andre rør-forsterkere. Den elegante bias justeringen på effekttrinnene gjør det enkelt å prøve ut nye effektrør.

Prisen på bruktmarkedet på gode ting har jeg også opplevd som god, så jeg har aldri brent inne med noe CJ produkt.

Mvh Ole

larkrla skrev:
CT5 er kanskje snart moden for å bli erstattet?

Jeg var lenge sikker på at dette skulle bli min neste pre, men slik ble det ikke sist jeg byttet. Jeg får ikke helt fred i sjelen før en CJ pre av god klasse har fått prøve seg i anlegget. Er derfor spent på hva slags inntrykk du får av ET3.

Det er lenge siden noen CJ produkter er omtalt i Norge. Hvis vi ser borstsett fra Arves omtale av ET2, tror jeg siste gang er Myrvolds omtale av ET250 og før der hans omtale av CT6. Begge gangene har han endt med å kjøpe testeksemplarene, det sier jo en hel del om kvaliteten på disse mener jeg. Arve kjøpte jo også sin ET2 etter å ha testet den.

Dermed er jeg stadig forundret over hvor lite utbredt CJ er i Norge. De relativt få omtalene CJ har fått i er jo helt strålende, det gjør vanligvis folk nysgjerrige(?)

jn1

Medlem
Ble medlem
04.06.2012
Antall liker
1
Sted
Bergen
Hei! Jeg har hatt ET3 ca. et halv år nå og er fornøyd, men har lyst til å si at røret som er orginalt i denne bør skiftes ut. Hørte stor forskjell på det nye røret som jeg ikke husker hva het. Dette vet nok Peter også. Har ellers KEF 205/2 høytalere og DAC til conrad johnson.

M

MORNING STAR

Gjest
Conrad Johnson er lite utbredt pga prisen, når potensielle kjøpere får en Music Angel, Ming Da, Yaqin, Yarland, osv til langt lavere priser.
Uten sammenlikning forøvrig.
Prøvde en C-J CAV 50 for noen år siden, låt bedre enn Spark 734 og Nordic Ming Da MC34, alle med EL34 utgangsrør.

Denne C-J ET3 minner meg på om Counterpoint preampene, der rør ble brukt som gain trinn og transistor buffertrinn.
Skaff deg ett NOS E88CC og du trenger ikke tenke mere på rørbytte. Russiske 6922 som vanligvis leveres med rørutstyr, er bare
målemessig ett 6922, men har ikke den tekniske kvaliteten til NOS rørene. Disse russerne holder kanskje i beste fall 1000 timer.

Sist redigert:

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.450
Torget vurderinger
1
Siden vi har en tråd rundt cj's mer betalbare forforsterkere; hvordan lyder den som heter cj classic og den lett oppgraderte classic SE? Dette er vel forforsterkere som er sammenlignbare med ET3, dog med et enda mer nedstrippet fuksjonsspekter, her snakker vi om kun inngangsvelger og volumhjul. En slik og det matchende effekttrinnet classic 60 SE basert på de nye KT120-rørene gir hvertfall meg et (uventet) ha-begjær:)

Hvordan er kvaliteten på det innebygde RIAA-trinnet i disse forsterkerne?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.716
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eigentleg er eg så fornøgd med gamle ET 2 at eg ikkje har tenkt å satse på dei større modellane. Eg er derimot snart i kjøpemodus når det gjeld effektforsterkarar, og har frykteleg lyst til å prøve den gamle Premier 1 i mitt "moderne" oppsett. Det ryktast at han funkar godt saman med mine høgtalarar, trass i at dei eigentleg ikkje skal trivast så godt med rør. Men dei nye, kostbare monotrinna er vel reint objektiv sett eit betre alternativ - hadde det ikkje vore for prisen.

Topp Bunn