Coax vs usb

plasma

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.11.2009
Antall liker
1.681
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har sikkert vært til debatt mange ganger. Men jeg har nå tilgang til en top of the line dac. Spørsmålet er; usb eller coax. Har prøvd begge men klarer ikke å skjelne mellom de. Har ikke optisk så det er utelukket. Er vel bare å roe ned og høre musikken... tror man skal være svært modig for å konkludere her.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.410
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg hadde ikke mistet mye nattesøvn over det der..... :) I hvert fall hvis du ikke kan høre noen forskjell.

Mvh

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
12.752
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Bare for å forstyrre nattesøvnen litt.... ;) Implementasjon av digitalinnganger på dacer er svært varierende - også på det du kaller top of the line dacer. Jeg har opplevd stor forbedring ved å bruke en DDC som tar usb inn og gir coax ut videre til dac. Det er til og med forskjell med ulike DDC’er :D Vil anbefale deg å teste det, om du er ute etter å optimalisere lydkvalitet, og det er vi vel alle.

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
12.752
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Digital to digital converter, ja. Den konverterer ikke samplerate, kun fra et digitalt format til et annet.

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Antall liker
262
Torget vurderinger
1
Det er vel ikkje formatet (PCM), men kodin/dekoding til/frå linjekoding (differensial Manchester-koding om det er SPDIF), du meiner?

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.570
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
Har sikkert vært til debatt mange ganger. Men jeg har nå tilgang til en top of the line dac. Spørsmålet er; usb eller coax. Har prøvd begge men klarer ikke å skjelne mellom de. Har ikke optisk så det er utelukket. Er vel bare å roe ned og høre musikken... tror man skal være svært modig for å konkludere her.
Man trenger ikke være så veldig modig for å konkludere med at man må bruke USB for å streame DSD, det funker ikke med coax/SPDIF. Men så lenge du greier deg med lavoppløselige filer opp til 192/24 så er det ikke noe problem hva du velger.

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Antall liker
262
Torget vurderinger
1
Denne er et godt eksempel:

Det var mange eksempel der. Klokkegjennvinninga for SPDIF bør foregå i same eininga som DA-omformaren, slik at det er kort avstand til DA-omformaren. Så desse eksterne klokkegjenvinningsdingsane er ikkje optimale. Da er det betre å kjøpa ein DA-omformar med ein god klokkegjenvinningskrins. Her trur eg pro-audio ofte er lengre framme enn sokalla "High-End"-dingsar. Om det er USB-overføring av musikk lagra på PC kan ein nytta klokka i DA-omformaren; det er det beste, for då treng ein ikkje å gjenvinna klokka frå bitstraumen.

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
12.752
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Det er vel ikkje formatet (PCM), men kodin/dekoding til/frå linjekoding (differensial Manchester-koding om det er SPDIF), du meiner?
Jeg var kanskje litt upresis der, ja. DDC konverterer mellom protokoller på datalinklaget, for å være litt mer presis. :)

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
12.752
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Det var mange eksempel der. Klokkegjennvinninga for SPDIF bør foregå i same eininga som DA-omformaren, slik at det er kort avstand til DA-omformaren. Så desse eksterne klokkegjenvinningsdingsane er ikkje optimale. Da er det betre å kjøpa ein DA-omformar med ein god klokkegjenvinningskrins. Her trur eg pro-audio ofte er lengre framme enn sokalla "High-End"-dingsar. Om det er USB-overføring av musikk lagra på PC kan ein nytta klokka i DA-omformaren; det er det beste, for då treng ein ikkje å gjenvinna klokka frå bitstraumen.
Nå linket jeg vel bare til et konkret eksempel, der? Enig at de eksterne klokkegjenvinningsdingsene ikke er optimale. Men de eksisterer jo fordi at da konverterne er for dårlige på det området. Og ja, pro-audio har hatt dette på plass lenge.
Noe av det beste du kan få er denne:

Nå ser jeg at begge de jeg linket til faktisk gjør mer enn å være en ren ddc. De konverterer jo faktisk moduleringen også. Og ingen av de to produsentene kaller produktet sitt for en DDC. De er det, men har en del tilleggsfunksjoner.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.410
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Joda, men trådstarter hadde tydeligvis både usb- og coax-innganger. Det virker som litt overkill å ta ut f.eks. usb, for så å konvertere det i en ekstern DDC til coax før det kjøres inn i DACen.
Mvh

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Antall liker
262
Torget vurderinger
1
Joda, men trådstarter hadde tydeligvis både usb- og coax-innganger. Det virker som litt overkill å ta ut f.eks. usb, for så å konvertere det i en ekstern DDC til coax før det kjøres inn i DACen.
Mvh
Ja, dei einaste som tener på det er dei som sel slike boksar.

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
12.752
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Igjen, som i så mange tilsvarende diskusjoner; kan dere ikke være så snill å teste ut hvordan dette låter selv, før dere kommer med så bastante konklusjoner? Trådstarter var ute etter lydforbedringer - jeg kom med mine erfaringer rundt dette temaet.
Hvis dere har andre erfaringer, er det kjempefint å høre om dem.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.410
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Igjen, som i så mange tilsvarende diskusjoner; kan dere ikke være så snill å teste ut hvordan dette låter selv, før dere kommer med så bastante konklusjoner? Trådstarter var ute etter lydforbedringer - jeg kom med mine erfaringer rundt dette temaet.
Har lest igjennom trådstarters innlegg en gang til. Vi leser tydeligvis innlegget veldig forskjellig.

mvh

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.812
USB sitt frynsete rykte stammer nok tilbake da de ble strømført av datamskinen og manglet galvanisk skille.
Dette ble raskt bedre og DSD bølgen framskyndet bedre USB interface ganske hurtig. Om DAC'n er under 5 år er det sannsynlig at dette er på stell også i rimeligere apparater.

Teoretisk fordel USB kan ha om man ser bort fra støtte for raskere båndbredde er at de som regel kobler seg til i2s bussen i DAC'n. Dette gir teoretisk mindre problem med jitter som en top of line trolig allerede har stell på sammen med isolert USB interface.

Selv har jeg samme erfaring som trådstarter, — ikke noe hørbar foskjell på USB vs coax som er verd å forfølge.

Derimot oppleves optisk inn på min DAC som en degradering. Men alle kilder via optisk låter også ens. Det er samme som mangler fra Cromecast Audio som fra CD drivverk og Touch. Her har jeg A/B testet CD drivverk og Touch coax/tosling (optisk).

Nå vil jeg ikke generalisere toslink som problemet, men heller min DAC. Grunnen er i studiosammenheng benyttes optisk i stor utstrekning med flere kanaler så båndbredde og kvalitet burde holde også for vårt begrensede bruksområde.

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
12.752
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Har lest igjennom trådstarters innlegg en gang til. Vi leser tydeligvis innlegget veldig forskjellig.

mvh
Garantert! :) Er vel det som alt for ofte er grunnlaget for en del opphetede debatter på nettet. Uansett, skjønner at jeg har sklidd litt ut til siden ift det trådstarter spurte om. Men skjønte ham også som at han søkte etter optimal lydkvalitet relatert til temaet. Derav tips om DDC. Du ble nok noe feilaktig tatt med i min frustrasjon over bastante utsagn uten erfaring som støtte. Beklager det.

PS. Tenker den Big Ben klokka di gruser det meste jeg har trukket frem her. :)

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.292
utifra målingene til ASR er usb som regel best eller tilsvarende.

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Antall liker
306
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nå vil jeg ikke generalisere toslink som problemet, men heller min DAC. Grunnen er i studiosammenheng benyttes optisk i stor utstrekning med flere kanaler så båndbredde og kvalitet burde holde også for vårt begrensede bruksområde.
Og drømmen for de fleste er vel også fiber inn i heimen :) .

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.410
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Garantert! :) Er vel det som alt for ofte er grunnlaget for en del opphetede debatter på nettet. Uansett, skjønner at jeg har sklidd litt ut til siden ift det trådstarter spurte om. Men skjønte ham også som at han søkte etter optimal lydkvalitet relatert til temaet. Derav tips om DDC. Du ble nok noe feilaktig tatt med i min frustrasjon over bastante utsagn uten erfaring som støtte. Beklager det.

PS. Tenker den Big Ben klokka di gruser det meste jeg har trukket frem her. :)
No hard feelings.

Big Ben står mest til pynt. Siste oppdatering av Metric Halo ga mulighet for oppkopling over nettverkskabel pluss installasjon av ny og forbedret klokking. Har prøvd ut Big Ben som ren ekstern klokke etter oppgraderingen, og da låter det riktignok litt annerledes, men ikke nødvendigvis bedre.....

mvh

X

X186841

Gjest
Det er vel kun på Hegel med synkron usb og Tenor mottaker jeg har foretrukket Coax fremfor usb.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.100
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Rega DACen min fra langt tilbake låter ikke bra på USBen, men så er ikke den veldig påkostet heller.
(Kun 16-bit og maks 48kHz)
Men etter å ha lånt @kaap sin Singxer, så må jeg innrømme at jeg synes at av disse to:
  • Squeezebox Touch - coax - Rega DAC
  • Squeezebox Touch - usb - Singxer SU-1 - coax - Rega DAC
Så låt nederste best i mine ører.
(Altså begge inn på coax på Regaen, kun forskjell på utgang på Touch og via denne dingsen fra Singxer)

Brukte EDO på Touchen, for å gjøre USB-inngangen til en USB-utgang

Singxer'n

mvh

FJELL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2010
Antall liker
209
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg sender USB fra streamer (SOtM sMS-200 Ultra Neo) til DDC.
Jeg har lurt på den eller Lindemann Limetree som streamer. Fornøyd med SotM? Jeg har RME Adi2 dac. Jeg vet ikke hva den inneholder rent teknisk men du mener at en DDC gir merkbart bedre lyd? På hvilken måte? Det blir jo enda en boks.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.024
Torget vurderinger
1
Max på coax er vel 192Khz/24 bit.
USB så har man vel 384KHz/32 bit støtte nå med endel DACer, med asynkron USB.
Synkron USB har vel en begrensning på 48KHz/16 bit, samme som toslink optisk.

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Antall liker
2.373
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Man trenger ikke være så veldig modig for å konkludere med at man må bruke USB for å streame DSD, det funker ikke med coax/SPDIF. Men så lenge du greier deg med lavoppløselige filer opp til 192/24 så er det ikke noe problem hva du velger.
Dette stemmer ikke, så lenge DAC støtter DoP over SPDIF så vil også DSD fungere. Her får man vanligvis DSD64 eller maks DSD128, men det er bare en håndfull album som eksisterer i DSD128 format, så dette er helt problemfritt.

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Antall liker
2.373
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hvordan bruker du en DDC i anlegget ditt. Tar du usb fra pc eller har du streamer?
Jeg har selv Audiobyte Hydra-Z (med ZPM strømforsyning). Bruker denne for lyd fra PC (via USB). Audiobyte Hydra-Z er veldig bra forresten, og noe av det bedre som eksisterer for SPDIF converter - den støtter også I2S (har 2 sett av disse, med ZPM strømforsyning).

Topp Bunn