Clearaudios venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Hadde ingen problemer i «gammelhuset» som også hadde parkett rett på betong. Den har blitt en del mer kilen etter flytting. Litt eldre hus og stue i 2. etg.
    6BBC4AAE-F5AF-42C5-9CF6-702C5834D75D.jpeg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.167
    Antall liker
    34.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Fordeler og ulemper med de forskjellige armene man kan velge mellom..?
    1) 9" Verify Black Aluminium (Concept)
    2) 9" Satisfy Kardan Black Aluminium
    3) 9" Satisfy Kardan Silver Aluminium
    4) 9" Satisfy Kardan Silver Carbon
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Jeg kjenner de ikke godt nok til å begi meg ut på en slik sammenligning. Allan hos Gjallarhorn var i alle fall ganske klar på at de anbefalte å bytte opp til Satisfy om spilleren kunne bli utsatt for vibrasjoner der den står. Concept armen var visstnok ganske følsom for slikt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har jo ikke meldt meg inn som venn i tråden, men er herved gjort med en Concept Black/Satisfy/Concept MM. 😊

    Meget fornøyd, men Concept MM ble valgt som en start og det kommer en dag hvor den skal byttes ut. I første omgang tenkte jeg på å gå opp til en (langt) bedre MM fra Clearaudio. Tenker da i baner Maestro V2. Tenker at det er logikk i å velge pickup fra samme produsent og kjøper svært gjerne fra Alan og Gjallarhorn. Full tillit der, har fått en fantastisk service.

    Mer for sjelefredens skyld: Er det pickup’er fra andre produsenter, fortrinnsvis MM, som jeg kan/bør putte inn i ligningen som et alternativ med den konfigurasjonen jeg har? Har ikke helt oversikten og greit med tips. 😊

    87AA05D1-BE72-4AFC-9430-3B76A300428C.jpeg
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Jo, sikkert, men å montere Concept MM i en rå arm gir vel liten gevinst.… Må ta ting litt stegvis og da fremtrer det mer fornuftig å oppgradere pickup (Satisfy skal jo være kompetent) så kommer råere arm eventuelt senere? Tenker vel at pickup har mer å bety for resultatet akkurat nå, og så kan vel denne eventuelt flyttes over i bedre arm om jeg skulle få ånden over meg. 😊
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Har ikke noe Clearaudio utstyr men jeg har en lp fra Clearaudio der er verd å nevne, synes jeg da. B_ella, Tracks of Heart heter den, 180 gr., vet ikke hvor jeg har den fra, det er litt sånn tysk elevator musikk men den har absolutt zero, niks, null støy, helt utroligt! Har ikke opplevd det ved andre plater jeg har hatt faktisk.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Jeg byttet nettopp ut Virtuoso MM med Charisma V2. Jeg har ikke noe erfaring med MC, men savner ikke noe som helst når jeg spiller LP. Kanskje uvitenhet kan være en velsignelse? Jeg har Clarify arm montert på en Performance DC. Tror ikke man skal kimse av en god MM..
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Jeg har en Jubilee MM montert på min Satisfy arm. I følge Alan, så skulle denne være sweetspot'en på pris vs prestanda av MM pickupene til Clearaudio under Maestro MM. Denne ble laget i forbindelse med Clearaudio sitt 40 års jubileum i 2018 og er sagt å være bedre enn Virtuoso til tross for at den er noe rimeligere. Jeg er uansett meget fornøyd med min. Den ser også meget bra ut i Panzerholz 😋
    20210414_194807.jpg
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Jeg byttet nettopp ut Virtuoso MM med Charisma V2. Jeg har ikke noe erfaring med MC, men savner ikke noe som helst når jeg spiller LP. Kanskje uvitenhet kan være en velsignelse? Jeg har Clarify arm montert på en Performance DC. Tror ikke man skal kimse av en god MM..
    Ja, ser at Clearaudios dyrere MM får gode skussmål. Tester er jo ikke alt, men ligger jo ute en test hvor man anvender Charisma på Concept/Satisfy, så skal vel borge for at spiller/arm kan følge med.

    https://www.theabsolutesound.com/articles/clearaudio-concept-black-turntable-with-satisfy-tonearm

    Opplevde du at forskjellen mellom Virtuoso og Charisma var verdt mellomlegget for deg?
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Ja, ser at Clearaudios dyrere MM får gode skussmål. Tester er jo ikke alt, men ligger jo ute en test hvor man anvender Charisma på Concept/Satisfy, så skal vel borge for at spiller/arm kan følge med.

    https://www.theabsolutesound.com/articles/clearaudio-concept-black-turntable-with-satisfy-tonearm

    Opplevde du at forskjellen mellom Virtuoso og Charisma var verdt mellomlegget for deg?
    Vanskelig å si synes jeg. Blir litt som single malt for meg. En nydelig 35 åring er ikke dobbelt så god som en god 25 åring, men man må uansett betale det 35 åringen koster for å få den. Prøver vel å si at dobbelt så dyrt ikke nødvendigvis er dobbelt så bra, men Charisma tror jeg kanskje er det.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Vanskelig å si synes jeg. Blir litt som single malt for meg. En nydelig 35 åring er ikke dobbelt så god som en god 25 åring, men man må uansett betale det 35 åringen koster for å få den. Prøver vel å si at dobbelt så dyrt ikke nødvendigvis er dobbelt så bra, men Charisma tror jeg kanskje er det.
    Ja, alt er relativt…😊 Takk for tilbakemeldingen, er bestandig fint å få høre inntrykkene fra de som har prøvd. 😊
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Tror det berømte «hoppet» fra Concept til Maestro vil merkes i større grad enn Virtuoso til Charisma. Ta dette som ukvalifisert gjetning fra en som bruker litt for mye tid på google🤷
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.211
    Antall liker
    6.125
    Sted
    Under stjernene
    Clearaudio er noe for seg sjøl.
    Veritas S ble solgt etter vel 30 år, kjøper er veldig fornøyd.
    Valgte Charisma V2, i følge Clearaudio 8000 timer.
    Charisma er en flott musikkformidller.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.167
    Antall liker
    34.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Vanskelig å si synes jeg. Blir litt som single malt for meg. En nydelig 35 åring er ikke dobbelt så god som en god 25 åring, men man må uansett betale det 35 åringen koster for å få den. Prøver vel å si at dobbelt så dyrt ikke nødvendigvis er dobbelt så bra, men Charisma tror jeg kanskje er det.
    Heller to på 20 en ei på 40...?
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Heller to på 20 en ei på 40...?
    I enkelte tilfeller, men heller en runde med full pakke på Maaemo enn 15 menyer fra MacDonalds.
    Men som YesJens sier, Clearaudio er bra greier.
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har kommet over et brukt Performance DC drivverk som jeg vurderer å kjøpe og så flytte over armen jeg har. Er det noen som har en idé om hva mitt (lite) brukte Concept Black drivverk realistisk kan selges for? Forventer ikke noen svimlende summer, men er noe blank på hva det kan forventes solgt for og er jo litt greit å vite sånn ca. hvor jeg havner i mellomlegg....
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    282
    Sted
    Fredrikstad
    En liten oppdatering: Jeg har i flere år lurt på å få byttet tonearm-kabel på min Concept MC til balansert/XLR, og fått lite konkrete svar fra Clearaudio. Lodding på egenhånd skremmer vettet av meg...

    Jeg tok endelig motet til meg og ga spilleren til Thomas på Elektronisk Bureau. Han byttet kabel fra tonearm til XLR, slik at jeg slipper overganger inn i forsterkeren min, og smurte også heve/senke-hendelen (cue?), slik at denne nå faktisk gjør det den skal. Videre tok han noen andre småjusteringer. Dette for en veldig hyggelig pris og avtalt tid.

    Så hvis det er flere som vurderer XLR på disse spillerne, så ordner altså EB saken!

    Jeg forestiller meg også at det er høyere signal inn til forsterkeren min, uten at jeg har noe vitenskapelig å slå i bordet med her.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Du sier at du har fått lite konkrete svar fra Clearaudio. Det er kanskje ikke så rart da det forventes at kunder går gjennom importør, og av oss hadde du fått både et grundig svar og god teknisk hjelp. Det er m.a.o. ingen grunn til å gå utenom vanlig kanal ;)
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    282
    Sted
    Fredrikstad
    Jepp! Det stemmer nok, og dere tok over agenturet etter at jeg sendte min henvendelse. Jeg hadde kontakt med CA i 2016 og dere tok over agenturet i 2018, ser jeg.
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    282
    Sted
    Fredrikstad
    Det var altså ikke ment til forkleinelse for Gjallarhorn, altså, som alltid har svart. Det var mer en glede over å få XLR på Concepten min. :)

    Spilleren har vært brukt siden 2012 som primær lydkilde her, og MC-pickupen holder fremdeles stand. Jeg blir fremdeles overrasket over lydbildet den maner frem. Min siste a-ha opplevelse var Thank you for the dance med Leonard Cohen. Den er utrolig bra på spilleren her.
     

    woolfroy

    Medlem
    Ble medlem
    04.08.2020
    Innlegg
    6
    Antall liker
    2
    Sted
    oslo,hamar
    Hei folkens.

    Min performance dc har i det siste fått for vane for å slå seg på av seg selv. Både 33 og 78-knappen lyser. Noen andre som har vært borti dette?
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Fordeler og ulemper med de forskjellige armene man kan velge mellom..?
    1) 9" Verify Black Aluminium (Concept)
    2) 9" Satisfy Kardan Black Aluminium
    3) 9" Satisfy Kardan Silver Aluminium
    4) 9" Satisfy Kardan Silver Carbon
    Satisfy Kardan er en langt bedre tonearm enn Verify/Concept og verdt hver ekstra krone etter vår mening. Karbonfiberutgaven av Satisfy Kardan er 10g lettere og mere motstandsdyktig mot vibrasjoner enn aluminiumsversjonene av samme arm. Men det største kvalitetshoppet er fra Verify til Satisfy Kardan arm.

    Satisfy Kardan produktside
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    For lenge siden fikk jeg en ide om å sette tangetialarm på et gammelt DD-drivverk. Ideen har modnet på ny nå da jeg innser at jeg ikke vil få mye penger for en brukt Kenwood KD700, der armen er svakeste ledd.
    Det første som dukker opp når jeg leter etter ny tangentialarm er Clearauido. Jeg kunne vurdert TT5 eller TT3, begge frister, men vegrer meg på grunn av usikkerheter:
    -Vil lydkvaliteten matche en radialarm i tilsvarende prisklasse?
    -Gjelder vanlige beregninger om effektiv masse, komplianse og arm-resonnans?
    -Hvor vanskelig er det å montere en slik arm på et gammelt plinth?
    -Hva slags utfordringer har man i praktisk bruk med slik arm?
    -TT5 har "rotation base" som tilvalg. Bygger den i høyden?
    -Kan jeg justere høyden på en TT5 arm etter montering?
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.388
    Antall liker
    4.327
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Får vel melde meg på her også da.
    Concept Active Wood med Satisfy Kardan Black arm og en Concept MC.
    Har lite å sammenligne med , men svært fornøyd!
    Har lest mye om at den er kilen på underlaget, men har null problemer selv med aktiv tramping her. Står på IsoAcoustics minipucks.
    IMG_8546.jpg
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Har en Concept MM med bøyd stylus. Hva anbefales som ny pickup?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn